🪴🌸🌸🪴🌸🌸🪴🌸🌸🪴
🌸🪴🪴🌸🪴🪴🌸🪴🪴🌸
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۳۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
آیه۳۶) وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُونَ
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴
آیه۳۶) و مردم (بر این عادتند که) هرگاه ما رحمتی به آنها چشانیم شاد شده و اگر رنج و بلایی از کرده خودشان ببینند در آن حال (به جای توبه به درگاه خدا، از رحمتش به کلی) نومید میشوند.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
تفسیر آیه)بالاخره، آخرین آیه مورد بحث که ترسیم دیگرى از طرز فکر و روحیه این جاهلان کم ظرفیت است، چنین مى گوید: هنگامى که رحمتى به مردم بچشانیم خوشحال و مغرور مى شوند، و هر گاه بلا و رنج و دردى به خاطر اعمالى که انجام داده اند، به آنها برسد ناگهان مأیوس و نومید مى گردند (وَ إِذا أَذَقْنَا النّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذا هُمْ یَقْنَطُونَ).
در حالى که مؤمنان راستین، کسانى هستند که، نه به هنگام نعمت گرفتار غرور و غفلت مى شوند، و نه به هنگام مصیبت، گرفتار یأس و نومیدى، نعمت را از خدا مى دانند و شکر به درگاه او مى برند، و مصیبت را آزمون و امتحان، و یا نتیجه اعمال خویش محسوب مى دارند و صبر مى کنند و رو به درگاه او مى آورند.
افراد بى ایمان در میان غرور و یأس دست و پا مى زنند، و افراد با ایمان در میان شکر و صبر قرار دارند.
ضمناً، از این آیه به خوبى استفاده مى شود که لااقل، بخشى از مصائب و گرفتارى هائى که دامان انسان را مى گیرد، نتیجه اعمال و گناهان او است، خدا مى خواهد به این وسیله به آنها هشدار دهد و آنان را پاک کرده و به سوى خود آورد.
این نکته نیز لازم به یادآورى است که جمله فَرِحُوا بِها در اینجا تنها به معنى خوشحال شدن به نعمت نیست، بلکه منظور شادى توأم با غرور و یک نوع مستى و بى خبرى است، همان حالتى که به افراد کم مایه به هنگامى که به نوائى مى رسند دست مى دهد، و گرنه شادى توأم با شکر، و توجه به خدا نه تنها بد نیست بلکه به آن دستور داده شده است: قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا .(۲)
تعبیر به ما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ که معاصى را به دستها نسبت مى دهد، به خاطر این است که: بیشترین اعمال انسان، به کمک دست او انجام مى شود، هر چند گناهانى با قلب یا با چشم و زبان نیز، صورت مى گیرد، اما فزونى اعمال دست، موجب این تعبیر شده است.
در اینجا سؤالى پیش مى آید که، آیا این آیه با آیه سى و سوم همین سوره (دو آیه قبل) تضاد ندارد؟!، چون در این آیه سخن از یأس آنها به هنگام مصائب است، در حالى که آیه گذشته از توجه آنها به خدا به هنگام بروز مشکلات و شدائد سخن مى گوید، خلاصه، آن یکى سخن از امیدوارى مى گوید و این، سخن از یأس؟
اما با توجه به یک نکته، پاسخ این سؤال روشن مى شود و آن این که:
در آیه گذشته، بحث از مسأله ضرّ یعنى حوادث زیانبار مانند طوفان ها و زلزله ها و شدائد دیگر در میان بود، که عموم مردم ـ اعم از موحد و مشرک ـ در این حال به یاد خدا مى افتند، و این یکى از نشانه هاى فطرت توحیدى است.
اما در آیه مورد بحث، سخن از بازتاب هاى معاصى انسان است و یأس ناشى از آن، زیرا بعضى از افراد چنانند که اگر عمل نیکى انجام دهند مغرور مى شوند، و خود را مصون از عذاب الهى مى شمرند، و هنگامى که کار بدى انجام دهند و عکس العملش دامن آنها را بگیرد، یأاس از رحمت خدا سراسر وجودشان را احاطه مى کند، هم آن عُجْب و غرور مذموم است، و هم این یأس و نومیدى از رحمت خدا.
بنابراین هر یک از دو آیه، مطلبى را مطرح کرده که از دیگرى جدا است.
تفسیر نمونه)
🌸🌿🌸🌿
🌸 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️☀️☀️♦️☀️☀️♦️
🎦 #سخنرانی استاد عالی
💌 علاقه و محبت امام کاظم(ع) نسبت به #حضرت_معصومه (س)
💐یا فاطِمَةُ اِشْفَعِی لی فِی الْجَّنَّةِ
#میلاد_حضرت_معصومه
🌸🌿🌸🌿
🌸 @ghorun
🍀🍀▫️🍀🍀▫️🍀🍀
«یا فاطِمَةُ اِشْفَعِی لی فِی الْجَّنَّةِ فَاِنَّ لَک عِنْدَاللهِ شَأْنَاً مِنَ الشّأن؛
ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی.»
🌷میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) مبارک
#میلاد_حضرت_معصومه
🌸🌿🌸🌿
🌸 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🎦 نماهنگ زیبای صابر خراسانی
🌼ولادت حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) و #روز_دختر
🌺ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِة(س)
#میلاد_حضرت_معصومه
🌸🌿🌸🌿
🌸 @ghorun
🌹💢🔅💢🌹💢🔅💢🌹💢
«قَالَ الصَّادِقُ(ع): إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هوَ الْمدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ منْ وُلْدِی تسَمَّی فاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قَالَ الرَّاوِی وَ کانَ هَذَا الْکلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یولَدَ الْکاظِمُ(ع)؛
حضرت صادق(ع) فرمود:
✨ برای خداوند حرمی است که مکه باشد
✨ و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد
✨و برای امیرمؤمنان حرمی است که آن کوفه باشد
✨ و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد.
به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق(ع) وقتی فرمود که هنوز فرزند (امام) کاظم(ع) به دنیا نیامده بود.»
#میلاد_حضرت_معصومه
🌸🌿🌸🌿
🌸 @ghorun
🔅🪴🔅🍃🍃🍃🍃🔅🪴🔅
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۳۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰🍃🍃
آیه۳۷) أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
〰〰〰〰〰🔅🔅
آیه۳۷) آیا ندیدند که همانا خدا هر که را خواهد وسیع روزی کند و هر که را خواهد تنگ روزی گرداند؟ همانا در این امر ادله روشنی (از حکمت الهی) برای اهل ایمان پدیدار است
〰〰〰〰〰🍃🍃
تفسیر آیه)37)- این آیه همچنان از «توحید ربوبیت» سخن میگوید، و به تناسب بحثی که در آیات گذشته آمده بود که بعضی از کم ظرفیتان با روی آوردن نعمت، مغرور و با مواجه شدن بلا، مأیوس میشوند، چنین میفرماید: «آیا ندیدند که خداوند روزی را برای هر کس بخواهد گسترده (و برای هر کس بخواهد) تنگ میسازد» (أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ).
درست است که عالم، عالم اسباب است ولی در عین حال این یک قاعده کلی و همیشگی نیست، چرا که گاه افراد بسیار جدی و لایقی را میبینیم که هر چه میدوند به جایی نمیرسند، و به عکس گاه افراد کم دست و پا را مشاهده میکنیم که درهای روزی از هر سو به روی آنها گشوده است! این استثناها گویا برای این است که خداوند نشان دهد با تمام تأثیری که در عالم اسباب آفریده، نباید در عالم اسباب گم شوند، و نباید فراموش کنند که در پشت این دستگاه، دست نیرومند دیگری است که آن را میگرداند.
لذا در پایان آیه میگوید: «در این نشانههایی است از قدرت و عظمت خدا برای قومی که ایمان میآورند» (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🌙 #ماه_ذی_القعده که با #ولادت_حضرت_معصومه و امام رضا ع) شروع میشود و با شهادت فرزند امام پایان می یابد یک ماه امام رضایی است.
امام مونسی رفیق و پدری مهربان و برادری همسان و مادر نیکوکار است نسبت به فرزند کوچک.
📚الکافی
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🌷〰〰〰〰
🌷جایگاه دختران در نگاه امام امت
🌿بمناسبت #میلاد_حضرت_معصومه و روز دختر
🆔 @ghorun
🌼🌿🌸🌿🌼🌿🌸🌿🌼🌿🌸🌿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۳۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۳۸فَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ ذلِکَ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یُرِیدُونَ وَجْهَ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
۳۸ ـ پس حق نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن! این براى آنها که رضاى خدا را مى طلبند بهتر است، و چنین کسانى رستگارانند
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
و از آنجا که هر نعمت و موهبتى، وظائف و مسئولیت هائى را همراه مى آورد، در آیه بعد روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى گوید: چون چنین است حق بستگان و نزدیکان را ادا کن، و همچنین مسکینان و درراه ماندگان را (فَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ).
به هنگام وسعت روزى فکر نکن آنچه دارى از آن تو است، بلکه دیگران نیز در اموال تو حق دارند، از جمله خویشاوندان و افراد مستمندى که از شدت فقر زمین گیر شده اند، و همچنین افراد آبرومندى که دور از وطن، بر اثر حوادثى در راه مانده اند و محتاجند.
تعبیر به حَقَّهُ بیانگر این واقعیت است که، آنها در اموال انسان شریکند و اگر چیزى انسان مى پردازد، حق خود آنها را ادا مى کند و منتى بر گردن آنان ندارد.
جمعى از مفسران، مخاطب را در این آیه منحصراً پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)دانسته اند، و ذى القربى را خویشاوندان او، در روایت معروفى از ابو سعید خدرى و غیر او، چنین نقل شده: هنگامى که آیه فوق نازل شد پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) فدک را به فاطمه بخشید و تسلیم وى نمود (لَمّا نَزَلَتْ هذِهِ الآیَةُ عَلَى النَّبِى(صلى الله علیه وآله) أَعْطى فاطِمَةَ فَدَکاً وَ سَلَّمَهُ اِلَیْها).
عین این مضمون، از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده است.
این معنى در روایت بسیار مشروحى ضمن بیان گفتگوى بانوى اسلام فاطمه زهراء (علیها السلام) با ابوبکر از امام صادق(علیه السلام) آمده است.
ولى جمعى دیگر از مفسران، خطاب را در این آیه عام گرفته اند، و شامل پیامبر(صلى الله علیه وآله) و غیر او مى دانند، طبق این تفسیر، همه مردم موظفند که حق خویشاوندان و ذى القربى خود را فراموش نکنند.
البته این دو تفسیر، منافاتى با هم ندارد و قابل جمع است، به این ترتیب که: مفهوم آیه، مفهوم گسترده اى است و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و خویشاوندان او مخصوصاً فاطمه زهراء (علیها السلام) مصداق اتمّ آن است.
و از اینجا روشن مى شود که، هیچ یک از تفاسیر فوق، با مکّى بودن این سوره منافات ندارد، چرا که مفهوم آیه، یک مفهوم جامعى است که هم در مکّه مى بایست به آن عمل شود، و هم در مدینه و حتى اعطاى فدک به فاطمه (علیها السلام) بر اساس این آیه، کاملاً قابل قبول است.
تنها چیزى که در اینجا باقى مى ماند جمله لَمّا نَزَلَتْ هذِهِ الآیَةُ... در روایت ابو سعید خدرى است، که ظاهرش این است: اعطاى فدک بعد از نزول آیه بوده است، ولى اگر لَمّا را در اینجا به معنى علت بگیریم نه به معنى زمان خاص، این مشکل نیز حل مى شود، و مفهوم روایت این خواهد بود که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) به خاطر این دستور الهى فدک را به فاطمه (علیها السلام) عطا کرد، به علاوه گاه آیاتى از قرآن دو بار نازل شده است.
اما این که: چرا از میان همه افراد نیازمند، و صاحب حق، تنها این سه گروه ذکر شده اند؟ ممکن است به خاطر اهمیت آنها باشد، زیرا حق خویشاوندان از هر حقى بالاتر است، و در میان محرومان و نیازمندان، مساکین و واماندگان در راه، از همه نیازمندترند.
🌷@ghorun
ادامه تفسیر آیه👇👇👇
و یا به خاطر نکته اى است که، فخر رازى در اینجا آورده، او مى گوید: اصناف هشتگانه اى که مى بایست زکات به آنها پرداخت، در صورت وجوب زکات است، ولى سه گروهى که در این آیه ذکر شده اند، حتى در صورت تعلق نگرفتن زکات نیز کمک به آنها لازم است; چرا که بعضى از خویشاوندان واجب النفقه انسانند و مسکین فقیر محرومى است که اگر به او کمک نشود، چه بسا جانش به خطر بیفتد، همچنین ابن السبیل ممکن است در شرائطى باشد که با نرسیدن کمک تلف شود، ترتیبى که در ذکر این سه گروه، در آیه رعایت شده نیز،
متناسب با ترتیب اهمیت آنها است .
به هر حال، در پایان آیه، براى تشویق نیکوکاران، و ضمناً بیان شرط قبولى انفاق، مى فرماید: این کار براى کسانى که تنها رضاى خدا را مى طلبند بهتر است (ذلِکَ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یُرِیدُونَ وَجْهَ اللّهِ).
و کسانى که چنین کار نیکى را انجام مى دهند رستگارانند (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
آنها، هم در این جهان رستگار خواهند شد، چرا که انفاق برکات عجیبى در همین زندگى همراه خود مى آورد، و هم در جهان دیگر، که انفاق، یکى از سنگین ترین اعمال در ترازوى سنجش الهى است.
با توجه به این که: وجه اللّه به معنى صورت جسمانى خداوند نیست، که او صورت جسمانى ندارد، بلکه به معنى ذات پاک پروردگار است، این آیه نشان مى دهد که، تنها مسأله انفاق و پرداختن حق خویشاوندان، و دیگر صاحبان حقوق کافى نیست، مهم آن است که با اخلاص، و نیت پاک و خالى از هرگونه ریا و خودنمائى و منت و تحقیر، و انتظار پاداش، توأم باشد.
ذکر این نکته نیز لازم است که، بر خلاف گفته بعضى از مفسران که تصریح کرده اند: انفاق، به خاطر رسیدن به بهشت مصداق وجه اللّه نیست، تمام کارهائى که انسان انجام مى دهد، و نوعى ارتباط با خدا دارد خواه براى رضاى او، یا رسیدن به پاداش او، یا نجات از کیفر او باشد، همه مصداق وجه اللّه است، هر چند مرحله عالى و کامل آن است که: جز عبودیت و اطاعت او را در نظر نگیرد.
🌷@ghorun
🌺پيامبر اکرم صلی الله عليه و اله میفرمایید:
مَن سَرَّهُ أن یستَجیبَ اللّه لَهُ عِندَ الشَّدائِدِ وَ الکربِ فَلیکثِرِ الدُّعاءَ فِی الرَّخاءِ
هر کس دوست دارد خداوند هنگام سختی ها و گرفتاری ها دعای او را اجابت کند، در هنگام آسایش، دعا بسیار کند.
🌷@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙
🔹یک آیه برای تمام زندگی
🎙سخنرانی استاد مسعود عالی
🌷@ghorun
🌙امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:
آنکه دنیا را بشناسد
از رنجهایی که به اومی رسد
اندوهگیننمیشود.
غررالحکم
🌷@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ مردم کردستان عاشق این فرمانده بزرگ بودند!
🌷@ghorun