eitaa logo
استاد محمدی قائینی
812 دنبال‌کننده
174 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه 58.mp3
27.91M
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 58 📆 تاریخ 16/10/1399
💢 حضور آیت الله در مراسم تشییع پیکر مطهر مرحوم آیت الله 🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #جواهرالکلام_واجتهاد1 #استاد_محمدی_قائینی 💢 برخی موارد موردنی
💢 گفتیم یکی از کتاب هایی که به لحاظ و تقویت قوه استنباط موثر است، کتاب شریف است. اما آیا این کتاب و تمرکز بر آن کافی است؟ باید توجه داشت که کتاب جواهر نیز حداکثر مثل یک استاد است؛ البته جواهر بیشترِ ادله را آورده است. 💢 اما باید از صاحب‌جواهر جلوتر برود. ایشان برای دو قرن پیش است. اگر کسی بخواهد در حد ایشان باشد، ضرر نکرده؛ ولی شما باید بروید. باید منابع و روشهای جدیدتر را پیدا کنید تا به مطالب عمیق‌تر برسید؛ وگرنه حفظ کردن می‌شود. 💢 اگر کسی واقعاً پنج سال، هر سال ۱۴۰ جلسه، روزی هشت ساعت کار کند؛ سالی ۱۲۰۰ ساعت می‌شود و باید پنج سال ۶۰۰۰ ساعت کار کند تا به اذن‌الله مجتهد شود. در این زمان می‌تواند روش را یاد بگیرد، وگرنه منابع زیاد است و بعداً بررسی می‌کند. 💢 یعنی دین که قرار است تولید علم کند. مجتهد کسی است که جای امام صادق(ع) نشسته و به او نائب‌الحجه می‌گویند. در حکم امام زمان است؛ می‌گوید اگر حرف مرا بپذیرید به بهشت می‌روید، وگرنه به جهنم می‌روید. این تخصص می‌خواهد. حداقل پنج سال باید زحمت بکشید و بعد از آن نیز استمرار نیاز دارد، چون می‌خواهد فتوا بدهد؛ نه فقط در باب فقه، بلکه در عقاید و تفسیر قرآن نیز همینطور است. 💢 یکی از علمای قرآن، در ترجمۀ قرآن گفت: فردا جواب می‌دهم، چون گفت: می‌ترسم بعداً مطلب جدیدی ببینم و خلاف حرفم را بگویم. با اینکه در تفسیر مجتهد بود، احتیاط می‌کرد. مجتهد می‌خواهد بگوید: این حرف خداست و من به‌جای معصوم(ع) حرف می‌زنم. این حداقل کاری است که باید انجام داد. آنچه انسان را کمک می‌کند، همراهی و ممارست با یکی از کتب علمی است که اکنون به نظر می‌رسد کتاب پرقدرتی است و انسان را وارد دالان اجتهاد می‌کند. 💢 معنا کردن روایت نیز مشکل است. گاهی در بحث و با توجه به ادله و قیود دیگر، معنای روایت به‌گونۀ دیگری می‌شود. مباشرت با این نوع کتب، ما را در این بخش نیز توانمند می‌سازد و به‌یقین ملکۀ اجتهاد را به‌سرعت در انسان تقویت می‌کند. 💢 برای پیش‌مطالعه خوب نیست، بلکه برای تقریرنویسی لازم است؛ یعنی پس از کلاس درس باید از آن استفاده کرد. موسوعاتی که تازه نوشته شده نیز خوب است. کتاب حدائق یا موسوعة تنقیح و مستند که در سی یا چهل جلد آمده و به‌شکل روان دسته‌بندی شده نیز خوب است. بستگی به ذوق و سلیقه و توان علمی افراد دارد. بله، کسی که با جواهر ممارست داشته باشد، قوی بار می‌آید؛ چون نسق (نظم‌وترتیب) راحتی ندارد. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قواعد فقهیه17.10.99.mp3
17.37M
:4 🔻 بررسی ادله روایی قاعده 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 7 📆 تاریخ 17/10/1399 🆔 @ghaeeni
بحوث فی العقل 17.10.99.mp3
17.7M
💢 کارکردهای عقل نظری و عملی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 6 📆 تاریخ 17/10/1399 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 59.mp3
29.29M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 59 📆 تاریخ 20/10/1399 @ghaeeni
💢 بیانات آیت الله در سالگرد شهادت و شهید ابومهدی المهندس 💢 🔻 در گروه عمل به وظیفه ❇️ سعادت انسان در گرو عمل به وظایف الاهی و انسانی با گام برداشتن در مسیر هدایتهای درونی و بیرونی است . انسان با انجام تکالیف الهی به هدف خلقت یعنی عبودیت حضرت حق خواهد رسید. لذا کسی به معنای حقیقی، انسان و موجود نافع است که از مرتبه انسانیِ وجود خودش به بهترین وجه بهره ببرد. از دین ، انقلاب و وطن نشان از اهتمام شخص به سعادت خود و ملتش است. 🔻 مستمر همراه با اخلاص نشان مسلمان ایرانی و انقلابی بودن است ❇️ از امور مهمی که نشان از اهتمام شخص به سعادت و کمال دارد دفاع از وطن،دین و انقلاب است . این دفاع در مقابل حوادث ریشه برکَن ، دشمنان و اموری است که باعث تضعیف و انحراف دین ، انقلاب و وطن می شود. چنین دفاعی وظیفه ای ملی ، عقلی و شرعی است. دفاع از این امور بدون تردید مایه عزت انسان و ملت می شود. شهادت در این راه نشان از عمل کردن به وظیفه انسانی ، دینی و انقلابی است و همان پیمودن مسیرِ سعادت خود شخص و ملتش است. تلاش مستمر در راه حفظ دین ، انقلاب و کشور ؛ با تلاش و زحمت البته همراه با اخلاص نشان از مسلمانی ، ایرانی و انقلابی بودن است. رهزن این مسیر، تکاثر مادی و دنیوی است. 🔻 صعود به قله کمالات ❇️ شهادت نه تنها صدمه و آسیب و ازدست دادن نیست بلکه بدست آوردن و انتقال از مرحله دانی به عالی است ، شهادت رسیدن به اوج افتخار است . این صعود به قله کمالات نه تنها درد و رنج ندارد بلکه لذت بخش می شود ؛ شهید نه تنها درد و رنج ندارد بلکه شهادت برایش لذیذ و همراه با استقبال ملائکه است و هیچ نگرانی ، اضظراب و پریشانی در آن عالم نیست . لذا شهادت نهایت و اوج تلاش مخلصانه در راه رسیدن به سعادت است. 🔻 صحیح وظیفه و اقدام بهنگام ؛ با تبعیت صادقانه از ولایت ❇️ شهدا وظیفه را بدرستی تشخیص دادند و بموقع عمل کردند و نیز نسبت به ولی امر و نظام ولایی تبعیت صادقانه داشتند، چه شهدای صدر اسلام و نیز شهدای طول تاریخ اسلام اینگونه بودند ، چه در این 40 سال و حتی در دیگر سرزمینهای اسلامی و غیر اسلامی. همان و پاسداری از آن است. احیای آرمانهای الهی و پاسداری از آن، همان وظیفه ای بود که شهدا در همه زمانها و مکانها تشخیص داده بودند ، و نیز در مقام عمل حاضر به اقدام بودند؛ اقدام مالی، زبانی، جانی و فکری ؛ تا گوهر گرانبهای آرمانهای الهی و نظام ولایی حفظ شود. تمثل ظاهری این اقدام بموقع اینست که از که مورد سفارش اسلام است و ولی امر که سلسله جنبان این نظام ولایی است تبعیت کامل و صادقانه داشته باشیم. سلیمانی و ابومهدی یک عمر جهاد عاشقانه و مخلصانه در راه دین و انقلاب داشتند . اینان الگوی مسلمان مجاهد راستین اند. 🔻 ، و ابومهدی مجاهدان فی سبیل الله ❇️ شهید سلیمانی و شهید ابومهدی و دیگر شهدا مصداق فی سبیل الله بودند که از خانواده ، وطن و آسایش و... دور بودند و نه تنها احساس سختی و ناراحتی نمی کردند بلکه عاشقانه و مخلصانه جهاد می کردند و الگوی مسلمان مجاهد راستین هستند. و این مجهادت مختص صدر اسلام نیست. بازآموزیِ عمل به دستورات دین، تبعیت از ولی فقیه و تلاش و جهاد در حفظ دین و نظام انقلابی. 13دی روز عشق آموزی ، درست زندگی کردن و الگو گیری از انسانهای پاک است آنانی که راه صحیح زندگی کردن و ادامه زندگی واقعی را دوباره به ما آموختن. 🆔 @ghaeeni
💢 اطلاعیه 🔻🔻 دروس استاد معظم جناب آقای فردا، یکشنبه به دلیل برگزاری امتحانات موسسه فقه و علوم اسلامی، می باشد. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 60.mp3
30.5M
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 60 📆 تاریخ 22/10/99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 61 📆 تاریخ 23/10/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 61 📆 تاریخ 23/10/1399
فلسفه 61.mp3
30.16M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 61 📆 تاریخ 23/10/1399
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی 💢 #مرحلۀ_پنجم: داشتن دی
🔻🔻 ، تمرکز و صرف وقت کافی 💢 گفته شد که از موارد موردنیاز برای فقه، حضور در کلاس، مطالعه و مباحثه است. یکی دیگر از موارد موردنیاز صرف وقت کافی است که بخشی از آن در پیش‌مطالعه انجام می‌گیرد. انسان نباید خالی‌الذهن به کلاس بیاید. لازمۀ اینکه بادقت به کلاس وارد شوید، این است که پیش‌مطالعه کرده باشید. 💢 برای هر درس فقه حداقل باید ۴ ساعت وقت صرف کرد. در پایان نوشتن و پیاده کردن مطالب است، اما برای نوشتن لازم نیست هر روز بنویسد. می‌تواند آخر هفته این کار را انجام دهد. را نیز می‌تواند همان روز انجام دهد و می‌تواند بعداً انجام دهد. بعضی از افراد ماه‌به‌ماه تقریر می‌نوشتند، ولی بهتر است به‌تأخیر نیفتد. تقریرات اصول مرحوم آیت الله ماه‌به‌ماه بوده؛ در آن زمان گویی حافظه‌ها قوی‌تر بوده است. 💢 هر درس اصول نیز ۴ ساعت زمان نیاز دارد. در مرحلۀ بعد باید دوباره مطالعه و مباحثه کند. اگر کسی به این صورت درس بخواند، می‌شود. تمام اشتغالات را کنار بگذارید و در خدمت درس باشید. صرف نوشتن و تأیید و امضا، اجتهادآور نیست. باید عاشقانه وقت گذاشت. 💢 اگر کسی واقعاً پنج سال، هر سال ۱۴۰ جلسه، روزی هشت ساعت کار کند؛ سالی ۱۲۰۰ ساعت می‌شود و باید پنج سال ۶۰۰۰ ساعت کار کند تا به اذن‌الله مجتهد شود. در این زمان می‌تواند روش را یاد بگیرد، وگرنه منابع زیاد است و بعداً بررسی می‌کند. 💢 بنای یک بر این است که بیشتر از پنج سال طول نکشد. کسانی که می‌گویند بیست سال درس فلانی رفتیم، الزاما به معنای امری مثبت و یک روش قطعی نیست. برای اجتهاد چهار یا پنج سال کافی است. بیشتر از آن تضییع عمر است. دو درس، هشت ساعت در روز می‌شود. باید در فضای آرام تمرکز کند، نه اینکه تلویزیون ببینید و کارهای دیگر انجام دهد. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: 5 🔻 بررسی ادله قاعده 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 8 📆 تاریخ 24/10/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کارکردهای عقل عملی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 7 📆 تاریخ 24/10/1399