eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
269 عکس
85 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
ضمن قدردانی از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: ۱. ۹۲٪ پاسخ دهندگان، زنان بی‌حجاب را بیشتر متعلق به طبقه بالای‌شهر می‌دانند. ۲. ۸۹٪ پاسخ دهندگان زنان باحجاب را بیشتر متعلق به طبقه جنوب‌شهر می‌دانند. ۳. ۴۶٪ پاسخ دهندگان معتقدند درمراکز عمومی، زنان بی‌حجاب بیشتر مورد احترام قرار می‌گیرند و فقط ۱۹٪ معتقدند زنان باحجاب احترام می‌شوند. ۴. تعداد پاسخ دهندگان ۲۱۰ نفر بودند. 📝 توضیح: 1⃣ بخش مهمی از گرایش به بی‌حجابی، مسئله اجتماعی است، نه شناختی وفردی. 2⃣ از موضوعات اجتماعی احترام و اعتبار اجتماعی است. 3⃣ انسان‌ها معمولا مایلند در گروهی باشند که احترام و اعتبار اجتماعی دارد ومتعلق به طبقه‌ای شناخته شوند که در جامعه خوشنام شمرده می‌شود. 4⃣ اگر در جامعه، بی‌حجابی متعلق به طبقه برتر و حجاب متعلق به طبقه فروتر دانسته شود، گرایش به حجاب کاهش و گرایش به بی‌حجابی افزایش می‌یابد. در این منطق، حق-باطل مسئله افراد نیست، مسئله آنان‌ اعتبار اجتماعی است. 5⃣ در چنین شرایطی، برنامه‌های انتظامی وحتی شناختی درباره حجاب، جواب نمی‌دهد. بلکه دستِ‌کم دو اقدام مهم نیاز است: اول برنامه‌ای که حجاب و عفاف را تبدیل کند به ارزش اجتماعی و متعلق به طبقه بالای جامعه؛ و دوم تغییر مسئله افراد از معیار بودن احترام اجتماعی به حق-باطل. این معنی رویکرد اجتماعی در داستان حجاب و عفاف است. 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده است و ممکن است اشکال‌هایی بر آن وارد باشد. برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نقد و نظر (۱) این تحقیق خیلی جالب است و انسان را وادار به تأمل می‌کند. محتوای تحقیق و نحوه‌ی بیان شما حتی من را هم سر ذوق آورد تا مطلبی را مطرح کنیم: واقعیت جامعه این است که هیچگاه معیار بودن احترام اجتماعی قابل تقلیل نیست و حیات اجتماعی انسان گره‌خورده به این رکن است. مسئله‌ی حق و باطل در پدیده‌های اجتماعی مثل حجاب می‌تواند در ذیل چنین ارکانی لحاظ شود ولی هیچگاه نمی‌تواند به جای آن بنشیند. سیاستگذار و مدیر نمی‌تواند حتی به تقلیل گرایش افراد جامعه به احترام اجتماعی فکر کند چرا که چنین چیزی به معنای نفی حیات اجتماعی خواهد بود بلکه می‌توان با تغییر ملاک‌های احترام و عناصر آن، احترام اجتماعی را از یک پایگاه اجتماعی به پایگاهی دیگر منتقل کرد. این تحقیق می‌گوید که در مسئله‌ی حجاب ما پایگاه اجتماعی حجاب را باخته‌ایم چه اینکه ممکن است مردم حتی معتقد به حقانیتش هم باشند. درک این نکته بسیار راهبردی است. در یک جامعه اگر افراد در مواجهه با پدیده‌های اجتماعی مثل حجاب، بین پایگاه‌های اجتماعی آن و نظام ارزشی‌شان دچار دوگانگی و حیرت بشوند نتیجه این است که پایگاه اجتماعی را ترجیح خواهند داد و نظام ارزشی و حق، در ساحت اجتماعی، به محاق خواهد رفت. این نکته‌ی مهم را دشمنان ما خوب می‌دانند لیکن ما بی‌توجهیم در امر مدیریت جامعه باید بدانیم که انسان علاوه بر بعد حقیقت‌جویی، که به دنبال حق و باطل و دیگر دوگانه‌های ارزشی است، ابعاد دیگری مانند گرایشات و بعد زیبایی هم دارد که در ساختن هویت فردی و اجتماعی نقش منحصر به فرد دارند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نقد و نظر (۲) فرض می‌کنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول می‌تواند ثابت کند این است که مردم متوجه شده‌اند «إن الإنسان لیطغی أن رآه الستغنی». برای نمونه، اگر به جای بدحجابی از تعبیراتی مانند «شراب‌خواری» یا «خیانت به همسر» و مانند آنها استفاده می‌شد، تصورم این است که آمار تفاوت جدی پیدا نمی‌کرد. برای نتیجه‌گیری مدنظر مفسر یا حسین آقا، به نظرم باید دو پرسش اول به این صورت می‌شد: ۱) اگر یک زن باحجاب متعلق به کدام یک از گروه‌های زیر باشد، بیشتر تعجب می‌کنید: الف) پزشک یا خانواده‌ی پزشک ب) کارگر یا خانواده‌ی کارگر ج) کارمند یا خانواده‌ی کارمند د) بازاری یا خانواده‌ی بازاری هـ) معلم یا خانواده‌ی معلم ۱) اگر یک زن بدحجاب متعلق به کدام یک از گروه‌های زیر باشد، بیشتر تعجب می‌کنید: الف) پزشک یا خانواده‌ی پزشک ب) کارگر یا خانواده‌ی کارگر ج) کارمند یا خانواده‌ی کارمند د) بازاری یا خانواده‌ی بازاری هـ) معلم یا خانواده‌ی معلم اما تحلیل سؤال سوم کمی پیچیده‌تر است. احترام دو نوع است: ۱) مشهود، اما ساده؛ ۲) نامشهود، اما پیچیده. در پاسخ به چنین سؤالی که صریح از موضوع پرسیده، پاسخ گرفته شده طبیعی است. چون اساس پاسخ بر نوعی از احترام است که مشهود باشد و با روش‌های ساده‌ای مانند ابراز چند کلمه یا تعظیم انجام شود و مردم در برابر پولدار چنین احترامی قائل می‌شوند. اما اگر پرسش عوض می‌شد و می‌گفتند که اگر همزمان دو آشنای شما از دنیا بروند، یکی باحجاب و یکی بدحجاب و شما فقط بتوانید به مجلس یکی بروید، به مجلس کدام می‌روید، احتمالا درصد پاسخ‌ها تغییر جدی پیدا می‌کرد. به هر حال، به نظرم اصل دغدغه مهم است و اعتبار اجتماعی برای مردم اهمیت جدی دارد، اما نحوه‌ی توجه مردم به اعتبار اجتماعی شکل بسیار پیچیده‌ای دارد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
پاسخ یکی از اعضا به مطلب بالا در جمع‌بندی این حرفها سه نکته برای بنده مهم شد: اول: اینکه یک مجموعه‌ای احترام اجتماعی حجاب را مورد پژوهش قرار داده نه ارزش فقهی حجاب را یک گام بزرگ از دیگران جلوتر است. دوم: احترام اجتماعی رکن حیات اجتماعی است و اساساً شکل‌گیری جامعه بدون آن میسر نیست. سوم: احترام اجتماعی لایه‌ی سطحی و لایه‌ی عمیق دارد و البته هر دو ساحت در حیات اجتماعی جایگاه دارد. پ.ن: به نظرم مثال رفتن به مجلس ترحیم هم عمیق نیست برای لایه‌ی عمیق باید سراغ کنش‌های عمیق و ماندگار رفت مثل ازدواج یا امانت. مثلاً سوال به گونه‌ای طراحی شود که نشان دهد اگر مجبور باشند دختر ۱۰ ساله‌شان را دو هفته پیش یکی از بستگان بسپارند آیا حجاب بخشی از ترجیحات‌شان خواهد بود؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🔺 چالش‌های اجتماعی حجاب 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش سوم.mp3
6.7M
📜 ده شرط عقلانیت مومن بخش پایانی ✅ عقلانیت برترین راه عبودیت ❔ چه موقع مؤمن عاقل می‌شود؟! 🔺 دهمی؛ و چه چیزی است دهمی! 💠 همه را بهتر از خود دیدن ♦️ منطق نظری 👇🏻 🔴 گناهکار به دو دلیل: 1⃣ احتمال پنهان بودن خوبی 2⃣ احتمال عاقبت‌به‌خیری او و عاقبت به‌شرّی من! ✅ پیامدِ ده‌ شرط: سیادت و آقایی اجتماعی 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی
📜 چارچوب زندگی صادقپایه‌های زندگی چیست؟ ✅ امام‌صادق(ع) پاسخ می‌دهد: 1⃣ تلاش خستگی‌ناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت 2⃣ حیای الهی؛ عامل خودمهارگری 3⃣ آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی 4⃣ کسب آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی ❓ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ ✅ فَقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛ - عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. از امام صادق(ع) پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته‏ اى؟ فرمودند: بر چهار اصل: ۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى ‏دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم ۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛ ۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‏ خورد پس آرام گرفتم؛ ۴- دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. 📘 بحارالأنوار: جلد ۷۵، صفحه ۲۲۸ 🌺 زندگی‌تان صادقی باد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📿 تزئین داشبورد یک تاکسی یک کار فرهنگی ساده زیبا، ارزان و معنوی به همین سادگی 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
شاخص‌های شیعه جعفری.mp3
27.78M
📜 شاخص‌های شیعه جعفری ✳️ سبک تشیع جعفری غلبه تشیع حسینی بر جامعه اعجاز تشیع حسینی در دوره جنگ پدیده شیعه اثنی‌عشری تک‌امامی ⚠️ فقر الگوپردازی در دیگر ابعاد زندگی 🔴 الگوی شیعی بازار و تجارت؟ 🔴 الگوی شیعی مناسبات اجتماعی؟ 🔻 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در رتبه ولایت‌مداری 🔺 سبک مواجهه با غیر شیعیان مسلمان 🔴 الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین؟ 🔴 الگوی شیعی رسانه؟ ✅ امام صادق(ع) پاسخ می‌دهد 🔆 این است شيعه جعفری... 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
بازار تراز شیعه.mp3
7.87M
📜 بازار تراز شیعه ⁉️ چرا شیعه تک‌امامی؟ ♦️ آیا تشیع به بازار ما وارد شده است؟ ♦️ بازار تراز شیعه چه ویژگی‌هایی دارد؟ ♦️ الگوی بازرگانی و تجارت شیعه کیست؟ ✳️ شاخص‌های شیعه جعفری در بازار و تجارت ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: تعداد پاسخ دهندگان: ۳۴۱ نفر امام حسین(ع): حدود ۷۰٪ امام علی(ع): حدود ۱۹/۵٪ امام صادق(ع): حدود ۱۰/۵٪ توضیح: جامعه شیعه بیش از هر چیز، با الگوی جهاد حسینی آشنا بوده و تبعیت کرده؛ و ثمره‌اش در پیروزی انقلاب و جنگ، و در پیروزی حزب الله لبنان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است. اما جامعه فقط دوره جنگ ندارد! الگوی دیگر ابعاد زندگی کیست و چیست؟!! ❓الگوی شیعی حکمرانی ❓الگوی‌ شیعی بازار و تجارت ❓الگوی شیعی سیاست ❓الگوی شیعی توسعه و پیشرفت ❓الگوی شیعی مناسبات اجتماعی ❓الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین ❓الگوی شیعی رسانه و شبکه‌های اجتماعی ❓الگوی شیعی دانش و دانشجویی ❓الگوی شیعی زنِ‌اجتماعی ❓و... توضیح بیشتر 👈🏻 کلیک کنید ما با شيعه اثنی‌عشری تک‌امامی مواجهیم ما با فقر الگوپردازی چندبعدی شیعی مواجهیم بسم الله 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده در فضای مجازی است و ممکن است اشکال‌هایی بر آن وارد باشد. برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش برانگیز شده و مباحث مفصلی را برانگیخته است. فارغ از بررسی حقوقی متن لایحه، معتقدم به طور کلی این رویکرد، مسیر غلطی است. از این رو، به چند نکته توجه می‌دهم: 1️⃣ مسئله محوری، «عفاف» است نه حجاب و لذا باید حل مسئله نیز بر همین اساس شکل گیرد. نخست باید به عفاف پرداخت و سپس به حجاب. در عفاف نیز نخست باید به تبیین چرایی آن پرداخت و سپس به چگونگی آن. جوان امروز هنوز نمی داند که چرا باید حجاب داشته باشد، آنوقت ما بر سر چند و چون آن، روشهای نادرستی را طراحی می کنیم. سوگمندانه می بینیم که از سوی برخی مسئولان فرهنگی و کشوری، همچنان سخن از حجاب و روش‌های ناکارامد گذشته پافشاری می شود! 2️⃣ «فردی‌انگاری» در موضوع عفاف (و حجاب)، نگرشی «غلط» و «آسیب‌زا» است. در نگاه فردی، فرد باید تغییر کند؛ عوامل و موانع در درون فرد تعریف می‌شود؛ برنامه‌ها فردی طراحی می‌شوند. این موجب عدم رعایت اقتضاها و الزامات امور اجتماعی شده، و یک آموزه نجات‌بخش را به بحران اجتماعی تبدیل می کند. 3️⃣ عفاف(و حجاب)؛ امری اجتماعی است؛ زیرا عفاف در روابط و مناسبات اجتماعی(جز در یک مورد: نماز فردی) «معنایابی» می شود. از این رو باید الزامات و اقتضاهای امر اجتماعی رعایت شود. 👈🏻 معنا و الزامات اجتماعی بودن عفاف: ♦️ هر چه ارزش اجتماعی نشود، «وجاهت اجتماعی» نمی‌یابد و هر چه وجاهت اجتماعی نیابد، به هنجار اجتماعی تبدیل نمی‌شود. لذا اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به «ارزش اجتماعی»(معروف اجتماعی) است. از این رو، به نظر می‌رسد تا حجاب به ارزش و عرف اجتماعی تبدیل نشود، مصداق امر به معروف و نهی از منکر نمی شود. ♦️ هر چه را مردم نپذیرند، «تحقق اجتماعی» پیدا نمی‌کند. نکته مهم دیگر «ظرفیت اجتماعی» در پذیرش و جذب پدیده‌هاست. اگر جامعه ظرفیت نداشته باشد، در برابر یک امر حتی مقدس، مقاومت می کند! پس پیش از هر چیز «اقناع اجتماعی» و «ظرفیت‌سازی اجتماعی» و تقدم «تبیین» بر «توصیه-تحکّم-اجبار» ضرورت می یابد. اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس خواهد داشت. ⁉️ یک سؤال مهم: 👈🏻 آیا پس از ماجرای مهسا امینی، رعایت حجاب افزایش پیدا کرد یا کاهش؟ سرمایه اجتماعی افزایش یافت یا کاهش؟ ⚠️ باید مراقب رفتارها و گفتارهایی باشیم که حکم استارتاپ بی‌حجابی را دارند و در عین حال برنامه‌ریزی اجتماعی داشته باشیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
۱. اساس رعایت یک ارزش توسط مردم در حال حاضر، به خاطر اجتماعی یا فردی پنداری آن ارزش نیست، بلکه ارزش سازی اون توسط گروه های خبره و تاثیرگذار هستش. اما درسته: ارزش اجتماعی بودن حجاب و عفاف باید هم درک بشود ۲. دور شدن مردم از تحلیل و تفسیر و فلسفه در زندگی روزمره (به خاطر استفاده از فضای اجتماعی و بی تفاوت و عادی شدن خیلی مسائل با مشاهده زیاد اونها)، اساسا دیگه تلاش برای اجتماعی پنداری یک ارزش رو بی فایده کرده ۳. تبلیغ ارزش های مفید و کاربردی و واقعی و مستدل دین ما، دیگه از عهده روحانیت ساقط شده، چرا که به علت ناکارآمدی روش های اونها در تبلیغ دین طی بیست سال گذشته ،مسبب وضع الان هستند و باید جایگاه روحانیت با روش های جدید به طور مستقل احیا بشود. پس اساسا باید به دنبال افراد تاثیر گذار برای ارزش سازی عفاف و حجاب باشیم. 💡 راه حل من: اساسا اول از همه باید مردم رو به سمت فلسفه، تحلیل و تفکر فردی و منطقی دعوت کنیم و یا اصلا اون رو آموزش بدیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
سلام استاد گرامی شبتون بخیر در مورد حجاب مطلبی در کانال گذاشتید نکته ای به ذهنم اومد در مورد مسیله حجاب و تاثیر اون بر اقتصاد کشور نمی‌بینم که صحبتی بشه وقتی عفت حجاب و ساده پوشی در اجتماع رعایت بشه کسانیکه می‌خوان از طریق تنوع پوشش و رنگ و لعاب و لوازم آرایش و امثالهم ثروتمند بشن و حس ثروت طلبی و پول‌خوارگی خودشون رو ارضا کنن دکانشون تخته میشه،،، چقدر برندهای لوازم آرایشی و برندهای مد و پوشش داریم که واقعا نیازی بهشون نیست خب وقتی درآمدهای خانواده ها صرف خرید این اقلام نشه چقدر صرفه‌جویی اقتصادی برای خانواده ‌ها داره خداییش.. چقدر جلوی قاچاق و خروج بی‌رویه ارز از کشور گرفته میشه و اونایی که از این طریق پول در میارن و ضربه به اقتصاد میزنن بساطشون جمع میشه عفاف و حجاب و ساده پوشی باعث رعایت آبروی مستضعفان در جامعه میشه چون افرادیکه نمیتونن هزینه کنند و مدلهای مختلف و رنگارنگ لباس تهیه کنند آبروشون حفظ میشه در سایه حجاب و عفاف فقیر و غنی مثل هم لباس می‌پوشن،نه ثروتمند به تفاخر و تکبر(و دهها رذیله ناشی از تکبر)میافته و نه فقیر به حقارت (و دهها رذیله ناشی از فقر)میافته من این چندوقته خیلی به تاثیر حجاب و عفت بر رشد اقتصادی فکر کردم،،،فک کنم در این شرایط خراب اقتصادی اگر افکار رو به این نکته متوجه کنیم که بابا حجاب خیلی روی رشد اقتصاد تاثیر داره برای خانواده،،ننیجه خوبی بگیریم میدونید استاد هرچی از تاثیرات مثبت حجاب و عفاف در جلوگیری از از همپاشیدگی خانواده ها،،نقش حجاب در تربیت فرزندان،امنیت روانی خانواده و افراد جامعه و موضوعاتی از این قبیل حرف زده میشه انگار نه انگار،،،،انگار یک عده‌ هیچ تاثیری درشون دیده نمیشه وقتی حجاب و عفاف رعایت بشه و قانون بشه دیگه در محیطهای کاری حواسها بیشتر جمع کار میشه، دلبریها و عشوه هایی که متاسفانه یکسری خانمها میکنن دیگه خریداری نداره و نه بعضی مردهای متاسفانه مریضدل حواسشون از کار منحرف میشه و فک میکنم حتما تاثیر مثبتش رو در افزایش راندمان اقتصادی نشون میده راه رشد اقتصاد و ثروتمند شدن فقط کارکردن بیشتر نیست، سرمایه‌گذاری نیست حجاب جلوی خیلی بریز بداشهای اضافی رو چه فردی چه اجتماعی میگیره و باعث ثروتمندتر شدن میشه همین شرکتهایی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستن برای پرسنلشون قوانین پوشش دارن بخشی از ناتوانی اقتصادی خانواده های امروز بعلت کمرنگ شدن فرهنگ ساده زیستی و عفاف هست ...افرادیکه ایمانشون ضعیف بود با دیدن لباسهای که بافرهنگ ما سنخیت نداشت ایمانشون رفت و لباسهای تنگ پوشیدن و روسری‌ها و شالها رو شل بستن،،،،عده دیگه که بیحجاب نشدن چادرهای ده میلیونی و بیشتر پوشیدن اونم چادرهایی که قاچاق وارد میشه و خرج‌های گزاف برای شوهران بیچاره تراشیدن پدری که باید ذهنش در فشار باشه تا هزینه ولخرجی‌های خانمش رو دربیاره طبیعتا از خستگی زیاد نمیتونه با بچه هایش آنچنانکه باید وقت بذاره،نتیجش فرزندانی که از محبت پدر کم بهره هستن،،نتیجه اینکه این فرزندان چه دختر چه پسر دنبال دوستی‌های خیابانی و بزه... و خیلی پیامدهای بد دیگه که شما از من بهتر میدونید
مقابله با سناریوی ضد امنیتی کشف حجاب، بیش از آنکه نیاز به لایحه و قانون داشته باشد، نیازمند عزم و سرعت عمل مسئولان است مگر خطر ویروس فحشا از کرونا کمتر است که برایش ستاد ملی تشکیل نمیشود؟!!!
استاد بزرگوار. متن کوتاه، دقیق، خواندنی همراه با آسیب شناسی و ارائه راهکار بود. افسوس که تصمیم گیرندگان حالا حالا حالاها نَوَفَهمن🌹😊
📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرایی طرح می‌شود: ✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد. ♦️ از این رو: 1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود. 2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروف‌سازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود. 3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیین‌گری باید منجر به «ارزش‌دهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیت‌سازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود. 4️⃣ کمیته‌ای متشکل از متخصصان رشته‌های مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعی‌سازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامه‌ای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود. 5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمان‌های مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد: 🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛ 🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛ 🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب. 6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد. 7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباط‌دهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی. ❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
پیام اولتان را برای مدیر مذهبی یکی از مدارس تیزهوشان که سابقه مدیریت 30 ساله دارند فرستادم این جواب را به من دادند: به هرحال وظیفه چیست؟ یعنی من دیگر به دانش آموز نگم مقنعه ات کو؟ تجربه ای هم از خودم 7 سال پیش معاون پرورشی منطقه من را صدا زد گفت شنیدم شما معلم فعال هستید یک ایده در مورد حجاب می دهید پیاده کنیم من یادمه اون موقع چند تا ایده نوشتم یکی از ایده ها این بود خَیّرپیدا کنید و دفاتر مذهبی و کیف های مذهبی باتصاویر زیبا در مدارس با نصف قیمت به فروش بگذارید حتما موقع ثبت نام استقبال خواهد شد و خانواده ها خریداری می کنند همین همنشینی مخصوصا در دانش اموز ابتدایی اثر گذار است. ایده دوم هم یادمه گفتم به مدارس هنرستان طراحی لباس مسابقه بگذارید چند سال پیش اقا فرمودند لباس ملی طراحی شود به طور مثال می گویم در مکه که می رویم هندی ها مقنعه بلند و دامن بلند دارند پوششی که قران گفته رعایت شده است. ایران چادر ملی را طراحی کرد ولی همین باز برای یک خانمی که چند بچه کوچک دارد واقعا سخت است. ایده دیگر برگزاری مسابقه درست کردن عروسک محجبه مثلا به مناسبت ولادت حضرت معصومه س در مدارس مخصوصا پایه ابتدایی ......چند تا ایده دیگر هم داده بودم که یادم نیست ولی یادمه معاون گفت همه این ها زمان بر است و ماهی یک جلسه مذهبی گذاشت و از هر مدرسه پنج نفر من در ان جلسات بودم فقط یک سخنران می امد صحبت می کرد حتی پرسش و پاسخ هم نبود و هیچ اثری نداشت. یه فرصتی برای اجرا کردن طرح های مذهبی در مدارس زمان ولادت هاست چون چند سال مربی بودم می گویم مربی پرورشی مدرسه دنبال برنامه جذاب و شاد و بانشاط است ولی متاسفانه ارگانی نیست حمایت کند خود مربی فرصت ندارد نهایتا به یک مولودی و دف زنی ختم می کند من بارها به بسیج و....مختلف می گفتم شما یک اتاق فکر تشکیل دهید و برنامه های مختلف مدارس را حمایت کنید حتی مدارس حاضر به پرداخت هزینه هستند البته الان مدتی است طرح امین راه افتاده ولی باز این نظر هم می توان کار نمود
با توجه به فرمایشات استاد، بنظر من؛ اول از همه باید اوضاع اقتصادی سرو سامان پیدا کند تا مردم آرام تر شوند. صبر همه اندازه هم نیست. عده‌ای بریده‌اند. دوم اینکه باید همه اقشار بفهمند که برای حکومت قابل احترام و ارزشمند هستند. سوم اینکه باید از اقدامات غیرمنطقی و متعصبانه دوری کرد تا لجاجت عده‌ای بیشتر از این برانگیخته نشود. نکته چهارم اینکه، خیلی از بی حجابها، قطعا حیا و عفت دارند. اما جو زمانه پوشش آن‌ها را تغییر داده است. لذا باید الگوهایی پوشیده برای روحیه زیبا پسندی خانمها طراحی و استفاده از آنها فرهنگ سازی شود. نکته مهم نهایی هم اینکه باید از همه ارگانها و گروه‌ها برای حل این مسئله کمک خواست تا بصورت بنیادی و از جنبه مختلف فرهنگی و اجتماعی و... این مسئله حل شود.
سلام علیکم استاد، این پیشنهادات خیلی خوب هستند ولی مرحله ی بعد چی میشه؟ یعنی شما این پیشنهادات را جایی ارائه دادین؟ اینکه بعد از ۴۰ سال از انقلاب هنوز دنبال فراهم شدن زمینه ی اجتماعی باشیم خیلی درد هست. ببخشید اینطور میگم ولی من حس میکنم مسئله ی حجاب قرار هست رها بشه در جامعه و اگه این روزها حرفی هم زده میشه بیشتر برای این هست که دل ما مذهبی جماعت را خوش کنند که مثلا قراره کاری صورت بگیره ولی عملا انگار مسئولین حال و حوصله ی اقدام جهادی در این زمینه را ندارند و نهایتا ترجیح میدن خود مردم اگر خواستند، کاری انجام بدن. منظورم هم از کار جهادی اقدامات سخت گیرانه و ... نیست. همین مواردی که شما نوشتید واقعا نیاز به همت جمعی داره تا سریعتر فضا آماده بشه.
مدل مناسبات با شیعیان (1).mp3
8.31M
📜 مدل اجتماعی شیعه؟ بخش اول ✅ امام صادق(ع) پاسخ می‌دهد 🔆 این است شيعه جعفری 🔴 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در ولایت‌مداری 🔺 جذب حداقلی یا حداکثری؟ 🔴 خودمعیاری و دفع حداکثری 🔹 تعریف جدید از خودی و غیرخودی 🔸 دیگران را ساقط‌شده ندانیم کسی را از قطار ولایت پیاده نکنیم 🟢 پذیرش و ارتقای نرم، عامل جذب حداکثری ❔ چه برنامه‌ریزی اجتماعی برای مدارس، دانشگاه‌ها و عموم مردم برای ارتقای نرم وجود دارد؟ ادامه دارد... ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر