eitaa logo
گلزار ادبیات
8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
153 ویدیو
1 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
اباالفضل از بیچاره قزوینی کوته مکن از دامن او دست توسل محروم نگردید کس از خوان اباالفضل بحر کرم و معدن جود است و مروت صد جان جهان باد به قربان اباالفضل گلستان ثقفی، به کوشش ابوالفضل ثقفی، ص ۲۲۲. (ع) میلاد حضرت ابوالفضل(ع) مبارک باد! ❤️❤️❤️🌹🌹🌹💐💐💐 https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از وحشی بافقی هر چه گویی، آخری دارد، به غیر از حرف عشق کاین همه گفتند و آخر نیست این افسانه را مشاعره‌ی جدید، صادقی اردستانی، ص ۴۸۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام سجاد - علیه السلام - فرمودند: عباس(ع) را نزد خداوند، منزلتی است که در روز قیامت، همه‌ی شهیدان، بر آن رشک می‌برند. بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴. (ع) (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گنجینه‌ی ادب فارسی
به شعری که در قالب نثر نوشته شود « شعر منثور » می گویند. مشخصّات قالب شعر منثور: 1- برش سطور بر طبق اصول و قاعده نیست و هرکس مطابق سلیقه ی خویش نسبت به قطع سطور و زیر هم چیدن آنها اقدام می نماید. این کار معمولاً همزمان با سرایش نیز انجام می گیرد ( البته مهارت در چینش کلام و سطور به خاطر حفظ زنجیره ی معنا مهمتر است ) 2- ظرفیت محتوا به دور از اشل خاص و قلمدوانی در حصار وزن منظم و موسیقی منظّمی نبوده و خارج از نرمال و محدودیت می باشد. لذا مطابق میل نویسنده می تواند از کوچکتر از دو سطر تا بزرگتر از یکصد سطر در نوسان باشد. 3 – قالب شعر منثور بر خلاف قالب های منظوم کلاسیک و قالب های زلال، بدون شکل است. : بطور کلی « شعر منثور » به دو نوع ( شعر منثور عروضی و شعر منثور ساده ) تقسیم می گردد که به توضیح هر کدام پرداخته می شود: الف – شعر منثور عروضی: به آن نوع شعری که در قالب های عروضی نثر کلاسیک مثل نثر روان عروضی، نثر مسجّع روان و انواع مختلف بحر طویل ایجاد گردد گفته می شود. محتوا در قالب شعر منثور عروضی، علیرغم داشتن آرایه های ادبی، با آهنگ کلام و وزن روان عروضی همراه بوده و سطور، به دور از قاعده ای خاص و مطابق میل هر کسی قابل برش و تقسیم شدن است. ب- شعر منثور ساده: به شعری گفته می شود که در قالب نثر عالی ادبی یا نثر مسجّع و فنّی نوشته شده اما اوزان روان عروضی مثل انواعی از بحر طویل در جاری شدن کلام بطور متوالی چندان مؤثر نبوده و تخیّل و تصویر و دیگر آرایه های ادبی، جدا از وزن روان عروضی و اغلب در روند موسیقی سجع استخوان بندی می شود. سطور این نوع شعر ( مطابق مفهوم و معنا) به راحتی قابل برش است. کلام حکیمانه و پندآمیز و تصاویری عرفانی و عاشقانه و خوی رفتار زمانه در چنین قالبی به زبان شعر در حال گردش است. آثاری از بایزید بسطامی و خواجه عبدالله انصاری، آثاری باقی از شاگردان مکتب مولویه و صوفیه، و در عصر حاضر هم آثاری از احمد شاملو ، اخوان ثالث، سهراب سپهری و درصد بیشتری از آثار نیما یوشیج و دیگر نثر نویس های بعد از نیما، در قالب شعر منثور ساده می باشند. اللهُمَ صَل عَلی مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد ‌‌‌‌ ‌╭─•📚•═══•📚•─╮ @GangineAdabFarsi ‌╰─•📚•═══•📚•─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وفادار از عبدالرضا رضایی نیا اگر روزی آمد زمین و زمان واژگون گشت و برگشت از مذهب عشق گل من دلت را به تردید مسپار هوادار لبخند رخشان خورشید وفادار آیین پروانه‌ها باش! چنان پیشترها پذیرای الهامهای فراسو فرازنده بر ریشه‌های همیشه دل‌آواز و شیدا، لطیف و رها باش! پیر گل‌فروش، مجموعه شعر عبدالرضا رضایی‌نیا، ص ۹۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
صله‌ی رَحِم و میثاق با خویشاوندان پس از رئیس شدن😂😂 از ابوالفضل زرویی نصرآباد وقت تقسیم کار، جانِ پدر فک و فامیل را، ز یاد مبر آن گروهی که بیخ ریش تواند فک و فامیل و قوم و خویش تواند بعد قرنی، پلو به دیس شده بین ما، یک نفر "رئیس" شده این جماعت که فاقدِ سِمَتند همه چشم‌انتظارِ مرحمتند بین ما، کج‌خیال و ناتو نیست یک نفر، زیر کار در رو نیست همگی عاشقانِ خدمت و پُست همگی مردِ کار و کاردُرُست جز به منظور یاری و خدمت نکند هیچ‌یک قبولِ سِمَت... عرصه را خوب پاک‌سازی کن بنشین بعد "خاله‌بازی" کن اصل مطلب، ص ۴۴ و ۴۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
3568.mp3
2.21M
غزل اول از غزلیات شمس 🌹🌹🌹 به خوانش 🌺🌺🌺 https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیّت و عمل خوب از فرخی یزدی در مسلک ما، طریق مطلوب خوش است دلجویی مردمان مغلوب خوش است کافی نَبُوَد برای ما نیّت خوب با نیّت خوب، کرده‌ی خوب خوش است دیوان فرخی یزدی، ص ۲۱۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303