فرزندپروری به سبک امامعلی - بخش دوم.mp3
24.76M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه دوم
⁉️ فرزندان را با چه مفاهیمی تربیت کنیم؟
🔵 خواسته امام علی(ع): این حکمتها را به فرزندان خود بیاموزید.
⚪️ حکمت دوم: حزم
یعنی:
👈🏻 اندیشه همهجانبه و انسجامیافته
👈🏻 عاقبتاندیشی و پیشبینی پیامد
🟢 حزم در عمل:
انتظار فرصت + شتاب هنگام امکان
(مدل انتظار - شتاب)
چرا؟ 👈🏻 زمانمند بودن امور
🔴 اثرات حزم در زندگی؟
مهار رفتار جنسی
مهار فساد اقتصادی
مهار بد رفتاری و بداخلاقی...
📃 قالَ: فَمَا الْحَزْمُ؟
قَالَ: أَنْ تَنْتَظِرَ فُرْصَتَكَ وَ تُعَاجِلَ مَا أَمْكَنَك.
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
ادامه دارد...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
40.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تخریب قبور بقیع.mp3
5.39M
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه دوم ⁉️ فرزندان را با چه مفاهیمی تربیت کنی
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه دوم
⁉️ چه چیزهایی را باید به عنوان «تربیت دینی» به کودکانمان آموزش بدیم؟ اگر اینها را یاد ندهیم و فقط به مناسک دینی بپردازیم آسیب خواهیم دید.
⚪️ دومین مفهوم در سبک تربیتی امام علی(ع) حزم است.
👈🏻 حزم یعنی طنابی که با آن هیزمها را می بندند تا پراکنده نشود. حزم در انسان یعنی شما اندیشهها و افکار و نظرهای مختلف خود را جمع کنید و به یک انسجام برسانید تا بتوانید از آن استفاده کنید.
⁉️ اما حزم در زندگی به چه معناست؟
۱. اندیشه انسجامیافته در روایات یعنی عاقبت اندیشی و پیشبینی کردن پیامدها.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «هرگاه خواستید کاری انجام دهید به عاقبت آن فکر کنید.»
کسی که حزم ندارد فقط به حال میاندیشد.
باید به فرزندان خود عاقبتاندیشی را بياموزيم.
ریشه فساد اخلاقی و فساد مالی در فقدان دوراندیشی است. افراد دوراندیش رشد یافته تر هستند.
کسانی که باید تجربه کنند در پایین ترین درجه هستند.
سپس اهل عبرت در درجه بالاتر،
و اهل حزم در بالاترین درجه هستند.
2⃣ اندیشه انسجامیافته از نظر امام حسن(ع) این است که انتظار بکشی تا فرصت برسد و بعد بشتابی این یک قاعده است که هر کاری زمانی دارد. مدل رفتاری جوانها در اینگونه مسائل دو جور است:
◽️ شتاب - درنگ؛ یعنی وقتی فرصت نرسیده شتاب میکند و وقتی فرصت رسید، درنگ.
◽️ درنگ - شتاب است؛ یعنی وقتی فرصت نرسیده انتظار میکشد و وقتی فرصت رسید درنگ میکند.
🟢 امام علی(ع) به فرزندان خود انتظار کشیدن تا هنگام فرصت و شتاب پس از فرصت را ياد داده است.
📝 تهيه و تنظیم:
محمدحسین پسندیده
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مصاحبه با خبرگزاری ایکنا.PDF
467.3K
#مصاحبه
📜 دوگانهسازی بین اخلاق و دین کجسلیقگی است
🟦 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، با بیان اینکه گاهی دوگانهسازیهای اشتباهی صورت میگیرد که در تصویر غلط از موضوع و بدسلیقگی در طرح مباحث ریشه دارد، گفت:
🟨 اخلاق بماهو اخلاق در ذات خود با دین متعارض نیست، ولی شاید افرادی برخی از ارزشهای اخلاقی را رعایت میکنند تا در ذهن مردم اخلاقمدار شناخته شوند و بر ضددین عمل کنند.
🟥 نسبت دینداری و اخلاق از موضوعاتی است که فهم دقیق آن میتواند به زیست اجتماعی بهتر کمک کند و برعکس تبیین ناقص و نادرست این نسبت باعث ایجاد افراط و تفریط و ذبح یکی به نفع دیگری خواهد شد.
🟩 دین وسیلهای برای زیست اخلاقی افراد است؛ خبرنگار ایکنا در گفت و گو با او این موضوع را به بحث گذاشته است تا نتیجه بهتری برای یک زندگی دینی به دست آید.
📰 خبرگزاری ایکنا
📋 متن کامل
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🎥 معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ارائه کرد:
📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب
بخش پایانی
❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غرب
❓ علت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته»
✅ الگوی اسلامی عفاف
⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب!
اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف
♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف
🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری
🔸 مؤلفههای تقویت توان: مهارگری✖️تابآوری (تقوا✖️صبر)
💠 عوامل:
1️⃣ پیامدهای تجربه شده
2️⃣ منطق آینده به جای اکنون
3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست
4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند
5️⃣ تقویت هوش هیجانی
6️⃣ بازداری حضور(حیا)
7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی
8️⃣ کاهش زمینههای خطر جنسی با دو اصل:
🔺 کاهش تماسهای غیر ضرورِ خطر آفرین
🔻 کاهش تحریک جنسی
شامل:
▫️ کنترل نگاه
▫️ کنترل شنوایی
▫️ کنترل گویایی
▫️ و البته حجاب و پوشش
⭕️ فیلم بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
در ( مفدا ) پیگیری کنید.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب ۳.mp3
36.59M
#بشنوید
📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب
بخش پایانی
❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غرب
❓ علت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته»
✅ الگوی اسلامی عفاف
⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب!
اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف
♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف
🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری
🔸 مؤلفههای تقویت توان: مهارگری✖️تابآوری (تقوا✖️صبر)
💠 عوامل:
1️⃣ پیامدهای تجربه شده
2️⃣ منطق آینده به جای اکنون
3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست
4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند
5️⃣ تقویت هوش هیجانی
6️⃣ بازداری حضور(حیا)
7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی
8️⃣ کاهش زمینههای خطر جنسی با دو اصل:
🔺 کاهش تماسهای غیر ضرورِ خطر آفرین
🔻 کاهش تحریک جنسی
شامل:
▫️ کنترل نگاه
▫️ کنترل شنوایی
▫️ کنترل گویایی
▫️ و البته حجاب و پوشش
⭕️ صوت بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش دوم.mp3
6.04M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
📜 ده شرط عقلانیت مومن
بخش دوم
✅ عقلانیت برترین راه عبودیت
5⃣ خسته نشدن از جستجوی علم
6⃣ خسته نشدن از مراجعه نیازمندان
7⃣ ترجیح گمنامی بر شهرت
8⃣ ترجیح فقر بر ثروت
9⃣ بسنده کردن به خوراک روزانه
وَ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ عُمُرِهِ
وَ لاَ يَتَبَرَّمُ بِطُلاَّبِ اَلْحَوَائِجِ قِبَلَهُ
اَلذُّلُّ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ
وَ اَلْفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى
نَصِيبُهُ مِنَ اَلدُّنْيَا اَلْقُوتُ
📕 خصال: جلد ۲، صفحه ۴۳۳.
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
#نتایج_نهایی
ضمن قدردانی از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
۱. ۹۲٪ پاسخ دهندگان، زنان بیحجاب را بیشتر متعلق به طبقه بالایشهر میدانند.
۲. ۸۹٪ پاسخ دهندگان زنان باحجاب را بیشتر متعلق به طبقه جنوبشهر میدانند.
۳. ۴۶٪ پاسخ دهندگان معتقدند درمراکز عمومی، زنان بیحجاب بیشتر مورد احترام قرار میگیرند و فقط ۱۹٪ معتقدند زنان باحجاب احترام میشوند.
۴. تعداد پاسخ دهندگان ۲۱۰ نفر بودند.
📝 توضیح:
1⃣ بخش مهمی از گرایش به بیحجابی، مسئله اجتماعی است، نه شناختی وفردی.
2⃣ از موضوعات اجتماعی احترام و اعتبار اجتماعی است.
3⃣ انسانها معمولا مایلند در گروهی باشند که احترام و اعتبار اجتماعی دارد ومتعلق به طبقهای شناخته شوند که در جامعه خوشنام شمرده میشود.
4⃣ اگر در جامعه، بیحجابی متعلق به طبقه برتر و حجاب متعلق به طبقه فروتر دانسته شود، گرایش به حجاب کاهش و گرایش به بیحجابی افزایش مییابد.
در این منطق، حق-باطل مسئله افراد نیست، مسئله آنان اعتبار اجتماعی است.
5⃣ در چنین شرایطی، برنامههای انتظامی وحتی شناختی درباره حجاب، جواب نمیدهد. بلکه دستِکم دو اقدام مهم نیاز است:
اول برنامهای که حجاب و عفاف را تبدیل کند به ارزش اجتماعی و متعلق به طبقه بالای جامعه؛
و دوم تغییر مسئله افراد از معیار بودن احترام اجتماعی به حق-باطل.
این معنی رویکرد اجتماعی در داستان حجاب و عفاف است.
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده است و ممکن است اشکالهایی بر آن وارد باشد.
برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۱)
این تحقیق خیلی جالب است و انسان را وادار به تأمل میکند. محتوای تحقیق و نحوهی بیان شما حتی من را هم سر ذوق آورد تا مطلبی را مطرح کنیم:
واقعیت جامعه این است که هیچگاه معیار بودن احترام اجتماعی قابل تقلیل نیست و حیات اجتماعی انسان گرهخورده به این رکن است.
مسئلهی حق و باطل در پدیدههای اجتماعی مثل حجاب میتواند در ذیل چنین ارکانی لحاظ شود ولی هیچگاه نمیتواند به جای آن بنشیند.
سیاستگذار و مدیر نمیتواند حتی به تقلیل گرایش افراد جامعه به احترام اجتماعی فکر کند چرا که چنین چیزی به معنای نفی حیات اجتماعی خواهد بود بلکه میتوان با تغییر ملاکهای احترام و عناصر آن، احترام اجتماعی را از یک پایگاه اجتماعی به پایگاهی دیگر منتقل کرد.
این تحقیق میگوید که در مسئلهی حجاب ما پایگاه اجتماعی حجاب را باختهایم چه اینکه ممکن است مردم حتی معتقد به حقانیتش هم باشند. درک این نکته بسیار راهبردی است.
در یک جامعه اگر افراد در مواجهه با پدیدههای اجتماعی مثل حجاب، بین پایگاههای اجتماعی آن و نظام ارزشیشان دچار دوگانگی و حیرت بشوند نتیجه این است که پایگاه اجتماعی را ترجیح خواهند داد و نظام ارزشی و حق، در ساحت اجتماعی، به محاق خواهد رفت. این نکتهی مهم را دشمنان ما خوب میدانند لیکن ما بیتوجهیم
در امر مدیریت جامعه باید بدانیم که انسان علاوه بر بعد حقیقتجویی، که به دنبال حق و باطل و دیگر دوگانههای ارزشی است، ابعاد دیگری مانند گرایشات و بعد زیبایی هم دارد که در ساختن هویت فردی و اجتماعی نقش منحصر به فرد دارند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۲)
فرض میکنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول میتواند ثابت کند این است که مردم متوجه شدهاند «إن الإنسان لیطغی أن رآه الستغنی». برای نمونه، اگر به جای بدحجابی از تعبیراتی مانند «شرابخواری» یا «خیانت به همسر» و مانند آنها استفاده میشد، تصورم این است که آمار تفاوت جدی پیدا نمیکرد.
برای نتیجهگیری مدنظر مفسر یا حسین آقا، به نظرم باید دو پرسش اول به این صورت میشد:
۱) اگر یک زن باحجاب متعلق به کدام یک از گروههای زیر باشد، بیشتر تعجب میکنید:
الف) پزشک یا خانوادهی پزشک
ب) کارگر یا خانوادهی کارگر
ج) کارمند یا خانوادهی کارمند
د) بازاری یا خانوادهی بازاری
هـ) معلم یا خانوادهی معلم
۱) اگر یک زن بدحجاب متعلق به کدام یک از گروههای زیر باشد، بیشتر تعجب میکنید:
الف) پزشک یا خانوادهی پزشک
ب) کارگر یا خانوادهی کارگر
ج) کارمند یا خانوادهی کارمند
د) بازاری یا خانوادهی بازاری
هـ) معلم یا خانوادهی معلم
اما تحلیل سؤال سوم کمی پیچیدهتر است. احترام دو نوع است: ۱) مشهود، اما ساده؛ ۲) نامشهود، اما پیچیده. در پاسخ به چنین سؤالی که صریح از موضوع پرسیده، پاسخ گرفته شده طبیعی است. چون اساس پاسخ بر نوعی از احترام است که مشهود باشد و با روشهای سادهای مانند ابراز چند کلمه یا تعظیم انجام شود و مردم در برابر پولدار چنین احترامی قائل میشوند. اما اگر پرسش عوض میشد و میگفتند که اگر همزمان دو آشنای شما از دنیا بروند، یکی باحجاب و یکی بدحجاب و شما فقط بتوانید به مجلس یکی بروید، به مجلس کدام میروید، احتمالا درصد پاسخها تغییر جدی پیدا میکرد.
به هر حال، به نظرم اصل دغدغه مهم است و اعتبار اجتماعی برای مردم اهمیت جدی دارد، اما نحوهی توجه مردم به اعتبار اجتماعی شکل بسیار پیچیدهای دارد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۲) فرض میکنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول میتواند ثابت کن
پاسخ یکی از اعضا به مطلب بالا
در جمعبندی این حرفها سه نکته برای بنده مهم شد:
اول: اینکه یک مجموعهای احترام اجتماعی حجاب را مورد پژوهش قرار داده نه ارزش فقهی حجاب را یک گام بزرگ از دیگران جلوتر است.
دوم: احترام اجتماعی رکن حیات اجتماعی است و اساساً شکلگیری جامعه بدون آن میسر نیست.
سوم: احترام اجتماعی لایهی سطحی و لایهی عمیق دارد و البته هر دو ساحت در حیات اجتماعی جایگاه دارد.
پ.ن: به نظرم مثال رفتن به مجلس ترحیم هم عمیق نیست برای لایهی عمیق باید سراغ کنشهای عمیق و ماندگار رفت مثل ازدواج یا امانت. مثلاً سوال به گونهای طراحی شود که نشان دهد اگر مجبور باشند دختر ۱۰ سالهشان را دو هفته پیش یکی از بستگان بسپارند آیا حجاب بخشی از ترجیحاتشان خواهد بود؟
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش سوم.mp3
6.7M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
📜 ده شرط عقلانیت مومن
بخش پایانی
✅ عقلانیت برترین راه عبودیت
❔ چه موقع مؤمن عاقل میشود؟!
🔺 دهمی؛ و چه چیزی است دهمی!
💠 همه را بهتر از خود دیدن
♦️ منطق نظری 👇🏻
🔴 گناهکار به دو دلیل:
1⃣ احتمال پنهان بودن خوبی
2⃣ احتمال عاقبتبهخیری او و عاقبت بهشرّی من!
✅ پیامدِ ده شرط:
سیادت و آقایی اجتماعی
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 چارچوب زندگی صادق
❓پایههای زندگی چیست؟
✅ امامصادق(ع) پاسخ میدهد:
1⃣ تلاش خستگیناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت
2⃣ حیای الهی؛ عامل خودمهارگری
3⃣ آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی
4⃣ کسب آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی
❓ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟
✅ فَقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛
- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق(ع) پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم
۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛
۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
۴- دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
📘 بحارالأنوار: جلد ۷۵، صفحه ۲۲۸
🌺 زندگیتان صادقی باد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
شاخصهای شیعه جعفری.mp3
27.78M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 شاخصهای شیعه جعفری
✳️ سبک تشیع جعفری
غلبه تشیع حسینی بر جامعه
اعجاز تشیع حسینی در دوره جنگ
پدیده شیعه اثنیعشری تکامامی
⚠️ فقر الگوپردازی در دیگر ابعاد زندگی
🔴 الگوی شیعی بازار و تجارت؟
🔴 الگوی شیعی مناسبات اجتماعی؟
🔻 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در رتبه ولایتمداری
🔺 سبک مواجهه با غیر شیعیان مسلمان
🔴 الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین؟
🔴 الگوی شیعی رسانه؟
✅ امام صادق(ع) پاسخ میدهد
🔆 این است شيعه جعفری...
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
بازار تراز شیعه.mp3
7.87M
#نتایج_نهایی
ضمن قدردانی از شرکتکنندگان در نظرسنجی، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
تعداد پاسخ دهندگان: ۳۴۱ نفر
امام حسین(ع): حدود ۷۰٪
امام علی(ع): حدود ۱۹/۵٪
امام صادق(ع): حدود ۱۰/۵٪
توضیح:
جامعه شیعه بیش از هر چیز، با الگوی جهاد حسینی آشنا بوده و تبعیت کرده؛ و ثمرهاش در پیروزی انقلاب و جنگ، و در پیروزی حزب الله لبنان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است.
اما جامعه فقط دوره جنگ ندارد! الگوی دیگر ابعاد زندگی کیست و چیست؟!!
❓الگوی شیعی حکمرانی
❓الگوی شیعی بازار و تجارت
❓الگوی شیعی سیاست
❓الگوی شیعی توسعه و پیشرفت
❓الگوی شیعی مناسبات اجتماعی
❓الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین
❓الگوی شیعی رسانه و شبکههای اجتماعی
❓الگوی شیعی دانش و دانشجویی
❓الگوی شیعی زنِاجتماعی
❓و...
توضیح بیشتر 👈🏻 کلیک کنید
ما با شيعه اثنیعشری تکامامی مواجهیم
ما با فقر الگوپردازی چندبعدی شیعی مواجهیم
بسم الله
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده در فضای مجازی است و ممکن است اشکالهایی بر آن وارد باشد.
برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 لایحه عفاف
مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟
لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش برانگیز شده و مباحث مفصلی را برانگیخته است.
فارغ از بررسی حقوقی متن لایحه، معتقدم به طور کلی این رویکرد، مسیر غلطی است.
از این رو، به چند نکته توجه میدهم:
1️⃣ مسئله محوری، «عفاف» است نه حجاب و لذا باید حل مسئله نیز بر همین اساس شکل گیرد. نخست باید به عفاف پرداخت و سپس به حجاب. در عفاف نیز نخست باید به تبیین چرایی آن پرداخت و سپس به چگونگی آن.
جوان امروز هنوز نمی داند که چرا باید حجاب داشته باشد، آنوقت ما بر سر چند و چون آن، روشهای نادرستی را طراحی می کنیم. سوگمندانه می بینیم که از سوی برخی مسئولان فرهنگی و کشوری، همچنان سخن از حجاب و روشهای ناکارامد گذشته پافشاری می شود!
2️⃣ «فردیانگاری» در موضوع عفاف (و حجاب)، نگرشی «غلط» و «آسیبزا» است. در نگاه فردی، فرد باید تغییر کند؛ عوامل و موانع در درون فرد تعریف میشود؛ برنامهها فردی طراحی میشوند. این موجب عدم رعایت اقتضاها و الزامات امور اجتماعی شده، و یک آموزه نجاتبخش را به بحران اجتماعی تبدیل می کند.
3️⃣ عفاف(و حجاب)؛ امری اجتماعی است؛ زیرا عفاف در روابط و مناسبات اجتماعی(جز در یک مورد: نماز فردی) «معنایابی» می شود. از این رو باید الزامات و اقتضاهای امر اجتماعی رعایت شود.
👈🏻 معنا و الزامات اجتماعی بودن عفاف:
♦️ هر چه ارزش اجتماعی نشود، «وجاهت اجتماعی» نمییابد و هر چه وجاهت اجتماعی نیابد، به هنجار اجتماعی تبدیل نمیشود. لذا اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به «ارزش اجتماعی»(معروف اجتماعی) است. از این رو، به نظر میرسد تا حجاب به ارزش و عرف اجتماعی تبدیل نشود، مصداق امر به معروف و نهی از منکر نمی شود.
♦️ هر چه را مردم نپذیرند، «تحقق اجتماعی» پیدا نمیکند. نکته مهم دیگر «ظرفیت اجتماعی» در پذیرش و جذب پدیدههاست. اگر جامعه ظرفیت نداشته باشد، در برابر یک امر حتی مقدس، مقاومت می کند! پس پیش از هر چیز «اقناع اجتماعی» و «ظرفیتسازی اجتماعی» و تقدم «تبیین» بر «توصیه-تحکّم-اجبار» ضرورت می یابد. اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس خواهد داشت.
⁉️ یک سؤال مهم:
👈🏻 آیا پس از ماجرای مهسا امینی، رعایت حجاب افزایش پیدا کرد یا کاهش؟ سرمایه اجتماعی افزایش یافت یا کاهش؟
⚠️ باید مراقب رفتارها و گفتارهایی باشیم که حکم استارتاپ بیحجابی را دارند و در عین حال برنامهریزی اجتماعی داشته باشیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش ب
#نظر_وارده
۱. اساس رعایت یک ارزش توسط مردم در حال حاضر، به خاطر اجتماعی یا فردی پنداری آن ارزش نیست، بلکه ارزش سازی اون توسط گروه های خبره و تاثیرگذار هستش.
اما درسته: ارزش اجتماعی بودن حجاب و عفاف باید هم درک بشود
۲. دور شدن مردم از تحلیل و تفسیر و فلسفه در زندگی روزمره (به خاطر استفاده از فضای اجتماعی و بی تفاوت و عادی شدن خیلی مسائل با مشاهده زیاد اونها)، اساسا دیگه تلاش برای اجتماعی پنداری یک ارزش رو بی فایده کرده
۳. تبلیغ ارزش های مفید و کاربردی و واقعی و مستدل دین ما، دیگه از عهده روحانیت ساقط شده، چرا که به علت ناکارآمدی روش های اونها در تبلیغ دین طی بیست سال گذشته ،مسبب وضع الان هستند و باید جایگاه روحانیت با روش های جدید به طور مستقل احیا بشود.
پس اساسا باید به دنبال افراد تاثیر گذار برای ارزش سازی عفاف و حجاب باشیم.
💡 راه حل من: اساسا اول از همه باید مردم رو به سمت فلسفه، تحلیل و تفکر فردی و منطقی دعوت کنیم و یا اصلا اون رو آموزش بدیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر