دوستداران ادبیات 🌹🌹🌹
اگر علاقهمند به مطالعهی شعرهای زیبا و پرمحتوای تکبیتی و دوبیتی هستید،
همراه ما باشید در کانال دوم ما:
#گلستانادبیات 💐💐💐
تمام اشعار، با ذکر منبع است.
لینک #گلستانادبیات
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
🌼🌼🌼🌼🌼
معرفی کتاب
فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی
این کتاب، اثر دکتر محمدجعفر یاحقّی است و مطالب آن، بیشتر بر اساس رابطهی موضوعات با قلمرو ادبیات فارسی بعد از اسلام و به ترتیب الفبایی مطرح شده است.
کتاب دکتر یاحقی، بر آن است تا به شیوهای تحقیقی و مستند به منابع و مدارک مربوط، نشان دهد که اولاً شعر و ادب فارسی، در ورای اشارات و رموز و مظاهر گوناگون، بر چه پشتوانهی سرشاری از اندیشه و ادراک تکیه دارد، ثانیاً روشن کند که درک ابعاد هنری و غنای فرهنگی آن، بدون اطلاع از این اشارات و کنایهها و اسرار و رموز، ممکن نیست.
چاپ دوم کتاب، در سال ۱۳۷۵ توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات سروش، در تهران و در ۴۷۱ صفحه منتشر شده است.
#معرفیکتاب
#فرهنگاساطیرواشاراتداستانی
#محمدجعفریاحقی
#کانالگلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنی از بوستان سعدی
در سخنچینی
ندیدم ز غَمّاز* سرگشتهتر
نگونطالع و بختبرگشتهتر
ز نادانی و تیرهرایی که اوست
خِلاف افکنَد در میان دو دوست
کنند این و آن، خوش دگر باره دل
وی اندر میان، کوربخت و خجل
میان دو کس آتش افروختن
نه عقلست و خود در میان سوختن
چو سعدی، کسی ذوقِ خلوت چشید
که او از دو عالم، زبان درکشید*
بگوی آنچه دانی سخن سودمند
وگر هیچ کس را نیاید پسند
لغات:
غماز: سخنچین.
زبان درکشیدن: از سخن بیارزش خودداری کردن.
کلیات سعدی، بوستان، باب هفتم در عالم تربیت، ص ۳۵۴ و ۳۵۵.
#بوستانسعدی
#سخنچینی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان کوتاه 📚📚📚
کارمند تازهوارد
مردی به استخدام یک شرکت بزرگ چندملیتی درآمد. در اولین روز کار خود، با کافه تماس گرفت و فریاد زد: یک فنجان قهوه برای من بیاورید. صدایی از آن طرف پاسخ داد: شمارهی داخلی را اشتباه گرفتهای. میدانی که تو با کی داری حرف میزنی؟
کارمند تازهوارد گفت: نه. صدای آن طرف گفت: من مدیر اجرایی شرکت هستم. مرد تازهوارد، با لحنی حقبهجانب گفت: و تو میدانی با کی حرف میزنی؟ بیچاره مدیر اجرایی گفت: نه. کارمند تازهوارد گفت: خوبه و سریع گوشی را گذاشت.
تو تویی؟ داستانهای کوتاه و شگفتانگیز، امیررضا آرمیون، ج ۱، ص ۴۲.
#داستانکوتاه
#کارمندتازهوارد
#امیررضاآرمیون
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شعر کوه و شعر من
از فریدون مشیری
بنفشهای خوشرنگ
دمیده بود در آغوش کوه، از دل سنگ
به کوه گفتم:
شعرت خوش است و تازه و تر
و گر درست بخواهی، من از تو شاعرتر
که شعرت از دلِ سنگ است و
شعرم از دلِ تنگ.
از دیر تا هنوز، میمنت میرصادقی، ص ۴۶۲.
#شعر
#فریدونمشیری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گُلِ خودرو
از خالص اصفهانی
تا نخوانند، مشو سبز به هر انجمنی
که نباشد به چمن قدر، گلِ خودرو را
مشاعره، خرّمی، ص ۸۶.
#گلخودرو
#خالصاصفهانی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
رستگاری و برآمدن کارها، در پاکی نیتهاست.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۱۴.
#امامعلی(ع)
#پاکینیتها
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اَبَرمرد
از مرتضی امیری اسفندقه
یاران، مرور کردیم یک عمر ماندگی را
ماندن بس است دیگر، عین عبور باشید...
ای ماهیان سرخوش، دریا پر از سیاهی است
یا رب مباد هرگز، در بند تور باشید
میآید آن اَبَرمرد، از دوردستِ آفاق
یاران، سلام یاران، یاران صبور باشید
وَرَمشور، غزلوارهها، ص ۱۹۱ و ۱۹۲.
#ابرمرد
#انتظاروصبر
#امیریاسفندقه
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
هر جا که تو را تَرالَلایی باشد
بگریز که زیر آن، بلایی باشد
هر جا که دلی، غزلسرایی باشد
ویرانیِ خانه و سرایی باشد
تراللا، به معنی عیش و طرب و خوشی است. میفرماید: هر جا که بی یاد حضرت دوست، تو را عیش و خوشی و خرّمی رسد، از آن جا بگریز که در زیر آن طرب، تو را بلایی باشد؛ زیرا خوشیِ حقیقی، با ذکر و یاد معشوق صورت بندد.
هر جا دیدی که دلی غزلهای عاشقانه سر میدهد که ذکر و یادِ بُتِ بینشانه است، آن جا مقام گیر؛ هر چند خانه و سرایی ویرانه باشد. میخواهد بفرماید که شادی و عیش و طرب، وقتی حقیقی و گواراست که با یار و معشوق حقیقی عالم باشد.
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۵۰۰.
#شرحرباعیمولانا
#بهشتیشیرازی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303