eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
319 عکس
90 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
14031105-sabke zandeki eslami-doktor pasandide_zamani_seyed hoseini.mp3
46.82M
📜 سرمایه هیجانی ▫️ضرورت تنظیم هیجانات 3:53 | بحث پیشین 📛 نادرست: غم و شادی نسبت به امور تغییر ناپذیر ✅ درست: غم و شادی نسبت به رفتارهای اختیاری 👈 (کليک کنيد) 8:43 | دوگانه رزق - عمر 🔹امور تضمین شده ❌ امور تضمین ناشده ▪️تنظیم هیجان ▫️تنظیم (➖) : حزن در روزی تضمین شده فرح در عمر کاسته شده 22:33 | هیجان (➕) روزی: ▪️رضایت و قناعت در روزی ▫️پیامد رضایت و نارضايتی 27:18 | هیجان (➕) عمر: ▫️نگرانی کاهش عمر ▫️اضطراب استفاده از عمر ⚠️ باخت عمر ▫️برداشت از عمر نکته: شاخص امید به زندگی قبل از انقلاب، حدود ۵۲ بوده است 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
17.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 روضه حضرت امام کاظم علیه‌السلام 🏴 شهادت حضرت امام موسی بن جعفر صلوات‌الله‌علیه تسلیت باد. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
🏴 سالروز وفات مومن قریش حضرت ابوطالب علیه‌السلام را هدمت امام زمان ارواحنافداه و تمامی شیعیان و منتظران آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. امام صادق عليه‌السلام: ابوطالب، اظهار كفر مى‌كرد و در نهان، ايمان داشت. پس چون وفاتش در رسيد، خداى عز و جل به پيامبر صلى الله عليه و آله وحى كرد: «از مكّه خارج شو كه در آن‌جا ياورى ندارى». پس به مدينه هجرت كرد. همچنین می‌فرمایند: اميرمؤمنان، خوش مى‌داشت كه شعر ابوطالب خوانده شود و جمع‌آورى گردد و فرمود: «آن را ياد بگيريد و به فرزندانتان بياموزيد، كه او بر دين خدا بود و در شعرش دانشى است فراوان». 📗 دانشنامه امیرالمومنین علیه‌السلام: ج ۱ ص ۵۹. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
💫🌺🌺🌺🌺🌺💫 ▫️امشب که شب مبعث احمد باشد مشمول همه عطای سرمد باشد ▫️یا رب چه شود طلوع صبح فردا صبح فرج آل محمد باشد 💠 عید مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مبارک
هدایت شده از گفتار پسندیده
بعثت زندگی.mp3
19.94M
📜 بعثت زندگی 02:25 نسبت بعثت با زندگی ❓بعثت برای بشر چه آورده است؟ ✅ بعثت: 👈 تجربه جدید زندگی 👈 حیات بخشیدن به زنده‌ها 👈 خاتمه دادن به مردگی زنده‌ها 07:19 بعثت در سطح فردی 🔻زندگی بدون بعثت= ماتریالیسم یا مادی‌گرایی 🔻تجربه زندگی بدون بعثت: 👈 رفاه+افسردگی+خودکشی‼️ 11:58 رفاه اروپایی = افزایش افسردگی‼️ 🔸مادی‌گرایی = کاهش کیفیت زندگی و افزایش افسردگی و اضطراب❗️ (بخوانید: افسردگی اروپایی و افسردگی سوئد) 19:59 چرا در ماتریالیسم غربی، حس خوب زندگی تجربه نمی‌شود؟ ✳️ مراتب حیات: 👈 ۱) حیات نباتی(زنده بودن) 👈 ۲) حیات حیوانی(تمتع بردن) ۳) حیات معنوی(نیاز به خدا) ▪️فقدان معنویت، عامل افسردگی و اضطراب 22:38 تسلیم شدن دانشمندان در برابر معنویت 24:02 معنویت در «ناله نی» مولانا بشنو این نی چون شکایت می‌کند..... 27:17 حیات معنوی، معجزه بعثت ✅ دعوت‌نامه خدا برای حیات بخشیدن به زنده‌ها ‼️کمپین «سلام همسایه» برای کاهش افسردگی در سوئد(بخوانید) 33:33 بعثت در سطح اجتماعی 🔹بعثت و حاکمیت الهی 38:45 حاکمیت و سرنوشت انسان 🔴 فرق می‌کند در کدام حاکمیت زندگی کنیم 🔸حاکمیت، تعيين‌گر زمین بازی 🔹زندگی در زمين طاغوت یا الله 42:05 حدیث قدسی: ⁉️بخشیده شدن خطاکاران در حاکمیت الهی ⁉️عذاب شدن درستکاران در حاکمیت طاغوتی 48:33 انقلاب اسلامی بعثت ملت ایران 🔹 جهت‌گیری انقلاب، زمینه‌سازی ظهور 🔸کمک به انقلاب زمینه‌ساز با شرکت در راهپیمایی‌ها و نقدهای سازنده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
❗️ در یکی از کانال‌های تلگرامی سخنی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده و تفسیری به این مضمون شده بود: 💠 روزی ما با ذهنیت ما ارتباط دارد 🔸وقتی ذهنیت ما این باشد اگر چیزی گران بخریم چون ورودی رزق ما ثابت و کم هست، پس فرکانسی ساطع کردید که همین مقدار رزق کم را میخواهید، چون اعتماد ندارید به روزی دهنده و جرات و ظرفیت روزی زیاد را نشان ندادید. بحث‌هایی در گرفت. برخی درخواست متن حدیث و اعتبار آن را کرده بودند که بنده در پاسخ چنین نوشتم: ✍🏻 بنده با بررسی کوتاهی چنین نوشتم: متن عربی این حدیث چنین است: عَنْ أَبِي عَبْدِ الله عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «اشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً؛ فَإِنَّ الرِّزْقَ يَنْزِلُ‌ مَعَ الشِّرَاءِ‌». بخريد، اگر چه [كالايى] گران باشد؛ زيرا روزى با خريدن نازل مى‌شود. در سه کتاب معتبر شیعه (که همه جزء کتب اربعه هستند) آمده است: الکافی(دارالحدیث): ج ۱۰ ص ۱۴ و ۱۵ ح ۱۳. تهذيب الأحكام: ج ۷ ص ۴ ح ۹. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۳ ص ۲۶۸ ح ۳۹۶۷. از نظر اعتبار سندی، سند الکافی و التهذیب، «موثق» است. از نظر اعتبار منبع: الکافی: (الف / ۱). تهذیب الأحكام: (الف / ۲). الفقیه: (الف / ۳). از این رو از نظر اعتبار، این حدیث مشکلی ندارد. بحث دیگر درباره این حدیث، محتوایی و مربوط به مفاد آن بود. این بحث را در پست بعدی بیان خواهم کرد. 👇🏻 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
همان گونه که در پست قبلی بیان شد(کلیک کنید) در یکی از کانال‌ها، حدیثی درباره روزی مطرح و نسبت به آن واکنش‌ها، ابهام‌ها و مسائلی مطرح شد و درباره اعتبار و متن این حدیث توضیحاتی ارائه گردید. اما سؤالات محتوایی نیز وجود داشت که در این یادداشت کوتاه به آن پرداخته می‌شود: بحث دیگر درباره این حدیث، محتوایی و مربوط به مفاد آن بود. برخی نوشتند: ⚠️ حالا که سند حدیث شریف رو تایید فرمودید لطفا توضیح هم بفرمایید که رزق با روزی متفاوت است و نیز نزول رزق، الزاما به معنای ازدیاد رزق نیست. ذکر این توضیح از این جهت لازم است که معمولا خانم‌های گرانقدر طرفدار این گونه احادیث هستند. این نشود که کارت همسر گرامی رو در همین اوائل ماه ببرند و بر اساس این حدیث شریف خالی کنند به امید ازدیاد رزق بعد در پایان ماه با مشکل مواجه شوند و احیانا از جنابعالی مطالبه کنند. مستحضرید... شکر گذاری، انفاق، نماز شب، نماز اول وقت، و شاید از همه مهم‌تر رضایت قلبی و دعای پدر و مادر از اسباب قطعی ازدیاد رزق است. و برخی دیگر گفتند: تشکر فراوان بابت ارائه‌ی متن عربی حدیث، اگر ممکن است توضیح بیشتری بدهید. ممنونم. و یا: اساتید محترم میشه لطفا در خصوص این حدیث توضیحی بدین، ممنون میشم. تبیینی که کردند درست هست؟ ✍🏻 درباره معنای این حدیث شریف باید به نکات روشی و محتوایی توجه داشت: 🔹 الف) از نظر روشی، در مطالعات اسلامی بین دو چیز باید تفاوت قائل شد: ۱. فهم تک‌آیه یا تک‌حدیث(متن‌شناسی) ۲. فهم دیدگاه دین در باره یک موضوع مشخص(دیدگاه‌شناسی) در اولی، یک متن مشخص مورد انواع بررسی‌ها قرار می‌گیرد که الان جای بحث آن نیست(ن.ک: روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روانشناختی). خروجی این مطالعه، دست یافتن به مقصود گوینده از این سخن است و بیش از این چیزی به دست نمی‌دهد. سؤالی که اول درباره آن حدیث شده بود، از این سنخ است؛ یعنی متن اصلی حدیث چیست و چه اعتباری دارد و چه معنایی می‌دهد. اما در دومی، هدف، شناخت دیدگاه دین درباره یک موضوع مشخص است، نه یک متن! مثل شیوه مصرف درآمد. سؤالات یا ابهام‌های بعدی درباره این حدیث، از سنخ دوم است. با یک آیه یا حدیث نمی‌توان به کشف دیدگاه پرداخت و در نتیجه نمی‌توان بر اساس آن، سبک رفتاری تعریف کرد. این کار پیچیدگی خاص خود را دارد و لذا این نوع مطالعه، روش و مراحل خاص خود را دارد؛ یکی از آن‌ها گردآوری همه متونی است که مربوط به قلمرو موضوع است. هر موضوعی، ابعاد، مسئله‌ها و جنبه‌های مختلفی دارد که هر آیه یا حدیث ممکن است به یکی از آنها بپردازد. لذا باید مثل جورچین همه تکه‌ها را گردآوری کرد تا بتوان تصویر دقیقی به دست آورد. 🔸 ب) اما از نظر محتوایی، ما روایات دیگری داریم که باید آن‌ها را هم ملاحظه کرد تا دیدگاه دین به دست آید؛ مثل این که: - انسان باید معیشت خود را تقدیر و تدبیر کند و به اندازه درآمد، مصرف کند. - این که امام صادق می‌فرماید وقتی خدا توسعه دهد، بیشتر خرج می‌کنیم و وقتی تنگنا دهد، کمتر. - نکته مهم این که روزی میزان درآمد نیست، میزان مصرف است. یعنی خدا مشخص کرده که هر کس چقدر مصرفی دارد! نه درآمد. (لذا ثروتمندان فقط به اندازه‌ای که مصرف می‌کنند، روزی‌شان بوده، نه میزانی که درآورده‌اند؛ درآمد بیش از مصرف را فقط خازن و نگهبان هستند). - اضافه کنید روایاتی را که می‌فرماید اگر همه دنیا جمع شوند تا رزق کسی را کم کنند، نمی‌توانند و اگر همه دنیا جمع شوند تا به روزی کسی بیفزایند، باز هم نمی‌توانند! ▫️- و نیز روایت شده است که نزد امام سجاد علیه‌اسلام از گرانی صحبت به میان آمد. حضرت فرمود گرانی کالا به من چه ربطی دارد؛ گران شود به عهده خداست، ارزان هم شود باز به عهده خداست(التهذيب: ۶ - ۳۲۱ - ۸۸۱). و... 💠 با توجه به این‌ها می توان گفت شاید حدیث مورد بحث مربوط به کسانی است که در گرانی و تورم، از ترس، خرج نمی‌کردند. اینجاست که حضرت می‌فرماید خدا می‌رساند، نگران نباشید. یعنی به اندازه مصرف شما که روزی شماست، هزینه آن خواهد رسید. این هرگز به معنی خرج کردن بی‌محاسبه نیست. خرج‌کردن بی‌محاسبه، با سخن و سیره معصومان منافات دارد. هذا ما عندی! ممکن است اساتید دیگر تحلیلی دقیق‌تر داشته باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
#یادداشت همان گونه که در پست قبلی بیان شد(کلیک کنید) در یکی از کانال‌ها، حدیثی درباره روزی مطرح و ن
باسلام واحترام استاد بزرگوار، ضمن تشکر فراوان از تحلیل چند بعدی و ارائه راهکار و فرمول کلی که برای مواجهه با تک‌حدیث بیان نمودید و راه را روشن نمودید، درباره حدیث مذکور چند سوال به ذهن متبادر می‌شود: - با توجه به ساختار روایت و فضای اجتماعی و سیاسی صدور حدیث، موضوع خاصی مطرح بوده و به اصطلاح شأن نزولی داشته؟ پاسخ به سوال بوده؟ آیا سوال کننده دچار خصلت خست، وسواس فکری و... بوده؟ یا برای واقعه‌ای بوده، چنانچه ممکن است در برخی زمان‌ها به علت گران شدن کالا و خوف معاونت با ظالم؛ منع خرید هم صادر شده باشد. - در صورت تشکیل خانواده روایی با احادیث مربوط به اقتصاد و تدبیر و خرج معتدل و... روایت، مربوط به خرید ضروریات و موارد حیاتی می‌شود؟ - آیا می‌توان در پاسخ به «خشیة املاق نحن نرزقهم» به کار برد که از ترس گرانی و فقر و خرج کردن به کشتن اولاد و امروزه به سِقط پناه می‌برند که روایت گوشزد می‌کند به روزی‌رسان و میزان مصرف و رزق و.... مانند تمثیل استاد حائری شیرازی درباره رزق(به تعداد پرنده‌هایی که از آب‌خوری آب می‌نوشند همان مقدار آب وارد ظرف می‌شود). ترس از خرج‌کردن را برطرف می‌کند ولو کالا گران باشد. - آیا به «من حیث لا یحتسب» هم مربوط می‌شود؟ متشکرم علیکم السلام از لطف شما سپاسگزارم. این که آیات و احادیث در خلأ صادر و نازل نمی‌شوند، یک اصل اساسی است؛ اما این که این حدیث دقیقا ناظر به چه مورد مشخصی بوده، نیازمند شواهد و قراین دقیق و جزئی است که متاسفانه در دست نداریم. البته از جمله امام می‌توانیم یک فضای کلی را به دست بیاوریم که از آن به عنوان مسئله صدور یاد می‌کنیم. استفاده از بقیه متونی هم که اشاره فرمودید، ممکن بلکه لازم است. بنده قصد بیان همه خانواده حدیث را نداشتم، فقط مواردی را جهت روشن شدن اصل موضوع بیان کردم. موفق باشید. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
Man-bandeye-abdo-sharmandeat-hastam.mp3
7.01M
رجب بر ما گذشت و ما از خود، نه... ای ماهِ ماه! این لحظات آخر، شتابان تَر باران رحمت او را روی شانه‌هایمان ببار، ببار و غبارِ دل‌های محبِّ علی را که ملکوتت با نفْس او گره خورده، بشوی و بِبَر... لحظات آخر رجبِ حبیب، با چاشنی روضه.. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی