eitaa logo
آرشیو گفتگوهای مادرانه
36 دنبال‌کننده
255 عکس
42 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دشمن ستیزی که تو رگ و‌خون ماست،همه یه مشت بشیم و بزنیم دهن استکبارو سرویس کنیم😜 کاهانی: یه پیشنهاد بیایم کسایی که با ما عقیده مخالفی دارن رو برای خودمون دسته بندی کنیم و بعد بررسی کنیم که با چه اقداماتی میتونیم به اینها نزدیک بشیم تا اون وحدته توی ایران اتفاق بیفته ز. یعقوبی فر: بخشی از سخنان رهبر انقلاب در مورد وحدت(سال١٣۶٨) "سالها پیش از انقلاب که با بعضی از برادران اهل سنت صحبت می‌کردم، به آنها می‌گفتم که اگر ما بخواهیم وحدت اسلامی تحقق پیدا بکند، باید خودمان را از گذشته جدا و قیچی کنیم. البته، وحدت یعنی همین که پیروان این دو مذهب با هم برادر باشند و احساس برادری کنند؛ نه این که شیعه، سنی و سنی، شیعه بشود. نه، مراد از وحدت این نیست؛ بلکه وحدت به معنای احساس برادری است و همین که هر طرفی احساس کند که دیگری هم مسلمان است و حق اسلامی او را بر گردن خود احساس کند و متقابلاً او هم به همین ترتیب عمل نماید. من می‌گفتم که اگر بخواهیم این کار را بکنیم، باید خودمان را از گذشته جدا کنیم. اگر به گذشته برگردیم، دعواست. این قدر بحث و تکذیب و تغلیط و درگیری و خونریزی و این طور چیزها اتفاق افتاده که اگر نگاهی به گذشته بکنیم، باز دعوا خواهد شد." حسین پور: متاسفانه چند روز پیش در یک هیئت بسیار انقلابی در سبزوار مداح یک جمله گفت و برای مت خیلی سنگین بود گفت این بیت رو به مناسبت هفته وحدت می خونم (وقتی علی در خیبر را کند ان دو خلیفه از معرکه جنگ فرار می کردند )البته شاید یکی دو کلمه پس و پیش شده . نمی دونم کی رو داشت مسخره می کرد که گفت به مناسبت هفته وحدت 😔😔😔 انگار رهبرمون شوخی داره که اینطور تمسخر می کنند . یکی نیست بگه این شعر تو چه دردی رو دوا کرد ؟ توی این او ضاع اشفته😔😔😔 ز. یعقوبی فر: از نتایج این مراسمات لعن اینه که یکبار یکی از عاملین عملیات انتحاری رو گرفته بودن و میگفت وقتی قبل از انجام عملیات انتحاری و بمب گذاری بین جمعیتی كه زنها وبچه ها هم در اونها حضور داشتن، کمی مردّد ميشديم برای ما فیلم این مراسمات لعن رو پخش میکردن و دیگه تردید نمیکردیم. زهرا: مثلا درمورد آماری که در جهت اعلام خطر و افزایش جماعت سنی میگن استاد روز جمعه که خودشون کللی تحقیق کردن در این مورد میگفتن این آمار درست نیس و میگفت متوسط جمعیت سنی هر خانواده سه فرزند هست به طور متوسط یعنی اون خانواده‌هایی که زیاد بچه میارن هم ناشی از سبک زندگی‌شونه و بحث مذهب مطرح نیس میگفت ما مبخواستیم برای همین بحث وحدت یه اردوی مشترک از دانش آموزان شیعه و سنی بزاریم فراخوان دادیم به آموزش و پرورش و مدارس به زور چندتا دانش اموز سنی پیدا کردیم. این مال مشهده که هی میگن دانش اموزان سنی‌ش زیاد شدن و... اینجا تجربیاتی از این دست گذاشتیم وجیهه خانم. الان فروارد میکنم براتون👇 یه مدل برخورد با جوونها و نوجوونهایی که طبق دسته‌بندی که رهبرمون فرمودن گول خوردن و تحت تاثیر جو قرار گرفتن و معاند و خودفروخته نیستن تلفنم زنگ می خورد خواهرم است با اضطراب می گوید: مریم می تونی خودتو برسونی بیمارستان ما! با نگرانی می پرسم چی شده؟ خوبی خودت! می گوید فعلا پاشو زود بیا شاید از دستت کاری بیاد. جانم را به لبم می رساند. اسنپ می گیرم و فوری خودم را به بیمارستان می رسانم. جلوی اورژانس ایستاده‌. تند تند ماجرا را برایم تعریف می کند و مرا به طرف اتاق استراحت شان می برد. ببین تو شلوغیا که گاز اشک آور زدن، اینا ترسیدن غش کردن آوردنشون اینجا. الآنم میگن دوباره میرم و خلاصه حرف‌های خطری میزنن. برو ببین می تونی حرف بزنی آرومشون کنی تا خانواده هاشون برسن. چون برسن جنگ میشه اینجا! در میزنم و وارد اتاق می شوم. تا چشم شان بهم می افتد نیم خیز می شوند. سه تا دختر دوازده سیزده ساله. یکی شان می گوید: چیه از گشت ارشاد اومدی بیری مون بیا ببر مام میریم پیش مهسا دیگری می گوید:« نه بابا گشت ارشاد که شلوار لی و کفش اسپرت نمی پوشه!» خدایی دمش گرم عجب تیکه ای بهم انداخت😝😝 گفتم نه بابا من خواهرم این خانم پرستاره. فشارم افتاد اومدم یه کم سرحال بشم اینجا. چرا فشارت بیفته حتما تو خیابون ترسیدی! گفتم نه بابا من از بیمارستان و آمپول می ترسم. تا دکتر و آمپول و بیمارستان می بینم فشارم میفته. خندید و گفت: واقعا چه عجیب! راستش را هم گفته بودم. چند دقیقه ای بی حال شدم خدا همه را شفا دهد من جمله مریض منظور ینی من! بعد گفتم شما اینجا چیکار می کنین؟ ما مبارزیم واسه حمقمون می جنگیم ولی اون لعنتیا بهمون تیر زدن! توی دلم حسابی خنده ام گرفته بود. چه قدر تلاش می کردند خودشان را بزرگ نشان دهند. منم نزدم توی ذوق شان! با هیجان گفتم واقعا؟! به کجات تیر خورده؟! گفت: ما در رفتیم وگرنه مرده بودیم. گفتم چه وحشتناک پس خدا بهتون رحم کرده! پس چرا اومدین بیمارستان؟ بغلی دستی اش که هنوز بی
حال بود گفت:« الکی آوردن ما رو اینجا. وگرنه خوبیم.» گفتم خب عیبی نداره حالا یه کم استراحت کنین. راستی برای چی مبارزه می کنین با کی؟ گفت واسه آزادی خانم! گفتم آزادی چی؟! گفت فضای مجازی می خوایم گشت ارشاد نمی خوایم اونا نباید ما رو بخاطر حجابمون بزنن. گفتم مگه کسی تا حالا شما رو برای حجاب تون زده؟ نه ولی می زنن ندیدی مهسا رو چه جوری زدن و کشتن. گفتم عه واقعا آخه من دیشب دیدم باباش می گفت اصلا ضربه به سر دخترم نخورده. جنازه ام که سالم بود. گفتن نه بابا دروغه. گفتم بیاین بیاین با هم فیلمشو ببینیم. فیلم تمام شد. چند دقیقه ای به هم نگاه کردند. یکی شان گفت خب بالاخره انقد ترسوندنش سکته کرده مرده. گفتم باهات موافقم اگر ترسونده باشن کاری اشتباهی کردن. از جایش بلند شد و گفت آره دیدی دیدی خانم ما راست میگیم. ما مبارزه می کنیم و انقد هرشب میایم که صدامونو بشنون. گفتم خب میگی داره تیر میزنن شلوغه همه جا به نظرت تو این وضع اصلا صدات شنیده میشه. مثلا یه جایی که همه داد میزنن اصلا صدای کسی میاد! کمی فک کرد و گفت:« نه خب ولی اعتراضه دیگه! گفتم خب نمیخوای از اعتراضات نتیجه بگیری این جوری به نظرت میشه. دوباره فک کرد و گفت نه ولی چه جوری پس مبارزه کنیم. ما آزادی می‌خوایم گفتم تو مگه نمی خوای مبارزه کنی و به خواستت برسی. پس باید زنده بمونی باید بتونی آدما رو با خودت همراه کنی. الان تو این شلوغیا بلایی سرتون بیاد. پس مبارزه تون چی میشه. پس بیا اول فک کن برای چی میخوای مبارزه کنی بعد در موردش اطلاعاتتو زیاد کن تا بدون حرفای مسی و اونایی که گفتی خودت تصمیم بگیری. تو انقد باهوشی که لازم نیست از کسی دستور بگیری. هم تو هم دوستات. یک دفعه زد زیر گریه. خانم به خدا بابام الان بیاد منو می کشه. کاش امشب مرده بودم. تقصیر خانوممه. گفت برید اعتراض کنین. گفتم چرا خانومتون خودش نمیاد پس؟! فردا که رفتی مدرسه حتما ازش بپرس. بگو چه جوری تو با آتیش زدن و شکستن و خراب کردن اموال مردم میشه اعتراض منطقی کرد که کسی صدامونو بشنوه. آن دوتای دیگر هم می گفتند الان که خانواده مان برسد زنده ازینجا بیرون نمی رویم. ما اصلا نمی خواستیم بیایم. همش تو مدرسه بعضی معلمامون میگن. گفتم من نمیذارم با مامان بابا هاتون حرف میزنم. فقط باید بهم یه قول بدین! دیگه نرین وسط این شلوغیا. خانواده هایشان آمده بودند و توی راه رو با نگرانی قدم می زدند. رفتم و چند دقیقه ای صحبت کردم و گفتم با رفتار هیجانی بچه هایتان هیجان زده رفتار نکنید تا تنش کمتر شود و بتوانند با شما حرف بزنند.کمی هم در مورد فضای مدرسه گفتم. اولش کمی سر و صدا کردند و بعد قبول کردند. إن شاء الله به خیر گذشته باشد.. از دوران مدرسه عاشق آزمایش براده های آهن بودم. آهن ربا را می گرفتم روی براده ها و تندی خودشان را می چسباندند به آهن توی دستم و من حسابی ذوق می کردم. گاهی برای این که بالا و پایین پریدن براده ها را بیشتر ببینم یک کاغذ می گذاشتم بین براده ها و آهن ربا. طفلکی ها هرچه خودشان را زمین و آسمان می زدند، نمی توانستند به آهن ربا بچسبند! آمدیم و آمدیم و بزرگ شدیم. آن قدر که دیگر از وقتی عقلم رسید، آهن ربا و براده ها و آن کاغذ را توی فضای واقعی لمس می کردم. چند روز پیش بود که خبرم کردند بروم مدرسه ای و مهمان نوجوان ها باشم. دوباره همان دست و پای سرد و اضطراب و... . فک کردم توی این اوضاع آن همه با دختران نوجوان از چی حرف بزنم که حال دو طرف مان گرفته نشود! یک دفعه آزمایش ها براده ها پرید توی ذهنم! شهر را زیر و رو کردم و مقداری براده آهن پیدا کردم و با آهن ربا برداشتم و رفتم سرکلاس. بعد از خوش و بش پهن شان کردم روی میز! قلبم همچنان توی سینه بالا و پایین می پرید! مزه پرانی ها شروع شد! خانم ما علوم پاس کردیما خانم اینا سوغاتیه خانم باز مدرسه چه خوابی دیده برامون گفتند و گفتند و من هم خندیدیم. بعد هم پایان عملیات مزه پرانی را اعلام کردم. همین طور که نگاه شان می کردم آهن ربا را بالای براده ها می چرخاندم و‌ آن ها هم آویزان آهنربا می شدند. دخترها هم ریز ریز با هم حرف می زدند و می خندیدند. سرم را بالا آوردم و گفتم:« به نظرتون چرا اینا به آهن ربا می چسبن؟» یکی شان از آخر گفت:« خانم به خدا ما علوم تجربی پاس کردیما بی خیال! گفتم خب بچه زرنگ کلاس پس جوابمو بده! گفت خب خانم براده آهنه دیگه باید بچسبه به آهنربا انتظار دیگه ای ازشون دارین؟! گفتم آفرین نه والا همین انتظارم می‌ره ازش! کاغذ روی میز را برداشتم و چسباندم به آهن. دوباره پرسیدم خب به نظرتون الان چرا نمی چسبه! یکی دیگرشان با خنده گفت:« خانم سرکار گذاشتیا. خب کاغذو بردار تا بچسبه!» گفتم اتفاقا منم داشتم به همین فکر می کردم! چرا کاغذو گذاشتن بین ما و عقل و دل مون و نمی تونیم خوب و بدمونو درست تشخیص بدیم! یک دفعه همه ساکت شدند! گفتم خب کسی جوابی برای سوالم
نداره. دخترکی که میز جلو نشسته بود گفت:«خانم متوجه منظورتون نمیشیم. کیا مثلا ؟! کی نمی‌ذاره ما درست تشخیص بدیم؟!» گفتم ببین مثلا من دیشب رفته بودم لباس بخرم خودم یه لباس دیگه انتخاب کرده بودما ولی مغازه داره، انقد تبلیغ یه لباس دیگه که اصلا هم خوب نبود رو کرد که من نتونستم لباسی که می‌خوام انتخاب کنم. نتونستم درست فک کنم و تصمیم بگیرم و برم سراغ اونی که برام بهتره! یکی شان گفت:« خب به حرفش گوش نمی دادی خانم! آدم خودش باید تصمیم بگیره آزادی داشته باش» تا گفت آزادی چسبیدم به حرفش! گفتم آفرین دمت گرم من دلم میخواد آزادی داشته باشم. بتونم خودم تصمیم بگیرم. نه این که انقد گرد و خاک کنن که اصلا نتونم جلومو ببینم و بفهمم چی خوبه برام چی بده! گرد و خاک زیاد بشه شما می تونین جلوتونو ببینین؟! موهایش را جا داد توی مقنعه اش و گفت:« والا خانم مام آزادی می‌خوایم. می‌خوایم خودمون تعیین کنیم چی نپوشیم چی بپوشیم نمیذارن که! ازش پرسیدم بیا این جا تا بیشتر با هم حرف بزنیم. از سرجایش بلند شد و با تردید جلو آمد. بحث در مورد آزادی و مفهوم آزادی شروع شد... یاس کبود: وحدت و یکدلی و همبستگی مقوله‌ای پر تکرار و کم شناخته شده مقوله‌ای که ذهن رو به سمت هفته‌وحدت،شیعه و سنی و...هدایت میکنه بهتر آن دیدم که مثل همیشه به سخنان ناب امامین انقلاب چنگ زده و خوشه‌ای از آن بچینم 🔴 وحدت اسلامی را شعارمان کنیم 🔸 ما مشکلاتی داریم، یک مشکلاتی است مربوط به ، و یک مشکلاتی است مربوط به همه ، و یک مشکلاتی راجع به حکومتهایی که بر مسلمین حکومت می‌کنند. مشکلات ایران راجع به موانعی است که برای بسط اسلام و امت اسلامی بود. ما به خواست خدا و همت مومنین سد را شکستیم و موانع را برداشتیم؛ البته الآن مشکلات دیگری داریم؛ زیرا آنها که رفتند همه تشکیلات آنها غیر اسلامی و طاغوتی بوده؛ و ما احتیاج داریم که با زحمت زیاد این تشکیلات را به اسلامی برگردانیم. 🔹 بزرگتر از این، مشکلاتی است که برای ملتهای مسْلم و حکومتهاست. ملتهای مسْلم، که در بلاد مختلف منتشر هستند، در طول تاریخ، تبلیغاتی شده، تا بین آنها جدایی بیندازند. [برای‌] جدایی بین مسلمین، که در حدود یک میلیارد در اطراف عالم منتشر هستند. تبلیغاتی شده تا نگذارند وحدت کلمه ایجاد شود. این تبلیغات باعث شد که برادران را از هم جدا کردند، و ملتهای مختلف ساختند، و چیزهایی که در صدر اسلام مطرح نبود، مطرح می‌کنند تا جدا شوند و ضعیف شوند. 🔸 از این جهت که شما می‌خواهید اطاعت امر خدا را بکنید، نهی از منکر کنید، ، غلبه اجانب بر ماست. این منکر را باید نهی کنید. حکومتها را نهی کنید از مخالفتی که با هم دارند و با ملت دارند، و با دشمنان اسلام- که خدا فرموده مراوده نکنیم- محبت می‌کنند. الآن منکری بالاتر از این نیست که مصالح مسلمین را به خطر انداخته است. این همه شماست که می‌خواهید برای خدا کار کنید. همه ما باید این دشمنی را نهی کنیم، و را شعارمان کنیم. با وحدت، و بودن زیر پرچم «لا اله الا الله» پیروز می‌شویم. 🔺 (ره) 📆 1358/02/16 🔴 اراده تفرقه ؛ اراده شیطانی 🔸 امروز دو اراده در این منطقه با یکدیگر در تعارضند: یک اراده، اراده‌ی است؛ یک اراده، اراده‌ی تفرقه است. اراده‌ی وحدت، متعلّق به مؤمنین است؛ فریاد اتّحاد و اجتماع مسلمین از حنجره‌های بااخلاص بلند است و مسلمانها را دعوت میکنند به اینکه به مشترکاتشان توجّه بکنند؛ اگر این[طور] بشود و اگر این وحدت اتّفاق بیفتد، وضعی که امروز مسلمانها دارند دیگر به این شکل نخواهد بود و مسلمان پیدا خواهد کرد. 🔹 امروز شما ملاحظه کنید از منتهاالیه شرق آسیا در مسلمان‌کشی هست، تا غرب آفریقا در و امثال اینها؛ همه‌جا مسلمانها [کشته میشوند]؛ حالا یک‌جا به دست بودایی کشته میشوند، یک‌جا به‌ دست بوکوحرام و داعش و امثال اینها کشته میشوند. یک عدّه‌ای هم در این آتشها میدمند؛ و مثل هم هستند؛ همه، دولبه‌ی یک قیچی هستند؛ سعیشان این است که مسلمانها را به جان هم بیندازند؛ این پیام اراده‌ی تفرقه است که اراده‌ی شیطانی است؛ امّا پیام وحدت این است که اینها از این اختلافات عبور بکنند، در کنار هم قرار بگیرند، با هم کار کنند. 🔺 📆 ۱۳۹۵/۰۹/۲۷ محبوبه قربانی: وحدت❤ یه چیزی به ذهنم رسید نمیدونم چقد درسته وحدت به نظرم از خانواده شکل میگیره وقتی پدرو مادر با وجود اختلاف سلیقه و حتی اختلاف اعتقادی باز هم محبت شون به هم پا برجاست نشانه وحدته توی جامعه هم با وجود اختلاف سلیقه های سیاسی و مذهبی باید وحدتمون حفظ کنیم
Moheb: چه بحث جالبی من بخاطر زندگی تو مشهد فراوان فراوان فراوان برخورد داشتم با افرادی که کلا شیعه ها رو هم به دو قسمت تقسیم کردند. وحدتی، برائتی حتی بچه هاشون طوری هستن که وقتی میگی نقاشی بکش معمولا نقاشی حضرت زهرا علیها سلام در برابر خلیفه ی دوم رو می کشند. واقعا بعضی وقتی ها آدم قلبش می گیره تو جمع این افراد. اما جسارتا با احترام به تمام حرفهایی که زده شده خصوصا پیرو صحبت‌هایی که از رهبر عزیز گذاشته شد،عرض کنم خیلی از ماها هم واقعا کم کاری داریم طوری که اصلا شاید خیلی از بچه هامون اسم خلفا رو نشنیدن و اصلا اون حس بغض نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام تو دلاشون نیست. بنظرم اینکه رهبر فرمودند نه شیعه سنی بشه نه سنی شیعه خیلی نکته ی ظریف ودقیقی هست. من هیچ وقت یادم نمیره تو دانشگاه سر کلاس تاریخ تحلیلی وقتی استاد از یکی از دانشجوها پرسید شیعه هستی یا سنی گفت تشنن 🙈🙈🙈 بنظرم نه باید به این ور غش کرد نه به اون ور . وحدت وتقیه باید در بالاترین حد باشه ولی بچه ها مون هم ظلم هایی که به اهل بیت توسط خلفا شده رو باید بدونند. من خودم هیچ وقت تو مراسمات عمرشون و.... شرکت نکردم حتی مشهد وقتی رفته بودم یک هیئت خیلی خیلی معروف با یه مداح خیلی خیلی معروفتر وفهمیدم از طرف سید صادق شیرازی تامین مالی میشن نه غذاشون رو گرفتم نه دیگه شرکت کردم. ولی به بچه هام دقیقا داستان ظلم به حَضرت زهرا سلام الله علیها رو کامل توضیح دادم و تو خونه هم بهشون گفتم لعن کنید وگفتم نباید جایی غیر از خونه گفته بشه یه رازه بین خودمون. فاطمه عباسی: چه نکته جالبی گفتی خانم قربانی جان مرضیه راه چمنی: برای من لعن های زیارت عاشورا محل سوال بود در رابطه با وحدت بهاره خیرابادی: حاج آقا ثوری می گفتن همین که از خلفا اسم نبرده شده تو این دعا، علت وحدته مرضیه راه چمنی: مثلا جالبه که امام باقر علیه السلام تو دوره ای که امویان روی کارن علنی نام می بره و یزید و معاویه رو لعن می کنه اما خلفا رو نام نمی برند زهرا: مساله همینه مرصیه جان کاش جلسه جمعه رو می بودین وحدت اصلا تقیه نیس یک اصل مسلم دینی و اسلامیه. فاطمه عباسی: خب دیگه ببینید با اینکه اسامی یزید و عمرسعد و ابن مرجانه و معاویه صراحتا تو لعن ها اومده ولی آیا اسمی از خلفا آورده شده؟؟ همین خودش موید مطلب هست مرضیه راه چمنی: من فکر می کنم علاوه بر وحدت شاید منظور امام چیزی فراتر از خود خلفا بودن طریقه ی فکری اونها هم هست ولی اگه یک شیعه باشیم و هزاااار بار دور از ائمه همچین متنی رو که بیشتر یادآور اون ها باشه با این حجم بشنویم نزدیکی مذاهب خیلی سخت میشه بهاره خیرابادی: میشه گفت چون یزید و... صراحتا اصول و احکام رو علنی زیر سوال می بردن؟🤔 مرضیه راه چمنی: اما ریل گذاری رو اونها کردن، یزید نتیجه ی اون تفکره، زهرا: ببینین این نکته خیلی مهمیه خیلی شنیدیم که میگن امام حسین ع برای این‌ قیام کرد که یزید علنا شرابخواری و میمون‌بازی میکرد آیا اگر یزید این کارها رو علنا انجام نمیداد امام حسین ع باهاش دست بیعت میداد؟ علت اصلی قیام امام حسین ع این رفتارهای یزید بوده آیا؟ مرضیه راه چمنی: آیا یکی از علت هاش این نبود که قرارداد صلح امام حسن ع نادیده گرفته شد؟ بهاره خیرابادی: فکر نکنم😕 طبق سوال دوم و آزادی اندیشه تو صدر اسلام و همزیستی یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، میشه گفت اهمیت اولویت های جمهوری اسلامی بر اعتقادات فکری شیعه میچربه؟ مرضیه راه چمنی: مثلا کدوم خدماتشون؟ یا اگر خدماتشون باشه ولی شما بدونی یکی که کنارت نشسته هر روز یه زیارتی می خونه که خدای نکرده لعن ائمه توشه چطور می تونیم بهشون نزدیک شیم؟ مگر اینکه کلا باهاشون حرف نزنیم بهاره خیرابادی: اشاره به سوال آخر هم می دونیم که اهل سنت بزرگوار، احترام فوق العاده زیادی برای ائمه قائل هستن. و بیشتر تفاوت های این دو مذهب شیعه و سنی تو بعضی احکام شریعته و جسارت به ساحت حضرت زهرا رو مذموم می دونن حالا بحث امامت و معصومیت رو می تونیم چی بگیم؟ فاطمه جلمبادانی: سلام. منم توفیق داشتم 🤪چند سال پیش تو مراسم عید عمر خونه همسایه مامانم اینا شرکت میکردیم تازه کلی احساس ثواب میکردیم. همه رژ قررررمز میزدن و یه عروسک بد قواره هم شبیه عمر ساخته بودن و تخمه میشکستن هی پوستاشو تف میکردیم تو صورت عمر🙊 بحمدالله بعد از آشنایی با فضای بسیج و ...ب راه راست هدایت شدیم. از اون طرف ک بعضی کلا عادت ب افراط و تفریط دارند.اونسال های دور معلم ما می‌گفت عمر خیییلی خوب بوده و خییییلی ی اسلام خدمت کرده.البته بحث ایشون ب هیییچ وجه وحدت نبود حتی ایشون با خیلی از مظاهر و شعارهای اسلام هم مخالف بود مثلا می‌گفت اسم بچه هامو عربی انتخاب نمیکنم.چرا شما همه اسماتون عربیه؟؟؟.بلکه نداشتن یک نظام فکری درست و نداشتن تحلیل تاریخ بود. مریم برزویی: احسنت دوستان توجه به این نکته خیلی مهمه بی
این نظرتونو در مورد این بگید به نظر شما وحدت یه استراتژی هست یه جور تقیه هست یا اصل اسلامی هست بهاره خیرابادی: چون مطمئنا این همه اصرار بر وحدت، ظاهرنمایی نمی تونه باشه مرضیه راه چمنی: خوشحال میشم نظرتون رو در رابطه با قسمت دوم سوال هم بگید زهرا: امام حسین ع دربرابر تحریف قیام‌ کردن. اون تحریف چی بود؟ تبدیل خلافت به سلطنت. اینکه معاویه اومد حکومت رو وارثتی کرد. و این تحریف بود. یعنی اگر یزید نماز شب‌خون هم بود چون با این روال بر تخت نشسته بود امام‌حسین ع باهاش بیعت نمیکرد. ارجاعتون میدم به سخنرانی استاد قنبریان در این باره👇 ⭕️ هویت نهضت حسینی حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸ جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی ❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد خود نکرد؟! فرق ولایتعهدی با وصایت؟!۱ • ولایتعهدی پس از سلطنت و پادشاهی! کنار نهادن مردم و رضایت آنها در حکومت و تشریفاتی کردن بیعت ⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت تحت الحفظ در سلسله خاص و تبدیل خلافت به سلطنت و بیعت به تشریفاتی بی خاصیت! • ولایتعهدی بدعت بود؛ یزید فاسق گناه دیگر! از سال۵۲ مساله ولایتعهدی شروع شد و انواع ترفندها برای تحقق آن انجام شد۲ عبدالرحمن بن ابوبکر به امویان گفت: تریدون ان تجلوها هرقلیه کلما مات هرقل قام هرقل! امام مجتبی(ع) در عهدنامه قید کرد معاویه کسی را جانشین خود نکند! • ابوالاعلی مودودی در الخلافه والملک ص۹۵ به مساله پادشاهی معاویه و ولایتعهدی یزید پرداخته • ابن خلدون در فصل ۲۸ از باب سوم مقدمه به تبدیل خلافت به سلطنت و در فصل ۳۰ به ولایتعهدی پرداخته و آنرا لازمه سلطنت شمرده و مصلحت اندیشانه توجیه کرده! ❗️ شبهه وصایت! ❓امامت و وصایت هم فرزند جای پدر است! چه فرقی با ولایتعهدی دارد؟ - امام من عندالله، حقیقتی که بسیاری از ابعاد آن غیب است و چاره ای جز بیان و معرفی خداوند نیست. - اما حکومت آن امام به زور و غلبه و از طریق سلطه و انتقال قدرت حاکم قبل نیست، بیعت آزادانه مردم را دارد... ⬅️ وصایت + بیعت آزادانه = عملا راه تجدید رضایت مردم و ماندن یا نماندن حکومت ها (بخلاف ولایتعهدی) ❗️ شبهه ولایتعهدی امام رضا(ع) ❓اگر بدعت است چرا امام رضا(ع) پذیرفت؟! - هم زور در کار بود و پذیرش اختیاری نبود - هم دیگر آن وجه دینی (که بدعتش میکرد) برایش نمانده بود و همه بعنوان سلطنت و ولایتعهدی قبل از اسلام در ایران و روم می فهمیدند نه راه اسلام برای حکومت! بیان شهید مطهری: http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471 * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید! ....................... ۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3246 ۲.بیشتر را اینجا بخوانید: http://ensani.ir/fa/article/45732 ☑️ @m_ghanbarian بهاره خیرابادی: کجا؟ مرضیه راه چمنی: من فکر می کنم طبق رفتار امام علی ع در اون برهه باید وحدت یک اصل باشه، تو همون جایی که پرسیدم کدوم خدمات صحابه که فکر می کنم صحابه اشتباه باشه خلفا بهتر باشه زهرا: احسنت مراجعه به عملکرد ائمه ع در این مورد خیلی راهگشاست بهاره خیرابادی: یعنی حکومت اسلامی از مسیر خودش خارج شده بود. و می دونم که مواضع هر معصوم در زمان خودش اقتضای زمان بود. یعنی اینطور نبوده که امام علی علیه السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام وحدت رو حفظ کرده باشن و امام حسین علیه السلام بخواد به همش بزنه، ۱. چون این شایعه اون موقع مطرح بود که امام حسین علیه السلام دارن وحدت مسلمین رو خراب می کنن ۲. خیلی از کسانی که با امام درگیر شدن معتقد به منش پدرشون بودن، چون مرکز خلافتشون بود دیگه Moheb: ببخشید جسارتا تو روایت داریم اون دوتا اصلُ کلِّ شر بعد با این وجود میشه قائل شد که خدمت کردن؟ من که اصلا به چنین چیزی اعتقاد ندارم که خلفا خدمت کردن. من به اصل تولی و تبری قائلم بهاره خیرابادی: می تونیم بگیم این وحدت و تقابل افکار تا زمانی که تو ریل حفظ مسیر حکومت اسلامیه قابل قبوله؟ یا چی؟ Moheb: بله دقیقا امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به خلیفه ی دوم مشورت می دادند و در امور حکومتی و.... اما بعد از هر نماز هم لعن داشتند. زهرا: کاش جلسه جمعه رو می بودن دوستان تصور ما از اهل سنت چیه؟ اهل تسنن اینقدررررر گروههای مختلف و فرق مختلف دارند که بعضیاشون با همدیگه کللللللی اختلاف دارن و حتی با هم درگیرن. ولی ما چون بی اطلاع هستیم میگیم مثلا سنی‌ها اینجوری هستن و اونجوری نیستن بدون اینکه متوجه اون تفاوتها باشیم. این اطلاعات رو بریم دنبالش تا بتونیم دقیقتر حرف بزنیم. توی جلسه جمعه کللللی درباره این تفاوتهاشون صحبت شد که تا حالا هیچ کدوم نشنیدیم. مرضیه راه چمنی: من هم به خدمت قائل نیستم خانم خیرآبادی گفتن خدمات Moheb: ببخشید زهرا شایانیان: سنی ها حضرت علی رو قبول دارند و حتی ائمه بعد از ایشون رو منتها اون سه خلیفه رو قبل از ائمه نام میبرند در محرم عزاداری
میکنند و.. وهابی ها هستند که دشمن اهل بیت هستن متاسفانه هر شیعه جایی سنی رو میبینه شروع میکنه به توهین و این باعث میشه اگر هم حبی از اهل بیت در دلهاشون هست خدشه دار بشه مولا علی علیه السلام میفرمایند دودسته از مردم در قبال من گمراه هستن عده ای از حب زیاد که علی را خدا نامیدن و عده ای از بغض علی تو این آیه خداوند میفرماید مبادا کسانی که غیر از خدا رو میپرستند لعن کنید چرا که اونها از روی نادانی خداوند رو نعوذ بالله لعن میکنند .... حکم غیر مسلمانش اینه حالا بین مسلمانان این اتفاق افتاده و اگز مسلمانی از روی نادانی و بخاطر دیدن این مراسمات و لعن خلفا توسط شیعه به ائمه توهین کنه گناهش رو به گردن چه کسی مینویسن؟ { وَلَا تَسُبُّوا۟ ٱلَّذِینَ یَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ فَیَسُبُّوا۟ ٱللَّهَ عَدۡوَۢا بِغَیۡرِ عِلۡمࣲۗ كَذَ ٰ⁠لِكَ زَیَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمۡ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرۡجِعُهُمۡ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا۟ یَعۡمَلُونَ } [سوره اﻷنعام: ۱۰۸] زهرا: از بین همه پیامها این پیام شما خیلی مبنایی و دلنشین بود برام. وحدت رو از خانواده فامیل خویشاوندان دوستان محله منطقه شهر استان کشور و.... شروع کنیم مثلا حرکتهایی مثل پویش نذری بردن برای همسایه پویش نهضت احسان پویش سفره خویشاوندی پویش قهرمان خانه ما (روز پدر) پویش پرچم افتخار پویش از به (هدایای اربعین) پویش دست‌بوس مادر (اهدای دسته گل به مادران شهدا به نیابت از فرزندان شهیدشون در روز مادر) پویش کیک مهربانی (پختن کیک برای خانواده‌های نیازمند در عید غدیر) مادران میدان و جهاد تبیین و روشنگری پویش اطعام غدیر پویش افطاری ساده و هزارتا برنامه دیگه که در مادرانه انجام شده یک وجه مهمش ایجاد روح همدلی و اخوت و وحدت هست. بیاین از این زاویه وحدت رو ببینیم. مریم برزویی: دوستان به نظرم بیایم از بحثای تاریخی عبور کنیم چون اطلاعات و تسلط می خواد و متخصص در تاریخ که خب از ما برنمیاد. بیاین برگردیم به سوالات بحث گروهی😊 زهرا: ✅✅✅✅✅✅✅✅ بهاره خیرابادی: خیلی حیف که نبودم موافقم، این کنکاش های تاریخی خودش مساله آفرینه یاس کبود: دقیقا زدین تو خال وحدت بین مسلمین هم یه جورایی باید به همین نحو باشه به مشترکات نگاه کنن و گزک دست دشمن ندن Moheb: این آیه بنظرتون مصداقش کیه؟ انَّ الذین یوذون الله ورسولهُ لعنهم الله فی الدنیا والآخره واعدَّ لهم عذابا مُهینا.سوره احزاب آیه ۵۷ بهاره خیرابادی: استاد پورازغدی میگن این حفظ وحدت یعنی همدیگه رو تکفیر نکنیم، فکر می کنم به اینکه چه چیزهایی بین ما مشترک هست باید بسنده کرد. ما مسمانیم و تو چهار اصل دینی مشترکیم 👌 زهرا: مثلا من حواسم باشه به اون فامیلم که مثلا عقاید و حجابش مثل من نیست دلم براش بسوزه وقتی که مریضه برم عیادتش وقتی که نذری دارم براش ببرم وقتی کار و گرفتاری داره برم کمکش جوری که باورش بشه من دوستش دارم من دلسوزش هستم اینجوری اگه یه جایی هم سر فلان قضیه اعتقادی یه مطلبی بهش گفتم یه تذکری راحت‌تر قبول میکنه چون به قول معروف از قبل برادری‌مو(خواهری‌مو) بهش ثابت کردم. ولی اگر کلا کاری به کارش و مشکلات و گرفتاری‌هاش نداشته باشم و فقط برم هی بهش تذکر بدم بنظرتون چه تصوری میکنه؟ بهاره خیرابادی: و مهمترین مسئله حفظ وحدت جهان اسلام در برابر کسایی هست که میخوان اسلام و مرام اسلامی نباشه
نرجس: باتوجخ به صحبتهایی که روز جمعه در مورد وحدت زده شد ، اول اینکه نامگذاری هفته وحدت به قبل از انقلاب برمیگرده، اون زمان هم رژیم برای تفرقه بین شیعه و سنی کارهایی انجام میدادن ازقبیل تبعید رهبر به ایرانشهر، اونها با تبعید یک عالم شیعه در منطقه سنی نشین میخواستن که سنی و شیعه را باهم درگیر کنند و... برعکس تصور رژیم حضور آقا در ایرانشهر تبدیل میشه به یکی از فصلهای مهم حرکت انقلابی د استان سیستان، از جمله اقداماتی که آقا انجام میدن به برکت رفت و آمدها وفضای اعتماد وصلح و صفایی که برقرار میکنن بین علمای شیعه و سنی، نامگذاری هفته وحدت بین 12 تا 17 ربیع، اینکار به نمادی از همبستگی ما در مقابل رژیم پهلوی تبدیل میشه. کتاب بر تبعید ماجرای تبعید آقا به ایرانشهر و سیره عملی ایشون تو اون شهر هست! مرضیه راه چمنی: من هر جای صحبت دوستان رو می خونم هی بحث تاریخی پیش میاد برام😁 در نتیجه سکوت می کنم پیروز باشید نرجس: این متنهایی که مینویسم همه برگرفته از صحبتهای محمد آبادی و مهاجر در روز جمعه هست. وقتی حرف از وحدت میزنیم باید بریم سراغ اشتراکات. مصداق بارز و اولویت دار برای جهاد تبیین، مسئله ی تعاملات بین شیعه و سنی در داخل و خارج کشور هست. جهاد تبیین : موانع برداشته بشه، موانع ذهنی، میدانی، عاطفی و... موانع شناختی که، در مورد مسئله وحدت وجود داره، یا درمورد حکم وحدت هست یا در مورد موضوعش یعنی شیعه و سنی، وقتی میگیک وحدت شیعه و سنی، ماهم درشناخت حکم مسئله داریم و موانع داریم هم در مورد شناخت موضوع که خود شیعه و سنی هست، مثلا وقتی میگیم نماز صبح واجب هست، هم باید نماز رو بشناسیم هم وجوب را، وقتی میگیم وحدت شیعه و سنی هم باید وحدت رو بشناسیم هم شیعه هم سنی. جمله شهید مطهری : اساس مشکل ما بین مسلمین و امت اسلام در مورد وحدت، اصل وجود اختلافات نیست، بحث، سوءتفاهماتی است که ما در مورد هم داریم، یعنی غیراز اصل اختلافات عقیدتی،. توهمات بیجایی داریم که این توهمات باعث میشه یه عده بیان روی اینها آتش افروزی کنند. فاطمه عباسی: خدا خیرتون بده که آموخته هاتون رو به اشتراک میگذارین زهرا: میتونین برای سوالات تاریخی‌تون که نیاز به تخصص و مطالعه هست رجوع کنین به اهلش‌. اساتید روز جمعه شماره‌هاشون رو دادن برای اینجور سوالات. تشریف بیارین توی خصوصی من تا براتون بفرستم و سوالاتتون رو بپرسید ازشون. نرجس: ببخشید اینجا آقایونش جا انداخته شد 🙈 خواهش میکنم عزیزم ،وظیفه اس مرضیه راه چمنی: مطمئنا این کار رو می کنم اما به این روند بحث انتقاد دارم، همین الان هر کدوم از مباحثی که از جلسه ای که دوستان شرکت داشتن گذاشته میشه جای بحث داره و کلی گوییه، این روند بحث ذهن حداقل من رو اقناع نمی کنه و خوندن بدون اینکه مورد بحث واقع بشه پایدار و عمیق نخواهد بود و به ما اضافه نمی کنه زهرا: ✅وحدت به نظر من اینکه علی رغم تمام اختلاف نظرها و سلیقه ها در یک جبهه برای یک هدف مشترک تلاش کنیم ، ممکنه این وسط یه سری راهکارها متفاوت باشه ولی با گفتگو میشه به یک راه مشترک رسید تا به اصلی که براش تلاش میکنیم خدشه ای وارد نشه و انقدر این وحدت با اصل محبت محکم شده باشه که هیچ قدرتی از بیرون نتونه بهش ضربه بزنه ، اینکه حفظ وحدت با چه کسانی جایز هست خیلی تخصص ندارم که نظر بدم ولی وقتی میبینم که اختلاف افکنی بین شیعه و سنی (اهل سنتی که محب اهل بیت هستن ) بازویی شده برای استکبار جهانی تا دین مارو مورد هدف قرار بده بیشتربه این باور میرسم که این وحدت باید حفظ بشه با عقل ناقص خودم هم از بچگی وقتی مجالس لعن عمر رو میدیدم به اصل تولی و تبری و در کنارش حفظ وحدت از متن زیارت عاشورا رسیده بودم اینکه باید بغض دشمنان اهل بیت رو داشت باشم‌اما همه ی اون بغض نباید علنی بشه چه دلیلی داشت که حضرت علی با دست بسته سیلی خوردن حضرت زهرا روببینن و کاری نکنن آیا جز حفظ دین منظور دیگه ای بود ؟؟؟ زهرا: سلام خواهر گلم ببینین عناوین بحث و گفتگوی امروز مشخصه و صرفا وحدت شیعه و سنی هم منظورمون نیست. بررسی تاریخی ماجراهای خلفاء و شیعه و سنی توی عناوین بحث امروز نیس و ما نه قصد پرداختن به زوایای تاریخی این قضایا رو داریم و نه علم و تخصصش رو داریم چون مطرح کردن بعضی قضایا بدون تسلط به تمام جنبه‌های تاریخی فقط در ذهن مخاطب شبهه ایجاد میکنه و ما رو هم از هدف اصلیمون دور میکنه ولی میتونیم کسانی مثل شما خواهر بزرگواری که دنبال ریشه‌های تاریخی این قضایا هستید رو ارجاع بدیم به متخصصین این امر. امیدوارم تونسته باشیم از این طریق به شما خواهر عزیزمون❤️ کمکی کرده باشیم.😘 مریم برزویی: درسته برای همین وقتی رهبر انقلاب به بحث وحدت می پردازن نقاطی که لازمه مورد توجه باشه تو این بحث رو روشن می کنن برامون. و افرادی رو هم که می‌خوان تو بحث شیعه و سنی مباحث تاریخی مطرح کنن، توجه میدن که مدل بحث تاریخی تون مهمه ک
ه زمینه دو دستگی بوجود نیاره. ببینید ما قرار نیست تاریخ مون رو منکر بشیم یا هویت مون رو. نه برا همین تطهیر یا تکفیر خلفا جاده ی وحدت نیست و نباید بهش ورود کرد. نوع پرداخت به تاریخ در بحث شیعه و سنی متفاوته و باید مورد توجه قرار بگیره. و چون موضوع بحث امروز نیست، می تونیم با مراجعه به بیانات رهبری و اساتید به مدل درست برسیم إن شاء الله 😊🌹 کریمان: سلام و خداقوت به همگی دوستان🌺 بنده هم توفیق پیدا کردم و جمعه در جلسه "وحدت به کدام قرائت" حضور داشتم. جلسه خیلی خوبی بود، بااینکه واقعا نیاز به جلسات بیشتری دراین موضوع وجود داشت، ولی برآیندش برای خود من این بود که : وحدت و یکپارچگی، یک مساله ساده و موقتی نیست. اهمیت قدرت کل دنیای اسلامه. حالا انگار بهتر میفهمم دلیل ٢۵سال سکوت امیرالمؤمنین و خانه نشینی ایشون چی بود. دلیل سکوت ایشون در ماجرای سقیفه و فدک خانم فاطمه زهرا سلام الله علیه. ما واقعااااا درباره اهل سنت دچار سو تفاهم هستیم و هیچی از عقاید اونها نمیدونیم. و متاسفانه تا یه موضع گیری ازینها میبینیم، فوری شروع به مرزبندی میکنیم و اونها رو متهم به وهابی بودن و داعشی بودن میکنیم. در حالیکه خود پیامبر سلام الله علیه و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان خودشون هم سفارش به وحدت بین مسلمین داشتند. این قضیه فقط مربوط به شیعه و سنی نیست. شما به روابط خودمون نگاه کنید. تا یه دختر بدحجاب یا یه پسر با لباسای عجق وجق میبینیم، فوری با نگاه ملامت آمیز و عاقل اندر سفیه بهشون نظر میکنیم و بنظرمون این آدما اصلا دین ندارند. درواقع خودمون رو بهشتی میدونیم و اینهارو جهنمی. این نکته ای هست که کمتر بهش اهمیت دادیم و هیچوقت فکر نکردیم که اون دختر و اون پسر، همون خواهر و برادر توی خونه ماست. حالا اون خونه رو کل دنیای اسلام درنظر بگیرین و اون دختر و پسر رو اهل تسنن یا مذاهب دیگه. اساتید روز جمعه میگفتن ما متاسفانه هنر پیدا کردن اشتراکات دینی رو نداریم. چنتا فیلم نشون دادن از یک امام جمعه در عربستان سعودی که ایشون با حرارت و عشق از مظلومیت اهل بیت علیهم السلام میگفتن و اشک میریختن. باور کردنی نبود برای خودم. آخه عربستان سعودی رو با وهابیت میشناسیم. نرجس: بله ، در واقع اومدن گروههای اهل سنت رو تاحدودی معرفی کردن که اگه صوتهاشون گذاشته بشه بهتره که ماهمه رو به یه چشم نبینیم و تو جبهه ی دشمن قرار نگیریم و از این ظرفیتها استفاده کنیم عدم شناخت این اسامی و مذاهب اهل سنت باعث شده که ما همه رو یجور ببینیم،. مثلا وهابیت دغدغه اش چیه؟ اینه که مفهوم شرک و ایمان رو جابجا کنه و عقاید ما و اهل سنت را اصلاح کنه توی چهارچوبی که خودش معتقده ولی مثلا اخوان المسلمین دغدغه اش ساخت یک تمدن نوین اسلامیه، جامعه سازیه، شبیه دغدغه ما توی انقلاب اسلامی، متاسفانه با اخوان المسلمین هم نمیتونیم کنار بیایم چون فکر میکنیم داره با تفکرات وهابی جلو میره، یا مثلا وهابیت با زیارت و نذر و توسل و.. مشکل داره ولی صوفیها به شدت اهل زیارت و توسل و نذر و.. و مثلا زیارت امام رضا که میرن مرتبه مرتبه جلو میرن و خیلی مراتب و.. دارن و توی پاکستان که جمعیت کلش بالغ بر 200 میلیونه 160 میلیونش صوفی هستن و جمعیت تکفیری حتی به میلیون هم نمیرسه، میگفتن ما و حتی روحانیون و.. باید این شناخت رو داشته باشن و از این ظرفیت برای وحدت استفاده کنن، مثلا وهابیت داره اونا رو میزنه با رسانه و.. ماهم که اطلاع نداریم اونارو میزنیم و... ما باید ببینیم دسمن تو چه خطیه تو زمین اون بازی نکنیم،. با تمام تفاوتهایی که توی اعتقادات و... داریم باید از این تشابهات استفاده کنیم و بی هنر نباشیم. و این موضوع توی بحثهای دیگه هم همینه توی خط دشمن و زمین دشمن نباید بیفتیم حتی با انتقاداتی که به نظام وارده و.. باید بدونیم کی و چجوری مطالباتمون رو بگیم. محبوبه قربانی: اینکه گفتین چطور میشه در عین ابراز عقیده وحدت هم حفظ بشه و اختلاف به وجود نیاد خیلی جای کار داره مثلا چن شب قبل یه دختر خانم حدود ۱۳ ساله رو دیدم تو خیابون که نیم آستین بود جلو رفتم با مهربونی(انگار خواهرمه) بهش گفتم گلم کاش آستین بلند بپوشی دستای قشنگت پوشیده بشه طفلی گفت بخدا خودمم دوس ندارم اینجوری بیام بیرون یه دفعه بهمون زنگ زدن که مادر بزرگم حالش بده منم لباس مناسب نشد بپوشم و گفت ببخشید! بهش گفتم چرا از من معذرت خواهی میکنی عزیزم که سریع رفت(حس کردم ترسید به خاطر رویداد های اخیر و تصور ذهنی که فضای مجازی از باحجاب ها ساخته براش) اون لحظه واقعا دلم به حال خودش می سوخت که بهش تذکر دادم نه برای اینکه مشکل حجاب کل جامعه رو حل کنم،اما متاسفانه بعضی هامون اینقدر عملکردمون ضعیفه که بیشتر بچه ها رو دین گریز میکنیم این خودش داره وحدت رو در کوچیکترین سطح خودش یعنی خانواده از بین میبره و وظیفه ماست که چطور عمل کنیم که اگر وحدت آفرین نیستیم لا ااق
ل تفرقه افکن هم نباشیم فاطمه عباسی: 🔰 مراد از وحدت، اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: باید برویم به سمت عملی شدن . حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir فایزه: مراد از وحدت،وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است.... یاس کبود: انچه باعث اختلافات و کمرنگ شدن وحدت بین اهل سنت و برادران شیعی میشه، اظهارات و تفکرات بعضی از علمای اهل تسنن، دربارۀ نسبت شهادت حضرت فاطمه(س) با وحدتِ که: قابل باور نیست که شیر خدا و فاتح خیبر، از حریم خود دفاع نکرده و در عوض، بارها به خلفا کمک هم کرده باشه. با وجود دشمنان و چالش‌های مشترک، طرح شهادت حضرت فاطمه(س) موجب تفرقۀ امت اسلامی‌ست و به کار بردن شهادت، توهین به اهل‌سنتِ. وقتی علمای اهل‌سنت می‌بینند که افراد کم‌اطلاع، اهل‌سنت را دشمن اهل‌بیت(ع) می‌دونند، علیرغم میلشان مجبورند به این‌جور مسائل بپردازند. 🔻از بررسی کلام اونا برداشت می‌شه که: 1- تا آنجا که ایشان با اقامۀ ادلۀ مختلف، در مقام عدم پذیرش شهادت هستند، نمیشه به اونا خرده گرفت؛ چراکه دارند اعلام می‌کنند بر اساس تصویر اهل‌سنت از خلیفۀ دوم، اصلا نمیشه باور کرد اون موجبات شهادت دختر پیامبر را ایجاد کرده و اینگونه می‌خوان اتهام دشمنی با اهل‌بیت را از اهل‌سنت دفع ‌کنند. همچنانکه حق دارند گله کنند چرا که برخی شیعیان، به‌خطا، اهل‌سنت را دشمن اهل‌بیت(ع) می‌دونند و به‌ویژه در چنین ایامی، ساحت عمومی و حتی بعضا در و دیوار مساجد اهل‌سنت را محل عقده‌گشایی و هتاکی به اهل سنت و مقدساتشون می‌کنند. 2- اما اینکه عقیده به شهادت حضرت فاطمه(س) توهین به اهل‌سنتِ، و برای حفظ وحدت، نباید مطرح بشه، ربط منطقی به نکتۀ اول نداره؛ چرا که وقتی قاطبۀ شیعیان با ادلۀ روایی و تاریخی، به شهادت حضرت صدیقه(س) باور دارند، لازمۀ فرمایش اهل تسنن اینه که: «شیعه نباشید تا بتوانیم وحدت کنیم!» اما خود این، بزرگترین مانع عمومی شدن وحدتِ؛ چراکه دست برداشتن طرفین از عقاید اختصاصی‌شون، «انحلال» است، نه «اتحاد». 🔻وحدت یعنی در عین داشتن تمایزات، مشترکات را مبنای حیات جمعی مؤمنانه قرار بدیم. بلی؛ باب مناقشات مذهبی نیز همچنان بازِ ، اما نه در منظر عموم و در خطبه‌های جمعه یا منابر هیئات، بلکه در محافل علمی تخصصی. علمای بزرگوار، هم خودشان قلباً بپذیرند و هم برای مردم جا بندازند که اختلافات هویتی هزارساله مثل شهادت حضرت زهرا(س) یا عدالت صحابه، در کف جامعه با استدلال منطقی قابل حل‌ نیست و از سنخ اختلافاتیست که قرآن برطرف شدن آن را به قیامت حواله می‌ده (سجده/25). شیعه و سنی باید یکدیگر را در اینجور مسائل، معذور بدارند و مراقبت باشن که جوری شیعه‌گری و سنی‌گری نکنن که بر هویت اسلامی در برابر جبهۀ کفر سایه افکنده و اختلافات عقیدتی و تاریخی، ما رو از مسائل عینی امروز و سرنوشت مشترکمون غافل کنه. زهرا شایانیان: منظور این ایه کفار هستند من برداشتم رو گفتم ممکنه تفسیدر آیه و بطن ایه فراتر باشه یکه نکته اخلاقی که از آیه گرفتم اینه که توهین کردن باعث میشه فرد جاهل به مقدسات شما از روی جهل توهین کنه بله .خود سنی ها براین اعتقاد هستن که مسلمان کسی است که بگوید اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله جانا سخن از زبان ما میگویی من انقدر که به اطرافیانم گفتن این نحوه امر به معروف غلطه منظورم توپیدن به بی حجاب و بد حجاب هست تاوقتی خواهری و برادریتو ثابت نکردی چجور بفهمه تو دلسوزش هستی و تذکرت از روی دلسوزیه بماند که اکثرا از روی عصبانیت از زیر پا گذاشته شدن امر الهی تدکر میدن نه دلسوزی ولی این شیوه غلطه چون نه تنها جواب نمیده که برعکس عمل میکنه وقتی همدلی باشه تو گرفتاری ها تو بیماری و حتی شادی ها تو یه لبخند ساده زدن خیلی بهتر میشه اسلام و زیبایی هاشو به دنیا نشون داد یک وجهه اسلام و مسلمانی وحدتی است که بین مسلمان هاست چون در اسلامه که رسیدگی به همسایه انقدر تاکید شده رسیدگی به یتیمان و فقرا و ... تاکید شده در هیچکدوم گفته نشده دینش رو ب
پرسید حال بین شیعه و سنی که هردو مسلمانند این اتفاق می افته که دشمن از هر فرصتی برای تفرقه استفاده میکنه چون از وحدتشون میترسه Moheb: خیلی ببخشید چون بحث علمی هست جسارتا هر کسی حق برداشت شخصی از آیات قرآن رو نداره چون تفسیر به رای میشه. اگه تفسیری که فرمودید همراه با روایت هست با کمال میل قبول می کنم والا با عرض پوزش نمی پذیرم.🙏🙏🙏 خانم پاکدل خدا رحمت کنه همسرتون رو و روحشون غریق رحمت آمرزش و مغفرت و رضوان الهی شود.🖤🖤🖤🖤 ان شاءالله خداوند به شما صبر عنایت بفرماید. زهرا شایانیان: کتاب شب های پیشاور یا خلاصه اش شهابی در شب پر از سوال و جواب های سلطان الواعظین شیرازی با چهل نفر از بزرگان اهل سنت هست که بدون هیچ توهینی به دو طرف نوشته شده و به تمامی موارد اختلاف شیعه و سنی پرداخته سلطان الواعظین در این مناظره از احادیث مورد قبول اهل سنت دلیل و مدرک میاره و در اخر موجب شیعه شدن چندتن از علمای اهل سنت میشه بین شهدای مدافع حرم ما شهید سنی کم نداریم که از افغانستان و .. برای دفاع از حرم حضرت زینب اومدن سوء تفاهم نشه عزیزم من ایه رو فقط برای نکته اخلاقیش گذاشتم نه قصد تفسیر و نه علمش رو دارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمان : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ موضوع: امروز همه مسئولیم 🏴 پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز 🔻 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا میدارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله. 🔺 اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۵ آبان ۱۴۰۱ ✅ برداشت شما از واژه ید واحده چیه و مصداق دستان آتش افروز رو چه کسانی میدونید؟ ✅ به نظرتون نقش ما در این پازلی که حضرت آقا در اون آحاد جامعه رو مسئول دونستن چی هست؟ ✅ با چه ترازی میتونیم این نقش رو پیدا کنیم که مصداق درست کردن ابرو و کور کردن چشم نشیم؟ ✅ چطور میتونیم ید واحده ای بشیم در برابر دستان آتش افروز؟ دوستان عزیز، چنانچه برای بحث گروهی پیشنهاد ِموضوع دارین با آیدی زیر در میون بگذارین.👇 https://eitaa.com/Horeza909498 ضمنا مطالب گفتگوی مادرانه در این کانال آرشیو میشوند: آرشیو گفتگوهای مادرانه https://eitaa.com/goftogu