eitaa logo
طب و منطق
308 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅و قال : 🔹انّ الحكمة اقتضت ان يخلق اعزّ الاشيآء من احقر الاشيآء 🔹فانظر الى احسن الملابس فى الدنيا و هو الحرير من الدودة 🔹 و كذلك احسن ماكول الطعام و هو الشهد من ذبابة 🔹و المسك من حيوان 🔹و كذلك العنبر من سمكة 🔹 و الدرّ من صدفة 🔹جالینوس فرموده است : حکمت اقتضا دارد که عزیز ترین اشیا از حقیر ترین اشیا ساخته شوند 🔹پس بنگر که بهترین لباس ها که از جنس حریر است از کرم درست شده است 🔹بهترین غذا که عسل است از باقیمانده زنبور درست می شود 🔹مشک که خوشبوترین ماده است از حیوان ساخته می شود (الإكسير من نسخة كتاب لم يذكر مؤلفه)، ص: 172 📚: https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹گفتار دوم شناسايى قواى مزاج داروها از راه آزمايش‏ 🔹قوت دارو را مى‏توان از دو راه شناخت: يكى از راه مقايسه. دوم از راه آزمايش. سخن را از آزمايش آغاز مى‏كنيم: 🔶گوييم: آزمايش ما را كاملا با قوت دارو آشنا مى‏سازد ولى بايد مشروط زير مراعات شود: 🔶شرط هفتم: [بايد دارو را بر تن آدمى آزمود] براى شناسايى چگونگى و تأثير قوه دارو، شرط است كه آن را بر آزمود و آنگاه حكم كرد. چه_‏بسا ممكن است كه دارو بر بدن جانورى غير انسان تجربه شود و نتيجه‏ اى بدهد، درصورتى‏كه بر بدن آدمى نتيجه مخالف آن بدست آيد. 🔹ممكن است دارويى كه به آدمى گرمى مزاج مى‏ بخشد، به تن شير يا اسب سردى بيفزايد. براى مثال (راوند) گرمتر از گرمى مزاج آدمى است و در عين حال سردتر از سردى مزاج و اسب است. 🔹پس براى اسب ‏_آور و براى انسان گرمى‏ بخش است. يا ممكن است فلان دارو ويژگي هايى داشته باشد كه در جسم انسان عملى انجام دهد و در جسم حيوان تأثير مخالفى بخشد. براى مثال گياه بيش كه نسبت به بدن انسان زهر كشنده‏ اى است نسبت به بدن سار بى‏تأثير است. لازم است كه دستورهاى فوق را در آزمايش قوه داروها به كار برد. (ترجمه شرفكندى)، ج‏2، ص: 19 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅چون تصدیق ادراک نسبت چیزی به چیزی است به ایجاب یا به سلب ناچار باشد او را از سه تصور : 1⃣ اول تصور منسوب الیه که آن را محکوم علیه خوانند 2⃣دوم تصور منسوب به که آن را محکوم به خوانند 3⃣سیم تصور نسبت بین بین که آن را نسبت حکمیه خوانند ✅ مثلا در تصدیق به آنکه زید قائم است ناچار باشد او را از سه تصور 🔹یکی تصور زید که محکوم علیه است 🔹دوم تصور قائم که محکوم به است 🔹سیم تصور نسبت میان زید و قائم که نسبت حکمیه است تا بعد از آن ادراک آن نسبت بر وجه ایجاب یا سلب حاصل شود . 🔷 خیلی اوقات کمک می کند به دانش بشری در . 🔷 مثلا دارویی را برای درمان یک بیماری پیشنهاد می دهد ( که تا بحال به ذهن کسی نرسیده است ) 🔹 خیلی از اکتشافات بشری ، ابتدایش از این تصور بوده است .() 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﺮﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮ، ﻭ ﻫﻤﻪ ﺷﻴﺮﻫﺎ، ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻣﻜﻴﺪ ﺳﻮﺩمندتر ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺷﻨﺪ ﺍﻧﺪﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺩ، ﺣﺎﺟﺖ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺁﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺷﻨﺪ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ، 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
- ✅با ميم بر وزن موسيقار نام است كه او را نيز گويند ✅و او پيوسته در كنار آب نشيند و از غم آن كه مبادا آب كم شود با وجود تشنگى آب نخورد ✅و او را به عربى يمام و به يونانى شفنين خوانند ✅خوردن گوشتش بى‏خوابى آورد ✅ و مقوى قوت حافظه باشد ✅ و ذهن را تند و تيز كند. فارسى برهان قاطع، ص: 164 شعر ازين درخت چو بلبل بدان درخت نشين بدام دل چه فرومانده چو بوتيمار حكيم سنائى كفته‏ : در هواى صفا چو بوتيمار دردت ار هست كو صفير مباد همو كفته‏ : در هواى زمانه مرغى نيست چمن عشق را چو بوتيمار من نيز كفته ‏ام‏ ويحك اى شاهباز عرش شكار چه فرومانده بدين مردار بيش بودى بمعنى از سيمرغ چون بصورت كمى ز بوتيمار 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅فصل فى السموم‏ ✅بعضى باذابت كشند «8» چون سم مار ✅ بعضى با كشد، چون سم . ✅ بعضى بتفريح كشد، چون . بعضى به كشد، چون آب ✅و زهر را جراحتى نبود و نه صدمه. و ليكن خاصيتى باشد كى آفريدگار داند و در چيزى آفريند. 🔹جراره چون خواهد كى خايه نهد، دنبال بر صخره زند، بشكافد و خايه در آن نهد و دنبال ويرا قوت شق و صدم نباشد. 🔹و چوب دهله كه خلفا گويند با همه سستى وى اگر آجرى بالاء وى بود بشكافد و براند. (فارسى) (عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات)، ج‏2، ص: 618 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
🔹حكايت گويند شخصى در بن درختى خفته بود. مارى🐍 سر از درخت 🌴فرو كرد و سر خفته بگزيد. مرد🧔 بيدار شد. مردى👱‍♂ گفت مار سر تو بگزيد. آهى بكرد و جان بداد. آنك اول بود، چون بترسيد وى بگشود و در و تن برفت و بمرد. طبى انتزاعى (فارسى) (عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات)، ج‏2، ص: 617 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
و عنه: عن الحسن بن محمد، عن أحمد بن محمد السياري، عن عبد الرحمن بن أبي نجران، عن سليمان بن جعفر، عن شيخ مديني، عمن رواه، عن زرارة «۱»، عن أبي جعفر (عليه السلام)، أنه وفد إلى هشام بن عبد الملك فأبطأ عليه الإذن حتى اغتم، و كان له حاجب كبير «۲» لا يولد له، فدنا منه أبو جعفر (عليه السلام) فقال له: «هل لك أن توصلني إلى هشام و أعلمك دعاء يولد لك؟ » قال: نعم، فأوصله إلى هشام، و قضى له جميع حوائجه. قال: فلما فرغ قال له الحاجب: جعلت فداك، الدعاء الذي قلت لي؟ قال له: 👈«نعم قل في كل يوم إذا أصبحت و أمسيت: سبحان الله، سبعين مرة، و تستغفر عشر مرات، و تسبح تسع مرات، و تختم العاشرة بالاستغفار👉 ، يقول الله اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً» فقالها الحاجب فرزق ذرية طيبة كثيرة، و كان بعد ذلك يصل أبا جعفر و أبا عبد الله (عليهما السلام). فقال سليمان: ففعلتها و قد تزوجت ابنة عم لي، فأبطأ علي الولد منها، فعلمتها أهلي فرزقت ولدا، و زعمت المرأة أنها متى تشاء أن تحمل حملت إذا قالتها و علمتها غير واحد من الهاشميين ممن لم يكن يولد لهم، فولد لهم ولد كثير و الحمد لله. 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و عمده‏ترين اشيا در محافظت صحت دو چيز است: 1️⃣يكى 2️⃣دوم از تحليل زائد بر مجراى طبيعى. ✅و كمال اين دو امر ركن الصحة موقوف بر سته ضروريه است، ✅ پس طبيب را واجب است مراعات وى. (شرح قانونچه)، ص: 300 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و از آن كه از جمله اسباب سته، به غايت مشكل است و عدم رعايت در آن باعث فساد، مى‏گويد: أما ✅ اما غذا، پس واجب است او و چون حال ابدان در اين امر مختلف است تعديل نسبت به هر شخص باشد ✅ و آن است نه از مقدار خورد و نه از آن، همچنان كه زيادتى از مقدار باعث و و ديگر است در آن نيز موجب و مى‏گردد، مخصوص در مردم و . و به كه آمده آن است كه بعد تناول نكند و را نكشد و نيارد و در بعد استفراغ غذا طعم باز ندهد و در نفس نيفگند و كذلك ديگر امور ناطبيعه هيچ ننمايد و و نيفزايد. (شرح قانونچه)، ص: 300 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
و بدانند كه در تناول غذا نشايد كرد، بلكه چون بماند دست از آن بايد كشيد كه بعد ساعتى آن اشتها زائل مى‏شود. و لِم در اين آن است كه معده تا سراسر پر نمى‏شود پديد نمى‏آيد و چون حجم و لازمه طبخ است و غذاى مأكول بنا بر تخلخل معده را پر مى‏كند بقيه شهوت زود زوال مى‏گيرد و هضم بى‏آفت مى‏پذيرد. و اگر معده را حسب تقاضاى مأكول بنا بر جوع پر كند ظاهر است كه عند هضم فضاى او گنجايش نخواهد كرد كه تخلخل غذا را دهد و بدان سبب تمدد و تخمه و امثال آن خواهد آورد. و آنچه تعلق به مقدار غذا دارد همين قدر است و رعايت و ترتيب جز آن كه نيز واجب المراعات است بيشتر گفته‏ شود. و بايد دانست كه هرچند بعد اطالت مدت، طعم طعام يافته همى شود ردى‏تر باشد. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅ و بدانند كه اشيا در تشويش هضم، است، ✅ اما بنا بر اعانت او بر انحدار يارى مى‏دهد هضم را، خصوص كسى را كه عادت دارد بر بعد طعام، ✅از اينجا است كه در تقدير تناول غذا به شب، دانسته‏اند، بهر آن كه قبل از استقرار غذا در قعر معده خوب نيست. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati