امام علی - علیه السلام - فرمودند:
خود را به نیّت پاک و قصد زیبا عادت دِه تا در کار و کوششهایت، رستگار باشی.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۴۹۲.
#امام_علی(ع)
#نیت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حُسن و عشق
از کلیم کاشانی
حُسنی که به او عشق، سر و کار ندارد
مانند طبیبی است که بیمار ندارد
شوریدگی از خاطر ما دور نگردد
دیوانه ز ویرانهی خود، عار ندارد
بهتر ز گلی کاو دل بلبل نخراشد
خاری که به دامان کسی، کار ندارد
شاهکارهای صائب تبریزی و کلیم کاشانی، مهدی سهیلی، ص ۲۹۲.
#حسن
#عشق
#کلیمکاشانی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیان
بیان در لغت، به معنای کشف و توضیح است و در اصطلاح ادبی، عبارت است از ادای معنای واحد به روشهای مختلف، به این شرط که همگی مبتنی بر تخییل باشند.
آرایههای علم بیان، چهار نوع است:
ا - تشبیه.
۲ - استعاره.
۳ - مَجاز.
۴ - کنایه.
بلاغت (معانی، بیان و بدیع)، دکتر محمدحسین محمدی، ص ۷۱.
#آرایههایادبی
#بیان
#محمدحسینمحمدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
1639482870_G4aB8.mp3
8.91M
آهنگ #خدابامنه
🌹🌹🌹
از #رضاصادقی
🌼🌼🌼
تقدیم به همسران مهربان
🌺🌺🌺
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اشعار حسین منزوی، چنان بینقص بود که باور نمیکردند کار اوست!
#کانالگنجینه
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3524395523C8bce8dcd6a
سبکشناسی با شعر طنز 😂😂
سبک عِراقی
از ناصر فیض
ناگهان معشوق، یاغی میشود
نوبتِ سبک عراقی میشود
شاعر سبک عراقی، خسته نیست
جمعه هم میخانههایش، بسته نیست...
آسمان و ریسمان آن، کم است
شاعر سبک عراقی، آدم است
دلبران، هستند همچون پادشا
عاشق بیچاره، کمتر از گدا...
بس که عاشق، میشود درگیر عشق
عشق، پیرش میشود، او پیرِ عشق...
هیچ کاری در عراقی، عار نیست
بی دلیل، آن جا کسی بیکار نیست...
چون شرابش نیست از جنسِ سَنایچ
خواهشاً، در نوع جنس آن مپیچ...
چون تغزّل در عراقی محور است
شاعر این جا، با غزل راحتتر است
در قصاید، ناشیاند و ناتوان
چون قصیده نیست جای این زبان
تا برآید از پسِ هر مسئله
سعدی از این سبک شد سعدی، بله!
سهل گفت و مُمتَنِع تا این که شد
شاعری شاخصترین در سبک خود
سبک هندی، بعدها آمد پدید
بعدهاتر هم که هندی ورپرید!
با تلخیص از املت دستهدار، مجموعه شعر طنز ناصر فیض، ص ۸۳ - ۸۸.
#شعرطنز
#سبکشناسی
#سبکعراقی
#ناصرفیض
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
خلاصهی داستان هَنبوی و ضَحّاک ماردوش
هنبوی، زنی است در عهد ضحاک ماردوش که روزی، قرعهی مرگ، به نام برادر، شوهر و فرزندش میافتد و هر سه تن را توقیف میکنند تا آن بیداد معهود (خوراندن مغز آنها به مارهای دوش ضحاک) بر ایشان رانند.
زن که عزیزترین کسان خود را در آستانهی هلاک میبیند، فریاد دادخواهی و تظلّم سر میدهد. با نالهی او، ضحاک ستمگر، اندکی بر سر مهر آمده، وی را مُخَیَّر می کند که یکی از آن سه را انتخاب کند تا مورد بخشایش قرار گیرد.
انتخاب جانکاهی است! به راستی، او زندگی کدام یک را بر دو دیگر ترجیح دهد؟ سرانجام، زن با این استدلال که: از دست دادن برادر را به هیچ نحوی نمیتوان جبران نمود، ولی به دست آوردن شوهر و فرزندی دیگر، مجدداً امکانپذیر است، برادر را از میان آنها برمیگزیند. ضحاک نیز به پاداش این پندار جالب، هر سه را به هنبوی میبخشد.
درآمدی بر ادبیات تمثیلی ایران، ۱- مرزباننامه، امیرحسین تسلیمی، ص ۳۷ و ۳۸.
#تمثیل
#هنبوی
#ضحاک
#امیرحسینتسلیمی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303