eitaa logo
قلم نجیب
105 دنبال‌کننده
343 عکس
120 ویدیو
1 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه‌ی... ⚡️نقدی بر قرائت فمنیستی از حجاب در میان سخنان بسیاری از این دست فمینیست‌ها تنها یک نکته‌ی برجسته وجود دارد و آن این است که حجاب از یک‌سو سبب افزایش قدرت تسلط و استیلای مردانه و از سوی دیگر باعث انزوای زنان می‌شود و این همان مردسالاری است. حال این مطلب گاهی مانند خانم سیمون دوبوار از دریچه فلسفی برای اقناع اذهان تئوریزه می‌شود و گاهی مانند خانم بارلاس با تفسیر قرآن به شیوه‌ای جدید. به هر ترتیب فرقی نمی‌کند. منهای مغالطه در فلسفه و تحریف در تفسیر قرآن، اصل موضوعی که آن‌ها بدان پرداخته‌اند اشتباه است. اصل موضوع این است که حجاب نه ریشه در مرد سالاری دارد، نه دلیل آن فقط امنیت روانی مردان است و نه باعث انزوای زنان می‌شود. بلکه حجاب، موجب آزادی زنان از اسارت نگاه هوس آلود مردان و نعمتی الهی برای حفظ کرامت نفس ایشان است.‌حجاب، عامل استحکام خانواده، باعث کسب کمالات معنوی و انسانی و علم و اخلاق و رسیدن به تعالی معنوی زن است. زنان با حفظ حجاب شخصیت و ارزشمندی می‌یابند و امنیت آنان در حد زیادی تأمین می‌شود.حفظ انگیزه ازدواج و جلوگیری از روی آوردن به کار‌های غیر اخلاقی، از دیگر ثمرات حجاب است. حجاب نماد هویتی زن مسلمان است. در تمام جهان یک زن مسلمان با پوشش خاص خود یعنی حجاب اسلامی شناخته می‌شود و این یعنی حجاب، یک پرچم هویتی است. هویتی که به او بالندگی عطا کرد نه انزوا. تجربه کنونی جمهوری اسلامی ایران در شرکت ۶۴ درصدی زنان در آزمون‌های دانشگاهی، ورزش قهرمانی در رقابت‌های جهانی، کرسی‌های سیاسی، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت را نمی‌توان نتیجه جلوگیری حاکمیت از رشد زنان و انزوای آنان قلمداد کرد. در واقع حجاب امر به زنان برای حرکت اجتماعی، همگام با خانواده داریست. @ghalamenajib
انتشار یادداشت " نقدی بر قرائت فمینیستی از حجاب" و " ضرورت ایجاد گفتمان حجاب" در هفته‌نامه پرتو @ghalamenajib
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | چه موانعی حرکت دولت اسلامی را کُند می‌کند؟ _ ۱ ✏️ «زینب فتحعلی زاده نجیب» 📝 «خط رهبری» به مناسبت هفته‌ی دولت در این یادداشت برخی از مهم‌ترین موانع تحقق دولت اسلامی را براساس بیانات رهبر معظم انقلاب بررسی و تبیین کرده است. * موانع درونی، آفت‌های شجره‌ی طيبه انقلاب اسلامی 🔸 در آیه‌ی ۲۹ سوره فتح، خداوند به توصیف رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) پرداخته، می‌فرماید: "(مثل حال آن رسول) به دانه‌ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخه‌ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند..." 🔹 نیز در امتداد انقلاب نبوی، همچون «یک گیاهی است که از زمین سر می‌زند، خودش را نشان می‌دهد، بعد بتدریج رشد می‌کند، بتدریج ساقه‌ی آن محکم می‌شود، بتدریج قد می‌کشد، بتدریج تبدیل می‌شود به یک موجودِ مستقرِّ بابرکتِ شگفت‌انگیز» ۱۹/۱۱/۱۳۹۶ اما در مسیر و تکامل تا تحقق کامل تمدن نوین اسلامی، ناگزیر از گذراندن مسیری پر فراز و نشیب است که به‌طور طبیعی، با موانع و آسیب‌هایی مواجه می‌شود. او نیز «یک موجود زنده است که تولّد دارد، رشد دارد، قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب این‌جور است؛ مثل هر موجود زنده‌ی دیگری.» ۱۹/۱۱/۱۳۹۶ 🔸 به‌عنوان سومین مرحله از رشد این موجود زنده، از این مقوله مستثنی نیست. موانعی که یا سبب عدم تحققش می‎‌شود و یا روند رشدش را کند می‌کند. بنابراین باید در مسیر حذف جد و جهدی مستمر داشت: «اگر نقاط منفی را نبینیم، ضعف‌های خودمان را نشناسیم، یقیناً ضربه خواهیم خورد.» ۱۶/۰۵/۱۳۹۰ 🔹 در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، آنچه به‌عنوان موانع اعم از درونی و بیرونی، باعث کندی یا عدم تحقق دولت اسلامی می‌شود، از موانع داخلی مهمی نشأت می‌گیرد: «من بیشترین اشکالات را به خودمان می‌کنم موانع ما عمدتاً موانع درونی است آنها [دشمنان] هم دارند از این موانع درونی سوء استفاده می‌کنند.» ۰۷/۰۳/۱۳۹۷ بنابراین باید به موانع درونی بیش از موانع خارجی اهتمام ورزید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این موانع را براساس بیانات معظم‌له بررسی می‌کنیم. * ۱. سستی بینش و ایمانِ اسلامی و انقلابی 🔸 سستی ایمان انقلابی درمیان مسئولان و دستگاه‌ها سبب آسیب‌های جدی به دولت اسلامی است، چراکه این نظام به برکت انقلاب اسلامی عزت یافته و زیربنای آن، باور و ایمان قوی به مبانی اصیل اسلام و های امام راحل(ره) است. بنابراین غفلت و عبور از این مبانی جزء موانع رسیدن به هدف است: «یکی مسئله سستی بینش و ایمان انقلابی و اسلامی در بعضی از مسئولان است. این‌ها مجذوب نسخه‌های سیاسی غربند؛ آن هم نسخه‌های غلط از آب درآمده. لیبرال دمکراسی غرب که یک روز گفته می‌شد اوج تکامل فکر و عمل انسان است و بالاتر از آن چیزی وجود ندارد... امروز به دست خود، خودش را رسوا کرده است... درعین‌حال... [لیبرال دموکراسی] نقطه مقابل اسلامی است.» ۱۲/۰۸/۱۳۸۰ از طرفی «اصلی‌ترین تشکیل‌دهنده‌ی نظام... عبارت است از اسلام‌گرایی و تکیه بر مبانی مستحکم اسلامی و قرآنی. خیلی‌ها از این حقیقت بسیار مؤثر غفلت کردند اما راز پیروزی انقلاب در این نکته بود.»۱۴/۰۳/۱۳۸۰ * ۲. عدم باور به ظرفیت‌های درونی 🔹 کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است. ظرفیت‌ جغرافیایی، اقلیمی، نیروی انسانی، منابع زیرزمینی و امکانات روی زمین. اما آنچه مانع است عدم باور مسئولان کشور است: «یکی از این موانع باور نداشتن بعضی از مسئولین ما به... ظرفیت‌ها است؛ یا باور ندارند یا به این‌ها اهمیت نمی‌دهند.» ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ مثلا در باب تنوع در ظرفیت‌های جغرافیایی و اقلیمی «اینها ظرفیّتهای مهمّی است. بنابراین توقّعاتی که در امر گاهی ابراز می‌شود، توقّعات بیجایی نیست؛ ما با این امکانات، وضع اقتصادی‌مان باید خوب بشود.» ۱۵/۰۱/۱۴۰۳ یا مثلا «وجود این‌همه جوان در کشور، یک ظرفیت مهمی است... امروز در صنایع مختلف، در نانوتکنولوژی، در صنایع گوناگون، در صنایع برتر -به قول فرنگی‌مآب‌ها «های‌تِک»- کشور، عمده جوان‌ها هستند؛ مشغول کارند... بعضی از مسئولین ما هم متأسفانه نمی‌دانند چقدر -ثروت انسانی و ثروت طبیعی- در اختیار کشور هست؛ دشمن هم از همین دارد استفاده می‌کند... این یکی از موانع [است].» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ علاوه بر این، عدم باور به توانایی مردم نیز خطاست: «یکی از چالش‌ها، تردید در توانایی‌های درونی است؛ [اینکه‌]... به مجموعه‌های مردمی و غیر دولتی در امور اقتصادی اعتماد نکنیم، یکی از چالش‌ها است. بایستی اعتماد کرد، بایستی را وارد جریان عظیم اقتصادی کشور کرد.» ۰۲/۰۴/۱۳۹۴ @rahbari_plus
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | چه موانعی حرکت دولت اسلامی را کُند می‌کند؟ _ ۲ : * ۳. اعتماد به نسخه‌های بیگانگان 🔸 یکی از موانع پیشرفت ما در تحقق دولت اسلامی، اعتماد به نسخه‌های غربی در هر زمینه‌ای است: «مردم ما در مقابل بیگانگان منفعل نیستند. بعضی‌ از مسئولینِ ما در گوشه‌وکنار کشور به نسخه‌ی بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه‌ی داخلی! و این هم خطای بزرگی است. همین سیاست جمعیتی غربی‌ها که "فرزند کمتر، زندگی بهتر"، سیاست اروپایی است، است؛ خودشان هم عمل کردند و امروز دچار مشکلند... این یکی از موانع پیشرفت ما است.» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ یا مثلا «این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و اینها بشود.» ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ * ۴. غفلت از دشمن و اعتماد به آن 🔹 موضوع دیگر مسئله‌ی غفلت از دشمن و اعتماد به وعده‌های اوست که رهبر انقلاب اسلامی با توجه به تجربه‌ها همیشه نسبت به آن داده‌اند: «یک موضوع دیگر که این هم جزو تجربه‌های اساسی ما است و بایستی شماها در مدیریت کشور -در هر بخشی که هستید- به آن توجه داشته باشید، مسئله‌ی اعتماد نکردن به دشمن و به وعده‌های دشمن است؛ این حرف، جدی است؛ این مسئله، جدی است.» ۲۲/۰۳/۱۳۹۶ اگر خطوط و مرز خود را با دشمن مشخص نکنیم قطعا ضربه خواهیم خورد: «خطوط فاصل با دشمن باید در نظر باشد و برجسته باشد. نگذارید خطوط فاصل با دشمنی که با انقلاب است با نظام دشمن است با امام دشمن است کمرنگ شود. بعضی از جریان‌های داخل کشور ما از این نقطه غفلت کردند، خطوط مرزی خودشان را با دشمن حفظ نکردند.» ۱۴/۰۳/۱۳۹۵ و این همان خطای راهبرد بزرگ است: «غفلت از دشمن بیرونی، خطای راهبردی عظیمی است که ما را دچار خواهد کرد.» ۱۱/۰۴/۱۳۹۳ به عنوان مثال در «قضیّه‌ی برجام این‌جور القا می‌شد که اگر توافق بکنیم دشمنی‌ها برطرف می‌شود، اگر توافق نکنیم با ما دشمنی می‌کنند؛ خب توافق هم کردیم، [امّا] دشمنی‌ها برطرف که نشده، زیادتر هم شده. این القای دشمن بود.» ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ * ۵. دنیازدگی و اشرافی‌گری 🔸 در میان مسئولان از دو جهت ضربه می‌زند. یکی اینکه این گرایش در انسان به مرور زمان انگیزه‌ها و اراده‌ها را سست می‌کند و از سوی دیگر این سبک زندگی در میان آحاد جامعه ترویج می‌شود: «یک آسیب دیگر، دنیازدگی است... کسی که برای خود مسئولیتی قائل است، اگر دنیازده و رفاه‌زده شد، کارش زار خواهد شد و کار مردم را هم زار خواهد کرد.» ۱۲/۰۸/۱۳۸۰ 🔹 ورود در مسابقه زرق و برق زندگی آفتی است که انسان‌ها را تغییر می‌دهد: «خیلی ها را ما دیدیم آدم‌های خوبی بودند. آدم‌های علاقه‌مندی بودند، وقتی افتادند توی دنیا و زرق و برق و مانند این‌ها یواش یواش تیزی‌ها کند شد، توانایی‌ها کم شد، انگیزه‌ها ضعیف شد، انگیزه که ضعیف شد. اراده‌ها هم ضعیف می‌شود. اراده که ضعیف شد، در عمل خودش را نشان می‌دهد.» ۰۴/۰۹/۱۳۹۴ از سوی دیگر «میل به اشرافی‌گری، میل به تجمل، میل به جمع ثروت و استفاده‌ی از ثروت به شکل نامشروع و نامطلوب، به طور طبیعی در خیلی از انسان‌ها هست. وقتی ما خودمان را رها کردیم، ول کردیم، دچار شدیم، این سرریز می‌شود به مردم؛ در مردم هم این مسئله پیدا می‌شود.» ۱۴/۱۱/۱۳۹۰ لذا مسئولان اسلامی نباید طوری زندگی کنند که و به یک فرهنگ تبدیل شود: «مهم‌ترین مطلب اصلی امیرالمؤمنین در باب حکومت این است: حاکم نباید حکومت را برای خود وسیله اعاشه و زندگی و کسب درآمد و اندوختن ثروت قرار دهد، بلکه باید آن را یک مسئولیت بداند.» ۲۵/۰۹/۱۳۷۹ @rahbari_plus
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | چه موانعی حرکت دولت اسلامی را کُند می‌کند؟ _ ۳ : * ۶. کم‌کاری و کم‌‌انگیزگی 🔸 یکی دیگر از مهم‌ترین موانع درونی، کم‌کاری و تنبلی است: «بعضی از افرادی که در بخش‌های مختلف مسئول‌اند، متأسفانه دچار و کم‌کاری بوده‌اند و هستند. وضع کشور اقتضا می‌کند کار پرتوان و پرتلاش را.» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ 🔹 در کنار تنبلی برخی آسیب‌های روحی و رفتاریِ مدیران نیز از موانع مهم است: «مثلاً یک مواردی بی‌دقّتی داریم و کم‌انگیزگی نشان می‌دهیم؛ گاهی دچار آفتهای شخصی می‌شويم، [دچار] آفتهای روحی می‌شویم. مدیر اگر به فکر محبوبیّت‌طلبی باشد، به فکر جلوه کردن در چشم افراد باشد، مسئله‌ی کار را، اهمّیّت کار را در نظر نگیرد، خب این ضربه می‌زند دیگر؛ اینها برکت کار را از بین می‌برد. [یا اینکه] به فکر مناصب آینده باشد. امروز در یک منصبی قرار داریم، جوری حرکت کنیم که خودمان را برای یک منصب بالاتر آماده کنیم؛ خب این ضربه می‌زند. این‌جور فکر کردن، این‌جور کار کردن، این‌جور حرکت کردن، ضربه می‌زند؛ برکت کار را از بین می‌برد؛ اینها هم جزو موانع کاری ما است.» ۱۵/۰۱/۱۴۰۳ 🔸 در این میان در عمل و بی‌تحرکی مانع مهمی است: «مسئله‌ی ما این است که حرف درست و طرح درست را آن‌چنان‌که شایسته است دنبال نمی‌کنیم؛ این اساس مسئله است... مباحث لفظی و محفلی و روشنفکری کار را پیش نمی‌برد؛ حرکت و اقدام لازم است. سهل‌انگاری در عمل، چالشِ بزرگ ما است. ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعال پرتحرک داشتیم کار پیش رفته است هرجا مدیریت‌های ضعیف و بی حال ناامید غیر انقلابی و بی تحرک داشتیم کارهای یا متوقف مانده است یا انحراف پیدا کرده است.» ۰۱/۰۱/۱۳۹۶ * ۷. عدم مبارزه جدی با فساد 🔹 یکی از مهم‌ترین موانع عدم اهتمام جدی برای مبارزه با است: «یکی از مشکلات ما، عدم مبارزه‌ی جدی با فساد است.» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ نباید گذاشت کانون‌های چرکین فساد شکل بگیرد: «دولت... باید از نیروهای پُرانگیزه و زرنگ استفاده کند -در مدیریت‌های کلان؛ نه‌فقط در کارهای خرده‌ریز، [بلکه] در وزارت‌ها و در مدیریت‌های بالا- و راه‌های فساد را ببندد. بله! قوه‌ی قضاییه می‌کند، اما در قوه‌ی مجریه می‌توان جلوی راه‌های فساد را -کارهایی که فساد‌آفرین است- بست.» ۲۲/۰۵/۱۳۹۷ * تحقق دولت اسلامی در گرو جهاد در غلبه بر موانع 🔸 انسان‌ها همیشه در متن زندگی، برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها دچار موانع، چالش‌ها و آسیب‌هایی می‌شوند. این موانع اگرچه باعث کُندی حرکت است اما از دل واقعیت زندگیِ هدفمند سربرآورده و به تلاش انسان رنگ و بوی می‌بخشد: «در سر راه انسان موانع وجود دارد. اساساً همین وجود مانع است که به تلاش انسان معنا و حقیقت معنوی می‌بخشد و اسمش می‌شود جهاد؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنی نداشت. جهاد یعنی جد و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع.» ۱۴/۰۲/۱۳۸۷ @rahbari_plus
به این ده مورد از خصوصیات بارز شهید رجایی در سخنان رهبر معظم انقلاب نگاهی بیندازید. آنچه این شهید بزرگوار را در مدیریت تراز قرار داد چه بود؟ این خصوصیات را به خاطر بسپاریم تا در تحلیل‌های خود نسبت به قضاوت دوره‌های مختلف ریاست جمهوری دچار اشتباه نشویم. @ghalamenajib
هدایت شده از هم قلم
📌یکی از مراحل تمدن اسلامی شدن؛ دولت اسلامی است که هنوز محقق نشده است. 🔺️در اسلایدها به موانع درونی تحقق دولت اسلامی در بیان رهبر انقلاب پرداخته شده است. ✍🏻 🗒️@HamQalam
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
هدایت شده از هم قلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 آخرین تصویر به جا مانده از بارگاه حضرت امام حسن مجتبی عليه‌السلام و سایر ائمه در قبرستان بقیع در شهر مدینه منوره 🔹️عکس: نمایشگاهی در حاشیه‌ای یکی از دیدارهای رهبر انقلاب در دهه ۹۰ 🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع) 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ رهبر انقلاب: ایران، ایران امام رضاست ✏️ برکات امام هشتم، امام رئوف شامل حال همه‌ی آحاد کشور است. ۱۴۰۳/۲/۳۰ 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
شرمنده آمدم سَرَم اَنداختم به زیر بد کرده اَم اگر به خودم کرده اَم ولی تو گـریه کن به حالِ دلِ نوکـرت علی از زَهر بدتر است عملکـردِ من رضا زینت نشد برایِ تو این سینه زن رضا خون کرده اَم به قلبِ حسین وُ حسن رضا حالا بساطِ توبه وُ یک بی کفن…..رضا این آخرین وصیتِ سلطانِ غربت است تنها مسیرِ توبه یِ ما اشک وُ هیات است اینگونه دست وُپا زَدَنَت می کشد مرا یابن الشَبیب گفتی وُ رفـتیم کربلا زردی چهره یِ تو وُ سرخی نیزه ها هر دو زبان گـرفته بیا مُنتـَقِم بیا حُجره شبیه گوشه یِ گودالِ غم شده دلواپـسی اهلِ محـّرم حـرم شده تو سوختی ولی حرمت در شراره نیست پیراهنِ تو غرقه به خون پاره پاره نیست در چنـگهایِ دشمن تو گوشـواره نیست بررویِ نیزه پشتِ سرت شیرخواره نیست تو یاد داده اِی که بگـوییم یاحسین این حاجت گداست…حرم…کربلا…حسین دلتنگِ کـربلا شده اَم آمـدم حرم دستِ نوازشی تو بکِش بَر روی سَرم تو ایهاالعـزیزی وُ من نیز نوکـرم من را ببر حرم تو به همراهِ مادرم هر چند رو سیاه… برای توام رضا @ghalamenajib
فعالیت امام رضا(علیه‌السلام) در فضای اختناق هارونی عمر مبارك امام رضا (سلام‌الله‌علیه) تقریباً پنجاه و پنج سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ كه سال شهادت امام صادق (علیه‌السّلام) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همه‌ی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی كه میشود برای آن ذكر كرد و تصویر كرد، در همین مدّت عمر نسبتاً كوتاه انجام گرفته است. از این مدّت پنجاه و پنج سال، نزدیك به بیست سال - تقریباً نوزده سال - مدّت امامت این بزرگوار است؛ امّا همین مدّت كوتاه را كه ملاحظه میكنید، تأثیری كه در واقعیّت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی كه به معنای حقیقیِ اسلام و پیوستن به اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و آشنا شدن با مكتب این بزرگواران انجامید، یك داستان عجیبی است، یك دریای عمیقی است. آن وقتی كه حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیكان و علاقه‌مندان حضرت میگفتند كه: علیّ‌بن‌موسی در این فضا چه كار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی كه در روایت دارد كه میگفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛(۱) خون میچكد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه‌ی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی كه برعهده‌اش است، میخواهد چه بكند؟ این اولِ امامت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه‌السّلام) است. بعد از این نوزده سال یا بیست سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، می‌بینید كه همان تفكّر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنی‌عبّاس از مواجهه‌ی با آن عاجز است؛ این را علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا انجام داده.۱۳۹۲/۰۶/۲۶ بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز، پرچم فلسطین در ارتفاعات بلندِ یکی از ایالت‌های آمریکا به اهتزاز درآمد. اما بهای آن، خون بر زمین ریخته‌ شده‌ی کودکانی است که دیگر نه فقط بر اثر بمب و موشک بلکه گاهی تنها از هراس صدای آن‌ها، جان می‌دهند. همیشه در طول تاریخ، بهای برافراشتن پرچم حق، مقاومت بوده و هست. قدر این مقاومت را بدانیم... اهتزاز این پرچم مقدمه اهتزاز پرچم سبز علوی‌ست... ✍زینب نجیب @ghalamenajib
🔰 | حکمرانی خردمندانه در گرو کار کارشناسی _ ۱ ✏️ «زینب فتحعلی زاده نجیب» 📝 یکی از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به تأکید بر کار کارشناسی همراه با استفاده از نظرات کارشناسان مومن و صادق بود. 🔸 «خط رهبری» به همین مناسبت در این یادداشت نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این موضوع و ویژگی‌های مناسب برای انجام کار کارشناسی در عرصه‌ی حکمرانیِ کشور را براساس بیانات معظم‌له تبیین می‌کند. * ۱.کارشناسیِ عمیق، ضمانت ماندگاری 🔹 «فونداسیون یک ساختمان با دیواری که بین دو اتاق کشیده میشود، فرق میکند؛ آن‌جا محاسبات باید خیلی دقیق و کارشناسی باشد تا بنا باقی بماند و دچار مشکل نشود.» ۱۳۸۶/۰۶/۰۴ 🔸 حاکمان اسلامی باید از مشورتِ مشاوران کارآزموده و بهره‌مند باشند. این مهم‌ در قرآن تأکید شده و در احادیث بسیاری آمده است: «حضرت [نبىّ‌اکرم صلّیاللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم] خطاب به «عبداللَّه‌بن‌مسعود» - صحابی معروف – میفرمایند: «یابن مسعود! اذا عملت ‌عملاً فعمل بعلم و عقل»؛ ای پسرِ مسعود! هر کاری که میخواهی انجام بدهی، با دانش و خرد انجام بده. این، استثناء ندارد و ‌شامل همه کارها میشود؛ اینها شعارهای اسلامی است.» ۱۳۸۲/۰۷/۲۲ 🔹 لذا تقویتِ امر و با کارشناسان شایسته مخصوصا در امر حکومت از مسائلی‌ است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر آن تأکید کرده‌اند: «کار کارشناسی را حقیقتاً جدی بگیرید؛ بخصوص در کارهای مبنایی و بنیانی... اگر کارِ کارشناسی عمیقِ دقیقِ همه‌جانبه‌ی متبحرانه‌ای انجام گرفت، این کار ماندگار خواهد شد؛ والّا اگر چنانچه گوشه‌ی کارشناسی‌اش سائیده بود، زحمات شما به هدر خواهد رفت.» ۱۳۸۶/۰۶/۰۴ * ۲. حکمرانی خردمندانه، ثمره کار کارشناسی 🔸 رهبر انقلاب اسلامی در باب ثمرات کار کارشناسی شده معتقدند که «دولتها وقتی که کار کارشناسی می‌کنند، حکمرانی‌شان و اندیشه‌ورزانه خواهد بود، نه حکمرانی محفلی و رفاقتی و توصیه‌ای. خصوصیّت کار کارشناسی این است که گاهی شما یک کار کارشناسی‌ای را انجام می‌دهید، بر خلاف خواست چند نفر رفیق و دوست و آشنا و آدم صاحب‌نفوذ و مانند اینها؛ آنها را ناراضی می‌کنید، امّا ملّت را راضی می‌کنید، کشور را پیش می‌برید؛ کار کارشناسی این است.» ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ 🔹 همچنین ایشان همچنین درباره‌ی عواقب کار کارشناسی ‌نشده مشخصا به دو مورد اشاره می‌کنند: «اولاً خود شماها ممکن است در آینده به اشتباهاتی که اتفاق می‌افتد، واقف بشوید و بعضی اشتباهات دیگر قابل جبران نیست؛ دیگر اینکه کسانی که بعد از شما می‌آیند و آیندگان – شما... آنها را جدی نخواهند گرفت؛ بر خلافِ آن‌وقتی که کار کارشناسی دقیق شده باشد.»۱۳۸۶/۰۶/۰۴ بنابراین «کار بدون کارشناسی، و عقیم و خنثی خواهد بود.» ۱۳۸۵/۰۶/۰۶ @rahbari_plus
🔰 | حکمرانی خردمندانه در گرو کار کارشناسی _ ۲ : * ۳. کدام کارشناس؟ 🔸 رهبر معظم انقلاب اسلامی به موازات تأکید بر اهمیت کار کارشناسی و مشورت با زبده‌گان و متخصصان و پرهیز از انجام امور بدون الزامات کارشناسی، بر انتخاب کارشناس شایسته نیز تأکید ویژه دارند: «گاهی کارشناسی‌های ، پوست خربزه زیر پای مسئولان است.» ۱۳۸۵/۰۶/۰۶ یعنی، مشورت و توصیه و برنامه‌ای که برخی به اصطلاح کارشناسان ارائه می‌دهند؛ سبب لغزش در کار است نه پیشرفت کار. به‌عبارتی کارشناس، خود دچار اشتباه در محاسبات است یا خصوصیّاتی دارد که مسئولین را دچار خطای محاسباتی می‌کند: «در انتخاب کارشناس، گاهی اوقات، در مواردی، ته‌نشین‌های ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان می‌آید، با لباس کارشناسی به میدان می‌آید، آن‌وقت مشکل درست می‌کند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل می‌کند. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه هم توصیه دارند: لا تُدخِلَنَّ فی مَشوِرَتِکَ بَخیلاً ... وَ لا جَباناً؛ با بخیل مشورت نکن. یعنی چه؟ یعنی کارشناست بخیل نباشد؛ چرا؟ برای خاطر اینکه اگر خواستی کمکی به کسی بکنی، این جلویت را می‌گیرد می‌گوید که جیبت خالی می‌شود. با آدم مشورت نکن، از آدم بزدل نظر کارشناسی نگیر؛ برای خاطر اینکه هر کار بزرگی بخواهی انجام بدهی، هر اقدام خوبی و قدم بلندی بخواهی برداری، تو را می ترساند که اگر این کار را بکنی، چنین می‌شود، چنان می‌شود. وَ لا حَریصاً؛ با آدم مشورت نکن ــ یعنی از او کارشناسی نخواه ــ چون آدم حریص، آن حرص خودش را به تو منتقل می‌کند. حالا اینها نمونه است؛ یعنی این خُلقیّات یک کسی که طرف مشورت ما است، می‌تواند در رأی مشورتی او اثر بگذارد و کار دست ما بدهد.» ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ 🔹 بر این اساس ایشان با اتکاء به ظرفیت بالای کارشناسی در کشور، بر تعامل با نخبگان و کارشناسان مومن و معتقد به توانمندی‌های داخلی تأکید می‌کنند: «ما در زمینه‌ی کارشناسی، امروز ظرفیّت خیلی خوبی در کشور داریم؛ انصافاً انسان نگاه می‌کند، در بخشهای مختلف، ظرفیّت کارشناسی کشور بالا است.» ۱۳۹۲/۰۶/۰۶ «بنابراین از کارشناسی استفاده کنیم که باشد، باشد، به توانمندی داخلی و ملّی کشور معتقد باشد، را بشناسد.» ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ @rahbari_plus
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | عالِم مجاهدِ با استقامت و با صفا 📝 «خط رهبری» به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله سیدمحمود طالقانی، مبارز انقلابی با سابقه و اولین امام جمعه تهران بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد ایشان را بازخوانی می‌کند. * اهل فكر نو بر محور دین 🔸 آقای طالقانی اهل بر محور دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهج‌البلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همه‌ی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد مبارزه است. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * اهل درد و مبارز 🔹 خیلی‌ها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفکر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند... خیلی از روشنفکرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی بود، احساس درد میکرد حقیقتاً؛ این را ما که با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میکردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود که آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * آدم زلال و باصفا 🔸 یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش بشود، صفای این مرد بود. به قدری این آدم با صفا و روراست و در معاشرتها بود که انسان از این همه زلالی حیرت میکرد. آدم زلالی بود آقای طالقانی. هیچ در قید و بند و ملاحظات و [اینها نبود]. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ 🔹 آقای طالقانی، یک شخصیّت بسیار مغتنمی بود... خدای متعال یک قالب خوبی در ایشان متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت. از جمله‌ی خصوصیّات آقای طالقانی، یکی صفای ایشان بود؛ آدم باصفایی بود، آدم باصداقتی بود. وقتی انسان با ایشان می‌نشست، جز یکرنگی و صفا و راستی، واقعاً انسان هیچ چیز نمیدید. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * بی‌شائبه و بی‌شیله‌پیله 🔸 این آدم[آقای طالقانی] ، آدم صافی بود، روراست بود، بی‌شائبه و بی‌شیله‌پیله بود. نتیجه‌ی این بی‌شیله‌پیله بودن [هم] صراحتش بود، در بیان. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * در کمال اعتماد به نفس 🔹 [آقای طالقانی] در عین این صفا و صداقت و راستی و درستی، مردی بود در کمال ؛ یعنی یکی از خصوصیّات ایشان، اعتماد به نفس بود؛ مطلقاً تحت تأثیر و ظواهر و مانند اینها قرار نمیگرفت. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * متواضع در مقابل امام 🔸 ایشان [آقای طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آن‌وقت همین ایشان، در مقابل امام تواضع میکردند. من ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام... این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاه‌ها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * مجاهد بااستقامت و پارسا 🔹 آیت‌الله طالقانی عالِم مجاهد بااستقامت و پارسایی بود که در دوران‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب امتحان خوبی داد و پس از برپایی نماز جمعه‌ی تهران به امامت ایشان، به‌تدریج در سراسر کشور اقامه یافت و به کانون معنویت و تبدیل شد. ۱۳۸۶/۰۶/۲۳ * سزاوار و شایسته‌ی تجلیل 🔸 آقای طالقانی واقعاً سزاوار و شایسته‌ی این است که از ایشان بشود، احترام بشود؛ نگذارید نام و خصوصیّات ایشان فراموش بشود و نسبت‌های واقعی ایشان با انقلاب، تبدیل بشود به نسبت‌های غیر واقعی. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ 🔹 آقای طالقانی را با همه‌ی ابعاد معرفی کنیدآقای طالقانی را با همه‌ی ابعاد معرفی کنید. صرفِ یک روشنفکر مذهبی نیست، همچنانی که صرفِ یک پیشنماز مسجد هدایت نیست، همچنانی که صرفِ یک مبارز نیست، یعنی مجموعه‌ی این خصوصیات را در ایشان معرفی کنید. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ @rahbari_plus
88.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودکان برای نویسنده، قصه ها دارد. و داستان های بلند بلند. کودکی یعنی آب زلال در جوار چشمه یعنی امید. با کودک زیستن، روح را دریایی کردن ست از شش ماه پیش به صورت جدی تلاش کردیم داستان کودکان و نوجوانان غزه را روایت کنیم. تلاش کردیم محیط آموزشی برایشان فراهم کنیم تا اندکی حالشان را خوب کنیم در برنامه نوسان شبکه دو روایت مختصری از مدارس تبسم در غزه را شرح دادم. 💳شماره کارت: 5041721113535455 ⌨️شماره حساب: 10.11326890.1 🪪شماره شبا: IR900700010001211326890001 به نام «مردم‌نهاد سرزمین رنگ زیتون» @Color_of_olive @afshari_samaneh @navasantv