ملاک برتری انسانها
1⃣ تقوا
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ .(حجرات١٣)
2⃣ علم
وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ [ ﻋﻈﻴﻢ ﻭ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ] ﺑﻠﻨﺪ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ.(مجادله١١)
3⃣ جهاد
فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً
ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(نسا٩٥)
https://eitaa.com/joinchat/432930986C414a6a71ce
هدایت شده از حمیدرضا ترقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پلیس سوئد خانمی که میخواست از هتک حرمت قرآن جلوگیری کند را بازداشت کرد!
🔹 پلیس سوئد روز جمعه زنی را که در مقابل سفارت ایران در استکهلم، سعی کرد با استفاده از کپسول آتش نشانی جلوی هتک حرمت به قرآن از سوی یک فرد را بگیرد، بازداشت کرد.
🔹 تصاویر منتشر شده نشان میدهد که این زن با عجله به سمت سلوان مومیکا میرود و پودر سفید کپسول آتش نشانی را به سمت او میپاشد و سپس افسران پلیس لباس شخصی وی را بازداشت کرده و از صحنه دور میکنند.
🔹 مقامات سوئدی ادعا میکنند که این گونه اقدامات طبق قوانین آزادی بیان سوئد مجاز است.
@fetan2
هدایت شده از امیر اویسی
از حضرت امام صادق (علیهالسّلام) منقول است که برای زائران قبر حضرت حسین (علیهالسّلام) و کسانی که در این مسیر خود را به زحمت انداخته و احیانا! متحمل هزینه شده، خدمتگذاری زائران کرده و از اموال خویش انفاق کردهاند، طلب استغفار نموده و میفرمایند:
خدایا... من و برادران و زائرین قبر پدرم حسین علیه السّلام را بیامرز، آنان که اموالشان را انفاق کرده و بدنهایشان را به سختی انداخته، به خاطر اشتیاق در نیکى به ما و امید به پاداشهایى که در دوستى و پیوند با ما نزد توست.
ما با یاری شما، یاری کننده قلب ها و چشم های منتظری هستیم تا با برآورده کردن آرزوی قلبی فصل روشن خوشبختی را برایشان رقم بزنیم
#اخرین هدیه ی جهادی ما
💐اعزام زائراولی 🕌
با هدیه ی نقدی بانی عزیز
ان شالله راهی سرزمین عتبات عالیات میشوند
50 هزار دینار
اجرتون با مولای عوالم هستی ابوتراب حیدر صل الله علیه و آله و سلم
#حوزه_شهید_رجائی
#گروه_جهادی_شهید_سلیمی
#پایگاه_مقاومت_بسیج_اهلبیت(ع)
#قرارگاه_فرهنگی_شهید_شکارچی
لینک گروه قرارگاه جهادی شهید سلیمی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2310209930C8dc3062d61
نتیجه علم بدون باور
🌺🌺☘️☘️🌺🌺☘️☘️🌺🌺
1⃣ شریک قرار دادن برای خدا
فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻥ ، ﺷﺮﻳﻚ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ] .(بقره٢٢)
2⃣ حق و باطل را قاطی کردن
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﻭﺣﻖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ [ ﻭ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻴﺪ ، ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ]ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﻜﻨﻴﺪ.(بقره٤٢)
3⃣ اکل مال به باطل و رشوه دادن
وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ . ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺷﻮﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺿﻴﺎﻥ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﺯﺷﺘﻲِ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ .(بقره١٨٨)
4⃣ خیانت به خدا و پیامبر
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! [ ﺑﺎ ﻓﺎﺵ ﻛﺮﺩﻥِ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﺟﺎﺳﻮﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﻢ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ [ ﺧﻴﺎﻧﺖ ، ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ . ](انفال٢٧)
https://eitaa.com/joinchat/432930986C414a6a71ce
هدایت شده از 🇮🇷 سلسله مباحث استاد امینی خواه🇵🇸
🔶 عزیزان این پوستر را در همه ایران پخش کنید 👆
بی حجاب یا با حجاب؟ کدام منطقی تر است؟ منطق کدام قویتر است؟ کدام خردمندانه تر و اخلاقی تر است؟ و کدام برای جامعه بهتر یا بدتر است؟
بعضی از بیحجابها برای بی حجابی خود دلیل میتراشند، سعی میکنند توجیه کنند. بعضی هم نمیدانند چرا باید حجاب داشته باشند و ضرورت و منطقش چیه. تمام توجیهات و استدلال های طرفین را ببینید👆 قضاوت با شما
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
کپی کن
#روشنگری = گسترش آگاهی 👇👇
🌏 خارج بدون سانسور👇
@kharejbs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گناهی که باعث اخراج برخی از یاران سیدالشهداء در صبح عاشورا شد!
🎙 #استاد_رحیم_پور_ازغدی
⏱ #سخنرانی_کوتاه
📺 #تصویری
---------------------------------------------------
💐 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود 💐
به سوی ظهور🌷
@zohore_emamezaman
هدایت شده از مَسعود ریاعی
🍀نزد ذهن،
☘نزد روح
– نزد شما علمْ خواندن و حفظ کردن است، نزد ما علمْ دانستن و رها کردن و فرا رفتن است.
– نزد شما عشقْ به چیزی چسبیدن و لذت بردن است، نزد ما عشق آزاد کردن و به مشاهدهٔ رشد نشستن است.
– نزد شما شفاعت اِعمال نفوذ و پارتیبازی کردن است، نزد ما کارمای دوست را جوانمردانه بر عهده گرفتن و پرداختن است.
– نزد شما تسلیم، صِرف اَشهَد گفتن و سپس در زندگی مطیع این و آن شدن است، نزد ما تسلیم، تسلیم راستی و درستی بودن و پیوسته فقط مطیع حق شدن است.
– نزد شما حوران بهشتی زنان زیبا و سکسیاند، نزد ما “حور” وجه دیگر “روح” سالک است که با خود اوست. که “حور” همان “روح” برعکس است چون از آخر خواندهشود.
– نزد شما خوبی کردن به نیت لنگر انداختن در بهشت پر نعمت است، نزد ما خوبی کردن وظیفهای است که جز آن نتوانیم اگرچه به جهنم رویم.
– نزد شما عبادت صرفاً انجام اعمالی ظاهری برای نیل به پاداش است، نزد ما رفاقت با رفیق اعلی و خدمت بیچشمداشت به خلق او داشتن است.
– نزد شما بسماللهالرحمنالرحیم صرفاً یک جمله است که به تحلیل صرفیاش مینشینید، نزد ما بسماللهالرحمنالرحیم تمامیت هستی و جریان حیات است که آن به آن به مشاهدهاش میپردازیم.
– نزد شما جهاد گریبان این و آن را گرفتن و جهان را به مخاطره انداختن است، نزد ما نفس امّاره و اوصاف پلید و آلوده را مهار زدن و جهان را به صلح و دوستی و مدارا فرا خواندن است.
– نزد ما وجود پیامبر “رحمةللعالمین” یعنی رحمتی برای همهٔ جهانیان است و هرگز برای خود پادشاهی را نخواسته است، نزد شما وجود پیامبر، امتیازی است برای سروَری کردن بر جهان که فقط خاص خودتان است.
– نزد ما قرآن کتاب سلوک و رشد و رهایی و تسلط بر نفس خویش است، نزد شما متنی برای تحکم و سلطهٔ نفس بر دیگران است.
آنچه نزد شما از فهم قرآن است با آنچه نزد ماست، متفاوت است؛ پس “لَکُم دِینُکُم و لِیَ دِینِ”(دین شما از آنِ شماست و دین من برای من).
[در این متن مراد از ضمیر “شما” همان ذهن تاریکاندیش است و مراد از ضمیر “ما” همان روح به وحدت رسیده و تسلیم است]
مسعود ریاعی
https://eitaa.com/masoudriaei01
هدایت شده از مَسعود ریاعی
“مجموعه نکات قرآنی”🌺
👈 شماره : ۳۹
« #قرآن_جاریست_در_تمام_زمانها_و_مکانها »
- اصطلاحی در علوم قرآنی است تحت عنوان “جَری” که به معنای جاری شدن و جریان داشتن است. این اشاره بدان دارد که مفاهیم آیات و کلمات خداوند، مختص یک زمان و مکان نبوده بلکه در همه ی زمانها و مکانها جریان داشته و دارای حیات و تاثیرگذاری اند. این کتاب، جاری است، ماجراهایش جریان دارد.
نه قصه ی موسی و فرعون قدیمی شده،
نه حکایت نمرود،
نه عشق زلیخا،
و نه سلوک موسی با خضر، و …
در تفسیر العیاشی، حدیثی از امام باقر(ع) آمده که ایشان فرمودند:
“اگر قرار باشد آیه ای که در باره ی قومی نازل شد، با مرگ آن مردمان بمیرد، بنابراین از قرآن دگر چیزی باقی نمی ماند. اما چنین نیست.
قرآن تا آسمانها و زمین پابرجاست همچنان جریان خواهد داشت و برای هر قومی که آن را تلاوت کند، آیه ای است که آنها مصداق آن آیه از خیر یا شر هستند!”
در حدیثی دیگر ایشان در باره “ظَهر” و “بَطن” قرآن فرمودند: “ظَهر قرآن، آنانند که قرآن در باره ی آنها نازل شده و بَطن قرآن، کسانی اند که اعمالی مانند اعمال آنها دارند!”
در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده که فرمودند:
” اِنَّ فِی القُرآنِ ما مَضَی و ما یَحدُث و ما هُوَ کائِن … (در قرآن اموری است که واقع شده، اموری است که در جریان است و اموری است که در آینده واقع خواهد شد. و چه بسا یک اسم دارای وجوه بی شماری باشد که جز جانشینان پیامبر ص، کسی بدان آگاه نیست!).
در روایت دیگری از امام کاظم(ع) در کافی آمده که فرمودند:
“قرآن را ظاهری و باطنی است. اما آنچه را که خداوند در قرآن حرام کرده، ظاهر است و باطن آن، رهبران ستم اند! و همه ی آنچه را خداوند در کتابش حلال کرده، ظاهر است و باطن آن، رهبران حق اند!
” دقت کن، نکته فقط این نیست که ماجراها تکرار می شوند؛ اعجاب برانگیزتر آنکه آیات و کلمات قرآن اشاره به وجود زنده دارند! زنده به معنای وجودی زنده، نه به عنوان یک تشبیه یا استعاره ادبی صرف!
بدان، آنها که اهل قرآن اند، “اهل الذکر” اند، آگاهی های زمان خود را با چنین نگاهی از آن استخراج می کنند!
به قلم: مسعود ریاعی
🆔 @masoudriaei01
هدایت شده از Aminikhaah_Media
11 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-05-25) Mashhade Moghadas.MP3
24.92M
🔈 #از_حیوانیت_تا_حیات
🔰 فصل چهارم؛ از فرضیههای نفسانی تا مرضیههای ربانی | جلسه یازدهم
▪️بیست و نهم محرم، ۱۴۰۲
* آیا شکوه و پیشرفت ظاهری دلیل بر خوبی یک جامعه است؟
* انسان ذاتاً نادان است => بدتر از آن اینکه عجول است => بدتر از آن اینکه حق به جانب است!
* عذاب => عدم تطبیق تصورات ما با حق
* انسان در چنگال خوشایند خود گرفتار است!
* دلیل تلخی یا شیرینی تجربه های نزدیک به مرگ در افراد مختلف چیست؟
* چطور همه دنیا برای کافر شر است؟
* به خاطر بیحجاب شدن چند نفر خودتو نباز!
* مهلت خداوند به کافر برایش خیر نیست!
* راز صعود انسان => گذشتن از تعلقات
* تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا => سبک شوید تا برسید
* شرط شهادت؛ آمادگی برای رها شدن
* شک به خود؛ راه رهایی از چراها
* قصه رهایی اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام
* جوشش مغناطیس محبت امام حسین علیهالسلام در کربلا
* عشق بازی غلام سیاه با امام حسین علیهالسلام
* کانَ اهلُ الشَّام يَبصُقونَ في وُجوهِهِنَّ ...
⏰ مدت زمان: ۱:۰۰:۵۰
📅 ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
📱دریافت صوت کامل این مبحث و دهها دوره دیگر در نرمافزار کاربردی تعالی👇
🔹 نصب از طریق کافه بازار
#پیشرفت
#عذاب
#شهادت
#تعلقات
#مشهد
🔔@Aminikhaah_Media
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️🍃🌹🍃▪️
✅ دستورالعمل استاد فاطمی نیا رحمت الله علیه برای کسانیکه دستشان به زیارت حرم نمیرسه👌👌👌
برای جاماندگان اربعین😭😭
#اربعین
✨اعمال ماه صفر✨
🔹صدقه دادن
🔸اگر کسى بخواهد از بلاهاى نازله این ماه محفوظ بماند، هر روز ده مرتبه دعای «یا شدید القوی...» را بخواند.
📚مفاتیح الجنان
#اعمال
#ماه_صفر
✅@Taalei_edu
06 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-05-31) Mashhade Moghadas.mp3
23.41M
🔈 #از_حیوانیت_تا_حیات
🔰 فصل پنجم؛ فجر متقین، فجور مترفین | جلسه ششم
▪️پنجم صفر، ۱۴۰۲
* مترَفین؛ سرخوشهای سرکشی که تن به زحمت و رنج نمیدهند
* منطق مترفین؛ فرار از درد و رنج و ناخوشی
* متّقین؛ حرکت به سمت گردنهها و استقبال از سختیها
* منزل زباله؛ محل جدا شدن عده زیادی از امام حسین علیهالسلام به خاطر رسیدن وقت سختی
* در سرازیری خیلیها ظاهرا دیندار هستند!
* در سربالایی است که عیار دینداران مشخص میشود
* صبر عظیم اصحاب سید الشهداء علیهالسلام هنگام دیدن مصیبتهای سنگین
* مترَفین؛ باقی ماندگان بر دین پدرانشان => کسانی که حتی زحمت تحقیق به خودشان نمیدهند
* راحتی؛ اصول دین مترفین
* ملامت و سرزنش درونی؛ شاهراه رشد و ترقّی انسان
* نفس انسان؛ واحدِ دارای مراتب
* مرتبه نفس اماره؛ زندگی حیوانی، مترَفین
* مرتبه نفس لوّامه؛ واسطه رسیدن به نفس مطمئنه
* مرتبه نفس مطمئنه؛ اتصال با خدای متعال، متّقین
* مترَفین؛ نفس لوّامهای که دائم دیگران را سرزنش میکند!
* نفس لوامه؛ استادِ سیر و سلوکی انسان
* مراقبه و محاسبه؛ راهکار زنده شدن نفس لوامه
* عذاب قیامت؛ سرزنشهای نفس لوامه که دیگر سودی ندارد ...
* حالات عجیب میرزا جواد آقا تهرانی؛ عکس گرفتن به شرط شفاعت!
* مناجات ابوحمزه؛ خدایا من حتی ارزش عذاب کردن ندارم ...
* سر خُم می سلامت شکند اگر سبویی ...
⏰ مدت زمان: ۵۹:۱۹
📅 ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
📱دریافت صوت کامل این مبحث و دهها دوره دیگر در نرمافزار کاربردی تعالی👇
🔹 نصب از طریق کافه بازار
#عذاب
#نفس_اماره
#نفس_لوامه
#نفس_مطمئنه
#مشهد
🔔@Aminikhaah_Media
#نکات_قرآنی
۶۰۰- “قالُوا لَو کُنّا نَسمَعُ اَو نَعقِلُ ما کُنّا فِی اَصحابٍ السَعِیرٍ”
(گفتند؛ اگر می شنیدیم و عقل مان را به کار می بستیم اکنون از دوزخیان نبودیم!)
☆ وقتی طرز شنیدن به حق را ندانیم و نتوانیم، وقتی در این دنیا حاکمیت عقل از دست برود، آنچه بر جای می ماند چیزی جز حسرت نخواهد بود. چه تنها حاکمیت مورد تأیید خداوند که راه به صلاح می برَد، حکومت عقل است. عقل است که اولین مخلوق خداست؛ “اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ العَقل ”. عقل است که بزرگترین تابع “حق” است. عقل است که عدالت را می فهمد و قادر است به عدالت رفتار کند. عقل است که خلّاق است، که گره گشای معضلات و مشکلات مادی و معنوی است. این نور عقل است که خوب می بیند و صلاح را از فساد تشخیص می دهد. عقل، آفریننده ی خوبیها، زداینده ی بدیها و ایجادکنندهٔ فوائد عدیده است. عقل محبوب خداست و از میان تمامی مخلوقاتش، برگزیده ای کارآمد و ارزشمند است. عقل، بهشت آفرین و دوزخ زُداست. این عقل همان است که شایسته حکومت است. هر نوع حاکمیتی که بی بهره از عقل خداداده باشد جز خسارت و ویرانی به بار نخواهد آورد. و یادت باشد که “عذاب سعیر” نتیجه ی بی عقلی و حماقت است. ای دوست، این عقلی که می گویم خود عین عشق است، عین فرزانگی است، و تو با مراقبه به چنین عقلی واصِل می شوی. عقلی که درست می شنود و درست می بیند، عقلی که خود دروازه ی شهود است. مراد از این عقل، ذهن و ذهنیات تو نیست، احساسات و عواطف تاریک و آگاهی های ناقص و مغشوش نمی باشد. این عقل علت و منشأ خلقتی است که در آن واقع گشته ای. نور است؛ “العَقلُ نُورٌ”.
مسعود ریاعی
@masoudriaei01
“مجموعه نکات قرآنی”🌺
👈 شماره : ۴۰
« #او_اول_و_آخر_و_ظاهر_و_باطن_است »
- “هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ” حدید۳
( او، اول و آخر و ظاهر و باطن است!)
وای بر سالکی که نتواند این چهار اسم را در “وحدت” بنگرد! کارش زار است!
چه در کثرت و حیرت به دام خواهد افتاد!
چه بسا کسانی که در اثر نافهمی این اسماء، به شرک و چند خدایی افتاده اند، چه بسا کسانی که گرفتار پانته ایسم و همه خدایی شده اند.
آنکه با بدفهمی اش، به دام “اول” افتد بی آنکه “آخر” را بداند، حظّ و بهره اش، نگرانی در مورد گذشته است.
آنکه به دام “آخِر” افتد بی آنکه “اول” را بداند، همواره نگران آینده است.
آنکه به دام “ظاهر” افتد بی فهمِ باطن، گرفتار کثرت گشته است و همواره در میان مظاهر بسیار، در حیرت است.
و آنکه به دام “باطن” افتد بی درک ظاهر، هستی و جریان آن را درک نکرده است. می بینی، وادی خطرناکی است.
چون اقیانوسی ژرف است و اگر خدا به داد سالک نرسد، غرقش حتمی است.
به قلم: مسعود ریاعی
🆔 @masoudriaei01
#نکات_قرآنی
۶۰۱- “الکاذبین”
☆ “کاذبین” را غالباً به دروغگویان ترجمه می کنند. اما این ترجمه ای ناقص و نارساست. زیرا دروغ گفتن فقط یک وجه از معنای “کاذب” است. دروغ حیطه های گوناگون دارد. شخص کاذب گاه احساساتش دروغین است، گاه اندیشه ها و باورهای ذهنی اش دروغین است، گاه رفتارش دروغین است، آن هم بی آن که حتی سخنی بر زبان آورده باشد. گفتن سخن دروغ فقط یک وجه ظاهری از قضیه است. اهل کذب کسانی اند که در دروغ و با دروغ زندگی می کنند. کارشان را با دروغ به پیش می برند و همواره در دروغ قوام یافته و می یابند. اینان مَظهَر دروغ و تجلّیگاه آنند. این کسان از دیگران انتظار راستی و درستی دارند اما وجود خودشان کمترین بهره ای از راستی و درستی نبرده است. کاذبین، انکار کنندگان حق اند و در این کار تخصص و تبحری شگفت به دست آورده اند. اینان می توانند براحتی برای عوام، یک چیز باطل و احمقانه را، مفید و ارزشمند جلوه دهند، و بالعکس، هر مفید و نجات بخشی را، مضر و شیطانی معرفی نمایند. بر خلاف تصور بسیاری که خیال می کنند کاذبین هر جامعه بیشتر از افراد بی سواد و کم سواد و بیکار و کم نفوذ تشکیل شده است، باید گفت که ابداً اینطور نیست. اتفاقاً بیشترین کاذبین دارای دانش و بینش اند و عموماً از قدرت و نفوذ برخوردارند. زیرا اگر اهل دانش نباشند چگونه می خواهند آیات حق را انکار کنند؟! دقت کن! کسی که بتواند آیات حق را انکار کند باید دارای دانش و بینش کافی برای رد و انکار باشد. باید چنان خود را بنمایاند و چنان بیانی داشته باشد تا بتواند حقی را انکار کرده، و حتی بتواند آن را به نفع خود مصادره نماید. “کاذبین”، یک گروه احمق نیستند. آنها یک جمع منسجم اند که در هر جامعه، برخوردار از قدرت تخریبی قابل توجهی اند. و دقیقاً از این روست که قرآن کریم بارها نسبت به آنها و خطرات شان هشدار می دهد. “لَعنَتَ اللهِ عَلَی الکاذِبِینَ”(کاذبین از رحمت خدا دور باد!).
ای دوست، از دیگر نشانه های کاذبین، توانایی شان در تمسخر و استهزا است. این چنین رفتاری برایشان همچون یک سلاح کارآمد است. زیرا دریافته اند که اگر بتوان با تکه پراندنی، یا برچسبی، یا تکه کلامی عوام پسند، نکته ی حقی را مورد حمله قرار دهند و تکذیبش کنند، چنین روشی بهتر و کارآمدتر و کم هزینه تر از هر بحث و نقد و گفتگویی است. کاذبین، توجیه گرانی زبر دست اند. هر چیزی را به راحتی و آنگونه که بخواهند توجیه می کنند و حتی برایش سند و مدرک دست و پا می کنند. زیرا کاذبین برای پیشبرد اهداف شان باید در انظار عموم راستگو جلوه کنند. تا باورشان کنند. پس مجبورند به جلوه ی صادقین در آیند. فلذا منافق نیز هستند.
مسعودریاعی
@masoudriaei01