بسمه تعالی شانه
برای نمازهای ظهر روزهای جمعه، قنوتی منسوب به امام رضا عليه السلام در مورد امام عصر ارواحنافداه است؛ که مقیّد شوید در قنوت نمازهای ظهر جمعه تان، این دعا را بخوانید. امیدواریم ، مقیّد باشید این دعا را در قنوت نمازتان بخوانید:
اَللّـٰـهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَليفَتَكَ بِما
اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبِياءَكَ وَ رُسُلَك،َ وَ حُفَّهُ
بِمَلائِكَتِكَ وَ اَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ
عِنْدِكَ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ
خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ،
وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ اَمْناً يَعْبُدُكَ لا
يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا،ً وَ لا تَجْعَلْ ِلاَحَدٍ مِنْ
خَلْقِكَ عَلىٰ وَلِيِّكَ سُلْطانا،ً وَ ائْذَنْ لَهُ
فِي جِهادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّه،ِ وَ اجْعَلْنِي
مِنْ اَنْصارِهِ -اِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
خداوندا! کار ظهور و قیام بنده ی برگزیده و خلیفه شایسته ات را سامان بخش؛ همانگونه که امور پیامبران و فرستادگان خویش را اصلاح نمودی و او را با فرشتگانت احاطه ساز و از سوی خویش با روح القدس او را یاری فرما، و از پیشِ رو و پشت سر او دیده باناني همراه وی گردان، تا از هر آسیب و گزندی نگاهش دارند، و ترس و هراس او را به امن و امان بدل ساز، که او تنها تو را می پرستد و هیچ چيز را همتا و همانند تو نمی پندارد، و از برای هیچ يك از آفریدگانت بر ولیّ خودت برتری و چیرگی قرار مده، و برای جهاد با دشمنت و دشمنش به او اذن و اجازه عطا فرما و مرا از یاران او قرار ده. همانا تو به هر کاری توانایی.
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
عشق وعرفان
قسمت دهم
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
داستان هفت شهر عشق عطار از آن جایی آغاز می شود که تمام پرندگان موجود در زمان اعم از آن هایی که پنهان یا آشکارا بودند ، در جایگاهی جمع شدند و تشکیل جلسه دادند . تمام پرندگانی که در انجمن حضور داشتند عنوان کردند که هیچ کشوری بدون فرمانروا و بدون پادشاه وجود ندارد . پرندگان به اتفاق بیان کردند چگونه است که مملکت و کشور ما پادشاه ندارد ، ما بر این باوریم که بیش از این نمی توانیم بدون داشتن پادشاه زندگی خود را ادامه دهیم و صلاح نیست که بدون پادشاه باشیم .
از این جا به بعد است که پرندگان ( سالکان و عارفان راه حق ) برای پیدا کردن پادشاه خود اولین قدم ها را بر می دارند ، آنان شنیده اند که پرنده ای به نام سیمرغ در کوه قاف لانه دارد و او پادشاه تمام پرندگان است ! آنان نمی دانند سیمرغ کیست ، فقط می خواهند بروند و پادشاه را بیابند :
در طی مسیر بسیاری از پرندگان یا از بین می روند و یا از ادامه ی راه به دلیل سخت بودن مسیر سر باز می زنند و تنها عده ی کمی موفق می شوند تا به آخر راه برسند . آنان با راهنمایی و رهبری هدهد ، یک یک راه های عرفان را می پیمایند و وقتی به آخرین مرحله می رسند ، می بینند که سی تا مرغ ( پرنده ) از بین تمام مرغانی ( پرندگان ) که آنان را در طی راه همراهی می کردند باقی مانده است و بدین صورت در می یابند که آن سیمرغی که از آن به عنوان منجی و راهنما و پادشاه یاد شده است خود آنان هستند .
هد هد در هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
در منطق الطیر عطار نیشابوری پرنده ای به نام هدهد است که نماد پیر طریقت قرار می گیرد . هدهد که حالات و صفات خاصی نسبت به دیگر پرندگان دارد ، می ایستد و هماهنگی پرندگان ( سالکان طریق ) را به عهده می گیرد .
صفات هدهد :
هدهد لباسی از طریقت که تمام بدنش را در بر می گیرد از تزکیه ی باطن در بر کرده بود و تاجی از حقیقت یعنی از تجلی ظهور حق به سر دارد . در عربی به هدهد به علت سیاست مدار بودن ، آگاه بودن ، دلیر و شجاع بودن ، عابد و زاهد بودن ، کنیه های زیادی داده اند . از جمله : ابو اخبار ، ابوالعباد ، ابوالسجاد ، ابوالربیع و ابوالروح است . هدهد ، بسیار باهوش است و مسایل مختلف را سریع دریافت می کند و قدرت تمییز و تشخیص بسیار بالایی دارد و از بد و نیک کارها آگاه است .
مراحل 7 گانه عرفان ایرانی یا همان هفت شهر عشق عطار نیشابوری که ریشه در آئین کهن میترائیزم باستانی دارد ، شامل مراحل زیر است :
هست وادی طلب آغاز کار
وادی عشق است از آن پس ، بی کنار
پس سیم وادی است آن معرفت
پس چهارم وادی استغنا صفت
هست پنجم وادی توحید پاک
پس ششم وادی حیرت صعبناک
هفتمین وادی فقر است و فنا
بعد از این روی روش نبود تو را
در کشش افتی روش گم گرددت
گر بود یک قطره قلزم گرددت
عطار عبور از مراحل مختلف تزکیه و رسیدن به خلوص را هفت « وادی » یا هفت شهر عشق می داند . از مولانا که خود اسوه ی عرفان و خلوص است نقل می کنند :
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنور اندر خم یک کوچه ایم
عطار را عقیده بر این است که ، برای پاک باختگی ، و حلول در عمق عرفان و رهایی از تعلقات ، هفت وادی را باید وادی به وادی بگذری و در هر مرحله اشراف کامل را تحصیل کنی و برای وصول به حقیقت بایستی گام نهی در هر وادی از طریق کشف و شهود و اشراق ، توشه معنوی لازم را بیاندوزی .
در ادامه به هر یک از هفت وادی بطور مشروح پرداخته خواهد شد...
ادامه دارد
التماس دعا
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@DalayeleRoshan
دلایلروشن(قرآنتصویری)
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
#چرامضطربنااراماست؟
🌸اگر مجد و عظمت می خواهید،به قرآنِ صاحب مجد و شرافت روی بیاورید.«وَ الْقُرْآنِ الْمَجِیدِ»
🍃اگر قرآن،مجید و کریم است،ما نیز باید آن را تمجید و تکریم کنیم.«وَ الْقُرْآنِ الْمَجِیدِ»
🌸معروف ها و کمال ها،در دید نابخردان منکر و ناپسند جلوه می کند.هم جنس بودن و از میان مردم بودن پیامبران،یک کار پسندیده و حکیمانه است ولی کفّار آن را ناپسند دانسته و تعجّب می کردند. «عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ»
🍃منطق کفّار در طول تاریخ،استبعاد و تعجّب از رسالت پیامبران بوده است.«فَقالَ الْکافِرُونَ هذا شَیْءٌ عَجِیبٌ»
🍃توجّه به معاد و حیات پس از مرگ،محور هشدار انبیا است. جاءَهُمْ مُنْذِرٌ/ذلِکَ رَجْعٌ بَعِیدٌ
🌸 به سؤالات و شبهات اعتقادی پاسخ دهید.تعجّب کفّار،ناشی از متلاشی شدن جسد انسان در زمین است که قرآن پاسخ می دهد:ما این فرسایش را می دانیم.أَ إِذا مِتْنا/قَدْ عَلِمْنا ما
🍃زمین،خاصیّت فرسایش دهندگی دارد. «تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ»
🌸علم خداوند به ذرّات هستی،منافاتی با ثبت و ضبط امور ندارد. عَلِمْنا/وَ عِنْدَنا کِتابٌ
🍃خداوند،نسبت به کفّار نیز اتمام حجت می کند. «کَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ»
🌸ریشه اضطراب و سردرگمی،تکذیب حق و کفر است،همان گونه که ریشه آرامش،توجّه به قرآن و یاد خداست. بَلْ کَذَّبُوا بِالْحَقِّ=فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ
🍃کسی که ایمان ثابت و محکمی ندارد،هر لحظه سخنی می گوید و مضطرب است. «فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ»
🔛تلاوتتصویری سوره قاف ۱تا ۵
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
بهترین تراپی دنیا: آرامش صدای طبیعت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند که خدای متعال میفرماید:
قسم به عزت و جلالم اگر بنده ام خواسته من رو بر چیزهایی که خودش دلش میخواهد ترجیح بدهد،
زندگیش را رو به راه میکنم و رزقش را از آسمان و زمین تضمین میکنم و بهتر و بیشتر از هر تجارت تاجری بهش سود میرسونم.
📕الکافی، ۲، ۱۳۷
اللهم عجل لولیک الفرج
388 Jahad ba Nafs (1403-09-20) Babe 77 Hadithe 20945_46 Shahre Moghaddase Ghom.mp3
16.71M
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
⛔️ عوارض جبران ناپذیر بدپوششی در جامعه
🎙مهندس امینی خواه
📝 ویرایش: اتاق فکر اندیشکده[۱]
◀️ ترس از قصاص ترمزیست در برابر ظلم.
◀️ بدپوششی و پیامدهای تلخ آن، "از هفتاد قلم آرایش تا هفتاد درد بیدرمان"
◀️ "چند ون و هزار روایت؛ از افسانه تا واقعیت گشت ارشاد"
◀️ کلینیک بدپوششی: تعبیری که مسیر اصلاح را منحرف میکند.
◀️ راههای بازدارندگی برای اصلاح اجتماعی، از دزدان خیابانی تا سارقان احساسات.
◀️ زن، جاذبه و جامعه؛ بیپوششی یک منکر شرعی با هزاران پیامد اجتماعی
◀️ از حجاب صدا تا عفاف دل، تبعات کرشمه های کلامی بر بیماردلان.
◀️ کاسبی با عواطف؛ گاه با پای علیل، گاه با اندام لطیف
◀️ کدام ظلم سنگینتر است؟ سرقت پول یا غارت قلب؟
◀️ جاذبه زن و اهمیت آن در بقای نسل بشر، از نگاه علامه طباطبایی.
◀️ پیامدهای اجتماعی بدپوششی، گناه صغیرهای که به براندازی میانجامد
◀️ بدپوششی؛ نقطه شروع گسست اجتماعی و آسیب به پیوستگیهای اخلاقی، روحی و فرهنگی
◀️ تنباکو و حجاب؛ دو ابزار متفاوت برای یک هدف واحد: تضعیف و براندازی بنیانهای دینی و اجتماعی.
◀️ چطور آسیبهای روحی و فکری بیپوششی استعدادهای آیندهساز را نابود میکند؟
⏰ مدت زمان: ۳۴:۴۷
📚منبع: __________________
۱. اندیشکده "خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی"
⚠️ فاجعه قرص بی تی در اعتیاد فرزندان
🔺 مخدر ویرانگری که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها وجود دارد، این است که نه تنها جوان و یا حتی نوجوان را مورد هجمه قرار داده اند بلکه نوک پیکان شومش را به سمت کودکان و خردسالان دانش آموز نشانه رفته است و گویا قصد دارد تمام جامعه را شخم بزند!
🔺 برای تهیه بی تی کافیست سری به سوپر مارکت محله مان یا حداکثر دست فروشان بزنیم.
فاجعه ی سنگین تر، ناشناس بودن این محصول، به عنوان مخدر نزد خانواده ها، معلمان، مدیران، دانش آموزان و حتی غالب مصرف کنندگان است! تعجب نکنید،
در بسیاری موارد مشاهده شده که فرد خردسال مصرف کننده نمی داند این چه چیزی است که مصرف می کنند و فکر می کند پاستیل، آدامس و یا امثال این هاست!
🔺 نکته تاسف بار دیگر این که برخی کودکان دبستانی این ماده را در جلوی چشم پدر و مادر و حتی مدیر و معلم خود مصرف می کنند، بی آن که خود و یا پدر و مادر و معلم او بدانند این سرطان چیست./
بسمه تعالی شانه
عشق وعرفان
قسمت یازدهم
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
منزل اول : طلب
از پیامدهاى یقظه و بیدارى و پى بردن به عظمتها و کمالاتى که براى شخص دسترسى پذیر بوده و او از آنها محروم مانده است، درخواست نیل به آن عظمتها و کمالات با تمام وجود است. با پدید آمدن چنین طلبى، عزمی قاطع بر طىّ طریق عرفان در سالک ایجاد میشود و سالک با خود و خداى خود عهد میکند، به هر قیمتى حتّى به بهاى جان، این راه را تا پایان ادامه دهد.
لازمه طلب، دست به کار شدن و تلاش بیوقفه براى دستیابى به مقصود است. شخصى که همّ بزرگتر او نیل به تعالى و تقرّب است، سرانجام به جایى میرسد که بهطور کامل از جاذبه دیگر خواستهها رها میشود و تمامی خواست او را تعالى و تقرّب به حضرت حق دربرمیگیرد. خداى متعال تأمین نیازمندىهاى زندگى دنیوى انسانها را تضمین کرده و از آنها خواسته است در پى خودسازى، تعالى معنوى و ساختن آخرتى مطلوب براى خود باشند.
نکته مهمی در سلوک عرفانى این است که تنها خود سالک میتواند در اصلاح و تهذیب و کمال خویش مؤثّر باشد و لذا در نیل به کمال، خود باید کار خویش را انجام دهد.
نکته مهمّ دیگر این است که سالک باید با تشخیص، انتخاب و اراده خود گام در مسیر سلوک گذارد. با فشار و تحریک و تشویق دیگران و تحت تأثیر جوّ عمومی به عرصه سلوک وارد شدن، سالک را به مقصد نمیرساند.
نکته مهمّ بعدى این است که هرچه مقصدى که شخص در پى رسیدن به آن است، در نظر او ارزشمندتر باشد، شوق دستیابى به آن در او بیشتر و شدیدتر میشود.
نکته دیگر این است که به محض اینکه شخصى عزم گام نهادن در مسیر تعالى و تکامل کند، شیطان تمام توان
خود را بهکار میبندد و لشکریان خود را بسیج میکند تا او را از طىّ این طریق بازدارد.
برخى از عوامل یأسآفرین و سستکننده طلب
1) ممکن است سالک پس از مراحل یقظه و توبه به لغزشى دچار شود. برخى از سالکان در این موارد از خود مأیوس میشوند و میپندارند مرد این راه نیستند و با از دست دادن امید، از ادامه راه دست میکشند. سالک باید بداند در این عرصه، انبیا و امامان(ع) بهمنزله اشخاص بزرگسال هستند و لذا معصومند و زمین نمیخورند. امّا او بهمانند طفلى نوپاست و هر آن ممکن است زمین بخورد؛ ضمن اینکه باید تمام تلاش و دقّت خود را در مبتلا نشدن به گناه و اعمال بیارزش بهکار گیرد، در صورت بروز خطا باید دوباره بلند شود و به حرکتش ادامه دهد.
2( برخى از سالکان در اثنای سلوک احساس میکنند نه تنها پیشرفتى برایشان حاصل نمیشود، بلکه برخى از حالات و اعمالى را که قبلاً داشتند نیز از دست دادهاند. جادّهاى که از نفس سالک به سوى مقصد میرود، برخى جاها سربالایى و در بعضى از قسمتها سرازیر است و لازمه رسیدن به مقصد، پذیرا شدن هر دو است. در اصطلاح اهل عرفان، سربالایىها «بسط» و سرازیرىها «قبض» خوانده میشود. حتّى گاهى خطا و لغزش سالک دستاوردهایى همچون مصونیّت از ابتلا به غرور و عُجب یا نجات از آنها، پىبردن به ضعفها و نقایص و... و بیشتر شناختن ارزش حالات و توفیقاتى که در حالت بسط، از جانب خداوند نصیب سالک میکند.
3) برخى از سالکان پس از مدّتى سلوک، دستاوردهاى خود را با دیگر سالکی که همزمان با آنها شروع به طی طریق کرده است، مقایسه میکنند و چون دستاوردهاى او را بسیار بیشتره میبینند، از خود مأیوس میشوند. باید توجّه کرد زمینههاى پیش از آغاز سلوک در وجود سالکان یکسان نیست. چه بسا سالکى به دلیل شرایط مساعد بیرونى و درونى، در مسیر خودسازى، کارش آسان و راهش کوتاه باشد. اما سالکى که با دشوارىهاى بیشترى طىّ طریق میکند، اجر و پاداش بیشتر و دستاوردهاى بزرگترى در انتظارش خواهد بود.
4) بعضى از سالکان پس از مدّتى مجاهده و سلوک، به دلیل پدیدار نشدن امرى غیرعادّى براى آنها، همچون رؤیاهاى معنوى و مکاشفات درونى و...، اینگونه نتیجه میگیرند که تلاشهایشان بىثمر بوده است. اما باید دقت کرد که:
- تحوّلات روحى و باطنى، همچون تغییرات اخلاقى و رفتارى، امرى تدریجى و محتاج به تلاش و مجاهده مستمر و گذشت زمان قابل توجّهى است.
- آنچه در جهاد اصغر، اکبر و اعظم از مؤمن خواسته شده است، بهپاخاستن و مجاهده کردن است. نیل به نتیجه به دست او نیست و در قبال آن مسئولیّتى ندارد.
ادامه دارد
التماس دعا