🔹فصل [سوم]: در سدّه كبد
اين را چند سبب است:
1️⃣يكى آنكه رگهاى جگر در اصل خلقت باريك و تنگ باشد پس به اندك سبب مسدود همى شود.
2️⃣دوم، آنكه ورم در جگر افتد.
3️⃣سوّم، آنكه خلط غليظ لزج متولّد شود و سدّه آرد و اين، اكثر الوقوع است.
4️⃣و بدانكه #حركت بعد از طعام خاصه كه#غليظ و #لزج و #شيرين بود و #استحمام عقب غذا از موجبات سدّه كبد است.
5️⃣ و كذالك، #آبهاى بد نوشيدن و اشياى #فاسده چون گل و گچ و انگشت [يعنى زغال] و چيزهاى #قابض به غايت، چون زعرور و مانند آن خوردن.
#طب أكبرى، ج2، ص: 702
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅اكنون بدانكه سدّه را چند علامت است :
1️⃣يكى، آنكه در موضع جگر #گرانى محسوس شود؛ خاصه اگر سدّه در #محدّب بود. و وقوع سدّه در محدب جگر نسبت به مقعر وى كمتر است؛ زيرا كه هرچه به محدب مىرسد صافى است و با وجود آن رگهاى محدب وسيع و فراخ است.
2️⃣ دوم، آنكه #تب نباشد و اين، در ابتدا است؛
🔹زيرا كه هرگاه سدّه مزمن شود و بسيار گردد، #عفونت مىپذيرد و تب احداث مىنمايد.
و كذلك آنجا كه آماس سبب باشد.
3️⃣سوّم، آنكه #درد نباشد. و اين نيز عند قلت سدّه و نابودن(نبودن) ورم است.
4️⃣چهارم، آنكه #اسهال_غسالى بود.
5️⃣پنجم، آنكه #براز بسيار و #كثير الرطوبت برآيد و اين، وقتى است كه سده در مقعر بود؛ زيرا كه چون سدّه در مقعر باشد، كيلوس به سوى جگر نتواند رفت و [مدفوع]، همچنان برآيد كشكاب شده [و جذب نشده]. و گاه باشد كه در سدّه حدبه هم براز نرم آيد.
6️⃣ششم، آنكه بول رقيق و قليل المقدار باشد و اين، آنگاه است كه سدّه در محدب بود و شدت رقت و قلت بول به حسب كثرت سدّه است .
🔹بدانكه از لوازم سدّه كبد آن است كه #خون در بدن صاحبش كم بود و #رنگ او مايل به زردى باشد، مثل يرقانى. و بسيار باشد كه #ضيق نفس پديد آيد از جهت مشاركت جگر با اعضاى نفس. و آنجا كه سبب سدّه، ضيق خلقت رگهاى جگر بود، #كثرت وقوع سدّه به اندك مخالفت [يعنى ناپرهيزى از امور سدّهآور] از [همان] صغر سن، بدان گواهى دهد.
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹#طب أكبرى، ج2، ص: 703
#فوت كردن همراه با حبس كردن نفس (تنفس عميق) ورزشى است براى تمام بدن
و مجراها را فراخى مىبخشد .
📚📚📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج1، ص: 370( همراه با تصرف در ترجمه )
و يراض بالنفخ مع حصر النفس ، فيكون ذلك رياضة ما للبدن كله و يوسع مجاريه
📚📚📚 #القانون في الطب (طبع بيروت)، ج1، ص: 209
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ و استعمل حصر النفس فإنه كثيراً ما يحلل الفواق .
✅ بکار بگیر #حبس_نفس را, چرا که خیلی اوقات بیماری فواق را تحلیل می برد .
📚#كامل الصناعة الطبية، ج4، ص: 77
🔹#الفواق :
تشنّجى است كه معده را فرا مىگيرد به جهت چيزى كه در آن سوزاننده است و يا
بادى كه آن را مى كشد يا يبوستى كه به دنبال استفراغ مفرط مى آيد و آن را تقليص (- بهم كشيدن) مى كند.
📚📚📚#مفتاح الطب و منهاج الطلاب، ص: 304
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ أمّا الرّياضَة : هي حَرَكَةٌ إراديَّةٌ تُضطَرُّ إلى التَّنَفُّسِ العَظيمِ.
✅ اما رياضت، پس او نزد اطبا حركت ارادى است كه مضطر كند انسان را به سوى تنفس عظيم.
🔹و شيخ در قانون در اين تعريف ؛ تواتر نفس زياده كرده مى بايست، بهر آن كه عظم نفس بدون تواتر به حد رياضت نمى رساند.
🔹انتباه آنچه تعريف رياضت كرده مخصوص به رياضتى است كه عام بود و اثر وى به جمله بدن سرايت كند وگرنه در كتب اين قوم "هر حركتى كه مفيد بود ارادى باشد يا عرضى، بدنى بود يا نفسى، آن را رياضت گفته اند، قطع نظر از آن كه به تنفس عظيم انجامد يا نه."
🔹نكته
اكثريه اطبا آن است كه در تعريف اشيا متعرض به ذكر حد حقيقى نمى شوند تا جامع و مانع باشد، بل بر سبيل بيانٌ ما تعريف مى كنند و حد رياضت از اين قبيل است.
#هر_حرکت_مفیدی_ورزش_است
#شیوه_تعریف_نزد_اطبا
#تعریف_جامع_و_مانع_نمیکنند
#حد_حقیقی_ذکر_نمیکنند
#ریاضة
#ورزش
📚📚📚#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 327
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹فصل في حفظ صحة الأسنان
🔹من أحب أن تسلم أسنانه، فيجب أن يراعي ثمانية أشياء :
✅ منها : أن يتحرّز عن تواتر فساد الطعام و الشراب في المعدة لأمر في جوهر الطعام،
و هو أن يكون قابلا للفساد سريعاً، كاللبن، و السمك المملوح، و الصحناة، أو لسوء تدبير تناوله مما قد عرف في موضعه.
#القانون في الطب (طبع بيروت)، ج2، ص: 44
#حفظ_دندان
🔹هر کس پیوسته غذا و نوشیدنی در معده اشت فاسد شود ؛ دندان هایش در معرض فساد است
🔹 فاسد شدن غذا و نوشیدنی در معده دو صورت دارد :
1️⃣ یکی این که جوهر غذا این طور است که این قابلیت را دارد که سریعا فاسد گردد
2️⃣و دیگری این که در شیوه غذا خوردن رعایت نکات طبی را ننماید .
#ارتباط_معده_با_دندان
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
قال الآملى
🔹 اعلم أن حفظ الصحة من أهم الأمور خاصة فى هذا الزمان
🔹 فإن الطبيب الحاذق الذى يوثق بتدبيره للأمراض و تشخيصا متعذر بل مفقود
✅ همانا طبیب حاذقی که در تدبیر امراض و تشحیص امراض به او اطمینان شود متعذر است بلکه مفقود است.
🔹 أقول هذا فى زمان الآملى أما فى هذا الزمان فهو معدوم مطلق و صار مثل العنقا و الكيميا
📚📚📚#عين الحياة - رسالة آطريلال (عين الحياة)، ص : 67
🔹نويسنده: هروى، محمد بن يوسف- عماد الدين شيرازى
🔹تاريخ وفات مؤلف: 938 ه. ق- قرن 10
#طبیب_حاذق_زمان_جناب_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و الرياضة امنع سبب لاجتماع مبادى الامتلاء
لانّها تُثير حرارة لطيفة فتُحلّلُ ما اجتمع من فضل كل يوم
و تصلب المفاصل و الاوتار فتقوى على الافعال لتحليلها الرطوبات المرخية
و تعد الاعضاء لقبول الغذاء بما تنقص منها من الفضل انتهى ملخصا
📚📚📚#قاموس الأطباء و ناموس الألباء، ج1، ص: 241
#قیاس1
✅ صغری :
"ورزش معتدل ، موجب می شود حرارتی لطیف بر انگیخته گردد"
✅ کبری :
"هر چیزی موجب شود که حرارت غریزی برانگیخته شود ، فضولات را تحلیل می برد."
🔷 نتیجه :
ورزش معتدل ؛ فضولات را تحلیل می برد . "
#قیاس2
✅ صغری :
"ورزش معتدل ، موجب می شود ، حرارتی لطیف بر انگیخته گردد"
✅ کبری :
"هر چیزی موجب شود که حرارت غریزی برانگیخته شود ، رطوبات سست کننده اطراف مفاصل را از بین می برد در نتیجه مفاصل را محکم می سازد .
🔷 نتیجه :
"ورزش معتدل ، رطوبات سست کننده اطراف مفاصل را از بین می برد در نتیجه مفاصل را محکم می سازد .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
[افضل البراز] قال المؤلف و افضل البراز ما كان سهل الخروج متشابها خفيف النارية معتدل القوام و القدر و
✅ #مدفوعی که نشانه سلامتی است :
1⃣ آسان خارج شود : منقطع نباشد همه با هم خارج شود ، مجبور نباشد چند بار برود دستشویی. منقطع بودن نشانه ی ضعف قوه دافعه است که نمی تواند همه را با هم بیرون بفرستد .
2⃣ مدفوع ایجاد گزش ( و سوزانندگی ) نکند مقعد را ، چون گزش نشانه این است که مدفوع مخلوط با صفرای داغ است .
3⃣ اجزای مدفوع همگی یکسان و یک شکل باشند ، بعضی خشک و بعضی تر نباشند که در این صورت نشان از هضم نیکوی معده مینماید .
4⃣ خیلی تر و خیلی خشک نباشد که در این صورت نشان از این است که اسباب تغییر مدفوع وجود ندارند ( مانند خشک کننده ها و تر کننده ها )
5⃣ میزان مدفوع به اندازه آنچه خورده شده باشد بیشتر و کمتر نباشد
6⃣ زمان خروج مدفوع متناسب با زمان خوردن باشد یعنی به میزانی طول بکشد که توقع هضم غذا در این مدت رفته باشد ( خیلی بعد از غذا خوردن نباشد و بلافاصله بعد از غذا خوردن نباشد )
7⃣ بوی بسیار بد نداشته باشد که نشانه عفونت در مدفوع است و بی بو هم نباشد که نشانه غلبه سردی است .
8⃣ خروج مدفوع همراه با صدا ی (بق بق و قر قر ) و همراه با کف نباشد چون صدا و کف داشتن ، نشان از باد دارد ( که چیز مناسبی نیست و بهتر است نباشد)
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
هر کس بتواند بیماری را درمان کند یا بهبود ی ببخشد ، پیروز میدان است
و الا اگر چیزی در چنته نداشته باشیم با این حال ، خود #هاریسون را از قبر در اوریم و اتش بزنیم ، راه به جایی نخواهیم برد .
مردم دنبال اسم و رسم نیستند
دنبال درمان با هزینه کم و با عوارض کمتر هستند .
وقتی درمان کم هزینه و کم عوارض نباشد مجبور هستند سراغ این دارو های شیمیایی بروند ولو سازنده اش کافر و یا اصلا شیطان پرست باشد .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺛﻔﻞ ﭼﺮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﺮﺑﻮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﻟﻴﻞ ﮔﺪﺍﺯﺵ ﺍﻧﺪﺍﻣ ﻬﺎﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﺑﺎﺷﺪ
#ذخیره_خوارزمشاهی
🔹اگر مدفوع چرب باشد با این که غذای چرب خورده نشده است ،(یا دارویی که چربی زاست ، مثل کورتون ها ) دلیل بر این است که اندام اصلی در حال ذوب شدن است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و اعلم أنه : «كل ما غَزَّر المني،
فإنه يغزر في أكثر الأبدان اللبن»
🔹 مثل التودرين، و بزر الخشخاش، و ضرع الماعز، و الضأن و نحوه
✅هر چیزی منی را زیاد کند شیر را نیز در بیشتر بدن ها زیاد می کند .
👈مانند تودری ، تخم خشخاش ، شیر بز و گوسفند .
@noskheh_teb_sonnati
📚#القانون فی الطب
✅ صغری :
«بزر خشخاش زیاد کننده منی است»
✅ کبری :
«هر چیزی زیاد کننده منی باشد زیاد کننده شیر نیز هست»
✅ نتیجه :
«بزر خشخاش ، زیاد کننده شیر است .»
#زیاد_کننده_شیر_و_منی
#تلازم_بین_زیادشدن_شیر_و_زیادشدن_منی
@noskheh_teb_sonnati📚
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به ، پیروانشان در هر بیماری دوا میدانند .
🔹لکن برای هر بیماری دوا نداده اند
✅ پس همه بیماری ها در اسلام درمان نداشته است یا مصلحت نبوده است درمان شوند .
#درمان_با_روایت
#طب_اسلامی
#جایگاه_درمان_در_اسلام
🔹 بعضی بیماری ها در زمان معصومین بوده اند ، که بخاطر بیماری شان امده اند نزد امام و مساله ی شرعی مربوط به این بیماری را پرسیده اند
امام در جوابشان نفرموده اند که این بیماری درمانش فلان است .
بلکه فرموده اند حکم این بیماری این است . مثلا برای #سلس_البول فرموده اند : برای نماز همان یک وضو کافی است لازم نیست وسط نماز دوباره بروند وضو بگیرند .
امام در این بیماری ، راه درمان سلس البول را عرضه نکردند .
🔹عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَخَذَهُ تَقْطِیرٌ مِنْ قُرْحِهِ إِمَّا دَمٌ وَ إِمَّا غَیْرُهُ قَالَ فَلْیَضَعْ خَرِیطَةً وَ لْیَتَوَضَّأْ وَ لْیُصَلِّ
🔹 فَإِنَّمَا ذَلِکَ بَلَاءٌ ابْتُلِیَ بِهِ فَلَا یُعِیدَنَّ إِلَّا مِنَ الْحَدَثِ الَّذِی یُتَوَضَّأُ مِنْهُ
📚
@noskheh_teb_sonnati
[182] مسألة:
✅ استحمام از براى دفاع « دفع » بلغم مستحب است، به شرط آنكه معده از طعام ممتلى نباشد،
✅ در فقيه گفته: قال رسول اللّه (ص): « الداء ثلاثة و الدواء ثلاثة، فأمّا الداء: فالدم و المرّة و البلغم، فدواء الدم الحجامة، و دواء البلغم الحمام، و دواء المِرّة المشيّ »
#طب_و_فقه
📚#شارع النجاة في أحكام العبادات، ص: 380
🔹نويسنده: استرآبادى، #مير داماد، محمّد باقر حسينى
🔹تاريخ وفات مؤلف: 1041 ه ق
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ [عمده دردها و مرضها سه است]
✅ (و قال رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله الدّاء ثلاثة و الدّواء ثلاثة فامّا الدّاء فالدّم و المرّة و البلغم فدواء الدّم الحجامة و دواء البلغم الحمّام و دواء المرّة المشىّ)
✅و حضرت صلى اللّٰه عليه و آله فرمودند كه :
"عمده دردها و مرضها سه است و عمدۀ دوا نيز سه است اما درد پس از زيادتى خون و بلغم و مره است كه آن صفرا و سوداست پس دواء خون حجامتست، و دواء زيادتى بلغم حمامست كه به عرق دفع مىشود، و دواء صفرا و سودا جلابست و مسهل كه مىدواند اين كس را به بيت الخلا".
📚#لوامع صاحبقرانى، ج2، ص: 74
🔹 نويسنده: اصفهانى، #مجلسى اول، محمد تقى
🔹 تاريخ وفات مؤلف: 1070 ه ق
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ فصل اول [نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده]
🔹نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده خبر مىدهند كه از اين قرارند:
1- #تشنگى: تشنگى در حالى نشانى از سوء مزاج گرم معده دارد كه سوء مزاج گرم معده به آن شدت نرسيده باشد كه مايه نابود شدن نيروى بيمار گشته باشد.
2- #آروغ دودى.
3- آب دهن كه بوى گوشت و عرق بدهد.
4- دارنده معده از سرد و سردىبخش ها بياسايد و بهره بيند.
5- سوختن غذاى لطيف در معده، نوع غذايى كه اگر معده مزاج طبيعى داشت در معده نمىسوخت.
6- غذاى غليظ و پرمايه زودتر و سريعتر در معده هضم مىشود، زودتر و سريعتر از آنكه در معده طبيعى و معتدل مزاج هضم مىشد، باز مشروط به اينكه سوء مزاج گرم به حدّى از شدّت نرسيده باشد كه نيروهاى معده را از بين برده باشد و معده را از وظيفه خود عاجز كرده باشد.
7- زياد تشنه شدن و از بين رفتن اشتهاى خوراك در اكثر اوقات، و بهويژه اگر سوء مزاج گرم معده سوء مزاج گرم صفرايى شديد باشد- كه حتما اشتهاى غذا را به كلّى نابود مىكند- ليكن با وجود سوء مزاج گرم شديد صفرايى، هضم قوّت و قدرت خود را از دست نمىدهد، مگر اينكه حالت سوء مزاج گرم شديد صفرايى به اعلا درجه برسد و دستگاه گوارشى را ناتوان كرده باشد.
8- #تب دق كه همراه سوء مزاج گرم شديد معده ممكن است رخ دهد.
9- گاهى اتفاق افتد كه سوء مزاج گرم معده قبل از آنكه اشتهاى غذا را از بيمار سلب كند، احساس گرسنگى فوق العاده در بيمار برمىانگيزد؛ زيرا گرمايى كه از سوء مزاج ناشى مىشود، مواد داخل معده را تحليل مىبرد و از گزشى كه بر دهانه معده وارد مىآورد، مواد داخل معده به جنبش وادار مىشوند و براى گداختن و تحليل رفتن آمادگى مىيابند. گو اينكه گرماى سوء مزاج معده مواد را از معده مىمكد. در چنين حالت گرسنگى اگر غذا هرچه زودتر به معده نرسد، دارنده
معده غش مىكند و اگر كمى ديرتر باشد و غذا به معده نرسيد اشتهاى غذا اصلا از بين مىرود.
📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج4، ص: 40
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅فصل نهم علاج سوء مزاج گرم معده
🔹اگر معده سوء مزاج گرم دارد و التهاب كرده است، دارنده معده از داروهاى زير فايده بيند:
ماست، سركه، كشنيز، ماست خوب بند آمده از شير گاو مغز خيار، ماهى تازه صيد شده، كه در تسكين التهاب معده ويژگى دارد، آب سرد، ميوههاى سرد و سردىبخش، كاسنى، خيار چنبر خوردنى، هلو، از آن نوع هلو كه بسيار آبدار نيست كه هلوى بسيار آبدار به ماده صفرايى تبديل مىشود، كاهو، برنج، عدس، گشنيز سبز با سركه، كدو حلوايى، و امثال آن و اگر نياز بود #كافور و صندل و گل محمدى را هم همراه اين داروها تجويز كرده و با داروهاى نامبرده مخلوط كن.
قرصهاى ساخته از تباشير نيز خوب است؛ بهويژه اگر اختلاف مرارى (مدفوع زهرهآلوده)
موجود باشد، خلط مرارى، خلط سودايى، و خلط صفرايى در به وجود آوردن سوء مزاج گرم معده دست داشته باشند.
#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج4، ص: 51
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به
[الفصل العشرون: فى سلس البول و البول في الفراش ]
✅سلسل البول هو أن يخرج البول بلا إرادة و
🔹 سببه فرط برد المثانة و استرخاء العضلة المحيطة بها بسبب الرطوبة .
🔹و علامته: علامات سوء المزاج البارد على ما مرّ و بياض البول بلا حرقة.
✅صغری
هر گاه مثانه سرد شود عضله ی ان سست میگردد
✅کبری
هر گاه عضله ی مثانه سست گردد ادرار بی اختیار خارج گردد
🔹نتیجه
هر گاه مثانه سرد شود، ادرار بی اختیار خارج گردد
🔹و هرگاه حين دخول ( در حمام ) مراعات تدريج لازم دانستهاند در وقت خروج زياده بر آن تأكيد نمودهاند، بهر آن كه وقت خروج مسام مفتّح مىباشد و بدن نرم و قوى ضعيف، پس در اين حالت اگر رعايت تدريج خروج نكند و دفعةً برآيد آفت عظيم احداث كند.
✅ و در اينجا احوال #دلّاكان حمام بر خود #قياس نتوان كرد،
✅ بهر آن كه آنها را دخول و خروج حمام بلا توقف عادت شده است و آن ساقط الاعتبار است.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 335
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹انتباه [مقدم بودن تجربه بر قياس]
✅ بر طبيب واجب است كه پيوسته متأمل حال و مزاج معده باشد و هر شخصى را حسب #عادت وى تدبير نمايد و اينجا #تجربه را بر #قياس مقدم دارد، چه بعض ابدان و بعض امزجه را خواص مقرر شده كه قياس عقلى را در آن دخل نيست كما لا يخفى على المجرّبين.
#تقدم_تجربه_بر_قیاس
📚#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص:313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ قاعده در بيان آن كه بعض چيزها است كه تناول آن بعد بعض حالات منهى است
✅ بدان كه هرگاه رياضت متعبه كرده آيد يا غضب مفرط نموده يا هر چه مسخّن معده باشد جداً به عمل آورده، وى را از اغذيه هر چه سريع القبول است فساد را، چون ماهى و مانند آن نشايد داد، كه فساد يافته اخلاط را فاسد خواهد ساخت.
✅از اينجا است كه گفتهاند در اكل بطّيخ كه تناول او بايد كه بين الطعامين باشد، بهر آن كه اگر خرپزه در جوع شديد مستعمل گردد چون سريع الاستحاله است به فساد از قوت حرارت معده زود فاسد مىشود.
✅ و به دستور اگر معده بالطبع مفرط الحرارة بود آنجا هم تناول اين چنين اغذيه نشايد، همين سبب است كه در بعض امزجه حاره اغذيه غليظ زود گوارا مىباشد و اغذيه لطيفه به عكس، چنانچه عن قريب مفصل گفته آيد.
#مفرح القلوب
✅ صغری
ورزش خسته کننده و یا خشم ، مسخن معده است
✅ کبری
هر چیزی مسخن معده باشد بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
✅ نتیجه
ورزش خسته کننده و خشم ؛ بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
ادرس کانال
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅انتباه [در مرغوبيّت حلويات براى طبيعت]
اطبا در مرغوبيّت حلويات دليل آوردهاند به آن كه اگر كسى طعامى بخورد و عقب آن غذاى شيرين خورد و بعد اندك زمان قى كند لا محاله اين شيرين پس از غذاى سابق خواهد برآمد و اين نيست مگر بنا بر شوق طبيعت به سوى او
#دلیل_دوست_داشتن_شیرینی_جات
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند
🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر شده است و ليكن در اينجا آنچه ارتكاب او اكثرى است نموده مىآيد:
🔹بدانند كه اگرچه استكثار حلويات بالذات سدّه مىآرد اما تعقيب او مسدّدتر است لما مر.
و قيد استكثار از آن شده كه تناول قليلى از حلو بعد طعام باعث جودت انهضام او است به سبب اشتمال معده بر وى به رغبت تمام و لهذا شرب شربت قندى بعد طعام مجوز بل بهتر دانستهاند، همچنان شرب شراب بالاى طعام سُدّهآور است، بهر آن كه چون سريع النفوذ است، بالطبع قبل از آن كه طعام به هضم رسد نافذ مىگردد به جگر و از آن كه در معده چيزى از اجزاى غذا با وى مختلط شده آن نيز همراه او مىرود بنا بر خامى احداث سدّه مىكند، پس مُسدّد فى الحقيقت غذاى غير منهضمه است، نه شراب، اما چون مُبَدرِق مُسدّد شده وى را نيز بالعرض مسدّد توان گفت.
بالجمله سرعت و نفوذ شراب بالذات و سرعت نفوذ حلو بالقسر و هو جذب الأعضا.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 312📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
دوم آن كه هر گاه طبيب حاذق حسب حدس صناعى خود تحقيق اسباب و نوع مرض نموده
شروع در علاج كرده باشد، به علّت تأخير ظهور نفع، دست از آن تدبير باز ندارد.
و كذا اگر تدبيرى احيانا غير مطابق قانون كرده شود و نفعى از آن به ظهور آيد، احتراز بدان بكنند و ترك آن لازم دانند كه آخر آن، ضرر دارد.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 437
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
✅قال أبقراط:
«الإقلال من الضار خير من الإكثار من النافع» .
کم مصرف کردن مواد ضرر دار ، بهتر از زیاد مصرف کردن مواد نافع است .
#بحر الجواهر (معجم الطب الطبيعي)، ص: 18
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
✅ و قال: الجسد يعالج على خمسة أضرب:
ما في الرأس بالغرغرة، و ما في المعدة بالقيء، و ما في البدن بالإسهال و ما في الجلد بالعرق و ما في العمق و داخل العروق بارسال الدم.
#بحر الجواهر (معجم الطب الطبيعي)، ص: 18
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
🔹 [احدها الاركان]
🔹قال المؤلف احدها الاركان و هى اربعة النار و هى حارة يابسة
✅ اقول الدليل على حرارة النار ان النار التى عندنا نحس شمس بحرارتها فالبسيطة اولى بالحرارة
✅و على يبوستها عسر قبولها الاشكال
لو كانت سهلة القبول سهل علينا ان نتخذ من النار شكلا مسدسا او مسبعا كما نتخذه من الهواء و الماء فى الاوانى المسدسة و المسبعة و الموجود بخلاف ذلك
🔹 فان النار لا تتشكل الا على هيأة صنوبرية و لذلك لا تملاء فضاء الاتون و لا يتشكل بشكله
#شرح_أقسرائي_ج1، ص: 10
🔷 اتش حرارتش محسوس است پس حرارتی که بسیط است به طریق اولی حار است .
❇️ صغری :
اتش ، به سختی قبول شکل می نماید .
✅کبری :
هر چیزی به سختی قبول شکل کند یابس است .
✅نتیجه :
اتش یابس است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
اشخاصى كه در ورزش بسيار #پيشرفته هستند، در وسط ورزش نيز به #حبس كردن نفس مىپردازند
🔹و گاهى نيز ماساژ آرامشدهنده را در وسط ورزش انجام مىدهند، يعنى ورزش را قطع مىكنند و به ماساژ مىپردازند. و اگر بخواهند ورزش را ادامه دهند باز بورزشگاه برميگردند و ورزش خود را از سر مىگيرند. چنين كسانى كه منظورشان از مالش دادن گرفتن نيرو است، به مالش درازمدت در چنين حالتى نياز زيادى ندارند. بديهى است كه ورزشكار با حالت خستگى و نيروى خود بسيار آشناست و نمىخواهد تمام حركات مالش پايانى را انجام دهد بلكه وقتى احساس نوعى خستگى كرد تن خود را بنرمى با روغن مالش مىدهد،
#ماساژ_ورزشکاران
#ترجمه_قانون
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#مالش و فشار آوردن با دست بر تن #قبل از #خواب مفيد است، زيرا بدن را خشكى مىبخشد و نمىگذارد رطوبت به سوى مفاصل جريان يابد
#ترجمه_قانون
https://eitaa.com/ghanoonfeteb