eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
230 عکس
85 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 محمد، امین یا امام؟! 🔰 از محمدِ امین تا محمدِ امام! ⁉️ سبک واکنش مردم به محمد امین و محمد امام! ✳️ پرده اول: دوران پیشا بعثت محمد، امین مردم، امین مکّه و امین جزیره العرب ♻️ نتیجه: 🔸 اعتماد بین فردی 🔹 پذیرش و اقبال عمومی 🔸 محبوبیت اجتماعی ✳️ پرده دوم: پسابعثت و آغاز امامت 🔆 محمد، نخستین امام اسلام! ❇️ امامت، آغاز اصلاح‌گری 🔸 اصلاح گری یعنی: ▫️ تغییر رویه‌ها، تغییر سبک‌ها ▫️ مخالفت با قدرت و منافع قدرتمندان ▫️ مخالفت با ثروت و منافع ثروتمندان ▫️ مخالفت با هوس و شهوت ⭕️ نتیجه: 🔻 طرد شدگی، تضاد، دشمنی 🔻 اجبار به ترک مکّه ❇️ فرق صالح با مُصلح! ▪️ مُصلح، منتقد است، معترض است ▪️ مُصلح، بی تفاوت نیست ▪️ مُصلح، طراح است، ایده‌پرداز است ▪️ مُصلح سبک رقیب است؛ رقیب سبک‌های ناصالح ▪️ مصلح، نقشه جدید برای زندگی دارد؛ نقشه جدید برای مناسبات اجتماعی دارد ❇️ سبک‌های مواجهه مردم با پیامبران و امامان ۱- خوب‌اند تا وقتی نیستند ▫️دوست داشتنی تا وقتی کاری با ما ندارند ▫️آنها را با خودم تنظیم و تفسیر می‌کنم ۲- خوب‌اند تا خودم را با آنها تنظیم کنم ✅ تا از آنها پیروی کنم 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۱۴ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: 🔻 حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی. ⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی ⚡️ حماسه از زاویه‌های مختلف مورد بررسی‌های سیاسی امنیتی پزشکی انسانی و... قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی. توضیح اینکه رشد انسان، چالش‌پایه است. قانون رشد می‌گوید افراد وقتی رشد می‌کنند که با چالش‌های زندگی دست‌وپنجه نرم کنند. هر تروما یا حادثه سخت می‌تواند موجب اختلال یا رشد شود؛ اختلال پساحادثه (PTSD) یا رشد پساحادثه(PTG) این قانون، اختصاص به زندگی فردی نداشته و می‌توان آن را به جامعه‌شناسی نیز سرایت داد. 〽️ به نظر می‌رسد قانون زندگی اجتماعی نیز همین است. رشد سیاسی اجتماعی در کوران چالش‌های سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد نه در خلا و دوران آرامش و سکون. 💥 هر حادثه سیاسی اجتماعی ظرفیت رشد یا سقوط جامعه را دارد از این رو فرصتی برای تربیت اجتماعی است. دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی از این چالش‌های بزرگ و کوچک کم نداشته است. واقعیت پنهان اینکه نیروهای انقلاب دست‌پرورده همین چالش‌ها بوده‌اند: 🔻 دهه ۶۰ و چالش نفاق 🔻 جنگ و چالش جان و ایمان 🔻 سازندگی و چالش عدالت و توسعه 🔻 دوم خرداد و چالش ولایت فقیه و مردم‌سالاری 🔻 فتنه ۸۸ و چالش جمهوریت و دیکتاتوری بازنده‌ها 🔻 فشار اقتصادی و چالش نان و ایمان 🔻 فتنه شهریور ۱۴۰۱ و چالش حجاب و عفاف 🔻 و... ✅ در هر کدام از این چالش‌ها بخشی از مبانی و مواضع انقلاب و نظام اسلامی بازخوانی شده و در سایه آن جوانان تربیت شدند. این واقعیت کمتر مورد توجه تحلیلگران و برنامه‌ریزان سیاسی اجتماعی قرار می‌گیرد. 💥 و امروز غزه و طوفان‌الاقصی این نیز فرصتی برای تربیت ضدصهیونیستی و تبیین دیدگاه بین‌المللی نظام اسلامی است. این چالش بزرگ می‌تواند نیروهای ضدصهیونیستی را تربیت و افکار عمومی را توجیه کند. نسل جدید به‌ویژه دهه هشتادی‌ها پیشینه و تجربه چالش‌های نسل‌های پیشین را ندارند و لذا ممکن است در فهم مواضع انقلاب و نظام اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله رژیم‌صهیونیستی دچار مشکل باشند. این ویرانگری و آدم‌کشی بی‌حد و مرز گویاترین دلیل برای مشروعیت مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و بهترین سند برای درستی راهبرد محو اسرائیل است. با چه میزان توضیح و استدلال در خلا می‌شد ضدبشری بودن این رژیم را اثبات‌ کرد؟ ⚠️ جنایت عریان می‌تواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار می‌شود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین می‌توان مشاهده کرد. ⭕️ شمر امروز نتانیاهو است. در صحنه جهانی به‌مرور زمان آثاری هرچند کوچک از این جنایت‌ها ته‌نشین می‌شود و در حافظه آحاد ملت‌ها می‌ماند و به روز واقعه فوران خواهد کرد. نباید انتظار شتاب‌زده داشت. تحولات بین‌المللی «در زمانی به مقیاس جهانی» صورت می‌گیرد نه مقیاس‌های فردی و محلی. هر پدیده اجتماعی به تناسب گستره خود، «مقیاس زمانی مخصوص خود» را دارد. پس صبر و انتظار نیاز است. پیچ‌های تاریخی در مقیاس تاریخ اندازه‌گذاری می‌شوند نه چند ماه و چند سال. 💢 بی‌تردید جنایت‌های عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایه‌های به‌ظاهر قطره‌ای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی منجر و سیلی غاصب‌برانداز را ایجاد خواهد ‌کرد. ✳️ از سوی دیگر تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثه‌ای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که می‌تواند ضربه‌های قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان می‌دهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است. ♻️ خلاصه سخن این‌که ددمنشی رژیم‌صهیونیستی از سویی به استدلال‌های عینی و تبیین‌گر مواضع انقلابی و ضدصهیونیستی نظام اسلامی و جبهه مقاومت تبدیل شده است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از سوی دیگر موجبات رشد و بالندگی بیشتر جبهه مقاومت را فراهم کرده است. 💫 نباید فراموش کرد این مهم در سایه تفکرات داهیانه امام‌خمینی(ره) و هدایت‌های راهبردی رهبری معظم انقلاب و تاکتیک‌های هوشمندانه سردارانی همچون شهید سلیمانی و جان‌فشانی رزمندگان جبهه مقاومت صورت گرفته است. 📄 روزنامه فرهیختگان 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ ⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 هجدهمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی» منتشر شد. 👈🏻 در این شماره می خوانید: 1️⃣ ساختار عاملی مقیاس جهت‌گیری مذهبی: نسخه سوم ✍️ مسعود آذربایجانی / عباس‌علی هراتیان / سعید سالاری / فاطمه کارگر / مریم سادات موسوی / امین جان‌بزرگی 2️⃣ سبک‌های یاری‌طلبی از خدا: تدوین مدل مفهومی روان‌شناختی بر اساس منابع اسلامی ✍️ مهدی عباسی / صدیقه اکبری پویانی 3️⃣ روان‌شناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده ✍️ حمید رفیعی هنر / مسعود آذربایجانی 4️⃣ اثربخشی درمان بخشودگی مبتنی بر دین و معنویت در کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد ✍️ محمدرضا حسین‌پور / لاله سمیعی / حبیب شجاع نهند / رامین فرج‌زاده 5️⃣ رابطه ابعاد دینداری و تاب آوری با میانجیگری امید و سبک‌های مقابله‌ای ✍️ مبین صالحی / محمدرضا حسن زاده توکلی / مرتضی صالحی 6️⃣ مقایسه سبک زندگی اسلامی، سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی خانواده‌های دارای ماهواره و بدون ماهواره شهر تبریز ✍️ حسین شاه‌محمدی ✅ نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
⭕️ مشاهده فیلم کامل سخنرانی "زندگی پساعاشورا" در آپارات 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 زیارت و زندگی زیارت جزئی از سبک زندگی زیارت مقدس زیارت؛ سفری معنوی نه توریستی 🗣 زیارت از زبان دانشمندان ✳️ انگیزه زیارت: ▪️ابراز عشق، قدردانی ▪️حل مشکلات زندگی ▪️پاسخ به ندای درونی ▪️آمرزش خواهی ▪️احیای خود، زنده کردن خود ▪️اصلاح بخشی از وجود ✳️ چرا زیارت؟ اثر زیارت؟ ▪️جایگاه انرژی معنوی، شارژر معنویت ▪️احساس حضور خدا و معصومان ▪️فرصت ارتباط با خدا ▪️احساس تجدید معنویت ▪️انضباط معنوی ▪️بینش جدید در زندگی ▪️عقب نشینی به درون‼️ ▪️احساس آرامش و رضایت ▪️احساس توانمندی در مشکلات 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 جنایت عریان سکوت بلند مدعیان حقوق بشر هدف جنایتکار: ترساندن مقاومت اثر واقعی: انباشت خشم و نفرت، تقویت تفکر مقاومت، و رساندن مقاومت به نقطه انفجار وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
⚠️ جنایت عریان می‌تواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار می‌شود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین می‌توان مشاهده کرد.... 💢 بی‌تردید جنایت‌های عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایه‌های به‌ ظاهر قطره‌ای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی تبدیل و سیلی غاصب‌ برانداز را ایجاد خواهد ‌کرد.
📜 جنایت عریان تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثه‌ای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که می‌تواند ضربه‌های قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان می‌دهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است.
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت 💪🏻 استوار و مستحکم 🤛🏻 شجاع و نترس وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ چه بسا پیامبرانی که انبوهی دانشمندانِ الهی مسلک [و کاملان در دینِ] به همراه او با دشمنان جنگیدند، پس در برابر آسیب هایی که در راه خدا به آنان رسید، سستی نکردند و ناتوان نشدند و [در برابر دشمن] سر تسلیم و فروتنی فرود نیاوردند؛ و خدا شکیبایان را دوست دارد. (آل عمران: ۱۴۶)
📜 قرآن، کتاب مقاومت و شجاعت وَ لا تَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکونُوا تَأْلَمُونَ‏ فَإِنَّهُمْ یأْلَمُونَ کما تَأْلَمُونَ‏ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً.(نساء آیه 104) و در جستجو و تعقیب آن گروه (کفار) سستی نورزید، اگر شما درد و رنج می‏کشید آنها نیز مانند شما درد و رنج می‏کشند و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنها امید ندارند، و خدا همواره دانا و حکیم است. 🟢 مسئله این آیه شریف، «وهن و سستی» در برابر دشمن است. و خداوند سه راهکار برای سستی‌‌زدایی به کار برده است. این تحلیل‌ها و یافته‌ها می‌تواند در پردازش تئوری «وهن» مؤثر واقع شود. تئوری وهن باید به این پرسش پاسخ دهد که چه تبیین علمی برای سستی انسان در تعقیب دشمن وجود دارد؟ 🔵 راهکارها سستی زدایی: 🔺1- راهکار نخست به «مقایسه رنج» هر دو گروه پرداخته است که بر اساس آن، توجه فرد را از رنج خود، به رنج طرف مقابل نیز توسعه می‌دهد. «تمرکز بر رنج خود» و ندیدن رنج طرف مقابل و یا حتی تصور موفقیت طرف مقابل، یکی از عوامل مهم در احساس ضعف و ناتوانی در مقابله با دشمن است. 🔺2- راهکار دوم به مزیت مسلمانان و «مقایسه امیدها» می‌پردازد و اشاره می‌کند که عبارت است از امید به فضل و رحمت خداوند، در حالی که آنان چنین چیزی ندارند. این مقایسه، نه یک مقایسه همسان، بلکه یک «مقایسه برترِ به سود خود» است. در این روش، گروه مسلمانان متوجه می‌شوند که در مقایسه با کفار، نه تنها عقب نیستند، بلکه جلوتر بوده و مزایایی دارند که آنها ندارند. این نشان می‌دهد که «ندیدن مزیت خود»، عامل مهمی در احساس سستی در برابر دشمن است. 🔺3- و اما راهکار سوم، به توصیف خداوند متعال به عنوان منبع صادر کننده دستور، پرداخته است. مأموریت این راهکار، «اعتمادزایی نسبت به منبع دستور» است. از معکوس‌سازی این روش می‌توان فهمید که «احساس بی‌معنایی» یکی از عوام مهم در ضعف و سستی نسبت به انجام دستور است. این احساس ناشی از بی‌توجهی به صفات منبع صدور حکم است. از این رو خداوند متعال با برشمردن ویژگی خود، به مسلمانان اطمینان می‌دهد که دستور او عالمانه و حکیمانه است. 🔶 در مجموع می‌توان گفت که احساس قدرت در برابر دشمن دست کم بر اساس یافته‌های این آیه سه پایه اساسی دارد: ▪️یکی احساس برابری، دیگری احساس برتری و سومی حکیمانه بودن اقدام. یافته دیگر، تعامل این سه عامل و مکانیزم اثر آنهاست. دو مورد اول، مبتنی بر مقایسه بین خود و دشمن است و سومی مبتنی بر اعتماد به فرمان است. 🔸مقایسه درد و رنج، توهم تنها زیان دیدن را از بین می‌برد و از فشار روانی موقعیت می‌کاهد و وضعیتی برابر ایجاد می‌کند(توازن). 🔸مقایسه امیدها و مزیت‌ها و برتر دیدن مزیت خود، موجب می‌شود دشمن را در وضعیت فروتر ببیند و احساس قدرت کند(موازنه مثبت). 🔸حکیم دانستن منبع دستور نیز موجب اعتماد و حکیمانه دانستن مواجهه مجدد می‌شود و احساس بی‌فایدگی را از بین می‌برد(معناداری). 🔷 پس اینها از دو سوی متفاوت عمل و بر دو بعد متفاوت اثر می‌گذارند. بعد نخست، توازن است. مقایسه‌ها نخست موازنه منفی به نفع دشمن را به توازن و سپس توازن را به موازنه مثبت به نفع خود تبدیل می‌کند. اما در بعد دیگر به اصل فرمان و عملی که بناست انجام شود پرداخته شده و احساس بی‌معنایی را به احساس معناداری و سودمندی تبدیل می‌کند. ترکیب تغییر توازن و معناداری، موجب احساس قدرت در برابر دشمن می‌شود. این یافته‌ها می‌تواند فرضیه‌ای برای پژوهش‌های تجربی باشد که با طراحی و اجرای مقیاس‌ها، وضعیت افراد سنجیده شود و با طراحی و اجرای مداخلات، وضعیت آنها تغییر کند. ✂️ برشی از کتاب: «روش فهم روانشناختی متون دینی» 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 روان‌شناسی زیارت ❓ روانشناسان درباره زیارت چه می‌گویند؟ ❓ رفتار زیارت، از نظر روان‌شناسان چه تحلیلی دارد؟ 🔸 توصيف زیارت 🔸 مراحل زیارت 🔸 انگیزه‌های زیارت 🔸 آثار روان‌شناختی زیارت 🟢 ماهیت زیارت: 🔹 رهاشدن از روزمرگی 🔸 پیگیری یک آرمان 🔹 تطهیر خود 🔸 شروع مجدد زندگی 🔹 ارتباط با قدرت آن‌جهانی 🔸 پاسخ به ندای درونی 🔹 جایگاه انرژی معنوی 🔸 جستجوی اصالت و معنویت 🔹 انضباط معنوی 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت 🏷 وهن و حزن در برابر دشمن «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینْ‌َ النَّاس». و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید. اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و شکست] را در میان مردم می‌گردانیم و خدا کسانی را که ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.¹ 💢 در این آیه، دو توصیه(وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا) و سه تعلیل(أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینْ‌َ النَّاس) وجود دارد. تعلیل‌های سه‌گانه یکی از جنس واقعیت ایمان‌شناختی و دیگری از جنس واقعیت بیرونی و سومی از جنس قانون هستی‌شناختی است. 🔺 تعلیل اول دال بر برتری ایمانی مسلمانان است، تعلیل دوم دال بر همسانی دو گروه در آسیب دیدن و تعلیل سوم دال بر سنت تداول(دست به دست شدن) و تغییر ایام است به این معنا که بنا نیست همیشه یک گروه خاص، پیروزی داشته باشد؛ حتی اگر مسلمان باشد. 🔺 از دو توصیه موجود در آیه شریف، می‌توان مسئله و متغیر وابسته را و از تعلیل‌ها، می‌توان سببِ مسئله و متغیر مستقل را به دست آورد. معکوس‌سازی توصیه نشان می‌دهد که مسئله آیه شریف، «احساس وهن و حزن» مردم است و معکوس سازی توصیف نشان می‌دهد که سببِ مسئله نیز احساس فروتری، بی‌توجهی به آسیب دیدگی دشمن و انتظار پیروزی داشتن. 🔷 بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت که: 🔸 احساس فروتری، و آسیب نادیدگی دشمن و انتظار پیروزی همیشگی، موجب وهن و حزن در شکست نظامی می‌شود. 🔸 احساس برتری ایمانی، توجه به آسیب‌دیدگیِ هم‌اندازه دشمن و تعدیل انتظار پیروزی، عامل پیشگیری از احساس وهن و حزن در شکست نظامی است. ❓ از مسایل زندگی شکست نظامی در جنگ با دشمن است که می‌تواند موجب وهن و حزن گردد. سؤال این است که چه تئوری‌یی می‌تواند این وضعیت را تبیین کند و راه حل آن را بیان نماید؟ ✳️ بر اساس یافته‌های یاد شده، معلوم می‌شود رابطه مستقیمی بین احساس فروتری و برآورده نشدن انتظارات با احساس وهن و حزن وجود دارد. اگر انتظار متفاوت از وضع موجود باشد، احساس ضعف و حزن می‌آورد. کسی که انتظار پیروزی‌اش برآورده نشود، دچار وهن و حزن می‌شود. تحلیل اطلاعات این متن می‌تواند به تئوری‌پردازی در باره وهن و حزن، و ساخت مداخله برای برطرف کردن آن دو کمک کند. ۱. آل عمران، ۱۳۹ و ۱۴۰ 📘 روش فهم روانشناختی متون دینی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 آنچه دیده نمی‌شود ✈️ سفر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکایی و غربی به فلسطین، نشانه قدرت تبلیغ می‌شود؛ اما آن‌چه مهم است زمینه نیاز به این سفرها است. نیاز به این‌گونه سفرها وقتی شکل می‌گیرد که کشور مقصد دچار ترس وجودی و درگیر بحران موجودیت شده‌ باشد. این واقعیتی است که مورد توجه قرار نگرفته است. ✳️ سفر بایدن به عنوان بالاترین مقام سیاسی آمریکا، نشان دهنده بحران روانی شدید حاکم بر رژیم صهیونیستی و خطر موجودیتی است که اسرائیل را تهدید می‌کند. او برای ترمیم وضعیت روانی آشفته صهیونیست‌ها آمده و این نشانه ضربه کاری مقاومت بر اسرائیل و حاکی از فروپاشی روانی آن رژیم است. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 بازگشت هیتلرها ▪️بایدن برای احیای حاکمیت فروپاشیده صهیونیست‌ها به تل‌آویو رفت تا نتانیاهو را از جنایت بیمارستان تطهیر کند ▪️نسل‌کشی اسرائیلی-آمریکایی در غزه یادآور دوران سیاه نازی‌ها در جهان است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 اعتماد اجتماعی (۱) اعتماد اجتماعی، شاخص جامعه شیعی ✳️ اعتماد، ضرورت زندگی اجتماعی ▪️ اعتماد در کسب و کار ▪️ اعتماد در بازار ▪️ اعتماد در خانواده ▪️ اعتماد در حکومت ▪️ اعتماد در حمل و نقل ✳️ اعتماد چیست؟ (مولفه‌ها) ▪️ انتظار مثبت (نه خیانت) ▪️ احساس اطمینان (نه اضطراب) ▪️ واگذاری کار و اتکا ⁉️ چقدر قابل اعتماد هستیم؟ ⁉️ چقدر می‌توانیم به دیگران اعتماد کنیم؟ ✳️ چرا به اعتماد نیاز داریم؟ ▪️ تعدد مسائل زندگی و نیاز ما به دیگران ✳️ عوامل اعتماد آفرین؟ ▪️ ۱- رعایت حقوق دیگران و قضاوت منصفانه درباره آنها ▫️ عدم رعایت حق، عامل بی‌اعتمادی 🕌 حرم مطهر رضوی 🗓 تابستان ۱۳۹۸ ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 اعتماد اجتماعی (۲) انواع اعتماد اعتماد اجتماعی (بین مردم) اعتماد سیاسی (بین مردم و حاکمان) 03:44 من چگونه می‌توانم اعتماد را ایجاد کنم؟ عوامل اعتماد آفرین ۲: ۱. رعایت حقوق دیگران ۲. صداقت (یکسانی بود و نمود) ۳. امانت‌داری 08:58 ۴. کارآمدی و توانمندی ویژگی موسی: قوی و امین ویژگی یوسف: حافظ و علیم 16:18 ۵. تعهد و پایبندی وفاداری به پیمان‌ها 21:30 ۶. احساس امنیت مال، جان، آبرو، راز و... زیرآب زدن، خراب کردن دیگران پی‌جویی عیوب دیگران 🕌 حرم مطهر رضوی 🗓 تابستان ۱۳۹۸ ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 عفو و زندگی ⁉️ عفو در کجای زندگی ما قرار می‌گیرد؟ ⁉️ چرا باید دیگران را ببخشیم؟ ⁉️ چگونه می‌توانیم دیگران را ببخشیم؟ 02:28 جای عفو در زندگی موقعیت نیاز به عفو اشتباهات دیگران در حق ما انواع واکنش: بدتر، برابر، برتر عفو هنگام قدرت 15:12 چرا باید دیگران را ببخشیم؟ توهمات: عفو یعنی باخت من عفو یعنی توسعه ظلم تفکر منطقی: ۱. می‌بخشم چون انسان بزرگی هستم عفو نشانه توسعه وجودی 22:42 ۲.می‌بخشم تا راحت‌تر زندگی کنم نبخشیدن یعنی آزار خود نبخشیدن یعنی تکرار رنج خطای دیگران مثل زباله‌دان نبخشیدن یعنی ایستادن در زباله‌دان بخشیدن عامل به‌زیستن 29:13 آیا بخشش موجب تکرار ظلم نمی‌شود؟ گاه، گذشت سازنده است 35:21 بهزیستن، دستاورد عفو مولفه‌های به‌زیستن: بهزیستی روانی(گذشت عامل نشاط و شادابی) بهزیستی اجتماعی(گذشت عامل روابط سالم) بهزیستی معنوی(گذشت عامل حیات معنوی) 42:41 چگونه ببخشیم؟ ۱. برخوردار از صبر ۲. برخوردار از رشدیافتگی ۳. امید به پاداش‌ گذشت ۴. توان خویشتنداری 51:52 پاسخ به سوالات 📺 برنامه این شب‌ها، شبکه یک 🗓 ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 مهاجرت و زندگی ✳️ مهاجرت و تحول در زندگی ✳️ مسئله مکان و سبک زندگی 04:12 | اثرگذاری مکان بر زندگی 🔸 زندگی فقط متأثر از عناصر دورانی خود نیست ♦️ فرق می‌کند کجا زندگی کنیم ▫️مکان، دارای شعاع اثرگذار ▫️انسان، دارای جاذبه اثرپذیر 10:16 | ⁉️ چرا مهاجرت ۱- تنگنای زندگی ▪️ فراهم نبودن شرایط برای زندگی ▪️ نجات خود و زندگی خود (مادی و معنوی) نمونه: مهاجرت مسلمانان به حبشه مهاجرت پيامبر اکرم به مدینه 17:29 | ❌ توجیه‌ناپذیری زندگی در منطقه فاسد ⭕️ خودستمی، به خاطر زندگی در منطقه فساد قرآن: إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا.(نساء: ۹۷) 21:18 | ٢- توسعه دین و معنویت ▪️ مهاجرتهای فرزندان امامان به نقاط مختلف جهان ▪️ مهاجرت بازرگانان و شیعیان به جنوب هند، چین و... ▪️ماجرای زکزاکی و شیعیان نیجریه 26:01 | ⚠️ مهاجرت ارتجاعی 🔻 واپس‌گرایی - عقب‌گرد ▫️ خروج از قلمرو ایمان و ورود به قلمرو شیطان ▫️ هجرت از ایمان‌شهر به شیطان‌شهر 📖 پيامبر اکرم(ص): 🔥 مدینه مانند کوره آهنگری است که ناخالصی‌ها را می‌زداید. 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 رفاه در زندگی ♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب 🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایده‌های مختلف سبک زندگی 🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای رفاه‌ دارد؟ 🔴 مسئله: زندگی بدون احساس سرزندگی، و لذت بردن، و خوش بودن 06:20 | تعریف رفاه ▫️ دستیابی آسان و با اختیار ▫️ نبود سختی ، تنگنا، و محدودیت ▫️ وجود راحتی، آسایش ▫️ راحتی، آسایش، سعه و باز بودن دست، و فراوانی نعمت 22:07 | تفاوت وجود رفاه با احساس رفاه ♦️ چالش در احساس رفاه 11:00 | ایده رقيب دین در رفاه 📈 اقتصادی بودن رفاه طراحی زندگی بر اساس رفاه اقتصادی(عینی) ⁉️ چالش ناکارآمدی رفاه‌ عینی در احساس رفاه، هم در کشورهای پیشرفته و هم در توسعه نایافته 🔸 پارادوکس استرلین 20:42 | حرف جدید تفکر غربی ❌ اقتصاد، حرف اولِ رفاه‌ نیست 🔹 طرح مؤلفه رفاه‌ ذهنی(روان‌شناختی) 🔸 ذهن رفاه‌ساز ❌ ذهن فلاکت‌ساز 26:00 | مؤلفه ارتباطی 33:10 | نقش آرزو در تخریب احساس رفاه 🔹 دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره مکانیزم تخریب‌گری آرزو 37:10 | مؤلفه معنوی رفاه 🔸 ارتباط با خدا 40:22 | مؤلفه اجتماعی رفاه 🔸 نقش سبک حکمرانی در رفاه 🔹 عدالت اجتماعی عامل احساس رفاه 41:40 | جمع‌بندی و نتیجه‌گیری پیشتازی دین در طراحی زندگی خوب 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 حاشیه‌های موضوع رفاه در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای جمعه شب، ۱۲ آبان موضوع رفاه در زندگی را انتخاب کردم. هدف اصلی نشان دادن این اصل بود که رفاه فقط یک مؤلفه اقتصادی نیست، بلکه امری چندمؤلفه‌ای و ترکیبی است. این موضع حاشیه‌هایی حین و پس از سخنرانی داشت که بازگو می‌کنم. ۱. هنگام سخنرانی یکی از بچه‌هایی که بازی می‌کرد، آرام آرام به منبر نزدیک شد و آمد روی پله اول نشست. خُدّام خواستند او را دور کنند؛ از آنها خواستم کاری نداشته باشند (دقیقه 18:36). او هم لحظاتی نشست و سپس بلند شد و رفت؛ هیچ اتفاقی هم نیفتاد! ۲. وقتی بحث به رفاه ذهنی و مؤلفه روانشناختی آن رسید و از اموری مثل آرزوها رسید، کسی از سمت چپ با صدای بلند اشکال کرد که مشکل اینجا نیست؛ مشکل در ظلمی است که مردم در جامعه مشاهده می‌کنند (31:48). پیر مرد محترمی بود؛ به ایشان عرض کردم آن موضوع دیگری است به آن می‌پردازم. در انتهای بحث وقتی به مؤلفه اجتماعی رفاه رسید و از نقش عدالت اجتماعی در احساس رفاه گفتم، احساس اقناع و رضایت را در چهره او مشاهده کردم. ۳. همو بعد از سخنرانی هم آمد و موافقت و رضایتش را نشان داد. البته موضوع جدیدی را مطرح کرد که در روایات داریم فقر بیاد، دین می‌رود! گفتم: بله داریم، ولی این همه حرف دین نیست. آدمی اهل منبر بود. گفتم: مگر فقر را خدا به عنوان آزمایش قرار نداده است؟ گفت: بله! گفتم: پس بی‌دین شدن مردم را باید تقصیر خدا دانست! گفت: بله آزمایش خداست. ادامه دادم: پس نمی‌توان بی‌دین شدن پس از فقر را با این احادیث توجیه کرد. ۴. پس از ایشان شخص دیگری از سمت راست گفت این حرف‌ها اشتباه است. بحث من به آنجا رسیده بود که یافته‌های امروز همان چیزی است که در دین وجود داشته است. گفت الان زندگی اقتصادی خیلی سخت شده و مردم از دین زده شده‌اند و... (دقیقه 32:38) گفتم بحث ما در دین‌گریزی نیست، موضوع چیز دیگری است... و بعد ادامه دادم. او هم با ناراحتی بلند شد و نمازش را خواند! ۵. بعد از سخنرانی آمد دست او را گرفتم و با لبخند گفتم: خُب حالا بگو! گفت: جوان‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند، مسکن تهیه کنند و... در این شرایط شما از «رفاه» حرف می‌زنید؟! احتمال دادم از اول نبوده است. پرسیدم از اول بودید؟ گفت: نه، ۲۰ دقیقه آخر بودم! گفتم: قربونت بشم اول بحث گفتیم که اینها هم جزئی از رفاه است. حرف شما درست است؛ وقتی اینها تأمین نباشد، یعنی جزئی از رفاه ناقص است؛ پس اختلافی نداریم. آرام شد و رفت. ۶. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر درخواست معرفی کتاب کرد که به وی کتاب رضایت از زندگی را معرفی کردم. ۷. تعدادی افراد دیگر ضمن تشکر درخواست تداوم مباحث را داشتند. در میان آنها افرادی بودند که وضع مالی بدی داشتند، اما از این بحث استقبال می‌کردند؛ این برای من شگفت‌آور بود. ۷. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر، گفت داشتم می‌رفتم. وقتی بحث را شنیدم نشستم و گوش دادم. وی سپس مباحث طولانی را مطرح کرد که نشان می‌داد اهل مطالعه است... جایی به هرم نیازهای مزلو اشاره کرد و این که تا نیازهای اقتصادی برآورده نشود، شکوفایی هم به وجود نمی‌آید! گفتم: ولی خدا می‌گوید: من نیازهای اولیه شما را می‌گیرم تا رشد کنید! با تعجب نگاه کرد و گفت: تا به حال به این نکته توجه نکرده بودم. ۹. سپس یک سری مباحث مطرح کرد... گفتم اینها را می‌دانم و چند چشمه برایش آمدم... گفت: خُب خدا را شکر... خلاصه حرف او این بود که نباید از قالب «اقتصاد مهم است، اما...» استفاده کنید! او با «اما» گفتن مشکل داشت! گفتم: بله درست است، هر چند برای آن توضیحی هست، اما کلیت حرفتان را قبول دارم. گفت: بله، لُبّ کلام همین بود! خندید و از هم جدا شدیم. ۱۰. عده‌ای گفتند: شاید نتوانیم هر هفته حضور داشته باشیم. چگونه می‌توانیم به مباحث دسترسی داشته باشیم؟ بنده نیز کانال صوت آستان و گفتار پسندیده را معرفی کردم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
چند ملاحظه: الف) هنگام طراحی بحث نمی‌دانستم وارد بعد اجتماعی رفاه بشوم یا نه. طرح مسئله ناعدالتی، خود زمینه‌ساز شد و از آن استقبال کردم. گاه مخاطبان خود بهترین زمینه‌ساز برای موضوعات هستند. ب) طرح جلسات سبک زندگی - که به ابتکار تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) صورت گرفت - بنا بود از برنامه‌ی «دین، نشاط، زندگی» آستان قدس رضوی الگو گیرد و به صورت دو مرحله‌ای و اختصاص وقت دوم جلسه به پرسش‌های حاضران اختصاص یابد. با وجود پیگیری مکرر بنده، ساختارهای اجرای آن در آستان سیدالکریم(ع) فراهم نبود. این اتفاقات نشان می‌دهد که باید وقتی را به مردم اختصاص داد. امیدوارم محقق شود. ج) اشتیاق به مباحثی که زندگی مردم را سامان می‌دهد، فراوان است. این نشان می‌دهد که خطبا و سخنرانان باید این رویکرد را در فعالیت‌های خود پیش گیرند. د) درخواست مردم نسبت به پیگیری موضع، از طریق غیر حضوری نشان می‌دهد که باید برای رساندن مطالب به دست مخاطبان غیرحضوری، از فضای مجازی استفاده بیشتری کرد. معاونت تبلیغات حرم مطهر می‌تواند محصولات متنوعی از این گونه بحث‌ها تهیه و از طرق مختلف به دست مردم برساند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🍃؛﷽؛🍃 ✨من سحرخیز جمعه‌های تواَم بلبل ریز شاخه‌های تواَم ✨چشم در چشمه‌ی لبانت داشت طفل نوپای خاطرات تواَم ✨خنده‌هایی که بر لبان داری می‌تراود ز گریه‌های تواَم ✨مست تفخیم ربّنای تواَم خام ترقیق گریه‌های تواَم ✨من خراب آمدم به درگاهت تا بسازد اشاره‌های تواَم ✨در هوایت شود نفس بکشم؟ من که مست ترانه‌های تواَم ✍🏻 دکتر محمدرضا توکلی