﷽
📿 #معارف_الصالحین |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
🕯 حدیث: " مَن تَواضَعَ لِغنّی لِغِناه، فَقَد کَفَر " | ١ |
📜 ترجمه: " کسی که به آدم غنی و دارا به جهت غنای او تواضع کند، این تواضع کفر است! "
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
✍🏻 شرح از سیدالطائفتین #علامه_طهرانی قدس سره:
❖. اگر در مواقعی که با اساس شخصیت انسان - از نظر شخصیت الهی ، نه از نظر شخصیت نفسی - مبارزه می کنند ، مثلا یک شخص متکبری در مقابل انسان تکبر می کند و مَنیّت به خرج می دهد، انسان نباید بگوید: آقا این مَنیت تو درست است ، و به تواضع بیفتد ، و به خاک بیفتد و سجده کند! اینجا باید بگوید که : نه ، من از تو بالاترم، تو که هستی؟! اینجا انسان باید تکبر کند، و اگر او بگوید: " من! " انسان ده برابر بگوید: " من ! " و هیچ در مقابل او سر فرود نیاورد، و محکم بایستد!
❖. در میدان جنگ که دو نفر در مقابل همدیگر قرار می گیرند، و این می خواهد او را از بین ببرد و هستی او را ساقط کند، یعنی با کبریائیت خودش پیش می آید؛ آن هم همین طور با کبریائیت خود پیش می آید در مقابل این. اینها هر دو در مقابل همدیگر اعظم المتجبرین هستند. او می گوید : شخصیت من، مقام من ، ارزش من، چنین و چنان، و اصلا تو نباید در صفحه روزگار باشی، و با یک شمشیر تو را با خاک یکسان می کنم! این هم همینطور. منتها کفاری که با مسلمان ها برخورد می کنند و آن انانیت را بر اساس کفر و شرک ابراز می کنند، غلط است؛ ولی مومنین که این کبریائیت را بر اساس ایمان ابراز می کنند، صحیح است! پس اساس کبریائیت و خودمنشی و استقلال، صفت ممدوحی است، نه صفت مذموم، منتها انسان باید در جای خودش اعمال کند. اگر اظهار کبریائیت و شخصیت مطلقا مذموم بود، که خدا در انسان قرار نمی داد. شخصیت و آقایی و آقامنشی و خودمحوری و استقلال، مثل بعضی از صفات دیگر غریزه ای است از غرائز انسان.
❖. امیرالمومنین علیه السلام در موقعی که شمشیر دست می گیرد، نمی آید به عمرو بن عبدود بگوید: من آن کسی هستم که سر به سجده می گذارم و برای پروردگار خاضع و خاشع هستم، برای تو هم خاشع ام؛ نه ، این سجده را آنجا من برای خدا می کنم تا اینکه کبریائیت و عظمت خدا در این صحنه ، ظهور و بروز کند. [ عَمرو بن عبدود ] به حضرت گفت: " برو ای بچه ! من با پدر تو دوستی و آشنایی داشتم و نمی خواهم دستم به خون تو آغشته شود! " امیرالمومنین علیه السلام گفت: " من خیلی دوست دارم دستم به خون تو آغشته بشود و توی مشرک را از روی زمین بردارم ! " | ۲ | - | ۳ |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
📚 منابع:
۱. تحف العقول، ص ۲۱۷
۲. مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص ۱۳۶
۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ۴۹
@ghazi_ir
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۸
📌 مدعیان دروغین ظهور
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله
🌐 منبع: yon.ir/e77aP
☑️ سوال:
~ با سلام؛ مدتی است فردی در عراق مدعی شده که سید یمانی و نایب امام زمان (عج) است و به نام سيد احمد الحسن يمانی مي باشد و ايشان مستندا طبق احاديث و وصيت رسول(ص) خود را اثبات مي كند و کراماتی از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشه افراد و درمان بیماریهای سرطانی... تاچه حد باید به این مطالب اعتنا شود؟ او حتی از تمام مخالفان تقاضای مناظره و يا مباهله کرده، وظیفه ما چیست⁉️
✅ جواب :
~ هو العالم؛ تا کنون افراد بسیاری آمده اند و از این قبیل دعوت ها بعمل آورده اند و آنها هم دارای بعضی از حالات غیر عادی چون شفای بعضی از بیماران بوده اند، و یا نسبت به آینده پیشگوئی هایی کرده اند و بعد معلوم شده است که تمامی کاذب و مدّعی بیش نبوده اند. و در همین عراق نیز خیلی ها چنین ادّعائی کرده اند و مدّتها بعد حال و وضع آنها بر همگان روشن شده است. مطلبی که باید دقّت نمود صرف نظر از کذب و صدق مسئله اینست که بر فرض صادق بودن او چه دلیلی بر اطاعت و انقیاد از او هست؟ متابعت از فرد مشکوک بدون حجّت و دلیل شرعی قطعاً حرام است، گر چه او خود امام زمان علیه السّلام باشد.
• آیا با صرف شفا دادن و یا پیشگوئی و نظائر آن حجّت شرعی و تکلیف الهی برای انسان منجّز می شود؟
• آیا ایشان تمام امراض و گرفتاری ها را بطور قطعی شفا و بهبود می بخشد؟ ( اگر اینطور است که دیگر باید بیمارستانها و مطب اطبّاء در سراسر دنیا بسته شود؟)
• آیا پیشگوئی های ایشان نسبت به حوادث گذشته نیز صادق است؟
• آیا از معارف الهیّه و حقائق توحید چیزی می داند؟ ( و این مطلب مهمتر از همه اینهاست.)
الآن افراد بسیاری مدّعی همان سیّد یمانی بودن هستند و هر کدام برای خود ادلّه ای ذکر می کنند و امّا پاسخ صریح و روشن اینکه تا از ناحیه خود امام علیه السّلام دلیل قاطع و غیر قابل تردید بر اطاعت از فردی نرسد انقیاد و پیروی از او موجب هلاکت و دخول در آتش است.
#آیةالله_طهرانی #انتظار_صالحان
@ghazi_ir
﷽
🕯 #جنگ_خطی || امام زمان علیه السلام راه و طریق سیر به سوی خداوند متعال
❖. وجود حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ، مرآتیت و آیتیت دارد برای وجود اقدس حق تعالی ؛ و بنابراین شناخت و معرفت به آن حضرت نیز باید به عنوان آیتیت و مرآتیت شناخت حضرت حق تعالی بوده باشد. راه و جاده و طریق سیر به سوی خداوند متعال، آن حضرت است؛ ولی مقصد و مقصود خود خداوند است جل و عز. و معلوم است که اگر ما طریق را مقصد بپنداریم ، چقدر اشتباه کرده ایم!
#علامه_طهرانی قدس الله سره
📚 سرالفتوح ، ص ۵۶
@ghazi_ir
﷽
🔺 مکتب عرفان ، مکتب آشتی است ، مکتب اهل بیت است، مکتب آزادی است
🔸 رسول الله که آمد برای هدایت مردم، برای هدایت چه کسانی آمد؟ برای هدایت کسانی که آنها قائل به توحید بودند ؟ اگر قائل به توحید بودند که نمیرفتند بُت بپرستند. برای هدایت کسانی که رسالت او را قبول داشتند ؟ اگر قبول داشتند که نمی آمدند با او بجنگند. پس برای هدایت افرادی آمد که نه اهل توحیدند و نه رسالت او را قبول دارند و نه معاد و هیچی را قبول ندارند. آمد با آنها رفیق شد ، آمد به آنها گفت تو هم مثل من هستی؛ تفاوت نمی کنی، ولی خدا چشم من را باز کرده ، قلب من را باز کرده ، تو هم بیا قلبت باز شود ، چشمت باز شود ، از این منجلاب بیرون بیا، از این فساد بیرون بیا، تو هم موحد بشوی و آن سفره ای که پهن شده است، این را خداوند برای من به خصوص پهن نکرده است. برای تویِ مشرک هم پهن کرده، برای تو که مویت هم پیداست تو دختر و زنی که موهایت پیداست؛ برای تو هم پهن شده برای تویِ جوانی که مطلب را اشتباه فهمیدی درک نکردی، برای تو هم پهن است! مکتب عرفان مکتب آشتی است نه مکتب جنگ و ستیز ، نه مکتب کتک زدن و بیرون کردن و این طرف و آن طرف فرستادن! مکتبی است که همه را بر سر سفره جمع میکند و بعد به آنها فهم و بینش می دهد. عرض بنده این است که: مکتب عرفان که مکتب اهل بیت علیهم السلام است به شخص کار ندارد ، به دین شخص کار ندارد ، بلکه به فطرت او کار دارد ، به ذات انسان کار دارد به وجدان انسان کار دارد.۱
۱_سخنرانی گراش استان فارس مجلس۲_ ۱۴۳۲🕰 ۵۷
📺حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#هدایت #رهایی #آزادی
#مکتب_عرفان
@ghazi_ir
سیری_در_تاریخ_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
5.14M
﷽
💠. مقاله : #سیری_در_تاریخ_امام_رضا
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #امام_شناسی #تاریخ
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۴۲۳
💾 حجم: ۵.MB
📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما
@ghazi_ir
هدایت شده از سیر الی الله
﷽
کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلوات الله علیه اثر عالم ربانی آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره.
📥 برای دانلود روی عنوان آبی رنگ کلیک نمایید :
دانلود رایگان دو جلد کتاب
دانلود صوت
﷽
▪️نزدیکترین حالت بنده به خدا▪️
حضرت امام رضا علیه السلام
🔹أقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب*
▪️نزدیکترین حال بنده نسبت به خداوند عزّوجلّ زمانی است که در سجده است؛ و این است معنای کلام خدا تبارک و تعالی: «سجده کن و نزدیک شو»
📚«عیون أخبار الرضا علیه السلام» ج ۲ ص ۷
*سورۀ العلق، آیة ۱۹
@ghazi_ir
﷽
🏴 ظهور ولایت امام رضا علیه السلام در تمام عوالم...
امام رضا همه جا هست، امام رضا در منزل خود انسان هم هست، امام رضا اختصاص به مشهد و نقطه خاص ندارد؛ ولايت امام عليه السّلام، با خون و گوشت و پوست انسان قرين و عجين است، با نفس و ضمير و سِرّ و روح انسان عجين است.
📝حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
📘نفحات انس ؛ ص108
#شهادت_امام_رضا
#ولایت_امام_رضا علیه السلام
@ghazi_ir
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۹
📌 انس با قرآن
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
🌐 منبع: yon.ir/ZB4wf
☑️ سوال:
~ با سلام ؛ برای اینکه با قرآن بیشتر مانوس شویم چه باید کرد ⁉️
✅ جواب :
~ هوالعالم؛ انس بمعنای الفت و مصاحبت با شیئی را گویند و این مسئله همراه با یک نوع التذاذ است بدون التذاذ مؤانست معنی نخواهد داشت خواه التذاذ نفسانی یا عقلانی و یا روحی. حقیقت انس ملازم با سنخیت آنس با مأنوس می باشد و در صورت عدم سنخیت هیچ نوع ارتباطی که محصل این حقیقت باشد به وقوع نخواهد پیوست. توضیح اینکه از انجا که قران دارای مراتب مختلفه ای از معرفت و معانی است هر فرد باندازه همان میزان از معرفت خود با قران انس پیدا می کند و کسی که از قران حظ و نصیبی ندارد معلوم می شود هیچ نوع سنخیتی با قران نخواهد داشت.
❖ مرحوم والد [ علامه طهرانی ] رضوان الله علیه می فرمودند: " در زمانیکه ما در نجف اشرف تحصیل می کردیم. روزی با یکی از فضلاء و مدرسین معروف راجع به لزوم قرائت و تدبر و تامل در قران برای طلاب صحبت می کردیم، آن شخص معروف می گفت: " طلبه نباید وقتش را به خواندن قران بگذراند زیرا قران یا مجموعه ای از احکام است که مدارک احکام بصورت روایات در میان، موجودات در قران فقط مجملاتی بیش نیست و یا حکایات و قصص است که قصه و حکایت خواندن ندارد و یا مسائلی اخلاقی و اجتماعی است که طلبه اینها را خود بخود می فهمد. ""
❖ زهی نادانی و جهالت شما ببینید چقدر فرق بین این سخن سخیف و موهون با کلام بلند مرتبه و گرانسنگ علامه طباطبایی است که می فرماید : " مکتب تشیع حقیقتش را از مفاهیم قرانی گرفته است ولیکن شیعه آن را رها نموده و صرفا به ولایت تمسک کرده است. " و نتیجه آن نگارش این تفسیر کبیر المیزان است بنابراین هر چقدر انسان به مفاهیم و معانی قرآن بیشتر برسد شوق و علاقه ی او برای ادراک بیشتر ، بیشتر خواهد شد و نور آن در قلب او بیشتر خواهد شد و اُنس او با قرآن بیشتر خواهد شد.
#آیةالله_طهرانی #انس_با_قرآن
@ghazi_ir
﷽
💠. این جهان کوه است و فعلِ ما ندا
سوی ما آید نداها را صَدا
🔸تمام کارهایی که انسان انجام میدهد، بدانیم یا ندانیم روی مسائل و توفیقاتی که بعد اتفاق میافتد اثرِ مستقیم و غیر قابل انکاری دارد؛ اگر تا حالا نمیدانستید، بدانید!
🔸یعنی هر خطوری که به ذهن ما میآید، در #توفیق یا سلب توفیقی که باید برای ما پیدا شود اثر دارد. یک «تو» گفتن، یک بیاحترامی کردن، یک آزردنِ مؤمن، یک عملِ خلاف کردن اثر دارد؛ اینقدر این عالَم دقیق است!
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه ٨۶
#مشیت #قضا #قدر #سرنوشت #آینده
@ghazi_ir
﷽
📌 قضاوتی عارفانه ...
🔹شما از كجا مى دانيد افرادِ گنه كار از آن گونه روحانى ها به خدا نزديك تر نباشند؟
🔹اين دخترها و پسرهاى آلوده، به مقتضاى برنامه هاىِ غلط، اين طور بار آمده اند.
آنها تربيت نشده اند، و چه بسا در ظنّ و گمانِ گناه نیز در خود يك حالِ انفعالى داشته باشند؛ حالِ توبه اى داشته باشند كه «من كار بدى مى كنم!»
🔹آن رقّاصۂ سينما، در خانواده اى بار آمده است كه نماز و روزه نبوده، شُربِ خَمر بوده است، سپس به مدرسه رفته و از روى تربيت هاى ناصالح اينطور شده است.
و چه بسا در انديشۂ خود، منفعل و انتظار استماع و شنیدنِ صيحۂ حق و توبه اى را دارد!
🔹ولى آن روحانى كه براى رياست درس خوانده مى گويد: «همۂ كارهاى من صحيح است، همۂ كارهاى من مورد رضاى خدا است»
آيا او به خدا نزديك تر است يا اين؟
علامه طهرانی قدّس سرّه.
📚 کتاب وظیفه فرد مسلمان در حکومت اسلام، صفحه 62.
@ghazi_ir
﷽
📌 " میثم تمار " عارفی امام شناس
📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " امام شناسى، ج۳، ص ۳۸ " مرقوم نموده اند که:
❖ ميثم تمّار مردى است خرما فروش چند سبد خرما دارد و در دكّه اى نزديك مسجد كوفه می گذارد و می فروشد، در اثر تسليم و اطاعت آن قدر مقام و منزلت يافت كه امام خود را به نورانيت و به ولايت شناخت و اميرالمؤمنين عليه السّلام ساعاتى چند در دكّان او می رفتند و می نشستند و مانند دو برادر مهربان مأنوس بودند و آن قدر از اسرار غيبى و معارف الهى به او آموختند كه هر بيننده را متحير می ساخت.
❖ ابن عبّاس كه شاگرد مكتب اميرالمؤمنين عليه السّلام است و در تفسير، استاد و از سرلشگران نامى و مبرّز و از خواصّ آن حضرت است و محمّد ابن حنفيه او را استاد و ربّانى امّت خطاب می كند در مقابل علوم ميثم تمّار نتوانست طاقت بياورد و ظرفيت تحمّل آن را داشته باشد، و به آن درجه اى كه اين مرد خرمافروش امام خود را شناخت و به حقيقت معرفت پى برد ابن عبّاس پى نبرد، و گهگاهى به آن حضرت دستور می داد يا ايراد می گرفت.
❖ حضرت روزى به ميثم فرمودند: حالت چگونه است در وقتى كه زنازاده بنى اميه تو را بطلبد و امر كند كه از من بيزارى بجوئى؟
- ميثم گفت: به خدا سوگند كه هيچگاه از تو بيزارى نخواهم جست.
- حضرت فرمود: به خدا قسم ترا خواهند كشت و بر دار خواهند كشيد.
- ميثم گفت: صبر خواهم كرد و اينها در راه خدا كم است و آسان.
- حضرت فرمود كه: اى ميثم تو در آخرت با من خواهى بود و در درجه من.
❖ اين شاگرد عارف و امام شناس است كه سيطره غيبى امام خود را بر مُلك و ملكوت ادراك نموده است و لذا از مغيبات و از فِتَن آينده خبر می داد و چون آينه اى تمام وقايع آينده در مقابل ديدگانش هويدا و مشهود بود تا چه رسد به خود مقام ولايت كه از اسرار و مغيبات خبر دهد و دوست و دشمن بر علوم غيبى او معترف باشند.
#علامه_طهرانی #امام_شناسی
@ghazi_ir
__
🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به:
• امام شناسی ، ج۱۲، ص ۱۸۸
• انوارالملکوت ، ج۲ ص ۲۰۷ و ۲۳۱
• نورملکوت قرآن ، ج۳، ص ۳۹۳
﷽
🔵. حقیقت تبرّی، از برخی رفتارها مبرّاست!
🔸شکی نیست که انسان باید هر دو جنبۀ تولّی و تبرّی را داشته باشد. تبرّی یعنی انسان باید در نفسِ خود نسبت به اعداء دین موضع داشته باشد و آنها را نپسندد. البته لازمۀ این مسئله این است که انسان از مصائبی که آنها بر دین و اولیای دین وارده کرده اند محزون باشد. اینکه نهم ربیع تعیین شده است، شاید در تعیین این روز نظر و ایراد باشد بلکه نظرِ موثّق این است که روز دیگری است؛ عَلَی کُلِّ حالٍ این روز سمبل شده است.
🔸 اما مطلبی که در جامعۀ ما وجود دارد و من از برخی معمّمین که افراد عادی روی حرف آنها حساب باز میکنند هم شنیدهام، این است که میگویند: «در چنین شرایطی که انسان باید اظهار شعف و شادی کند دیگر آزاد است هر کاری دلش خواست انجام دهد و امشب هر عملِ قبیحی مباح است و قُبحش را از دست میدهد بلکه مستحسن میشود!»
این کلام جای صحبت و حرف دارد. عملِ قبیح، قبیح است و یک مسلمان و شیعه باید با متانت باشد و نباید کار قبیح و حرام و زشت انجام دهد؛ عملِ زشت، زشت است در هر جا که میخواهد باشد.
🔸گفتهاند: «امشب رُفِعَ القلم است و قلم تکلیف برداشته میشود و دیگر هر کاری که دلتان خواست بکنید!»
خیر! اینها چرندیاتی است که عوام آمدهاند و در میان مردم منتشر کردهاند. در کدام روایت و آیه و سند داریم که در این شب، انسان هر کاری دلش خواست بکند و تکلیف در این شب برداشته میشود؟!
اظهار شَعَف و شادی مطلبِ دیگری است و همچنین نُقل پخش کردن و شیرینی خوردن و شادی کردن. اما حرف زشت و رکیک زدن، ممنوع! حرف خلافِ عفّت زدن و حرف ناشایست زدن، ممنوع و حرام است!
🔺شیعۀ امیرالمؤمنین علیه السلام بالاتر از این حرفهاست، و مقام و موقعیتِ شخصی که خود را دنباله رو آن مکتب قرار داده است بسیار بالاتر و عظیم تر از این حرفها است که بیاید خودش را تضعیف کند.
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #جلسات_پرسش_و_پاسخ، جلسه 22، با تلخیص
#تبری #تشیع #ولایت #اخلاق #حیا
@ghazi_ir
﷽
📜. به دنبال کشف و کرامات رفتن سالک را از خدا دور می کند!
❂. حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه به شاگردان خود توصیه می نمودند: " دنبال کشف و کرامات نروید! این طلب ها سالک را از خدا دور می کند گرچه مطلوبش حاصل شود. کرامات و کشفی که خدا پیش آورد ممدوح است نه آنرا که بنده دنبال کند. " ما [ علامه طهرانی قدس سره ] در تمام مدت عمر از ایشان یک کلام که حاکی از مقام و یا بیان کشف و کرامات باشد نشنیدیم؛ آنچه می فرمودند، از مقامات توحیدی و سیر در عوالم معنی بود...
❇️. منبع: روح مجرد ، ص ۵۵۶
#⃣. موضوع: #نکات_سلوکی #روح_مجرد
@ghazi_ir
﷽
❖. حرم الهی ، حرم امن است؛ راه سلوک ، راه عشق است ؛ راه محبت است؛ این راه بدون عشق و محبت اصلا محال است طی بشود؛ و از رموز عشق و محبت این است که اسرار داخل حرم نباید در خارج بیان بشود. اسراری که بین بنده و پروردگار است ، مختص رابطه ای است که بین بنده و پروردگار است؛ اگر انسان آن را به غیر ابراز کند، خدا روی صفت غیرت، خوشش نمی آید و دور میکند. حالا برای این بیچاره که خداوند بیرونش کرده ، بررگترین آفت و بزرگترین بلا بر سرش می آید. آن بلا چیست؟ استدراج ! یعنی کم کم ، پایین می آورد تا اینکه منحط می کند
✍🏻. #علامه_طهرانی قدس سره
📚. آیین رستگاری ، ص ۸۰ و ۸۲
📥 دانلود کتاب
📓 خرید کتاب
@ghazi_ir
﷽
📜. معنای خیر و عافیت حقیقی....
❂. حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه می فرمودند : " ما با این دیدگاه طبیعی و حسی خود می پنداریم خیر همیشه در سلامتی و قدرت و حیات است بدون ملاحظه واقعیت حیات، از نیت خوب یا بد ، و از اراده خوب یا بد، و از اعتقاد خوب یا بد؛ ولی اینطور نیست. زیرا ملاحظه معنی را هم باید نمود. حیات برای انسان وقتی خیر است که وی برای نفس خود و دیگران منشا خیر باشد؛ و اما اگر منشا شر شد و زیادی عمر و زیادی سلامتی و صحت و زیادی قدرت موجب تعدی و تجاوز به نفس خود و حریم بشریت شد، در اینجا دیگر خیر نیست، عنوان خیر بر آن صادق نیست!
❇️. منبع: روح مجرد ، ص ۱۱۲
#⃣. موضوع: #سلوک_عقلانی #روح_مجرد
📥 دانلود کتاب
@ghazi_ir
﷽
📿 #معارف_الصالحین |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
🕯 حدیث: " الصّلاةُ خَيرُ مَوضوعٍ، فمن شاءَ استقلَّ و من شاءَ استَكثَر " | ١ |
📜 ترجمه: " بهترین چیزی که در اسلام قرار داده شده است، نماز است ؛ هرکسی می خواهد کمتر و هرکسی میخواهد بیشتر بخواند. "
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
✍🏻 شرح از سیدالطائفتین #علامه_طهرانی قدس سره:
❖. آن نماز واجبی که انسان می خواند، برای اقل مومنین و اضعف مومنین است. در روایت داریم که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: " این هفده رکعت را که خدا واجب کرد به خاطر ضعفاء و اضعف مأمونین است " | ۲ | چون از زن و مرد و ضعیف و قوی دیگر کسی نیست که از عهده این هفده رکعت بر نیاید، و همه بر می آیند؛ لذا واجب شد. اما برای کسانی که می توانند راه را بیشتر طی کنند ، مستحب موکد است که نوافل را بجا بیاورند و باید دو برابر این مقدار نوافل بخوانند. و نوافل هم خیلی مهم است؛ مکتوبه است، یعنی نوشته شده است! لذا مومنین و آن افرادی که اهل مراقبه هستند اصلا بین نماز واجب و نافله مکتوبه تفاوت نمی گذارند، و همه این پنجاه و یک رکعت جزء نمازهایی است که به طور وظیفه بجا می آورند.
❖. حالا از این پنجاه و یک رکعت بگذریم، کسی می خواهد بیشتر بخواند، بخواند؛ صد رکعت بخواند ، دویست رکعت بخواند، هزار رکعت بخواند. اصلا شما از اول طلوع آفتاب در تمام شبانه روز مدام بایستید دو رکعت نماز بخوانید و تمام که شد دو رکعت دیگر ؛ نه نماز حاجت ، نه نماز توبه ، نه نماز زیارت، بلکه همین طوری نماز بخوانید، این خیلی کار خوبی است. و این نماز هم مستحب است، چون عبادت است و عبادت هم بدون استحباب نمی شود. [ خداوند میفرماید : ] ای بنده ای که پنجاه و یک رکعت نمازت را خواندی، باز هم دلت میخواهد نماز بخوانی ؟! خوب بیا بخوان! هر چه بیشتر میخواهی نماز بخوانی، بخوان ؛ راه بسته نیست! آن افرادی که من بر آنها واجب کردم که هفده رکعت نماز بخوانند ، اضعف مامونین اند.
❖. خب خداوند این را به عنوان مستحب قرار داد، اما چرا واجب نکرد؟! چون اگر واجب می کرد که نمی شد؛ آخر او پیغمبر رحمه للعالمین است، و تکلیف او هم بر اساس حکمت است ، و شریعت او هم شریعت سمحه و سهله، یعنی آسان است. آن وقت اگر پنجاه و یک رکعت را بر همه واجب کند؛ آن دختری که تازه بالغ می شود و آن پیرمرد ضعیف و رنجور و مریض باید پنجاه و یک رکعت نماز بخوانند! نه اینکه غیرممکن است، اگر غیرممکن باشد متعذر باشد که به او تکلیف نمی شود، بلکه متعسر و مشکل است؛ ولی این تکلیف مشکل برداشته شد. پس رسول خدا ما را از یک راه روشن و مستقیم حرکت می دهد و خودش مدام آشغال ها را جمع می کند، خار و خاشاک ها را جمع می کند، و مدام راه را نشان می دهد و یک دین سهل و سمحه به دست ما داده و ما قدرش را نمی دانیم! | ۳ |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
📚 منابع:
۱. بحارالانوار، ج۷۹، ص ۳۰۸
۲. الامالی ، شیخ صدوق، ص ۴۵۱
۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ٩١ و ٩٩
📥 دانلود کتاب
@ghazi_ir
﷽
📌. برای خدا گریستن از اشد طاعات و مثوبات ....
📥 دانلود کتاب
@ghazi_ir
﷽
❖. مرحوم والد ما، علّامه طهرانی رضوان الله عليه بارها به بنده مى فرمودند: " من پيش از آنكه با تذكّر استادم متوجّه خطا و رفع اشتباهم شوم، خود به تحليل و تحقيق رفتارم مى پرداختم و آن را اصلاح مى كردم. " حال، ما صراحتاً به افراد متذكّر مى شويم، ولى آنها توجّهى به تذكّر ما نمى كنند! و همين مسأله، سرّ تعالى و ترقّى ايشان به مراتب عليا بوده است. و ايشان مى فرمودند: " استاد براى مواردى است كه انسان به اشتباه و خطاى خود پى نبرد، نه در جايى كه تشخيص خطا براى خود شخص ميسّر است؛ در آنجا ديگر نيازى به استاد نيست! "
✍🏻. #آیت_الله_طهرانی قدس سره
📚. حیات جاوید ، ص ۱۷۸
📥 دانلود کتاب
@ghazi_ir