eitaa logo
غذای روح
484 دنبال‌کننده
801 عکس
283 ویدیو
51 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
درس حضرت #ابالفضل علیه السلام در روز عاشورا
{آماده رفتن باشيد} بعضى از اهل تقوا آنچنان آماده مُردن هستند و آنقدر خيالشان راحت است كه پاى خود را روبه قبله دراز مى كنند و مى گويند: "خدايا مى خواهى ببرى، ببر"، يعنى كاملاً آماده اند كه روح از بدنشان جدا شود، خداى تعالى در قرآن مى فرمايد: "فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ" وقتى مى خواهى مكّه بروى، هم آموزش مى بينى كه چه بايد بكنى، هم وسائل سفر و هزينه سفر را فراهم مى كنى، چه آموزشى براى سفر آخرت ديده اى و چه وسايلى آماده كرده اى؟ بليط براى چه هواپيمايى گرفته اى، مى خواهى هيچ معطّلى نداشته باشى؟ فرموده اند: "سفينة الحسين أسرع" كشتى يا هواپيماى حسين عليه السلام پرسرعت ترين وسيله و سفينه نجات است، زرنگ باش و زود سوار شو. (از فرمايشات حضرت آيت الله سيدحسن ابطحى رحمة الله عليه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
غذای روح
{درسهايي از مناجات شعبانيه} 2/ ادامه مطلب... من ديگر حجب نور را پاره كرده و به معدن عظمت و عزّت و
{درسهایی از مناجات شعبانیه} 3/ ادامه مطلب... حالا خواهى گفت: چطور اين مطلب را فهميدى و چگونه از جملات اين دعاء چهار مطلب فوق را احساس كردى؟ در جواب مى گويم: اگر چه بعضى از حالات روحى طورى است كه اگر انسان صدها صفحه كتاب را پر كند و يا ساعتها حرف بزند، نمى تواند شرح يك لحظه ى آن را بيان كند. ولى در عين حال با حول و قوّه ى الهى مطالب فوق را تا جائى كه برايم ميسّر باشد و تو استعداد فهمش را داشته باشى، براى تو شرح مى دهم. اوّل: گفتم: من در اين مكاشفه معنى حجب نور را فهميده بودم. بله عزيزم؛ معنى حجاب نور اين بود كه گاهى براى انسان هدفهائى غير از خدا كه در عين حال مورد رضايت الهى است وجود دارد، مثل عبادتهائى كه از ترس جهنّم و يا بعضى از اعمال مستحبّه كه براى وسعت رزق و يا عبادت براى رفع گرفتاريها، انجام مى شود كه واضح است، اين اهداف مورد غضب الهى نيست و بلكه پروردگار در قرآن مجيد و پيشوايان دين در ضمن روايات زيادى مردم را به منظور كردن اين اهداف تشويق هم فرموده اند ولى در عين حال كسانى كه اين اهداف را دارند، به خدا نمى رسند و در زمره ى محبّين و مخلَصين قرار نمى گيرند. زيرا هدفشان خدا نبوده و او را نمى خواسته اند، بلكه اين اهداف براى آنها حجاب است. زيرا با خلوص واقعى منافات دارد. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
#ایمان و اثرات مهم آن
{عفو و اغماض} اسلام دستور مى دهد كه مسلمانان نبايد در مقابل فحشها و خشونتها و ظلمهاى افراد از خود عكس العملى نشان دهند (الاّ در حدود و قصاص كه بحث جداگانه اى دارد). حلم و بردبارى يكى از رموز شگفت انگيز موفقيت است، عفو و اغماض شما را در آغوش خوشبختى گرفته و هميشه دوستان و نزديكان از ديدن شما خشنود مى گردند. حضرت على عليه السلام فرمود: "العفو تاج المكارم" يعنى: عفو و اغماض تاج مردان بزرگ است. شاعر در اين باره مى گويد: چو ديدى خطا از گنهكار بگذر كه عفو است تاج رجال و اعاظم به گوش دل آويز پند على را كه فرمود: "العفو تاج المكارم" (از فرمايشات حضرت آيت الله سيدحسن ابطحى رحمة الله عليه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
عظمت را در #تقوی و #علم بدانیم.
غذای روح
{درسهایی از مناجات شعبانیه} 3/ ادامه مطلب... حالا خواهى گفت: چطور اين مطلب را فهميدى و چگونه از جم
{درسهایی از مناجات شعبانیه} 4/ ادامه مطلب... كسانى كه اين اهداف را دارند، به خدا نمى رسند و در زمره ى محبّين و مخلَصين قرار نمى گيرند. زيرا هدفشان خدا نبوده و او را نمى خواسته اند، بلكه اين اهداف براى آنها است. زيرا با خلوص واقعى منافات دارد، آنها تنها خدا را نمى خواهند بلكه ثوابهاى الهى را مى خواهند؛ ولى نور است، زيرا مبغوض ذات اقدس متعال نمى باشد، بلكه خداى تعالى آن را حلال كرده است. به خلاف وقتى كه انسان اهداف شيطانى و اعمال شيطانى داشته باشد، كه طيبعى است علاوه بر آنكه در حجاب قرار مى گيرد، حجابش هم ظلمانى است او را تاريك مى كند و از همه چيز باز مى دارد. ولى وقتى انسان اين حجب نورانى را هم پاره كرد، يعنى به مقام رسيد و از همه ى خواسته هاى نفسانى، حلال و حرامش صرف نظر كرد و جز و وصل به او چيزى نخواست، سراسر قلبش مملو از خدا شد، حتّى سر سوزنى محبت غير خدا در دلش نبود، كامل از غير خدا پيدا كرد، حجب ظلمانى و نورانى را پاره كرده، به وصل محبوب نائل شده و به حقيقت رسيده است. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
{راه ايجاد و بين مردم اجتماع در بيان امام سجاد} حضرت (عليه السلام) به محمد بن مسلم زهرى فرمود: هيچگاه گمان مبر كه تو بر افراد ديگر فضيلت و برترى دارى، همه را به منزله خويشاوندان خود فرض نما، پيرمردان و پيرزنان را بجاى پدر و مادر، و خردسالان را بجاى فرزندان و افرادى كه سنّا با تو مساوى مى باشند به منزله برادران خود به حساب آور، و همه آنان را به همان اندازه دوست بدار كه آن سه دسته را دوست مى دارى و اگر اعمالت را در نظرت جلوه داد و به تو گفت كه تو بر ديگر فضيلتى دارى، با خود بگو: اما آنكه از من بزرگتر است، در ايمان به خدا و اعمال نيك بر من پيشى گرفته است و من حتما بايد او را مانند پدر دوست بدارم چون او از من بافضيلت تر است، و اما آنكه از من كوچكتر به نظر مى آيد مسلما من در اثر زندگانى بيشترى در دنيا زيادتر از او دست به جنايت و گناه زده ام پس او از من بهتر است و من بايد شديدا به او علاقه مند باشم، و اما كسى كه در سن با من مساوى است درباره او بايد معتقد شوم كه او بر من شرف و مزيت دارد چون يقين به گناه و نواقص خود دارم ولى درباره مسلمان خود اين موضوع را ترديد دارم و كجا مى توان گناهكار واقعى را بر كسى كه معصيت او قطعى نيست فضيلت داد؟ پس بايد همه افراد اجتماع را سخت دوست بدارم. اى محمد بن مسلم! اگر به آنچه گفتم نمودى ديگر با استراحت كامل زندگى خواهى كرد دوستانت زياد و دشمنانت بسيار كم مى گردند. (از فرمايشات حضرت آيت الله سيد حسن ابطحي رحمة الله عليه) كتاب https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
امام سجّاد (عليه السّلام) فرمود: تمام خير را در يك چيز مجتمع ديدم و آن قطع اميد از آنچه در دست مردم است بود. #كتاب #درمحضراستاد #آية_الله_سيد_حسن_ابطحي
{درسهایی از مناجات شعبانیه} 5/ ادامه مطلب... دوّم: گفتم: من در اين مكاشفه معنى انقطاع از خلق را درست لمس كرده بودم. بله دوست محترم، من در آن حال كه از حجب نور عبور كرده بودم و واقعى را بدست آورده بودم و متوجّه شدم كه تمام كمالات جماليّه و جلاليّه كه با فطرت ذاتى، آنها را دوست مى داشتم، در يك موجود همه ى آنها جمع شده و نام آن موجود "خداى تبارك و تعالى" است، فطرتم او را دوست مى داشت، او را من نه به خاطر نعمتهائى كه به من داده و نه به خاطر طمعى كه به او دارم دوست مى داشتم، بلكه چون او دوست داشتنى بود، او را دوست مى داشتم و در دلم جز او به چيز ديگرى فكر نمى كردم و چيز ديگرى را هم دوست نمى داشتم، تا چه برسد كه از ديگرى اميد كمك داشته باشم. سوّم: گفتم: من در اين معنى رسيدن به معدن عظمت و رحمت را فهميده بودم؛ بله من متوجّه شدم كه هدف اصلى و حقيقى از "سير الى اللّه" رسيدن به اين معدن است و معدن مركز جواهرات و اشياء قيمتى است و بدون ترديد چيزى پر قيمت تر از عظمت و آقائى واقعى نيست و اگر خداى تعالى مختصرى از آن را به هر كس ببخشد، داراى و لايق مقام قرب الهى مى گردد. من در آنجا فهميدم كه معدن كمالاتى كه ما بايد به آن خود را برسانيم و من در آن وقت رسيده بودم انوار مقدّسه ى ارواح "معصومين" (عليهم السّلام) بود. آن نورى كه "اوّل ما خلق اللّه" است. آن نورى كه آينه ى تمام نماى خداى تعالى است. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem
دید و بازدید
{درسهایی از مناجات شعبانیه} 6/ ادامه مطلب... آن نورى كه "اوّل ما خلق اللّه" است. آن نورى كه آينه ى تمام نماى خداى تعالى است و تمام صفات كماليّه ى الهى در آن جمع شده است. آن نورى كه در دعاء رجبيه مى گوئيم: "بين تو اى خدا و بين آنها جز آنكه آنها بنده ى تو و مخلوق تواَند جدائى ديگرى نيست" و بالأخره آن نور مقدّس حضرت "خاتم انبياء" و اولاد "معصومينش" (عليهم السّلام) بودند، زيرا آنها معدن رحمت الهى هستند كه در زيارت جامعه مى گوئيم: "السّلام عليكم يا اهل بيت النبوة و ... و معدن الرحمة". اين همان رحمتى است كه در دعاء كميل مى گوئيم: "و برحمتک التی وسعت كل شى ء" اين همان رحمتى است كه اگر از بخش خصوصيش شامل حال كسى بشود، به عظمت و كمال رسيده است كه در تفسير كلمه ى "رحيم" امام (عليه السّلام) مى فرمايد: "للمؤمنين خاصّة" ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) https://eitaa.com/ghazayeroohesalem