eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
269 عکس
85 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 تزئین داشبورد یک تاکسی یک کار فرهنگی ساده زیبا، ارزان و معنوی به همین سادگی 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
شاخص‌های شیعه جعفری.mp3
27.78M
📜 شاخص‌های شیعه جعفری ✳️ سبک تشیع جعفری غلبه تشیع حسینی بر جامعه اعجاز تشیع حسینی در دوره جنگ پدیده شیعه اثنی‌عشری تک‌امامی ⚠️ فقر الگوپردازی در دیگر ابعاد زندگی 🔴 الگوی شیعی بازار و تجارت؟ 🔴 الگوی شیعی مناسبات اجتماعی؟ 🔻 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در رتبه ولایت‌مداری 🔺 سبک مواجهه با غیر شیعیان مسلمان 🔴 الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین؟ 🔴 الگوی شیعی رسانه؟ ✅ امام صادق(ع) پاسخ می‌دهد 🔆 این است شيعه جعفری... 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
بازار تراز شیعه.mp3
7.87M
📜 بازار تراز شیعه ⁉️ چرا شیعه تک‌امامی؟ ♦️ آیا تشیع به بازار ما وارد شده است؟ ♦️ بازار تراز شیعه چه ویژگی‌هایی دارد؟ ♦️ الگوی بازرگانی و تجارت شیعه کیست؟ ✳️ شاخص‌های شیعه جعفری در بازار و تجارت ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: تعداد پاسخ دهندگان: ۳۴۱ نفر امام حسین(ع): حدود ۷۰٪ امام علی(ع): حدود ۱۹/۵٪ امام صادق(ع): حدود ۱۰/۵٪ توضیح: جامعه شیعه بیش از هر چیز، با الگوی جهاد حسینی آشنا بوده و تبعیت کرده؛ و ثمره‌اش در پیروزی انقلاب و جنگ، و در پیروزی حزب الله لبنان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است. اما جامعه فقط دوره جنگ ندارد! الگوی دیگر ابعاد زندگی کیست و چیست؟!! ❓الگوی شیعی حکمرانی ❓الگوی‌ شیعی بازار و تجارت ❓الگوی شیعی سیاست ❓الگوی شیعی توسعه و پیشرفت ❓الگوی شیعی مناسبات اجتماعی ❓الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین ❓الگوی شیعی رسانه و شبکه‌های اجتماعی ❓الگوی شیعی دانش و دانشجویی ❓الگوی شیعی زنِ‌اجتماعی ❓و... توضیح بیشتر 👈🏻 کلیک کنید ما با شيعه اثنی‌عشری تک‌امامی مواجهیم ما با فقر الگوپردازی چندبعدی شیعی مواجهیم بسم الله 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده در فضای مجازی است و ممکن است اشکال‌هایی بر آن وارد باشد. برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 لایحه عفاف مسئله چیست؟ حل مسئله کدام است؟ لایحه قوه قضائیه در باره عفاف و حجاب، چالش برانگیز شده و مباحث مفصلی را برانگیخته است. فارغ از بررسی حقوقی متن لایحه، معتقدم به طور کلی این رویکرد، مسیر غلطی است. از این رو، به چند نکته توجه می‌دهم: 1️⃣ مسئله محوری، «عفاف» است نه حجاب و لذا باید حل مسئله نیز بر همین اساس شکل گیرد. نخست باید به عفاف پرداخت و سپس به حجاب. در عفاف نیز نخست باید به تبیین چرایی آن پرداخت و سپس به چگونگی آن. جوان امروز هنوز نمی داند که چرا باید حجاب داشته باشد، آنوقت ما بر سر چند و چون آن، روشهای نادرستی را طراحی می کنیم. سوگمندانه می بینیم که از سوی برخی مسئولان فرهنگی و کشوری، همچنان سخن از حجاب و روش‌های ناکارامد گذشته پافشاری می شود! 2️⃣ «فردی‌انگاری» در موضوع عفاف (و حجاب)، نگرشی «غلط» و «آسیب‌زا» است. در نگاه فردی، فرد باید تغییر کند؛ عوامل و موانع در درون فرد تعریف می‌شود؛ برنامه‌ها فردی طراحی می‌شوند. این موجب عدم رعایت اقتضاها و الزامات امور اجتماعی شده، و یک آموزه نجات‌بخش را به بحران اجتماعی تبدیل می کند. 3️⃣ عفاف(و حجاب)؛ امری اجتماعی است؛ زیرا عفاف در روابط و مناسبات اجتماعی(جز در یک مورد: نماز فردی) «معنایابی» می شود. از این رو باید الزامات و اقتضاهای امر اجتماعی رعایت شود. 👈🏻 معنا و الزامات اجتماعی بودن عفاف: ♦️ هر چه ارزش اجتماعی نشود، «وجاهت اجتماعی» نمی‌یابد و هر چه وجاهت اجتماعی نیابد، به هنجار اجتماعی تبدیل نمی‌شود. لذا اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به «ارزش اجتماعی»(معروف اجتماعی) است. از این رو، به نظر می‌رسد تا حجاب به ارزش و عرف اجتماعی تبدیل نشود، مصداق امر به معروف و نهی از منکر نمی شود. ♦️ هر چه را مردم نپذیرند، «تحقق اجتماعی» پیدا نمی‌کند. نکته مهم دیگر «ظرفیت اجتماعی» در پذیرش و جذب پدیده‌هاست. اگر جامعه ظرفیت نداشته باشد، در برابر یک امر حتی مقدس، مقاومت می کند! پس پیش از هر چیز «اقناع اجتماعی» و «ظرفیت‌سازی اجتماعی» و تقدم «تبیین» بر «توصیه-تحکّم-اجبار» ضرورت می یابد. اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس خواهد داشت. ⁉️ یک سؤال مهم: 👈🏻 آیا پس از ماجرای مهسا امینی، رعایت حجاب افزایش پیدا کرد یا کاهش؟ سرمایه اجتماعی افزایش یافت یا کاهش؟ ⚠️ باید مراقب رفتارها و گفتارهایی باشیم که حکم استارتاپ بی‌حجابی را دارند و در عین حال برنامه‌ریزی اجتماعی داشته باشیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
۱. اساس رعایت یک ارزش توسط مردم در حال حاضر، به خاطر اجتماعی یا فردی پنداری آن ارزش نیست، بلکه ارزش سازی اون توسط گروه های خبره و تاثیرگذار هستش. اما درسته: ارزش اجتماعی بودن حجاب و عفاف باید هم درک بشود ۲. دور شدن مردم از تحلیل و تفسیر و فلسفه در زندگی روزمره (به خاطر استفاده از فضای اجتماعی و بی تفاوت و عادی شدن خیلی مسائل با مشاهده زیاد اونها)، اساسا دیگه تلاش برای اجتماعی پنداری یک ارزش رو بی فایده کرده ۳. تبلیغ ارزش های مفید و کاربردی و واقعی و مستدل دین ما، دیگه از عهده روحانیت ساقط شده، چرا که به علت ناکارآمدی روش های اونها در تبلیغ دین طی بیست سال گذشته ،مسبب وضع الان هستند و باید جایگاه روحانیت با روش های جدید به طور مستقل احیا بشود. پس اساسا باید به دنبال افراد تاثیر گذار برای ارزش سازی عفاف و حجاب باشیم. 💡 راه حل من: اساسا اول از همه باید مردم رو به سمت فلسفه، تحلیل و تفکر فردی و منطقی دعوت کنیم و یا اصلا اون رو آموزش بدیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
سلام استاد گرامی شبتون بخیر در مورد حجاب مطلبی در کانال گذاشتید نکته ای به ذهنم اومد در مورد مسیله حجاب و تاثیر اون بر اقتصاد کشور نمی‌بینم که صحبتی بشه وقتی عفت حجاب و ساده پوشی در اجتماع رعایت بشه کسانیکه می‌خوان از طریق تنوع پوشش و رنگ و لعاب و لوازم آرایش و امثالهم ثروتمند بشن و حس ثروت طلبی و پول‌خوارگی خودشون رو ارضا کنن دکانشون تخته میشه،،، چقدر برندهای لوازم آرایشی و برندهای مد و پوشش داریم که واقعا نیازی بهشون نیست خب وقتی درآمدهای خانواده ها صرف خرید این اقلام نشه چقدر صرفه‌جویی اقتصادی برای خانواده ‌ها داره خداییش.. چقدر جلوی قاچاق و خروج بی‌رویه ارز از کشور گرفته میشه و اونایی که از این طریق پول در میارن و ضربه به اقتصاد میزنن بساطشون جمع میشه عفاف و حجاب و ساده پوشی باعث رعایت آبروی مستضعفان در جامعه میشه چون افرادیکه نمیتونن هزینه کنند و مدلهای مختلف و رنگارنگ لباس تهیه کنند آبروشون حفظ میشه در سایه حجاب و عفاف فقیر و غنی مثل هم لباس می‌پوشن،نه ثروتمند به تفاخر و تکبر(و دهها رذیله ناشی از تکبر)میافته و نه فقیر به حقارت (و دهها رذیله ناشی از فقر)میافته من این چندوقته خیلی به تاثیر حجاب و عفت بر رشد اقتصادی فکر کردم،،،فک کنم در این شرایط خراب اقتصادی اگر افکار رو به این نکته متوجه کنیم که بابا حجاب خیلی روی رشد اقتصاد تاثیر داره برای خانواده،،ننیجه خوبی بگیریم میدونید استاد هرچی از تاثیرات مثبت حجاب و عفاف در جلوگیری از از همپاشیدگی خانواده ها،،نقش حجاب در تربیت فرزندان،امنیت روانی خانواده و افراد جامعه و موضوعاتی از این قبیل حرف زده میشه انگار نه انگار،،،،انگار یک عده‌ هیچ تاثیری درشون دیده نمیشه وقتی حجاب و عفاف رعایت بشه و قانون بشه دیگه در محیطهای کاری حواسها بیشتر جمع کار میشه، دلبریها و عشوه هایی که متاسفانه یکسری خانمها میکنن دیگه خریداری نداره و نه بعضی مردهای متاسفانه مریضدل حواسشون از کار منحرف میشه و فک میکنم حتما تاثیر مثبتش رو در افزایش راندمان اقتصادی نشون میده راه رشد اقتصاد و ثروتمند شدن فقط کارکردن بیشتر نیست، سرمایه‌گذاری نیست حجاب جلوی خیلی بریز بداشهای اضافی رو چه فردی چه اجتماعی میگیره و باعث ثروتمندتر شدن میشه همین شرکتهایی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستن برای پرسنلشون قوانین پوشش دارن بخشی از ناتوانی اقتصادی خانواده های امروز بعلت کمرنگ شدن فرهنگ ساده زیستی و عفاف هست ...افرادیکه ایمانشون ضعیف بود با دیدن لباسهای که بافرهنگ ما سنخیت نداشت ایمانشون رفت و لباسهای تنگ پوشیدن و روسری‌ها و شالها رو شل بستن،،،،عده دیگه که بیحجاب نشدن چادرهای ده میلیونی و بیشتر پوشیدن اونم چادرهایی که قاچاق وارد میشه و خرج‌های گزاف برای شوهران بیچاره تراشیدن پدری که باید ذهنش در فشار باشه تا هزینه ولخرجی‌های خانمش رو دربیاره طبیعتا از خستگی زیاد نمیتونه با بچه هایش آنچنانکه باید وقت بذاره،نتیجش فرزندانی که از محبت پدر کم بهره هستن،،نتیجه اینکه این فرزندان چه دختر چه پسر دنبال دوستی‌های خیابانی و بزه... و خیلی پیامدهای بد دیگه که شما از من بهتر میدونید
مقابله با سناریوی ضد امنیتی کشف حجاب، بیش از آنکه نیاز به لایحه و قانون داشته باشد، نیازمند عزم و سرعت عمل مسئولان است مگر خطر ویروس فحشا از کرونا کمتر است که برایش ستاد ملی تشکیل نمیشود؟!!!
استاد بزرگوار. متن کوتاه، دقیق، خواندنی همراه با آسیب شناسی و ارائه راهکار بود. افسوس که تصمیم گیرندگان حالا حالا حالاها نَوَفَهمن🌹😊
📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب پیرو مطلب پیشین درباره لایحه عفاف، چند پیشنهاد اجرایی طرح می‌شود: ✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد. ♦️ از این رو: 1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود. 2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروف‌سازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود. 3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیین‌گری باید منجر به «ارزش‌دهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیت‌سازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود. 4️⃣ کمیته‌ای متشکل از متخصصان رشته‌های مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعی‌سازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامه‌ای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود. 5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمان‌های مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد: 🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛ 🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛ 🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب. 6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد. 7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباط‌دهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی. ❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
پیام اولتان را برای مدیر مذهبی یکی از مدارس تیزهوشان که سابقه مدیریت 30 ساله دارند فرستادم این جواب را به من دادند: به هرحال وظیفه چیست؟ یعنی من دیگر به دانش آموز نگم مقنعه ات کو؟ تجربه ای هم از خودم 7 سال پیش معاون پرورشی منطقه من را صدا زد گفت شنیدم شما معلم فعال هستید یک ایده در مورد حجاب می دهید پیاده کنیم من یادمه اون موقع چند تا ایده نوشتم یکی از ایده ها این بود خَیّرپیدا کنید و دفاتر مذهبی و کیف های مذهبی باتصاویر زیبا در مدارس با نصف قیمت به فروش بگذارید حتما موقع ثبت نام استقبال خواهد شد و خانواده ها خریداری می کنند همین همنشینی مخصوصا در دانش اموز ابتدایی اثر گذار است. ایده دوم هم یادمه گفتم به مدارس هنرستان طراحی لباس مسابقه بگذارید چند سال پیش اقا فرمودند لباس ملی طراحی شود به طور مثال می گویم در مکه که می رویم هندی ها مقنعه بلند و دامن بلند دارند پوششی که قران گفته رعایت شده است. ایران چادر ملی را طراحی کرد ولی همین باز برای یک خانمی که چند بچه کوچک دارد واقعا سخت است. ایده دیگر برگزاری مسابقه درست کردن عروسک محجبه مثلا به مناسبت ولادت حضرت معصومه س در مدارس مخصوصا پایه ابتدایی ......چند تا ایده دیگر هم داده بودم که یادم نیست ولی یادمه معاون گفت همه این ها زمان بر است و ماهی یک جلسه مذهبی گذاشت و از هر مدرسه پنج نفر من در ان جلسات بودم فقط یک سخنران می امد صحبت می کرد حتی پرسش و پاسخ هم نبود و هیچ اثری نداشت. یه فرصتی برای اجرا کردن طرح های مذهبی در مدارس زمان ولادت هاست چون چند سال مربی بودم می گویم مربی پرورشی مدرسه دنبال برنامه جذاب و شاد و بانشاط است ولی متاسفانه ارگانی نیست حمایت کند خود مربی فرصت ندارد نهایتا به یک مولودی و دف زنی ختم می کند من بارها به بسیج و....مختلف می گفتم شما یک اتاق فکر تشکیل دهید و برنامه های مختلف مدارس را حمایت کنید حتی مدارس حاضر به پرداخت هزینه هستند البته الان مدتی است طرح امین راه افتاده ولی باز این نظر هم می توان کار نمود
با توجه به فرمایشات استاد، بنظر من؛ اول از همه باید اوضاع اقتصادی سرو سامان پیدا کند تا مردم آرام تر شوند. صبر همه اندازه هم نیست. عده‌ای بریده‌اند. دوم اینکه باید همه اقشار بفهمند که برای حکومت قابل احترام و ارزشمند هستند. سوم اینکه باید از اقدامات غیرمنطقی و متعصبانه دوری کرد تا لجاجت عده‌ای بیشتر از این برانگیخته نشود. نکته چهارم اینکه، خیلی از بی حجابها، قطعا حیا و عفت دارند. اما جو زمانه پوشش آن‌ها را تغییر داده است. لذا باید الگوهایی پوشیده برای روحیه زیبا پسندی خانمها طراحی و استفاده از آنها فرهنگ سازی شود. نکته مهم نهایی هم اینکه باید از همه ارگانها و گروه‌ها برای حل این مسئله کمک خواست تا بصورت بنیادی و از جنبه مختلف فرهنگی و اجتماعی و... این مسئله حل شود.
سلام علیکم استاد، این پیشنهادات خیلی خوب هستند ولی مرحله ی بعد چی میشه؟ یعنی شما این پیشنهادات را جایی ارائه دادین؟ اینکه بعد از ۴۰ سال از انقلاب هنوز دنبال فراهم شدن زمینه ی اجتماعی باشیم خیلی درد هست. ببخشید اینطور میگم ولی من حس میکنم مسئله ی حجاب قرار هست رها بشه در جامعه و اگه این روزها حرفی هم زده میشه بیشتر برای این هست که دل ما مذهبی جماعت را خوش کنند که مثلا قراره کاری صورت بگیره ولی عملا انگار مسئولین حال و حوصله ی اقدام جهادی در این زمینه را ندارند و نهایتا ترجیح میدن خود مردم اگر خواستند، کاری انجام بدن. منظورم هم از کار جهادی اقدامات سخت گیرانه و ... نیست. همین مواردی که شما نوشتید واقعا نیاز به همت جمعی داره تا سریعتر فضا آماده بشه.
مدل مناسبات با شیعیان (1).mp3
8.31M
📜 مدل اجتماعی شیعه؟ بخش اول ✅ امام صادق(ع) پاسخ می‌دهد 🔆 این است شيعه جعفری 🔴 سبک مواجهه با شیعیان متفاوت در ولایت‌مداری 🔺 جذب حداقلی یا حداکثری؟ 🔴 خودمعیاری و دفع حداکثری 🔹 تعریف جدید از خودی و غیرخودی 🔸 دیگران را ساقط‌شده ندانیم کسی را از قطار ولایت پیاده نکنیم 🟢 پذیرش و ارتقای نرم، عامل جذب حداکثری ❔ چه برنامه‌ریزی اجتماعی برای مدارس، دانشگاه‌ها و عموم مردم برای ارتقای نرم وجود دارد؟ ادامه دارد... ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مدل شیعی مناسبات با مخالفان (1).mp3
4.6M
📜 مدل اجتماعی شیعه بخش دوم ✅ امام صادق(ع) پاسخ می‌دهد 🔆 این است شيعه جعفری ❓ شیوه مواجهه اهل‌بیت با مخالفان شیعه 🟢 حسن معاشرت با مخالفان عامل اعتبار اجتماعی اهل‌بیت ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
سلام علیکم برای تحلیل وضعیت عفاف، لطفا به سؤال زیر پاسخ دهید: کدام سبک تربیت فرزند را بیشتر در خانواده‌ها مشاهده می‌کنید؟ 📊 کلیک کنید 👈🏻 لینک نظرسنجی نتیجه بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیشاپیش سپاسگزارم 🌺 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 شاخص‌های شیعه جعفری جامعه بیشتر با فرهنگ جهاد و شهادت حسینی آشنا است. فرهنگ حسینی مخصوص دوره جنگ و تهاجم دشمن است. جامعه فقط جنگ و جهاد نیست. آیا بخش های دیگر جامعه هم مطابق فرهنگ تشیع است؟ نمونه‌هایی از سیره و سخن امام صادق(ع) در موضوع بیان می‌کنیم. 🔴 بازار و تجارت به سبک امام صادق(ع) 🟠 آیا اقتصاد ما، سبک و شیوه امام صادق (ع) هست؟ اقتصاد مدل خاصی دارد. مدل مواجه بازاری ها با قحطی ها چیست؟ 🟢 امام جعفر صادق عليه‌السلام در زمان قحطی گندم می‌فرمایند: گندم‌های انبار ما را بفروشید و روزانه خرید کنید و من هم گندم درجه دوم میگیرم تا مثل مردم زندگی کنم. 🔵 کالایی‌کمیاب در زمان امام صادق‌ علیه‌السلام 🔶 امام صادق(ع) به یکی از خدمت‌گزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم. 🔸 مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد. 🔹 مصادف خدمت امام (ع) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت. یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن بود. ♨️ حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شده‌اید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟ 🔸 آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمشیرها در هنگام کارزار و جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است. 🔸 سبک امام صادق(ع) در مسائل اجتماعی ✳️ ‌شیوه برخورد با شیعیان معیار برخی خودمعیاری است. معنای خود معیاری: هرکس مثل من فکر میکند شیعه و انقلابی و هرکس مخالف من فکر می کند ضد شیعه و ضد انقلاب است. متاسفانه این در جامعه ما رواج پیدا کرده است. 🟡 سبک برخورد ما با شیعیان سطح پایین امام صادق می‌فرمایند: کسی را که سطح ایمان او از شما پایین تر است، از اعتبار ساقط نکن. وقتی سطح کسی پایین تر است، دست او را بگیر و او را آرام آرام به پله‌های بالاتر بیاور. 🔶 مدل برخورد امام صادق با اهل‌سنت از امام صادق پرسیدند ما با کسانی که شما را قبول ندارند چگونه رفتار کنیم؟ امام صادق علیه السلام فرمود: مثل ما اهل‌بیت. ما هنگامی که بيمار می‌شوند ما به عیادت آنها می‌رویم؛ در نماز آنها شرکت می‌کنیم، امانتدار آن‌ها می‌شویم. امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: با آنها ارتباط برقرار کنید و در تشييع جنازه‌هايشان شركت کنید و... آبروی اهل‌بیت در دستان ماست... 🔸 رسانه به سبک امام صادق(ع) چقدر رسانه‌های ما مطابق فرهنگ تشیع است؟ مبنای رسانه‌ها سوتی گرفتن از دیگران است. در حالی که امام صادق(ع) می‌فرماید: کسی که عیوب دیگران را جمع می‌کند تا علیه او استفاده کند، نزدیک ترین درجه به کفر یعنی در دورترین حالت از خدا و لب مرز کفر است. 📝 تهیه و تنظیم: محمدحسين پسندیده 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروری‌به‌سبک‌امام‌علی-بخش‌سوم.mp3
26.77M
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه سوم ❓ چه باید کرد با: جوان و عطش شهرت رویای سلبریتی شدن تب اجتماعی ستاره‌ شدن ❔ امام علی(ع) شهرت‌جویی فرزندان خود را چگونه تنظیم کرده است؟ 💠 آموزش راه سالم ستاره شدن: ☑️ تحمل کردن خسارت‌ دیگران ☑️ بنیانگذاری کارهای خیر ☑️ رسیدگی به خاندان خود 📖 قال فما المجد؟ قال: حمل المغارم وابتناء المكارم... ثم أقبل صلوات الله عليه على الحسين ابنه (عليه السلام) فقال له: يا بني ما السؤدد؟ قال: اصطناع العشيرة واحتمال الجريرة. 📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱. 🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید ادامه دارد... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه سوم 🍀 از چیزهایی که امام علی علیه السلام به فرزندان خود آموزش داده‌اند، مجد و سیادت است. ✳️ مجد یعنی بلندمرتبه بودن و برجسته بودن در فضل و کرم. انسان مجید در رفتار و گفتار، اخلاقی شایسته و نیکو دارد. و اما سیادت یعنی آقایی کردن و بزرگ جامعه بودن و سرور و سالار مردم بودن. چرا اینها را حضرت به فرزندان خود آموزش داده‌اند؟ ❇️ ویژگی دوران جوانی عطش شهرت، تمایل به‌ دیده شدن و رویای سلبریتی شدن است. امروز هم ما با تب اجتماعی ستاره‌ شدن روبه‌رو هستیم. 💠 راه‌های ستاره شدن جوانان امروز: ⚽️ راه اول: ستاره شدن در ورزش مخصوصا فوتبال 🎥 راه دوم: ستاره شدن در هنر به ویژه سینما که متأسفانه به تبرج و خودنمایی و بی‌حجابی منجر می‌شود. 💵 راه سوم: برجسته شدن با ثروت زیاد است و ثمره آن اختلاس و کلاهبرداری است. ⏫ راه چهارم: پست و مقام بالا داشتن ❌ اما این ها راه‌های درست نیستند. راه‌های مجد و آقایی از نظر امام علی(ع): ❓چگونه می‌توان بزرگ مردم شد؟ ✅ امام علی(ع) می‌فرمایند: بتوانی خسارتی را که از دیگران به تو می‌رسد، تحمل کنی و به دوش بکشی. نکته دوم: بنیان گذار سنت‌های حسنه در جامعه باش. مانند خیرینی که مدرسه یا بیمارستان یا حرم می‌سازند. سنت یعنی تو چه باشی یا نباشی در جامعه ادامه پیدا کند. یک سنت مثلا این است که بسیجی ها به خانه‌های شهدا می‌روند و یا جشن عاطفه ها و جشن نیکوکاری و... نکته سوم: به خاندانت کمک کن. مشکلات آنها را برطرف کن. به گونه‌ای باش که آنها برای حل مشکلات به تو مراجعه کنند. 📝 تهیه و تنظیم: محمدحسین پسندیده 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: تعداد پاسخ دهندگان: ۴۶۱ نفر 👈سبک اول: حدود ۶۵ ٪ 👈سبک دوم: حدود ۳۵ ٪ توضیح: 1️⃣ عفاف، به معنی خویشتنداری و خودمهارگری جنسی بوده و حجاب یکی از روش‌های آن است. 2️⃣ عفاف یا خویشتنداری جنسی، رابطه تنگاتنگی با سبک لذت‌جویی دارد. لذت‌جویی دو سبک دارد: یکی حال‌نگر و دیگری آینده‌نگر. در ادبیات اسلامی از این دو سبک با عنوان «تمتعی» و «تزودی» یاد می‌شود. ضعف و قوت عفاف و خویشتنداری جنسی ریشه در سبک لذت‌جویی حال‌نگر دارد. 3️⃣ سبک تربیتی غالب در جامعه، سبک تمتعی است. حدود ۶۵٪ پاسخ دهندگان گفته‌اند که سبک غالب، همین سبک است. فرزند تمتع‌جو، خویشتنداری ضعیف دارد. فرزند تمتع‌جو، در درجه نخست در خانواده و سپس در مدرسه و در نهایت در جامعه تربیت می شود. جامعه، آموزش‌ها و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی، پیوسته بر طبل لذت‌جویی حال‌نگر می‌کوبند. ✅ راه حل ریشه‌ای عفاف، تغییر سبک لذت جویی از «حال نگر» به ««لذت‌جویی آینده‌نگر» است. تا این سبک تغییر نکند، تحقق عفاف امکان‌پذیر نیست و با بگیر و ببند، درست نمی‌شود. اصلاح سبک تربیتی فرزندان و تغییر آن از سبک تمتعی به تزودی، باید به راهبرد اساسی خانواده‌ها و برنامه‌ریزان اجتماعی تبدیل شود. ⚠️ وقتی سبک تربیت و فضای پیرامون فرزندان ما، تمتعی باشد، انتظار عفاف و خویشتنداری جنسی از وی، غلط است و با برخورد انتظامی، اصلاح نمی‌شود. 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده است. برای یک تحقیق علمی نیازمند تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
دکتر مرعشی چند سوال مهم: ۱. ماجرای مهسا امینی یک ماجرای تصادفی بود یا یک ماجرای برنامه ریزی شده؟ ۲. آیا پدیده های اجتماعی تک علیتی هستند یا تابع منطق شبکه علیتی؟ و آیا می‌توان گسترش بی‌حجابی را تنها محصول غائله مهسا امینی دانست یا اهمال طولانی مسئولین فرهنگی و آموزشی و انتظامی و قضایی نیز در عداد اجزای این شبکه علیتی است؟ ۳. عفاف و حجاب واقعا نسبت عام و خاص دارند یا اساسا به ترتیب به دو عرصه متفاوت حقوق فردی و حقوق اجتماعی مربوط میشوند؟ ۴. موکول کردن حجاب عمومی به عنوان یک حق اجتماعی به تحصیل عفاف فردی چه نتیجه های کوتاه مدت و دراز مدتی دارد؟ ۵. آیا اعمال قانون خود بخشی از فرهنگسازی عمومی نیست؟ آیا می‌توان بدون اعمال قانون چیزی را به هنجار اجتماعی تبدیل کرد؟ ۶. در مورد قانون مالیات و عوارض شهرداری نظر جناب دکتر پسندیده چیست؟ آیا عموم مردم از نظر اجتماعی اقناع شده اند که از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری لذت ببرند یا لذت فوری را فدای لذت آینده کنند؟ آیا عموم مردم با اکراه مالیات و عوارض شهرداری را میپردازند؟ اگر آری، آنگاه باید اجبار قانونی و قضایی را در مورد ابن تکلیف اجتماعی برداریم تا زمانی که بتوانیم کاری کنیم که مردم خودشان عاشق پرداخت مالیات شوند؟ تا آن زمان چه اتفاقی می افتد؟ آیا می‌توان امید داشت روزی به این نقطه ایده آل برسیم؟ آیا قانون مالیات خود بخشی از فرهنگسازی پرداخت مالیات نیست؟ ۷. آیا برای ممنوعیت مصرف سیگار در فضاهای عمومی باید صبر کرد تا گرایش به سیگار کاهش یابد؟ آیا اکنون اعمال قانون سبب نشده که با وجود عدم کاهش گرایش به سیگار (به عنوان یک مسئله فردی) تدخین سیگار در فضاهای عمومی به شدت کاهش یافته؟ و آیا همین اعمال قانون سبب نشد که تدخین سیگار در فضاهای عمومی به یک قبح اجتماعی و مطالبه جلوگیری از آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود؟ ۸. در مورد قانون منع سرعت غیرمجاز خودروها در جاده ها نظر مبارکتان چیست؟ چند نفر کشته شوند تا مردم خودشان به جایی برسند که از گاز ندادن و ویراژ نرفتن در جاده ها کیف کنند؟ ۹. آیا تجویز چنین نسخه هایی (که قطعا از سر دلسوزی است) نتایج بی‌خطری دارد؟