eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.4هزار دنبال‌کننده
545 عکس
292 ویدیو
29 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🌟 امتحان با مال و ثروت، از امتحانات سخت الهی است برای کسانی که دل‌بسته به سکه و اسکناس هستند. 💢 مسلمانی که همتش به ایستادن در صف اول نماز جماعت است، ولی رفتار اقتصادی‌اش با امت اسلامی، رفتار مورد رضايت خدا نیست، خودش را بنده و مطيع خدا نمی‌بیند و تدبیر خودش را بهتر از تدبیر خدا می‌پندارد! 👈 اکنون که بخشی از امت اسلامی به دلیل رويارويی حياتی با يهود خیبث به مضيقه افتاده، دقیقا الان زمان امتحان با مال و ثروت ساير مسلمانان است، که چقدر در بندگی و عبوديت، صادق بوده‌اند. 🆔 @ghafari_ir
۲۲ آبان ۱۴۰۳
. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند: آیین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمت‌الله علیه 📗همراه با رونمایی از کتاب دست نوشته‌ها (یادداشت‌های جلسات خصوصی علامه طباطبایی(ره)) به قلم سیداحمد ذوالمجد طباطبایی 🔸سخنران آغازین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی (ریاست محترم دانشگاه قم) سخنرانان دیگر: 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی گزارشی از روند تحقیق کتاب دست‌نوشته‌ها 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد روش تألیفی از منظر علامه طباطبایی 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد غفاری علامه طباطبایی و زیست انسان معاصر 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی 🔻دکتر سید علی سیدی فرد علامه طباطبایی و علم اجتماعی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، ساعت ۱۵ تا ۲۰ 📍مکان: قم، زنبیل آباد، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ لینک مجازی: https://www.irip.ac.ir/u/15g ✅ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
۲۳ آبان ۱۴۰۳
. ▪️ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها: ☘ هر كه عبادات خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها را بر او فرو می‌فرستد. ▪️ شهادت گنجینهٔ عفاف، الگوی زیست، کوثرِ خیر، أم أبیها، حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها بر شیفتگان ارزشهای انسانی و الهی تسلیت باد 🆔 @ghafari_ir
۲۵ آبان ۱۴۰۳
. 🩸شیخ جعفر می‌خواهد عزای مرا کم کند؟! من راضی نیستم از این کار او ... استاد بزرگوار آقای شیخ مرتضی مقتدایی -از علمای کنونی شهر مقدس قم- در درس خارج فقه خود بیان نمودند: 📄 در سال ۱۳۵۰ «ه‌ش» در يك سفر به مكه مشرف شدم و در آنجا «آقای شیخ علی آل‌کاشف‌الغطاء»، نوه مرحوم شیخ جعفر کاشف‌الغطاء - که در حدود ۲۰۰ سال قبل، از مراجع بزرگ شیعه بوده‌اند - را دیدم. 🔖 ایشان به بنده گفت: مرحوم شیخ جعفر کاشف‌الغطاء یک وقت به این فکر می‌افتد که دو جلسه و دو مراسم عزاگرفتن، برای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، موجب این می‌شود که مثلاً جمعیت در جلسات کم بشود؛ یک عده این تاریخ (فاطمیه اول) را مراسم بگیرند و یک عده آن تاریخ (فاطمیه دوم) را مراسم بگیرند. اگر یکجا بشود، اجتماعات بیشتر شده و رونق جلسات بالاتر می‌رود؛ به هر حال، شهادت يا ۷۵ روز است يا ۹۵ روز. 🗓 بنابراين اگر بعد از تحقیق و بررسی، به این نتیجه رسیدیم که شهادت آن حضرت روی ۷۵ روز يا ۹۵ روز بوده است، همان را اعلام می‌کنیم و مردم هم تبعیت می‌کنند؛ در نتیجه سالروز شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از ترديد خارج شده و رونق جلسات و اجتماعات بیشتر می‌شود. 📖 روی این فکر، کتاب‌های متعدد احادیث و غیره را جمع می‌کند؛ در همان حالی که ایشان مشغول تحقيق بوده، گويا در آخرين مرحله كه نصف‌شب بوده و نزديك بود به تصميم نهایی برسد، گفتند همان شب مادر ايشان، خواب فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را می‌بیند و این مادر هم هیچ خبری از كار پسرش نداشت که پسرش چنین تصمیمی گرفته و می‌خواهد چنین کاری کند. 👈 می‌گویند: فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها (در عالم رؤیا) بر مادر مرحوم كاشف‌الغطاء وارد شدند و فرمودند: «این کار چیست که پسرت انجام می‌دهد!؟ پسر تو می‌خواهد عزای مردم در شهادت مرا کم کند؟!» ✅ این زن بیدار می‌شود؛ تعجب می‌کند که مگر پسرش چکار می‌کند!؟ شبانه از اتاقش می‌آید بیرون، می‌بیند چراغ اتاق پسرش مرحوم کاشف‌الغطاء روشن است آن‌وقت شب؛ درِ اتاق را باز کرده و وارد می‌شود؛ می‌بیند کاشف‌الغطاء كتاب‌های زيادی دور خود جمع کرده و مطالعه و تحقیق و بررسی مي‌کند که شهادت را در یک تاریخ اعلام کند. 🗒 این مادر خطاب به مرحوم كاشف‌الغطاء می‌گوید: پسرم! چکار می‌کنی!؟ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از این عمل تو ناراضی است! كاشف الغطاء می‌گوید: مادر! مگر چه شده است؟ مادر خوابش را نقل می‌کند؛ ایشان می‌فهمد که این دو تاريخ برای شهادت (و عزای بیشتر) مورد نظر آن حضرت می‌باشد؛ لذا مرحوم کاشف‌الغطاء از آن تصمیمش بر می‌گردد. 🎙 درس خارج استاد مقتدایی، به تاریخ ۱۳۸۸/۰۲/۱۶ (با اندکی تلخیص) @ghafari_ir
۲۸ آبان ۱۴۰۳
18-doaa14.mp3
25.74M
. دعایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای پیروزی جبهه مقاومت سفارش کرده‌اند 🆔 @ghafari_ir
۲۹ آبان ۱۴۰۳
دکتر غفاري بزرگداشت علامه طباطبايي.mp3
57.89M
. 🎙 صوت سخنرانی علمی استاد غفاری با عنوان «علامه طباطبایی و نیازهای انسان معاصر» 💢 نشست علمی به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم آبان ۱۴۰۳ 🆔@ghafari_ir
۴ آذر ۱۴۰۳
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ⛔️🚨 فریاد درد دل مردم، که دیروز از زبان نماینده قم (منان رییسی) بلند شد. 💢 من شرم کردم امروز چفیه بندازم / مردم از ما شعار و شعر نمی‌خواهند، عمل می‌خواهند ⭕️مردم از ما می‌پرسند خودروسازان یک‌شبه قیمت لگن‌هایشان را ۳۰ درصد افزایش دادند و ما هیچ نگفتیم! 💢 در مقابل قطعی برق، ما این مدت هیچ نگفتیم! ⭕️ وزارت راه آمار بدهد از آمار مالیات خانه‌های لوکس تا بدانیم به کجا رسیده؟ 💢 ۳۰۰ هزار نفر قانون جوانی جمعیت ثبت‌نام کردند و بیشتر آنها در نوبت هستند، ولی ما فقط نظاره کردیم! 👈 مردم از ما چفیه انداختن نمی‌خواهند... 🔰 @ghafari_ir
۵ آذر ۱۴۰۳
. ✨ استاد غفاری مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر درباره «مسأله امتداد فلسفه اسلامی در علوم انسانی و در ساحت زندگی» داشته‌اند که قطعات آن مصاحبه در اين کانال ارائه خواهد شد. ☀️ مطالعه کل مصاحبه در اين نقطه پيوند، امکان‌پذير است: 💫 https://b2n.ir/f65573 🆔 @ghafari_ir
۶ آذر ۱۴۰۳
. 💫 پرسش خبرگزاری مهر در خصوص معناشناسی امتداد فلسفه ❓ بحث ما در مورد کاربردی‌سازی فلسفه اسلامی است. ابتدا بفرمائید وقتی از کاربردی‌سازی فلسفه صحبت می‌کنیم، چه معنایی مورد نظر است و منظور از کاربردی‌سازی چیست؟ ✨ پاسخ استاد غفاری: ☀️ در دانش فلسفه برخلاف دانش‌های دیگر اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی با گزاره‌هایی مواجه هستیم که گاه با تعبیر گزاره‌های مادر از این گزاره‌ها یاد می‌شود. گزاره‌های مادر یا گزاره‌های مبنا به گزاره‌هایی گفته می‌شود که منشأ تولد گزاره‌های دیگر می‌شوند؛ یعنی نه تنها خودشان نظریه علمی هستند، بلکه متولدکننده نظریات علمی دیگر محسوب می‌شوند. لذا تعبیر مبنا برای آنها تعبیر شایسته‌ای است و ارزشمندی آنها هم دقیقاً به همین دلیل است که آنها تکیه‌گاه اصلی برای نظریات علمی چه در دانش فلسفه، چه در دانش‌های دیگر انسانی یا طبیعی هستند؛ دقیقاً به همین دلیل، از قدیم الایام به دانش فلسفه «دانش مادر» گفته می‌شد. بنابراین همه گزاره‌ها در همه علوم نیازمند اتکا به دانش فلسفه هستند چرا که دانش فلسفه، زاویه نگاه ما به هستی را شکل می‌دهد. ☀️ طبیعی است مقصود ما از کاربردی‌سازی این نیست از دانش فلسفه توقع داشته باشیم کارکردی مثل علوم طبیعی داشته باشد ولی توقع ما از دانش فلسفه این است که ثمره خودش را در علوم انسانی و طبیعی و در سبک زندگی نشان دهد. وقتی می‌گوئیم بین فلسفه اسلامی و فلسفه غربی تفاوت وجود دارد، این تفاوت صرفاً نباید در تئوری‌ها و کلاس‌های درس دیده شود، این تفاوت‌ها باید در امتدادی که این دانش در سطح جامعه، تمدن و حکمرانی پیدا می‌کند خودش را نشان دهد. 🤔 به عنوان نمونه، دانشجویان فلسفه مدام سوال می‌کنند ما بارها سر کلاس درس بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت را شنیدیم. این بحث چه فایده‌ای دارد؟ فرض کنید اصالت با وجود است یا با ماهیت است، چه ثمری در زندگی ما خواهد داشت؟ آیا صرفاً این را می‌خوانیم که خوانده باشیم یا قرار است ثمری داشته باشد؟ اگر استاد فلسفه مجهز به رویکرد امتدادی و انضمامی باشد، به دانشجوی خودش نشان می‌دهد اعتقاد به اصالت وجود، ثمره وحدت‌اندیشی را در همه ساحات دانشی به همراه دارد. به عنوان نمونه در دانش سیاست، ثمره باور به اصالت وجود حکمرانی هرمی خواهد بود بر خلاف اصالت ماهیت که به نفع حکمرانی موزاییکی است. حکمرانی هرمی منجر به نظریه ولایت می‌شود ولی حکمرانی موزاییکی منجر به نظریه دموکراسی می‌شود. این امتدادها وقتی توسط اساتید مورد توجه قرار گیرد و دانشجویان به یافتن امتدادهای گزاره‌های فلسفی سوق داده شوند، این کمک می‌کند فلسفه جدی گرفته شود و در این صورت، تمایزات اندیشه‌ای را به گزاره‌های فرعی حواله نخواهیم داد و پاسخ چالش‌های خودمان را در زندگی در کوچه پس‌کوچه‌های علوم انسانی و طبیعی نخواهیم جست؛ بلکه به گزاره‌های مادر در فلسفه مراجعه خواهیم کرد و خواهیم فهمید اصلی‌ترین چالش ما با تمدن‌های غربی در گزاره‌های علوم سیاسی یا علوم اجتماعی نیست، بلکه مثلاً در همین رئالیسم است. 🤔 اگر من معتقد به دسترسی به واقعیت باشم، در مباحث حکمرانی یا در علوم اجتماعی به گونه‌ای معیار خودم را ارائه خواهم کرد که منجر به پلورالیسم نخواهد شد. اگر واقعیت را مد نظر قرار دهم و رئالیست باشم، تکثرگرا نخواهم شد. یک فیلسوف نسبی‌اندیش به دلیل اینکه واقعیت را قابل دسترس نمی‌داند، چاره‌ای جز تکثراندیشی ندارد، چاره‌ای ندارد جز اینکه نفی روش کند و هرمنوتیک را بپذیرد و پلورالیسم را بپذیرد و سکولار شود؛ به دلیل اینکه دخالت دادن ارزش در حوزه دانش نیازمند معیار است. وقتی شما دسترسی به واقعیت را نپذیرید، معیار را نپذیرفتید و نمی‌توانید ارزش‌ها را در دانش دخالت دهید و این شروع سکولاریسم است. پذیرش سکولاریسم پذیرش نوع حکمرانی متفاوت در حوزه اجتماعی است که طبیعی است به حوزه فردی سرایت خواهد کرد و سبک زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ☀️ به طور خلاصه عرض بنده این است که ما با گزاره‌های مبنایی در فلسفه مواجه هستیم که عامل اصلی تمایزات میان اندیشه‌ها در همه ساحات دانشی اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی است و زمانی که ما می‌خواهیم ایده‌های حاکمیتی، تمدنی، فرهنگی و اجتماعی‌مان را در سازمان‌ها و نهادها نهادینه کنیم اینها خط‌کش‌های اصلی هستند. 🆔 @ghafari_ir
۶ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از مهدي عاشوري
فلسفه اسلامی و فیزیک.pdf
4.92M
سلسله نشستهای "فلسفه و فیزیک" با پیشنهاد دکتر فخری زاده، مشارکت جمعی از فیزیکدانان، فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان علم و به اهتمام استاد خسروپناه طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در پانزده جلسه برگزارشد. کتاب حاضر تحریر و تنظیم این گفتگوها در قالب شش گفتار است. این کتاب اولین بار در اولین سالگرد دانشمند حکیم شهید فخری زاده (آذر ۱۴۰۰) به عنوان یادنامه به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر گردید. نظر به درخواست بسیاری از علاقه مندان ان شهید و مباحث فلسفه و فیزیک، اکنون در چهارمین سالگرد آن شهید سعید، نسخه الکترونیک کتاب منتشر می گردد. امید است این مباحث در جمع های تخصصی مورد بررسی قرارگیرد و به ارتقای مباحثات میان فلسفه اسلامی و فیزیک کمک کند. https://eitaa.com/educationalphilosophy
۷ آذر ۱۴۰۳
. امت مقتدر و مظلوم لبنان امروز به ضاحیه و جنوب لبنان برگشتند ولی یکی از صهیونهای خبیث فراری، جرأت نکرد به شمال فلسطین اشغالی برگردد این یعنی 🆔 @ghafari_ir
۷ آذر ۱۴۰۳
‏. رحمت و رضوان خدا به ! حکم انتصاب برادر خانمش دکتر سیدعلی علم‌الهدی برای ریاست پیام نور، در دولت قبلی به مرحله ابلاغ رسیده بود که دولت تغییر کرد و ایشون رییس‌جمهور شد. دستور داد حکم برادر خانمش را لغو کردند و دستور داد برای هیچ‌یک از اطرافیانش حکمی صادر نشود. 🆔 @ghafari_ir
۸ آذر ۱۴۰۳