استقامت در شداید
در این داستان، شگفتیها و عبرتها و دانستنیهای چندی است که برای تذکر به آنها اشاره می شود :
۱- شجاعت و شهامت و بزرگواری و بردباری را از این مرد شریف عرب باید یاد گرفت : ( ( اَلشُّجاعُ الشَّدیدُ الْقَلْب حَینَ الْباءَسِْ ) ) یعنی شجاع کسی است که هنگام سختی و حادثه ناگوار، قویدل باشد، متزلزل نشود، جزع ننماید، خود را کنترل کند و به راستی سهمگین ترین حادثه ها و سختیها مرگ ناگهانی فرزند است، آن هم در شب زفاف او، آن هم به طور کشته شدن.
پدری که در چنین هنگامه ای عقل و #ایمان خود را از دست ندهد و از جاده بندگی منحرف نشود ؛ یعنی خود و فرزندش را ملک خدا داند و مرگش را قضای او شناسد و مرجع فرزند و خودش را خدای عالم بداند فرزندش جایی رفته که خودش نیز باید برود و از روی اعتراف به این حقایق بگوید ( اِنّا للّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ ) سزاوار است که مورد بشارت و صلوات و رحمت و پاداش بی نهایت خداوند باشد : ( اُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَهٌ ) و چنین اشخاصی وزن و صلابت و استقامتشان را امام علیه السّلام به کوه تشبیه فرموده است : ( ( اَلْمُؤْمِنُ کَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا یُحَرّکُهُ الْعَواصِفُ ؛ مؤمن مانند کوه محکم است که بادها و طوفانها او را جابجا نمی کند ) ) .
در برابر، کسانی که در پیش آمدهای ناگوار صبر و تحمل ندارند و از طریق عقل و ایمان زود منحرف می شوند و به قضاء و قدر الهی خشمگین می گردند و ایراد می کنند، ایشان به مانند کاهی هستند که کوچکترین بادی از بادهای حوادث آنها را متزلزل می سازد تا جایی که مبتلا به شوک و سکته قلبی می شوند.
صبر دیگران در مرگ آن جوان داماد و تبدیل نکردن عیش به عزا نیز شگفت آور 😲 است؛
بلی به برکت بزرگ خود، آنها هم دارای صبر شدند چنانکه صبر حضرت زینب علیهاالسّلام شگفت است و صبر دیگر بانوان حرم حسین علیه السّلام به برکت آن مخدره بوده است.
پذیرفتن اندرز از دانش است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲- شخص عاقل هرگاه ناصح امین مهربانی او را اندرزی دهد یا امر به صبر در پیش آمدی بنماید باید برای او متواضع و خاضع شده و اندرزش را از جان و دل بپذیرد تا سعادتمند گردد مانند این مرد شریف عرب در برابر مرحوم خالصی و اگر جاهلی کند و بر شخص ناصح تکبر نماید مثل اینکه اگر امر به صبرش کند به او بگوید تو چه خبر از دل من داری؟ تو چه می دانی که من در چه حالی هستم؟ تو که جایت درد نمی کند و مانند این کلمات ناهنجار.
یا اگر او را امر به #تقوا کند و از گناه نهی نماید مثلاً بگوید فحش نده، نزاع نکن و مانند اینها، تکبر کند و بگوید تو کیستی که به مثل من اندرز می دهی، تو برو کار خودت را درست کن، تو خودت چنین و چنانی! به راستی چنین جاهلی نه تنها از سعادت محروم است بلکه بر شقاوت خود می افزاید.
در قرآن مجید درباره چنین اشخاصی می فرماید : و چون او را گویند پرهیزگار باش، زورِ کافری و غرور، او را به گنهکاری بگیرد و او را همان دوزخ پسندیده است که بد آرامگاهی است.¹
هر که به گفتار نصیحت کنان، گوش نگیرد بخورد گوشمال
───
۱- وَ اِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّهُ بِاْلاِثِمْ فحَسْبُهُ جَهَنّمُ وَ لَبِئْسَ المِهاد
(سوره بقره، آیه ۲۰۶).
مصیبت زده را دریابید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۳- یکی از دستورات الهی که در سوره والعصر بیان می فرماید آن است که شخص مسلمان هرگاه گرفتاری مصیبت زده ای را می بیند از جهت مال و دارایی یا از طرف بدن و بیماری یا مرگ بستگان و دوستان، وظیفه اش آن است که او را امر به صبر نماید و با تذکر فنای دنیا و زودگذر بودن آن و تغییرهای آن و اینکه بلا و گرفتاری عمومی و همگانی است و نظایر آن را برایش بیان کند و بقا و دوام آخرت و پاداش های بی نهایت خداوند را یادآوریش نموده بدین وسیله او را آرامش دهد : ( وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ )
مؤمن ، میهمان نواز است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۴- دیگر موضوع مهمانداری و مهمان نوازی و مهماندوستی است که از مکارم اخلاق و محاسن افعال و از لوازم ایمان است، چنانچه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می فرماید : کسی که به خدا و روز جزاء ایمان دارد باید میهمان خود را گرامی دارد. ¹
و روایات درباره فضیلت میهمان نوازی بسیار است و برای اهمیت آن همین بس که مروی است شخص میهمان نواز با #حضرت_ابراهیم خلیل الرحمن علیه السّلام محشور است.
و آشکار است که از اکرام میهمان سعی در شادمانی اوست به طوری که اگر میزبان ناراحتی دارد باید آن را آشکار نسازد مبادا میهمان ناراحت گردد.
به راستی زهی فتوت و جوانمردی آن مرد شریف عرب که در آن شب نگذاشت مجلس شادمانی میهمانانش مبدّل به عزای پسرش و ناراحتی آنها گردد.
───
۱- مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الیَوْمِ اْلاخِر فَلْیُکْرِمْ ضَیْفَهُ (سفینه البحار).
دوستی و احسان به سادات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۵- موضوع دوستی و اکرام و احسان به سادات و ذرّیه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و وجوب و فضیلت و ثوابهای فراوان و آثار متعدد آن است که مطلبی ضروریست و برای تذکر، دقت در آیه مودّت کافی است : ( بگو ای پیغمبر از شما نمی طلبم مزد بر رسالت خود جز دوستی بستگانم )¹
و در جای دیگر می فرماید : ( و این دوستی بستگانم که مزد رسالت من است برای منفعت خود شماست ) ²
زیرا مسلمانان به وسیله این دوستی به شفاعت آن حضرت می رسند چنانچه فرمود: ( در قیامت #شفاعت می کنم کسانی را که ذریه مرا گرامی داشته و آنها را در سختیها یاری کردند و حاجت آنان را برآوردند )³
و به راستی دوستی با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله لازمه اش دوستی با ذریه آن حضرت است تا جایی که اولاد آن حضرت در نزدش محبوبتر و عزیزتر از اولاد خودش باشد؛ چنانچه علّامه امینی علیه الرحمه از دیلمی در مسند و حافظ بیهقی در کتاب شعب الایمان و ابوالشیخ در کتاب ثواب و جمعی دیگر روایت کرده اند از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله که فرمود : ( هیچ بنده ای ایمان ( کامل ) به خدا ندارد مگر وقتی که من در نزد وی از جانش محبوبتر باشم و عترتم و منسوبینم از منسوبینش محبوبتر باشند)⁴
و به راستی که ایمان کامل و محبت صادقه و شجاعت حقیقی آن مرد شریف عرب بود که در آن شب حاضر شد جوان سید را به جای پسرش داماد کند.
من حیرانم که در عالم جزاء، خدا و رسول با این مرد شریف چه معامله می کنند⁵.
───
۱- قُلْ لا اَسْئلکُمْ عَلَیه اَجْراً اِلا المَوَدَّهَ فی الْقُرْبی (سوره شوری ، آیه 23).
۲- قُلْ ما سَئَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ (سوره سباء، آیه 47).
۳- کتاب قواعد (وصیتنامه علاّمه به فرزندش ).
۴- لا یُؤْمِنُ عَبْدٌ للّهِ حَتّی اَکُونَ اَحَبَّ اِلَیْهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ تَکُونَ عِتْرَتی اَحَبَّ اِلَیْهِ مِنْ عِتْرَتِهِ وَ تَکُوَنَ اَهْلی احَبَّ اِلَیْهِ مِنْْ اَهْلِهِ))، (کتاب سیرتنا و سنتنا).
۵- (فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ اَعْیُنٍ)، (سوره سجده ، آیه 17).
غرض از نقل این داستان و تذکراتی که داده شد آن است که خواننده عزیز؛ نمونه مردان خدا را بشناسد و درس ایمان و محبت و شجاعت و شهامت را از آنان یاد گیرد .
#امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرماید : شجاع کسی است که بر خواهش نفس خود چیره شود.¹ یعنی از میل و خواسته نفس خود بگذرد و دارای گذشت باشد ، خودخواه و خودپرست نباشد .
در برابرش ( جبان ) یعنی ترسو کسی است که کوچکترین میل نفسانیش او را متحرک سازد و از نرسیدن به آن دلهره داشته باشد، محکوم و ذلیل و اسیر خواهشهای نفسانی خود باشد.
از اینجاست که در حدیث رسیده : ( بهشتیان پادشاهانند)²
آری سلطان حقیقی کسی است که بر نفس خود مسلّط باشد و خود را به غیر از خدا به هیچ آفریده ای از انواع داراییها و افراد بشر نیازمند نداند.
و خلاصه خود را از همه کَس و همه چیز بی نیاز و تنها به حضرت آفریدگار نیازمند بداند.
───
۱- ((الشُّجاعُ مَنْ غَلَبَ هَواهُ))، (سفینه البحار).
۲- ((اِنَّ اَهْلَ الْجَنَّهِ مُلُوکٌ)).
۶- مطلب مهم دیگری که باید در ذیل این داستان یادآوری شود آن است که اگر کسی از روی اشتباه یعنی بدون قصد و عمد، جنایتی از او سر زند، خشمگین شدن بر او و دشمنی با او برخلاف عقل و شرع است مانند قتل خطایی این جوان سید.
▫️اما از لحاظ ( عقل ) :
← کسی که از روی اشتباه خطایی از او سرزده عقلا او را توبیخ و سرزنش نمی کنند ( مگر اینکه در مقدمات اختیاری آن تقصیر کرده باشد ) بلکه می گویند بیچاره تقصیری نکرده است ( و برای جبران کسری که به طرف وارد آمده دیه معین شده است ) .
▫️ اما شرعا :
← در سوره احزاب آیه پنج می فرماید : ( نیست بر شما گناهی و تنگی در آنچه به خطا از شما واقع شود، لیکن گناه و تنگی در چیزی است که با قصد دل شما واقع گردد ( از قول یا فعل )¹
بلی کسی که بر او جنایت شده مخیّر است بین مطالبه دیه یا کمتر از آن یا بخشیدن آن، و البته بخشیدنش، بهتر و اجرش با خداوند است و دیه قتل خطایی هزار مثقال طلا یا ده هزارمثقال نقره است و دیه سایر اجزای بدن در رساله های عملیه ثبت است .
___
قتل نفس اهمیت دارد
درخصوص قتل نفس چون مهم است آدمی باید سخت مواظب باشد که از روی اشتباه نیز مرتکب نشود مثلاً کسی که تفنگ پر به دستش می باشد خیلی باید احتیاط کند و چون احتیاط نکرد و به خطأ قتل نفس نمود علاوه بر دادن دیه به ورثه، باید یک بنده آزاد کند و اگر نیست یا ندارد شصت روز روزه بگیرد چنانچه در سوره نساء معین فرموده است.²
بنابراین، در برابر قتل خطایی یا جنایت بدنی خطایی، کسی که جنایت بر او وارد شده یا بستگانش حق دشمنی و کینه توزی و انتقام جویی از قاتل یا جانی ندارند و نباید در دل خود چیزی از دشمنی و کدورت آن ( بی تقصیر ) جای دهند و اگر بتوانند آن جنایت را نشده قرار دهند و به حساب خدا گذارند و او را عفو نمایند بسیار خوب است و اگر تا این حد گذشت ندارند، تنها مطالبه دیه نمایند.
تفصیل حرمت بُغض مؤمن در امور خطایی و سایر موارد در کتاب قلب سلیم بحث حِقد نوشته شده است .
───
1- وَ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ فیما اَخْطَاءْتُمْ بِهِ وَ لکِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلوْبُکُمْ.
۲- (وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ اَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً اِلاّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْریرُ رَقَبَهٍ مُؤْمِنَهٍ وَ دِیَهٌ مُسَلَّمَهٌ اِلی اَهْلِهِ اِلاّ اَنْ یُصَّدِقُوا)، (سوره نساء، آیه 91)
فهرست کتاب
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/54446
— ⃟ ———
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
• فکر مهمترین سفر و هجرت ویژه انسان است.
او در حالیکه جایی نشسته است، حرکتی را آغاز میکند و به مقصدی میرسد که جلوی خطرات و مفاسد را در تمام ابعاد زندگیاش میگیرد.
دریافت رایگان کارگاه تفکر :
media.montazer.ir/?p=23039
کارگاه تفکر ۴.mp3
11.13M
#کارگاه_تفکر ۴
آنچه در پادکست چهارم میشنوید :
- چگونه گاهی همهی جوانب را در مرحلهی فکر در نظر میگیریم؛ اما نتیجهای که حاصل میشود باز هم خسارت و پشیمانی به دنبال دارد؟
- روی مشاورهی دیگران، در تفکر و تعقل، چقدر میتوانیم حساب کنیم؟
- چه کسی را بعنوان مشاور انتخاب کنیم؟
- چگونه از مشاوری که به او مطمئن شدیم، مشاوره بخواهیم؟
@ostad_shojae | montazer.ir
—— ⃟ ————————
قسمت قبلی ↓
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
نقشۀ راه کارگاه تفکر، جلسۀ چهارم.pdf
805.4K
⤴️ نقشه راه پادکست چهارم از مجموعه کارگاه تفکر
Blog.montazer.ir
┅─────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔 برای گرههای کور و مشکلات بزرگ، به دعانویس و رمّال مراجعه نکنید!
#کلیپ | #استاد_شجاعی
دریافت صحیفه سجادیه جامعه:
mohipub.ir/product/sajjadieh/
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -