eitaa logo
غذای روح
478 دنبال‌کننده
796 عکس
271 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
{قضيه ى مباهله} ١/ قصه ى "مباهله" از اين قرار بود كه: اهل "نجران" مسيحى بودند. "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله چند نفر از مسلمانان را به نزد آنان فرستادند و دستور فرمودند كه آنها يا بايد مسلمان شوند و يا جزيه بدهند. آنها با هم مشورت كردند و چون مايل نبودند مسلمان شوند و نه مى توانستند با مسلمانان جنگ كنند و هم طبعا نمى خواستند جزيه بدهند. لذا بزرگان آنها با لباسهاى فاخر و زينت و آلات به طرف مدينه حركت كردند، وقتى به مدينه رسيدند و خواستند خدمت "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله برسند آن حضرت آنها را نپذيرفتند. نصاراى "نجران" به محضر "اميرالمؤمنين على بن ابيطالب" عليه السلام مشرّف شدند و از آن حضرت تقاضاى ملاقات با "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله را كردند. حضرت "على" عليه السلام فرمود: اين لباسهاى حرير و انگشترهاى طلا را از خود دور كنيد چون "رسول اكرم" صلى الله عليه و آله از اينها خوشش نمى آيد. آنها اين كار را كردند و به نزد "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله مشرّف شدند. حضرت "رسول اكرم" صلى الله عليه و آله اوّل آنها را به اسلام دعوت كرد. آنها پرسيدند: نظر شما راجع به حضرت "عيسى" عليه السلام چيست؟ "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله فرمود: او پيغمبر بود و بنده ى خدا بود. آنها گفتند: اگر بنده ى خدا بوده و پسر خدا نبوده پس چگونه او كار خدائى مى كرد و مرده را زنده مى كرد و كور را شفا مى داد؟ "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله فرمودند: اين كار بدست حضرت "عيسى" عليه السلام انجام مى شد ولى با اجازه ى پروردگار متعال بود. آنها گفتند: چگونه فرزندى بدون پدر بوجود مى آيد؟ "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله فرمود: "اِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَاللّهِ كَمَثَلِ ادَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ". مَثَل عيسى در برابر خداى تعالى مانند مَثل آدم است كه خدا او را از خاك خلق فرمود سپس امر كرد كه انسانى باشد پس انسان شد. آنها با "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله لجاجت مى كردند تا اينكه آيه ى "مباهله" نازل شد. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب صلی الله علیه و آله 🆔 @Ghazayeroohemofid
{قضیه ی مباهله} ٢/ بخش پایانی... "فَمَنْ حآجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْنآءَنا وَ اَبْنآءَكُمْ وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَهَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ" فرمود: خداوند به من دستور مباهله داده است. يعنى بيائيم و همراه بياوريم ما فرزندان عزيزمان را و شما هم فرزندان عزيزتان را و ما كسانى كه مثل جان دوستش داريم و شما هم كسانى را كه مثل جان خود دوستش داريد و ما زنهاى خود را و شما هم زنهاى خود را، وقتى در مقابل هم قرار گرفتيم بر يكديگر نفرين مى كنيم و از خدا مى خواهيم كه خداى تعالى رحمتش را از طرف مقابل بردارد. فرداى آن روز "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله دست امام حسن و امام حسين عليهماالسلام را گرفتند و به همراه "على بن ابيطالب" عليه السلام و حضرت "فاطمه ى زهرا" عليهاالسلام از شهر مدينه بيرون آمدند وقتى مسيحيان "نجران" اين صحنه را ديدند رؤساى آنها گفتند: صورتهائى را مى بينيم كه اگر از خدا سؤال كنند كوه از جاى خود كنده شود. انجام خواهد شد، مباهله نكنيد كه هلاك مى شويد و يك نصرانى روى زمين نمى ماند. لذا خدمت "پيغمبر اكرم" صلى الله عليه و آله رسيدند و گفتند: از شما تقاضا داريم با ما مباهله نكنيد. "رسول اكرم" صلى الله عليه و آله قبول فرمودند به شرط آنكه هر سال دو هزار حلّه جزيه بدهند آنها قبول كردند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب صلی الله علیه و آله 🆔 @Ghazayeroohemofid
{راه علاج ضعفها} هر وقت در جهتى ضعف پيدا كرديد درِ خانه فاطمه زهرا عليهاالسلام برويد و بگوئيد: «يا فاطمه انّى لاجد فى روحى، فى بدنى، فى شغلى ضعفا» هر چيزى كه هست. همه ائمه ‏اطهار عليهم‏ السلام يكى هستند. دنيا مى‏ خواهيد درِ خانه فاطمه زهرا عليهاالسلام، على بن موسى الرّضا عليه ‏السلام مخصوصا حضرت بقيه‏الله ارواحنا فداه برويد، ضعف بدنى و يا ضعف مالى داريد درِ خانه اين بزرگواران برويد. پيغمبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله راه را نشان داده است كه فرموده: «انّى لِاَجد فى بدنى ضعفا». در يكى از مسائل دينى ‏تان احساس ضعف مى‏ كنيد، استقامت نداريد، گاهى كجروى‏ هايى داريد درِ خانه ائمّه‏ اطهار عليهم‏ السلام برويد. به فارسى هم بگوئيد: اى فاطمه زهرا من احساس ضعفى در استقامتم مى‏ كنم، كمكم كنيد. حضرت فورا مى‏گويد: «اعيذك بالله يا فلانى من الضّعف». يكى از علماء مى‏ گفت: من سكته كرده بودم، نمى‏ توانستم بايستم دوازده مرتبه گفتم: يا مهدى، بلند شدم و ايستادم «يا مهدى» اسم اعظم خداست. بايد ايمان داشت. (از فرمايشات حضرت آية الله سيد حسن ابطحى رحمة الله عليه) 🆔 @Ghazayeroohemofid
{وظيفه هر مسلمان} بسمه تعالي بر هر انسان مسلماني در اول بلوغ لازم است چند كار را بكند: اول در عقائد بايد مجتهد باشد و معارف حقه را با تحقيقات كامل خود بفهمد و معتقد شود و ايمان كاملي به آنها پيدا كند. دوم به احكام و دستورات اسلام يا با اجتهاد و يا با تقليد عمل كند. يعني واجبات و محرمات و مكروهات و مستحبات و مباحات اسلامي را دقيقا بداند وعمل نمايد. سوم تزكيه نفس كند. يعني صفات رذيله را با رياضت هاي شرعي زير نظر استاد اخلاق از بين ببرد و امراض روحي خود را معالجه كند و داراي قلب سليمي بشود. حالا اگر جوان بالغ - چه دختر باشد يا پسر - براي ياد گرفتن اين سه موضوع اهتمام نداشته باشند و يا پدر و مادرشان آنها را راهنمائي نكنند همه مقصرند و گناه بزرگي كرده اند؛ كه اگر عقائدشان خراب باشد و تا وقت مرگ به همين حال بمانند 👈 اهل جهنم اند. و اگر عقائدشان درست باشد ولي دستورات اسلام را ندانند 👈 مؤاخذه ميشوند كه چرا ياد نگرفته ايد. و اگر به آنها عمل نكرده باشند 👈 مؤاخذه ميشوند كه چرا به دستورات اسلام عمل نكرده ايد و براي اينها خدايتعالي عذابهائي مقرر فرموده است. و اگر تزكيه نفس نكنند 👈 علاوه برآنكه در دنيا به خاطر روح ناسالمشان در عذاب اند، بايد در قيامت قبل از ورود به بهشت -ولو سالها بطول انجامد- تزكيه نفس كنند زيرا كسي نميتواند با سر سوزني از صفات رذيله وارد بهشت خلد شود. (از سخنان بی همتای استاد تزکیه نفس آیة الله سيد حسن ابطحي رحمة الله علیه) 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ احترام به فرزندان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فطری است در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/mni7085
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرق یک شخص متدین با متدین عاشق در توفیق دیدار با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه - حضرت آیت الله سید حسن ابطحی
{جمعه، روز امام زمان علیه السلام} روزهاى جمعه بنا به آنچه در روايات گفته شده متعلّق به حضرت "بقية الله" ارواحنا فداه است و لو آنكه هر كس در هر كجا و هر زمان هر چه به او مى رسد از بركت وجود مقدّس آن حضرت است. "سيّد بن طاووس" مى گويد: نزيلك حيث ما اتّجهت ركابى وضيفك حيث كنت من البلادى (يعنى: من بر تو وارد مى شوم هر كجا راحله ام برود و ميهمان توام هر كجا از شهرهاى دنيا كه باشم). ولى به خاطر اينكه مردم از آباء گرامش فراموش نكنند، روزهاى ديگر را به نام آنها قرار داده و مردم را ميهمان آن وجودات مقدّسات تصوّر فرموده، ولى روز جمعه از جهت واقعى و تشريفاتى متعلّق به حضرت "ولىّ اللّه الاعظم صاحب الامر والعصر و الزّمان" است. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{اهميت سال قمرى} خداى تعالى درباره ى ماههاى قمرى مى فرمايد: "ذلك الدّين القيم" دين قيم آن است كه به ماههاى قمرى اهميت بدهيم و برنامه هاى زندگيمان را طبق اين ماهها تنظيم كنيم. اهميت ماههاى قمرى به خاطر اين است كه اگر ما اهل معنا و روح و ملكوت عالم باشيم، مي بینيم كه تمام برنامه هاى اسلامى و مذهبى مان طبق ماههاى قمرى تنظيم شده و كوچكترين قانونى را پروردگار متعال با ماههاى شمسى تنظيم نفرموده است. در سراسر دستورات اسلاميمان آنچه كه مربوط به ماهها مى شود با ماه قمرى گفته شده، اگر حج يا روزه و اعمال عبادى و مستحبات است، اگر مكروهاتى است كه مربوط به ماهها يا سال و يا روز و بالأخره زمان مى شود، همگى با ماههاى قمرى گفته شده. در هيچ جاى اسلام و قرآن نداريم كه خداى تعالى دستورى را در اول ارديبهشت يا خرداد و يا يكى از ماههاى شمسى فرموده باشد. لذا چون ما اهل دنيا و ماديات هستيم و به مستحبات و مكروهات زياد كارى نداريم و اهميت روزه ى روز اول محرم و سال قمرى را نمى دانيم و نمى خواهيم بدانيم، به هيچ وجه اطلاعى از اينكه اول محرم اول سال است نداريم. محرم، بهار كمالات و معنويات و بهار تمام خوبيها است و درِ رحمت پروردگار باز مى شود. خداى تعالى در اول هر سال قمرى نور مقدس سفينه ى نجات، چراغ هدايت، كسى كه دوست و دشمن درباره اش قلم فرسائى كرده اند و براى او احترام قائلند را قرار داده است. چرا از اين تاريخ غافليد؟ چرا متوجه اين برنامه نمى شويد؟ در كنار برنامه هاى ديگرتان ماههاى قمرى را قرار دهيد. (از كلمات حضرت آية الله سيدحسن ابطحى رحمة الله علیه) كتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ برنامه هر شیعه از فردا صبح در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/ucvfo15
{رحمة الله الواسعة} خداوند حسين بن على عليه السلام را كه "رحمة الله الواسعه" است در اول سال قمرى قرار داده است. مى دانيد "رحمة الله الواسعه" يعنى چه؟ در دعاى كميل مى خوانيد "و برحمتك الّتى وسعت كلّ شى ء" رحمت خدا، وسعتش، همه چيز را شامل مى شود. اگر رحمت خدا نباشد حتى كفّار زنده نيستند، روزى نمى خورند، پروردگار به همه رحمان و به مؤمنين رحيم است. اين "رحمة الله الواسعه" را در اول محرّم گذاشته كه در مجالستان نام حسين بن على عليه السلام را ببريد اگر چنين شديد و در صراط مستقيم قرار گرفتيد جزو اكرام شده هاى پروردگاريد. (از سخنان حضرت استاد سيد حسن ابطحى رحمة الله عليه) كتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{کسب صبر و گذشت از مکتب ابی ‌عبدالله‌ الحسین علیه‌السلام} آیات متعددی که [تلاوت شد] همه‌اش قابلِ برای بحث و گفتگو در این شب­های عزیز ماه محرم‌الحرام، ماه پُراحترام، ماهی که تشیع و اسلام به خاطر این ماه زنده است، ماهی که به خاطر شهادت حضرت ابی‌عبدالله‌ الحسین و فدا کردن جان و اهل و عیالش، بشریت را از ظلمت و ظلم نجات داد [می باشد]. این آیاتی که تلاوت شد خیلی مناسب با این شب­هاست. یکی از آن آیات این آیه‌ است: «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» کسی که صبر کند و گذشت کند، این دو حالت و دو صفت، از استقامت و از عزم امور است. امیدواریم در این ماه محرم خدای تعالی به ما توفیق عزاداری عنایت بفرماید که هر چه داریم از عزاداری ابی ‌عبدالله‌ الحسین و استقامت اصحاب و یاران آن بزرگوار است. شب اوّل این مجلس است از خدا خواسته‌ام که مطالبی به زبانم جاری کند تا شما ان‌شاءالله همان­طوری که اصحاب ابی ‌عبدالله ‌الحسین «کَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ‌» [بودند] که فرمود: آن­قدر اصحاب من خوب هستند که مانند و مثل­شان پیدا نمی‌شود، البته در روایات دارد جز اصحاب حضرت بقیة الله. امیدوارم ان‌شاءالله از این مکتب، از این کلاس، از این تدریسی که ان‌شاءالله این شب­ها وجود دارد با جدّیت کامل، با همّت عالی کوشش کنید که تا روز عاشورا آن چنان خودتان را بسازید که اگر کربلا بودید و اگر کربلائی تشکیل شد و اگر ان‌شاءالله ظهور امامتان را مشاهده کردید، بتوانید مانند اصحاب ابی ‌عبدالله ‌الحسین با استقامت باشید. امیدوارم ان‌شاءالله این درسی که حضرت ابی ­عبدالله ارواحنا له ‌الفداء در این ایام به اصحابش داد و اصحابش به ما می‌دهند تعلیم بگیریم و خود را بسازیم و آن­چنان استقامتی داشته باشیم که: هم صبر کنیم، هم ببخشیم، تا عزم امور را داشته باشیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب دوم محرم ١۴٢٠) 📣 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%db%b0%db%b1-%db%b0%db%b1-%db%b1%db%b3%db%b7%db%b8-%db%b0%db%b1-%db%b2%db%b9/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{در مصائب حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام چگونه گریه کنیم؟} از حضرت امام صادق علیه‌السلام سؤال شد که چطور بر حضرت ابی عبدالله الحسین گریه کنیم؟ فرمودند همان طور که در مصائب عزیزانتان گریه می کنید. وقتی پدر انسان یا فرزندش از میان می‌رود، آیا لبهایش پر از تبسم و خنده است و فقط مشت به سینه می‌زند؟ آیا چنین چیزی می شود؟ یا اینکه یک گوشه ای می نشیند اشک می ریزد و محزون است و وظایفی را نسبت به آن محبوبش انجام می دهد؟ کوشش کنید در عزاداری‌هایتان از صراط مستقیم خارج نشوید. جن و ملک برای این عزیز از دست رفته گریه می‌کنند، همه برای حضرت ابا عبدالله الحسین گریه می‌کنند، این عزیز که جانمان به قربانش باد کشته شد، برای اینکه ما دین داشته باشیم، کشته شد برای اینکه ما بهشتی شویم و دوست و دشمن را بشناسیم، بدانیم که الگوی ما یزید نیست بلکه حضرت ابا عبدالله الحسين علیه السلام است. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{رأفت‌ و مهرباني‌ الهی} لا يستوي‌ اصحاب‌ النار و اصحاب‌ الجنه‌. اصحاب‌ الجنة‌ هم‌ الفائزون‌ آياتي‌ كه‌ تلاوت‌ كردند‌ آيات‌ بسيار تكان‌ دهنده‌ و بسيار پر اهميت‌ بود. اگر چه‌ همه‌ آيات‌ قرآن‌ پر اهميت‌ است‌ اما گاهي‌ يك‌ جملاتي‌ در قرآن‌ خداي‌ تعالي‌ ذكر فرموده‌ كه‌ مثل‌ اينكه‌ يك‌ مقداري‌ خدا از ما گله‌ داره‌. خدا خيلي‌ مهربان است‌. خداي‌ تعالي‌ بيشتر دوست‌ دارد‌ كه‌ محبتش‌ را ما به‌ مردم‌ برسانيم‌. ما بعكس‌ عمل‌ كرديم‌ در گذشته‌. بيشتر عذابش‌ را، فشارش‌ را، آنچه‌ كه‌ يك‌ ظالم‌ قدرتمند نسبت‌ به‌ ضعفاء ممكن‌ است‌ انجام‌ بدهد‌، خدا را آنطور معرفي‌ كرديم‌. شايد در گذشته‌ چون‌ فرهنگ‌ و فكر و عقل‌ مردم‌ زياد رشد نداشته‌، همینطور لازم‌ بوده‌ كه‌ بيشتر از طريق‌ خوف‌، ترس‌، مردم‌ را وادار به‌ عمل‌ كنيم‌. ولي‌ فكر مي‌كنم‌ اگر آن وقتها اينطوري‌ بوده‌، در زمان‌ ما‌ رشد فکری مردم طوري‌ شده‌ كه‌ با محبت‌ بهتر مي شود‌ اينها را به‌ قوانين‌، به‌ دستورات‌ وادار كرد. الان‌ در ممالك‌ مختلف‌، وقتي‌ انسان‌ تاريخ‌ را نگاه‌ مي کند،‌ مي‌بيند‌ به طور كلي‌ سلاطين‌ گذشته‌ و يا رؤساي‌ جمهور يك‌ قرن‌ قبل‌ و بالاخره‌ زمامداران‌ يك‌ قرن‌ قبل‌ به‌ طور كلي‌ با استبداد، با چوب‌ و فلك‌، با زندان‌ و ترساندن‌، مردم‌ را به‌ طرف‌ عمل‌ كردن‌ به‌ قوانيني‌ كه‌ در مملكت‌ بوده‌ وادار مي كردند. اما زمان‌ ما به‌ هيچ‌ وجه‌ در بين‌ جامعه‌ تحصيلكرده‌ رشد پيدا كرده‌، اين‌ فكر و اين‌ برنامه‌ قابل‌ پذيرش‌ نيست‌. .... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب دوم محرم ١۴١۶) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/2-1416/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{انجام دقیق وظایف} روز عاشورا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هر چه مصیبت بیشتر می‌شد، چهره شان افروخته تر می شد. برای اینکه می‌بینند وظایفشان را دقیق انجام می‌دهند خدای تعالی را دقیق از خودش راضی می‌کند. آنچه خدای تعالی به او مأموریت داده با همه مشکلاتش پیش می برد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{نتیجه‌ی بی‌توجهی و غفلت} ماه‌ محرّم است، شما فکر نکنید تزکیه‌‌ی نفس نکردن به یک مُردن ختم می‌شود بعد دیگر تمام است، ما اگر شرح جریان کربلا را خوب دقت کنیم (من نمی‌خواهم روضه برای‌تان بخوانم، گریه و روضه را بروید تنها در خانه‌تان بنشینید خودتان بخوانید و گریه کنید بهتر است، ولی می‌خواهم به مناسبت زمان، یک چند تا کلماتی که ان‌شاءالله از خواب بیدارمان بکند عرض کنم) شما ببینید، عمرسعد می‌گوید: بعضی‌ها می‌گویند که آخرتی هست! ببینید ما این‌طوری نیستیم یا هستیم؟ اگر آخرتی بود که توبه می‌کنیم، و الاّ «فما عاقلٌ باعَ الوجودَ بدینٍ» عاقل نقد را به نسیه نمی‌دهد! من در یک جلسه‌ای اثبات کردم آخرت نقد و دنیا نسیه است، این شخص نمی‌فهمد، یعنی این‌قدر فهمش نمی‌رسد که بفهمد دنیا نسیه است، چون هر چه از دست انسان برود مال انسان نیست، هر چه که باقی می‌ماند مال انسان است، «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ» خدا می‌فرماید: هر چه که دست شماست از بین می‌رود، «وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ » (نحل/۹۶) شما را به خدا قسم! اگر یک پولی داشته باشید بدانید یک ساعت دیگر یک کسی می‌آید از شما می‌گیرد، این پول، پول است؟ برای شما پول می‌شود؟ یا پولی که در بانک گذاشتید و هیچ‌کس جرأت ندارد که به طرفش برود، هر وقت هم می‌خواهید می‌روید می‌گیرید؟ این پول مال تو نیست، یک مختاری قیام می‌کند، حالا ظاهرش این‌است که نه می‌گذارد تو به مُلک ری برسی، که عمر سعد منظورش این بود، حضرت سیدالشهداء به او فرمود: تو از گندم مُلک ری نصیبت نمی‌شود، گفت: اگر جوِ آن هم به من برسد خوب است! یک الاغی که جو می‌خواهد! روی این‌ها با دقّت کار کنید تا از خواب بیدارتان بکند، ما یک‌وقت این‌طوری نباشیم که «فما عاقلٌ باعَ الوجودَ بدينِ»، نقد را به نسیه نمی‌دهیم! شمر هم همین را می‌گفت، چرا این‌ها این کارها را کردند؟ انسان وجدان دارد. چرا حضرت سیدالشهداء را نمی‌شناختند؟ ما می‌گوییم امام‌ حسین را یک پسر برای پیغمبر بیشتر نمی‌دانستند، امّا چرا انسان این کارهای غیرانسانی را بکند؟ برای این‌که نزد یزیدی که از هر حیوانی حیوان‌تر بود موجّه بشوند، آن یکی را می‌بینید سر سیدالشهداء را از از کربلا تا کوفه (خیلی راه است) می‌تازد که ببرد به ابن زیاد بدهد، و از آن‌جا می‌تازند به شام ببرند به یزید بدهند، چرا؟ نه جدّاً چرا؟ این‌ها را فکر کنید، تنها برای گریه‌کردن عرض نمی‌کنم، درست است انسان نمی‌تواند گریه نکند، طبیعت انسان این‌ است که وقتی به این مصائب می‌رسد گریه می‌کند، آن هم گریه‌ی شما برای بدبختی خود بشر باشد که اگر ما این‌ها را در بین خودمان محترم جا می‌دادیم، از آن‌ها استفاده می‌کردیم، حالا بشریّت به کجا رسیده بود. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب چهارم محرم ١۴٢٧) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b4-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b7-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%db%b1%db%b4-%d8%a8%d9%87%d9%85%d9%86-%db%b1%db%b3%db%b8%db%b4-%d8%b4%d9%85%d8%b3%db%8c/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
هدایت شده از راه سعادت و رستگاری
چهارم محرم الحرام، سالگرد وفات ولی خدا، محب واقعی اهل بیت علیهم السلام بخصوص امام عصر ارواحنافداه، که صاحب کرامات و موفق به تشرفاتی به محضر آن حضرت بوده همسر مکرمه و یاور واقعی حضرت آیت الله استاد سید حسن ابطحی (رحمة الله علیه) مرحومه حاجیه خانم سیده زهرا هاشمی نژاد (رحمة الله علیها) که عمری را در مسیر بندگی و رضای پروردگار و در انتظار ظهور حضرت بقیة الله علیه السلام سپری نمودند به همه دوستان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و دوستداران پاکی و فضیلت تسلیت عرض می کنیم. لطفا هدیه به روح مطهره ایشان فاتحه ای قرائت بفرمایید. ایتا : کانال راه سعادت و رستگاری https://eitaa.com/rahsaadatvarastgari تلگرام : کانال راه سعادت و رستگاری https://t.me/rahsaadatvarastgari
{ناباوری بعضی مردم نسبت به کرامات و معجزات} یک‌وقتی یک شخصی که خیلی از معنویت دور بود به نظر من و در میان جامعهٔ ما این‌گونه افراد متاسفانه هنوز زیاد هستند که مسائل معنوی و معجزات و کرامات و مسائل غیرعادی را خیلی بعید می‌دانند. چون از فکرشان دور است. حالا این مسئله‌ای نیست. اگر یک نفری، یک افرادی به یک حقایقی که ماوراء این عالم است رسیده باشند، مثل مرحوم مقدس اردبیلی یا شخصیت‌های معنوی معروف که در کتاب‌ها نامشان برده شده، این‌ها را وقتی می‌بینند، خیال می‌کنند این حرف‌هایی که نسبت به این‌ها زده شده قصه است. تا جایی که حتی، با اینکه خدا می‌داند من در کتاب پرواز روح یک‌دهم از کرامات مرحوم استادم را نقل نکرده ام، وقتی کتاب پرواز روح را خوانده بود، می‌گفت این‌ها بعید است راست باشد. باورش نمی‌آمد و اگر هم بوده، نباید در کتاب نوشته شود. من به او جواب دادم، گفتم که در قرآن مجید ده‌ها قضیه در ارتباط با مسائل غیر قابل هضم، (یعنی مردم عادی نمی‌توانند هضمش بکنند) آمده و قرآن را خدا در اختیار مردم گذاشته و مردم نمی‌توانند - طبعاً آن‌طوری که شما می‌گویید - هضمش کنند. چون ایمانشان ضعیف است. پس خدا هم نمی بایست این مطالب را در قرآن بیان کند. از همان اول قرآن، سورهٔ بقره. قصهٔ بقرهٔ بنی‌اسرائیل که اسم این سوره قرآن است می‌دانید چه است؟ یک قضیهٔ غیر قابل هضم برای افرادی که از حقایق دورند. خدا به بنی‌اسرائیل می‌فرماید که این کشته‌ای که در میان شما پیدا شده و قاتلش را نمی‌شناسید، یک کار اگر بکنید، خودش زنده می‌شود و قاتلش را معرفی می‌کند و آن این است که یک گاوی را بخرید. آن را بکشید. دُم گاو را به این کشته‌شده بزنید، او زنده می‌شود. این کجایش برای افراد قابل هضم است؟ و یا چه قضیه‌ای در این کتاب گفته شده که مهم‌تر از این قضیه باشد؟ یعنی مشکل‌تر باشد هضمش از این قضیه. دُم گاو کشته شده، زنده‌کنندهٔ انسان کشته‌شده باشد. کار خداست! دُم گاو، چیزی در عالم مستقلاً مؤثر نیست، مگر شیطان و شیطان‌سیرتان و کسانی که تابع شیطان‌اند که برخلاف خدا کار می‌کنند. والّا چیزی در عالم مؤثر نیست. حتی تربت سیدالشهداء علیه السلام که شفاست. من خودم استفاده می‌کنم. اما این را بدانید این تربت خودش شفا نیست. خدا شفا را روی این تربت گذاشته، به‌خاطر محبتی که به حسین‌بن‌علی علیه الصلاة والسلام دارد. فکر نکنید یک‌وقت امام عصر ارواحنا فداء شفادهندهٔ همهٔ مریض‌ها هستند. شفادهندهٔ همهٔ مریض‌ها هستند، ولی با اذن پروردگار. این را بدانید. اگر ما متوسل به هریک از معصومین، به هریک از مقدسات می‌شویم، خدا را نباید فراموش کنیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ۵ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات فوق العاده حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b5-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{به چه علت لقب ثارالله برای سیدالشهداء علیه السلام به کار می رود؟} «ثارالله» استعاره و تعبیر برای خون خداست. در روایت به خون حضرت امیر المؤمنين علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام نیز گفته شده است ولی چون خون حضرت سيد الشهداء علیه السلام خیلی مؤثر بوده است در اسلام به حضرت نسبت داده شده است. منظور از خون خدا یعنی خونی که برای خدا ریخته شده است و هر چیزی را که خدا قبول کند، به خودش نسبت می‌دهد مثل خانه کعبه که چون خدا آن را قبول کرده، گفته است «بیت الله» خون حضرت سيد الشهداء الله را هم خدا قبول کرده و شده «ثارالله». (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{خصوصیات شهید} اصحاب‌ ابی عبدالله‌ الحسین‌ علیهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ شب‌ عاشورا قرآن‌ می‌خواندند، روایت‌ هم‌ دارد، با قرائت‌ قرآن‌ خودشان‌ را به‌ خدا نزدیک می کردند، فردا می خواهند از آن‌ حجاب‌، از آن‌ حجابی که‌ ‌ در دنیا لازمه زندگی انسان‌ است‌، از آن‌ حجاب‌ هم‌ نجات‌ پیدا بکنند، از این‌ قفس‌ بدن‌ رهایی پیدا کنند، شهید بشوند، یک خصوصیتی در شهید هست‌ -شهیدی که‌ واقعا شهید باشد- به مجرد اینکه‌ شهید شد تمام‌ صفات‌ رذیله‌ از روحش‌ دور می شود، اصلا معنای شهید همین است، و دارای کمالات‌ می شود، روحش‌ هم‌ آزاد می شود، در ردیف‌ ارواح‌ اولیاء خدا «اولئک الذین‌ انعم‌ الله‌ علیهم‌ من‌ النبیین‌ و الصدیقین‌ و الشهداء» می بینید «نبیین»‌ و «صدیقین»‌ و «شهداء» را ردیف‌ هم‌ قرار داده‌، یک شهید این‌ خصوصیات‌ را دارد، حالا هر چه‌ هم‌ مثلا خدای نکرده‌ فاسق‌ و فاجر باشد، برای خدا و برای ترویج‌ دین‌ و برای اینکه‌ مردم‌ مسلمان‌ به‌ حقایق‌ اسلام‌ برسند، زیر سایه فرمانده‌ الهی کشته‌ بشود، حالا اگر فاسق هم باشد، فاجر هم باشد، حتی دارای صفات‌ رذیله‌ هم‌ باشد، تا کشته‌ شد صفات‌ رذیله‌اش‌ از بین‌ می رود و صفات‌ حسنه‌ای در او بوجود می آید و در ردیف‌ انبیاء و صالحین‌ و صدیقین‌ قرار می گیرد. اصحاب‌ ابی عبدالله‌ شب‌ عاشورا می‌دانند دیگر فردا می خواهند در ردیف‌ انبیاء قرار بگیرند، در ردیف‌ صالحین‌ قرار بگیرند، و اینها خوب‌ رفقایی هم‌ هستند برای هم‌ «و حسن‌ اولئک‌ رفیقا». یکی از این‌ اصحاب‌ یا از فرزندان‌ یا از اهلبیت، حضرت قاسم‌ ابن‌ الحسن است. شب‌ عاشورا وقتی که‌ سیدالشهداء فرمود: هر که‌ از مردها در اینجا بماند کشته‌ می‌شود، حضرت‌ قاسم‌ چون‌ سنشان‌ ظاهرا سیزده‌ سال‌ بوده‌، با خودش‌ فکر می‌کرد که‌ آیا این‌ فرمایش‌ عمو شامل‌ حال‌ من‌ هم‌ می‌شود یا نه‌! آمد خدمت‌ عمو، عرض‌ کرد که‌ من‌ هم‌ کشته‌ می‌شوم‌؟ حضرت‌ فرمود: مرگ‌ در ذائقه‌ات‌ چگونه‌ است‌؟ خیلی عجیب است! این‌ چقدر به‌ کمال‌ رسیده‌، چقدر به‌ یقین‌ رسیده‌! عرض‌ کرد که‌ احلی من‌ العسل‌، از عسل‌ برام‌ شیرین‌ تر است! حضرت‌ فرمود: تو هم‌ کشته‌ می‌شوی، این‌ طفل‌ شیرخوارم هم‌ شهید می‌شود. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ۶ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/6-1420/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{فعالیت شیطان برای فراموشی مسئله وجود مقدس حضرت بقیة الله ارواحنافداه} امروز جمعه‌ بوده‌ است‌ و روز انتظار ظهور حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا فداه، طبق‌ آنچه‌ که‌ در زیارت‌ آن‌ حضرت‌ هست‌ در روز جمعه‌ میخوانیم‌: «هذا یوم‌ الجمعة و هو یومک»، این‌ روز جمعه‌ است‌ و این‌ روز جمعه‌ روز توست‌، «المتوقع‌ فیه‌ ظهورک»، ما انتظار داریم‌، توقع‌ داریم‌ که‌ در این‌ روز، ظهور تو انجام‌ شود، و فرجی برای مؤمنین‌ بوجود بیاید «و الفرج‌ فیه‌ للمؤمنین‌ علی یدیک» به‌ دست‌ تو، به‌ وسیله‌ی‌ تو. مسئله‌ی‌ وجود مقدس‌ حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا فداه از مسائلی است‌ که‌ شیطان‌ خیلی فعالیت‌ دارد که‌ این‌ مسئله‌ را به‌ دست‌ فراموشی بسپارد. شیاطین‌ بر دو قسمند: شیاطین‌ جنی هستند، و شیاطین‌ انسی. هر دو دسته‌ با هم‌ متحدند که‌ نامی از امام‌ عصر علیه‌ الصلاة‌ و السلام‌ در دنیا برده‌ نشود. آن‌ روزی که‌ خدا حضرت‌ آدم‌ را خلق‌ فرمود و ملائکه‌ سؤال‌ کردند که‌ «اتجعل‌ فیها من‌ یفسد فیها و یسفک الدماء» آیا در روزی زمین‌ می خواهی بشری را خلق‌ کنی که‌ خونریزی کند؟ فساد کند؟ ما هستیم‌، تسبیح‌ تو را می کنیم‌، تقدیس‌ تو را می کنیم‌، حمد تو را می کنیم‌ و پاکیم‌، فرمود: «انی اعلم‌ ما لا تعلمون»‌، من‌ چیزی را می دانم‌ که‌ شما نمی دانید، «و علم‌ آدم‌ الاسماء کلها»، خدای تعالی اسماء - طبق‌ تفاسیر، اسماء به‌ معنای نشانه‌ و معرفی جمعی است‌ که‌ در آیه‌ی‌ بعد معرفی می کند و اشاره‌ فرموده‌ است‌- خدا آنها را، نشانه‌ هایشان‌ و خصوصیاتشان ‌را برای حضرت‌ آدم‌ بیان‌ کرد و به‌ او تعلیم‌ داد، بعد او را به‌ عنوان‌ یک استاد در کرسی درس‌ نشاند و ملائکه‌ را به‌ عنوان‌ شاگرد پای سخن‌ حضرت‌ آدم‌ نشاند و به‌ آدم‌ فرمود که‌ برای ملائکه‌ بیان‌ کن‌ که‌ چه‌ خواهد شد. «ثم‌ عرضهم‌ علی الملائکه‌»، اول‌ از ملائکه‌ پرسید: «انبئونی باسماء هؤلاء ان‌ کنتم‌ صادقین»‌، اگر شما راست‌ میگویید، ارزش‌ آنچنانی دارید، معرفی کنید این‌ نشانه‌های الهی را؟ که‌ همه‌ی‌ روایات‌ دارد منظور، ائمه‌ی‌ اطهار علیهم‌ الصلاة‌ و السلامند، «قالوا لا علم‌ لنا الا ما علمتنا»، پروردگارا تو خود می دانی که‌ برای ما علمی نیست‌ مگر آنچه‌ را که‌ تو تعلیم‌ فرموده‌ای. بعد خدای تعالی به‌ ملائکه‌ خطاب‌ کرد که‌ حالا پس‌ گوش‌ بدهید ببینید این‌ استادتان‌، این‌ بشری – که‌ اگر بشر باشد، اگر انسان‌ باشد، اگر خلیفة‌ الله‌ باشد این‌ چه‌ ارزشی دارد و باید استاد ملائکه‌ گردد – «قلنا یا آدم‌» ما گفتیم‌ به‌ آدم‌، «انبئهم‌ باسمائهم‌» برای ملائکه‌ بیان‌ کن‌ معرفت‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ را، برای اینها شرح‌ حالات‌ آنها را بگو، حضرت‌ آدم‌ شروع‌ کرد یک یک از ائمه‌ را معرفی کردن‌ تا رسید به‌ نور مقدس‌ حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا لتراب‌ مقدمه‌ الفداء، او را که‌ معرفی کرد، در حالات‌ آن‌ حضرت‌ – ملائکه‌ دارند‌ گوش‌ می دهند -‌ حضرت‌ آدم‌ فرمود که‌ او می آید، دنیا را پر از عدل‌ و داد می کند، ظلم‌ را از روی زمین‌ برمی چیند، او می آید تمام‌ اعمال‌ خوب‌، عقاید خوب‌، رفتار خوب‌، اخلاق‌ خوب‌ را به‌ مردم‌ یاد می دهد و مردم‌ را وادار به‌ عمل‌ هم‌ می کند، در نتیجه‌ دنیا پر از عدل‌ و داد می شود اگر چه‌ قبلش‌ پر از ظلم‌ و جور شده‌ باشد. این‌ مطلب‌ را آن‌ روز که‌ بیان‌ شد، – از آیات‌ و روایات‌ استفاده‌ می شود که‌ – ارواح‌ بشر هم‌ در آن‌ وقت‌ وجود داشتند و این‌ جریان‌ را دیدند، یعنی من‌ و شما روحمان‌ در آن‌ وقت‌ حیات‌ داشت‌ و این‌ مسئله‌ را می دیدیم‌، در فطرتمان طبعا گذاشته‌ شد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ٧ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b7-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa%e2%80%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%e2%80%8c-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%e2%80%8c-%d8%b1/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{حرکت حضرت امام حسین را به طرف کربلا دقیقه به دقیقه شرح دهید. گرچه ما روضه زیاد شنیده ایم اما حقیقت مطالب بر ما روشن نیست} شرح وقایع کربلا لحظه به لحظه حتی به صورت فهرست وار هم در این مجلس قابل بیان نیست اما نکته ای که اشاره کردند توضیح می‌دهم. در روضه هایی که برایمان خواندند اگر دقت کنیم همه وقایع کربلا را شنیدیم حتی بعضی از منبریها برای گرفتن مجلس پیاز داغش را زیاد می کنند و غالباً آنها برای روضه خواندن می گویند و ما برای گریه کردن گوش می‌دهیم. طبعاً زیادی هم شنیده ایم. ولی دقت در فلسفه مسائل نداریم. اگر ما با چشم عبرت بین و اعتبار و پند آموختن گوش کنیم و روضه خوان به عنوان پند دادن از جریانات روزگار بگوید، هم به فلسفه عزاداری بیشتر آگاه می شویم و هم اینکه مطالب را بهتر یاد می‌گیریم و به یادمان می‌ماند. گاهی برای گرفتن و گرم کردن مجلس هر چه روضه خون می‌خواند شما هم با همان آهنگ به سینه می زنید و لازم هم نیست مطلب صحیح باشد. مخصوصاً خانمها. گاهی روضه خوان صدای حزینی از خودش در آورده و لو روضه نخوانده اینها گریه می کنند و گاهی اگر صدای حزینی از خودش در نیاورد هر چه روضه تندی بخواند اینها گریه نمی کنند. رسم جریان این نیست. وقتی می‌گویند حضرت سید الشهداء علیه السلام طفل شیر خوارش را در مقابل دشمن آورد، دقت کنید چرا اینکار را کرد؟ این را باید منبری توضیحی دهد. یکی از دانشمندان آلمانی کتابی به نام «حسین و یارانش» نوشته و گفته است، اگر حضرت سيد الشهداء علیه السلام طفل شیر خوارش را نیاورده بود و او را نمی کشتند، ما فکر میکردیم دو دسته طالب حکومت با هم جنگ میکنند. ولی با این عمل حضرت حسین فرمودند من با انسانها جنگ نمی کردم با افرادی که انسانیت نداشتند، وجدان نداشتند فرق بین آدم بزرگ و شیرخوار را نمی گذاشتند، همه چیز را پایمال می‌کردند با یک چنین آدمهایی جنگ می‌کردم و می خواستیم اینها را از سر راه مسلمانها برداریم خودش در کلماتش می فرمایند: اگر من طرف مقابل شما هستم دشمن شما هستم به من مهربانی ندارید، ولی هر انسانی به طفل شیرخوار یک ترحمی دارد و این گناه ندارد «بای ذنب قتلت» به چه گناهی این بچه کشته شد و عمداً با یک تیر سه شعبه طفل را هدف قرار دادند. نویسنده می گوید: به تمام دنیا حسین بن علی علیه السلام فهماند که اصحاب عمر سعد و یزید، حکومتشان حکومت انسانها بر انسانها نبوده بلکه حکومت درنده ها و حیوانات بر انسانها بوده و نباید گذاشت چنین حکومتی پا بگیرد. لذا در تمام قضایای کربلا باید این توجه را داشته باشیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{توجه به غذای روح و درمان امراض روحی} «أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُم‏» (آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟ ما بین آنها معیشتشان را در زندگی دنیایشان تقسیم کرده ایم) آیاتی را تلاوت کردند که بسیار فرازهای پر اهمیتی داشت و ای کاش ما می توانستیم و از این آیات کمال استفاده را می کردیم. یکی از آن آیات این جمله بود که آیا آن ها قسمت می کنند رحمت پروردگارت را؟ بلکه این طور نیست ما هستیم که معیشت شان را تقسیم می کنیم. انسان دو بعد دارد: یکی بعد بدنی و دیگر بعد روحی. هر دوی این ابعاد، باید روزی بخورند و بهره مند شوند. غذای بدن را ما می شناسیم بلکه همه ی فکرمان در شبانه روز این است که غذای بدن را تأمین کنیم، به سلامتی بدن خیلی اهتمام داریم، به معیشتی که باید برای زندگی دنیای مان وجود داشته باشد بسیار اهمیت می دهیم، ولی بُعد دیگری که ما باید به آن اهمیت بدهیم بعد روحی مان هست، روح ما هم با ماست . معیشت روحی، غذای روح، توجه به امراض روحی و دوای امراض روحی و معالجه ی امراض روحی. این ها از چیزهایی است که متأسفانه ما به آن ها اهمیت نمی دهیم و حال این که پروردگار متعال، یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر و کتب آسمانی بالاخص قرآن مجید را فرستاده برای این که ما سلامت روح مان را دریافت کنیم و معیشت روح را بشناسیم، غذای روح را درک کنیم، امراض روحی را بفهمیم و معالجه ی امراض روحی را بدانیم. یکی از کارهایی که باید همه ی افراد بشر متوجه آن باشند شناختن روح است که «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏» کسی که خودش را بشناسد پروردگارش را شناخته. شناختن روح بر عکس آنچه که تا به حال شاید به شما گفته باشند که بسیار مشکل است من معتقدم که بسیار آسان است، چون هر چیزی را از آثارش انسان می شناسد و روح را هم باید از آثارش شناخت. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ٨ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را در خصوص حقیقت روح مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b8-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ نتیجه عدم تزکیه نفس، روضه حضرت علی اکبر علیه السلام در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/42NJb