🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره توبه آیه۱۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۱۶) أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ الَّذینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ لَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لا رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنینَ وَلیجَةً وَ اللّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
آیه۱۶ ـ آیا گمان کردید که (به حال خود) رها مى شوید در حالى که خداوند هنوز کسانى را که از شما جهاد کردند و غیر از خدا و رسولش و مؤمنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند (از دیگران) مشخص نساخته است؟! (باید آزمون شوید; ) و خداوند به آنچه عمل مى کنید آگاه است!
... ... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۱۶)
در این آیه، مسلمانان را از طریق دیگرى به جهاد تشویق کرده، متوجه مسئولیت سنگین خود در این قسمت مى کند که نباید تصور کنند، تنها با ادعاى ایمان، همه چیز درست خواهد شد، بلکه صدق نیت، درستى گفتار، و واقعیت ایمان، در مبارزه با دشمنان، آن هم یک مبارزه خالصانه و دور از هر گونه نفاق، روشن مى شود.
نخست مى فرماید: آیا گمان کردید شما را به حال خودتان رها مى سازند؟ و در میدان آزمایش قرار نخواهید گرفت؟ در حالى که هنوز مجاهدین شما، و هم چنین کسانى که جز خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مؤمنان محرم اسرارى براى خود انتخاب نکرده اند، مشخص نشده اند ؟ (أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ الَّذینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ لَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لا رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنینَ وَلیجَةً).
وَلیجَة از ماده وُلُوج به معنى دخول است، و به کسى گفته مى شود که محرم اسرار و گرداننده کارهاى انسان مى باشد، و معنى آن تقریباً با بِطانَة یکسان است.
در حقیقت جمله فوق دو مطلب را به مسلمانان گوشزد مى کند، و آن این که: تنها با اظهار ایمان کارها سامان نمى یابد، و شخصیت اشخاص روشن نمى شود، بلکه با دو وسیله آزمایش، مردم آزمون مى شوند:
✨نخست جهاد در راه خدا، براى محو آثار شرک و بت پرستى;
✨و دوم ترک هر گونه رابطه و همکارى با منافقان و دشمنان، که اولى دشمنان خارجى را بیرون مى راند و دومى دشمنان داخلى را.
جمله: لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ: در حالى که خدا هنوز ندانسته ، که نظیر آن در سایر آیات قرآن نیز دیده مى شود، و در واقع به معنى هنوز تحقق نیافته است مى باشد (به تعبیر دیگر نفى علم به معنى نفى معلوم است و این گونه تعبیر معمولاً در موارد تأکید به کار مى رود) و گرنه خداوند طبق دلایل عقلى و صریح آیات فراوانى از قرآن از همه چیز آگاه بوده و خواهد بود.
🍂این آیه در حقیقت شبیه دومین آیه سوره عنکبوت است، آنجا که مى فرماید: أَ حَسِبَ النّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا یُفْتنُونَ: آیا مردم گمان مى کنند آنها را به حال خود رها مى سازند و آزمایش نمى شوند ؟
و همان گونه که در تفسیر سوره آل عمران گفتیم آزمایش هاى الهى براى کشف امر مجهولى نیست، بلکه به معنى پرورش و به منظور شکوفا کردن استعدادها و آشکار ساختن اسرار درون افراد است.
و در پایان آیه به عنوان اخطار و تأکید مى فرماید: خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است (وَ اللّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ).
مبادا کسانى چنین تصور کنند: خدا از ارتباط هاى مخفیانه آنها با منافقین و دشمنان بى خبر است بلکه به خوبى همه را مى داند و بر طبق آن با بندگان خود رفتار خواهد کرد.
از طرز بیان آیه چنین بر مى آید که: در میان مسلمانان آن روز افرادى تازه به محیط اسلام گام گذارده بودند، و آمادگى روحى براى جهاد نداشتند، این سخن درباره آنها است، و گرنه مجاهدان راستین وضع خود را بارها در میدان هاى جهاد تا آن روز روشن ساخته بودند.
تفسیر نمونه)
🍁 @ghorun ✨
🔘⚪️🔘⚪️🔘➰➰➰➰➰➰➰
⁉️چرا سوره ی توبه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» ندارد؟
🔅۱- برخی حکمت آن را ارتباط سوره های انفال و توبه یا آن که این دو سوره را یک سوره دانسته و آن را دلیل عدم ذکر « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» معرفی نموده اند.
کسانی که ارتباط میان سوره ی انفال و توبه را دلیل نیامدن «بسم الله» در آغاز سوره ی توبه می دانند، به روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ تمسک کرده اند که می فرماید: «انفال و برائت یک سوره محسوب می شوند» و معتقدند: تناسب و ارتباط میان این دو سوره، از ارتباط سایر سوره ها با یک دیگر بیش تر است بلکه در بیش تر مسایل، گویی سوره ی توبه متمم سوره ی انفال است. چرا که بیش تر مطالب این دو سوره در اصول و فروع دین ، سنن الهی، شریعت و قانون، به ویژه قوانین جنگ و آن چه مربوط به آن است مانند آمادگی رزمی ، اسباب پیروزی و غیره از امور روحی ، مالی ،احکام معاهدات ، پیمان ها از نظر حفظ ، نقض به موقع آن ها و نیز احکام ولایت در جنگ میان مؤمنان با یکدیگر و کافران با هم و هم چنین ویژگی مؤمنان راستین ،کفرپیشگان ، منافقان و بیماردلان، آن چه در سوره ی انفال به طور اجمال مورد اشاره قرار گرفته در سوره ی توبه به تفصیل آمده است.
🔅۲- بعضی دیگر، دلیل آن را عدم تناسب « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» ـ که نشانه ی رحمت است ـ با اعلام برائت ـ که نشانه ی غصب است ـ دانسته اند.
کسانی که این دو را یک سوره نمی دانند و حکمت نیامدن « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» در آغاز سوره ی توبه را عدم تناسب « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» با اعلام برائت دانسته اند، استناد نموده اند به روایتی از حضرت علی ـ علیه السلام ـ که می فرمایند: « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ برای امان و رحمت است ولی سوره ی برائت برای برداشته شدن امان از شمشیر نازل شده است.»
این گروه عقیده دارند سوره ی توبه مستقل است و نیامدن « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» در آغاز آن به خاطر لحن قهرآمیز سوره نسبت به مشرکان و اعلام تنفر از مشرکان پیمان شکن است که این موضوع با « بِسمِ اللَهِ الرَحمَنِ الرَحِیمِ» که نشانه ی صلح و رحمت است سازگار نیست.
🍁 @ghorun 🍂
🌻🍃🍃===================
📜حدیثی از حسن بن سلیمان حلی در کتاب «المحتضر» از سلمان فارسی نقل میکند:
سلمان میگوید: خدمت پیامبر اکرم(ص) شرفیاب شدم و ایشان به من نظر افکنده و فرمودند: ای سلمان! خداوند عزّوجلّ هیچ نبی و پیامبری را نفرستاد، مگر آنکه دوازده جانشین برای او قرارداد.
گفتم: این را از دو کتاب (تورات و انجیل) نیز دریافته بودم.
فرمودند: آیا در مورد دوازده جانشینِ من که خداوند آنها را به امامتِ پس از من برگزیده نیز اطلاعی داری؟
گفتم: خدا و رسول آگاهترند.
فرمودند: ای سلمان! خداوند مرا از نور برگزیده خود آفرید، سپس دعوتم نمود، من نیز اطاعتش نمودم و از نور من، علی را آفرید، پس او را به عبادت خود دعوت نمود و او اطاعت کرد و از نور من و علی، فاطمه را آفرید، پس او را فراخواند و او اطاعتش کرد و از نور من و علی و فاطمه، حسن و حسین را خلق کرد، سپس آن دو را دعوت نمود و آن دو اطاعتش نمودند.
پس خداوند عزّوجل، ما را به پنج نام از اسامی خود نامید: پس الله ستایششده است و من محمدم، الله بلندمرتبه است و این علی است و الله آفریننده است و این فاطمه است و الله، نیکی و احسان است و این حسن است و الله نیکوکننده است و این حسین است. سپس از نور حسین، نُه امام را خلق کرد، پس ایشان را دعوت نمود و آنها اطاعتش کردند، در زمانی قبل از آنکه آسمان پهناور و زمین مستقرّ را خلق نماید، یا هوا و آب و فرشته و بشر را بیافریند و ما را به علم خویش انواری قرارداد که او را تسبیح میکردیم و فرمانش را میشنیدیم و از او پیروی میکردیم ...)
🍁 @ghorun ✨
🌺🍃〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌺رسیدگی به محرومین
علامه طهرانی مینویسد: یکی از رفقای نجفی ما ـ که فعلا از اعلام نجف است ـ برای من گفت: من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول سوا کردن کاهو است، ولی به عکس معهود، کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگهای خشن و بزرگ هستند، بر میدارد.
من کاملا متوجه بودم، تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد. مرحوم قاضی آن را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من که در آن وقت طلبه جوانی بودم و مرحوم قاضی مرد مسن و پیرمردی بود، به دنبالش رفتم و علت ماجرا را جویا شدم. فرمود:
من این مرد فروشنده را میشناسم؛ فرد بی بضاعت و فقیری است، من گاه گاهی به او مساعت میکنم، و نمیخواهم چیزی به او بلا عوض داده باشم، تا اولا آن عزت و شرف و آبرو از بین برود، و ثانیاً خدای ناخواسته عادت کند مجانی گرفتن، و در کسب هم ضعیف نشود. و برای ما فرقی ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها. و من میدانستم که اینها بالاخره خریداری ندارد، و ظهر که دکان خود را میبندد، به بیرون خواهد ریخت؛ لذا برای عدم تضرر او مبادرت به خریدن کردم.
🍁 @ghorun ✨
🍂🌼🍂🌼🍂〰〰〰〰〰〰〰
حکمت ۵۹ نهج البلاغه:
🔸 ارزش نصیحت و نصیحت کننده
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ.
فرمود (ع): آنكه تو را از چيزى بر حذر مى دارد، همانند كسى است كه تو را مژده اى مى رساند
#نهج_البلاغه
🍁 @ghorun
▫️.⚫️.▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️.⚫️.▫️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسراء آیه ۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۹) إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
▫️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
آیه۹) این قرآن، به راهی كه استوارترین راههاست، هدایت میكند؛ و به مؤمنانی كه اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد كه برای آنها پاداش بزرگی است.
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
تفسیر آیه۹) مستقیم ترین راه خوشبختى
در آیات گذشته، سخن از بنى اسرائیل و کتاب آسمانیشان تورات ، تخلفشان از این برنامه الهى و کیفرهایشان در این رابطه بود.
از این بحث، به قرآن مجید کتاب آسمانى مسلمین که آخرین حلقه کتب آسمانى است، منتقل مى شود و مى گوید:
✨ این قرآن، مردم را به آئینى که مستقیم ترین و پابرجاترین آئین ها است هدایت مى کند (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ).
أَقْوَم از ماده قیام گرفته شده است، و از آنجا که انسان، هنگامى که مى خواهد، فعالیت پى گیرى انجام دهد، قیام مى کند و به کار مى پردازد، از این نظر، قیام کنایه از حسن انجام امور، و آمادگى براى فعالیت آمده است.
ضمناً، استقامت که از همین ماده گرفته شده و قیم که آن هم از این ماده است به معنى صاف، مستقیم، ثابت و پا بر جا است.
و از آنجا که أَقْوَم افعل تفضیل است، به معنى صاف تر، مستقیم تر و پابرجاتر مى آید و به این ترتیب، مفهوم آیه فوق چنین است: قرآن به طریقه اى که مستقیم ترین، صاف ترین و پابرجاترین طرق است، دعوت مى کند .
🔸صاف و مستقیم از نظر عقائدى که عرضه مى کند، عقائدى روشن، قابل درک خالى از هر گونه ابهام و خرافات، عقائدى که دعوت به عمل دارد، نیروهاى انسانى را بسیج مى کند، میان انسان و قوانین عالم طبیعت هماهنگى برقرار مى سازد.
🔹صاف تر و مستقیم تر از این نظر که: میان ظاهر و باطن، عقیده و عمل، تفکر و برنامه، همگونى ایجاد کرده و همه را به سوى اللّه دعوت مى نماید.
🔸صاف تر و مستقیم تر از نظر قوانین اجتماعى، اقتصادى و نظامات سیاسى که بر جامعه انسانى حکم فرما است که هم جنبه هاى معنوى را پرورش مى دهد و هم از نظر مادى، تکامل آفرین است.
🔹صاف تر و مستقیم تر از نظر عبادت که نه در جانب افراط است و نه در تفریط.
🔸صاف تر و مستقیم تر از نظر برنامه هاى اخلاقى که حدّ اعتدال را در آن لحاظ کرده است تا انسان را از هر گونه آز، حرص، طمع، اسراف، تبذیر، بخل، حسد، ضعف و استکبار رهائى مى بخشد.
🔹و بالاخره صاف تر و مستقیم تر از نظر نظام حکومتى که برپادارنده عدل است و درهم کوبنده ستم و ستمگران.
آرى، قرآن هدایت به طریقه و روشى مى کند که در تمام زمینه ها صاف ترین، مستقیم ترین و ثابت ترین طریقه است.
در اینجا این سؤال پیش مى آید: مفهوم افعل تفضیل ، این معنى را مى رساند که: در مذاهب و ادیان موجود اقوام دیگر، این استقامت و عدالت وجود دارد ولى در قرآن بیشتر است.
ادامه تفسیر:
🏴 @ghorun ▪️
▫️▪️▫️▫️▪️▪️▪️▪️▫️▫️▪️▫️
ادامه تفسیر:
پاسخ این سؤال با توجه به چند نکته روشن مى شود، زیرا:
🍃اوّلاً ـ اگر طرف مقایسه، ادیان آسمانى دیگر باشد، بدون شک آنها نیز هر کدام در زمان و عصر خود آئینى مستقیم، صاف و پا بر جا بودند، ولى، طبق قانون تکامل، هنگامى که به مرحله نهائى یعنى مرحله خاتمیت برسیم، آئینى وجود خواهد داشت که صاف ترین و پابرجاترین است.
🍃ثانیاً ـ اگر طرف مقایسه، غیر مذاهب آسمانى باشد، باز هم افعل تفضیل در اینجا مفهوم دارد زیرا مکتب هاى دیگر مى کوشند سهمى از استقامت و صافى را داشته باشند، ولى در مقایسه با اشتباهاتشان، و در مقایسه مجموع آنها با قرآن روشن مى شود این آئین، از همه مستقیم تر، صاف تر و با ساختمان روح و جسم و جان انسان هماهنگ تر و به همین دلیل پابرجاتر است.
🍃ثالثاً ـ همان گونه که سابقاً هم اشاره کرده ایم، افعل تفضیل ، همیشه، دلیل بر این نیست که: طرف مقایسه، حتماً سهمى از آن مفهوم را دارا است، چنان که در قرآن مجید مى خوانیم: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاّ أَنْ یُهْدى: آیا کسى که به سوى حق دعوت مى کند، شایسته تر براى رهبرى است، یا آن کس که راهى به حق ندارد مگر این که او را رهبرى کنند ؟
♦️ضمناً توجه به این نکته لازم است که: با در نظر گرفتن این معنى که یکى از معانى اقوم ثابت تر و پابرجاتر است، و با در نظر گرفتن این که: طرف مقایسه در عبارت، ذکر نشده، و به اصطلاح حذف متعلق دلیل بر عموم است روشن مى شود: این آیه از آیاتى است که اشاره اى به مسأله خاتمیت اسلام و پیامبر نیز دارد، چرا که مى گوید: این آئین از همه آئین ها ثابت تر و پابرجاتر است (دقت کنید).
آن گاه، از آنجا که موضع گیرى هاى مردم در برابر این نامه مستقیم الهى مختلف است، به دو نوع موضع گیرى مشخص و نتائج آن اشاره کرده مى فرماید: این قرآن به مؤمنانى که عمل صالح انجام مى دهند، مژده مى دهد که: براى آنان پاداش بزرگى است (وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً).
تفسیر نمونه)
🏴 @ghorun ▪️
13.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 دکتر میرباقری
تفسیر آیه ۹ سوره اسراء
📖شناخت راه قرآن
🏴 @ghorun ▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦حاج غلامرضا سازگار
🕯ماجرای شنیدنی از معجزه
حضرت رقیه (س)
▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ▪️
🥀 @ghorun 🍂
▪️▪️🌷.▪️▪️.🌷.▪️▪️.🌷▪️▪️
🥀 خاطره از شهدای گمنام
يك تانك افتاده بود دنبالش. معلوم نبود چطوري آن جلو مانده؛ آرپيچيزنها را صدا زدند.
آنقدر شليك كردند كه تانك منفجر شد. پسر كه به خاكريز رسيد، پرسيديم كجا بودي؟
گفت: «ديشب كه رفتيم جلو، خوابم برده بود. تقصير مادرمه؛ از بس به ما زور ميكرد سرشب بخوابيم، بد عادت شديم.»
داخل كه شديم، ديدم بسيجي نوجواني توي ستاد فرماندهي نشسته. گفتم: «بچه بلند شو برو بيرون. الان اينجا جلسهاس.»
يكي از كساني كه آنجا بود، سرش را به گوشم نزديك كرد و گفت: «اين بچه، فرماندهي گردان تخريبه.»
كنكور كه داديم، آمد در خانهمان و گفت برويم. دستم را گرفت و برد. ثبت نام و بعد هم اعزام. توي منطقه، وقتي پرسيدند كجا ميخواهيد برويد، زود گفت: «تخريب».
با آرنج، آرام زدم به پهلويش. از چادر كه بيرون آمديم، گفتم: «ديوونه! چرا گفتي تخريب؟»
گفت: «آخه اينجا نزديكتره.»
جيبهايش را گشتند. فقط يك قرآن، يك زيارت عاشورا و يك عكس كه همگي خوني بودند. غلامرضا ١٧ سال بيشتر نداشت.
ته خاكريز. هركس ميخواست او را پيدا كند، ميرفت ته خاكريز. جبهه كه آمد، گفتند بچه است؛ امدادگر بشود.
هركس ميافتاد، داد ميزد «امدادگر...! امدادگر...». اگر هم خودش نميتوانست، ديگراني كه اطرافش بودند داد ميزدند: «امدادگر...! امدادگر...».
* * *
خمپاره منفجر شد؛ او كه افتاد، ديگران نميدانستند چه كسي را صدا بزنند. ولي خودش گفت: «يا زهرا...! يا زهرا...».
#شهدای_گمنام
#دفاع_مقدس
🏴 @ghorun ▪️
▪️📚▪️📚▪️〰〰〰〰〰〰〰
🌷آثار شهادت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
یعطی الشّهید ستّ خصال عند اوّل قطره من دمه :
یکفّر عنه کلّ خطیئه ویری مقعده من الجنه و یزوّج من حور العین و یؤمّن من الفزع الاکبر و من عذاب القبر و یحلّی حلّه الایمان.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
✨۱-با اولین قطره خون او تمام گناهانش
بخشیده می شود.
✨۲-جایگاه خود را در بهشت می بیند.
✨۳-از حوریان با او ازدواج می کنند.
✨۴-از وحشت بزرگ روز قیامت در
امان می باشد.
✨۵-از عذاب قبر ایمن است.
✨۶-به زیور ایمان آراسته می گردد.
کنز المعال، ج4، ص410، حدیث1152
#شهادت
🏴 @ghorun ▪️
◾️▪️◾️▪️◾️〰〰〰〰〰〰〰
حکمت ۶۰ نهج البلاغه:
🔸 اهمیت کنترل زبان
وَ قَالَ (علیه السلام): اللِّسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ
و فرمود (ع): زبان، درنده اى است كه اگر به خود واگذارندش، بگزد.
#نهج_البلاغه
🏴 @ghorun
<<>><<>><<>><<>><<>><<💐>>
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره توبه آیه ۱۲۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
<>•<>•<>•<>•<>•<>
آیه۱۲۸) لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
< < < 🌿🌿🌿 > > >
آیه۱۲۸) به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد كه رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
<>•<>•<>•<>•<>•<>
تفسیر آیه۱۲۸)آخرین آیات قرآن مجید
آیات فوق که به گفته بعضى از مفسران، آخرین آیاتى است که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله)نازل شده است، و با آن سوره برائت نیز پایان مى پذیرد، در واقع اشاره اى است به تمام مسائلى که در این سوره گذشت، زیرا:
از یکسو، به تمام مردم، اعم از مؤمنان، کافران و منافقان گوشزد مى کند که: سخت گیرى هاى پیامبر و قرآن، و خشونت هاى ظاهرى که نمونه هائى از آن در این سوره بیان شد، همه به خاطر عشق و علاقه پیامبر(صلى الله علیه وآله)به هدایت و تربیت و تکامل آنها است.
و از سوى دیگر، به پیامبر(صلى الله علیه وآله)نیز خبر مى دهد که: از سرکشى ها و عصیان هاى مردم، که نمونه هاى زیادى از آن نیز در این سوره گذشت، نگران و ناراحت نباشد، و بداند که در هر حال خداوند، پشتیبان و یار و یاور او است.
لذا در نخستین آیه، روى سخن را به مردم کرده، مى گوید: پیامبرى از خودتان به سوى شما آمد ! (لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ).
این که: به جاى مِنْکُم در این آیه مِنْ أَنْفُسِکُم آمده است، اشاره به شدت ارتباط پیامبر(صلى الله علیه وآله)با مردم است، گوئى پاره اى از جان مردم، و از روح جامعه در شکل پیامبر(صلى الله علیه وآله)ظاهر شده است.
به همین دلیل، تمام دردهاى آنها را مى داند، از مشکلات آنان آگاه است، و در ناراحتى ها و غم ها و اندوه ها با آنان شریک مى باشد، و با این حال تصور نمى شود سخنى جز به نفع آنها بگوید، و گامى جز در راه آنها بردارد، و این در واقع نخستین وصفى است که در آیه فوق، براى پیامبر(صلى الله علیه وآله)ذکر شده است.
و عجب این که: گروهى از مفسران که تحت تأثیر تعصبات نژادى و عربى بوده اند گفته اند: مخاطب در این آیه نژاد عرب است! یعنى پیامبرى از این نژاد، به سوى شما آمد!.
به عقیده ما: این بدترین تفسیرى است که براى آیه فوق ذکر کرده اند; زیرا مى دانیم: چیزى که در قرآن از آن سخنى نیست، مسأله نژاد است، همه جا خطابات قرآن با یا أَیُّهَا النّاس و یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا و امثال آنها شروع مى شود، و در هیچ موردى یا أَیُّهَا الْعَرَبُ و یا قُرَیْشُ و مانند آن وجود ندارد.
به علاوه، ذیل آیه که مى گوید: بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ ، به روشنى این تفسیر را نفى مى کند; زیرا سخن از همه مؤمنان است، از هر قوم و ملت و نژادى که باشند.
جاى تأسف است که بعضى از دانشمندان متعصب، قرآن را از آن اوج جهانى و بشرى فرود آورده، مى خواهند در محدوده هاى کوچک نژادى محصور کنند.
ادامه تفسیر: 👇
📗🖋📗🖋📗
🖌 ghorun📚
<<>><<>><<>><<>><<>><<💐>>>
ادامه تفسیر:👇
به هر حال، پس از ذکر این صفت (مِنْ أَنْفُسِکُم)، به چهار قسمت دیگر از صفات ممتاز پیامبر(صلى الله علیه وآله)، که در تحریک عواطف مردم و جلب احساساتشان اثر عمیق دارد اشاره مى کند.
نخست مى گوید: هر گونه ناراحتى و زیان و ضررى به شما برسد، براى او سخت ناراحت کننده است (عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ).
یعنى: او نه تنها از ناراحتى شما خشنود نمى شود، که بى تفاوت هم نخواهد بود، او به شدت از رنج هاى شما رنج مى برد، و اگر اصرار بر هدایت شما، و جنگ هاى طاقت فرساى پر زحمت دارد، آن هم براى نجات شما و براى رهائیتان از چنگال ظلم و ستم، و گناه و بدبختى است.
دیگر این که: او سخت به هدایت شما علاقمند است ، و به آن عشق مىورزد، (حَریصٌ عَلَیْکُمْ).
حرص در لغت، به معنى شدت علاقه به چیزى است، و جالب این که در آیه مورد بحث، به طور مطلق مى گوید: حریص بر شما است ، نه سخنى از هدایت به میان مى آورد و نه از چیز دیگر.
اشاره به این که: به هر گونه خیر و سعادت شما، و به هر گونه پیشرفت و ترقى و خوشبختیان عشق مىورزد (و به اصطلاح، حذف متعلق دلیل بر عموم است).
بنابراین، اگر شما را به میدان هاى پر مرارت جهاد اعزام مى دارد، و اگر منافقان را تحت فشار شدید مى گذارد، همه اینها به خاطر عشق به آزادى، به شرف، به عزت و به هدایت شما، و پاکسازى جامعه شماست.
سپس، به سومین و چهارمین صفت اشاره کرده، مى فرماید: او نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است (بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ).
از این رو، هر گونه دستور مشکل و طاقت فرسائى را مى دهد (حتى گذشتن از بیابان هاى طولانى و سوزان در فصل تابستان، با گرسنگى و تشنگى، براى مقابله با یک دشمن نیرومند در جنگ تبوک ) آن هم یک نوع محبت و لطف از ناحیه او است.
در این که رئوف و رحیم با هم چه تفاوتى دارند؟ در میان مفسران گفتگو است، ولى به نظر مى رسد، بهترین تفسیر آن است که: رئوف اشاره به محبت و لطف مخصوص در مورد فرمانبرداران است، در حالى که رحیم اشاره به رحمت در مقابل گناهکاران مى باشد.
اما نباید فراموش کرد، این دو کلمه هنگامى که از هم جدا شوند، ممکن است در یک معنى استعمال شود اما به هنگامى که همراه یکدیگر ذکر شوند، احیاناً دو معنى متفاوت مى بخشند.
تفسیر نمونه)
📗🖋📗🖋📗
🖌 @ghorun 📚
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦روایتگری در هویزه کنار مزار شهید حسین علم الهدی
🥀عراقیها با تانك از روی اجساد مطهر شهدای هویزه گذشتند، طوری كه هیچ اثری از شهدا نماند. بعدها جنازه ها به سختی شناسایی شدند. حسین را از قرآنی كه در كنارش بود شناختند. قرآنی با امضای امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای.
#شهید_علم_الهدی
#شهادت
#هویزه
🌷 @ghorun
🌷🌷🌷::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
✨ خاطره از شهدای گمنام
شش ماهي بود ميرفت جبهه. من منتظر ماندم تا امتحانها تمام بشود و تابستان همراهش بروم. بعضي حرفهايش را نميفهميدم. ميگفت: «خمپارهها هم چشم دارند.»
* * *
نشسته بوديم وسط محوطه؛ داشتيم قرآن ميخوانديم. صداي سوت خمپارهاي آمد. هر دو خوابيديم زمين. گرد و خاكها كه خوابيد، من بلند شدم، اما او نه. تازه فهميدم خمپارهها هم چشم دارند.
كتابهايش را جلد كرده بود، با روزنامه. نميخواست بقيه بفهمند او فقط يك محصل است.
بچهها و محصلها را سخت راه ميدادند خط مقدم.
نوبتش شده بود. بيدارش كه كردند تا برود براي نگهباني، شروع كرد به داد و بيداد. بيچاره حميد كلي جا خورد. آرامتر كه شد، از حميد معذرتخواهي كرد. گفت خواب امام حسين را ميديده. ميخواسته با امام حسين صحبت كند كه حميد صدايش زده.
بلند شد، وضو گرفت و رفت سر پست.
* * *
دم صبح بود كه صداي تيراندازي آمد. همه بلند شدند و ريختند بيرون. سر و صداها كه خوابيد، ديدند خوابيده. با چشمهاي باز و رو به آسمان. بچهها ميگفتند توي آخرين لحظات گفت: «السلام عليك يا اباعبدا…» اين دفعه واقعا با خود امام حسين صحبت ميكرد.
از مدرسه برگشته و برنگشته، ديدم مسجد محل شلوغ است. رفتم خانه. نهار ميخوردم كه آبجي زهرا با چشمهاي خيس آمد داخل.
- علي! نشستي؟ احمد رو بردن!
- كجا؟
- بهشت زهرا.
هنوز يك ماه نميشد. توي مدرسه بغل دست خودم مينشست. نگذاشتم كسي سر جايش بنشيند. گفته بودم جايش را نگه ميدارم تا برگردد.
به بهشت زهرا كه رسيدم، ديدم كفش نپوشيدهام. از پايم خون ميآمد. با پاي خوني رفتم ثبت نام كردم براي جبهه.
#شهدا
#شهدای_گمنام
#دفاع_مقدس
🌷 @ghorun
📘📚📘📚📘➖➖➖➖➖➖➖
📖 قاریان قرآن
در روایتی امام صادق(ع) میفرمایند: «قاریان قرآن سه گروهاند:
📒۱. کسانی که با خواندن قرآن قصد نزدیک شدن به حاکمان و استفاده مادی از آنان و تفاخر و گردن فرازی در برابر مردم را دارند این گروه اهل جهنم هستند.
📗۲. افرادی که قرآن میخوانند حروف و عبارات قرآن را حفظ میکنند ولی حدود قرآن را ضایع نموده و به آن عمل نمیکنند این گروه نیز اهل جهنم هستند.
📘۳.کسانی که قرآن میخوانند و به حلال و حرامش عمل می کنند این گروه کسانی هستند که خداوند آنان را از فتنه ها و امتحانات نجات می دهد و آنان اهل بهشت هستند و هر کسی را که بخواهند می توانند به اذن خدا شفاعت نمایند».
آنچه از مجموع روایات به دست میآید آن است که خواننده و حافظ قرآن هر آیهای را که به آن عمل نموده باشد، در روز قیامت آنرا میخواند ترفیع درجه میگیرد و بالا میرود.
شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 6، ص 183،مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
📖 @ghorun🖋