eitaa logo
طب و منطق
307 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
و بدانند كه در تناول غذا نشايد كرد، بلكه چون بماند دست از آن بايد كشيد كه بعد ساعتى آن اشتها زائل مى‏شود. و لِم در اين آن است كه معده تا سراسر پر نمى‏شود پديد نمى‏آيد و چون حجم و لازمه طبخ است و غذاى مأكول بنا بر تخلخل معده را پر مى‏كند بقيه شهوت زود زوال مى‏گيرد و هضم بى‏آفت مى‏پذيرد. و اگر معده را حسب تقاضاى مأكول بنا بر جوع پر كند ظاهر است كه عند هضم فضاى او گنجايش نخواهد كرد كه تخلخل غذا را دهد و بدان سبب تمدد و تخمه و امثال آن خواهد آورد. و آنچه تعلق به مقدار غذا دارد همين قدر است و رعايت و ترتيب جز آن كه نيز واجب المراعات است بيشتر گفته‏ شود. و بايد دانست كه هرچند بعد اطالت مدت، طعم طعام يافته همى شود ردى‏تر باشد. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅ و بدانند كه اشيا در تشويش هضم، است، ✅ اما بنا بر اعانت او بر انحدار يارى مى‏دهد هضم را، خصوص كسى را كه عادت دارد بر بعد طعام، ✅از اينجا است كه در تقدير تناول غذا به شب، دانسته‏اند، بهر آن كه قبل از استقرار غذا در قعر معده خوب نيست. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و معلوم شده كه اين همه جزئيات كه اطبا تحرير كرده‏اند نظر به كسى است كه تمام اوقات وى محصور به حفظ خويش باشد و معتاد بر اين بود ✅ و الا ظاهر است كه عوام مباشر اكثر اعمال كه نزد اطبا مذموم آمده مى‏شوند و ‏يابند در بيشتر حال، ✅ليكن مع ذلك احوط آن است كه اعتياد بر آن نموده آيد كه مضر نباشد، بهر آن كه به اعتبار سن و فصل و قوت و ضعف حكم عادت هميشه يكسان نمى‏باشد و تغير همى‏گيرد، ✅پس بدان نشايد كرد، ✅لهذا محققان گفته‏اند كه هر كه كرده واجب است كه به خود را از آن بازدارد تا در زمان حال مصون از اختلال بود. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و يجب أن لا يماطل الشهوة فإنها توجب انصباب المواد الرديئة إلى المعدة ✅ و واجب است اين كه تا دير بر گرسنگى نكشد، ✅ يعنى هرگاه جوع غالب صادق پديد آيد آن را مدافعت نكند و زود طعام بخورد، بهر آن كه تا دير گرسنه ماندن با وجود اشتهاى صادق و بدون حاجت گرسنه ماندن باعث انصباب مواد فاسد است به سوى معده در اكثر و ريزش ماده بر معده موجب آفت كثير است. ✅و بايد دانست كه معده هرگاه خالى مى‏شود جذب مى‏كند رطوبات را از بدن و اكثر آنچه منجذب مى‏شود به سويش صفرا است. ✅و رطوبات مائيه كه به سبب لطافت به سهولت قبول مى‏كند انجذاب را چون مواد مذكور در معده خالى كه ذى اشتعال است مى‏آيند ممتد مى‏گردند همچون صديد مى‏شوند و ايجاب مفاسد مى‏نمايند، ✅ از اينجا است كه وقت صبح دفع ناشتا لازم دانسته‏اند اگر چه به اندك چيز باشد. ✅و كذا در روز و وقت شب خوردن طعام مقرر كرده‏اند. ✅طعام صبح را عرب فطور گويند و طعام روز را غذا و طعام شب را عشا. القلوب (شرح قانونچه)، ص: 306 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند آدمى بر يك طعام، بلكه مختلف مى‏خورده باشد، يعنى در اكلات، اگر مختلف الهضم باشند، كما ذكرنا و اگر متفق در هضم بودند به يك اكله نيز نمى‏توان خورد. ✅و پوشيده نماند كه مراد از مداومت بر يك طعام آن است كه باشد، ✅چه اگر يك طعام مختلف الطعوم ساخته شود داخل در اين حكم نبود و مداومت وى ضرر نكند. ✅ اما ضرر دوام استعمال متصف به طعم واحد دو گونه است: يكى عقلى دوم نقلى، ✅ عقلى آن است كه نفس انسانى است بر مذوقات و سائر محسوسات، پس وى را از آن بازداشتن و بر يك چيز گذاشتن موجب مى‏شود و مقرر است كه چون طبيعت به قبول و توجه ميل به طعام نكند نقصان فساد در وى پديد مى‏آيد و فساد طعام باعث فساد بدن مى‏گردد كما لا يخفى. ✅اما ضرر نقلى كه از مجربين منقول است و عقل نيز مقوى وى است آن است كه گفته‏اند: ✅ و است، بهر آن كه از اين چنين غذا رطوبت مرخيه بيشتر تولد مى‏كند و را مسترخى مى‏سازد و استرخاى وى بنا بر زوال تكاثف كه علت شهوت است مؤدى به فقدان شهوت مى‏گردد. ✅و ايضا چون از شأن رطوبات بلّ اعصاب است كسل نيز احداث مى‏نمايد ✅ و -حامض، و ضعف مى‏آرد و اعضا را مى‏سازد. ✅ و وجه از وى آن است كه ماده حامض جوهر لطيف است و فاعل وى برودت، پس وى هم به اعتبار ماده و هم به اعتبار فاعل مضاد خون باشد و ✅ هرچه مضاد خون است استكثار وى مُضعِف حرارت غريزى و موهن قوى است. ✅ و هويدا است كه اسباب پيرى غير از ضعف حرارت نيست. و وجه خشكى اعضا از وى آن است كه وى بالذات خشك است، يعنى در مزاج حامض، يبوست است اگر چه به اعتبار چيزى ديگر مستور باشد. و ايضا عصب را ضرر دارد و اين جمله سبب جفاف اعضا است. ✅و مداومت حرّيف در قلّت توليد خون و احداث پيرى و جفاف، حكم ملازمت حامض دارد. ✅و مداومت بارد، كسل و فتور مى‏آرد به واسطه اجماد حرارت كه علت‏ نشاط و تقويت است. ✅و مداومت حُلو، مُرخى معده و مُضعف شهوت و مُسخّن بدن است، ✅زيرا كه از شأن حلاوت است كه از حرارت معتدله خويش رطوبت را سيال مى‏سازد و تحليل مى‏كند و جمود را دور مى‏نمايد و اين معنى لا محاله باعث ارخا و ضعف است. ✅و چون حلو خون و صفرا بيشتر تولد مى‏كند بدن را نيز گرم مى‏سازد. ✅و مداومت و ملازمت مالح چشم را ضرر دارد و معده را نيز و بدن را خشك مى‏كند، بهر آن كه مجلّى و محلّل و قاطع رطوبات است و خون نيك خصب‏آور از وى متولد نمى‏شود. ✅و مداومت و استكثار اغذيه يابسه مُسقط قوت و مُفسد لون و مُجفّف طبع است. ✅و وجه سقوط قوت از او آن است كه ارضيت در يابس غالب مى‏باشد و بدان سبب روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅و ايضا استحاله او به رطوبات، طبيعت را در تعب مى‏افگند و بدل ما يتحلل به زمانى مطلوب مستحصل نمى‏شود ✅و اين اشيا لا محاله مُضعف و مُسقط قوت‏اند . ✅اما وجه فساد لون از وى آن است كه خون مستحصله از آن غليظ مى‏باشد ✅و بدان سبب بر ظاهر بدن نافذ نمى‏تواند شد على ما ينبغى. ✅و وجه خشكى طبع از غذاى خشك ظاهر است. ✅و عام است كه مراد از طبع در اينجا مزاج باشد، يا براز. ✅و مداومت دسم در احداث كسل و اذهاب شهوت طعام حكم تفه دارد، بنا بر توليد رطوبات مرخيه. ✅و ايضا از دسومت عفونت زودتر پديد مى‏آيد در خلط مستحصله از وى، ✅لهذا شيخ ميگويد كه: الغذاء الدسم الموافق إذا تنوول بعده غذاء ردي أفسده ✅ و شارح گفته: سبب از اين سهولت قبول دسميّت مر تغيّر را بنا بر وفور رطوبت است ✅ لأن الرطب أقبل في التأثر عن كلّ ما يرد عليه و هرگاه حال دسم موافق اين باشد غير موافق به طريق اولى از تعقّب طعام ردى افسد خواهد شد. ✅و ظاهر كلام شيخ موهم بر آن است كه اگر نخست غذاى ردى خورند و بعد آن طعام دسم موافق اغلب كه منجر به فساد نشود. القلوب (شرح قانونچه)، ص: 305 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری هر کس بر غذای واحد مداومت کند ، طبیعت بدنش ، از ان غذا منزجر می شود و علاقه ای به دریافت ان غذا ندارد ✅کبری هر کس طبیعت بدنش ، از غذایی منزجر شود و علاقه ای به دریافت ان غذا نداشته باشد ، جذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅نتیجه هر کس بر غذای واحد مداومت کندجذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅صغری هر کس بر غذا ی واحد مداومت کندجذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅کبری هر کس جذب و هضم صحیحی بر غذایش صورت نگیرد ، بیمار گردد . ✅نتیجه هر کس بر غذای واحد مداومت کند ،بیمار گردد . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد می شود ✅کبری هر کس رطوبت مرخیه در بدنش زیاد شود ، دهانه معده اش سست می گردد ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، دهانه معده اش سست می گردد . ✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، دهانه معده اش سست می گردد . ✅کبری هرکس دهانه معده اش سست گردد ، اشتهای طعام را از دست می دهد . ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، اشتهای طعام را از دست می دهد . ✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد می شود ✅ کبری هر کس رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد شود ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅ نتیجه هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅صغری : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅ کبری : هر کس رطوبت بر اعصابش غالب می شود کسل می گردد ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، کسل می گردد 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری : اغذيه يابسه ، ارضيت در ان غالب مى‏باشد ✅کبری : هر غذایی ارضیت بر ان غالب باشد ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅نتیجه : اغذيه يابسه ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅صغری : اغذيه يابسه ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅کبری : هر غذایی ، روح از وى متكوّن نگردد ، مداومت بر ان موجب سقوط قوت می گردد . ✅نتیجه : اغذیه یابسه ، مداومت بر ان موجب سقوط قوت می گردد . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری : غذای شور ؛ مجلّى و محلّل و قاطع رطوبات است و خون نيك خصب‏آور از وى متولد نمى‏شود. ✅کبری : هر غذایی مجلّى و محلّل و قاطع رطوبات باشد و خون نيك خصب‏آور از وى متولد نشود ، مداومت بر ان چشم را ضرر دارد و معده را نيز و بدن را خشك مى‏كند . ✅نتیجه : غذای شور ، مداومت بر ان ، چشم را ضرر دارد و معده را نيز و بدن را خشك مى‏كند . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
🌷صغری : مداومت بر غذای بارد ، موجب اجماد حرارت است . 🌷کبری : هر چیزی که موجب اجماد حرارت باشد ، موجب کسالت و سستی است 🌷نتیجه : مداومت بر غذای بارد ، موجب کسالت و سستی است 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
🌷 صغری غذای حُلو، دارای حرارت معتدله است 🌷کبری هر غذایی دارای حرارت معتدله باشد مداومتش مُرخى معده و مُضعف شهوت و مُسخّن بدن است . 🌷نتیجه غذای حُلو، مداومتش مُرخى معده و مُضعف شهوت و مُسخّن بدن است . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
[در پاسخ به مروری بر کتب طب سنتی] 🌸صغری مداومت بر غذا های پر چرب موجب تولید رطوبات مرخیه ( سستی آور ) می شود 🌸کبری هر غذا یی که مداوتش موجب تولید رطوبات مرخیه گردد ؛ موجب ایجاد کسالت و کم شدن اشتهای غذا می گردد 🌸نتیجه مداومت بر غذا های پر چرب ؛ موجب ایجاد کسالت و کم شدن اشتهای غذا می گردد . القلوب (شرح قانونچه)، ص: 305 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati