eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
132 ویدیو
228 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️برای حل مشکل مستأجران ۱۰ میلیون قطعه زمین ۱۰۰۰ متری به مردم واگذار کنید! 🗞آشنایی بیشتر با مقررات فقهی ساختمان https://eitaa.com/olgou4/3356 https://eitaa.com/olgou4
⚡️راه حل مسئله تورم به زبان ساده 👌تورم و گرانی (غلاء السعر) ریشه در اختلال های متعدد میان طرف بایع و طرف مشتری دارد و نباید راه حل علاج آن را بر اساس پیشنهادهای معیوب اقتصاد کلان مبنی بر تثبیت قیمت ارز، کاهش میزان نقدینگی و... دنبال کنیم: برخی از علت های غلاء السعر مبتنی بر مفاهیم فقه المکاسب به شرح زیر است: الف: وقوع اختلال شدید در تحقق طبقه بندی صحیح از مشاغل و دور شدن مردم از مشاغل صحیح ۱- کشاورزی، ۲- باغداری، ۳- دامداری، ٤- خياطي و ٥- تجارت عمومی (عدم تحقق مشاغل برتر، ایران را از حیث تأمین غذا و لباس در حد ۲۲ میلیون تن در سال به خارج وابسته نموده است.) ب: ترجیح الگوی تولید صنعتی و کارخانه ای به الگوی تولید محله ای و خانواده محور -خصوصاً در حوزه غذا- به افزایش تورم مصرف کننده انجامیده است. در الگوی تولید صنعتی قیمت ها به عنوان تابعی از سود سرمایه دار تعریف می شود و افسانه رقابت و شورای معیوب رقابت، قدرت رقابت با سود کلان سرمایه دارها را ندارد. (اجرای قانون مترقی احیای موات و توزیع عمومی زمین رایگان میان مردم و ساخت دار واسعه از زیرساخت های مهم تولید غیر متمرکز و بالتبع کاهش قیمت ها است.) ج: توزیع متمرکز و مگامال های معیوب یکی از علت های اصلی تورم و گرانی و احتکار در کشور است. برای حل مشکل افزایش قیمت ها، دولت و واقفین باید هزینه توزیع کالا در کشور را از طریق ساخت بازارهای موقت صفر کنند. بازار موقت مکانی ثابت دارد ولی بهره برداری از آن به صورت روزانه و رایگان است و براساس تحقیقات میدانی مدرسه فقهی هدایت، زمینه ساز توزیع ارزان حدود ۵۰۰ قلم از کالاهای مرتبط با معیشت خانوار است! د: عدم جریان عقود اسلامی در مبادلات مردمی و تسعیرهای متعدد حکومتی و استفاده از پول اعتباری، از دلایل مهم غلاء السعر و تورم محسوب می شود. البته از منظر تحقیقات مدرسه فقهی هدایت، "موضوعات ثلاثه بند د از بسته فقهی مهار تورم" در شرایط تولید و توزیع متمرکز و تحقق طبقه بندی مدرن از مشاغل قابلیت اجرای حداقلی دارد. (مدیریت غلاء السعر از منظر فقه، راه حل های تکمیلی دیگری هم دارد.) 👌 مکرراً گفته ایم: دو اقدام واگذاری ۱۰ میلیون قطعه زمین رایگان ۱۰۰۰ متری و ساخت گسترده بازارهای موقت در محل های ثابت، در یک دوره زمانی ۲ ماهه، ضمن توسعه امیدواری در مردم ایران، اژدهای هفت سر تورم در ایران را به صورت جدی مدیریت خواهد کرد! به عبارت بهتر: مدیریت تورم از مدیریت انتظارات تورمی (بخوانید: امیدوار کردن مردم به حل مشکلات اقتصادی) آغاز می گردد و هیچ اقدامی مانند اجرای قانون مترقی احیای موات و ساخت دار واسعه و ساخت بازارهای موقت، قدرت امید آفرینی و مدیریت سریع انتظارات تورمی را ندارد. 👌متأسفانه برخی از طلاب و اساتید مانند آقای علوی بروجردی به جای عبرت گیری از اجرای نظریات اقتصاد کلان در ایران و پذیرش استنباط های ضابطه مند جدید در حوزه مکاسب و اقتصاد، مردم و مسئولین را به اجرای نظریات و استدلالهای معیوب اقتصاددان های بی سواد غربی (مانند فریدمن) ارجاع می دهند. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) - بازخوانی بسته فقهی تحلیل و مهار تورم - بامداد پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4
⚡️برنامه هفتم و اولویت های تمدنی... 👌برخی از دوستان درباره برنامه هفتم و روش اصلاح آن می پرسند. اصلاح این برنامه را در جملات زیر دنبال کنید: ۱- برنامه هفتم و قانون مترقی احیای موات ۲- برنامه هفتم و خانه ویلایی ۳- برنامه هفتم و پیشگیری از بیماری ۴- برنامه هفتم و تحول در آموزش و پرورش ۵- برنامه هفتم و محله محوری ۶- برنامه هفتم و مشاغل برتر (مشاغل پنج گانه توصیه شده توسط پیامبران) معاونت پژوهش مدرسه فقهی هدایت - شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره پیاده روی مرتبط با زیارت اربعین/ نه دسته معنا در زیارت اربعین به بشر مدرن معرفی می شود! 👌ارائه یک روایت خوب و فقیهانه از اسرار مطرح در متن زیارت اربعین و پیاده روی جهانی مرتبط با آن، یک تکلیف قطعی و واجب محسوب می شود و هرکس به اندازه استطاعتش بر این تکلیف پر بهره مکلف است. از منظر مباحثات مطرح در الگوی جدید زیارت -که بخشی از علوم مرتبط با فقه الامام است- برخی از آثار این پدیده عظیم الشأن به شرح زیر است: 👌اولین اثر این زیارت عظیم الشأن، تقویت قدرت سیاسی و مدیریتی برای مقام امام علیه السلام است و مصداقی برای مفهوم نصرت امام علیه السلام محسوب می شود. ورود بیش از ۲۱ میلیون نفر به کربلا در سال ۱۴۰۱ به ترویج جهانی مقام مدیریتی و سیاسی امام علیه السلام کمک می کند و به معنای معرفی الگوی جدید مدیریت و سیاست دنیا در آینده است (زیارت اربعین و سیاست) 👌دومین اثر این زیارت بزرگ، ایجاد پاکسازی و طهارت و تزکیه برای زائر است. مصادیق مختلفی از ظلمات ۲۰ گانه مطرح در عالم دنیا از طرق مختلفی مانند: ۱- غذاهای غیر طیب، ۲- معادلات وهمی و ظنی پوزیتویستی، ۳- روابط انسانی آلوده به غیبت، تهمت، اهانت و... ۴- آلودگی های تاریک کننده جنسی، ۵- آلودگی های ناشی از تحقیر یتیم و فقیر و ... در قلب -به عنوان امیرالجوارح- و سایر اعضاء وارد شده است و حرکت انسان به سوی عبودیت و معرفت را سخت نموده است. زیارت امام علیه السلام مسیری تعریف شده برای دستیابی به طهارت و پاکی و رهایی از این ظلمت ها محسوب می شود. (زیارت اربعین و طهارت و پاکسازی قلب) 👌سومین اثر مهم مطرح در زیارت اربعین، تحقق و تجربه پدیده آخرالزمانی نظم اختیاری و نظم مبتنی بر تنظیم روابط انسانی است. با پیشتازی برادران عراقی در تحقق وصف کرم و ایثار و کمک فرعی سایر مردم، مفهوم جدیدی از نظم بر اساس اخوت و ایثار در زیارت اربعین مشاهده می شود و کنترل های جبری مرسوم در جوامع مدرن در طول این پیاده روی گسترده حذف می گردد. در زیارت اربعین نظمی مردم پایه به همراه دخالت حداقلی دولت در جریان است. (زیارت اربعین و نظم اختیاری غیر جبری) 👌 چهارمین اثر زیارت اربعین بازنگری در مفاهیم پایه اقتصاد کلان است. تعریف جدیدی از سود، گنج و هزینه در زیارت اربعین عملیاتی و تئوریزه می شود. تأمین بیش از ۵۰۰ میلیون وعده غذایی و نوشیدنی های متعدد گرانقیمت و گرمایش و سرمایش و اسکان و ده ها خدمت متنوع دیگر برای مردم زائر به معنای اعتقاد مردم به مفاهیم جدیدی از سود، پس انداز و کنز و رونق کسب و کار است. زیارت اربعین، یک رفرنس قوی برای ابطال نظریات آدام اسمیتی و کینزی در حوزه اقتصاد است و مفاهیم جدیدی در حوزه اقتصاد را به مردم معرفی می کند. (زیارت اربعین و اقتصاد) 👌پنجمین اثر زیارت اربعین گسترش عبرت در افراد است. مرور آثار شومِ غفلت از مقام امام علیه السلام در حادثه كربلا و مرور نکبت های ناشی از عدم نصرت امام، برای همه افراد عبرت آفرین و شخصیت ساز است و آرزوی زندگی با امام علیه السلام و نصرت او را در دلها زنده می کند. (زیارت اربعین و عبرت) 👌در نشست تخصصی کارکردهای تمدنی زیارت اربعین، آثار زیارت بزرگ اربعین در حوزه های تولید علم، ارزیابی و فرقان، نفی سبیل و خود کنترلی و بیان و شعر را هم تشریح می کنیم. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) تبیین کارکردهای تمدنی زیارت اربعین - بامداد یک شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4
⚡️آغاز دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه در بنیاد هدایت 👌به فضل الهی دوره مباحثاتی ۱۰ جلسه ای با موضوع مسجد و اداره جامعه از امروز در بنیاد هدایت قم آغاز می گردد. 👌در این دوره مباحثاتی به هفت پرسش اساسی درباره نقش مسجد در اداره جامعه پاسخ داده می شود. معاونت پژوهش مدرسه فقهی هدایت - سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ @olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه اول ۲۳ خرداد ۱۴۰۲.mp3
28.02M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه اول - سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓تبیین سرفصل های دوره (۷ پرسش درباره مسجد) https://eitaa.com/olgou4
⚡️نمایشگاه تخصصی مسجد و اداره جامعه به زودی افتتاح می شود! 👌در حال راه اندازی یک نمایشگاه مفهومی برای "تبیین ارتباط مسجد و اداره جامعه" هستیم. هدف این نمایشگاه ارتقای درک مسئولین و نخبگان از کارکردهای بی بدیل مسجد است. 👌در نمایشگاه مفهومی "مسجد و اداره جامعه" به ۷ پرسش اساسی زیر درباره مسجد پاسخ داده می شود: ۱- قواعد اصولی استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد و صلات کدام است؟ ۲- مفاهیم پایه اداره مسجد چیست؟ ۳- ساختار خدمات قابل ارائه در مسجد کدام است؟ ۴- برنامه های اجرایی مساجد تمدن ساز کدام است؟ ۵- ابزارهای ارتباطی و اجرایی یک مسجد کدام هستند؟ ۶- روش های تأمین مالی برای یک مسجد تمدن ساز کدام است؟ ۷- کارکرد کتابخانه تخصصی پشتیبان مسجد و مدرسه علمیه یک مسجد کدام است؟ 👌 مهمترین بخش نمایشگاه تخصصی مسجد و اداره جامعه، کتابخانه تخصصی مسجد است؛ که در آن ۹ دسته کتاب در اختیار امام جماعت و مسئولین مسجد قرار می گیرد. کتابخانه تخصصی مسجد و اداره جامعه، کتاب های مرتبط با ۱- مفهوم امامت، ۲- مفهوم علم، ۳- مفهوم تزکیه، ۴- مفهوم مکاسب، ۵- مفهوم عبرت، ۶- مفهوم نظم، ۷- مفهوم فرقان، ۸- مفهوم بیان و ۹-مفهوم نفی سبیل را عرضه و منتشر می کند! 👌دریک فرآیند تکاملی و تدریجی برای پشتیبانی از مساجد اعظم و مساجد بازار و مساجد محلات یک شهر، یک مدرسه علمیه چابک در محل مسجد اعظم طراحی و تأسیس می شود. https://eitaa.com/olgou4
⚡️دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه از روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ در شهر قم آغاز شده است‌. ❓هر روز ساعت ۵ صبح 🗞معرفی سرفصل های دوره: https://eitaa.com/olgou4/5355 https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه دوم ۲۴ خرداد ۱۴۰۲.mp3
33.78M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه دوم - چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش اول دوره: روش استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد چگونه باشد؟ (تبیین ساختار مباحث فقه البیان) https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: مدیریت تحولات مبتنی بر مفهوم هدایت روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ در مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکات برگزار می گردد. (به فضل الهی) https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه سوم ۲۵ خرداد ۱۴۰۲.mp3
30.58M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه سوم - پنج شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش اول دوره: شرح قاعده بیان مبتنی تأمل https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده گانه (در مقایسه با سند توسعه پایدار 2030 ) روز یک شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح در شهر اصفهان برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/2990 https://eitaa.com/olgou4
⚡️نمایشگاه تمدنی مسجد و اداره جامعه چه می گوید؟ 👌 نمایشگاه تمدنی مسجد و اداره جامعه، دارای ۷ بخش است. در بخش چهارم این برنامه فقهی، راه حل مواجهه با ۴۰ مسئله و پرسش مطرح در محله ها -بر اساس روش تحقیق فقهی- تبیین شده است. برخی از این پرسش ها به شرح زیر است: 👌پرسش اول: چگونه اختلاف های یک محله را مدیریت کنیم؟ (معرفی راه حل های اورژانسی و سریع الاثر برای حل اختلاف های نمازگزاران مسجد و همسایگان یک محله ) 👌پرسش دوم: چگونه سطح عقل در یک محله را ارتقاء دهیم؟ ( معرفی عوامل موثر بر افزایش عقل به نمازگزاران و همسایگان یک مسجد) 👌پرسش سوم: چگونه قیمت کالا های اساسی را دریک محله و شهر کاهش دهیم؟ (تبیین فواید بی بدیل بازارهای موقت) 👌پرسش چهارم (ویژه بانوان): چگونه پوست خود را شفاف و مو و ناخن خود را تقویت کنیم؟ (معرفی توصیه های اهل بیت علیهم السلام برای زیبایی پوست، مو و ناخن) 👌پرسش پنجم: چگونه بازی کودکان خود را مدیریت کنیم! (تبیین مسئله بازی و اسباب بازی از منظر آیات و روایات) 👌پرسش ششم: چگونه انسان های غمگین را شاد کنیم؟ (معرفی بسته فقهی تفریح و لذت های حلال به نمازگزاران و خانواده های محله) 👌پرسش هفتم: چگونه کودکان خود را با تفکرات انبیاء آشنا کنیم؟ (معرفی بسته فقهی اجتهاد برای کودکان) 👌پرسش هشتم: چگونه از پدیده شوم مس جن در خانواده ها جلوگیری کنیم؟ ( معرفی ده تدبیر مجرب مواجهه با مس جن از منظر آیات و روایات ) 👌در بخش چهارم از "نمایشگاه مسجد و اداره جامعه" به ۴۰ پرسش و مسئله مطرح در محله ها پاسخ داده می شود. این برنامه فقهی نسبتاً جامع برای پشتیبانی از امام محله استنباط و تدوین شده است. شایان ذکر است که نمایشگاه تمدنی مسجد و اداره جامعه ۷ بخش دارد و به هفت پرسش درباره مسجد پاسخ داده است! حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - معرفی نمایشگاه تمدنی مسجد و اداره جامعه - پنج شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - قم مبارک 🗞خبر مرتبط: https://eitaa.com/olgou4/5355 https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه چهارم ۲۶ خرداد ۱۴۰۲.mp3
38.27M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه چهارم - جمعه انتظار ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش دوم دوره: مفاهیم پایه مسجد کدام است؟ (شرح روایات حدود کبیر صلات) - شرح مفهوم طهارت https://eitaa.com/olgou4
⚡️مفاهیم پایه مسجد و نماز کدام هستند؟ / توجه دادن مردم به طهارت های ۱۰ گانه، اولین کارکرد یک مسجد است! 👌 برای صلات چهار هزار معنا و حد وجود دارد؛ که ۷ معنای ۱- طهارت، ۲- وقت، ۳- قبله، ۴- تکبيرة الافتتاح، ٥- ركوع، ٦- سجود و ٧- دعا از بزرگترین معانی و حدود صلات محسوب می شوند. در روایات معانی دیگری هم، مانند: اذان، اقامه، قرائت، تسبیح، تشهد و... برای صلات تعریف شده است. روایات حدود کبیر صلات، روایات لا تُعاد و روایات فرض الصلاة همگی به نوعی شرح معانی اصلی نماز محسوب می شوند. 👌هرکدام از این معانی ۷ گانه، حاوی راه حل برای حلِ برخی از احتیاجات و مشکلات بشر هستند. به عنوان مثال: توجه دادن نمازگزاران و مردم محله به مسئله طهارت و اجزای آن مانند: ۱- اخذ شارب، ۲- بلند گذاشتن ریش، ۳- کوتاه کردن موی سر، ۴- مسواک زدن، ۵- خلال کردن، ۶- حذف موهای زائد بدن، ۷- ختنه، ۸- کوتاه کردن ناخن، ۹- غسل جنابت و ۱۰- طهارت گرفتن با آب، راه حل های ۱۰ گانه شارع برای پیشگیری از بیماری های جسمی و روحی محسوب می شوند.(بر اساس روایات سنن حنیفیه طهارت ۱۰ قسمت است؛ که پنج قسمت از آنها مربوط به سر است و پنج قسمت از آنها مربوط به بدن است!) 👌فهم و رعایت معنای طهارت -که اولین حد صلات است - به پیشگیری از بیماری و سلامت قلب می انجامد و در واقع شارع با تأکید بر اجزای ده گانه طهارت به دنبال حل مسئله بیماری های جسمی و روحی در جامعه است. به عبارت بهتر: روایات و آیات مرتبط با اقسام ده گانه طهارت، همان راه حل های مرتبط با پیشگیری از بیماری هستند و البته خاصیت های دیگری هم در حد طهارت نهفته است. ( ارتباط میان حد طهارت و حل مسئله بیماری های روحی و جسمی) 👌علاوه بر معنای طهارت، در صلات ۶ معنای بزرگ دیگر شامل: ۱- وقت، ۲- قبله، ۳- تكبيرة الافتتاح، ٤-ركوع، ٥-سجود و ٦- دعا وجود دارد؛ که جملگی برای حل مسائل یک محله و رفع احتیاجات زندگی مردم کارآمدی دارند. به عبارت دیگر: امام جمعه و امام جماعت با ترویج این معانی هفت گانه؛ مجموعه ای از مشکلات مردم را حل می کند و کارآمدی این مفاهیم محدود به تأمین سعادت اخروی نیست! (در آینده بقیه مفاهیم پایه صلات را شرح می دهیم- ان شاء الله) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین مفاهیم پایه مسجد - جمعه انتظار ولی عصر ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تماشایی | چرا حوزه‌های علمیه باید با رویکردی جدید به مکاسب ورود کنند؟ @olgou_mashhad
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه پنجم ۲۷ خرداد ۱۴۰۲.mp3
42.87M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه پنجم - شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش دوم دوره: مفاهیم پایه مسجد کدام است؟ https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه ششم ۲۸ خرداد ۱۴۰۲.mp3
32.24M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه ششم - یک شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓آغاز بررسی پرسش سوم دوره: ضرورت نظام مند کردن ذهن نمازگزاران و اهالی محله به محوریت روایات ساختاری https://eitaa.com/olgou4
⚡️چند پرسش از اساتید محترم دانشگاه/ چرا پیشگیری از بیماری تبدیل به یک افسانه شده است؟ 👌 مدرسه تمدنی هدایت، سه پرسش مهم از اساتید محترم دانشگاه می پرسد و از آنها تقاضا می کند: به این پرسش ها پاسخ دهند: 👌 پرسش اول: چرا هر روز محیط زیست تخریب بیشتری پیدا می کند و آب، هوا، جنگل ها، رودخانه ها و آب های زیر زمینی هر روز آلوده تر می شوند؟ آیا میان آلوده شدن و فساد محیط زیست و معادلات علوم پوزیتیستی ارتباطی وجود دارد؟ (به عنوان مثال: بخش قابل توجهی از آب های سطحی زمین با پلاستیک های ناشی از بسته بندی صنعتی پوشیده شده است و قابل مشاهده نیست! ) 👌پرسش دوم: چرا تعداد بیماری های بشر هر روز در حال افزایش است و پیشگیری از بیماری به یک افسانه تبدیل شده است؟ آیا ارتباطی میان معادلات علمی در حوزه های تغذیه، معماری، حمل و نقل و پزشکی و گسترش بیماری ارتباطی وجود دارد؟ یا علت بیماری ها به مسائل دیگری بازگشت دارند؟ (به عنوان مثال: ارزیابی و ترویج غذا بر اساس مولکول های زیستی و عدم توجه به ارزیابی غذا بر اساس قلب و مزاج خودش علت پیدایش بیماری است!) 👌پرسش سوم: چرا اختلال در روابط انسانی و اصطکاک در روابط انسانی (مانند: قتل) در سطح جهان بسیار زیاد است؟ آیا رابطه ای میان علوم تدریس شده در دانشگاه و مدارس و این اختلال های شدید در حوزه روابط انسانی وجود دارد؟ (به نظر مدرسه فقهی هدایت برای دستیابی به تنظیم صحیح روابط انسانی، تغییر کتب درسی مدارس و تغییر در طبقه بندی علوم لازم است.) 👌بر اساس نظریات مدرسه تمدنی هدایت؛ علت وقوع چالش های سه گانه فوق الذکر، تدریس و اعتماد به معادلات علمی پوزیتویستی است (به عنوان مثال: معادلات حاکم بر صنایع شوینده، علت گسترش بیماری اگزما و تخریب محیط زیست است) و لازم است برای مقابله با این چالش ها به تدریس طبقه بندی جدیدی از دانش بپردازیم. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید دانشگاه شهر یزد - شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه هفتم ۲۹ خرداد ۱۴۰۲.mp3
26.16M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه هفتم - دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓ بررسی پرسش سوم دوره: چند نوع خدمت در مسجد ارائه می شود؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️ساختار خدمات قابل ارائه در یک مسجد چیست؟/ در معرفی کارکردهای مسجد کوتاهی کرده ایم! 👌بر اساس استنباط از روایات "من ادمن الاختلاف الی المساجد" ( مسعدة ابن صدقة از امام صادق علیه السلام- قرب الاسناد) و مجموعه آیات و روایات مرتبط با ثبت (بیان فوائد) حدود کبیر صلات، مسجد دارای ۹ دسته فایده برای نمازگزاران و اهالی محله است. 👌 ۱- خدمات مرتبط با سیاست و مدیریت، ۲- خدمات مرتبط با علم و آگاهی، ۳- خدمات مرتبط با بیان حکیمانه و قول سدید، ۴- خدمات مرتبط با معیشت و اقتصاد، ۵- خدمات مرتبط با عبرت و میراث فرهنگی، ۶- خدمات مرتبط با تنظیم وقت و نظم، ۷- خدمات مرتبط با فرقان و ارزیابی، ۸- خدمات مرتبط با نفی سبیل و امنیت، ۹- خدمات مرتبط با طهارت و تزکیه، بخشي از خدمات مساجد است. 👌امام جماعت و امام جمعه بايد به صورت مستمر خدمات قابل ارائه در مساجد را برای مردم و مسئولین بازخوانی کنند و به اين وسيله ذهنیت جامعه را درباره خدمات حکومتی و اجتماعی مسجد ارتقاء دهند. بی توجهی حوزه علمیه به کارکردهای مسجد، به تنزل جایگاه مسجد در قانون اساسی کشور انجامیده است! حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) -بررسی آثار پرسش سوم دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و اداره جامعه - جلسه هشتم ۳۰ خرداد ۱۴۰۲.mp3
29.15M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه هشتم - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓ بررسی پرسش چهارم دوره: برنامه های اجرایی مسجد کدام هستند؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️قواعد اصولی فقه البیان چه می گوید؟ / تعبد مبتنی بر تفکر خواسته قطعی شارع است! 👌 قواعد اصولی فقه البیان زمینه ساز برای استنباط جنبه های تحریک کننده فکر شارع است. بخشی از جنبه های تحریک کننده فکر در ادبیات شارع، جنبه های توصیفی شارع و جنبه های علل الشرایعی شارع است. همچنین شکل بیان شارع مهمترین جنبه تحریک کننده فکر در بیان شارع محسوب می شود. قواعد اصولی فقه البیان به سه دسته قاعده کلی تقسیم می شود: 👌بخش اول قواعد اصولی فقه البیان (گروه قواعد بیان مبتنی بر ظرفیت و گروه قواعد بیان مبتنی بر تأمل) به تشریح مفهوم سؤال و تأمل در بیان شارع می پردازد. شارع محترم، سوال حَسن و نیکو را نصف علم و مفتاح علم و آغاز کننده تفکر می داند. فقاهت از فهم پرسش های شارع شروع می شود. 👌بخش دوم قواعد اصولی فقه البیان ( گروه قواعد اصولی بیان مبتنی مُکث) به تحلیل مسئله پاسخ و راه حل از منظر شارع می پردازد. تبیین مفهوم تنزیل در کنار مفهوم تأویل، تشریح مفهوم ظاهر در کنار مفهوم باطن بخشی از مباحث بیان مبتنی بر مُکث است. همچنین تحلیل ابعاد تنزیل، تأویل و تحلیل ابعاد باطن و ظاهر بخش دیگری از مباحث این بخش است. مهمترین بخشِ بیان مبتنی بر مُکث، تحلیل ابعاد ظاهر و نص از منظر شارع است. بیان شارع در بخش ظاهر، حداقل دارای سه بُعد ثبت (تصوير)، تحلیل (تعريف) و پردازش (تصميم) است. 👌بخش سوم قواعد اصولی فقه البیان (گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر مقایسه، گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر رفق، گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر منزلت، گروه قواعد اصولی مبتنی بر انفتاح، گروه قواعد اصولی مبتنی بر سیاق و گروه قواعد اصولی مبتنی بر کمیت) به تعمیق ۶ بعدی بیان شارع حکیم می پردازد. بخش سوم قواعد اصولی فقه البیان به سفرهای فکری شارع معروف است و در واقع ۶ جنبه تحریک کننده فکر، در بیان شارع را توصیف می کند. 👌رساله های عملیه و علمیه را در موضوعات مختلف، مبتنی بر این ساختار، استنباط و بیان می کنیم و معتقد هستیم؛ اينگونه از بیان، تحریک فکر و درایه بیشتری را براي مردم عزيز تأمین می کند. اساساً ارتقای امتثال مکلف، وابسته به میزان تدبر و ميزان درایه مکلف در بیان و تقدیر شارع است. (در استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد از قواعد فقه البیان بهره برده ایم.) حجت الاسلام علي كشوري (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین روش استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد -سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ شاخصه های ارزیابی کشور غلط هستند! / معرفی ۵ دسته شاخص برای ارزیابی کشور 👌بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه، وضعیت پیشرفت کشور را بر اساس شاخصه هایی مانند: ۱- افزایش صادرات کشور، ۲- تولید ناخالص داخلی، ۳- میزان تورم، ۴- نرخ بیکاری و اشتغال، ۵- میزان سرمایه‌گذاری خارجی، ۶- فضای کسب و کار، ۷- میزان بهره وری، ۸- نرخ مالیات های مختلف، ۹- نرخ رقابت، ۱۰- نرخ مالکیت مسکن و... ارزیابی می کنند. 👌علاوه بر وجود اشکلات نظری متعدد، درباره شاخصه های تحلیلی اقتصاد کلان (مانند: عدم توجه به ارزیابی تنظیم روابط انسانی در تعریف شاخص) در عمل هم -به دلیل ارزیابی غلط وضعیت کشورها- چالش های فراوانی مانند: فاصله طبقاتی عمیق، گسترش بیماری های قلبی و عروقی، فروپاشی خانواده ، تخریب آشکار محیط زیست در همه کشورهای توسعه یافته رقم خورده است! (شاخصه های توسعه و اقتصاد کلان را از دو حیث نظری و عینی نقد می کنیم و معیوب می دانیم!) ۵ شاخص اصلی و اولیه ارزیابی صحیح وضعیت کشور با هدف تنظیم روابط انسانی و تقویت خانواده به شرح زیر است: 👌 شاخص اول پیشرفت: میزان اجرای قانون مترقی احیای موات است. به همان میزان که زمین رایگان با شرط احیاء (و نه فروش) در اختیار مردم قرار می گیرد؛ زمینه مشارکت مردم در حل مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی افزایش می یابد.( بخش مردمی با بخش خصوصي تفاوت دارند!) 👌 شاخص دوم پیشرفت: میزان مساحت حیاط در بخش مسکن است. احیای "مفهوم حیاط بزرگ" به دليل تأثيرگذاری بر ده مسئله، یکی از شاخص های اصلی پیشرفت کشور است. (فواید ده گانه حیاط خانه به شرح زیر است: ۱- گسترش تفریح خانگی و تقویت صله رحم، ۲- تسهیل مدیریت بازی کودکان، ۳- پیشگیری از بیماری، ۴- مطبوع سازی هوا، ۵- هدایت نزولات آسمانی به حفره های زمین از طریق حفر چاه خانگی، ۶- تسهیل معیشت مردم (اقتصاد مقاومتی) ، ۷- کاهش سفرهای تفریحی، ۸- کاهش تولید زباله، ۹- تحقق ایده مترقی پخت نان در خانه و ۱۰- زمینه سازی برای تمرکز زدایی جمعیتی و مهاجرت معکوس از مناطق پرجمعیت) 👌 شاخص سوم پیشرفت: میزان ساخت بازارهای موقت در کشور است. بازار موقت دارای یک سازه پنج بخشی است و در مکان ثابتی ساخته می شود و بهره برداری از آن برای فروشندگان و تجار، روزانه و کاملاً رایگان است. هزینه ساخت و نگهداری بازارهای موقت به عهده بیت المال یا خیرین و واقفان است. ساخت بازار موقت تجارت را عمومی می کند و عمومی شدن تجارت به دلیل تأمین ۵ فایده، یکی از شاخصه های پیشرفت است. (۱- عمومی شدن تجارت و محرومیت زدایی پایدار و گسترش عدالت، ۲- عمومی شدن تجارت و افزایش سطح سلامت محصولات غذایی، ۳- عمومی شدن تجارت و امنیت شبکه توزیع کشور، ۴- عمومی شدن تجارت و گسترش سطح عقل مردم (تجارت عقل را زیاد می کند!) و ۵- عمومی شدن تجارت و کاهش تخریب محیط زیست ) 👌 شاخصه چهارم پیشرفت: میزان پیشگیری و کاهش بیماری ها است. کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش بیماری های مغز و اعصاب و افزایش قوه حافظه مردم، کاهش بیماری های کلیوی و مجاری ادراری، کاهش بیماری های مرتبط با استخوان، مفاصل و ناهنجاری های اسکلتی بدن، کاهش بیماری های گوارشی، کاهش میزان ساخت بیمارستان و کاهش تولید دارو، و کاهش انجام عمل های جراحی از علائم قطعی پیشرفت کشور است. 👌 شاخصه پنجم پیشرفت: گسترش ارزیابی کتابت محور و ارزیابی تجربی در حوزه دانش و تحقیق است. در تحصیلات ابتدایی محور ارزیابی تدوین کتاب و ارتقای قدرت نوشتن فرد است و در تحصیلات تکمیلی محور ارزیابی، قدرت نمونه سازی در یک حوزه دانشی است. ارزیابی نمره محور به تثبیت دانش در فرد نمی انجامد و سطح علمی جامعه را کاهش می دهد. 👌 شرح تفصیلی شاخصه های ارزیابی پیشرفت به عهده فقه الفرقان است. جمهوری اسلامی نمی تواند از یک سو به دنبال تحقق تمدن اسلامی باشد و از سوی دیگر با شاخصه های تمدن معیوب مدرنیته، پیشرفت کشور را ارزیابی نماید. به عبارت دیگر: اولین گام جدی ساخت دولت اسلامی، تغییر در الگوی ارزیابی کشور و عدم توجه به شاخصه های معیوب اقتصاد کلان برای ارزیابی کشور است. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - معرفی ۵ دسته شاخص برای ارزیابی پیشرفت کشور - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4
AudioCutter_مسجد و ادره جامعه - جلسه نهم ۳۱ خرداد ۱۴۰۲.mp3
43.54M
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه نهم - چهار شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓ بررسی پرسش چهارم دوره: برنامه های اجرایی مسجد کدام هستند؟ (شرح چهار برنامه ارتباطی در مسجد) https://eitaa.com/olgou4