🔖قهرمان مبارزه با انحراف مشروطیت
با کمی غور در تاریخ ایران، خصوصا از زمان ورود اسلام به کشور درمییابیم که اولین حادثهی استثنایی بعد از ورود اسلام، مشروطیت است، اما چه شد مشروطهای که با پشتوانهی حرکت مردمی، هدایت رهبران و علمای دینی و با هدف اجرای عدالت و تاسیس عدالتخانه در کشور تشکیل شده بود، استحاله شد و ملت در آن قضیه به جایی رسیده بودند که در مقابل اعدام این عالم در میدان شهر، سکوت کردند؟
«دأب سیاستهای مسلّطِ عالم این بوده و هست كه جنبشهای عدالتخواهانهی مردم نقاط مختلف دنیا را در هاضمهی سیاسی و فرهنگی خود بریزند و در واقع هویّت آن جنبشها و حركتهای مردمی و عدالتخواهانه را از بین ببرند؛ این كار در ایران هم اتّفاق افتاده بود.
🖋آمنه عسکری منفرد
#شیخ_فضلالله_نوری
#مشروطیت
#گناه_ملی
...ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared
...ادامه مطلب
عدالتخواهیای که صد سال پیش در مشروطهی ایران پیش آمد، یک حرکت مردمی و دینی بود. آن روز جریان سیاسی مسلط عالم - یعنی انگلیسیها - این حرکت عدالتخواهانهی مبتنی بر اصول اسلامی را در هاضمهی سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را استحاله کردند و از بین بردند و به یک حرکت مشروطه از نوع انگلیسی آن تبدیل نمودند. نتیجهی آن هم این شد که جنبش مشروطه - که یک جنبش ضد استبدادی بود - آخر کار به دیکتاتوری رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، بدتر و شقاوتآمیزتر و قساوتآمیزتر بود...در قضیهی مشروطه اگر علما نبودند، مشروطیت به وجود نمیآمد و به پیروزی نمیرسید. وقتی هم که غربزدهها و نوچههای انگلیسی در ایران، علمای دین و شعارهای دینی را کنار زدند، باز استبداد و تسلط و نفوذ خارجی مسلط شد.»(بیانات رهبر انقلاب،۱۴خرداد ۱۳۸۳).
اما شهید شیخ فضلالله نوری، قهرمان مبارزه با انحراف مشروطه، مظهر جریانی بود که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاد و به همین دلیل باید از ایشان دفاع کرد «ما نمیخواهيم بگوييم شيخ نوری (رضوانالله عليه) در همه موضعگيریها و حركات و گفتههايش صددرصد بر طبق مصلحت رفتار كرده، نه ممكن است یکجا هم چيزی را درست تشخیص نداده باشد؛ اما اين حقيقت فراموشنشدنی است كه مرحوم شيخ فضلالله نوری، شهيد ابقاء اسلام در محتوای مشروطيت شد.مشروطيت از آغاز با انگيزه اسلامی بهوجود آمده بود و نقطه مقابل آن هم، جريان غربزدهی متمايل به فرهنگ غرب بود كه نه تنها از اسلام خوششان نمیآمد، بلكه حتی حاضر بودند برای مبارزه با اسلام به هر حركت پست و دنائتآميزی هم تن بدهند و عملا هم ديديم كه در قضایای مشروطيت اين كار را كردند، با دولتها ساختند، با قدرتها ساختند، با سفارتخانهها ساختند، کارهای جنايتكارانه انجام دادند، دستها به خونآلوده كردند برای اين كه دين و علمای دينی بر سر كار نيايند. »(گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری، در خطبهی نماز جمعه درسال۶۳)
«باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - ... - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.»(بیانات رهبر انقلاب، ۶ اسفند ۱۳۸۸).
🖋آمنه عسکری منفرد
#شیخ_فضلالله_نوری
#مشروطیت
#گناه_ملی
...ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared
...ادامه مطلب
ملت اسلامی میتوانند با درس از تجربهی مشروطیت، مانند پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام جامعه، همراهی علمای روحانی با حفظ حصار ایمانی، پایبندی به آرمانها و ارزشهای انقلابی با حفظ بصیرت و بیداری، دشمن را شناخته و در مقابل توطئههای آن بایستند تا تجربهی شکست مشروطیت تکرار نشود و ملت دوباره به گناه ملی دچار نشود، گناهی که در دوران مشروطیت و در هنگام شهادت شیخ فضلالله آن را مرتکب شدند.
«یك ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منكر و ظلمی سكوت میكند و هیچ عكسالعملی از خود نشان نمیدهد؛ این هم یك گناه است؛ شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است كه نعمتهای بزرگ را زایل میكند؛ این همان گناهی است كه بلاهای سخت را بر سر جماعتها و ملتهای گنهكار مسلط میكند. ملتی كه در شهر تهران ایستادند و تماشا كردند كه مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بكشند و دم نزدند؛ دیدند كه او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند- كه هنوز هم یك عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تكرار میكنند- پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشكیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حكومت به رضا شاه را تصویب كردند. آنها یك عده آدم خاص نبودند؛ این یك گناه ملی و عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی كه مرتكب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حركت عمومی بوده؛ و لو همهی افراد در آن شركت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی كه به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانكهای محمدرضا پهلوی سپر كردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سكوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حكومت ظلم ساقط شد، حكومت مردمی سر كار آمد؛ وابستگی ننگآلود سیاسی از بین رفت، حركت استقلال آغاز شد و انشاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد كرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود كه حركت كرد.»(بیانات رهبر انقلاب، ۸ ابان ۱۳۸۴).
🖋آمنه عسکری منفرد
#شیخ_فضلالله_نوری
#مشروطیت
#گناه_ملی
@ghalamnegaremonfared
#قاب_ماندگار بازتاب تصویر پرچم فلسطین بر روی پیکر شهید اسماعیل هنیه، در عینک رهبر انقلاب
#شهید_اسماعیل_هنیه
#خونخواهی_عزیز
#اقتدار
@ghalamnegaremonfared
هرچند مسیر، مشکل و باریک است
با این که بهظاهر آسمان تاریک است
در چشم تو پرچمِ فلسطین پیداست
یعنی به امید حق، سحر نزدیک است
شاعر: سورنا جوکار
@Farsna
❌پیامدهای وحدتآفرین تشییع #شهید_هنیه در تهران از زبان یک استاد دانشگاه کویتی
✖️ "چه کسی باور میکرد که مردم شهر تهران که به تعصب و عرق فارسی مشهور بود، به صورت گسترده برای تشییع یک رهبر عربی که فارسی حرف نمیزد، و از مذهب شیعه نبود(مذهب رسمی و اغلب مردم تهران) به خیابان بیایند.
😎 این دستاورد انقلاب است که طایفهگرایی و نژاد پرستی را بدون هیچ هزینه میلیاردی از بین برد در راه خدا بودن نتیجه اش همینی میشود که میبینید
#کانال_سایبری_عصای_موسی
(Ⓜ️)@MOSES313STAFF
سید حسن نصرالله پس از شهادت شهید«اسماعیل هنیه» و شهید «فؤاد شکر»، خطاب به صهیونیستها: «کمی بخندید، خیلی گریه خواهید کرد.»
#شهید_اسماعیل_هنیه
#شهید_فواد_شکر
#مقاومت
@ghalamnegaremonfared
🔰 #یادداشت | چگونه «نهضت مشروطه» به «دیکتاتوری رضاخان» منتهی شد؟ - ۱
📝 «خط رهبری» به مناسبت ۱۴ مرداد، سالروز نهضت مشروطه در این یادداشت به قلم «آمنه عسکری منفرد» براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، تحلیل جامع ایشان درباره این حرکت سیاسی – اجتماعی بزرگ ایرانیان را بازخوانی کرده است. زمینههای تاریخیِ نهضت مشروطه، موثرین این حرکت، علل انحراف در مشروطه و... از جملات مواردی است که در این تحلیل تاریخی میخوانیم.
* زمینههای شکلگیری نهضت مشروطه
🔸 رهبر معظم انقلاب، #نهضت_مشروطه را اولین حادثهی استثنایی بعد از ورود اسلام معرفیمیکنند: «در طول سالهای متمادی، نهضت مشروطیت، اولین حادثهی استثنایی بعد از ورود اسلام است. البته در ورود اسلام هم فضا بکلی تغییر پیدا کرد، اما خیلی زمان نگذشت که مجدداً همان شیوههای استبدادیِ گذشته به شکل دیگری در کشور حاکم شد؛ لیکن مشروطیت این را شکست. بنابراین مشروطیت حادثهی بسیار مهمی است.» ۸۳/۵/۱۱ ایشان همچنین با نگاهی به عظمت این نهضت میفرمایند: «مشروطیت حادثهی بزرگی بود، به طور مستقیم مرتبط هم بود با مسئلهی آزادی؛ لذا جای این داشت كه این دریاچهی آرام فكر علمی ما را برآشوبد؛ یك طوفانی به وجود بیاورد و یک کاری انجام دهد؛ کما اینکه كرد.» ۹۱/۸/۲۳
🔹 حضرت آیتالله خامنهای در مورد زمینههای شکلگیری جنبشهای عظیم اجتماعی بر نقش بی بدیل مردم تأکید میکنند: «در همهی تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش #مردم، نقش معیار است. یعنی گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعی، وابستهی به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هرچه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است، اگر از مردم منقطع شد دیری نخواهد پایید، کاری نخواهد کرد.» ۹۰/۷/۲۰
* نقش اساسی علما در ایجاد مشروطیت
🔸 رهبر انقلاب تصریح میکنند که «در ایران همیشه ملت با ندای #دین به میدان آمده است؛ عدالت را در سایهی دین دیده است؛ به خاطر اعتماد به #روحانیت، هر جایی كه آنها پیشگام در تحوّلی شدهاند، آنها را تنها نگذاشته است.» ۸۱/۳/۱۴ و مشخصا حرکت مشروطیت را نیز در چارچوب دینداری مردم ایران و برآمده از ریشه و خاستگاه دینی معرفی میکنند: «مشروطیّت حرکتی بود که با پیشآهنگی علما که مظهر دینداری مردم بودند، توانست پیش برود... آنچه در #مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل مرحوم شیخ فضلالله نوری، مثل مرحوم سیّدمحمّد طباطبائی، مثل مرحوم سیّدعبدالله بهبهانی… علمای بزرگ جلو افتادند و مردم دنبال اینها آمدند.» ۹۵/۱۰/۱۹
🔹 البته «دیگران هم در این نکته تردیدی ندارند [نقش اسلام و انگیزههای اسلامی و حضور علما] ، حتّی مخالفان هم اعتراف کردهاند؛ منتها همین را هم که در ایجاد حادثهی مشروطیت، علما نقش اساسی داشتند، #تحریف کردند. اگر علما در صحنه نبودند، چنین حادثهای اتفاق نمیافتاد... حادثهی مشروطیت متکی به مردم بود؛ مردم را هم جز علما هیچ عامل دیگری نمیتوانست به میدان بیاورد و به آن دفاع جانانهای که از #مشروطیت کردند، وادار کند.من میبینم در بعضی از نوشتههای مربوط به مشروطه - حتّی نوشتههایی که از لحاظ سند تاریخی، بهتر هم هست - آنجایی که به انگیزههای دینی و شعارهای دینی میرسند، عمداً از آن عبور می کنند.» ۸۳/۵/۱۱
* عدالتخانه؛ مطالبه علما در مشروطه برای کنترل و نظارت بر حکومت
🔸 از منظر رهبر معظم انقلاب در خصوص خواست و جهتگیری علما در این حرکت، توجه به چند نکته ضروری است:
«نكتهی اول این است كه شعار علما، «#عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه كه میخواستند، «عدالتخانه» بود... این، یك توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود كه این همه سر و صدا بخواهد... بلكه آنها چیز دیگری را كه فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند.
🔹 نكتهی دوم اینكه آن عدالتی كه اینها میخواستند، دقیقاً و مستقیماً عدالت در زمینهی #مسائل_حکومتی بود؛ چون مخاطب اینها حكومت بود... نكتهی سوم این است كه آنچه اینها میخواستند، یك بنیاد تأمینكنندهی #عدالت بود، كه اسمش را میگذاشتند «عدالتخانه»... میخواستند یك دستگاه قانونیای وجود داشته باشد كه بتواند پادشاه و همهی سلسله مراتب حکومتی را تحت كنترل و نظارت خودش قرار بدهد، تا اینها ظلم نكنند؛ تا عدالت تأمین بشود؛ یعنی یک دستگاه اینجوری میخواستند...
🔸 آنچه آنها میخواستند یك نهاد عملی و یك واقعیت قانونی بود كه قدرت این را داشته باشد كه جلوی شاه را بگیرد؛ چون شاه اسلحه و سرباز داشت كه اگر میخواستند جلوی او را بگیرند، طبعاً بایستی این دستگاه قدرتی فراتر از سرباز و سربازخانه داشته باشد...» ۸۵/۲/۹
@rahbari_plus