#یادداشت
📜 رشد پس از طوفانالاقصی
⚡️ حماسه #طوفان_الاقصی از زاویههای مختلف مورد بررسیهای سیاسی امنیتی پزشکی انسانی و... قرار گرفته است.
اما به نظر میرسد حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی.
توضیح اینکه رشد انسان، چالشپایه است. قانون رشد میگوید افراد وقتی رشد میکنند که با چالشهای زندگی دستوپنجه نرم کنند. هر تروما یا حادثه سخت میتواند موجب اختلال یا رشد شود؛ اختلال پساحادثه (PTSD) یا رشد پساحادثه(PTG) این قانون، اختصاص به زندگی فردی نداشته و میتوان آن را به جامعهشناسی نیز سرایت داد.
〽️ به نظر میرسد قانون زندگی اجتماعی نیز همین است. رشد سیاسی اجتماعی در کوران چالشهای سیاسی و اجتماعی شکل میگیرد نه در خلا و دوران آرامش و سکون.
💥 هر حادثه سیاسی اجتماعی ظرفیت رشد یا سقوط جامعه را دارد از این رو فرصتی برای تربیت اجتماعی است. دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی از این چالشهای بزرگ و کوچک کم نداشته است. واقعیت پنهان اینکه نیروهای انقلاب دستپرورده همین چالشها بودهاند:
🔻 دهه ۶۰ و چالش نفاق
🔻 جنگ و چالش جان و ایمان
🔻 سازندگی و چالش عدالت و توسعه
🔻 دوم خرداد و چالش ولایت فقیه و مردمسالاری
🔻 فتنه ۸۸ و چالش جمهوریت و دیکتاتوری بازندهها
🔻 فشار اقتصادی و چالش نان و ایمان
🔻 فتنه شهریور ۱۴۰۱ و چالش حجاب و عفاف
🔻 و...
✅ در هر کدام از این چالشها بخشی از مبانی و مواضع انقلاب و نظام اسلامی بازخوانی شده و در سایه آن جوانان تربیت شدند. این واقعیت کمتر مورد توجه تحلیلگران و برنامهریزان سیاسی اجتماعی قرار میگیرد.
💥 و امروز غزه و طوفانالاقصی
این نیز فرصتی برای تربیت ضدصهیونیستی و تبیین دیدگاه بینالمللی نظام اسلامی است. این چالش بزرگ میتواند نیروهای ضدصهیونیستی را تربیت و افکار عمومی را توجیه کند. نسل جدید بهویژه دهه هشتادیها پیشینه و تجربه چالشهای نسلهای پیشین را ندارند و لذا ممکن است در فهم مواضع انقلاب و نظام اسلامی در زمینههای مختلف از جمله رژیمصهیونیستی دچار مشکل باشند. این ویرانگری و آدمکشی بیحد و مرز گویاترین دلیل برای مشروعیت مبارزه با رژیمصهیونیستی و بهترین سند برای درستی راهبرد محو اسرائیل است. با چه میزان توضیح و استدلال در خلا میشد ضدبشری بودن این رژیم را اثبات کرد؟
⚠️ جنایت عریان میتواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار میشود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین میتوان مشاهده کرد.
⭕️ شمر امروز نتانیاهو است. در صحنه جهانی بهمرور زمان آثاری هرچند کوچک از این جنایتها تهنشین میشود و در حافظه آحاد ملتها میماند و به روز واقعه فوران خواهد کرد. نباید انتظار شتابزده داشت. تحولات بینالمللی «در زمانی به مقیاس جهانی» صورت میگیرد نه مقیاسهای فردی و محلی. هر پدیده اجتماعی به تناسب گستره خود، «مقیاس زمانی مخصوص خود» را دارد. پس صبر و انتظار نیاز است. پیچهای تاریخی در مقیاس تاریخ اندازهگذاری میشوند نه چند ماه و چند سال.
💢 بیتردید جنایتهای عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایههای بهظاهر قطرهای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی منجر و سیلی غاصببرانداز را ایجاد خواهد کرد.
✳️ از سوی دیگر تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثهای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که میتواند ضربههای قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان میدهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است.
♻️ خلاصه سخن اینکه ددمنشی رژیمصهیونیستی از سویی به استدلالهای عینی و تبیینگر مواضع انقلابی و ضدصهیونیستی نظام اسلامی و جبهه مقاومت تبدیل شده است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از سوی دیگر موجبات رشد و بالندگی بیشتر جبهه مقاومت را فراهم کرده است.
💫 نباید فراموش کرد این مهم در سایه تفکرات داهیانه امامخمینی(ره) و هدایتهای راهبردی رهبری معظم انقلاب و تاکتیکهای هوشمندانه سردارانی همچون شهید سلیمانی و جانفشانی رزمندگان جبهه مقاومت صورت گرفته است.
📄 روزنامه فرهیختگان
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 هجدهمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» منتشر شد.
👈🏻 در این شماره می خوانید:
1️⃣ ساختار عاملی مقیاس جهتگیری مذهبی: نسخه سوم
✍️ مسعود آذربایجانی / عباسعلی هراتیان / سعید سالاری / فاطمه کارگر / مریم سادات موسوی / امین جانبزرگی
2️⃣ سبکهای یاریطلبی از خدا: تدوین مدل مفهومی روانشناختی بر اساس منابع اسلامی
✍️ مهدی عباسی / صدیقه اکبری پویانی
3️⃣ روانشناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده
✍️ حمید رفیعی هنر / مسعود آذربایجانی
4️⃣ اثربخشی درمان بخشودگی مبتنی بر دین و معنویت در کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد
✍️ محمدرضا حسینپور / لاله سمیعی / حبیب شجاع نهند / رامین فرجزاده
5️⃣ رابطه ابعاد دینداری و تاب آوری با میانجیگری امید و سبکهای مقابلهای
✍️ مبین صالحی / محمدرضا حسن زاده توکلی / مرتضی صالحی
6️⃣ مقایسه سبک زندگی اسلامی، سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی خانوادههای دارای ماهواره و بدون ماهواره شهر تبریز
✍️ حسین شاهمحمدی
✅ نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریهپرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است. علاقهمندان میتوانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
May 11
زیارت و زندگی.mp3
12.34M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 زیارت و زندگی
زیارت جزئی از سبک زندگی
زیارت مقدس
زیارت؛ سفری معنوی نه توریستی
🗣 زیارت از زبان دانشمندان
✳️ انگیزه زیارت:
▪️ابراز عشق، قدردانی
▪️حل مشکلات زندگی
▪️پاسخ به ندای درونی
▪️آمرزش خواهی
▪️احیای خود، زنده کردن خود
▪️اصلاح بخشی از وجود
✳️ چرا زیارت؟ اثر زیارت؟
▪️جایگاه انرژی معنوی، شارژر معنویت
▪️احساس حضور خدا و معصومان
▪️فرصت ارتباط با خدا
▪️احساس تجدید معنویت
▪️انضباط معنوی
▪️بینش جدید در زندگی
▪️عقب نشینی به درون‼️
▪️احساس آرامش و رضایت
▪️احساس توانمندی در مشکلات
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
#یادداشت
📜 جنایت عریان
سکوت بلند مدعیان حقوق بشر
هدف جنایتکار: ترساندن مقاومت
اثر واقعی: انباشت خشم و نفرت، تقویت تفکر مقاومت، و رساندن مقاومت به نقطه انفجار
وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
#یادداشت
⚠️ جنایت عریان میتواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار میشود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین میتوان مشاهده کرد....
💢 بیتردید جنایتهای عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایههای به ظاهر قطرهای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی تبدیل و سیلی غاصب برانداز را ایجاد خواهد کرد.
#یادداشت
📜 جنایت عریان
تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثهای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که میتواند ضربههای قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان میدهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است.
#یادداشت
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت
💪🏻 استوار و مستحکم
🤛🏻 شجاع و نترس
وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
چه بسا پیامبرانی که انبوهی دانشمندانِ الهی مسلک [و کاملان در دینِ] به همراه او با دشمنان جنگیدند،
پس در برابر آسیب هایی که در راه خدا به آنان رسید، سستی نکردند
و ناتوان نشدند
و [در برابر دشمن] سر تسلیم و فروتنی فرود نیاوردند؛
و خدا شکیبایان را دوست دارد. (آل عمران: ۱۴۶)
#یادداشت
📜 قرآن، کتاب مقاومت و شجاعت
وَ لا تَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یأْلَمُونَ کما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً.(نساء آیه 104)
و در جستجو و تعقیب آن گروه (کفار) سستی نورزید، اگر شما درد و رنج میکشید آنها نیز مانند شما درد و رنج میکشند و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنها امید ندارند، و خدا همواره دانا و حکیم است.
🟢 مسئله این آیه شریف، «وهن و سستی» در برابر دشمن است. و خداوند سه راهکار برای سستیزدایی به کار برده است. این تحلیلها و یافتهها میتواند در پردازش تئوری «وهن» مؤثر واقع شود. تئوری وهن باید به این پرسش پاسخ دهد که چه تبیین علمی برای سستی انسان در تعقیب دشمن وجود دارد؟
🔵 راهکارها سستی زدایی:
🔺1- راهکار نخست به «مقایسه رنج» هر دو گروه پرداخته است که بر اساس آن، توجه فرد را از رنج خود، به رنج طرف مقابل نیز توسعه میدهد. «تمرکز بر رنج خود» و ندیدن رنج طرف مقابل و یا حتی تصور موفقیت طرف مقابل، یکی از عوامل مهم در احساس ضعف و ناتوانی در مقابله با دشمن است.
🔺2- راهکار دوم به مزیت مسلمانان و «مقایسه امیدها» میپردازد و اشاره میکند که عبارت است از امید به فضل و رحمت خداوند، در حالی که آنان چنین چیزی ندارند. این مقایسه، نه یک مقایسه همسان، بلکه یک «مقایسه برترِ به سود خود» است. در این روش، گروه مسلمانان متوجه میشوند که در مقایسه با کفار، نه تنها عقب نیستند، بلکه جلوتر بوده و مزایایی دارند که آنها ندارند. این نشان میدهد که «ندیدن مزیت خود»، عامل مهمی در احساس سستی در برابر دشمن است.
🔺3- و اما راهکار سوم، به توصیف خداوند متعال به عنوان منبع صادر کننده دستور، پرداخته است. مأموریت این راهکار، «اعتمادزایی نسبت به منبع دستور» است. از معکوسسازی این روش میتوان فهمید که «احساس بیمعنایی» یکی از عوام مهم در ضعف و سستی نسبت به انجام دستور است. این احساس ناشی از بیتوجهی به صفات منبع صدور حکم است. از این رو خداوند متعال با برشمردن ویژگی خود، به مسلمانان اطمینان میدهد که دستور او عالمانه و حکیمانه است.
🔶 در مجموع میتوان گفت که احساس قدرت در برابر دشمن دست کم بر اساس یافتههای این آیه سه پایه اساسی دارد:
▪️یکی احساس برابری، دیگری احساس برتری و سومی حکیمانه بودن اقدام. یافته دیگر، تعامل این سه عامل و مکانیزم اثر آنهاست. دو مورد اول، مبتنی بر مقایسه بین خود و دشمن است و سومی مبتنی بر اعتماد به فرمان است.
🔸مقایسه درد و رنج، توهم تنها زیان دیدن را از بین میبرد و از فشار روانی موقعیت میکاهد و وضعیتی برابر ایجاد میکند(توازن).
🔸مقایسه امیدها و مزیتها و برتر دیدن مزیت خود، موجب میشود دشمن را در وضعیت فروتر ببیند و احساس قدرت کند(موازنه مثبت).
🔸حکیم دانستن منبع دستور نیز موجب اعتماد و حکیمانه دانستن مواجهه مجدد میشود و احساس بیفایدگی را از بین میبرد(معناداری).
🔷 پس اینها از دو سوی متفاوت عمل و بر دو بعد متفاوت اثر میگذارند. بعد نخست، توازن است. مقایسهها نخست موازنه منفی به نفع دشمن را به توازن و سپس توازن را به موازنه مثبت به نفع خود تبدیل میکند.
اما در بعد دیگر به اصل فرمان و عملی که بناست انجام شود پرداخته شده و احساس بیمعنایی را به احساس معناداری و سودمندی تبدیل میکند. ترکیب تغییر توازن و معناداری، موجب احساس قدرت در برابر دشمن میشود.
این یافتهها میتواند فرضیهای برای پژوهشهای تجربی باشد که با طراحی و اجرای مقیاسها، وضعیت افراد سنجیده شود و با طراحی و اجرای مداخلات، وضعیت آنها تغییر کند.
✂️ برشی از کتاب: «روش فهم روانشناختی متون دینی»
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از گفتار پسندیده
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
📜 روانشناسی زیارت
❓ روانشناسان درباره زیارت چه میگویند؟
❓ رفتار زیارت، از نظر روانشناسان چه تحلیلی دارد؟
🔸 توصيف زیارت
🔸 مراحل زیارت
🔸 انگیزههای زیارت
🔸 آثار روانشناختی زیارت
🟢 ماهیت زیارت:
🔹 رهاشدن از روزمرگی
🔸 پیگیری یک آرمان
🔹 تطهیر خود
🔸 شروع مجدد زندگی
🔹 ارتباط با قدرت آنجهانی
🔸 پاسخ به ندای درونی
🔹 جایگاه انرژی معنوی
🔸 جستجوی اصالت و معنویت
🔹 انضباط معنوی
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت
🏷 وهن و حزن در برابر دشمن
«وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَْ النَّاس».
و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید.
اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و شکست] را در میان مردم میگردانیم و خدا کسانی را که ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.¹
💢 در این آیه، دو توصیه(وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا) و سه تعلیل(أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَْ النَّاس) وجود دارد. تعلیلهای سهگانه یکی از جنس واقعیت ایمانشناختی و دیگری از جنس واقعیت بیرونی و سومی از جنس قانون هستیشناختی است.
🔺 تعلیل اول دال بر برتری ایمانی مسلمانان است، تعلیل دوم دال بر همسانی دو گروه در آسیب دیدن و تعلیل سوم دال بر سنت تداول(دست به دست شدن) و تغییر ایام است به این معنا که بنا نیست همیشه یک گروه خاص، پیروزی داشته باشد؛ حتی اگر مسلمان باشد.
🔺 از دو توصیه موجود در آیه شریف، میتوان مسئله و متغیر وابسته را و از تعلیلها، میتوان سببِ مسئله و متغیر مستقل را به دست آورد. معکوسسازی توصیه نشان میدهد که مسئله آیه شریف، «احساس وهن و حزن» مردم است و معکوس سازی توصیف نشان میدهد که سببِ مسئله نیز احساس فروتری، بیتوجهی به آسیب دیدگی دشمن و انتظار پیروزی داشتن.
🔷 بر اساس این اطلاعات میتوان گفت که:
🔸 احساس فروتری، و آسیب نادیدگی دشمن و انتظار پیروزی همیشگی، موجب وهن و حزن در شکست نظامی میشود.
🔸 احساس برتری ایمانی، توجه به آسیبدیدگیِ هماندازه دشمن و تعدیل انتظار پیروزی، عامل پیشگیری از احساس وهن و حزن در شکست نظامی است.
❓ از مسایل زندگی شکست نظامی در جنگ با دشمن است که میتواند موجب وهن و حزن گردد. سؤال این است که چه تئورییی میتواند این وضعیت را تبیین کند و راه حل آن را بیان نماید؟
✳️ بر اساس یافتههای یاد شده، معلوم میشود رابطه مستقیمی بین احساس فروتری و برآورده نشدن انتظارات با احساس وهن و حزن وجود دارد. اگر انتظار متفاوت از وضع موجود باشد، احساس ضعف و حزن میآورد. کسی که انتظار پیروزیاش برآورده نشود، دچار وهن و حزن میشود. تحلیل اطلاعات این متن میتواند به تئوریپردازی در باره وهن و حزن، و ساخت مداخله برای برطرف کردن آن دو کمک کند.
۱. آل عمران، ۱۳۹ و ۱۴۰
📘 روش فهم روانشناختی متون دینی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات