eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
843 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ⚫️ پيراهن خونين را به طاق عرش می‌زنند اذا قامَتِ القیامهُ نادی مُنادٍ مِنْ بَطنانِ العَرْشِ: «یا
. ▪️ روضه‌خوانی حضرت زهرا علیها سلام برای حضرت سیدالشهداء در محشر قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیه و آله إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَاءَتْ فَاطِمَةُ عَلَیها سَلام فِي لُمَّةٍ مِنْ نِسَائِهَا فَيُقَالُ لَهَا ادْخُلِي الْجَنَّةَ فَتَقُولُ لَا أَدْخُلُ حَتَّى أَعْلَمَ مَا صُنِعَ بِوُلْدِي مِنْ بَعْدِي فَيُقَالُ لَهَا انْظُرِي فِي قَلْبِ الْقِيَامَةِ فَتَنْظُرُ إِلَى الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَائِماً لَيْسَ عَلَيْهِ رَأْسٌ فَتَصْرُخُ صَرْخَةً فَأَصْرَخَ لِصُرَاخِهَا وَ تَصْرُخُ الْمَلَائِكَةُ لِصُرَاخِنَا فَيَغْضَبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا عِنْدَ ذَلِكَ فَيَأْمُرُ نَاراً يُقَالُ لَهَا هَبْهَبُ قَدْ أَوْقَدَ عَلَيْهَا أَلْفَ عَامٍ حَتَّى اسْوَدَّتْ لَا يَدْخُلُهَا رَوْحٌ أَبَداً وَ لَا يَخْرُجُ مِنْهَا غَمٌّ أَبَداً فَيُقَالُ الْتَقِطِي قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَیه السَّلام فَتَلْتَقِطُهُمْ فَإِذَا صَارُوا فِي حَوْصَلَتِهَا صَهَلَتْ وَ صَهَلُوا بِهَا وَ شَهَقَتْ وَ شَهَقُوا بِهَا وَ زَفَرَتْ وَ زَفَرُوا بِهَا فَيَنْطِقُونَ بِأَلْسِنَةٍ ذَلْقَةٍ طَلْقَةٍ يَا رَبَّنَا لِمَ أَوْجَبْتَ لَنَا النَّارَ قَبْلَ عَبَدَةِ الْأَوْثَانِ فَيَأْتِيهِمُ الْجَوَابُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ مَنْ عَلِمَ لَيْسَ كَمَنْ لَمْ يَعْلَمْ از پيامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و ‌آله نقل است که فرمودند: «در روز قيامت فاطمه عليهاسلام در ميان جمعی از زنان وارد محشر می‌شود. به ايشان عرضه می‌شود: وارد بهشت شوید.» می‌فرمايد: «داخل نمی‌شوم تا بدانم بعد از من با فرزندم چه کردند.» پس به او می‌گويند: «به ميان محشر نگاه کن.» پس نگاه می‌کند به حسين علیه السلام که ايستاده درحالی‌که سر در بدن ندارد و فرياد می‌کشد. من نيز با فرياد و شيون او فرياد می‌کشم و ملائکه با او شيون می‌کنند. (در روايتی آمده که ناله می‌کند: ای پسرم! ای ميوۀ قلبم. در آن لحظه خداوند غضب می‌کند. پس به آتشی -که آن را «هب هب» می‌خوانند و هزار سال افروخته شده تا سياه شده و روحی داخل آن نشده و از آن خارج نشده است-دستور می‌دهد که قاتلان حسين علیه السلام را دربرگيرد. پس آن‌ها را برمی‌گيرد. هنگامی که آن‌ها را بر می‌چيند فرياد می‌کشد و آنان فرياد می‌کشند؛ ناله می‌زند و آن‌ها می‌نالند؛ بر افروخته می‌شود و آن‌ها برافروخته می‌شوند. سپس با زبان گويا به سخن می‌آيند: پروردگارا! چرا آتش را قبل از بت پرستان بر ما واجب کردی؟ پس جواب از جانب خداوند عز و جل می‌آيد: «کسی که علم دارد و آگاه است مانند کسی نيست که نمی‌داند.» 📚منبع الملهوف، ابن طاووس، صفحه ٢٨ فاطمیه مأثور، حجةالاسلام شیخ محسن حنیفی، صفحه ۱۵۷
. ✅ خانه فاطمه سلام الله علیها از انس بن مالک و بُرَیده نقل شده است که رسول خدا(ص) این آیه را خواند: «فِی بُیُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» «در خانه‌ای که خداوند اجازه داده است که بالا برده شود (رفیع گردد) و نام خداوند در آنها برده شود.»(۱) مردی برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا! این خانه‌ها که خداوند این چنین وصفشان نموده کدام خانه‌هایی است؟ فرمودند: «خانه‌های پیامبران.» ابوبکر برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا! این خانه هم از آن خانه‌هاست؟ خانه فاطمه و علی؟ فرمودند: «بله از بهترین آنهاست.» چرا بهترین خانه نباشد خانه‌ای که اهل بیت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین علیهم السلام در آن زندگی می‌کنند. خانه‌ای که نه ماه پیامبر(ص) می‌آمد درب آن خانه موقع نماز صبح و می‌فرمود: «همانا خدا اراده فرموده است که رجس و پلیدی را از شما اهل بیت(ع) دور کند و شما را پاکیزه قرار دهد.»(۲) 📚منبع (۱) سوره نور، آیه ۳۸ (۲) سوره احزاب، آیه ۳۳ الدّرالمنثور، سیوطی، ج ۵، ص ۵۰ روح المعانی، آلوسی، ج ۱۸، ص ۱۴۷ مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج ۷، ص۱۴۴ مصائب الاولیا (مقتل چهارده معصوم)، اصغر تاجیک ورامینی، ج ۱، ص ۱۳۸ .
. اَنْتِ مِنّيِ وَ اَنَا مِنْكِ، ✳️ سخن فاطمه (س) مايه‌ی نشاط قلب پيامبر بود (ص) فاطمه (س) فرمودند: هنگامی كه اين آيه (۶۳ نور) نازل گرديد: «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً.» «دعوت پيامبر را در ميان خود مانند دعوت بعضی از شما نسبت به بعضی ديگر تلقّی نكنيد.» (يعنی پيامبر (ص) را با احترام صدا كنيد.) من رسول خدا (ص) را با جمله «ای رسول خدا» صدا می‌زدم، ولی آن حضرت مايل بود كه به او بگويم: «ای پدر!» سه بار چيزی نفرمود تا اينكه به من رو كرد و فرمود: «يا فاطِمَةُ اِنَّها لَمْ تُنْزَلْ فِيكِ، وَ لا فِي اَهْلِكِ وَ لا نَسْلِكِ، وَ اَنْتِ مِنّيِ وَ اَنَا مِنْكِ، اِنَّما نَزَلَتْ فِي اَهْلِ الْجَفاءِ وَ الْغِلَظَةِ مِنْ قُرَيْشٍ، اَصْحابِ الْبَذْخِ وَ الْكِبْرِ.» «ای فاطمه! اين آيه در مورد تو و خاندان و نسل تو نازل نشده و تو از من هستی و من از تو می‌باشم، بلكه اين آيه در مورد افراد بی‌مهر و خشن قريش، همان افراد متكبّر و خودخواه نازل شده است.» سپس فرمود: «قُولِي لِي يا اَبَهْ! فَاِنَّها اَحْيي لِلْقَلْبِ، وَ اَرْضي لِلرَّبِّ.» «به من بگو ای پدر! كه اين گونه سخن تو، قلب مرا زنده‌تر می كند (برای قلب من نشاط انگيزتر است) و خدا را خشنودتر می‌سازد.» 📚منبع بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص۳۷
. ✅ توصیف فاطمه زهرا (س) «ابن جوزی» عالم برجسته اهل سنت درباره عظمت و مقام والای حضرت زهرا سلام الله علیها می‌نویسد: شگفتا که خداوند در ضمن آیات سوره انسان(که در مدح امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام است) نعمت‌های بهشتی از جمله پوشیدنی‌ها، نوشیدنی‌ها، خوردنی‌ها، قصور و چشمه‌های جاری سخن گفته اما از حوریان بهشتی که برترین لذات و نعمت‌های بهشتی است، سخنی نگفته است و دلیل این امر رعایت احترام فاطمه سلام‌الله‌علیها است، و کسی که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را توصیف می‌کند، دیگر نامی از حور نمی‌برد.» 📚منبع التبصره، ابن جوزی، ج۱، ص۴۵۴ .
. 📗 فاضل ترین زنان بهشت «انس بن مالک» روایت کرده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: « بهترین زنان عالم مریم بنتِ عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجه بنت خُوَیْلِد و فاطمه بنت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند.» 📚منبع اسدالغابه، ابن اثیر، ج ۵، ص ۴۳۷ .
📢 نور فاطمه قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شد پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خلق نور فاطمه «ع» قبل ان تخلق الارض و السماء.» فقال بعض الناس: یا نبی الله! فلیست هی انسیه؟! فقال: «فاطمه حوراء انسیه.» «نور فاطمه قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شد.» بعضی از مردم عرض کردند: ای پیامبر خدا! پس زهرا از آدمیان نیست؟ فرمود: «فاطمه حوریه بشری است.» 📚 منبع العوالم، عبدالله بحرانی، ج ۶، ص ۹ .
🌸 این قبه زهرا، برای فاطمه (س) است الْحَسَنُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ لَهَا فِي الْجَنَّةِ قُبَّةً مِنْ يَاقُوتٍ حَمْرَاءَ ارْتِفَاعُهَا فِي الْهَوَاءِ مَسِيرَةُ سَنَةٍ مُعَلَّقَةً بِقُدْرَةِ الْجَبَّارِ لَا عِلَاقَةَ لَهَا مِنْ فَوْقِهَا فَتُمْسِكَهَا وَ لَا دِعَامَةَ لَهَا مِنْ تَحْتِهَا فَتَلْزَمَهَا لَهَا مِائَةُ أَلْفِ بَابٍ عَلَى كُلِّ بَابٍ أَلْفٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَرَاهَا أَهْلُ الْجَنَّةِ كَمَا يَرَى أَحَدُكُمُ الْكَوْكَبَ الدُّرِّيَّ الزَّاهِرَ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ فَيَقُولُونَ هَذِهِ الزَّهْرَاءُ لَفَاطِمَةُ. حسن بن یزید می‌گوید به امام صادق علیه‌السلام عرضه داشتم چرا فاطمه زهرا، زهرا نامیده شد؟ ﺣﻀﺮت ﻓﺮﻣﻮد: «زیرا برای فاطمه علیهاالسلام قبّه‌ای از یاقوت سرخ در بهشت وجود دارد که بلندای آن قبّه به قدر یک سال راه است و به قدرت حق تعالی در میان هوا ایستاده است و برای آن هزار دَر است و برای هر دَری هزار ملک ایستاده است، آن قبّه را اهل بهشت مانند شما که ستارگان را در آسمان مشاهده می‌کنید، می‌بینند. پس می‌گویند که: این قبّه‌ی زهرا (نورانی) از آن فاطمه ﺍﺳﺖ.» 📚منبع مناقب آل ابی‌طالب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۳۰ فاطمیه مأثور، حجةالاسلام شیخ محسن حنیفی، صفحه ۱۰ .
. علیه_السلام مرحوم ، در کتاب قیّم و شریفِ می‌نویسد: می‌گوید: وقال الأحنف‌ بن قيس: دخلت على معاوية فقدّم إليّ من الحلو والحامض ما كثر تعجّبي منه، ثم قدّم ألوانا ما أدري ما هو فقلت: ما هذا؟ فقال: مصارين البطّ محشوّة بالمخ، قد قلي بدهن الفستق، وذرّ عليه الطبرزد، فبكيت. فقال: ما يبكيك؟ فقلت: ذكرت عليا (عليه‌السلام) بينا أنا عنده فحضر وقت افطاره، فسألني المقام إذ دعا بجراب مختوم، فقلت: ما هذا الجراب؟ قال: سويق الشعير. فقلت: خفت عليه أن يؤخذ أو بخلت به؟ قال: لا ولا أحدهما لكنّي خفت أن يليته الحسن والحسين (عليهماالسلام) بسمن أو زيت. قلت: محرّم هو؟ قال: لا ولكن يجب على أئمة الحقّ أن يقتدوا بالقسم من ضعفة الناس، كيلا يطغي الفقير فقره، فقال معاوية: ذكرت من لا ينكر فضله. 📝 احنف بن قيس روايت كرده است: بر معاويه🔥 وارد شدم. به حدي از غذاهاي شيرين و ترش برايم آورد كه مايه تعجب فراوان من شد. سپس نوعي غذا برايم آورد كه برايم ناآشنا بود. از او پرسيدم: اين چيست؟ پاسخ داد: روده مرغابي است كه آن را با مغز حيوان پر كرده اند و با روغن پسته، سرخ شده و شكر سفيد بر روي آن ريخته شده است. در اين هنگام من شروع به گريه كردم. معاويه🔥 پرسيد: چرا گريه مي‌كني؟ گفتم: به ياد علي بن ابي‌طالب عليه‌السلام افتادم. روزي نزد او بودم كه وقت افطار فرا رسيد. از من خواست تا نزد ايشان بمانم. سپس كيسه‌اي مهر شده آورد. گفتم: اين چيست؟ پاسخ داد: قاووت جو! گفتم: آيا بيم آن داشتي از آن استفاده كنند يا بخل ورزيدي؟ امام فرمود: نه! بلكه ترسيدم كه آن را با روغن بياميزند. پرسيدم: آيا اين كار حرام است؟ پاسخ داد: خير! بلكه بايد ائمه حق سلام و درود خدا بر آنان باد، مانند مردم فقير زندگي كنند تا فقر بر نيازمندان چيره نشود. در اين هنگام معاويه🔥 گفت: از كسي ياد كردي كه فضايلش غير قابل انكار است. 📚 حلية الأبرار في أحوال محمد وآله الأطهار (علیهم‌السلام)، ج۲ ص۲۳۳ .