eitaa logo
گفتمان
91 دنبال‌کننده
6 عکس
64 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتمان
🎥 انسان به مثابه #سوژه 🔺دکتر عطاا... #بیگدلی @goftman_ir
📜 و به قدرت رسیدن «من» چه راحت است صغير بودن! دیگرانی که از سر خیرخواهی، سرپرستی انسان‌های صغیر را برعهده گرفته‌اند زود درمی‌یابند که بخش اعظم نوع بشر برداشتن گام به سوی بلوغ ذهنی را نه تنها دشوار بلکه بسیار خطرناک می‌دانند. دیگران پس از آن که مطمئن شدند که این زبان بسته‌های مطیع و سر به راه بدون يوغی که بر گردن دارند گامی برنخواهند داشت، آنان را برحذر می‌دارند که مبادا این یوغ را از گردن خود بیفکنند و آزادانه گام بردارند؛ چون در آن صورت، خطر آنان را تهدید خواهد کرد. اما این خطر واقعا چندان بزرگ نیست؛ زیرا پس از آن که چند بار به زمین خوردند قطعا سرانجام راه رفتن را فرا می‌گیرند، اما یک بار زمین خوردن، انسان‌ها را چنان ترسو و وحشت‌زده می‌کند که دیگر نمی‌کوشند تا بر پای خود بایستند و بی‌کمک دیگران گام بردارند.از این رو برای فرد دشوار است که از صغیر بودن که فطرت او شده است خود را بیرون آورد. او از صغير بودن خویش خرسند است و در وضع کنونی‌اش از به کار بردن فهم خود واقعا ناتوان است؛ زیرا تاکنون هیچ کس اجازه‌ی چنین کاری را به او نداده است. قوانین و اعتقادات جزمی که ابزارهای مکانیکی برای استفاده عقلانی از مواهب طبیعی بشرند، بندهایی هستند که صغیربودن فرد را دائمی می‌کنند. حتی اگر کسی بتواند این بندها را بگسلد در آن صورت هنوز هم در پریدن از روی گودالی بسیار باریک مردد خواهد بود، زیرا او به این نوع آزادی خو نگرفته است، در نتیجه فقط معدودی از انسانها موفق شده اند که ذهن خود را بپرورند و از صغارت بیرون آیند و راهی مطمئن در پیش گیرند. اگر اکنون بپرسند که: «آیا ما در حال حاضر درعصری روشن‌اندیش زندگی می‌کنیم؟ پاسخ این است: «نه؛ اما در عصر روشنگری به سر می‌بریم.» زیرا در اوضاع کنونی بسیاری چیزها که وجودشان لازم اند که انسان ها، به منزله‌ی یک کل، بتوانند بدون راهنمایی بیرونی و با اعتماد به نفس، فهم خود را در موضوع‌های دینی به کار برند، وجود ندارند. اما نشانه‌های روشنی در دست اند که نشان می‌دهند راه برای انسان‌ها گشوده شده است که آزادانه در این جهت به پیش روند. این عصر، عصر روشنگری است. امانوئل جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📗کتاب "فلسفه روشنگری" نوشته ارنست کاسیرر ترجمه یدالله موقن 📘 کتاب "سنت روشنفکری در غرب از لئوناردو تا هگل" نوشته ج. برونوفسکی و ب. مازلیش ترجمه لی‌لا سازگار 📒یادداشت: "در پاسخ به پرسش: روشنگری چیست؟" اثر امانوئل کانت ترجمه یدالله موقن @goftman_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 گفتمان با موضوع ضرورت بحث از "فلسفه تاریخ" آیت الله سید محمد مهدی 🔗 لینک شنیدن نسخه کامل در ساندکلاد👇 https://soundcloud.com/goftman_ir/sm_mirbagheri 🔗 لینک شنیدن نسخه کامل در کست باکس👇 https://castbox.fm/episode/آیت-الله-سید-محمد-مهدی-میرباقری-%3A-ضرورت-بحث-از-فلسفهٔ-تاریخ-id4289831-id410145071?country=ir @goftman_ir
45.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روش و بنیان علم جدید 🔺دکتر سید محمد تقی @goftman_ir
گفتمان
🎥 روش و بنیان علم جدید 🔺دکتر سید محمد تقی #طباطبایی @goftman_ir
📜روش به مثابه «منطق حقیقت» روش‌شناسی یا (methodology)، به معنای راه‌های حصول دانش و طرق رسیدن به شناخت، در اندیشه دکارت و عصر جدید پایه‌گذاری شده است. روش، پیش از آن که از نگاه روش‌شناختی (methodologic) بررسی شود، باید از منظر وجودشناختی (onthologic) آزموده شود. لازم است علوم از سطح پژوهش های خود فراتر روند و یک بار از خود بپرسند به راستی چرا روش، گوهر دانش است؟ چرا گذشتگان، روش را گوهر دانش نمی‌دانستند؟ چه پیشامدی رخ داد که روش مقامی بلامنازع یافت؟ طرح این پرسش‌ها اهمیت روش را از بداهت درمی‌آورد و آن را به مسأله‌ای پیچیده تبدیل می‌کند. روش در تقسیمات دانش، زیر شاخه منطق است و در بخش منطق کاربردی از آن بحث شده است. منطق، نخستین بار در آثار ارسطو تدوین شد و بخش مستقلی را با عنوان تحلیلات اولی و ثانوی به خود اختصاص داد، اما فلسفه در خاستگاه خود بر شهود عقلی استوار بود. شهود عقلی به منزله وحدت مقام ثبوت و اثبات راه تماس بی‌واسطه عقل با حقایق اشیاء را می‌گشود. منطق از یک سری جنبه اثباتی شهود عقلی را سامان می‌بخشید و صور و ترتیب استدلال های عقلانی را انتظام می‌داد و از سوی دیگر جنبه ثبوتی شهود عقلی را تفصیل می‌داد و با یافتن حد وسط، مقدمات برهان را به نتیجه مطلوب می‌رساند. وجه اثباتی شهود عقلی را که جنبه صوری دارد. «منطق مفاهمه» می‌خوانیم و جنبه ثبوتی شهود عقلی را که به یافت حقیقت می‌انجامد، «منطق حقیقت» می‌نامیم. این دو ساحت در اندیشه قدما بر هم منطبق بود و فاصله ای میان دو وجه ثبوتی و اثباتی شهود عقلی نبود. در عصر جدید شهود عقلی به سستی گرایید و منطق بیشتر به ابزاری برای مفاهمه بدل شد. منطق و استدلال های منطقی و شیوه برهانی، جایگاه خود را به منزله منطق حقیقت از دست داد و به منطق صورت و بیان منظم حقیقت فرو کاسته شد. همین جا بود که «روش» به عنوان «منطق حقیقت» پا به ساحت اندیشه نهاد و صدارت یافت. «روش» نه ابزار بلکه نفس حقیقت شمرده شد و با اندیشه فلسفی پیوندی تنگاتنگ پیدا کرد. دکتر سید حمید جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📗کتاب"گفتار در روش" نوشته رنه دکارت ترجمه محمدعلی فروغی 📙کتاب "تاملات در فلسفه اولی" نوشته رنه دکارت ترجمه احمد احمدی 📕کتاب "مکاتبات فیلسوف و شاهزاده" نامه‌های دکارت ترجمه طاهر خدیو 📒کتاب "گفتاری درباره دکارت" نوشته الکساندر کویره ترجمه امیرحسین جهانبگلو 📘کتاب "فرهنگ فلسفه دکارت" نوشته جان کاتینگهام ترجمه علی افضلی @goftman_ir
🟥 معنی اینکه جسم در قطعه ای از زمان در قطعه ای از مسافت قرار دارد این است که جسم در آن قطعه از زمان در فاصله میان مبدأ و منتهای آن مسافت است و این بودن به این نحو است که هر « آن » در یک « حد » و در یک نقطه از مسافت است به طوری که در « آن » قبل یا « آن » بعد در آن « حد » و در آن نقطه نیست . جسم مادامی که ساکن است ، در آنات متعدد در یک « حد » معین از مسافت قرار دارد ، ولی وقتی که متحرک است هر « آن » در یک حد است و آنا فآنا حدود مسافت که جسم در آن واقع است تغییر می کند . 🔺طبق این تفسیر ، بودن جسم در این حال که از آن تعبیر می کنیم به « توسط » یا « در میان مبدأ و منتهی بودن » نامش « حرکت » است و حقیقت حرکت جز این نیست . پس حرکت جسم یعنی بودن جسم در قطعه ای از زمان میان مبدأ و منتهایی از مسافت . البته خود این بودن قهرا امر بسیط است و هیچ گونه کشش و امتداد ندارد ، بلکه این ذهن ماست که در مخیله خود برای این حالت بسیط و بی کشش جسم که نامش « حرکت » است کشش و امتداد رسم می کند درست مانند قطره باران که هنگام ریزش ، در خیال ما به شکل یک شئ عمودی ترسیم می شود. 📕منبع: اصول فلسفه و روش رئالیسم. توضیحات @goftman_ir
47.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شکل گیری علوم انسانی در امتداد علوم جدید 🔺دکتر سید حمید @goftman_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مواجه پدیدار شناسانه با غرب 🔺دکتر بیژن این ویدیو بخشی از اپیزود هفتم پادکست گفتمان با موضوع "شرق شناسی و غرب شناسی وارونه" است. اپیزود هفتم پادکست گفتمان در castbox
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جامعه شناسی به مثابه بنیاد علوم در نظر 🔺سید حسین @goftman_ir
گفتمان
🎥 جامعه شناسی به مثابه بنیاد علوم در نظر #آگوست_کنت 🔺سید حسین #شهرستانی @goftman_ir
📜جامعه شناسی و طرح فیزیک اجتماعی ابداع حوزه نظریه اجتماعی جهشی تکاملی و نقطه عطفی در تاریخ نظریه‌پردازی تجدد به حساب می‌آید. جامعه‌شناسی ضمن پیروی و تبعیت از روش‌شناسی‌ای که در انقلاب علمی و به وسیله دانشمندانی چون نیوتن اعتبار و ارزش خود را در مقام شیوه معیار کشف حقیقت از پیش اثبات کرده بود، با پوشاندن لباس والا و ارزشمند علم اثباتی و تجربی بر تن عقل جامعه‌شناختی، بنیان و پایه‌ای استوار و غیر قابل تردید برای شناخت و فهم تجدد و عرضه آن به عنوان حقیقت ازلی و ابدی فراهم ساخت. جامعه شناسی مطابق طرح بنیانگذاران آن بویژه «کنت» نه یک علم اجتماعی در کنار سایر علوم اجتماعی بلکه معادل كل علوم اجتماعی و صورت درست نظریه شناخت جامعه می‌باشد. آنها اساسا بر همین مبنا کار نظریه پردازان قبل از خود در حوزه‌های اقتصاد و سیاست را نقد و رد می‌کردند. زیرا نظریات آنها را به دلیل غفلت از توجه به کلیت جامعه و در نظر نگرفتن پیوند حوزه‌های سیاسی و اقتصاد با این کلیت و دیگر بخش‌های جامعه، در کل موجب شناخت غلط و اشتباه، حتی از این حوزه‌ها یا کنش‌ها و تحولات سیاسی و اقتصادی می‌دانستند. بر خلاف تلقی عامیانه رایج، عمیق‌ترین و غیرقابل سازش‌ترین ستیزه‌ها با دین نه از سوی فیزیک - مکانیک گالیله‌ای - نیوتنی و یا زیست‌شناسی داروینی بلکه از ناحیه جامعه‌شناسی بوده است. خواست تجدد در دستیابی به علمی تجربی و عینی در باب موضوعات یا مقولات اخلاقی که پیش از آن در قالب علوم اخلاقی مورد تأمل و مطالعه قرار می‌گرفت، خواستی است که از اولین مرحله تظاهر جمعی تجدد یا عصر نوزایی یا حتی قبل از آن در جریان طرح «راه نو» أكامی در قلمرو علم از آغاز شکل گیری تحولات معارض با نظم دینی غرب ماقبل تجددی با قدرت در تاریخ تجدد وجود داشته و تحولات نظری حوزه اجتماعيات و انسانیات را متأثر و هدایت می‌کرده است. «جامعه‌شناسی» تمام آن نقصان‌های روش‌شناختی و معرفت‌شناختی موجود را لحاظ کرده و بجای تاملات نظری - فلسفی و روش‌شناختی فاقد اعتبار و استحکام منطقی قبلی، علم مدرن را با توجه به ویژگی‌های اثباتی یا ضداستعلایی، مبنای طراحی جامعه‌شناسی قرار می‌دهد. حسین کچویان جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📕کتاب "تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت‌های متضاد" نوشته حسین کچویان 📙کتاب" اندیشه اجتماعی غرب جدید جلد اول «تجدد»" نوشته محمدرضا قائمی‌نیک و سجاد صفارهرندی 📗کتاب "درآمدی بر فهم جامعه مدرن" دوره سه جلدی ویراستاران،استوارت هال وبرم گیبن @goftman_ir
تاریخ جنون در بیان فوکو.mp3
17.75M
🎧 گفتمان دکترعبدالحسین با موضوع تاریخ جنون در بیان فوکو همین اپیزود در ساندکلاد: https://soundcloud.com/goftman_ir/eivzpkmeihn7 همین اپیزود در کست باکس: https://castbox.fm/episode/تاریخ-جنون-در-بیان-فوکو-id4289831-id403502656?country=ir @goftman_ir
گفتمان
🎧 #پادکست گفتمان دکترعبدالحسین #کلانتری با موضوع تاریخ جنون در بیان فوکو همین اپیزود در ساندکلاد:
📜 فوکو و تاریخ جنون “…جنون انسان را مجذوب می‌کرد، زیرا معرفت پنداشته می‌شد. جنون معرفت بود، قبل از هر چیز از آن رو که این صور بی‌معنا در واقعیت عناصر معرفتی صعب و باطنی بودند که همگان بدان راه نداشتند. دیوانه با سادگی معصومانه خود، این معرفت غیر قابل دسترس و خوفناک را در اختیار داشت. در حالی که انسان صاحب خرد و فرزانگی تنها اشکال جزئی و تکه تکه معرفت را (که به همین دلیل اضطراب آور بود) ادراک می‌کرد، دیوانه آن را در گویی سالم و بی‌عیب به طور کامل در دست داشت. انسان از هر سو اسیر جذبه جنون بود. تصاویر تخیلی و وهم‌آلود حاصل از جنون، ظواهری فرار و گذرا نبودند که بسرعت از سطح اشیا ناپدید شوند. نکته شگفت و خلاف تصور معقول آنکه آنچه از عجیب‌ترین هذیانها ناشی می‌شد از پیش همچون رازی، همچون حقیقتی غیر قابل دسترس، در دل زمین پنهان بود. هنگامی که انسان به خودکامگی جنون میدان می‌دهد، با ضرورت اندوه‌بار جهان مواجه می‌شود؛ حیوانی که او در کابوسها و شب‌های خویشتنداری و امساک خویش می‌بیند، در واقع طبیعت و ذات خود اوست، همان طبیعتی که واقعیت بی رحم دوزخ آن را عیان می‌کند. تصاویر بی‌معنای حاصل از ساده‌لوحی و حماقت محض، معرفت عظیم دنیاست و شقاوت فرجام از هم اکنون در این آشفتگی و این عالم جنون‌زده رخ می‌نماید…..” 🔻میشل جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙کتاب “تاریخ جنون “نوشته میشل فوکو ترجمه فاطمه ولیانی 📗کتاب “میشل فوکو فراسوی ساختارگرایی وهرمنوتیک” نوشته بحسین بشیریه “ 📙کتاب “سوژه، استیلا و قدرت ” نوشته پیتر میلر ترجمه نیکو سرخوش وافشین جهاندیده @goftman_ir
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین کارکرد در نسبت با علوم انسانی 🔺حجت الاسلام احمد @goftman_ir
گفتمان
🎥 اولین کارکرد #حوزه در نسبت با علوم انسانی 🔺حجت الاسلام احمد #واعظی @goftman_ir
📜حوزه و علوم انسانی "...ما نمی گوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما می گوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما می گوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست. بحث سر این نیست که ما جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمی خواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایده‌ای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است. من یکی از حرفهایی که دارم، همین رشتۀ تعلیم و تربیت در حوزه است. بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستۀ از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛... من با ورود علوم انسانی به حوزۀ علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من می گویم حوزه‌ی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با علوم انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست. بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، اینها را یاد بگیرند، صورت‌بندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به مبانی اسلامی، ببینند مسائل متناظر آنها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل می‌گیرد. بنابراین من نمی‌گویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است..." جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘کتاب "نهضت توليد علم با نگاهی به ديدگاه فرهنگستان علوم اسلامی" نوشته محمدحسن جعفرزاده 📕کتاب "علم دينی: ديدگاه ها و ملاحظات" نوشته سید حمیدرضا حسنی و دیگران 📙کتاب "مبانی نظری نهضت: گفتارهايی در چرايی، چيستی و چگونگی توليد علم دينی" نوشته محمد مهدی میرباقری @goftman_ir
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نتایج بحث از 🔺آیت الله سید محمد مهدی این ویدیو بخشی از اپیزود نهم پادکست گفتمان با موضوع ضرورت بحث از فلسفه تاریخ است. اپیزود نهم پادکست گفتمان در sound cloud
📜فلسفه تاریخ "فلسفه تاريخ، علمی نظری است كه به تحليل و تعليل تاريخ به مثابه كليتی فراگير و منسجم و مبتنی بر روابط قاعده مند می پردازد؛ به گونه ای كه نتايج آن، معطوف به كاركردهای عينی است و در آن، سؤالاتی همانند علل پيدايش و تكامل تاريخ، مراحل و مراتب تاریخ، آغاز تاريخ و فرجام آن، نقش خالقيت و ربوبيت الهی و نيز نقش اراده های انسانی در پيدايش و تحولات تاريخی، جبهه بندی و مرزبندی های اصلی و فراگير درون تاريخ و عوامل و ريشه های آن و... مورد بحث و بررسي قرار گرفته و پاسخ می يابند. بر اساس تعریف ارائه شده، وجود يک فلسفه تاريخ صحيح، ضروری است تا بتوانيم حركت تاريخ و تحولات و درگيری هاي تاريخی را تبيين كرده و بفهميم اين تحول و تكامل چگونه اتفاق می افتد و چه مراحلی بايد پشت سرگذاشته شود تا تاريخ به مرحله نهايی و كمال خود برسد؟ پاسخ به این سؤالات از آن جا ضروری است که بتوانيم از طريق آشنايي به وضعيت كنوني و دست رسی به قواعد حاکم بر تاریخ، سياستی مناسب را براي آينده اتخاذ كنيم . به ديگر سخن، اگر چه سطحی از عبرت آموزی از تاريخ در سايه تحليل حوادث تاريخی و شناخت و تحليل آنها صورت می گيرد، اما تنها در سايه شناختِ اصول و قوانين حاكم بر تاريخ، كشف فرآيند حركت تاريخ و شناخت اهداف و محرک های تاريخ، فرد يا جامعه می تواند به موقف تاريخی خود اشراف پيدا كرده و طرحی برای حركت آينده خود داشته باشد. بر اين اساس در طراحی استراتژی و اهداف توسعۀ يک جامعه و در مهندسی ابعاد مختلف توسعه اجتماعی، داشتن فلسفه تاريخ خاص، ضرورتی اجتناب ناپذير است." سید محمد مهدی جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘کتاب " در شناخت غرب " نوشته سید محمد مهدی میرباقری 📙کتاب " ما و علوم انسانی 2" مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📕کتاب "فلسفه تاریخ" نوشته شهید مرتضی مطهری @goftman_ir
40.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سیری در ابعاد نظری و عملی الهیات باستان 🔺دکتر سید جمال الدین @goftman_ir
گفتمان
🎥 سیری در ابعاد نظری و عملی الهیات #یونان باستان 🔺دکتر سید جمال الدین #میر_شرف_الدین @goftman_ir
📜 تئوس در فرهنگ اساطیری یونانیان خدایان و نامیرایان یونانی قدرت‌هایی هستند که جلوه‌های گوناگون کیهانی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی را در هم می‌آمیزند و این آمیزش چنان است که نمی‌توان اجزای آن را از یکدیگر جدا انگاشت. درمذهب یونانیان کهن و بخصوص در بینش هومر، ایزدان نیروهای فراطبیعی نبودند. در واقع این حوادث و رویدادهای بزرگ بودند که خود را با لباس‌های مینوی و قدسی در طبیعت نشان می‌دادند. برای مثال ارس خدای جنگ نبود، بلکه نیرویی بود که جنگ را الوهیت می‌بخشید. در فرهنگ اساطیری باستان، جهان در پرتو نیروهای قدسی شکل می‌گرفت و تجلی می‌یافت. البته برعکس ادیان ابراهیمی نیروهای قدسی فراسوی زمین و طبیعت نبود، بلکه در متن طبیعت حضور داشت. از نظر یونانیان، این جهان قدسی و مینوی محسوب می‌شد و خدایان در کلیه شئون هستی، نقشی فعال داشتند. هنگامی که هومر در ایلیاد می گوید: "پوزایدون بر امواج خروشان سوار بود و در واقع منظور او جلوه مینوی موجهای دریاست." در زبان یونانی واژه تثوس به هر رویداد خلاف عادت و خارق العاده‌ای اطلاق می‌شد. در نظر یونانیان تئوس معنایی محمولی و خبری ( predicative ) داشت و به هیچ وجه موضوعی و فاعلی نبود. به قول گاتری چنین نبود که یونانیان همچون مسیحیان و یهودیان ابتدا وجود خدا را اثبات نمایند و سپس به وصف او بپردازند و مثلا بگویند "خدا خیر مطلق است یا خداوند خالق زمین و آسمانهاست". بلکه آنها به رویدادهای خطير، وصف تئوس و یا قدسی می‌دادند. آنها از چیزی که هراس، هیبت و هیمنه را بر می‌انگیخت با صفت تئوس باد می‌کردند. مثلا می‌گفتند "عشق در زمره ایزدان است"، اما نمی‌گفتند "خداوند سرچشمه عشق است". در آثار هومر هر نوع توانایی، حالت، اندیشه و یا عملی در گوهر مینوی بازتاب می‌یابد و از این رو هر واقعه مهمی واجد وصف قدسی می‌شود. بدین اعتبار خدای یونانی را نمی‌توان به یک وجود و یا یک صورت خاص تقلیل داد، بلکه خدا در کلیه پدیده‌های عالم جلوه می‌یابد. یونانیان نه تنها به خدایان گوناگون باور داشتند، بلکه هریک از آنها را دارای ذاتی مبتکر می‌شمردند. در واقع خدایان یونانی منش و ماهیت حیات بر روی زمین را به نحوی بارز متجلی می‌ساختند. جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙کتاب " جدال عقل و اسطوره در یونان باستان" نوشته پژمان گلچین 📗کتاب" نخستین فیلسوفان یونان" نوشته شرف الدین خراسانی 📕کتاب "گذر از جهان اسطوره به فلسفه" نوشته محمد ضیمران @goftman_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرف شناسی در فلسفه جدید و حکمت اسلامی 🔺دکتر انشاءالله @goftman_ir