{پیغمبر امّی}
هوشنگ گفت:
چرا «پیغمبراسلام» صلی الله علیه و آله را پیغمبر امّی میگویند؟
من گفتم:
مردم عرب، «مکه» را «امّالقری» مینامیدند که خدای تعالی هم به همین جهت در قرآن نام مکه را «امّالقری» فرموده.(و امالقری بمعنی مرکز بخش است).
«لِتُنْذِرَ اُمَالْقُری وَ مَنْ حَوْلَها».
و در جزیرةالعرب کسی را که اهل مکه بود «امّی» میگفتند، که باز خدای تعالی در قرآن اهل مکه را «امّیین» نامیده است که میفرماید:
«هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ...».
و چون «پیغمبراسلام» صلی الله علیه و آله اهل مکه بوده آن حضرت را پیغمبر امّی میگفتند.
احمد گفت: آیا صحیح است که میگویند چون حضرت «محمّد» صلی الله علیه و آله خواندن و نوشتن را نمیدانست او را «امّی» نامیدهاند؟
پاسخ ما:
«شیخ صدوق» در کتاب «معانی الاخبار» مینویسد که: روزی «جعفر بن محمّد صوفی» گفت: از «امام نهم» علیهالسّلام سؤال کردم که: چرا «پیغمبراسلام» صلی الله علیه و آله را «امّی» نامیدهاند؟
«امام جواد» علیهالسّلام فرمود:
مردم در این باره چه میگویند؟
عرض کردم: آنان گمان کردهاند چون «پیغمبراسلام» صلی الله علیه و آله نوشتن را نمیدانسته آن حضرت را «امّی» گفتهاند.
«امام جواد» علیهالسّلام فرمود:
دروغ میگویند خدا آنها را لعنت و از رحمت خود دور کند، آنها این حرف را از کجا آوردهاند با آنکه خدای تعالی در قرآن میفرماید:
«او است خدائی که برانگیخت در میان اهل مکه پیامبری از خود آنان که برای آنها، بخواند آیات و سخنان خدا را و از صفات زشت پاکشان کند، و نوشتن را به آنها بیاموزد و از رموز و اسرار عالم اطّلاعشان دهد».
ای «جعفر بن محمّد» از آنها بپرس: کسی که نمیتواند کتاب را بخواند و چیزی بنویسد، چگونه میتواند به دیگران آنرا تعلیم دهد؟ به خدا قسم «پیغمبراسلام» صلی الله علیه و آله با هفتاد و دو زبان میخواند و مینوشت.
«مرحوم مجلسی» در بحارالانوار، جلد ششم بحث «حدیبیه» میفرماید:
اصل توانائی آن حضرت نسبت به خواندن و نوشتن مورد تردید نیست، شخصیتی که صاحب این همه کرامات و معجزات و این همه معارف و علوم است چطور میشود به یک سلسله حروف و نقوش آشنائی نداشته باشد؟
و امّا او را امّی میگویند برای این است که اهل مکه بوده و مکه «امالقری» نامیده میشده و لذا خدای تعالی در قرآن میفرماید:
«لِتُنْذِرَ اُمَالْقُری وَ مَنْ حَوْلَها».
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_ما
🆔 @Ghazayeroohemofid
{اظهار محبت امام صادق به امام زمان علیهماالسلام}
در كتاب «زادالمعاد» مرحوم مجلسى به سند معتبر از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده كه امام صادق (عليه السلام) زانوهايش را روز جمعه و همچنين اعياد اربعه در بغل مى گرفت و صدا مى زد:
اى پسر پيامبر،
اى آقاى همه،
اى عزيز همه.
«عزيز علىّ ان أرى الخلق ولا ترى»
بر من سخت است كه همه را ببينم و تو را نبينم.
روزى سدير صيرفى و چند نفر از اصحاب خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدند و ديدند حضرت نشسته اند و زانوهايشان را در بغل گرفته اند، آنچنان گريه مى كنند كه همه متوحّش شدند كه چه شده،
عرض كردند كه خداى نكرده مسأله اى پيش آمده؟
حضرت مى فرمايد: در كتاب جفر كه به ما ارث رسيده در آن نگاه مى كردم مربوط به زمان غيبت بود شيعيان ما در زمان غيبت چه مى كِشند! چقدر دلشان آب مى شود و در فراق امام زمانشان مى سوزند، بعد مطالبى مى گويند كه تمام اصحاب گريه مى كنند.
و رو كردند به روح مقدّس حجّة بن الحسن (عليه السلام) و خطاب كردند به آقا امام زمان كه اى كاش من زمان ظهور تو را درك مى كردم و در زمان ظهور خدمتگزارت بودم. يا بقيّة الله.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #انوار_صاحب_الزمان علیه السلام
🆔 @Ghazayeroohemofid
{آنچه خوبان همه دارند، امام زمان یکجا دارد}
خواجه نصير طوسى در يكى از مكاشفه هايش، دعائى به او دستور مى دهند كه اين دعا يا توسّل چهارده بند اوّلش اين طور شروع مى شود: «اللهمّ صلّ و سلّم و زد و بارك ...»
در اين دعا راجع به حضرت ولىّ عصر (ارواحنا فداه) كه مى رسد مى گويد:
«اللهمّ صلّ و سلّم على الصاحب الغيبة الإلهيّة».
از خدا شروع مى كند يعنى تمام امتيازات همه معصومين حتّى پنهان بودن خداى تعالى از شناختن انسان او را، تا به هيبت حضرت عسكرى (عليه السلام) مى رسد كه همه در وصف حضرت امام عصر (ارواحنا فداه) است.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #انوار_صاحب_الزمان علیه السلام
#امام_زمان
🆔 @Ghazayeroohemofid
{سعد بن عباده و خلفا}
قبر جناب «سعد بن عباده انصاری» که بزرگ قبیلهی «خزرج» بوده و از «پیامبر اکرم» صلی الله علیه و آله در مدینه استقبال کرده در قریهی «حوران» از «غوطهی شام» قرار دارد.
در حالات این صحابی بزرگوار در کتاب «اُسدُالغابة» نوشته است که او بعد از «پیامبر اکرم» صلی الله علیه و آله با «ابیبکر» بیعت نکرد و وقتی نوبت خلافت به «عمر» رسید روزی «عمر» او را در بازار دید و به او گفت: یا بیعت کن و یا از این شهر بیرون شو،
«سعد بن عباده» به او گفت: در شهری که تو امیرش باشی ماندن من هم در آن حرام است، لذا به شام رفت و چون در اطراف شام اقوام و قبیلهی زیادی داشت دائماً او را از این قریه به آن قریه دعوت میکردند و او هم دعوت آنها را اجابت مینمود و مردم را از موضوع غصب خلافت مطّلع میکرد.
روزی از قریهای به قریهی دیگر میرفت تیری از میان باغی به طرف او پرتاب شد و او را کشت.
بعضی از مورّخین مثل صاحب «مجالس المؤمنین» نوشتهاند که: قاتل «سعد بن عباده»، «خالد بن ولید» بوده است.
ولی سیاست آن روز ایجاب میکرد که بگویند اجنّه او را کشتهاند و این شعر را هم از زبان اجنّه جعل کردند و بین مردم منتشر نمودند:
قد قتلنا سید الخزرج سعد بن عباده
فرمیناه بسهم فلم تخطّ فواده
یعنی: کشتیم بزرگ قبیلهی خزرج «سعد بن عباده» را، تیری به سوی او پرتاب کردیم که به قلب او رسید و خطا نکرد.
«سعد بن عباده» پسران رشیدی داشت که هر یک از یاران «رسول اکرم» و «علی بن ابیطالب» و «امام مجتبی» علیهم السّلام بودند.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #شبهای_مکه
🆔 @Ghazayeroohemofid
{آیا روح مجرد است یا خیر؟ لطفاً توضیح دهید. نظرتان راجع به کتاب انسان روح است نه جسد چیست؟}
روایات روح را مجرد مطلق نمیداند، اکثر علماء میگویند که روح مجرد است میپرسیم مجرد مطلق یا نسبی؟
مجرد یعنی از هر قیدی و هر حدّی پاک است. جوان مجرد یعنی از قید زن یا شوهر آزاد است.
اگر چیزی بخواهد از تمام قیود آزاد باشد نباید حد داشته باشد؛
و نه زمان داشته باشد (اگر یک وقتی بود یک وقتی نبود مجرد نیست)، و نه مکان (وقتی گفتید اینجا هست و آنجا نیست مجرد نیست)
وقتی روح در بدن انسان است دیگر مجرد مطلق معنا ندارد، مجرد مطلق فقط خداست و دومی ندارد.
اما مجرد نسبی، کسی که ازدواج نکرده مجرد است نسبت به کسی که ازدواج کرده است. کسی که لباس ندارد مجرد است نسبت به کسی که لباس دارد یعنی آزاد از قید، برهنه.
اینکه روح مجرد مطلق است، اگر منظور خدا باشد که ما قبول نداریم در این صورت خداهای مختلف در قسمتهای مختلف بدن افراد میباشد.
اگر بگوئیم خدا تکهای از خودش را در بدن فرو (داخل) کرده، خدا را تکه پاره کردهایم و معنایش حلول است که کفر میباشد، پس روح مجرد نسبی است.
کتاب «انسان روح است نه جسد» کتاب بدی نیست الاّ اینکه قائل به تناسخ است. در اسلام تناسخ نیست. تناسخ این است که وقتی شخصی مُرد روحش بیاید در یک بدن، که در رحم مادر به سن ۴ ماهگی است و مدتی به دنیا بیاید و زندگی کند. ما در قرآن این مسأله (تناسخ) را نداریم. با اینکه این کتاب را مسلمان نوشته، در مورد مسأله تناسخ اشتباه کرده است.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #سه_کلام
#روح
🆔 @Ghazayeroohemofid
{خوشفکری}
بعضی از جوانهای خوش استعداد و خوش فکر که یاد ائمّه اطهار علیهم السّلام هستند سؤال میکنند چرا ائمّه اطهار علیهم السّلام اختراعاتی مثل اختراعات و اکتشافات روز نداشتند و ما را به آنها راهنمایی نکردند؟
این کلام عیناً مثل کلامی است که یک بچّه بیاید و بگوید چرا پدرم نمیآید با اسباب بازی من بازی کند؟ چرا برای من اسباب بازی درست نمیکند؟ اگر چه بعضی از پدرها فکرشان با قدشان بزرگ نشده! مثل پدری که فوتبال نگاه میکند و نماز صبحاش قضا میشود، تو دیگر بچّه نیستی تو به خلقتت نگاه کن به ملائکه باید بگویی چه بکنند و چه نکنند. ملائکه خدمتگزار تو هستند. تو به ملائکه دستور بده نه به عکسهای در تلویزیون و استادیوم. آیا ما مثل بچّهها نیستیم، که میگویند: چرا پدر من نمیآید با من بازی کند؟
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #مثال_های_حکمت_آمیز
#ائمه_اطهار
🆔 @Ghazayeroohemofid
#پاسخ_استاد
✳️ پرسش:
بهترين چيز براي يك جوان مسلمان چيست ؟
باتشكر
✅ پاسخ:
بسمه تعالي. سلام عليكم،
بهترين چيز براي يك جوان مسلمان اين است كه:
👈 خدا را از خود راضي كند
👈 و صفات رذيله اي در وجودش نباشد
👈 و هرچه دارد و هر چه مي خواهد براي خدا باشد.
والسلام
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
🆔 @Ghazayeroohemofid
{معنای این جمله زیارت جامعهکبیره «میراث النبوة عندکم» چیست؟
آیا صفات و خصوصیات ائمّه علیهم السّلام از انبیاء منشاء گرفته و این میراث نبوّت چیست؟}
گاه منظور از مواریث چیزهای ظاهری است از قبیل عصای حضرت موسی علیهالسّلام، صُحف حضرت آدم علیهالسّلام، انجیل حضرت عیسی علیهالسّلام، تورات حضرت موسی علیهالسّلام، که مواریث انبیاء اینها هستند و الان نزد حضرت امام زمان علیهالسّلام جمع شده است.
امّا از نظر باطن که در روایات هم هست، انبیاء بیشترین چیزی که به ارث گذاشتهاند، علوم و معارف و حقایق و حکمت است که اینها هر چه بود در نزد ائمّهاطهار علیهم السّلام جمع شده است. خلاصه آنچه خوبان همه دارند (درباره حضرت ولی عصر علیهالسّلام باید بگوییم) تو تنها داری.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_به_سوالات_امامت
#امام_زمان
🆔 @Ghazayeroohemofid
{در عید نهم ربیع تا سه روز خوشحالی کنید}
همانطور كه روز عاشورا خنديدن بد است، روز نهم ربيع هم گريه كردن بد است.
يك وقتي خداي نكرده بد اخلاقي نكنيد، يك كاري بكنيد كه متبسم باشيد، خوشحال باشيد، شيطان در این ایام به سراغتان مي آيد، ممکن است كاري بكند كه شما ناراحت بشوید و عصبانيتان كند، اما شما به او اعتنا نکنید.
این را بدانید که در این عید بزرگ تا سه روز حق بدحالي نداريد.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
#سخن_روز
#عید #برائت
🆔 @Ghazayeroohemofid
{سید و آقای همه عوالم وجود}
حضرت بقية اللّه روحى فداه سيّد و بزرگ تمام عوالم جهان هستى است، امروز خداى تعالى كسى را برتر و بزرگتر و با عظمت تر از حضرت بقيّه اللّه ارواحنافداه روى كره ى زمين خلق نكرده است.
⬅️ كسى كه او را دوست داشته باشد، خدا را دوست داشته؛
⬅️ و كسى كه او را دشمن داشته باشد، خدا را دشمن داشته؛
⬅️ و كسى كه او را بشناسد خدا را شناخته؛
⬅️ و كسى كه او را عزيز بدارد خدا را عزيز داشته است.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #ملاقات_با_امام_زمان علیه السلام
🆔 @Ghazayeroohemofid
{آیا حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از بعثت عبادت خاصّی میکردهاند و آیا این عبادت حول محور عبادت پیامبران گذشته بوده؟
چرا ایشان دو ساعت کوهپیمائی میکردند تا به غار حراء برسند و در آنجا عبادت کنند؟}
قبل از این که حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دنیا بیایند روح مقدّسشان نبی بود. نبی به این معنا است که احکام اسلام به دستشان رسیده بوده. بنابراین کسی که برنامه کاملی به دستش رسیده به برنامه ناقص دیگران عمل نمیکند، لذا معتقدیم اعمال شخصی حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طبق دستور اعمال دین خودش بوده، لذا در غار حراء میرفت و احکام را انجام میدادند. در غار حراء انسان نمیتواند طور دیگری جز به سوی کعبه باشد، امّا برای این که اختلاف ایجاد نشود تا چهل سالگی بین مردم اظهار نمیکردند ولی وقتی مبعوث شدند اعلام رسالت کردند و لذا از نظر ظاهر با مردم هماهنگ بودند.
و از نظر غیر ظاهر، شاید پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به این دلیل برای عبادت به غار حراء میرفتند چون ایشان خواستهاند به ما یاد بدهند چگونه عبادت کنیم، یعنی در جایی ساکت که حواسمان وسط نماز پرت نشود، نه مثل ما که وسط نماز به بچهمان میگوئیم: الله اکبر یعنی نکن و حواسمان پرت است.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_به_سوالات_نبوت
🆔 @Ghazayeroohemofid
{چرا حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پدر و مادرشان را در کودکی از دست دادند؟}
علت این که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله از نظر ظاهر پدر و مادر خود را در خردسالی از دست دادند میتواند این باشد که پدر و مادر ولایتی بر فرزند خود دارند و از نظر ظاهر هم نباید کسی بر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله ولایت داشته باشد چون اگر غیر از فرمان پدر یا مادر عملی را انجام دهند طبعاً دیگران هم از ایشان پیروی میکنند و اگر بخواهیم استثناء قائل شویم باز درست نیست چون ایشان الگو هستند و این قانون اسلامی که مهم است، از بین میرود
و ضمناً حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در این دنیا کار مهمی داشتند، (البتّه در مقایسه با احترام پدر و مادر که کاری جزئی بود) بنابر این خدا این طور اراده فرمود که پدر و مادر این بزرگوار از دنیا بروند تا کسی بر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله ولایتی نداشته باشد.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_به_سوالات_نبوت
#رسول_اكرم صلی الله علیه و آله
🆔 @Ghazayeroohemofid
{آیا الهاماتی که در شرح روایات و آیات به انسان میشود بر حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است یا خیر؟ توضیح بفرمائید.}
فرق ما با فلاسفه این است که در شناخت حقایق میگوئیم قرآن، روایات و برای شرح اینها از الهامات استفاده میکنیم،
امّا یک وقت فکر نکنید این منبع حکمتی که در قلب انسان به وجود آمده چیزهایی است که بر حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل نشده است، اگر این چنین باشد وسوسه است نه الهام. ممکن است چیزی به زبان شما آید، یعنی به مجرد این که گفتید به ذهن من آمد نماز شب یازده رکعت نیست دو رکعت است، مال شیطان است.
امّا اگر در الهاماتتان گفتید نماز شب این خوبی و فواید را دارد، جزء الهامات و حکمت است. اگر در الهام به شما گفتند استقامت در راه کمالات لازم نیست، هر چه ضعیفتر و ترسوتر باشید بهتر است یا گوشهگیری کنید وسوسه است الهام نیست.
لذا دریچه قلب انسان باز است هر چه به قلبتان وارد شد، توجه بکنید، یک طرف مَلِک ایستاده و یک طرف هم شیطان. تو در این وسط باید راهت را انتخاب کنی «الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ القَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِک الَّذِینَ هَداهُمُ الله وَأُولئِک هُمْ أُولُوا الأَلْبابِ» اینها صاحبان عقل و باطن هستند، یعنی اختیار باطن با خودشان است.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_به_سوالات_نبوت
#رسول_اكرم صلی الله علیه و آله
🆔 @Ghazayeroohemofid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار یعنی تزکیه نفس...
@🆔 Ghazayeroohemofid
{دو عید بزرگ، دو جشن پراهمیت}
شب میلاد مسعود حضرت رسول اکرم و امام صادق صلوات اللّه علیهما و آلهما به همهی شما تبریک عرض میکنیم و امیدواریم که زیر سایهی حضرت بقیة الله همه شاد و خرّم و همیشه مورد عنایات خاصّه حضرت ولیعصر قرار گیرید.
شب بسیار بزرگ و بسیار محترم، شبِ تولّد حضرت رسول اکرم و شب میلاد مسعود حضرت امام صادق؛ دو عیدِ بزرگ، دو جشنِ پُراهمیّت، امیدواریم در این شب عزیز خدای تعالی ما را از همهی کجرویها، از همهی انحرافات، از همهی نافهمیها و بیدرکیها نجات مرحمت بفرماید و پیغمبراکرم و صراط مستقیمِ دین را خوب بشناسیم.
عنایتی که خدای تعالی در امشب به مؤمنین فرموده این است که بر ما منّت گذاشته؛ خدای عزیز، خدایی که رحمان است و به کافر و مسلمان بخشنده است، خدایی که به تمام مردمِ مؤمن رحیم است، پیغمبری را برای ما فرستاده که: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رَحِیمٌ» واسطهی رحمت خاصّهی پروردگار است و به مؤمنین یک مهربانی خاصّ دارد و رأفت خاص، لذا پروردگار متعال از مردم مؤمن خواسته است که از خدای تعالی تقاضای رحمت خاصّالخاص برای پیغمبر بکنند، در آیات قرآن هست که اگر به شما یک محبّتی کسی کرد، یا جوابش را بدهید یا بهتر از او به او پاسخ بگویید،
مؤمنین کسانی که ایمان به خدا دارند، کسانی که صدّ عن سبیل الله نمیشوند، کسانی که در صراط مستقیمِ دین قرار گرفتهاند، اینها از ناحیهی پروردگار به وسیله رسولاکرم موردِ مهربانیِ خاصِ آن حضرت و خدای تعالی واقع میشوند که فرموده: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رَحِیمٌ»
«لَقَدْ جَائَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رَحِیمٌ»، این رحیم بودن رسول اکرم مخصوصِ مؤمنین است؛ همان طوری که وقتی معنای رحیم را از امام سؤال میکنند میفرماید: «لِلْمُؤْمِنِینَ خاصة»
رحمانیّت همهی مردم را شامل میشود امّا رحیمیّت پروردگار مخصوص مؤمنین است، رحمت خاصّ پروردگار وقتی که از ناحیهی پیغمبر به مؤمنین رسید و مورد مهربانی پیغمبراکرم قرار گرفتند، خدای تعالی بر پیغمبراکرم مهربانی خاصالخاص را نازل میکند که فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در تاریخ ١۶ ربیع الاول ١۴۴۶)
🆔 @Ghazayeroohemofid
ضمن عرض سلام و تبریک بمناسبت میلاد با سعادت پیامبر اکرم و امام صادق صلی الله علیهما و آلهما
بروزرسانی جدید نرم افزار انوار وحی که شامل قابلیتها و اطلاعات جدید زیر می باشد آماده استفاده شما کاربران گرامی گردیده است:
۱-
۳۵۰۰ سوال و پاسخ اینترنتی که حضرت آیت الله سید حسن ابطحی در سایت قدیمشان (www.abtahi.com) به آن پاسخ داده بودند بصورت موضوع بندی شده.
۲-
اضافه شدن ۱۱۰ سخنرانی به آرشیو صوتی و متنی
۳-
برطرف شدن مشکلات گزارش شده
.
نرم افزار را می توانید از دو طریق گوگل پلی GooglePlay و درون خود برنامه گزینه بروزرسانی، آنرا آپدیت کنید
با تشکر
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.abtahiQuranG
{چرا خداى تعالى در سوره طه مى فرمايد «ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى»؟}
در اين آيه خداى تعالى لطف و عنايتى نسبت به پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) ابراز نموده که مى فرمايد: ما قرآن را نازل نكرديم كه تو خودت را به زحمت بيندازى! اين نوازش و دلجويى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) است. سوره «طه» در حقيقت روى محبّت شروع مى شود، محبّت هم از ناحيه محبوب اظهار مى گردد. اگر انسان ببيند محبّى در راه محبوبش به زحمت افتاده است، محبوب مى گويد: من راضى نيستم، من تو را دوست دارم، من قرآن را نازل نكردم كه تو خودت را به زحمت بياندازى «ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى إِلاّ تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى» اين قرآن نازل شده تا آنهايى كه فهم دارند يادآورى شوند.
(از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه)
کتاب #پاسخ_به_سوالات_نبوت
#اعتقادات #رسول_اكرم
🆔 @Ghazayeroohemofid