eitaa logo
طب و منطق
306 دنبال‌کننده
19 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷و مما يحوج الإنسان إلى الهرب عن الهزال الضعف، و شدّة الإنفعال ۱ _ عن الحر و البرد، ۲_ و عن المصادمات والمصاكات، ۳_ و عن الانفعالات النفسانية و ۴_ النصب و التعب و ۵ _ الأرق، ۶_ و عن الاستفراغ ۷_ و الجماع، ۸_ و يحتبس غذاؤه في عروقه فلا ينفذ فيعفن. 🌸اموری که باعث می شود انسان از لاغری فرار کند و خود را چاق نماید: ۱_ ضعف ( برای دوری از ضعف باید چاق شد ) ۲_ اثر پذیری زیاد از سرما و گرما ۳_ اثر پذیری زیاد از صدمات و جراحات ( لاغرها سریعتر زخم انها را از پای در می آورد ) ۴ _ اثر پذیری سریع از انفعالات نفسانی ( زود رنجی بین شان شایع است ) ۵ _ زود خسته شدن ( لاغر ها زود خسته می شوند ) ۶_ بی خوابی زود در آنها اثر می گذارد ۷ _ از استفراغ و جماع نیز زود اثر می پذیرند. ۸_غذا در عروقش حبس میشود، و متعفن میشود.(تب رخ میدهد) 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
🔹ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﭘﺮ ﺷﻮﺩ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺑﻪ ﺩﻓﻊ ﺁﻥ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﮔﺮﺩﺩ. 🔹 ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻖ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺎﺷﺪ 🔹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻴﻔﺘﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺭ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﺪ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ 🔹 ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﻧﺪﺭ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﻳﺎﺑﺪ 🔹ﻭ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺯﺍﻳﻞ ﺷﻮﺩ 🔹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﻧﻴﻮﻓﺘﺪ ﻭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺍﺯ ﺩﻓﻊ ﺁﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪ، ﺍﻧﺪﺭ ﻫﻤﻪ ﺗﻦ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ 🔹 ﻭ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﺭ ﻣﻮﺿﻊ ﺧﻮﻳﺶ ﺷﻮﺩ ﻭ ﮔﺮﻣﻰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﻰ ﺁﻥ ﮔﺮﻣﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺩﻣﺎﻍ ﺑﺮ ﺁﻳﺪ ﻭ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﻭ ﻳﻌﻨﻰ ﺳﺮ ﮔﺸﺘﻦ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺁﺭﺯﻭ ﻧﻜﻨﺪ. 📚 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻨﻰ ، ﺧﻮﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺪﺭ ﻛﻨﺪ، ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻨﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺟﺪﺍ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻧﻪ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﮒ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﻥ ﺑﻴﻚ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺧﻮﻥ ﻛﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﻨﺪ ﺍﻧﺪﺭ ﻭﻯ ﺁﻥ ﺿﻌﻒ ﺗﻮﻟﺪ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﺎﻉ ﻛﻨﺪ . 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹؛ فإن فيه صار بها للأمراض الحارة على ما حقّقه ابقراط » ✅ و هو أنه بارد، ✅منضج للأخلاط ✅، مستفرغ للمحترقة منها، ✅منقّ للمعدة، ✅سهل النفوذ إلى جميع البدن، ✅ لذيذ ليس بالبشع و العفص ✅، معتدل الغذاء، ✅مسكّن للعطش، ✅لا يهيج الأخلاط الفاسدة ✅و لا ينتفخ ✅ و لا يربو في المعدة @tebsonnatyvajadid 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
 اين دعا و توسل حداقل در پنج بخش اثر دارد يك وقت است كسي حمد مي‌خواند بيمار فوراً شفا پيدا مي‌كند آن يك كرامت است يا با دعاي نوراني كسي كه دم مسيحايي دارد فوراً درمان مي‌شود آن كرامت است اما اين حمدهاي ما يقيناً اثر دارد اين در پنج بخش اثر دارد 1⃣اولاً خود بيمار است به كدام پزشك مراجعه كند خداي سبحان با اين حمدها با اين توسل‌ها با اين استشفاها فكرش را هدايت مي‌كند كه نزد كدام طبيب برود 2⃣ خب اطبّا هم اين‌چنين نيست كه كاملاً به همه علوم آگاه باشند با يك «ببخشيد» مي‌خواهند مسئله را حل كنند رهبري و به تشخيص مرض تصادفي نيست اين به بركت آن حمد است 3⃣بخش سوم اگر بيماري را تشخيص داد داروي معالجش چه چيزي هست گاهي اشتباه مي‌كند گاهي به مقصد مي‌رسد اينكه تصادف در كار نيست هدايت فكر طبيب به تشخيص داروي معالج به بركت آن حمد است 4⃣ حالا وقتي كه اين سه كار تمام شد اين به كدام برود كه خوش‌انصاف باشد آن تاريخ مصرف گذشته را به او ندهد با يك ببخشيد بخواهد مسئله را حل كند ✅ اين حمد او را هدايت مي‌كند از كسي دارو بخرد كه دارويش تاريخ مصرف گذشته نباشد آن دارو مؤثر باشد 5⃣ بخش پنجم اين است كه حالا آورده كدام اشتباه نكند دارو را اشتباهی ندهد با يك ببخشيد بخواهد مسئله را حل كند كسي پرستاري او را به عهده مي‌گيرد يا خودش به عهده مي‌گيرد كه اشتباه نكند به موقع مصرف بكند 6⃣حالا ششم بماند كه دستگاه گوارش او را پذيراي درمان بكند قدم به قدم . ✅ اين حمدها اثر دارد ما نبايد توقّع داشته باشيم حمدي كه خوانديم (عليه السلام) را بكنيم. 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 اين بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) را مرحوم كليني نقل كرده است : 🔷«كلّما أحدث العباد مِن الذنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون»  ✅فرمود گناهان تازه, عذاب‌هاي تازه مي‌آورد گناهاني كه سابقه نداشت اگر انجام دادند عذاب‌هايي مي‌آيد كه اصلاً نمي‌دانند از كجاست  🔷 اين تلازم هست انسان چيزي جداي از عالَم نيست 🔷 همان‌طوري كه حوادث عالَم در انسان اثر مي‌گذارد اعمال انسان هم در رخداد عالَم بي‌اثر نيست 🔹اين‌طور نيست كه آدم بگويد چه بد چه خوب يک است، 🔹بله زلزله امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد نظمي دارد حساب و كتابي دارد باران يك امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد هر قطره‌اي را فرشته‌اي مي‌آورد  حساب و كتابي دارد 🔷در روايات هست كه اگر مردم نالايق بودند ما به اين ابرها دستور مي‌دهيم باران را ببرد در دريا بريزد 🔷 اين طور نيست كه اعمال ما اثري نداشته باشد 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 لا شي‏ء أنفع للقوباء المزمنة من أن تطلى بالزفت بعد أن تضمد بالماء الحار ثم تنزع عنه و تكمد و تطلى بشحم الدجاج أو البط، و يكرر ذلك عليها؛ أو قيروطي فيها تافسيا، و التكميد بالماء الحار كل مرة حتى يحمر، ✅و بالجملة فإن آفة القوباء الدهن، ✅و في المثل أن القوباء تقول: لا كنت في دار يكون فيها دهن. ✅ضرب المثل : قوبا می گوید در خانه ای که روغن باشد من نیستم . ✅آفت بیماری قوبا روغن است . 📚 في الطب، ج‏7، ص: 469 ✅نويسنده: ، محمد بن زكريا ✅تاريخ وفات مؤلف: 313 ه. ق‏ 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و اصلاح مسكن در اين هنگام چنان كنند كه خانه‏اى اختيار نمايند كه در آنجا آب و فواره باشد و مانند آن هيچ نباشد، بهر آن كه از است ✅و سركه كه انگزه در آن آميخته باشند در سطح خانه و بر جدران اكثر بپاشند چيزهايى كه تبخّر وى مصلح عفونات اهويه است، چون و و و و پيوسته بسوزند به نوعى كه دخان آن ايذا ندهد دماغ را. 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ فنقول ان الالحاح على الجماع 🔹يطفى‏ء الحرارة الغريزية _( غریزی ) 🔹فتضعف لذلك الاعضاء الطبيعية ( ضعف اعضای طبیعی ) 🔹و ترى العوارض الخارجة عن الطبيعة 🔹فتسقط القوة بذلك ( بدن ) 🔹فيقل نشاط البدن ( ) 🔹و یثقل حركاته ( ) 🔹و تضعف المعدة و الكبد ( ) 🔹 و يسوء الهضم فيها و في جميع البدن ( هضم کبد و معده و همه بدن ) 🔹فيفسد الدم و ( ) 🔹 تلين العروق. ( ) 🔹و هو ايضا يضعف الاعضاء الاصلية 🔹و يسرع الهرم و الذبول ( و ) 🔹و يقل اللحم و الدم، ( و ) 🔹و يذهب نضارة الوجه و اللون و بهاءه ( و چهره را می برد ) 🔹و يضعف البصر ( ) 🔹 و يرق الشعر الاسيل و يضعفه حتى انه يورث الصلع ( و_ریزش مو ) 🔹 و يخفف الدم ( ) 🔹و يضر بالعصب ( ) 🔹و يورث الرعشة و ضعف الحركات الارادية ( و رخ می دهد ) 🔹و يضر بالصدر و الرئة ( آسیب_سینه_و_ریه ) 🔹 و يرق الكبد ( ) 🔹و يهزلها فيضعف لذلك اكثر افاعليها. ( و ) 🔹فمن كانت تحت شراسيفه بالطبع نفخ اعيد ذلك في بطنه و خاصرته فلذلك ينبغي ان يتوقاه‏ و من يكون به جروح الكولنج الكائن من الربع بالاخلاظ الباردة كان به و منه الورك و المفاصل أهاجه عليه و اولجه فيه خاصة اذا كان ذلك مع امتلاء البطن و العروق او حركة او تعب شديد 🔹صغری : اصرار ورزیدن بر جماع حرارت غریزی را خاموش می کند 🔹کبری : هر چیزی حرارت غریزی را خاموش کند اعضای بدن را ضعیف می کند در عملکردشان ✅ نتیجه : اصرار ورزیدن بر جماع ؛ اعضای بدن را ضعیف می کند در عملکردشان الشيخ إلى صباه في القوة على الباه، ص: 13 📚نويسنده: ابن كمال پاشا، احمد بن سليمان‏ 📚تاريخ وفات مؤلف: 940 ه. ق‏ 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و قال # ارسطو: المدمن الباه يضعف عينيه و خاصرته، اما خاصرته فلضعف كلاه، و اما عيناه فلكثرة ما يجف بدنه. و قال: كثرة الجماع تجحظ العينين و ترفع الناظر كما يدرك الانسان عند الموت لان الجماع و الموت يجففان الدماغ چشمان 🔶صغری کسی که پیوسته جماع کند کلیه هایش ضعیف می گردد 🔶کبری هر کس کلیه هایش ضعیف گردد استخوان خاصره اش (لگن) ضعیف می گردد 🔷 نتیجه کسی که پیوسته جماع کند ، استخوان خاصره اش (لگن) ضعیف می گردد 🔶 صغری پیوسته جماع کردن موجب خشک شدن بیش از حد بدن می گردد 🔶 کبری هر چیزی موجب خشک شدن بیش از حد بدن گردد موچب ضعیف شدن چشم می گردد 🔷 نتیجه پیوسته جماع کردن موچب ضعیف شدن چشم می گردد ، ص: 13 📚نويسنده: ، ‏ 📚تاريخ وفات مؤلف: 940 ه. ق‏ 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
. قال الراوي: جربت فوجدت الباه ينقص من شعر الحاجبين و الرأس و اشفار العينين و يكثر شعر اللحية و سائر البدن و ينثر شعر الاجفان سريعا . إلى صباه في القوة على الباه، ص: 15 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹إن ملاحظته أثر الروائح الطيبة في إنعاش النفس ، 🔹و ما يتبع ذلك من نشاط للبدن مما يؤكد فهمه العميق لارتباط نشاط البدن ، 🔹و أن نشاط البدن تابع الأبدان و الأنفس‏ 📚نويسنده: ابو زيد، ‏ ⏰تاريخ وفات مؤلف: 322 ه. ق‏ 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و التجربة في موافقة الاغذية اصدق من القياس و إن كان لا تبعد عنه بعداً كثيراً. 🔹تجربه نسبت به قیاس صادق تر است ( در شناخت غذا های موافق بدن ) 🔹اگر چه تفاوت زیادی از هم ندارند ( و غالب اوقات قیاس و تجربه یکی هستند ) في الطب، ج‏1، ص: 214 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔶و اضر شي‏ء على الابدان ادخال طعام على طعام لم ينهضم 🔶 مضرترین کار برای بدن این است که وقتی هنوز غذا در معده هست غذایی دیگر وارد بدن شود في الطب، ج‏1، ص: 214 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ رأي الطب القديم: يقول كما جاء في الموسوعة في تذكرته عن (البن و القهوة) و هما بمعنى واحد: «أجود البن الرزين الأصفر، و أردؤه الأسود، و من فوائده تجفيف الرطوبات و السعال البلغمي و النزلات و فتح السدد و إدرار البول و هو كما يقال: يجلب الصداع الدوري و يهزل جدا و يورث السهر، و يولد البواسير، و يقطع شهوة الباه. فمن أراد شربه للنشاط و دفع الكسل فليكثر من أكل الحلو. و قوم يشربونه باللبن و هو خطأ يخشى منه البرص!». ✅رأي الطب الحديث: ان تناول القهوة بنسبة قليلة مفيد، فإن دخول فنجان قهوة الى المعدة يعقبه شعور بالراحة يمتد عدة ساعات بسبب تأثير الكافئين في الجهاز العصبي و لذلك فإن شرب فنجان قهوة بعد الأكل يساعد على الهضم و لكن بالنسبة للأشخاص الذين يأكلون قليلا، فإن هذه العادة خطرة عليهم بل ضارة، فإن بعض المصابين في معدهم تجرهم القهوة الى التهاب في معدهم. تزيد القهوة في النشاط العقلي، و تنبه المخيلة، و توضح الأفكار. و لكن (بلزاك) الذي كان يستهلك كميات كبيرة من القهوة يوميا لهذه الغاية وقع ضحية لمرض القلب. و إن القهوة إذا أخذت بكميات كبيرة تصبح سمّا ناقعا للجسم فتثير الجهاز العصبي، و تخلق مضايقات شديدة و أرقا دائما. و رجفة في اليدين و ارتباكا في التكلم، و خفقانا في القلب و تسمما مزمنا، و لونا شاحبا، و بياضا في اللسان، و اضطرابات في جهاز الهضم. يسمح بشرب القهوة ابتداء من سن الخامسة عشرة لكل شخص يتمتع بصحة جيدة بشرط أ لا يكثر منها، و يفضل أن ينقطع عن تناولها منذ الساعة السابعة عشرة بعد الظهر. يأخذ فنجانا صغيرا بعد الترويقة و آخر بعد الغذاء إذا كان محتاجا لبذل جهد عقلي يحتاج إلى اليقظة. و تفيد القهوة الأشخاص الذين يعملون بعقولهم، و المصابين بهبوط ضغط الدم، و ذوي الهضم الكسول، و في الحالات التي يحتاج فيها الجسم إلى شراب منبه، و تمنع القهوة عن ذوي الضغط الدموي المرتفع، و مرض القلب و العصبية، و الأطفال. و على العموم يجب أن يخفف تناول القهوة من سن الأربعين، فلا يؤخذ في النهار أكثر من فنجانين اثنين. الأغذية و دفع مضارها، ص: 342 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹في منافع الجماع و مضاره و جهة استعماله: 🔹الجماع يخفف عن البدن الممتلى‏ء 🔹و ينشط النفس و 🔹 يسرّها 🔹 و يزيد في النشاط و 🔹يسكن عشق العشاق إذا أكثر منه و لو كان مع غير من يهواه 🔹 و يخفف عن الرأس و الحواس. 🔹و بالجملة فإنه يفرغ البدن من الامتلاء إذا أكثر منه إفراغا قويا. و ينبغي أن يحذر الإكثار منه من يسرع إليه عند ذلك الاستسقاط و ذهاب الشهوة و غؤور العين و ليحذره أصحاب الأبدان اليابسة حذر العدو فإنه يؤدي بهم إلى الدق إن أكثروا منه. 🔶و ليحذره النقّه و المرضى و الضعفاء و النحفاء و من نواحي خواصره و مراقه دقيق مهزول و من عصبه ضعيف. فإن الجماع الكثير الدائم يضر بالعصب و العين مضرّة شديدة و يسقط القوة و ينهك الجسد و يخلفه و يسرع به إلى الهرم. و تقل هذه المضار منه بأصحاب الأبدان القوية العبلة الممتلئة الكثيرة الدم الواسعة العروق الحمر الألوان الكثيري الشعر. و يضر بأصحاب الابدان المضادة لهذه ضررا قويا. و لا ينبغي أن يكون الجماع على الجوع و لا على الامتلاء من الطعام و الشراب و لا في الحمام و لا بعقب قي‏ء أو إسهال أو فصد او تعب. و من أكثر منه فليقلل من التعب و إخراج الدم و التعرق في الحمام. و ليغتدي بالأغذية الزائدة في المني و يشرب الشراب الحلو الغليظ و يزيد في الطيب و النوم. ؟ في الطب، ص: 221 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅في سحنة البدن المحمودة: 🔶إنّا لا نمدح البدن المفرط الخصب و لا البدن النحيف. لأن فرط خصب البدن مقرون بآفات كثيرة يسرع إليه 🔹منها عسر النفس و الموت فجأة و انشقاق العروق و الفتوق و صعوبة الحركة و قلة الإنجاب في التوليد. ✅و أما الأبدان النحيفة فمستعدّة للسل و الدق و مبادرة للإسقاط و انحلال القوة في الأمراض و سريعة التأثر من الحر و البرد الخارجين عن الاعتدال. 🔶 لكننا نمدح البدن الحسن اللحم المائل إلى الخصب قليلا. 🔹لأن هذا البدن بعيد من الآفات غير مستعد لها و لا مبادر إلى قبولها. ، ص: 222 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅في حفظ السمع: 🔹ينبغي أن يعنى بتنقية الوسخ منه على ما ذكرنا في بابه. 🔹و تجتنب الأغذية الغليظة 🔹و يقطر فيها كل أسبوع شي‏ء من دهن اللوز المر. 🔹 و مما يحفظ به الأذن من الوجع أن لا يستقبل بها الريح الباردة مدة طويلة. 🔹و أن يحفظ أن يدخلها شي‏ء أو يخرج فيها بثر. 🔹 و ذلك يكون بأن يداف شي‏ء من أشياف ماميثا في خل و يقطر فيها متى خيف ذلك و رأى في الوجه و نواحيه بثور تخرج أو أحس فيها بابتداء توجع و كان ذلك مع التهاب في الرأس و الوجه. و أن يقطر منه في كل أسبوع مرة في حال الصحة مع قبولها للنوازل و ليحذر التخم و النوم على التملّي. ، ص: 225 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹في الاحتراس من الأمراض المعدية: 🔹ينبغي أن يفرّ من البلاد التي يقع فيها الطاعون و الموتان. فإن كان منزلا أو عسكرا فليكن الموضع في علو و فوق الريح. 🔹و مما يعدي الجذام و الجرب و الحمى الوبائية و السل و النقرس إذا جلس مع أصحابها في البيوت الضيقة و على الريح. و الرمد ربما أعدى بالنظر إليه و القروح الكثيرة الرديئة ربما أعدت. 🔹و بالجملة فكل علّة لها ننتن و ريح فليتباعد عن صاحبها أو يجلس منه فوق الريح. ، ص: 225 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و هم‏جنانك آن كسى را كخون غلبه كرده بوذ اندر خواب، مى‏خوردن بيند و كردن و و كفتن‏ في الطب، متن، ص: 186 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و خداوندان سودا بيم و ترس و كرستن و ماتم بخواب بسيار بينند «8» و تاريكى و ظلمت و «8» خوابهاء آشفته بينند و هولها بيمناك‏ في الطب، متن، ص: 186 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹فائده در احكام كليه كه بعد فصد تعلق دارد و حفظ آن از مهمات است‏ 🔹بدان كه هر گاه بعد فصد عضو مفصود كند و ماده منصبه سليم بود و هنوز در انصباب باشد بايد كه از طرف مقابل رگ زنند تا ماده متوجه بدان سو منصرف شود. و قيد سليمى ماده از آن نموديم كه در ماده ردى واجب آن است كه همان رگ سابق بكشايند اگر ممكن باشد و الا رگ ديگر از همان عضو مفصود متورم بكشايند، خواه ماده در انصباب باشد خواه از انصباب ايستاده، زيرا كه انصراف اينچنين ماده موذى از عضو متورّم به جانب ديگر كشيدن موجب فساد و هلاكت است، ✅ چنانچه كرده كه در دمشق در سنه خمسين و سته مائة و ما بعد آن چنان اتفاق افتاده كه مردم را امتلاى دم مى‏شد و بعد فصد، دست مفصود به ورم گرم سرخ متورم مى‏گشت و اطبا به فصد دست دوم امر مى‏كردند و هر كه از دست ديگر فصد مى‏كرد هلاك مى‏شد و أكثرهم ماتوا في يوم متتابع و قليلٌ منهم بقي إلى بعد العشرين. ✅پس در اين امر، احتياط لازم دانند و عند تورم عضو مفصود بلا تحقيق ماده به فصد مخالف اجازت ندهند. اما آنجا كه ماده از رداءت سليم بود و از انصباب بازمانده، در آنجا هم تنقيه از همان عضو مفصود متورم بايد كرد، كما هو ضابطة كلية في تنقية المادة المنقطعة الانصباب. (شرح قانونچه)، ص: 455 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
، فساد هواست. ✅و بايد دانست هم‏چنان كه آب به سبب دير ماندن در موضعى يا به سبب آميزش چيزى گنده شود، هوا نيز به سبب دير ماندن در ميان درخت‏ها و مغاك‏ها يا به سبب اختلاط بخارها و دخان‏هاى بد متعفن گردد 🔹و هر هوائى كه درو رطوبت بيشتر بود، عفونت زودتر قبول كند نسبت به هواى خشك؛ 🔹 لهذا در تابستان كه هوا گرم و خشك بود، وبا كمتر باشد. 🔹و پوشيده نيست كه اثر هوا در ابدان و ارواح سريع تر است؛ 🔹 پس هرگاه او عفن شود، را زود گنده سازد؛ خاصه اخلاط نواحى دل را. و فساد هوا، بيشتر كسى را اثر كند كه و و بود و بدن او از اخلاط رديه ممتلى باشد. و آثار حدوث وبا، نابودن فصول سال است بر طبع خود و با وجود آن، بسيارى ستاره‏هاى دنباله‏دار و و در زمين و و هوا كه روزى غباردار بود و روزى بى‏غبار و دوام ابر با گرمى روز و خشكى شب و و ديگر چرنده‏هاى زمين. اين همه . 🔹و اكثر آن است كه وبا در آخر تابستان و خزان واقع شود تب_هاى مهلكه پيدا آرد. 🔹تب وبائى را نه علامت است و اين علامات گاه باشد كه بتمامه در يك شخص پديد آيد و گاه باشد كه بعضى از آن ظاهر شود و قلت و كثرت ظهور آثار او به حسب قلت و كثرت ردائت ماده است. ، ج‏2، ص: 1084 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و من الدليل على أن سبب طول العمر إنما هو كثرة الحرارة و الرطوبة و غلبتهما على المزاج مع استيلاء الحرارة على الرطوبة، و بالجملة القوى الفاعلة على القوى المنفعلة أن ضد الحياة الموت، و الموت فى الظاهر «1» برد و يبس. فاذا كانت علة الموت بردا و يبسا فعلة الحياة الحرارة و الرطوبة. و لذلك كان مزاج الشباب حارا رطبا، و مزاج الشيوخ باردا يابس 🔹 است همراه با استیلای حرارت بر رطوبت . 🔹حیات ضد مرگ است . 🔹مرگ در ظاهر سرد و خشک است . 🔹پس حیات به حرارت و رطوبت است . ( و المحسوس)، النص، ص: 236 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و من الدليل على ذلك أن الذين يكثرون الجماع أقصر أعمارا من الذين يقلونه، 🔹 و أن الخصيان أطول أعمارا من غير الخصيان، 🔹و الشيوخ الذين هم أكثر لحما من الذين لحمهم قليل، لأن علة كثرة اللحم الحرارة و الرطوبة؛ 🔹و لعلة قلة الجماع كان البغل أطول عمرا من الفرس و الحمار، مع أنه متولد عنهما، 🔹 و الإناث أطول أعمارا من الذكور؛ 🔹و الذين يسكنون البلاد الحارة الرطبة أطول أعمارا من الذين يسكنون البلاد الباردة اليابسة 🔹فالسبب الحافظ لبقاء الحيوان من ذاته إنما هو و الرطوبة فى‏ مزاجه و فيه للمنفعلة . ✅دلیل بر این که رطوبت و حرارت موجب است 1️⃣کسانی که زیاد جماع می کنند عمر کمتر دارند 2️⃣خواجه ها عمر طولانی تر دارند 3️⃣پیرانی که گوشت بیشتر دارند عمر بیشتر دارند 4️⃣قاطر عمرش بیشتر اسب است 5️⃣زنها بیشتر از مردان عمر می کنند 6️⃣ساکنین بلاد حار رطب عمر بیشتر دارند ( و المحسوس)، النص، ص: 236 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅و قال : 🔹انّ الحكمة اقتضت ان يخلق اعزّ الاشيآء من احقر الاشيآء 🔹فانظر الى احسن الملابس فى الدنيا و هو الحرير من الدودة 🔹 و كذلك احسن ماكول الطعام و هو الشهد من ذبابة 🔹و المسك من حيوان 🔹و كذلك العنبر من سمكة 🔹 و الدرّ من صدفة 🔹جالینوس فرموده است : حکمت اقتضا دارد که عزیز ترین اشیا از حقیر ترین اشیا ساخته شوند 🔹پس بنگر که بهترین لباس ها که از جنس حریر است از کرم درست شده است 🔹بهترین غذا که عسل است از باقیمانده زنبور درست می شود 🔹مشک که خوشبوترین ماده است از حیوان ساخته می شود (الإكسير من نسخة كتاب لم يذكر مؤلفه)، ص: 172 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹گفتار دوم شناسايى قواى مزاج داروها از راه آزمايش‏ 🔹قوت دارو را مى‏توان از دو راه شناخت: يكى از راه مقايسه. دوم از راه آزمايش. سخن را از آزمايش آغاز مى‏كنيم: 🔶گوييم: آزمايش ما را كاملا با قوت دارو آشنا مى‏سازد ولى بايد مشروط زير مراعات شود: 🔶شرط هفتم: [بايد دارو را بر تن آدمى آزمود] براى شناسايى چگونگى و تأثير قوه دارو، شرط است كه آن را بر آزمود و آنگاه حكم كرد. چه_‏بسا ممكن است كه دارو بر بدن جانورى غير انسان تجربه شود و نتيجه‏ اى بدهد، درصورتى‏كه بر بدن آدمى نتيجه مخالف آن بدست آيد. 🔹ممكن است دارويى كه به آدمى گرمى مزاج مى‏ بخشد، به تن شير يا اسب سردى بيفزايد. براى مثال (راوند) گرمتر از گرمى مزاج آدمى است و در عين حال سردتر از سردى مزاج و اسب است. 🔹پس براى اسب ‏_آور و براى انسان گرمى‏ بخش است. يا ممكن است فلان دارو ويژگي هايى داشته باشد كه در جسم انسان عملى انجام دهد و در جسم حيوان تأثير مخالفى بخشد. براى مثال گياه بيش كه نسبت به بدن انسان زهر كشنده‏ اى است نسبت به بدن سار بى‏تأثير است. لازم است كه دستورهاى فوق را در آزمايش قوه داروها به كار برد. (ترجمه شرفكندى)، ج‏2، ص: 19 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅چون تصدیق ادراک نسبت چیزی به چیزی است به ایجاب یا به سلب ناچار باشد او را از سه تصور : 1⃣ اول تصور منسوب الیه که آن را محکوم علیه خوانند 2⃣دوم تصور منسوب به که آن را محکوم به خوانند 3⃣سیم تصور نسبت بین بین که آن را نسبت حکمیه خوانند ✅ مثلا در تصدیق به آنکه زید قائم است ناچار باشد او را از سه تصور 🔹یکی تصور زید که محکوم علیه است 🔹دوم تصور قائم که محکوم به است 🔹سیم تصور نسبت میان زید و قائم که نسبت حکمیه است تا بعد از آن ادراک آن نسبت بر وجه ایجاب یا سلب حاصل شود . 🔷 خیلی اوقات کمک می کند به دانش بشری در . 🔷 مثلا دارویی را برای درمان یک بیماری پیشنهاد می دهد ( که تا بحال به ذهن کسی نرسیده است ) 🔹 خیلی از اکتشافات بشری ، ابتدایش از این تصور بوده است .() 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﺮﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮ، ﻭ ﻫﻤﻪ ﺷﻴﺮﻫﺎ، ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻣﻜﻴﺪ ﺳﻮﺩمندتر ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺷﻨﺪ ﺍﻧﺪﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺩ، ﺣﺎﺟﺖ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺁﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺷﻨﺪ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ، 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
- ✅با ميم بر وزن موسيقار نام است كه او را نيز گويند ✅و او پيوسته در كنار آب نشيند و از غم آن كه مبادا آب كم شود با وجود تشنگى آب نخورد ✅و او را به عربى يمام و به يونانى شفنين خوانند ✅خوردن گوشتش بى‏خوابى آورد ✅ و مقوى قوت حافظه باشد ✅ و ذهن را تند و تيز كند. فارسى برهان قاطع، ص: 164 شعر ازين درخت چو بلبل بدان درخت نشين بدام دل چه فرومانده چو بوتيمار حكيم سنائى كفته‏ : در هواى صفا چو بوتيمار دردت ار هست كو صفير مباد همو كفته‏ : در هواى زمانه مرغى نيست چمن عشق را چو بوتيمار من نيز كفته ‏ام‏ ويحك اى شاهباز عرش شكار چه فرومانده بدين مردار بيش بودى بمعنى از سيمرغ چون بصورت كمى ز بوتيمار 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati