[وجه هلاكت آدمى از حركت روح به خارج]
اما وجه هلاكت از حركت روح به خارج آن است كه هر گاه اكثر روح برون ميل نمايد و قدرى اندك درون بماند آن به اندك نيز براى ضرورت خلأ كه در باطن حاصل شده متخلّل مىگردد و منبسط نمىشود تا امتلا كند و بدين سبب قوت روح به ضعف مىگرايد و به تدبير باطن كفايت نمىيابد و بالضرور باطن سرد مىشود و آنچه به خارج ميل كرده بود بنا بر امتداد مزاج نيز تحليل مىيابد و چون از باطن بدو منقطع شده لا محاله به ظاهر هم برودت طارى مىشود و حادث مىگردد غشى و موت، چنانچه در فرح مُفرِط و غضب مُفرِط مشهود است،
ليكن موت در فرح بيشتر واقع مىشود نسبت به غضب مُفرِط و لِمّش آن است كه در غضب حركت روح نمىشود مگر با غليان خون دل و با حصول قوت به طلب انتقام، زيرا كه طلب انتقام با ضعف قوت صورت نهبندد و چون چنين باشد مستعد است كه غضب به غشى انجامد فضلًا عن الموت و إنما يقع نادرا.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[وجه هلاكت آدمى از حركت روح به باطن]
و وجه #هلاكت از حركت روح به باطن آن است كه چون روح و خون به باطن مىگرايند به افراط #احتناق در مجارى مىافتد بنا بر #شدت اجتماع و انحصار روح و خون و بالضرور #حرارت غريزى #منطفى مىگردد و #باطن سرد مىشود و #ظاهر نيز سرد مىگردد لانصراف الروح و الدم عنه.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 [مضرت افراط در حركت و سكون نفسى]
🔹پوشيده نماند همچنان كه #افراط حركت نفسى ضرر مىرساند #افراط_سكون_نفسى نيز ضرر مىدهد بنا بر #احداث برودت در بدن و #بلادت در ذهن، زيرا كه موجب سخونت و ذكا حركت و حرارت و لطافت روح است، لهذا صاحب خون غليظ شديد البلادة مىباشد.
بالجمله هر امرى كه حكيم مطلق مودع نموده آلاف حكمت در وى متضمّن شده از اين قبيل است كه مذكور مىشود.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
🔹صغری :
افراط سکون نفسانی موجوب احداث برودت در بدن است
🔹کبری :
هر چیزی موجب برودت در بدن باشد مئوجب بلادت ذهن است
🔹نتیجه :
افراط سکون نفسانی مئوجب بلادت ذهن است
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بدانند كه نزد محققان به اثبات رسيده كه گاهى #منفعل مىگردد بدن از هيئات نفسانيه كه غير غضب و فرح و حزن و فزع و همّ و خجل است و نظير آن هيئات مؤثره #تصورات_نفسانى كه آثاره امور طبيعيه مىنمايد
و اين مقدمهاى است كه #فلاسفه امكان #خوارق_عادات بر آن منتفى ساختهاند
و مىگويند كه: #تصورات_وهميّه گاه باشد كه سبب #حدوث_حادث مىگردد و شك نيست در صدق مذكور لهذا #شيخ در قانون نوشته : و أما الذين لهم غوصٌ في المعرفة فلا ينكرونها إنكار ما لا يجوز وجوده.
و قرشى در اين باب حكايتها آورده چه از واقعات خويش و چه از واردات ديگران و ما برخى از آن مرقوم نمائيم تا بر مخالفان حجت باشد.
✅پوشيده نماند كه به تجربه رسيده كه وقت مجامعت خاصه عند #انزال هر گونه شكل حسن و ياد قبيح منظور باشد به تعمق نظر در اكثر فرزند كه از آن منى متكوّن گردد مشابه به همان شكل مىباشد در حسن و قبح، نه در نوعيّت، زيرا كه تصور نفسى در تغيّر نوع تصرف نمىتواند كرد كما لا يخفى.
#صورت_بچه_شبیه_به_کیست؟
#تاثیر_توهمات_در_احداث_حادث
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
🔹و كذلك مشهود است كه كسى چون چيزى حامض خورد آب در دهان بيننده پيدا مىشود و دندانش كُند مى گردند.
🔹و هم چنان كسى را كه رََمد باشد و ديگر بيشتر در وى نظر كند چشمش نيز به درد مى آيد در اكثر.
🔹و به دستور كسى را كه غلبه خون باشد و به جانب سر متوجه بود از ديدن چيزهاى سرخ زود ثوران مى كند لهذا مرعوفين.(خون دماغ) را منع كرده اند از نگريستن بر اشياى سرخ.
و اين جمله از تصورات نفسانى است.
🔹و از همين قبيل است #تبدل_مزاج به سبب تصور #مخوِّفات(ترساننده ها) و #مفرِّحات( خوشحال کننده ها)
و مثالى كه در وى احتمال شك نباشد و تغيّر عظيم دفعةً پديد آيد حال #عشّاق است كه از ظلم و جفاى معشوق به درجه #سقوط انجاميده باشد و مُشرف به #هلاكت گردانيده چون ناگهان رؤيت وى دست دهد دفعةً عود به صلاح نمايد و استقامت در مزاج پديد آيد.
🔹و از اين جمله است كه كسى #تصور_صحت كند يا #تصور_مرض، حتى كه اين تصور مستكمل شود، پس البته بر طبق آن صحت يا مرض حقيقى عارض گردد و قصه اطفال و ملا در مثنوى مولوى خوانده باشى.
🔹از اين جمله است كه مشى(راه رفتن) بر موضع ضيق عالى مؤدى به سقوط مىشود كسى را كه سقوط متصور باشد و گرنه معتادين بر ريسمان كه در هوا بندند مشى مى كنند چنانچه در بازيگران مرئى است.
✅بالجمله تأثير امور نفسى متيقن و متحقق است و تصورات را در احداث حوادث دخل تمام، غايت آن كه حسب محل و مقام صدور آثار متفاوت الدرجات مىباشد كما هو الظاهر عند الهمام.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
#تاثیر_تصورات
#تاثیر_توهمات_در_بدن
#تصور_مرض_مرض_میاورد
#تصور_سلامتی_سلامتی_میاورد
#تصور_سقوط_از_بلندی_موجب_سقوط_است
#دیدن_کسی_که_درد_چشم_دارد_موجب_چشم_درد_است
#دیدن_اب_ترش_دندان_ها_را_کُند_میکند
#تصور_امور_فرحناک_موجب_تبدیل_مزاج_است
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و كذلك مشهود است كه كسى چون چيزى حامض خورد آب در دهان بيننده پيدا مىشود و دندانش كُند مى گردند. 🔹
و از تصور چيزى كه بصورتى و هيئتى باشد اگر شخص #مجامع آن را تصور كند صورت #مولود بآن شكل برآيد
چنانكه زنى #مار زائيد از آنكه در وقت مجامعت او را صورت مار در نظر بوده است
و از مار مىترسيده بود و از ان بچه مىكشيد و اگر همچنين مجامع نظر در چيزى كند طفل را صورت بآن چيز مناسب باشد چنانكه اگر به #نرگس نگاه كنند چشم آن فرزند نيكو شود و اگر به #فرج زن كنند چشم آن فرزند #اعمى و برين قياس كن احوال اعراض نفسانى را-
#كليات قانون ابن سينا (ترجمه)، متنج1، ص: 115
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و نيز سبب آن است كه هر يك از بدن و نفس، منفعل مىگردند از احوالى كه عارض ديگرى مىگردد: امّا انفعال نفس از بدن، آن است كه هر گاه غلبه نمايد #سوداء در بدن، حادث مىگردد در نفس خوف و توحّش و فكر فاسد و چون غلبه نمايد خون، حادث مىگردد سرور و فرح و انبساط و بر اين قياس [است] غلبه صفراء و بلغم كه به مناسبات آن هر دو متأثر مىگردد.
#تاثیر_بدن_بر_نفس
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و امّا انفعال بدن از نفس، آن است كه چون عارض گردد خوف مفرطى، استحاله مىيابد به
مزاج سوداوى يك دفعه. و چون عارض گردد #عشق مفرطى، حادث مىگردد از آن جفاف مفرط و غلبه سودا؛ پس عَود مىنمايد مزاج به سوى صلاح به يك دفعه به وصال معشوق خود. و امثله اين بسيار است و علت اصل اين، همان كمال توجّه نفس عاشق به سوى معشوق و معشوق به سوى عاشق و اتّحاد و تقويت هر دو با هم ذكر يافت.
#خلاصة الحكمة، ج2، ص: 301
#تاثیر_نفس_بر_بدن
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
خوارق عادات و #معجزات انبياء و اولياء- عليهم السّلام- همه به سبب #توجّه نفس كامله قدسيه قويه اوشان است در #نفوس ضعيفه و تصرّف در صوَر كونيه و هر چند قوّت نفس شخص و اقتدار او در اكوان زياده و اكمل و اشمل باشد، انبساط و ظهور معجزات و خوارق عاداتِ او نيز اشمل و ابسط خواهد بود؛ چنان چه خلقى را به طوفان غرق نمودن حضرت نوح و غرق نمودن فرعون و لشكر او را در رود نيل حضرت موسى- عليه السلام- و ابرء أكمَه و ابرَص و احياء موتى از حضرت عيسى- عليه السّلام- و شقّ قمر و ردَّ شمس از جناب مقدّس نبوى و جناب مقدّس علوى- صلوات اللّه و سلامه عليهما اجمعين- و غير اينها از معجزات بسيار و شفاى اكثر عليلان به توجّه به ارواح مقدّسه و مَشاهِد مطهّره- خصوص در آن اماكن مشرّفه- بيش تر از آن است كه در بيان آيد.
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[فايده جليله]: از معالجات جيده مشتركة النفع در اكثر امراض، فرح و سرور به لقاى محبوب و امر مرغوب است و ملازمت شخصى كه مريض حيا مىنمايد از او و از كمال اظهار مرض خود و ظهور آثار آن نزد او و شخصى كه محبت و انس بسيار به حضور او دارد تا به حدى كه بسا است مريض صاحبِ فراشِ عارى از قوت رفتار، به مجرد ديدن محبوب و معشوق خود تقويتى و قدرتى در خود مىيابد كه به استقبال او ميرود و آن را آورده نزد خود مىنشاند و مادام كه او نشسته با او تكلم مىنمايد، او به كمال شوق استماع مىنمايد و نشسته مىباشد و آه و ناله نمىكند و درد و وجع و #ضعف و #اضطراب را فراموش مىنمايد هر چند كه مريض قريب به موت باشد.
و هر چند محبوب و #معشوق او عزيز و بزرگ تر و محترمتر و #محبّت و #عشق اين زياده باشد، حالت تقويت و افاقه زياده مىباشد؛ به سبب كمال توجّه طبيعت و نفس و روحِ اين به او و اتّصال بر او و حصول تقويت از او؛
🔹مانند شخص ضعيف مضطرّى و خايف از عدوّى كه پناه به شخص قوى برد و دخيل آن گردد كه دست عدوى او به او نرسد چگونه او را آرام و اطمينان حاصل مىگردد هم چنين اين مريض. و امثله آن بسيار است:
🔹از آن جمله «#قرشى» حكايت نموده كه ديدم شخصى #مرض بسيار قوى داشت از امراض #حادّه و به حدّى رسيده بود به سبب ضعف كه قادر بر قيام و قعود نبود،
🔹پس هنگامى كه حاضر شد معشوق او، مفارقت نمود مرض او در ساعت و تقويت يافت و بر آمد از براى قضاى حوايج او در آن ساعت.
#خلاصة الحكمة، ج2، ص: 300
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[فايده]:
🔹 نيز از معالجات جيده مشتركه، #استشمام روايح لذيذ و #استماع الحان طيبه است كه تقويت مى يابند به آن هر دو، #قوا و ارواح نفسانيه و حيوانيه و به تقويت آن هر دو #قواى طبيعيه نيز؛ به جهت آن كه گويا از روايح لذيذه و استماع طيبه، تغذيه مى يابند قوا و آن ها غذاى روح اند.
#خلاصة الحكمة، ج2،
🔹صغری
بوییدن بو های خوش و شنیدن صوت های دلنواز ، موجب تقویت ارواح نفسانی و حیوانی میگردد
🔹کبری
هر چیزی موجب تقویت ارواح حیوانی و نفسانی گردد ، موجب تقویت روح طبیعی میگردد
🔹نتیجه
بوییدن بو های خوش و شنیدن صوت های دلنواز ، موجب تقویت روح طبیعی میگردد
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅#فرق طب با فقه چیست ؟
✅#فرق روایات طبی با روایات فقهی چیست ؟
🔹در فقه بحث حجیت مطرح است
بحث اعتبار شارع مطرح است
شارع خبر واحد را در احکام حجت نموده است ولو در برخی موارد مخالف حکم واقعی باشد شارع به آن راضی است و غرض فقهی حاصل می شود و مکلف ثواب و یا عقاب به او داده می شود .
🔹لکن روایات طبی و کلا مسائل طبی مساله تکوین است نه تشریع !!!
مساله هست و نیست است نه باید و نباید !!!
🔹اگر خبر واحد در مساله طبی واقعا از معصوم صادر نشده باشد ، ان دارو در واقع دارای اثر ی که در روایت ذکر شده نمی گردد ( مثلا در روایت امده باشد که سنجد برای فلان بیماری خوب است حال اگر معصوم این را نفرموده باشند در واقع و چنین خاصیتی را هم نداشته باشد سنجد ؛ ایا بخاطر این که روایت به معصوم نسبت دارد ، سنجد دارای خاصیت می گردد ؟ )
🔹یا مثلا اگر روایتی از امام صادر شده در یک بحث طبی و منظور امام از این روایت این است که افراد خاصی از ان استفاده نمایند نه همه بیماران حال ایا چون این روایت از امام صادر شده است این موجب میشود که هر کس این دارو را مصرف کند بیماری اش درمان شود ولو منظور امام این نبوده است که این فرد نیز مصرف کند
🔹ایا روایات طبی نیز مانند روایات فقهی قابل اطلاق گیری است ؟
🔹ایا امام در مقام بیان این بوده اند که هر کس مثلا بیماری معده دارد این دارو را بخورد ؟
یا اشخاص خاصی را اراده کرده است ؟( هر چند برخی از روایات طبی با صرف نظر از سندشان کلی هستند )
#طب_اسلامی
#روایات_طبی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb