قال عَلِيٍّ ع : مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَانِ :
أَخاً مُسْتَفَاداً فِي اللَّهِ
أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً
أَوْ آيَةً مُحْكَمَةً
أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً
أَوْ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى
أَوْ يَسْمَعَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى
أَوْ يَتْرُكَ ذَنْباً خَشْيَةً
أَوْ حَيَاءً.
أمالي الصدوق، ص: 390
امیر المومنین علیه السلام فرمودند : هر کس به مسجد رفت و آمد کند، یکی از آثار و فواید هشت گانه نصیب او خواهد شد :
با برادرو دوستی جهت رسیدن به امور خدایی سودمند و مفید است آشنا می شود
2-دانش و علمی تازه و نو می آموزد
3- دلیل محکمی برای تقویت و اعتقاد به مسائل دینی به دست میآورد.
4- رحمتی که مورد انتظار بود، شامل او می شود
5-سخنی که او را از هلاکت نجات می دهد فرا می گیرد
6- سخنی می شنود که او را به سوی هدایت دعوت میکند
7- از ترس خدا گناهی را ترک می کند
8- بواسطه حیا گناهی را انجام نمی دهد
صحبت های آقا در مورد مسجد فرصت مانور خوبیست.
در نمایشگاه، مباحث جهاد کبیر و گام دوم انقلاب بسیار کمک کننده است.
جایگاهی ک آقا ترسیم فرمودند، باید ببینیم کجای این جایگاه هستیم.
اگر قبول داریم ما مامور ب فرمان رهبر هستیم، پس ولی فرمان داده...
آقا: باید جامعه پردازی بشود.
اینها رو باید در ایجاد انگیزه و اقناع اندیشه گنجاند.
باید طوری بحث رو مطرح کنیم ک مخاطب بفهمد ک میتونه کاری کنه و قدمی برداره.
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش میچرخند و او بر گرد چیزی نمیچرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
امامت مسجد نیز، رشحه و چشمه ای از این دریای بیکران است.
خدمات بنیاد هدایت:
۱.رسانه جریان ساز:
✔️ساخت کلیپ و مستند امام محله من
✔️رادیو بانور
✔️اتصال به صدا و سیما مثل آقای هاشمی
۲.سایت تجربه نگار
۳.نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
۴.برگزاری دوره های توانمند ساز
۵.سند ملی مسجد (برای یکپارچگی مدیریت مسجد و ریل گذاری حکومتی برای تسهیل گری بهتر و بیشتر در امورات مسجد)
۶.مهرواره ها (همدل، اوج، بانور)
۷.جهیزیه به امامان و خانواده
۸.بسته معیشتی به مساجد شاخص و امامان
۹. تولید دانش
۱۰.شبکه راهیاری و پیگیری مسایل امام و سرکشی و سفر و تجلیل و نشست
چک لیست ارائه در دیدار با مدیر شهرستان
۱- تبیین ضرورت و اهمیت پرداختن به مساجد و ارتقاء و توانمند سازی امامان از طریق گفتمان و نشست ها و ...
۲- چیستی و چرایی و ضرورت مهرواره محله همدل
۳- آسیب شناسی عدم مشارکت حداکثری در مهرواره محله همدل با توجه به آمار به روز شهرستان
۴- رسیدن به طرح و برنامه مشخص برای افزایش مشارکت در مهرواره
۵- ایجاد انگیزه برای استفاده از ظرفیت نمایشگاه مسجد جامعه پرداز و آماده سازی شرایط در جهت بازدید امامان و متولیان فرهنگی شهر
۶- شناخت ظرفیت های شهرستان و رصد امامان شاخص و فعال
۷- ارزیابی مدیر اداره از حیث توانمندی و دغدغه مندی جهت اضافه شدن به تیم راهیاری
۸.تشکر از زحمات کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات شهرستان
۹.خدمات بنیاد هدایت
چک لیست ارائه در دیدار با مسئولین شهرستان
۱- گام دوم انقلاب حرکت به سمت جامعه پردازی و تمدن سازی است و مساجد نقش ویژه ای در این جامعه پردازی اسلامی بر اساس انتشار ولایت عرضی خداوند دارند.
۲- باید برای تحقق این نقش در مساجد مسئولیت بپذیریم و تلاش کنیم در جهت محور شدن مسجد محله در طراحی ها و برنامه ریزی ها، رشد و ارتقاء امام و کادر مسجد و ظرفیت سازی برای مساجد
۳- معرفی نمایشگاه مسجد جامعه پرداز و امکان بهره گیری از ظرفیت نمایشگاه و امکان برگزاری دوره های توانمند سازی امامان
۴- معرفی و چیستی و چرایی مهرواره محله همدل و دعوت به حضور و مشارکت در آن متناسب با طرح بحث در شماره یک
۵- نقد الگوی مدیریت اجتماعی به این صورت که خدمات اجتماعی که حاکمیت به مردم ارائه می دهند پای مردم و حکومت گران تمام می شود چون دولتی هستند.
۶- تاکید حضرت آقا بر مردمی سازی خدمات
۷- باز طراحی در الگوی حکمرانی که نگاه حضرت آقا که مردمی سازی است در آن تبلور داشته باشد مثل دهه ۶۰ اما با ساز و کار جدی تر و دقیق تر
۸- مسجد یک پایگاه مناسب و موفق است در جهت ارائه خدمات به مردم چون لیقوم الناس بالقسط اتفاق می افتد.
۹- ایده و الگوی مسجد جامعه پرداز در نمایشگاه مسجد جمکران قابل ارائه است.
۱۰- ظرفیت سازی برای امامان مثل سفر زیارتی و توسعه ی مساجد از لحاظ فرهنگی
۱۱.خدمات بنیاد هدایت
۱۲.
چک لیست ارائه در دیدار با امام جمعه
۱- جامعه پردازی ولایی و آینده انقلاب اسلامی مبتی بر نظام ولایی
۲- تبیین نقش تاثیر گذار مساجد و شبکه امامت در جامعه پردازی ولایی
۳- تشکیل شبکه ی امامت و امت در پایگاه آن که مسجد است به خاطر اینکه امر امامِ امت روی زمین بنشیند
۴- دعوای ما با نظام غرب،دعوای تکنولوژی و صنعت و پیشرفت نیست بلکه دعوای ما، بر سر الگوی حکمرانی است که تمدن غرب الگوی حکمرانی اش لیبرال دموکراسی است که الان به سمت حکمرانی مجازی تغییر رویه داده است و هدف آن از بین بردن خانواده و پیوندهای ولایی و اجتماعی ، تضعیف نهاد دین ، اباحه گری و فساد است.
۵- احیای الگوی امامت بهترین راه برای مقابله با حکمرانی مجازی غرب است
۶- تبیین نقش ائمه جمعه در شبکه امامت و تاثیر آنها در رشد امامان و حمایت از مساجد
۷. خدمات بنیاد هدایت
۸.دعوت و تشویق برای بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
چک لیست ارائه در دیدار با امام و حلقه های میانی
۱- تکریم و افزایش انگیزه امام و کادر فعال مسجد و شنیدن فعالیت های شاخصشان
۲.ارائه گفتمان بنیاد هدایت
⛔در ارائه گفتمان نکات زیر اولویت دارد:
▪️ افق گشایی برای امام و کادر فعال مسجد و تبیین مسجد جامعه پرداز
◾ دو طرح بحث و ورود برای پرداختن به الگوی مسجد جامعه پرداز ، تحقق گام های پیش رو انقلاب اسلامی (خود سازی جامعه پردازی و تمدن سازی) و لزوم انتظار فرج و مقدمه سازی برای ظهور با :
▪️جامعه پردازی اسلامی با تقویت پیوندها و الگوی اخوت
◾دولت سازی اسلامی با ارائه خدمات مختلف با محوریت مساجد به صورت مکان پایه در تقابل با نظامات تمدن غرب تا رسیدن به الگوهای ارائه خدمات و حکمرانی صد در صد اسلامی
◾بیان و توضیح روایت شریف من اختلف الی المساجد
◾اخا مستفادا فی الله (الگوی اخوت و تقویت پیوندها در مسجد)
◾علما مستطرفا (جوان گرایی و الگوهای حل مسائل با تولید علم و نوآوری در مسجد)
◾آیه محکمه (واکسینه کردن اهل مسجد در مقابل لغزش ها و نقش سنگر بودن)
◾رحمه منتظره (توجه به محرومان و آسیب دیدگان و کسانی که مشکل دارند)
۳. معرفی چیستی و چرایی مهرواره محله همدل و علل شروع مهرواره و تشویق و ترغیب به مشارکت امام و کنش گران محله و مسجد برای شرکت در مهرواره و ثبت نام و ارسال پیامک در همان جلسه
۴.معرفی نمایشگاه مسجد جامعه پرداز و دعوت رسمی از امام و حلقه های میانی برای حضور در نمایشگاه
۵- ظرفیت سنجی مساجد و پر کردن فرم افزار تفصیلی مسجد به مسجد
۶.ارايه خدمات بنیاد و تشویق به نصب اپلیکیشن بنیاد هدایت
۷.ارسال فرم افزار ارزیابی جلسه برای امام جهت نظرخواهی از ایشان نسبت به این جلسه
✅✅✅✅✅✅
برخی نکات جناب سید میرمحمدیان در جلسه امروز
1. متوجه باشید که چه حرف مهمی دارید
2. حواستان باشد که مطالبی که برای شما تکراری است برای بقیه اینگونه نیست لذا هر گونه تلاشی را برای جا انداختن مطلب به کار ببندید
3. میتوانید برای امام جمعه اینگونه تشریح کنید که ما به دنبال راهبری نرم هستیم به جای راهبری سخت و پول دادن
4. وظیفه ما ایفای سه نقش توانمندسازی، گفتمان سازی و تولید دانش برای امام است
5. هر چند شاید در مواردی ما پشتیبانی مالی امامان را بر عهده بگیریم (نظیر پایگاه اجتماعی) ولی تا جایی که می شود می رویم سرکار اصلی خودمان و این پشتیبانی را به نهادهایی که تمایل و توان آن را دارند میسپاریم
6. امامان باید ما را در جایگاه یک پشتیبان ببینند
7. اگر کسی بپرسد شما که قرار نیست پول بدهید پس سازمان چکاره است؟! می گوییم: ما پشتیبان هستیم و قصد آقایی کردن نداریم بلکه میخواهیم رفیق همراه امامان باشیم
8. اگر می توانید مسئله های کوچکی که امام را اذیت می کند برای حل آن پیگیری انجام دهید
9. می توانید سیر مطالب را به گونه ای رقم بزنید که امام حرف های خود را بزند و تخلیه شود سپس کم کم مطالب اصلی خودتان را مطرح کنید
10. آقا گفتند هر کسی میخواهد برای انقلاب کاری کند ایمان و امید را در مردم احیا کند سپس فرمودند ببینید هستههای مقاومت مساجد را لذا جایگاه مسجد به عنوان یک نمونه مهم اهمیت دارد
11. امام باید بفهمد که عده ای هستند که دغدغه او را دارند و مسئله های او را می فهمند و برای حلش کاری می کنند
12. امام باید بداند که مواجهه ما با او دولتی نیست که حتماً باید پولی به او بدهیم ما مثل رفیقی هستیم که گراهایی برای کمک به امام و محله اش میدهیم
13. وقتی از پیش امام میرویم باید این احساس را در خود داشته باشد که ارتباط ما با او قطع نمی شود و همچنان متصل هستیم
14. اگر امامی گفت خودم می دانم چه بکنم، او را با مسائل واقعی میدان درگیر کنید تا او متوجه شود که مهم است به یک جایی متصل باشد
15. اگر او با افق های بلندی که پیش رویش گشودید حس گرفت و جلو رفت که چقدر خوب ولی اگر دائماً به مسائل مالی ذهنش درگیر بود بعد از گفتگو نهایت او را به آن مأموریت های بزرگ طلبگی و زمینه ساز ظهور نزدیک کنید
16. چالش های امام را بشنوید
17. اگر با پرخاشگری و فرافکنی با شما برخورد کرد کریمانه نسبت به او عمل کنید یک سری توصیه های عملی و بیان تجربیات دیگران را به منتقل کنید
18. دقت داشته باشید که هر چند ما درصدد راه اندازی شبکه امامان هستیم ولی این شبکه مال ما نیست. فکر کنید اینها سربازان امام جمعه و سازمان اند کلا ما قصد آقایی کردند بر این شبکه را نداریم میخواهیم رفیق و راهیار آنها باشیم
19. سعی کنید با بیان و فکر خود مخاطب جلو بروید به تعبیری تئاتر بازی کنید نه فیلم (که در جای دیگر تدوین می شود) حتی اگر لازم شد جلسه را بیشتر از موعدی که قرار بود باشد اضافه کنید، ایرادی ندارد جلسه را خراب نکنید
20. در مواردی که لازم است بیشتر جلسه طول بکشد با هم تیمی های خودتان تقسیم کار کنید عدهای بمانند و عدهای بروند سراغ سوژه بعدی
21. اگر امام گفت که من ته این حرفها را بلدم چند نکته اساسی و ریشهای که تغییر نگاه در او میدهد به او بگویید مانند تغییر خیریه مرکز پیرامون به خیریه مبتنی بر پیوند های اجتماعی یا تغییر تربیت با شیوه های معمول به مبحث تربیت در صحنه
22. عکسبرداری و فیلمبرداری های شما خیلی تابلو نباشد عده حرف های امام را بنویسد و اگر لازم شد برخی حاضرین در مسجد را تفقد کنید
23. برخی از مهمترین خدمات ما راهیاری، تجربه نگاری و گعده و محصولات رسانهای مانند رادیو محله و رادیو بانور است
24. سعی کنید نظام مسائل امامان را کشف کنید
25. اگر گفتن فرق شما با محله اسلامی و امثال آن چیست بگوید: ما باهم دیگر هیچ اختلافی نداریم و کاملاً هم افزا برخورد کنید
26. توسل به اولیاء معصوم قبل از هر بازدید فراموش تان نشود
۱- انزوای روزافزون آمریکا
«یک روز اینطور تبلیغ میشد که همهی راههای پیشرفت و تمدن به لیبرال دمکراسی، آن هم به شکل آمریکاییاش، ختم میشود؛ اما امروز اینطور نیست... امروز امریکا علیرغم قدرت روزافزونِ نظامی و مالی خود، در حضیض شکست سیاسی است و در دنیا منزوی است... برژینسکی کتابی نوشته به نام «سلطه یا رهبری». او در این کتاب نوشته است که سلطهی با زور و با اقتدار بر جهان برای امریکا، مساوی است با انزوای روزافزون امریکا در دنیا؛ راست هم میگوید؛ روز به روز منزویتر خواهد شد و همین انزوا آن سلطه را هم نابود میکند.» ۱۳۸۳/۰۵/۲۵
 ۲- تغییر علیه نظام تکقطبی
«امروز، هر روز بیشتر روشن میشود که هندسهی سیاسیِ عالم و سطح دنیا در حال تغییر است؛ امروز روزبهروز بیشتر واضح میشود که نقشهی سیاسی دنیا در حال تغییر است. آن مسئلهی یکقطبی بودن و زورگویی کردن یک قدرت بر کشورها و بر ملّتها و مانند اینها، مشروعیّت خودش را از دست داده؛ یعنی ملّتها بیدار شدهاند. نظام تکقطبی مطرود شده است و بتدریج دارد مطرودتر میشود... نظام تکقطبی یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلاً فرض کنید آمریکا بنشیند برای عراق یا برای سوریه یا برای ایران یا برای لبنان یا برای فلان [کشور] طرّاحی کند که «باید این کار را بکنید، باید این بشود، باید این نشود.» ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
 ۳- جایگاه ما در نظم جدید جهانی
«اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانهی یک نظم جدید باشد، آن وقت همهی کشورها از جمله کشور ایران اسلامیِ ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند ــ حضور سختافزاری و حضور نرمافزاری ــ که بتواند امنیّت کشور را، و منافع کشور را و ملّت را تأمین کند، در حاشیه نماند، عقب نماند. خب اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد یعنی حضور سختافزاری و نرمافزاری داشته باشد در تشکیل نظم جدید جهانی، بیشترین مسئولیّت به عهدهی کیست؟ صفوف مقدّم چه کسانی هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان.» ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
پرسش درباره مسجد محله
👌در دوره مباحثاتی الگوی جدید خدمت در مساجد محلات به شش پرسش پاسخ می دهیم؛ امیدوارم طرح این پرسش ها به ارتقای فهم از مسجد، محله و امامت در مسجد و محله کمک نماید!
👌پرسش اول: اصطلاحات مرتبط با مسجد در آیات و روایات کدام است؟ (به عنوان مثال : اصطلاح مسجد قبیله، مسجد اعظم، مسجد سوق و مساجد اربعه اسلام -مسجد کوفه، بیت المقدس، مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم و مسجد الحرام- چهار نوع مسجد با چهار نوع برنامه ریزی را پایه گذاری می کند!)
👌پرسش دوم: روش استنباط الگوی جدید خدمت در مساجد محلات کدام است؟ (بیان چهار محور از مباحث فقه البیان: ۱- تأسیسی بودن زبان شارع، ۲- جامع بودن زبان شارع، ۳- تبیین مفهوم هسته اصلی زبان شارع و ۴- تبیین مفهوم سفرهای فکری شارع )
👌پرسش سوم: هسته اصلی الگوی جدید خدمت در مسجد کدام است؟ (تبیین ساختار ۹ بخشی خدمت رسانی در مسجد محله؛ شامل: ۱- ارائه خدمات مرتبط با تزکیه و تبیین مصادیق فقهی تفریحات حلال در مسجد محله، ۲- ارائه خدمات مرتبط با بیان، تکلم و شعر، ۳- ارائه خدمات مرتبط با مشاغل و کسب وکار مردم، ۴- ارائه خدمات مرتبط با علم و آگاهی و ایجاد مدرسه در مسجد، ۵- ارائه خدمات مرتبط با میراث فرهنگی و عبرت آفرینی در مسجد محله، ۶- ارائه خدمات مرتبط با امامت و سیاست و مطالبه از مسئولین در مسجد محله، ۷- ارائه خدمات مرتبط با نظم آفرینی و قانون در محله، ۸- ارائه خدمات مرتبط با ارزیابی و گسترش قوه فرقان و تشخیص در محله و ۹- ارائه خدمات مرتبط با دشمن شناسی، امنیت و نفی سبیل در محله.)
👌پرسش چهارم: مفاهیم پایه مسجد کدام است؟ (تبیین جداول چهارگانه ۱- جدول تنظیم روابط انسانی، ۲- جدول تسخیر، ۳- جدول اسباب غریب و ۴- جدول اسماء الهی )
👌پرسش پنجم: الگوی ارتباط مسجد محله با ساختارهای دیگر کشور چگونه باشد؟ (تبیین ساختار حمایت های زیرساختی حاکمیت از محله)
👌پرسش ششم: چگونه برنامه تمدنی را در مسجد محله اجرایی کنیم؟ (تبیین مقایسه ای چرخه چهار بخشی تحریک فکر در مقایسه با الگوهای مدیریتی رایج)
حجت الاسلام علی کشوری
⚡️الگوی جدید خدمت در مساجد محلات چه می گوید؟/ صلات چهار هزار معنا برای اداره جامعه پیشنهاد می کند!
👌برای تبیین "جایگاه الگوی جدید خدمت در مساجد محلات" و ارتقای جایگاه امام جماعت در مساجد محلات -در اذهان نخبگان- سه پرسش بنیادین را بررسی می کنیم:
👌پرسش اول: الگوی حکمرانی اسلام چه ویژگی هائی دارد؟ و چه تفاوتی میان حکمرانی مبتنی بر توسعه غربی و الگوی پیشرفت اسلامی وجود دارد؟
(جواب اجمالی: مطابق آیه ۴۱ از سوره حج، الگوی حکمرانی اسلام دارای چهار بُعد ۱- صلات، ۲- زکات، ۳- امربه معروف و ۴- نهی ازمنکر است. برنامه ریزی عمیق و فقیهانه برای این ۴ موضوع، جمهوری اسلامی را از آزار مفاهیم توسعه غربی و اسناد بین المللی نجات خواهد داد.)
👌پرسش دوم: چرا صلات به عنوان رکن اول در الگوی حکمرانی اسلام معرفی شده است؟ به دلیل کدام ویژگی، صلات به عنوان رکن اول نظام سازی تعریف شده است؟
(جواب اجمالی: در صلات چهار هزار معنا تعبیه شده است.(کافی ج ۳: حماد ابن عیسی از امام صادق علیه السلام: لِلصَّلاَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفِ حَدٍّ .) و اقامه صلات به معنای ترویج و گسترش ۴٠٠٠ معنا در جامعه می شود. به عبارت دیگر: اقامه صلات به گسترش مفاهیم و تفکر در جامعه کمک می کند و در مرحله بعد، افراد مبتنی بر این مفاهیم در حل مشکلات خود و جامعه مشارکت می کنند. مدرسه فقهی هدایت، شرح مفاهیم چهار هزار گانه صلات را در ۴ بخش: ۱- معانی مطرح در اذکار نماز، ۲- معانی مطرح در شکل نماز، ۳- معانی مطرح در زمانهای نماز و - معانی مطرح در مقدمات و تعقیبات نماز، تشریح و دسته بندی و پی گیری می کند. )
👌پرسش سوم: صلات و چهار هزار معنای مطرح در آن، از طریق چه ساختاری در جامعه گسترش می یابد؟
(جواب اجمالی: اقامه صلات و گسترش معانی عظیم الشأن آن از طریق چهار ساختار ۱- مساجد محله (مساجد تقویت کننده خانواده )، ۲- مساجد بازار (مساجداحیاء كننده طلب حلال)، ۳- مساجد اعظم (مسجد اداره کننده شهر) و ۴- مساجد اربعه اسلام (مساجد تعیین کننده سیاست جهانی اسلام) برنامه ریزی و احياء می شود. مدرسه فقهی هدایت، در قالب ۴ جدول، الگوی اقامه معانی صلات را در جامعه را تبیین می کند. ( ۱- جدول خدمت در مسجد محله، ۲- جدول خدمت در مسجد بازار، ۳- جدول خدمت در مسجد اعظم و ۴- جدول خدمت در مساجد جهانی اسلام)
حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت)- نشست تخصصی تبیین الگوی جدید خدمت در مساجد محلات- دوشنبه ۸ خرداد ۱۴٠۲- ملارد
🎞فیلم مرتبط:
https://eitaa.com/olgou4/5305
#الگوی_جدید_خدمت_در_مساجد
#طرح_و_برنامه_فقهی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ساختار خدمات قابل ارائه در یک مسجد چیست؟/ در معرفی کارکردهای مسجد کوتاهی کرده ایم!
👌بر اساس استنباط از روایات من ادمن الاختلاف الی المساجد ( مسعدة از امام صادق علیه السلام- قرب الاسناد) و مجموعه آیات و روایات مرتبط با ثبت (بیان فوائد) حدود کبیر صلات، مسجد دارای ۹ دسته فایده برای نمازگزاران و اهالی محله است.
👌 ۱- خدمات مرتبط با سیاست و مدیریت، ۲- خدمات مرتبط با علم و آگاهی، ۳- خدمات مرتبط با بیان حکیمانه و قول سدید، ۴- خدمات مرتبط با معیشت و اقتصاد، ۵- خدمات مرتبط با عبرت و میراث فرهنگی، ۶- خدمات مرتبط با تنظیم وقت و نظم، ۷- خدمات مرتبط با فرقان و ارزیابی، ۸- خدمات مرتبط با نفی سبیل و امنیت، ۹- خدمات مرتبط با طهارت و تزکیه از جمله خدمات مساجد است.
👌امام جماعت و امام جمعه به صورت مستمر باید خدمات قابل ارائه در مساجد را برای مردم و مسئولین بازخوانی کنند و ذهنیت جامعه را درباره مسجد و خدمات حکومتی و اجتماعی آن ارتقاء دهند. بی توجهی حوزه علمیه به کارکردهای مسجد، به تنزل جایگاه مسجد در قانون اساسی کشور انجامیده است!
حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) -بررسی آثار پرسش سوم دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
#الگوی_جدید_خدمت_در_مساجد
#کالبد_جدید_مساجد_محله
#هفت_پرسش_درباره_مسجد
https://eitaa.com/olgou4
بیان چند نکته جهت ارائه در مساجد:
🟢 ایجاد سوال برای امام جهت ایجاد تخاطب بهتر، از این طریق و با این بیان:
فرض کنیم اصلا سازمان تبلیغات و امام جمعه و اوقاف و هیچ نهاد تبلیغیای نبود، ما وظیفهمون برای اینکه دین رو نگهداری کنیم، حرف ولیّ زمان خودمون رو عملی کنیم چی بود؟!
🟢 ایجاد رفاقت و همدلی با امام جهت ایجاد اثرگذاری بهتر
🟢 هدف ما، ارتقای امام و کارکردهای مسجد و توانمندی های حلقات میانی در تمدن بزرگ اسلامی و خوب و خوش کردن حال امام و اهل مسجد آن است.
🟡 چهار مرحله تشکیل تمدن اسلامی رو آقا بیان فرمودند:
✅ انقلاب اسلامی
✅ نظام اسلامی
❌ دولت اسلامی
🔄 جامعه اسلامی
🟢 برای تشکیل جامعه اسلامی:
بیان روایت لو ان اشیاعنا...
بیان آیه قرآن واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا...
🟢 بیان انواع مسجد چهارگانه، برای روشن شدن جایگاه مسجد و امام، در تمدن سازی:
۱.مسجد قبیله(مسجد مدیریت خانواده)
۲.مسجد بازار(مسجد مدیریت بازار)
۳.مسجد اعظم(مسجد مدیریت شهر)
۴.مساجد اربعه(مسجد مدیریت جهانی)
🟢 ظرفیت ها رو باید بسنجیم و با توجه به ظرفیت ها، راهکار رو بیان کنیم و لایه های ابتدایی تا انتهایی گفتمان نمایشگاه رو براشون بگیم.
اولویت های لازم، جهت بیان در عملیات مسجد به مسجد:
✅ انتقال گفتمان محله همدل
✅ تشویق به حضور در مهرواره محله همدل
✅ تشویق به حضور در نمایشگاه
✅ پر کردن فرم مشخصات مسجد و امام
#گفتمان
#مسجد_به_مسجد
#قم
ادارهی تشکیلات روحانیّت با مردم است. آقایان! بعضیها ننگشان میکند که بگویند حوزههای علمیّه از مردم ارتزاق میکنند؛ این ننگ نیست، این افتخار است؛ این یعنی احتیاج به دولتها و به قدرتها ندارند. این یک امتیاز بزرگی است، لذا راحت میتوانند کنار مردم بِایستند. شما ببینید در قضایای مختلف، حوزههای علمیّه در کنار مردم قرار گرفتند، کنار مردم ماندند، با دولتها و قدرتها رودربایستی نداشتند. اگر در بین روحانیّون کسانی بودند که در یک موقوفهای یا در یک جایی ارتباط داشتند، نتوانستند [کنار مردم بِایستند] و عقب ماندند. نه، ما مرتزقهی مردم هستیم، هیچ اشکالی هم ندارد. نماز جمعه هم همین جور است؛ مردم باید کمک کنند و کمک هم میکنند. وقتی شما فعّالیّت اقتصادی میکنید و دکّان درست میکنید و کارهایی مانند اینها، مردم میگویند «خب، اینها که دارند»، نه فقط کمکتان نمیکنند، از شما توقّع هم پیدا میکنند.
(بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور-۱۴۰۱/۰۵/۰۵)
شخصیّت رهبر انقلاب .MP3
18.71M
🎧 آیتالله میرباقری | تبیین شخصیت رهبر معظم انقلاب و شیوۀ حکمرانی ایشان در پیشبرد انقلاب اسلامی، ۱۴۰۰/۲/۳۰
💥 رهبر انقلاب با ارائه مراحل پنجگانه (انقلاب، نظام، دولت، جامعه، تمدن)، انقلاب اسلامی را در مقیاس عصر جدید در مقابل عصر روشنگری قرار داده و با هوشیاری پیش بردهاند.
ایشان بهخوبی میدانند که حرکتهای بزرگ برای رسیدن به نتیجه، زمان میبرد؛ به همین دلیل هم با دولتها مدارا میکنند، زیرا میدانند در کنار کارهای روزمره دولتها، کار بزرگتری به عهده انقلاب اسلامی است و این انقلاب با ظرفیتی که دارد، از این دولتها عبور میکند. متأسفانه دولتها تا کنون همتراز انقلاب اسلامی نبوده و آسیبهایی را به انقلاب اسلامی وارد آوردهاند.
💥 من معتقدم خدای متعال ایشان را برای این مأموریت ساخته و تربیت کرده است. دوران جوانی ایشان را ببینید که چه امتحانهای بزرگی را از سر گذراندند. مطالعات ایشان در اسلامشناسی یک نگاه اجتماعی است و ایشان به دنبال تحقق دین در جامعه هستند. بنابراین، خدای متعال ایشان را به لحاظ اندیشهای و به لحاظ کارآمدی کامل کرده است.
مسجد و اداره جامعه.pdf
18.97M
🗞 پیاده فوری جلسه اول از دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه اول ( شرح نقشه بحث) ١٠٥ صفحه
❓هفت پرسش مرتبط با تبیین جایگاه مسجد در اداره جامعه کدام است؟
🔈صوت مرتبط با گزارش:
https://eitaa.com/olgou4/5354
🔈صوت هاي دوره:
https://eitaa.com/olgou4/5414
#الگوی_جدید_خدمت_در_مساجد
#کالبد_جدید_مساجد_محله
#هفت_پرسش_درباره_مسجد
https://eitaa.com/olgou4
بسمالله
《به بهانه روز جهانی مسجد ۴》
🔰شاید مهمترین مسائل در حوزه مسجد به حوزه سیاستگذاری برگردد. اگر این مسائل حل شودنتیجه آن در دیگر حوزهها خودرا نشان خواهد داد.
🔹️مهمترین مسئله درحوزه سیاستگذاری نداشتن یک نظریه سیاستی پیشرو و متناسب با افق تمدن اسلامی است. برای رسیدن به این نظریه سیاستی چند مقدمه نیاز است:
۱-در بیانیه گام دوم عنوان شده است که "مسیر رسیدن به ظهور خودسازی، جامعهپردازی و تمدن سازیست".
۲-نظریه نظام انقلابی مراحل رسیدن به تمدن اسلامی را "انقلاب اسلامی، نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی"میداند.
۳-مهمترین چالش با نظام طاغوت از ابتدا تاکنون مدل "اداره جامعه"و به تعبیر جدید آن مدل"حکمرانی"است.
۴-مدل حکمرانی در اسلام همان مدل"امامت"است.
۵-مدل امامت منحصر در "امامان خاص" نیست و به "امامان عام" نیز منطبق خواهد بود.
۶-مدل امامت عام فقط درسطح کلان نیست ودر سطوح میانی و خرد نیز ازهمین مدل اداره باید بهره برد.
۷-تحقق مردم سالاری دینی نیز به غیر تحقق امامت درمقیاس میانی ممکن نیست.
۸-تحقق مدل امامت عام و "شناخت مصداق آن به نحو تعیّنی" باید باشد و با تعیین و حکم صرف محقق نمیشود.
۹-مسجد به عنوان "مهمترین زیرساخت فرهنگی سیاسی و اجتماعی اسلام" پایگاه تحقق و تثبیت مدل امامت است.
🔹️با توجه به این مقدمات، نظریه سیاستی پیشنهادی ما بر حکمرانی از مسجد "جامعه پردازی ولایی با محوریت مسجد" و برای حکمرانی بر مسجد "حکمرانی نرم شبکهای" است.
🔹️البته با توجه به اینکه هر کدام از این کلمات امروزه اصطلاح علمی هستند تلاش شده است که نزدیکترین کلمات و اصطلاحات به غرض مورد نظر انتخاب شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام گفتمانی قشنگ حاج مهدی رسولی
👏👏👏👏👏👌👌
انقلاب اسلامی همان پرچمی است که
۸۰۰۰ هزار سال رو دوش رسالت
۲۵۰ سال رو دوش امامت
و ۱۴۰۰ سال رو دوش زعامت
از کلینی تا خمینی است.
بسمالله
《به بهانه روز جهانی مسجد۲۴》
🔰گفته شد که صندوق تحول و پیشرفت مسجد پیشران مالی و نظام عُدّه پیشنهادی برای پیشبرد اهداف حکمرانی نرم محلی با محوریت مسجد در محله است. همچنین گفته شد که ورودیهای این صندوق سه عنوان کلان دارد:
۱- خیرات و درآمدها
۲- قرض
۳- حبس گردش حساب مسجد.
🔹️مصادیق مورد نخست را در مطالب قبلی ارائه دادیم. امروز به ارائه باقی مصادیق دو مورد باقی مانده میپردازیم.
۲- ورودیهای قرض شامل؛
• مبالغ قرضالحسنه که کسانی در اختیار صندوق قرار میدهند تا به افراد با شرایط مشخصی وام داده شود.
• اعتبار وام که از طریق دستگاههای دولتی تأمین و به مساجد تخصیص داده میشود.
• اعتبار وام که از رسوب مبالغ مسجد و مانده حساب مسجد نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری به مسجد تعلق میگیرد.
۳- ورودیهای حبس گردش حساب مسجد
این ورودی شامل مبالغی است که اهالی محل از طریق اتصال حساب شخصی خود به صندوق تحول و پیشرت محله به این حساب وارد میکنند. در این حالت اهالی فرآیندهای مالی روزمره خود را مثل همیشه انجام میدهند تنها فرق آن این است که به جای یک حساب شخصی، حساب مسجد را برای ذخیره مبالغ خود انتخاب کردهاند. آنها ضمن آنکه از طریق بانکداری الکترونیک به امور مالی روزمره خود می پردازند، پول محبوس در حساب مسجد را افزایش میدهند. این افزایش امکان اعتای وام و تسهیلات مختلف را برای مسجد فراهم میآورد. در واقع از اعتبار حاصل شده از گردش حساب مسجد برای برای فعالیتهای صندوق مزبور استفاده میشود.
#روزجهانیمسجد
#سندملیمسجد
🚩سیدناصرمیرمحمدیان