#گزارش_تصویری
📜 آیین رونمایی از کتاب
"مربیگری روشمند؛ الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی"
🤝 از آثار مشترک:
پژوهشگاه قرآن و حدیث
مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی
📍 قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
آیین رونمایی کتاب(4).mp3
9.16M
#بشنوید
📜 معرفی کتاب
"مربیگری روشمند؛ الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی"
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
1_8288620612.mp3
13.56M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 حس خوب زندگی (۲)
کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
چگونه میتوان حسّ خوب زندگی را تجربه کرد؟
04:04 | سواد زندگی؟
چقدر درباره حسّ خوب زندگی، اطلاعات داریم؟
05:55 | ایده غرب: ماتریالیسم یا مادیگرایی
💰 ثروت بیشتر برای زندگی خوب حیاتی است.
اگر با دستاوردهای مادی احاطه شده باشیم، احساس بهتری خواهیم داشت.
13:30 | پیامدهای مادی گرایی
🌓 نیمه تاریک مادی گرایی
🔻 مواجهه با پدیده:
👈🏻 داراهای ناراضی، ثروتمندان نالان، متمولان افسرده
👈🏻 فقیران راضی، مستمندان آرام
🔹 کشف جدید: خشنودی و ناخشنودی به ثروت و دارایی نیست، به تنظیمات روان شناختی ما است
‼️ ترموستات شادی
شوک شادی ثروت و بازگشت به وضعیت قبلی
29:23 | ایده اسلامی زندگی
مکتب محمد (ص) چه میگوید؟
ماتریالیسم، مکتب آزمون و خطا (پرخطر پرهزینه نامطمئن)
💡 مکتب محمد(ص) مکتب بصیرت بیخطا
32:32 | تنظیمات خالق چیست؟
احساس فقر و غنی چه قانونی دارد؟
غنای مادی یا غنای نفس؟
39:34 | کلاس زندگی توسط پیامبر
اسلام، دین زندگی
42:40 | مادیگرایی عامل افزایش احساس فقر
دارایی همراه با احساس فقر
⭕️ جلسه اول 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خلاصه حس خوب زندگی ۲.mp3
698.9K
#یادگاری
#خاطرهها
📷 تصویر ارسالی دانشجویان
📖 درس حدیث و زندگی در دوره فشرده آشنایی با علوم و معارف حدیثی
🗓 دهه ۸۰
نخستین تجربههای برگزاری جلسات عمومی هدفمند و روزآمد با حمایت استاد مسعودی
در این کلاسها موضوع رضایت از زندگی برای نخستین بار ارائه شد...
و پس از دریافت بازخوردهای مثبت به کتاب تبدیل شد.
این دورهها سرآغاز شکلگیری تجربه راهنمایی تخصصی نیز بود که اخیرا در کتاب مربیگری روشمند به چاپ رسید.
یاد باد آن روزگاران، یاد باد
تکرار نمیشود، اما عبرت میشود
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 رمز سعادت
در حدیث است که:《خداوند خوشی و آسایش را در دو چیز قرار داده: یقین و رضایت خاطر و ناراحتی و رنج را در دو چیز دیگر قرار داده: تردید و خشم》.
همان ایمان محکم و پابرجاست به اینکه جهان مدیری دارد حکیم و آنچه انبیا به عنوان بشارت و انذار گفتهاند یعنی نسبت به نیکوکاری نوید دادهاند و نسبت به بدکاری اعلام خطر کردهاند همه راست و درست است و دیر یا زود واقع میگردد؛ هر کسی به عمل خویش میرسد، تمام اعمال خود را از نیک و از بد بزرگ یا کوچک خواهد دید و به آن خواهد رسید.
... و امّا رضایت خاطر یعنی خوشوقت بودن و خشنود بودن از اینکه عمل خویش را آن طور انجام داده که ناموس عالم حکم میکرده است؛ وجدانش راضی است که به وظایف خود عمل کرده است و دِین خود را نسبت به خلق خدا ادا کرده است.
امام زين العابدين(ع) در دعا از خداوند متعال چنین مسئلت مینماید:
🤲🏻 خدایا! بر محمّد و آل او درود فرست و ایمان و یقین مرا به اعلی درجه برسان، نیّت مرا نیکوترین نیّت ها گردان و عمل مرا فاضل ترین و بهترین اعمال گردان (از دعای مکارم الاخلاق).
منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیه عقل و فکر دارای محکمترین اطمینان ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاکترین نیّت ها و در ناحیه عمل دارای نیکوترین عملها باشد. زندگی پاک و پاکیزه و سعادت بخش همین است.
شهید مطهری(۱۴۰۰)، حکمتها و اندرزها، صفحه ۳۲.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
به مناسبت بحث: حس خوب زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#بشنوید
فهرست مباحث مربوط به:
📜 زندگی خوب
♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب
🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایدههای مختلف سبک زندگی
🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای زندگی دارد؟
🎙 رفاه در زندگی
ایده غربی: رفاه اقتصادی
ناکارآمدی رفاه اقتصادی
ایده رفاه ذهنی
مؤلفههای رفاه در اسلام
🎙 لذت در زندگی
چالش رنج و لذت
غرب و ایده لذت منهای رنج
⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج
🎙 ایده اسلامیِ زندگی خوب
🔻 ایده غربی زندگی منهای رنج
⁉️ ایده اسلام چیست؟ فقر یا غنی؟ لذت یا محنت؟ غم یا شادی؟
🔻غرب و بازگشت به منطق اسلام
موج دوم روانشناسی مثبت و پذیرش جنبههای منفی زندگی
📄نتایج نظرسنجی
پرسش: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب میکنید؟
و اینک 👈🏻 نتایج نظرسنجی
🎙 حس خوب زندگی (۱)
عوامل غیر مادی اثر گذار در احساس رفاه
چالش احساس رفاه، مسئله خواسته وطلب
حرص و آثار منفی آن
روانشناسی مثبت و تعارض حرص با حسّ خوب
تیم کاسر و نقش قناعت در احساس رفاه
اسلام و ایده قناعت
🎙 حس خوب زندگی (۲)
ایده غرب: ماتریالیسم یا مادیگرایی
🌓 نیمه تاریک مادی گرایی
مکتب محمد (ص) چه میگوید؟
ماتریالیسم، مکتب آزمون و خطا (پرخطر پرهزینه نامطمئن)
♻️ حکایت همچنان باقی است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادگاری #خاطرهها 📷 تصویر ارسالی دانشجویان 📖 درس حدیث و زندگی در دوره فشرده آشنایی با علوم و م
#نظر_وارده
نظر یکی از دانشآموختگان دانشگاه قرآن و حدیث👇
سلام و عرض ادب
بنده در سال ۸۲ که گمان می کنم اولین سری برگزاری دوره فشرده تابستانه حدیثی در دانشکده آن دوران و دانشگاه کنونی بود، شرکت کردم و یکی از کلاس های جذاب و به یادماندنی آن دوره همین کلاس جنابعالی بود.
لذت شیرین آشنایی با دانشکده آنجا در کامم ریخته شد و بعد از گذشت ده سال و تجربه تحصیل در رشته ای متفاوت و در یک فیلد دیگر، مجددا در مقطع ارشد دانشجوی دانشگاه شدم و ...
غرض آنکه علاقه اولیه این بنده به دانشکده پرخاطره و دوست داشتنی علوم حدیث و این رشته عمدتا از همان دوره فشرده حدیثی و مباحث اساتید گرانقدر و محتواهای ارزشمندش آغاز شد.
توفیقات شما و سایر اساتید ارجمند افزون باد🌱
هنوز هم بعد از گذشت بیست سال جزوات آن دوره را دارم.
حیا و عفت فاطمی.mp3
10.02M
#بشنوید
📜 حیا و عفت فاطمی
🔸 آیا مسئله ما حجاب است یا عفاف؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟
🔸 مسئله عفاف و حجاب چه پیش زمینههای تربیتی دارد؟
🔸 خویشتن داری جنسی چه ابزار و لوازمی دارد؟
🔸 حیا که مقدم بر حجاب است مبتنی بر چه مولفههایی است؟
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
گفتار پسندیده
#بشنوید فهرست مباحث مربوط به: 📜 زندگی خوب ♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب 🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت
#نظر_وارده
نظر یکی از اعضای محترم کانال👇
سلام و ادب و احترام
واقعا تشکر میکنم ازتون که جریان نگاهم رو به فلسفه زندگی و قصه های پر چالش مثل رنج از نگاه غرب گرایان به اسلامی ترین وضع قرار دادین
#پاسخ
از لطف شما سپاسگزارم
ما همه مدیون تعالیم قرآن و حدیث هستیم
و باید قدردان خداوند متعال و اهلبیت علیهمالسلام باشیم
این همه آوازهها از شه بود
گر چه از حلقوم عبدالله بود
الهیات روانشناختی مقاومت و پایداری.mp3
14.27M
#بشنوید
📜 الهیات روانشناختی مقاومت و پایداری
🇵🇸 به مناسبت پایداری مردم غزّه
💪🏻 ثبات قدم در روانشناسی
❇️ مقاومت در اسلام
❓ چه نظریه اسلامی میتواند مقاومت در برابر دشمن را تبیین کند؟
✳️ مؤلفههای روانشناختی ثبات قدم در قرآن
🕌 ایمان چگونه موجب افزایش قدرت می شود؟
🕋 خداوند چگونه مقاومت و ثبات قدم را در اهل ایمان ایجاد کرد؟
🔹 روش مقایسه و ایجاد توازن
🔸 روش مقایسه و موازنه مثبت
🔹 روش اعتماد
🔸 تنظیم و تعدیل انتظار
🔹 روش پاداش و دستاورد معنوی
🔸 بی معنایی زندگی دنیوی
🔹 روش اعتلا و ارزشمندی ایمانی
🔸 روش ربوبیت پذیری
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#گزارش_تصویری
📜 نشست علمی الهیات مقاومت؛ مبانی کلامی و روانشناختی
🔹 هشتمین نشست علمی از سلسله نشستهای علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری
🔸 ارائه کنندگان:
حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث
حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی
🔸 دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
📍 قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🔰 فیلم های آموزشی اختصاصی پنل تخصصی آفلاین «آموزش هوش مصنوعی در حوزه پژوهش»
🔹 حجت الاسلام دکتر سید مهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
🎧 جلسه ۱: dte.bz/hh01
🎧 جلسه ۲: dte.bz/hh02
🎧 جلسه ۳: dte.bz/hh03
🎧 جلسه ۴: dte.bz/hh04
🎧 جلسه ۵: dte.bz/hh05
🎧 جلسه ۶: dte.bz/hh06
🌷 پنل تخصصی آفلاین هوش مصنوعی با هدف آموزش سریع و آسان برای طلاب، پژوهشگران و دانشجویان فراهم شده که با کمک این ابزار جدید اشاعه علم با سرعت بیشتری رقم بخورد و گامی به سوی پیشرفت مرز دانش برداشته شود.
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فهم کاربردی متون دینی.mp3
27.58M
#بشنوید
📜 فهم کاربردی متون دینی
03:42 | مفهوم کاربردی و دانشهای کاربردی
مراد از فهم کاربردی چه هست و چه نیست؟
سطوح فهم:
07:17 | فهم نخستین / متن چه میگوید؟
10:24 | فهم علمی متون / چرا چنین میگوید؟
14:02 | فهم کاربردی متون دینی
تلقی نادرست: کاربست روشهای فهم متن در نمونه های جدید
تلقی درست: کاربرد یافته متن در زندگی و کاربردیکردن متن
16:56 دو بخش مهم فهم کاربردی
الف) فهم کاربردهای متنی
فهم کاربردهای نهفته در متن
تلقی ۱): فهم چگونگی انتقال معارف به مردم
31:22 | تلقی ۲): فهم کاربردهای متن در زندگی
معارف دینی، چه دردی را درمان می کند؟
چه رشد و پیشرفتی ایجاد می کند؟
کاربردشناسی در متون و مفاهیم دینی
49:03 | ب) فهم کاربست های عینی
بدون فهم از زندگی، فهم کامل متن ناممکن است
ضرورت فهم انطباقی
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است.
در این کتاب میگويد یک وقت بانویی که در عالم دومی ندارد، مثل صدیقه کبری سلاماللهعلیها، چندین شب و روز مردم را دعوت کرد، فرمود: بیائید علی بن ابی طالب را یاری کنید، حاضر نشدند!!
در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ «العجب»!
چگونه میشود که دختر پیامبر از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ دختر ابوبکر آمده گفته علی را بکشید هزارها نفر شمشیر کشیدند.
شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت.
نکته:
1⃣ این شگفتانه نشان میدهد عنصر اثرگذار در جریانهای اجتماعی، اعتبار و اعتماد اجتماعی است، نه حقانیت و حتی عصمت!
2⃣ این شگفتانه نشان میدهد گاه جریان عصمت نیز (که پاک از اشتباه است) اعتبار و اعتماد اجتماعی را از دست میدهد؛ هر چند نادرست است.
3⃣ این شگفتانه نشان میدهد ناکامی جبهه حق، فقط به خاطر اشتباه حقمداران نیست! گاه گفته میشود ببینید چه کردهاید که مردم به شما اعتماد نمیکنند! هرچند اشتباه عملکردها و نقش آنها را در کاهش اعتماد اجتماعی نمیتوان نادیده گرفت؛ اما باید دانست که اعتماد و عدم اعتماد اجتماعی تابع حق و باطل نیست؛ میشود معصوم و بر حق بود، اما افکار عمومی و اعتماد اجتماعی را نداشت.
4⃣ این شگفتانه نشان میدهد پدیدههای اجتماعی تابع قوانین خاص خود است که نیازمند شناخت دقیق، سپس تئوریزه کردن و در نهایت برنامهریزی اجتماعی است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
14021001-sabke zendegiye eslami-doctor pasandideh-goodarzi.mp3
9.38M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 مقاسیههای فقر آور - مقایسههای رنج آور
☘ حس خوب زندگی!
🧐 کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
💠 حسّ خوب، نیازمند شناخت زندگی
04:40 | زندگی من در چه وضعیتی قرار دارد؟ تمایل ذاتی انسان به شناخت وضعیت خود
🔍 شناخت، نیازمند ارزیابی
07:40 | مدل ارزیابی من برای شناخت زندگی چیست؟
تناسب روش ارزیابی با ماهیت موضوع
11:11 | روش ارزیابی: مقایسه زندگی خود با دیگران
▫️واقعیت اجتماعی(بیرونی)، شاخص ارزیابی
▫نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر (۱۹۵۴)
13:27 | انواع: مقایسه صعودی، مقایسه نزولی، مقایسه همسان
نتیجه صعودی: حسّ بد، احساس نارضایتی
نتیجه نزولی: حسّ خوب، احساس رضایت و خرسندی
15:30 | چالشهای مقایسه اجتماعی:
1⃣ چالش شاخص: چرا بررسی وضعیت من با شاخص زندگی دیگران؟
2⃣ چالش دامنه: دامنه واقعیت اجتماعی چقدر است؟
▫️قبلاً: محدوده محلهای
▫️اکنون: محدوده جهانی
▪️گسترش محدوده، گسترش مشکل
3⃣ چالش فریب و عدم صداقت! آیا آنچه نمایش داده میشود، عین واقعیت است؟
4⃣ چالش مورد مقایسه!
30:36 | مقایسه در چه چیزهایی صورت میگیرد؟
🔹تعدد موضوعات و تنوع برخورداریها
🔻 شکل معیوب مقایسه: مقایسه درّه با قلّه
38:44 | چه باید کرد؟
🟢 دیدگاه اسلام:
✔️ مدیریت مقایسه
💠 دیدن و مقایسه نکردن؛ نمونه عینی در 3500 سال قبل!
⁉ راز: فهمیدگی و فرزانگی
53:23 | کارکرد مقایسه صعودی:
⚠️ کوچک شماری داشتههای خود و بزرگ شماری داشتههای دیگران
✅ کارکرد مقایسه نزولی: کشف داشتههای خود
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#حاشیه_نگاری
📜 حاشیههای موضوع مقایسه
بحث این هفته سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، درباره نقش مقایسه اجتماعی در احساس فقر و غنی بود. پس از اتمام بحث، حاضران به اظهار نظر پرداختند که اطلاع از آن، خالی از لطف نیست:
1⃣ یک نفر میانسال ضمن تأیید همه دیدگاههای اسلامی با احترام و نرم نظرش را گفت؛ لبّ کلامش این بود که این حرفها برای توجیه ضعف حکمرانان است.... به آرامی گوش کردم و پرسیدم: یعنی شما این نسب را به من میدهید که هدفم توجیه عملکرد مسئولان است! انتظار نداشت معنی حرفش این باشد. گفتم شما آزاد هستید هر طور دوست دارید فکر کنید، اما من واقعاً چنین قصدی نداشتم.
ادامه دادم: ثانیاً وقتی خدا به مردم میگوید مقایسه نکنید میخواهد ضعف انبیاء خودش را بپوشاند؟! وقتی پیامبر اکرم(ص) میفرماید مقایسه صعودی نکنید، میخواهد ضعف حکومتش را بپوشاند؟! گفت: نه قطعاً اینطور نیست.
گفت: آخه این کشور با این همه امکانات نباید وضع مردمش این باشد! گفتم: من اشتباهات حکمرانی را انکار نمی کنم، اما وقتی اینجا مخاطب من مردم هستند، درباره مردم سخن میگویم و هر گاه مخاطبم مسئولان بودند، در باره آنها سخن خواهم گفت؛ روش من این است. نمی پسندم وقتی مخاطب من مسئولا هستند، از وظایف مردم بگویم و وقتی با مردم هستند از مسئولان انتقاد کنم. قبول نکرد؛ گفتم نظر شما محترم، اما بالاخره این اعتقاد من است.
2⃣ راه را برای خانمی باز کردند، آمد و گفت: حاج آقا سخنانتان خیلی خوب بود. میخواهم خواهش کنم برای باران هم دعا کنید، هیچکس دعا نمی کند! گفتم: درسته، چشم ان شاءالله.
3⃣ جوانی تشکر کرد و گفت: رد میشدم صدای سخنرانی را که شنیدم آمدم داخل و گوش کردم؛ خیلی خوب بود. گفتم اینها از غنای معارف دین است.
بعد ادامه داد: واقعاً اگر انسان مقایسه صعودی نکند نعمتهای خدا را درک میکند و شکرگزار میشود. برایم جالب بود؛ گفتم دقیقاً همین نکته در روایات اسلامی آمده. من هم حرفم به این آقا همین بود که ما اشتباهات را انکار نمی کنیم؛ من خودم منتقد هم هستم، حتی شاید علت برخی از باران نیامدنها که این خانم گفتند، ظلمهایی باشد که نسبت به افراد ضعیف صورت میگیرد، اما باید وضعیت کشور را باید با توجه به واقعیتهای میدانی تحلیل کرد؛ الان همه دنیا جمع شدهاند ما را نابود کنند و نتوانستهاند! این چیز کمی نیست.
گفتم ببینید قصه غزّه را! عدهای معدود در محدوده جغرافیایی کم، یکی از بزرگترین ارتشهای دنیا را زمینگیر کرده است! ارزیابی کار مبارزان غزه باید با توجه با این شرایط سنجیده شود.
4⃣ شخصی میانسال محترمانه گفت: من از آنجا که گفیتد زنها را مقایسه نکنید رسیدم؛ میشه خلاصه سخنتان را بگویید؟😮 من هم لبّ کلام را در چند جمله کوتاه بیان کردم. تشکر کرد و خندان رفت.
5⃣ شخص دیگری گفت چند سؤال شخصی دارم. گفتم چی هست؟ گفت مادرم فوت کرده و لیستی را از سؤالات شرعی مربوط به مسایل مالی مادر مرحومش نشانم داد. لیست را که دیدم هول کردم😉 و پس از تسلیت، با عذرخواهی خواهش کردم از قسمت سؤالات شرعی حرم مطهر بپرسند.
6⃣ قبل از رفتن، جوانی خودش را رساند با چهرهای قرمز و برافروخته. گفت: رفته بودم فروشگاه بزرک لوازم خانگی، قیمتها را که دیدم مخم سوت کشید و پر از غم و خشم شدم. آمدم حرم، صحبتهای شما آرامم کرد؛ خدا خیرتان دهد. به مطایبه گفتم: خدا به خدا و اهلبیت(ع) خیر دهد که این حرفها را برای ما گفتهاند.🤗 لبخندی زد ادامه دادم: نگران و غمکین نباش به خدا توکل کن و .... نشانههای آرامش و امید در چهرهاش به آرامی نمایان شد و رفت...
8⃣ دم آخر، زن و مردی جوان نوزادشان را آورند تا اذان و اقامه بخوانم. هول کردم، چقدر فکر کردم گوش چپ را راست را اشتباه نگیرم.😂 من خواندم و آنها نیز با اجازه قبلی فیلم گرفتند. سرنوشت این فیلم، چه شود، خدا داند. فردا هر مشکلی برای فرزندشان پیش آید، احتمالا من یکی از گزینههای تقصیر باشم.
نکته
یکی از نکات مهم ضرورت تبیین بعد زندگیسازی معارف دین است که اگر به خوبی صورت گیرد، مردم را بیش از پیش شيفته دین میکند و این همان سخن امام رضا علیه السلام است که فرمود: ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا.
امیدوارم طلاب گرانقدر و دانشجویان محترم رشتههای اسلامی، به این سخن امام رضا علیه السلام اهتمام ورزیده و تبیین معارف زندگیساز دین را سرلوحه کار خود قرار دهند.
بیجهت نیست که مقام معظم رهبری تبلیغ را رسالت اصلی و اولیه حوزههای علمیه میدانند. به ویژه کتاب مربیگری روشمند میتواند راهنمای خوبی برای مربیان زندگی دینی باشد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرهٔ جنوبی چقدر زیباست! 🤔
💬 موتورهای جستجو چگونه ذهنِ شما را جهتدهی میکنند تا حقایق عالم را نبینید.
برشی از دورهٔ ۹۱درصد از حقایق پنهان فضای مجازی
آیا می دانید چه طور موتورهای جستجو شما را در اقتصاد،امنیت،فرهنگ،انتخابات،سلبریتی ها مسخ می کنند؟!🙄
اگه نمی دانید توصیه می کنم حتما این مجموعه را ببینید 👆
🇮🇷پرچم ایران بالاست
✅https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
☑️اخباری که هیچ رسانهای پخش نمیکند
گفتار پسندیده
کرهٔ جنوبی چقدر زیباست! 🤔 💬 موتورهای جستجو چگونه ذهنِ شما را جهتدهی میکنند تا حقایق عالم را نبینی
آنچه در این پست آمده است، مصداق چالش فریب است کلیک کنید
فریب رسانهای میتواند یکی از بزرگترین تهدیدهای رضایت از زندگی باشد.
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 حس خوب زندگی (۱) کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ رفاه: یعنی خوش گ
#مطلب_وارده
یادداشتی از دکتر عزیزی، متناسب با👈 حسّ خوب زندگی
اسرار بیارزش سازی خود!
✅ وَ قَالَ (علیه السلام): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. (امام علی علیهالسلام، حکمت ۲ نهجالبلاغه)
شرح
از اين کارها بپرهيز👇
امام علی (عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است.
نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است» (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ). واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است. اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود؛ بديهى است که افراد طمّاع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلّتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزّت آدمى مى شود، همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ؛ آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود»(۱) و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن
گردن بى طمع بلند بود!
در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»؛ (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ). روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده؛ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
آن گاه امام (عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»؛ (وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ). منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد. بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
چه بسيارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خويشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد».(حکمت ۳۴۹) و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
۱. غررالحکم، ص ۳۹۲، ح ۹۰۱۸. در بعضى از عبارات این جمله به این صورت نقل شده است: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ وَ ذَلَّ مَنْ طَمَعَ» (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۹، ص ۵۰).
منبع: پیام امام اميرالمؤمنين علیهالسلام، شرحی بر نهجالبلاغه، آیتالله مکارم شیرازی، با تلخیص
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات