.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_اول
✨ چند ویژگی محوری را میتوان در عرصهی اندیشههای عرفانی امام راحل، مورد توجه قرار داد، که میتوانند چراغ راه پژوهشهای اندیشمندان گردد.
1⃣ نخستین مساله در رابطه با این موضوع، آن است که امام خمینی (ره) احیاگر عرفان اصیل است؛ ما در عصری زندگی میکنیم که دورهی بروز معنویتنماها است؛ معنویتهای رنگارنگی که هم به سلوک معنوی انسان آسیب میزنند و هم به سبک زندگیاش نفوذ کرده و به لایههای مختلف زندگیاش صدمه میزنند. امام خمینی (ره) میخواست معنویت اصیل اهلبیتی را در عصر کنونی جلوهگر کند و لذا همواره تلاش میکرد که از ادبیات موجود در کلام اهل بیت (ع) که سرچشمهاش در کلام امیرالعارفین علی بن ابی طالب (ع) است، استفاده کرده و به کار بندد.
2⃣ دومین ویژگی در میان خصایص عرفانپژوهی امام خمینی (ره) ویژگی جامعهگرایی در عرفان است؛ این ویژگی از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و بسیار ضروری است که اندیشمندان حوزه حکمرانی، برای آن وقت بگذارند. در آثار عرفانی امام خمینی (ره) میان مُلک و ملکوت جمع شده است، بین زندگی اجتماعی و سیاسی با معنویت و زهد و پارسایی جمع شده است. امام خمینی (ره) در کنار پرداختن به امور معنوی و پرداختن به زهد، مساله توجه به رهبری سیاسی و تلاش برای برقراری عدالت در ساحت های مختلف را مورد توجه قرار میدهد و نه تنها تزاحمی را میان این دو نمیبیند، بلکه این امور را از وظایف عارفان راستین میداند که این رویکرد، همان رویکرد انبیا و اولیای الهی است که ولایت معنوی را با رسالت و امامت اجتماعی بر عهده داشتند.
✅ امام خمینی (ره) سخن شنیدنی خطاب به فرزندشان در جلد ۱۸ صحیفه نور صفحه ۵۱۲ دارد: «پسرم! نه گوشه گیری صوفیانه دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال، انگیزههای آنها است. چه بسا عابد و زاهدی که گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است چون خودبینی و خودخواهی و غرور و عُجْب و بزرگبینی و تحقیر خلق الله و شرک خفیّ و امثال آنها، او را از حق دور و به شرک میکشاند. و چه بسا متصدی امور حکومت که با انگیزه الهی به معدن قرب حق نائل میشود، چون داود نبی و سلیمان پیامبر -علیهماالسلام- و بالاتر و والاتر چون نبی اکرم -صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم- و خلیفه بر حقّش علیبنابیطالب -علیهماالسلام- و چون حضرت مهدی -ارواحنا لِمَقْدَمِه الفداء- در عصر حکومت جهانیاش. پس میزان عرفان و حرمان، انگیزه است. هر قدر انگیزهها به نور فطرت نزدیکتر باشند و از حُجب حتّی حُجب نور وارستهتر، به مبدأ نور وابسته ترند تا آنجا که سخن از وابستگی نیز کفر است».
👆 این تعبیر امام خمینی (ره) به خوبی نشان میدهد که ایشان گوشهگیری را مساوی با رویکرد عرفانی نمیدانند؛ امام راحل، عرفان را وارد عرصه اجتماع کرد و به این ترتیب، عارف کامل در نگاه امام خمینی (ره) می تواند یک مصلح اجتماعی و حاکم حکیم باشد و این نشاندهندهی پیوند میان اندیشه عرفانی و سیاسی امام خمینی (ره) است.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍️ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_دوم
3️⃣ سومین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره) خصیصه ولایت محوری است، البته در رویکرد عرفانی مکتب «ابن عربی» و تقریبا همه عارفان اسلامی تصریح به جایگاه محوری ولایت به عنوان عنصر اصلی و عصاره و جوهر عرفان ناب، شده است.
⬅️ اینجاست که پیوند مفهوم ولایت با مفاهیمی نظیر حکمت و عدل بسیار جلوهگر و مهم می شود؛ ولیّ کسی است که هم حَکَم و هم عادل است و سلطنت وحدت، مقتضی ویژگی حکمیت و ویژگی ابراز اسم حَکَم و عادل است، به بیان دیگر، ولیّ مظهر اسم مبارک ترکیبی حَکَم عدل است و از هیچ حقی تجاوز نمیکند و به هیچ بنده ای نیز ستم روا نمی دارد؛ گاهی حکم بر کثرت می کند، گاهی همین کثرت را ظهور وحدت می بیند و عدالت اَسمایی را تدبیر می کند و این، رویکرد بسیار مهمی در ولایتاندیشی است که در درون خودش عدالتمحوری و پذیرش حکمیت را دارد که جلوههای مختلف ولایت تکوینی و تشریعی است.
4️⃣ چهارمین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)، مسئولیت پذیری است. شاید بشود گفت غالب مکاتب عرفانی متمرکز بر کلیدواژه عدم پذیرش مسئولیت هستند، از سوی دیگر معمولا عرفان با مردم گریزی و ترک دنیا و عزلت عجین شده است اما ویژگی خاصی که عرفان امام راحل دارد این است که ایشان در عین اوج عرفانی، هرگز از خلق گریزان نبود و خدمت به خلق را عبادتی بزرگ و عین سلوک می دانست.
⬅️ امام خمینی (ره) نظر کسانی که تصور می کردند عرفان مردم را از فعالیت باز می دارد با این عبارت نقد کرده و در جلد 20 صفحه 166 صحیفه نور می نویسد: «امیرالمؤمنین در عین حال که اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در این امّت، به حق تعالی بود مع ذلک، نرفت کنار بنشیند و هیچ کاری به هیچی نداشته باشد، هیچ وقت هم حلقه ذکر نداشت، مشغول بود به کارهایش، ولی آن هم بود. یا خیال میشود که کسی که اهل سلوک است، اهل سلوک باید به مردم دیگر کار نداشته باشد، ... این سلوک در انبیا زیادتر از دیگران بوده است، در اولیا زیادتر از دیگران بوده است، لیکن نرفتند خانه شان بنشینند و بگویند که ما اهل سلوکیم و چه کار داریم که به ملت چه می گذرد... اگر بنا باشد که اهل سلوک بروند کنار بنشینند، پس باید انبیا هم همین کار را بکنند و نکردند. موسی بن عمران اهل سلوک بود، ولی با این وجود، رفت سراغ فرعون و آن کارها را کرد، ابراهیم هم همینطور، رسول خدا هم که همه میدانیم. رسول خدایی که سالهای طولانی در سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک حکومت سیاسی ایجاد کرد برای اینکه عدالت ایجاد بشود. بهتبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می شود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد. وقتی که آشفته است نمی توانند، در یک محیط آشفته نمی شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند»؛ بنابراین، امام خمینی (ره) مبادرت به طرح عرفان جامعهگرا می کند نه عرفان جامعهگریز، امام (ره) عرفان جلوتپذیر و نه خلوت پذیر را پیشنهاد می کند و این عرفان را به عنوان عرفان ناب معرفی می کند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
آقای ظریف! #ترکمنچای با همهی ننگهایش، مربوط به اوائل سال ۱۲۰۰ شمسی است که حدود ۲۰۰ سال با ما فاصله دارد.
آیا بهتر نیست بجای پرداختن به آن در این چند روز اخیر، پاسخگوی ننگهای حاصل از #برجام میشدید؟ که بهرحال محصول خودتان است و اولویت دارد! و اگر گشایشی هم داشت، برای جیب مبارک شما و دوستانتان بود که صدها سکه طلا بابتش پاداش گرفتید، نه مردم!
🆔 @ghafari_ir
.
☣ نشست نقد کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابنعربی»
🕰 روز یکشنبه ساعت ۱۴
☣ مکان: تهران، خیابان نوفللوشاتو، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @ghafari_ir
.
📢 سخنرانی استاد سیداحمد غفاری در سلسلهنشست دانشگاه شهید بهشتی با عنوان:
💭 «بررسی مناسبات رویکرد اخلاقی در قرآن با نظریات فرااخلاقی وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و اخلاق فضیلتمحور»
🕰 جمعه ۲۶ خرداد ساعت ۱۷
👉 webinaronline.ir/link/S2328721230
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨ #صدرزاده_های_امیدآفرین
✍ سیداحمد غفاری
#بخش_اول
✨ #امیدواری و #امیدآفرینی، نقطهی مقابل #واقع_بینی نیست، بلکه #مکمل_حرکت بر اساس واقعیت است. انسان امیدوار و امیدآفرین، درصدد است که از وضع موجود رهایی یابد و به وضع مطلوب برسد. پس حکیمانه نیست که از واقعیت موجود، بیاطلاع باشد. چرا که در اینصورت، نمیتواند از آسیبشناسیِ وضع موجود، به عنوان یکی از اصلیترین عوامل پیشرفت، بهره ببرد. ولی این هم حکیمانه نیست که بجای امیدآفرینی، پمپاژ یأس کند و خودش و همه را از دستیابی به آیندهی مطلوب، مأیوس کند. چرا که به امیدواری خودش و دیگران، به عنوان #اهرم_نقشآفرین در رقم زدن وضع مطلوب آینده نگاه میکند.
✅ نمادها و اسطورههای موجود در سایر سنتهای الهی و قدیمی نیز، حکایت از محوری بودن امید در جامعهسازی دارد. به عنوان نمونه، در اسطورههای یهود، کبوتر به دلیل ارتباط آن با داستان کشتی نوح، نماد امید است. هنگامی که حضرت نوح در ماجرای طوفان بزرگ، در کشتی بود، کبوتری را برای جستجوی خشکی فرستاد. سرانجام کبوتر با شاخهای زیتون برگشت که نشان میدهد سیل کاهش یافته و زمینهای خشک بار دیگر در دسترس است.
این رویداد، نمادی از امید برای پایان رنج و آغاز دورانی جدید به حساب میآید، زیرا پایان یک سیل ویرانگر است و فصل جدیدی را در تاریخ بشریت رقم میزند. توانایی کبوتر برای یافتن شاخه زیتون در میان ویرانههای سیل، نمادی از ظرفیت زندگی جدید حتی در تاریکترین زمانها است.
📹 پ.ن: نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره بروز امثال شهید صدرزاده در میان جوانان، با وجود فعالیتهای زیاد دشمن
🆔 @ghafari_ir
▪️ امام محمد باقر علیهالسلام:
▪️ هر كس از خرج كردن داراییاش در راه خداپسندانه بخل ورزد، چند برابر آن را در راه غير خداپسندانه هزينه خواهد كرد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۱۷۳.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ به مناسبت #روز_عرفه؛ روز نیایش و دعا
۱. هدف اصلی نیایش
بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان نه تنها محتاج خداست، بلکه عین احتیاج است و بلکه هویتی غیر از احتیاج ندارد؛ این سخن، بر وفق مضامین قرآنی و روایی است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
چنین موجودی با چنین حقیقتی، اگر بخواهد صداقت را در زندگی رعایت کند، باید اظهارکنندهی همین حقیقت باشد؛ هدف اصلی نیایش اظهار همین حقیقت هست. انسان با نیایش، صادقانه و به دور از هرگونه نفاق، وابستگیاش را اعلام میکند و فقر خودش را علنی میکند. پس خداوند، گریاندن بنده را خوش ندارد، بلکه هدفش از دعوت انسان به دعا و پرستش، صادقنمودن انسان و پرهیزدادنش از نفاق است. نیایش، غبار غفلت و زنگار خودپسندی و غرور را از صفحهی دل و جان میزداید، حجابهای متعدد «من و ما» را کنار میزند، دیدهی حقبین دل را به سیمای محبوب میدوزد، و روح نشاط و امید را در کالبد پویندگان کوی دوست میدمد.
پس هرکس که اهل عقلانیت و حقیقت است، نیایشگرتر است، و به همین دلیل است که حکیمان و فیلسوفان، نیایشکنندهتر از سایرین هستند.
۲. استجابت نیایشگر توسط هستی و خدا: اثر تکوینی نیایش
ابراز صادقانهی هر حقیقتی، تاثیر تکوینی خودش را به همراه دارد؛ به همین دلیل است که معصوم علیهالسلام فرمود: «النجاة فی الصدق». انسان تا زمانی که صداقت میورزد، با حقیقت همراهی میکند و همین همراهی با حقیقت، سبب همراهی تمام ارکان هستی با او میشود. اظهار صادقانهی فقر و وابستگی به خداوند، سبب همراهی همهی هستی و از جمله خداوند با انسان میشود. به همین دلیل است که خدای متعال در قرآن کریم، نتیجهی دعا را «استجابت» معرفی میکند و به بندگانش اینگونه نوید میدهد که قطعاً در پس دعا، استجابت خدا خواهد بود. استجابت، صرفا یک واکنش ساده نیست، بلکه پاسخی سرشار از التفات و توجه ویژه است که فقط نصیب انسان نیایشگر میشود. همچنین، استجابت خدا، نشانهای از همراهی کل هستی با انسان نیایشگر است. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است.»
۳. فلسفه نیایش؛ خواستههای انسان و خواستهی خدا
همانگونه که گفته شد، هدف اصلی نیایش، اظهار صادقانهی فقر از سوی انسان است، و نتیجهی اظهار فقر، برقراری ارتباط دوسویه میان انسان و خداست. انسان دعا میکند و خدا استجابت.
ولی مقرر نیست که خدای متعال آنگونه پاسخ بدهد که بنده ضعیف به صلاح میداند؛ بنده ضعیف، بنده ضعیف هست و خواستههایش هم ضعیف است، و چه بسا آنچه میخواهد، به مصلحت او نیست؛ خدای حکیم در پاسخ به دعای انسان، باید حکمت را رعایت کند، نه خواستهی انسان را. هرچند همین رعایت کردن مصلحت انسان، پاسخی پر از لطافت است به نیایش صادقانهی انسان.
۴. فلسفهی نیایش/ فایدهی نیایش
فلسفهی نیایش و پرستش، غیر از فایدهی آن است؛ هدف اصلی نیایش، در اظهار فقر و وابستگی به خدا است؛ اما نیایش فوائدی دارد که نباید با هدف دعا خلط شود؛ به عنوان مثال، شخص نیایشکننده به آرامش میرسد؛ به قول سعدی: «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی».
همچنین، شیوع دعا و نیایش در جامعه، سبب تعالی آن جامعه است؛ به تعبير الکسیس کارل:
«فقدان نيايش در ميان ملتى برابر با سقوط آن ملت است! اجتماعى كه احتياج به نيايش را در خود كشته است معمولاً از فساد و زوال مصون نخواهد بود.»
اما هدف اصلی دعا، رسیدن به آرامش نیست؛ بنابراین هرچند این سخن درست است که انسانهای نیایشگر، انسانهای دارای آرامش هستند، اما این سخن نادرست است که بگوییم هدف از نیایش، رسیدن به آرامش است.
۵. دعا و نیایش؛ مخدر یا پیشران؟
برخلاف گمان نادرست برخی، نیایش ابزاری برای کنار گذاشتن دنیا نیست؛ همچنین، نیایش ابزاری برای نادیده گرفتن ابزارهای دنیوی نیست؛ همچنین، نیایش مسیری برای عزلت و کنارهگیری از جامعه و بیاعتنایی به مشکلات آن نیست؛ برخلاف این گمانهای نادرست، نیایش مسیری برای متصلشدن به قدرت و اراده بینهایت است؛ انسان نیایشگر به هنگام نیایش، «یک بهعلاوه بینهایت» میشود و معلوم است که چنین توانی، شکستناپذیر است؛ دقیقا به همین دلیل است که ایمان، قدرتی دارد که میتواند در مقابل همهی قدرتهای محدود و غیر الهی استقامت نموده و آنها را شکست دهد.
#عرفه
#دعا
#نیایش
⚜ خبرگزاری شبستان
💻 http://shabestan.ir/detail/News/1275208
✍ سیداحمد غفاری
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#صدرزاده_های_امیدآفرین
#بخش_دوم
✅ تأکید بر امید در مسیر مقاومت در راه حق، تأکیدی برخاسته از درام هیجانی یا خلسهی تخدیری نیست؛ بلکه اصرار بر امید برای مبارزان در مسیر حق، ناشی از وعدههای قطعی خدای متعال برای کسانی است که در طریقت سلوک نبوی و علوی واقع شدهاند و بر حضور در این صراط مستقیم و نفی مسیرهای دیگر اصرار دارند.
✅ یکی از وظایف رهبرانِ طریقت حق، ایجاد امیدِ مبتنی بر اعتماد قطعی به نصرت الهی و مبتنی بر یقین به قویتر بودن جنود ظاهری و باطنی خدا نسبت به جنود شیطان است. به همین جهت است که حضرت موسی علیهالسلام، فقط اینگونه نبود که به رود نیل ورود کند و آن معجزه را رقم بزند؛ بلکه پیش از آن، با تاکید بر اینکه #خدا_با_ما_است ایجاد امید میکند و این امیدآفرینی را وظیفهی خود میبیند.
✨ مسیر مقاومت، سختیهای خودش را دارد؛ ولی مهم این است که در حال سلوک این مسیر سخت باشیم و در برابر شیاطین این مسیر، تسلیم نشویم.
✍ سیداحمد غفاری
#امید
#کلیپ_امید
🆔 @ghafari_ir
.
💢برگزاری نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🎙 سخنرانان علمی:
1⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری
2⃣ دکتر قاسم پورحسن
🕰 روز سهشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح در محلّ مؤسسه در تهران
🌏 لینک برگزاری مجازی:
https://irip.ac.ir/u/14r
📎برای کسب اطلاع بیشتر لینک زیر را ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/593
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 چند میگيری تا نام علی را نبری؟
#حتما_ببينيد
🆔 @ghafari_ir
.
✨بِســـمِاللهِالرّحمـــــنِالرَّحيـــــمِ✨
🌺 بهمناسبت سالروز ولادت حضرت امام هادی علیهالسلام
🌟حکایتی دربارهی یکی از یاوران صادق امام هادی علیهالسلام
🌟دو فرزند متوکّل خلیفهی عباسی، نزد یعقوببناسحاق اهوازی معروف به ابنسِکّیت، از شیعیان و اصحاب امام هادی علیهالسلام و از بزرگان اهل لغت و ادب، درس میخواندند.
🌟متوکّل از طریق فرزندان خود، کم کم متوجه شد که ابنسکّیت از هواخواهان امام هادی علیهالسلام است.
🌟متوکّل که از دشمنان سرسخت آل علی علیهمالسلام بود، روزی ابنسکّیت را به حضور خود خواست و از وی پرسید: آیا فرزندان من شرف و فضیلت بیشتر دارند یا حسن و حسین فرزندان علی؟
🌟ابنسکّیت بدون ترس و ملاحظه، جواب داد: به خدا سوگند، قنبر خادم علىبنابیطالب علیهالسلام، از تو و دو فرزندت نزد من بهتر است.
⚜️ متوکل از این پاسخ شجاعانه، سخت برآشفت. در همان دم، دستور داد زبان ابنسکّیت را از پشت سر درآوردند و بدین صورت، آن یار راستین امام دهم را شهید کرد.
📕الکُنیٰ و الألقاب، ج۱، ص ۳۰۹.
⚜️رحمت و رضوان خداوند بر ابنسکّیت و همهی یاوران صادق امام هادی علیهالسلام.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ سخنرانی علمی در نشست مجازی با موضوع: «غدیر و مسأله حکمرانی»
🕰 ساعت ۱۱ امروز پنجشنبه ۱۵ تیر
📡 آدرس جهت شرکت در نشست مجازی:
☣ https://www.skyroom.online/ch/urmia.university/shoray-markazi
🆔 @ghafari_ir
.
✅ #مهمانی_ده_کیلومتری در تهران و مهمانیهای چند کیلومتری در شهرهای دیگر در روز غدیر، هرچند مایهی افتخار جامعهی ایرانی اسلامی است، لکن اتفاق خیلی عجیبی نیست؛ صرفاً ابراز واقعیتی است که همیشه در قلب ایرانیها موج زده است و روز غدیر امسال، خود را نشان داده است.
👏 آفرین باید گفت به مسوولان فرهنگی و کنشگران مردمی، که همت نشان دادند و با رفعت نام أمیرالمؤمنین علیهالسلام، خدمت ماندگاری را رقم زدند.
☣ این رویداد عظیم، عجیب نیست؛ واکنش تلخ برخی از گرفتاران در سنت غربی نیز، در هجمه به این مهمانی میلیونی و ناراحتی از خوشحالی و همدلی مردم، عجیب نیست. فقط جهت تذکر به این جاماندگان از قافلهی علوی عرض میکنم که اگر مهمانی ده کیلومتری اینقدر برایتان ناراحتی به ارمغان آورده، حدود دو ماه دیگر، یک مهمانی دیگر، این بار به طول هشتاد کیلومتر در راه است.
🆔 @ghafari_ir
ادبیات زشت و غیراسلامی اقای رحیمپور ازغدی در نقد وزیر علوم، در حالی است که الزام به نمایهسازی مقالات علمی در سامانههای بینالمللی، نه ربطی به غربسالاری دارد و نه به مهاجرت نخبگان.
مخصوصاً امروز در جشنوارهی فارابی، وزیر محترم علوم، تصریح کرد که حدود ۲۰۰ نشریهی ایرانی، در این سامانههای بینالمللی ثبت شدهاند.
https://virasty.com/mohebbolhosain/1689013922618055578
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#صدرزاده_های_امیدآفرین
#بخش_سوم
✍️ سيداحمد غفاری
🌟 تفاوت اميد و خيالپروری
🌟 برخی اميدواری را با آرزوپردازی و خوشخيالی اشتباه میگيرند، در حاليکه تفاوت فاحشی ميان اميدواری و خيالپردازی و آرزوپروری وجود دارد.
✅ به عنوان نمونه، در منابع قرآنی به مؤمنان تأکيد شده است که هيچگاه و در هيچ شرايطی، اميد به خدا را از دست ندهيد. زيرا خدای متعال وعدهی قطعی نصرت به ناصران راه حق داده است. در همين راستا، چهل و چند سال است که رهبران حکيم جمهوری اسلامی ايران با وجود مواجهه با صدها مانع داخلی و خارجی، صرفاً با اميد به قدرت لايزال الهی و با اعتماد به بازوان زنان و مردان توانا و مسلمان ايرانی، توانستهاند نه تنها سکان اين کشور را از خطرها عبور دهند، بلکه پيشرفتهای شگرفی را در عرصههای مختلف صنعت پزشکی و صنعت دريایی و صنعت هوايی و صنعت هستهای و صنايع مختلف ديگر رقم بزنند. هرچند همچنان مشکلات فراوانی پيشروی اين مسير است.
✅ اساساً انسان به اميد زنده است؛ در همين راستا، پيامبر اکرم فرمود: «الأمل رحمة لأمتي و لولا الأمل ما رضعت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرها» اميد و آرزو، رحمت براي امت من است و اگر اميد و آرزو نبود، هيچ مادری فرزندش را شير نمیداد و هيچ باغبانی نهالی نمیکاشت.»
مولوی نيز میگويد:
گر نبودی ميل و اميد ثمر
کي نشاندی باغبان بيخ شجر
✨ در عين حال، در منابع روايی، بطور مکرر بر اين محتوا تأکيد شده است که از تکيه کردن بر خيالپردازی و آرزوهای دامنهدار بپرهيزيد که آرزو سرمايه احمقان و مانع خير آخرت و دنيا است. مولوی در قالب داستانی کوتاه، دلبستن بيهوده به امور واهی و دور از حقيقت را چنين ترسيم کرده است که شخص غريبی با شتاب به دنبال خانهای میگشت؛ دوستش که خانهی خرابی داشت، وی را با خود برد و به او گفت: اگر اين خانه سقف میداشت، تو را در کنار خود جای میدادم. اگر در اين خانه اتاق ديگری میبود، همسرت نيز آسوده در اين جا اقامت میکرد. اگر اتاق ديگری بود، ميهمانت را نيز در آن جای میدادی. آن شخص در پاسخ گفت:
گفت آری! پهلوی ياران خوش است
ليک ای جان! در (اگر) نتوان نشست
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ کشور پیشرفته اینجاست؛ همین ایران.
✅ مردم پیشرفته ما هستیم؛ ما ایرانیها.
👈 کشوری که مردمش اینگونه پشت هم نیستند، عقب ماندهترین هستند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ تکریم روز مباهله، که مورد غفلت ما شیعیان است، از واجبات رکنی ولایت است.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
☣ در تبیین تفاوت نمایهسازی در مجلات بینالمللی و مرجعیتبخشی به مجلات خارجی
✍ سیداحمد غفاری
✨ بعد از انتقادم به سخنان دکتر رحیمپور ازغدی، چندین پیام دریافت کردم که در دفاع از ایشان، به نقد نقد بنده پرداخته بودند.
1⃣ برخی گفتهاند که شما شبیه همین عبارات را در مورد سران فتنه بکار میگیرید! پس چرا توهین آقای رحیمپور را تحمل نمیکنید؟
#پاسخ روشن است؛ نفی حرمت از سران فتنه و نفاق، چه ارتباطی به نفی حرمت از مسلمانان دارد؟ هتک حرمت مسلمان، جایز نیست. جواز نقد صریح مسئولان نیز، مجوز توهین به آنها نیست.
2⃣ برخی گفتهاند فارغ از ادبیات غیرقابل دفاع، آنچه دکتر رحیم پور میگوید، همان سخن رهبری در نفی غربسالاری در ساحت دانش است.
#پاسخ منوط به دقت در تفکیک نمایهسازی از مرجعیتبخشی است.
#نمایه_سازی در ساحت علم، یعنی حضور زنده و مؤثر در مکتوبات علمی ملّی و بینالمللی و پرهیز از خودتحریمی و دور زدن تحریمهای تحمیلی، برای انعکاس دانش و توان علمی ایرانی در جهان.
#مرجعیت_بخشی به مجلات بینالمللی، به معنای تحقیر دانش داخلی و اصالتبخشی به دانش خارجی است؛ همچنین میتواند به معنای نفی جایگاه علمی مکتوبات فارسی و تأکید بر استفاده از زبان بیگانه برای علمی شدن زبان علم است.
✅ هیچگاه رهبر حکیم انقلاب، رأی به عدم حضور علمی در نشریات بینالمللی ندادهاند. اصلا حکیمانه نیست که به دانشمند ایرانی گفته شود که مبادا بهسمت تبادل دانش با دانشمندان خارجی برود! اتفاقاً مطلوب است که مشوقهایی برای حضور علمی دانشمندان در ارتباطات بینالمللی گذارده شود. آنچه در کلام رهبری و سایر دلسوزان دانش بومی طرح شده است، لزوم نفی مرجعیت از دانش خارجی یا مجلات علمی خارجی است.
⚜ حال میتوان قضاوت کرد که سیاست اصولی وزارت علوم در دولت کنونی، در تلاش برای حضور ۲۰۰ مجله علمی به زبان فارسی در بین مجلات معتبر بینالمللی را باید از قبیل تلاش برای تقویت جایگاه دانشمند ایرانی در تراز بینالملل دانست، نه از قبیل مرجعیتبخشی مذموم به مجلات خارجی.
3⃣ در نهایت، چهبسا بتوان اینگونه از مقصود دکتر رحیمپور دفاع کرد که در رتبهبندی اساتید، انتشار مقاله در مجلات داخلی، امتیاز کمتری نسبت به درج مقاله در مجلات بینالمللی دارد، و این، علامت خودباختگی در عرصهی ریلگذاری و سیاستمداری علمی است. این اشکال به سیاستگذاران وزارت علوم، انصافاً وارد است. لکن این اشکال، در دولتهای غربگرای سابق به وجود آمده است و من شهادت میدهم که وزیر فعلی در وزارت علوم، هیچ اعتقادی به این تبعیض ندارد، ولی متأسفانه ایشان و معاونانش، حرکتی در نفی این تبعیض نداشتهاند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
✅ یادداشت جورﺝ ﺟورﺩﺍﻕ مسیحی، پشت جلد کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانية»:
" O'Ali, If I say you're superior to Jesus Christ, my religion cannot accept it! If I say he's superior to you, my conscience won't accept it!
I don't say you're God! ...So, tell us yourself, o'Ali: Who are you !?
یا ﻋﻠﻰ! ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ، ﺩﻳﻨﻢ ﻧﻤﻰﭘﺬﻳﺮﺩ! ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﺟﺪﺍﻧﻢ ﻧﻤﻰﭘﺬﻳﺮﺩ!
ﻧﻤﻰﮔﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻰ...! ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﮕﻮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻠﻰ: ﺗﻮ ﻛﻴﺴﺘﻰ؟!
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▪️سلام بر محرّم و سلام بر شعر محتشم و سلام بر دلهای باصفای عراقیهای مهماننواز و خدام أبیالسجاد علیهماالسلام
▪️سلام بر پاهای تاولزدهی زائران پابرهنهی حسینی
▪️ سلام خدا و رسول خدا و سلام ما بیپناهان به حسین و علیاکبر حسین و علیاصغر حسین و فرزندان حسین و أصحاب حسین ...
▪️ و سلام خدا به امام قائم، زائر شیدای حسین! که شبانهروز خون گریه میکند در عزای حسین ...
▪️ و چه محشر است اشعار وحشی بافقی؛ قطعاتی از این اشعار:
یا حضرت رسول حسین تو مضطر است
وی یک تن است و روی زمین پر ز لشکر است
یا حضرت رسول ببین بر حسین خویش
کز هر طرف که مینگرد تیغ و خنجر است
یا حضرت رسول ، میان مخالفان
بر خاک و خون فتاده ز پشت تکاور است
یا مرتضا ، حسین تو از ضرب دشمنان
بنگر که چون حسین تو بییار و یاور است
هیهات تو کجایی و کو ذوالفقار تو
امروز دست و ضربت تو سخت درخور است
یا حضرت حسن ز جفای ستمگران
جان بر لب برادر با جان برابر است
ای فاطمه یتیم تو خفتهست و بر سرش
نی مادر است و نی پدر و نی برادر است
زین العباد ماند و کسش همنفس نماند
در خیمه غیر پردگیان هیچ کس نماند
یاری نماند و کار ازین و از آن گذشت
آه مخدرات حرم ز آسمان گذشت
واحسرتای تعزیه داران اهل بیت
نی از مکان گذشت که از لامکان گذشت
دست ستم قوی شد و بازوی کین گشاد
تیغ آنچنان براند که از استخوان گذشت
یا شاه انس و جان تویی آن کز برای تو
از سد هزار جان و جهان میتوان گذشت
ای من شهید رشک کسی کز وفای تو
بنهاد پای بر سر جان وز جهان گذشت
جانها فدای حر شهید و عقیدهاش
که آزاده وار از سر جان در جهان گذشت
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 حکایت لطیف شیعه شدن یک ناصبی از زبان حضرت استاد آیت الله بهجت
✅ و چقدر متناسب است غزل صائب تبریزی با این حکایت لطیف:
مظهر انوار ربانی، حسین بن علی
آن که خاک آستانش دردمندان را شفاست
ابر رحمت سایبان قبۀ پر نور او
روضهاش را از پر و بال ملایک بوریاست
دست خالی برنمیگردد دعا از روضهاش
سائلان را آستانش کعبۀ حاجترواست
...
با لب خشک از جهان تا رفت آن سلطان دین
آب را خاک مذلت در دهان زین ماجراست
زین مصیبت میکند خون گریه چرخ سنگدل
این شفق نبود که صبح و شام ظاهر برسماست
عقدهها از ماتمش روی زمین را در دل است
دانۀ تسبیح، اشک خاک پاک کربلاست
بهر زوارش که میآیند با چندین امید
هر کف خاک از زمین کربلا دست دعاست
...
از سیاهی داغ این ماتم نمیآید برون
این مصیبت هست بر جا تا بجا ارض و سماست
...
قطرۀ اشکی که آید در عزای او به چشم
گوشوار عرش را از پاکی گوهر سزاست
#حسین_باب_نجات_امت
🆔 @ghafari_ir
.
از مکه تا کوفه (بخش اول)
📚 در این پست می خوانید:
🔸️زوایای پنهان مسیر مکه به کوفه
🔹️حضور پررنگ اباعبدالله الحسین (ع) و یارانشان در جوامع انسانی
🔸️ویژگی همراهان کاروان اباعبدالله الحسین (ع) در عرصه جهانی
#ماه_محرم
#یادداشت_بخش_اول
#حجتالاسلام_والمسلمین_سید_احمد_قره_باغی
#جامعه_اسلامی_دانشجویان_دانشگاه_ارومیه
@urmiajad
🆔 @ghafari_ir