eitaa logo
گلبانگ سربلندی
394 دنبال‌کننده
251 عکس
24 ویدیو
12 فایل
این کانال توسط اینجانب ( علی رضا مهران فر) در راستای همفکری و پاسخ به نیازها و سؤالات و ارائه مباحث فکری، فرهنگی و دینی ایجاد شده است؛ به خصوص برای اهالی دانش و فرهنگ و تعلیم و تربیت. ایدی جهت ارتباط @Alirmehr
مشاهده در ایتا
دانلود
آئینه عمر - 25 مرداد 1403 مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» فیلمی درباره‌ اندیشه و آثار منوچهر صدوقی سها https://tv4.ir/episodeinfo/431854
〽️حضور نوۀ دکتر مصدق در دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد 🔸محمود مصدق: دولت‌های آمریکا و انگلیس با ایجاد تفرقه، اختلاف، بدبینی و با به‌کارگیری نفوذی‌های داخلی، دولت مردمی مصدق را سرنگون و ۲۵ سال بر نفت ایران سلطه یافتند. 👇 🇮🇷🇵🇸📡 https://eitaa.com/ghonsho ┈┄┅═✾🍃🌺🍃✾═┅┄┈
یک بند کوتاه از مقدمه ممتاز و ممتع استاد صدوقی‌سها بر کتاب « دروس الفلسفة» امام زنجانی در تثبیت جایگاه فلسفه اسلامی و رد مستدل ادعاهای واهی مستشرقان درباره فلسفه اسلامی جالب این که هنوز در ایران و سایر ممالک شرق نیز این سخنان واهی مستشرقان، توسط مستغربان ( تعبیر دکتر صدوقی سها درباره تابعان شرقی غربیان) تکرار می شود. https://eitaa.com/abdolkarimzanjani
🔵 در وصف اربعین و درس های پیدا و پنهان آن اربعین حسینی، روزی است که پس از گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، یاد و خاطره‌ی قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارش در برابر ظلم و بی‌عدالتی زنده نگه داشته می‌شود. این روز، نمادی از ایثار، فداکاری، عدالت‌خواهی و عشق به حقیقت است و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا در این پیاده‌روی عظیم شرکت کنند و پیام عاشورا را به جهانیان منتقل کنند. درس‌های پیدا: ▫️ ایستادگی در برابر ظلم: عاشورا و اربعین نمادی از مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است. امام حسین (ع) به ما آموخت که حتی در مقابل قدرت‌های بزرگ و ظالم باید ایستادگی کرد و از حق و حقیقت دفاع کرد. ▫️ عزت و شرافت انسانی: واقعه کربلا به ما نشان داد که عزت و شرافت انسانی از جان ارزشمندتر است. امام حسین (ع) با ایثار خود، نشان داد که چگونه باید در راه حفظ عزت و کرامت انسانی تا آخرین نفس ایستادگی کرد. ▫️ وفاداری و تعهد: یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا با وفاداری و تعهد به امام خود، درس بزرگی از ایمان و ارادت به راه حق را به ما آموختند. این وفاداری تا امروز الگوی پیروان حقیقت است. ▫️ ایثار و فداکاری: امام حسین (ع) و یارانش در عاشورا با فدا کردن جان خود، به ما یاد دادند که برای تحقق عدالت و برپایی حق، باید از مال، جان و هر آنچه داریم، بگذریم. درس‌های پنهان: ▫️ وحدت و همبستگی: اربعین حسینی فرصتی است تا مسلمانان و آزادگان جهان فارغ از تفاوت‌های قومی، ملی و مذهبی در کنار هم جمع شوند و یکپارچه پیام عدالت و مقاومت را به جهان مخابره کنند. ▫️ استقامت و تحمل سختی‌ها: مسیر پیاده‌روی اربعین که زائران طی می‌کنند، نمادی از تحمل سختی‌ها و استقامت در مسیر حقیقت است. این مسیر، به ما یادآوری می‌کند که راه رسیدن به اهداف بزرگ نیازمند صبر و استقامت است. ▫️ ارتباط معنوی و بازگشت به خویشتن: اربعین فرصتی برای بازنگری در زندگی و تقویت ارتباط معنوی با خداوند و اهل بیت (ع) است. این پیاده‌روی، سفری درونی نیز هست که فرد را به تأمل و تفکر در مورد ارزش‌های اخلاقی و انسانی وا می‌دارد. ▫️ خدمت به دیگران و مسئولیت اجتماعی: در طول مسیر اربعین، خدمتی که زائران به یکدیگر می‌کنند، نشان از اهمیت کمک به هم‌نوعان و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی است. این درس، ما را به یاد وظیفه انسانی و دینی‌مان در قبال دیگران می‌اندازد. ✅ اربعین حسینی، فرصتی برای یادگیری و بازخوانی درس‌هایی است که نه تنها در زندگی فردی بلکه در جامعه و تاریخ بشری نیز اهمیت فراوانی دارند. این روز، یادآور مسئولیت ما در برابر حق و حقیقت و دعوت به مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.موسی آقایاری @howzavian_zanjan
به نام خدا : دین اسلامی باتعالیم فطری و اصول اجتماعی و آدابش و احترام به عقل و رعایت نوامیس طبیعی ( طبیعت و غریزه انسان) و در نظر گرفتن تساوی مردم در قبال قانون الهی - با امضای شرافت مخصوص عرب به عنوان ستون اسلام- و ابتنا بر فضیلت انسان بر اساس کمالات نفسانی و پرهیزگاری نه ویژگی‌های نژادی، و هدف قرار دادن سعادت مزدوج ( سعادت دین و دنیا) و واجب نمودن اصل شورا و صداقت و راستی و وفای به عهد و وعد... پیروزیی را کسب کرد که در تاریخ عالم نظیر ندارد. عقل‌ها و جان‌ها را آزاد کرد و تقلیدهای کور را نابود کرد و امت عربی را از بندگی نسل‌ها آزاد نمود و انسانیت را بر اساس روشی مترقی که متناسب با کرامت و جایگاه انسان بود بنا نهاد و امت‌ها را بدان طریقه – که چاره‌ای جز به پا داشتن آن نیست- فراخواند. به این وسیله امت‌هایی را از حضیض جهالت و ظلمت ضلالت به قله شرافت و مرتبه سعادت در دنیا و آخرت بالا برد. قلب‌هایی را که از حقد و ناخالصی و کینه و حب خون‌ریزی پر بود به قلب‌هایی تبدیل کرد که به نور الهی روشن شده و به رحمت حق، انفتاح و گشایشی برای آن حاصل شده است. در صدر اول، امتی واحد از قومیت‌های مختلف تاسیس نمود و موجبات اختلافی را که به جنگ و نابودی می‌انجامید از میان برداشت و بر فراز آنان روح روابط اسلامی را سایه افکن نمود که بر اساس قاعده وحدتی بود که اجزای آن همیار هم بودند و نظام حق و نظام اجتماع بر آن استوار، و آن روابط وجودش را از بالاترین مبادی اجتماعی انقلابی ( مردم سالاری) گرفته که قرآن این معجزه جاوید آورده است... 💠💠💠💠 https://eitaa.com/abdolkarimzanjani 💠💠💠💠
ترجمه‌ای آزاد از مقاله کوتاه « النهضة الحسینیة بواعثها و نتائجها» از امام زنجانی مطبوع در مجله « الغری»، نجف اشرف، ۱۹۴۲م، ش۸۷, ص۱۳۷_۱۳۹
به نام خدا : دین اسلامی باتعالیم فطری و اصول اجتماعی و آدابش و احترام به عقل و رعایت نوامیس طبیعی ( طبیعت و غریزه انسان) و در نظر گرفتن تساوی مردم در قبال قانون الهی - با امضای شرافت مخصوص عرب به عنوان ستون اسلام- و ابتنا بر فضیلت انسان بر اساس کمالات نفسانی و پرهیزگاری نه ویژگی‌های نژادی، و هدف قرار دادن سعادت مزدوج ( سعادت دین و دنیا) و واجب نمودن اصل شورا و صداقت و راستی و وفای به عهد و وعد... پیروزیی را کسب کرد که در تاریخ عالم نظیر ندارد. عقل‌ها و جان‌ها را آزاد کرد و تقلیدهای کور را نابود کرد و امت عربی را از بندگی نسل‌ها آزاد نمود و انسانیت را بر اساس روشی مترقی که متناسب با کرامت و جایگاه انسان بود بنا نهاد و امت‌ها را بدان طریقه – که چاره‌ای جز به پا داشتن آن نیست- فراخواند. به این وسیله امت‌هایی را از حضیض جهالت و ظلمت ضلالت به قله شرافت و مرتبه سعادت در دنیا و آخرت بالا برد. قلب‌هایی را که از حقد و ناخالصی و کینه و حب خون‌ریزی پر بود به قلب‌هایی تبدیل کرد که به نور الهی روشن شده و به رحمت حق، انفتاح و گشایشی برای آن حاصل شده است. در صدر اول، امتی واحد از قومیت‌های مختلف تاسیس نمود و موجبات اختلافی را که به جنگ و نابودی می‌انجامید از میان برداشت و بر فراز آنان روح روابط اسلامی را سایه افکن نمود که بر اساس قاعده وحدتی بود که اجزای آن همیار هم بودند و نظام حق و نظام اجتماع بر آن استوار، و آن روابط وجودش را از بالاترین مبادی اجتماعی انقلابی ( مردم سالاری) گرفته که قرآن این معجزه جاوید آورده است... 💠💠💠💠 https://eitaa.com/abdolkarimzanjani 💠💠💠💠
به نام خدا : گفته شد که اسلام مطابق فطرت و عقل و طبیعت انسان و بر اساس مساوات و برای رسیدن به سعادت مزدوج، با ابتناء بر برتری به نسبت تقوا و کمال، قیام کرد و در آزادی عقول و نفوس وانهدام تقلیدهای کور جاهلی، با توجه به کرامت انسان، از جامعه‌ای مملو از حقد و نفرت و خونریزی و تفرقه، جامعه‌ای متعالی ساخت و توفیق بی‌نظیری به دست آورد. این روند پیشرفتگی ادامه داشت تا حاکمیت دیکتاتوری اموی پدید آمد... و سقوط و مشکلات و رنج‌ها پدیدار گشت و این استبداد تا عقاید خصوصی افراد را در برگرفت. هوای نفس جای حکم دین و قرآن و سنت را گرفت وحکومت اموی حتی مدنیت و انسانیت را منکوب نمود و جمود و خیانت و رذیلت‌هاباب گشت و تعصبات و اوهام پررنگ شد و عقل و اندیشه به محاق رفت و در این بین حتی عربیت نیز به شدت لکه دار شد. معاویه بر خلاف غیرت عربی و سنت، زیاد را فرزند معاویه نامید و زیاد کتابی در بدی‌های عرب نوشت و هر تهمت و عاری را بدیشان منتسب ساخت و این کتاب به لغات اروپایی ترجمه شد و تاریخ عرب را تا امروز تاریخ ننگ و عیب و عار کرد.... 💠💠💠💠 https://eitaa.com/abdolkarimzanjani 💠💠💠💠
❇️ طرح آموزش آیات الاحکام ❇️ 🌟 آیات الاحکام که به فقه القرآن نیز مشهور است، به مجموعه‌ای از آیات قرآن که در بیان احکام شرعی نازل شده یا فقیه از آن آیات، برای استنباط حکم شرعی استفاده می‌کند، گفته می‌شود. 💥 مؤسسه دارالقران الکریم زنجان برگزار می کند: دوره آموزش آیات الاحکام توسط استاد معزز، حجت الاسلام و المسلمین حاج علیرضا مهرانفر علاقه مندان جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: https://survey.porsline.ir/s/hNSiAi1y و یا با شماره تلفن ۰۲۴۳۳۴۴۹۹۴۴ تماس حاصل فرمایند. مهلت ثبت نام: ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۳ 🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟 💢 @darolquranzanjan
از نکات مهم این اتفاقات این است که اصلاً أموی ها عرب نبودند! و امیة خود از روم بود که عبد شمس او را به فرزندی گرفت. امیرالمؤمنین علی ع در این باره به معاویه می نویسند: و« لکن لیس أمیة کــَـهاشم و لا حرب کـَـعبدالمطّلب و لاابوسفیان کــأبی طالب و لاالمهاجر کــَــالطلیق و لاالصریح کــَـالصیق...» « اما نه امیة مانند هاشم است نه حرب مانند عبدالمطلب و نه ابوسفیان مانند ابوطالب ( یعنی پدر و جد و پدر جد ما هیچیک شبیه هم نیستند) و نه مهاجرین مانند آزادشدگان اند و نه خالص النسب با شخص دارای نسب الصاقی...» و معاویه هیچ پاسخی بدان نمی دهد.... 🔶🔷🔶🔷🔶 https://eitaa.com/abdolkarimzanjani
🔺 نگاره قدیمی مربوط به سال ۱۸۲۲ م، اثری از جیمز بیلی فریزر (نقاش، سیاح و جهانگرد اسکاتلندی) در سفر به ایران
قسمت_اول زنجانی در آثار خود مانند الفقه الأرقی و نیز در ابتدای رساله‌های فقهی و احکام، نوشته‌هایی چون: التعلیم فی الاسلام، التربیة الاسلامیة، الاخلاق الاسلامیة و برخی مقالات که البته اغلب در دسترس نیست الا این که این مطالب به صورت پراکنده در آثار موجود ایشان قابل دستیابی است. مهم‌تر از همه، ملاحظه زندگی و سیره عملی شیخ است که منبع بزرگی است در اخلاق عملی و ادب و تربیت و به این ترتیب نمونه عملی گفته‌ها و نوشته‌های زنجانی در خود ایشان در حد اعلی به ظهور می‌رسد. برخی از معاشران حضرتش، اخلاقیات ایشان را چنین بیان کرده‌اند: خلق کخلق الأنبیاء و رأفة فیها نسینا رأفة الآباء اخلاقی مانند اخلاق انبیاء دارد و مهربانیی که در آن، مهربانی والدین را فراموش می‌کنیم! در حضرتش هیچ گونه نفاقی ملاحظه نمی‌شد. از ظلمهای فراوان و بسیار زشتی که در حقش مرتکب شدند_که زبان از بیان آن می‌سوزد_ هرگز شکایت نکرد و همان‌ها چون به شیخ مراجعه می‌کردند، وی مشکلشان را حل می‌کرد اما بازهم هنگام رفتن می‌گفتند: راست می‌گویند که او جاسوس است! وگرنه چگونه مشکل ما را حل نمود! وقتی به ایشان گفتند که آثارشان را سرقت و به نام خود منتشر می‌کنند فرمود: اخلاص حکم می‌کند که ناراحت نباشم. بلکه خوشحالم که مطالبم مفید است و خوشحالم که زحمت اشاعه آن را می‌کشند! ادامه دارد... 💠♦️💠♦️💠 ♦️💠♦️💠♦️ https://eitaa.com/abdolkarimzanjani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزند برحق و خلف آقاسیدحسن نصرالله (حفظه الله تعالی)
راینهارت پیتر آنه دوزی یا دُزی- زادهٔ ۱۸۲۰- لیدن هلند- درگذشتهٔ ۱۸۸۳ خاورشناس - وی به زبان‌های عربی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی وایتالیایی تسلط داشت. در دانشگاه لَیدن ۱۸۴۴ مدرک دکتری دریافت کرد و از ۱۸۵۷ به‌طور رسمی استاد تاریخ آن دانشگاه گردید. به دلیل دلبستگی‌ای که به ادبیات شرقی، تاریخ و نیز زبان عربی یافته بود، ترجمه‌های چندی دربارهٔ تاریخ عرب و تاریخ آفریقا و ادبیات عرب به انجام رساند و او را نامور ساخت. - مهم‌ترین اثر او تا آن زمان، تاریخ مسلمانان است – او نزد مدیر دبیرستان با زبان عربی آشنا شده بود با ورود به دانشگاه مطالعات خود را در زبان عربی پی گرفت. همچنین نزد وایرز که هم‌زمان با کار استادی، مدیر بخش نسخه‌های خطی عربی کتابخانه لیدن نیز بود لذا با زبانهای عبری، کلدانی و سریانی هم آشناشد. در سال ۱۸۴۱ -مرکز مطالعات سلطنتی هلند برای نگارش بهترین مقاله دربارهٔ لباس‌های عربی زنانه و مردانه در ادوار و در کشورهای مختلف در ۱۸۴۳ جایزه این مسابقه دربین کشورهای اروپایی به دوزی که دانشجو بود، تعلق گرفت. دو سال بعد در ۱۸۴۵ این مقاله تبدیل کتاب و با عنوان فرهنگ مفصل اسامی لباس های عربی در آمستردام منتشر شد. همزمان استادش وایرز برای رساله دکتری دوزی موضوع تاریخ بنی عباد در نوشته‌های نویسندگان عرب ( بنی عبادمرای اندلس بودند)را برای دکتری ادبیات وی پیشنهاد کرد. در تابستان ۱۸۴۴ به آلمان شهر گوتا رفت که دارای کتابخانه غنی از نسخه‌های خطی عربی بود. در این کتابخانه به جلد سوم از کتاب الذخیره فی اخبار الجزیره دست پیدا کرد و آن را تصحیح نمود...ادامه دارد. https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
! ♦️مناعت طبع شریف رضی مؤلف نهج البلاغه زبانزد عام و خاص بود. از ابی محمد مهلبی، وزیر بهاءالدّوله نقل است که: 💠روزی به من خبر رسید که خداوند به سید رضی پسری عنایت کرده، فرصت را غنیمت شمردم و به بهانه این مولود به غلامان دستور دادم دو هزار دینار بر طبق بگذارند و آن را به رسم چشم روشنی برایش فرستادم. سید قبول نکرده و پیغام داد که:" لابد وزیر می‌دانند و اگر مطلع نیستند، بدانند که من از کسی صله قبول نمی‌کنم." به امید اینکه اصرارم ثمر بخشد دوباره طبق را فرستادم و گفتم: " این هدیه ناچیز را قبول بفرمایید و به قابله‌ها بدهید." وی دوباره آن را برگرداند و جواب داد: " قابله‌ها غریبه نیستند و رسم ما بر این نیست که بیگانگان به خانه ما رفت و آمد داشته باشند. آنها از بستگان خودمان می‌باشند و چیزی هم نمی‌پذیرند." برای بار سوم طبق را فرستادم و گفتم: " حال که خود قبول نمی‌کنید بین طلبه‌هایی که پیش شما درس می‌خوانند تقسیم کنید." چون طبق را آورده بودند استاد فرموده بود: " طلبه‌ها خودشان حاضرند!" بعد رو به شاگردان گفت: " هر کس به این پول¬ها محتاج است بردارد." در این هنگام یکی از آنان برخاست دیناری برداشت و قسمتی از آن را قیچی کرد و بقیه را سرجایش گذاشت. دیگر طلبه ها هم چیزی برنداشتند. شریف رضی پرسید: " برای چه این مقدار برداشتی؟!" او گفت: " شب گذشته هنگام مطالعه، روغن چراغ تمام شد و خادم نبود که از انبار مدرسه روغن بدهد، از بقال مقداری روغن چراغ نسیه کرده‌ام. حال این قطعه طلا را برداشتم تا قرض خود را بپردازم. ♦️✅♦️✅♦️✅ "https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
قسمت_دوم ظاهری بسیار آراسته و تمیز داشت و اظهار فقر نمی‌کرد و تا آخر عمر خانه‌ای از خود نداشت و در خانه‌ای محقر با اثاث اندک زندگی گذراند، اگر چه بسیاری از مردم و علما در اثر شایعات او را غرق در ثروت و نعمت می‌پنداشتند و گرچه به قول یکی از شاگردانش قدرت این را داشت که صاحب آلاف و الوف باشد. بسیار می‌شد که مبالغ هنگفتی به دست او می‌رسید و او حتی آن را دریافت نمی‌کرد و برای مصرف مورد نظر حواله می‌کرد و چنین بود رفتارش در برابر هدایای بزرگان و ... او مصداق « اشداء علی الکفار رحماء بینهم» بود. توجه بسیاری به جوانان داشت، و در برطرف کردن شبهات، صبر و حوصله فراوان و ید طولا وتلاش مضاعف داشت. او نه تنها به شبهات جوانان که به شبهات کسانی چون اقبال لاهوری در جلساتی در پاکستان ودر حضور وی پاسخ داده است که حاصل آن کتاب وحی و الهام و کتاب برهان امامت است. کتاب دروس فلسفه وکتاب تطور الفلسفة او در واقع پاسخی به شبهات غربی ها در مورد فلسفه اسلامی است. اراده‌ای سهمگین تر از کوه‌های استوار داشت. برخی از کسانی که اکنون از او سخن گفته و مطلب می‌نویسند جوانان دیروز و از شاگردان غیر حوزوی ایشان هستند. غیرت دینی کم نظیر دارد که مورد توجه کسانی چون محمد فرید وجدی صاحب دائرة المعارف و از دانشمندان اهل سنت قرار گرفته است. انصاف علمی مثلا در نقد فلسفه غرب و نگاه مثبت به پدیده ها از ویژگی های کم نظیر اوست. ادامه دارد... 💠♦️💠♦️💠 ♦️💠♦️💠♦️ https://eitaa.com/abdolkarimzanjani
قسمت_سوم علامه شیخ عبدالکریم زنجانی ره شخصی بسیار رازدار و کتوم است چنانچه انس و ارتباط ایشان با شیخ المشایخ العظام شیخ مرتضی طالقانی ره در سیر و سلوک عملی پس از چندین دهه توسط یکی از شاگردان قدیمی آشکار شد. و اما خود ایشان در این مورد نه ادعایی دارد نه اظهار فضیلتی نه نوشته خاصی! مگر مواردی بسیار اندک، مانند آنچه در رحلت استادش آخوند زاهد و سالک ملاقربانعلی زنجانی می‌سراید: دوش در « سهر» بودم، گفت ملهم غیبی بعد از او نماند الحـــق، شوکت مسلمانی سهر به معنای بیداری در سحر است و در این بیت اشاره ای هم به الهام غیبی دارد. کسی درباره او می‌نویسد(خلاصه): پاکی طینت و خوش نفسی او به اندازه ای است که کار خیر و خوبی‌ها او را جذب می‌کند و ملجأ بی پناهان و مظلومان و مصیبت زدگان مخصوصاً اهل علم است. وی در این راه سستی و رنجیدگی ندارد و گویی برای عزیزترین کس خود تلاش می‌کند و در عین حال می‌داند که فرد مورد نظر در گذشته با او بد کرده و از غیبت و تهمت و بهتان و افترا بر ضد او خودداری نکرده و با بدخواهان او دست همکاری داده است! ادامه دارد... https://eitaa.com/abdolkarimzanjani
آشنایی با کتابخانه یکی از حلقه‌های وصل به منابع پژوهش، کتابخانه است. آشنایی با نوع چینش کتاب‌ها و آشنایی با روش شماره گذاری آن برای پژوهشگر بسیار راه‌گشاست. از جمله منابع مادر و مهم هر پژوهشگر، معجمها ( معجم روایات بحار، معجم آیات قرآن، معجم موضوعات مثلا موضوعات بحار یا نهج البلاغه و ...) و فهرست‌ها و دایرة المعارف‌هاست. محل قرار گرفتن این کتاب‌ها معمولا در ورودی کتابخانه و محل مشخص و در دسترس است و در شماره گذاری کتاب‌های داخل قفسه‌ها نمی‌گنجد. پژوهشسرای علامه شیخ عبدالکریم زنجانی ره
🔊 اطلاعیه برگزاری جلسه «مصیبت نامه عطار نیشابوری» 🔰 جلسه شرح مصیبت نامه عطار نیشابوری با حضور دکتر قربان ولیئی (ادیب، شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه زنجان) روز چهارشنبه مورخ ۲آبان ماه، ساعت ۱۷:۰۰ در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود. 🔈 @adabizanjanpl