eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔵 وصیت حضرت علی علیه‌السلام درباره فتنه‌های آینده حضرت به فرزندان خود فرمود: «به زودی که فتنه‌ها از هر سو رو به شما آورد و منافقان این امّت کینه‏‌هاى دیرینه خود را از شما طلب نمایند و از شما انتقام بگیرند، پس بر شما باد به صبر که عاقبت صبر نیکو است.» سپس به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام فرمود: «بعد از من به خصوص بر شما فتنه‌هاى بسیار واقع خواهد شد از جهت‌هاى مختلف، پس صبر کنید تا خدا حکم کند میان شما و دشمنان شما، او بهترین حکم‌کنندگان است.» پس رو کرد به امام حسین علیه‌السّلام و فرمود: «اى ابو عبد الله توئى شهید این امّت، پس بر تو باد به تقوى و صبر بر بلا.» 📚منبع جلاءالعيون، علامه مجلسی، ص٣٥٠ ........... 🔶 پناه آوردن حیوانات به حرم امن امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) محمد بن زكریا (به سندش) از عبد اللَّه بن حازم حدیث كند كه گفت: روزى با هارون‌الرشید براى شكار از كوفه بیرون رفتیم، پس به ناحیه غریین و ثویه (كه جایى است پشت كوفه و قبر أبو موسى اشعرى در آن جا است) رسیدیم. آهوانى را در آنجا دیدیم، پس بازها و سگ‌ها (ى شكارى) را به طرف آنها رها كردیم، آنها ساعتى براى شكار آهوان دست و پا كردند (ولى نتوانستند آنها را شكار كنند) پس آن آهوان به تپه (كه در آنجا بود) پناه بردند و بالاى همان تپه ایستادند، (ناگهان دیدیم) بازها در كنارى از آن تپه فرود آمدند و سگ‌هاى شكارى بازگشتند. هارون از این جریان در شگفت شد، سپس آهوان از تپه به زیر آمدند بازها به طرف آن ها پرواز كردند و سگ ها نیز به سوى آنها دویدند، آهوان (كه این جریان را دیدند) دوباره به آن تپه رفتند، بازها و سگ ها نیز (آنها را رها ساخته) به جاى خود بازگشتند، و تا سه مرتبه این جریان تكرار شد. هارون‌الرشید گفت: بشتاب بروید و هر كه (در این اطراف) یافتید او را نزد من بیاورید (زیرا چنین می‌نماید كه این زمین مقدسى است و اسرارى در آن نهفته است. گوید: ما به جستجو در آن اطراف پرداختیم،) پیر مردى از قبیله‏ بنى اسد یافتیم، و او را نزد هارون آوردیم، هارون به وى گفت: مرا آگاه كن كه این تپه چیست؟ پیر مرد گفت: اگر امانم دهى ترا آگاه سازم، هارون گفت: عهد و پیمان خدا براى تو است (و من با خدا عهد كنم) كه تو را از جایگاهت بیرون نكنم و آزارت ندهم؟ پیر مرد گفت: پدرم از پدرانش براى من حدیث كرده كه آنها گفته‏‌اند: در این تپه قبر على بن ابى‌طالب علیه‌السّلام است، و خداى تعالى آنجا را حرم امن قرار داده، و هیچ چیزى بدان جا پناه نبرد جز اینكه ایمن شود. پس هارون پیاده شد و آبى خواسته وضو گرفت و نزد آن تپه نماز خواند، و خود را به خاك آن مالید و گریست، پس برگشتیم‏. 📚منبع الارشاد، شیخ مفید، ج١، ص٢۶ .
. 🟤 دلجویی امیرالمؤمنین از کودکان یتیم روزی علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متوجه شد زنی در کوچه مشک آبی را به زحمت به دوش می‌کشد. مشک را از زن گرفت و برایش به خانه برد. در طول راه از حالش جویا شد. زن گفت: علی شوهرم را به جبهه فرستاد و او را کشت. اکنون چند بچه یتیم دارم و چون تنگدستم، به ناچار برای مردم کار می‌کنم. وقتی به در خانه‌ی زن رسیدند، امام مشک را به او تحویل داد و به خانه رفت. شب را با اضطراب و ناراحتی به صبح رساند. صبح که شد، کیسه‌ای برداشت، آن را از غذا پر کرد و به طرف خانه‌ی زن به راه افتاد. بعضی از یارانش خواستند به او کمک کنند ولی او فرمود: «روز قیامت چه کسی حاضر است بار مرا بکشد؟» وقتی به خانه‌ی زن رسید، در زد و فرمود: «من همان بنده خدا هستم که دیروز در بردن مشک کمکت کردم. برای بچه‌هایت غذا آورده‌ام.» زن در را باز کرد و گفت: خدا از تو راضی شود و خودش میان من و علی بن ابی‌طالب قضاوت کند. حضرت وارد شد و فرمود: «من دوست دارم ثوابی به دست بیاورم. تو یا نان بپز یا بچه ها را آرام کن.» زن جواب داد: من با پختن نان آشناترم. تو بچه‌ها را سرگرم کن تا من نان بپزم. امام گوشت پخت و زن هم نان پخت. امام در دهان بچه ها گوشت و خرما گذاشت و فرمود: «پس سعی کن علی بن ابی‌طالب را حلال کنی.» سپس کنار آتش تنور آمد و صورتش را نزدیک برد و فرمود: «یا علی، حرارت آتش را بچش! این کیفر آن کسی است که حق بیوه زنان و یتیمان را ضایع کند.» در این هنگام زن دیگری که امام را می‌شناخت وارد شد و با دیدن این صحنه به زن صاحبخانه گفت: وای بر تو! این امیرالمؤمنین علی است. زن با دستپاچگی نزد امام آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین، از کاری که کردم، بسیار خجالت می‌کشم. امام فرمود: «نخیر. من باید به دلیلی کوتاهی‌ای که در حقت داشتم، از تو خجالت بکشم.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۱، ص ۵۲ .
. ✳️ ما اهل بیت کرم و عفو و رحمتیم بعد از ساعتی که از ضربت خوردن علی علیه‌السلام می‌گذشت، حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام چشم گشود می‌‌فرمود: «ای ملائکه، پروردگار من! رفق و مدارا کنید با من.» پس حضرت امام حسن علیه‌السلام فرمودند: «این دشمن خدا و رسول و دشمن تو ابن ملجم است. حق تعالی تو را بر او قدرت داده است و نزد تو حاضر کرده‌اند او را.» چون حضرت را نظر بر آن ملعون افتاد. به صدای ضعیفی گفت: «ای بدبخت بر امر عظیمی اقدام نمودی، آیا بد امامی بودم من برای تو که این چنین مرا جزا دادی؟ آیا مهربان نبودم بر تو؟ آیا تو را بر دیگران اختیار نکردم؟ آیا به تو نیکی نکردم و عطای تو را بیشتر از دیگران ندادم؟» «آیا نمی‌گفتند مردم که تو را به قتل رسانم و من به تو آسیبی نرسانیدم و در عطای تو افزودم با آن که می‌دانستم که تو مرا خواهی کشت، لیکن می‌خواستم حجت خدای تعالی بر تو تمام شود و خدا انتقام مرا از تو بکشد، خواستم که شاید از گمراهی خود برگردی، پس گمراهی بر تو غالب شد مرا کشتی، ای بدبخت‌ترین بدبختان.» پس آن معلون گریست و گفت: یا امیرالمؤمنین آیا تو می‌توانی کسی را که بر در جهنم است نجات دهی؟ پس امیرالمؤمنین(ع) برای آن ملعون به امام حسن علیه‌السلام سفارش کرده و فرمودند: «او را طعام و آب بده و دست و پای او را در زنجیر مکن و با او رفق و مدارا کن. چون من از دنیا بروم او را به یک ضربت قصاص کن و جسد او را به آتش مسوزان و او را مثله مکن که دست و پا و گوش و سایر اعضای او را نبری.» «که حضرت رسول اكرم(ص) فرمودند که: زنهار مثله مکنید اگر چه سگ درنده باشد و اگر شفا یابم من سزاوارترم به آن که او را عفو کنم زیرا که ما اهل‌بیت کرم و عفو و رحمتیم.» 📚منبع منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۱۸۷ .
☑️ او که حالش تو را برانگیخت، اهل دوزخ است أميرالمؤمنين عليه‏‌السلام شبی از مسجد کوفه به سوی خانه‏‌ی خويش حرکت کرد در حالی که کميل ابن زياد که از دوستان خاص آن حضرت بود او را همراهی می‌‏کرد، در بين راه از کنار خانه‏‌ی مردی گذشتند که صدای تلاوت قرآنش بلند بود و اين آيه را (امن هو قانت آناء الليل…)(۱)با صدای دلنشين و آهنگ حزين می‌خواند، کميل از حال اين مرد لذت برد و از روحانيت او خوشحال شد. بی‏‌آنکه بر زبان چيزی براند، امام عليه‏ السلام رو به سوی او کرد و گفت: «سر و صدای اين مرد مايه‏‌ی اعجاب تو نشود، او اهل دوزخ است، به زودی خبر او را به تو خواهم داد.» کميل از اين مسأله در تعجب فرو رفت، نخست اين که امام عليه‏‌السلام به زودی از نيت او آگاه گشت، ديگر آن که شهادت دوزخی بودن آن مرد ظاهر الصلاح را داد. مدتی گذشت تا سرانجام کار خوارج به آن‌جا رسيد که در برابر اميرمؤمنان ايستادند و حضرت با آنها پيکار کرد و جنگيد، در حالی‌که قرآن را آن گونه که نازل شده بود حفظ داشتند، رو به کميل کرد در حالی که شمشير در دست آن حضرت بود و سرهای آن کافران طغيانگر بر زمين افتاده بود، با نوک شمشير به يکی از آن سرها اشاره کرد و فرمود: «ای کميل (امن هو قانت آناء الليل) يعنی اين همان شخصی است که در دل شب تلاوت قرآن می‌‏نمود و حال او و ياران او تو را برانگيخت.» کميل حضرت را بوسيد و استغفار کرد.(۲) 📚منبع (۱)سوره زمر، آیه ۹ (۲) تفسیرنمونه، ج۱۹، ص۳۹۸ https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/10846 .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #مناجات_با_خدا #دعای_مجیر #ایام_البیض هرچه عمرم رفت و شد مویم سپید چشم تو از من به جز غفلت ندید
. ✅ اهمیت ایام البیض «کمیت»، در موسم حج و ایام تشریق در «منا» خدمت امام صادق(ع) می‌رسد و از حضور امام(ع) اجازه می‌طلبد تا شعری را که سروده است بخواند. امام (ع) می‌فرماید: »این ایام، ایام بزرگی است.« (یعنی شعر خواندن در این موقعیت عبادی و حساس، مناسب نیست) کمیت می‌گوید: «انّها فیکم!»- شعر، درباره شماست (یعنی مکتبی و موضع دار و مبین حق است) امام (ع) می‌فرماید: »بخوان» چنین برخورد و اجازه گرفتنی را هم در «ایام البیض» با امام باقر(ع) داشته و سروده خویش را درباره شهدای کربلا خوانده است و حاضرین با شعر او گریسته‌اند. 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۴۶۷ الغدیر، علامه امینی، ج ۲، ص ۱۹۲ ........ 🟢 پاداش نشستن در مسجد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «يا اباذَرٍّ: إن الله تعالي يُعطيکَ ما دُمتَ جالِساً في المَسجِدِ بِکُلِّ نَفسٍ تَنَفَّستَ دَرَجَهً في الجَنَّه وَ تُصَلّي عليک الملائکهُ وَ تُکتَبُ لَکَ بِکُلِّ نَفسٍ تَنَفَّستَ فيه عَشرُ حسَناتٍ وَ تُمحَي عنکَ عَشرُ سَيئاتٍ؛» «ای اباذر! تا زمانی که در مسجد نشسته‌ای خدای تعالی به تعداد هر نفسی که می‌کشی، يک درجه در بهشت به تو می‌دهد و فرشتگان بر تو درود می‌فرستند و برای هر نفسی که در مسجد می‌کشی، ده حسنه برايت نوشته می‌شود و ده گناه از تو پاک می‌شود.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۷۴، ص ۸۶ ............ برتر از اعتکاف! میمون بن مهران چنین نقل مى‌کند: کُنْتُ جالِساً عِنْدَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ(علیهما السلام) فَأَتاهُ رَجُلٌ، فَقالَ لَهُ: یَابْنَ رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اِنَّ فُلاناً لَهُ عَلَىَّ مالٌ وَ یُریدُ اَنْ یَحْبِسَنى، فَقالَ: «وَاللهِ ما عِنْدى مالٌ فَأَقْضِىَ عَنْکَ.» قالَ: فَکَلِّمْهُ، قالَ: فَلَبِسَ(علیه السلام)نَعْلَهُ، فَقُلْتُ لَهُ: یَابْنَ رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله)اَنَسیتَ اعْتِکافَکَ؟ فَقالَ لی: لَمْ اَنْسَ، وَ لکِنّى سَمِعْتُ اَبى(علیه السلام)یُحَدِّثُ عَنْ جَدّى رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اِنَّهُ قالَ: «مَنْ سَعى فى حاجَةِ اَخیهِ الْمُسْلِمِ فَکَاَنَّما عَبَدَاللهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةَ آلافِ سَنَة، صائماً نَهارَهُ، قائماً لَیْلَهُ.» در خدمت امام حسن مجتبى(علیه‌السلام) نشسته بودم که مردى به حضور حضرت رسید و عرض کرد: اى فرزند رسول خدا! فلان کس طلبى از من دارد که مى‌خواهد بخاطر آن مرا زندانى کند، کمکم کن. حضرت فرمود: «به خدا قسم پولى که بتوانم با آن بدهى تو را بپردازم در اختیار ندارم.» عرض کرد: پس با او صحبت کنید، (تا مهلت دهد و مرا زندانى نکند) حضرت کفش‌هاى خود را پوشید که همراه او برود. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! آیا فراموش کرده‌اى که در حال اعتکاف هستى؟ فرمود: «فراموش نکرده‌ام، لکن از پدرم شنیدم که از جدم رسول خدا نقل کرد که آن حضرت فرمودند: هر کس در راه برآورده شدن حاجت برادر دینى‌اش تلاش کند گویا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده است، در حالى که روزها روزه بوده و شبها به نماز ایستاده است.» 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۷، ص ۴۰۹ .
✳️ اهمیت اعتکاف در روایات امام صادق علیه السلام فرمود: «کان رسول الله(ص) اذا کان العشرالاواخر اعتکف فی المسجد.» همانا رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه مبارک در مسجد خودش اعتکاف می‌کرد و اهمیت اعتکاف در نزد پیامبر(ص) تا آنجاست که در سال دوم هجری که بخاطر جنگ بدر اعتکاف انجام نداد، سال بعد آن را قضا کرد و یکی از ستون‌های مسجدالنبی به نامه اسطوانة السریر که تا به امروز معلوم و معین است، محل اعتکاف پیامبر(ص) بوده است.» 📚منبع کافی، اشیخ کلینی، ج۷، ص۶۷۱ 🟩 با فضیلت ترین مردم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «أفضَلُ النّاس مَن عَشِقَ العِبادَهَ فَعانَقَهَا وَ أحَبَّهَا بِقَلبِهِ وَ بَاشَرَها بِجَسَدِهِ و تَفَرَّغ لها.» «با فضیلت ترین مردم کسی است که عاشق عبادت باشد و عبادت را در آغوش کشد و از جان آن را دوست بدارد و اعضاء و جوارح خود را با عبادت آشنا سازد و زمان فراغتی را برای عبادت قرار دهد.» 📚منبع وسائل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱، ص ۸۳ .
علیه_السلام ◻️ [جلسه‌ی دوم] ۱۵ بهمن ۱۴۰۱شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 ولادت مولانا و سرورمان، امیرمؤمنان صلوات‌الله‌علیه 📚 مطالب مطرح شده: ۷. مدح امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ۸. خلقت نوری رسول‌خدا و علی‌مرتضی صلی‌الله‌علیهماوآلهما ۹. طنت واحد محمد و علی صلی‌الله‌علیهماوآلهما ۱۰. خبری غیبی از حضرت ابوطالب در تولد فرزند عبدالله علیهم‌السلام ۱۱. سيراب شدن از زبان رسول‌خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله .
علیه_السلام می‌کنی ◻️ [جلسه‌ی سوم] ۱۶ بهمن ۱۴۰۱شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 ولادت مولانا و سرورمان، امیرمؤمنان صلوات‌الله‌علیه 📚 مطالب مطرح شده: ۱۲. مدح امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ۱۳. خواندنِ کتب انبیای پیشین در لحظه‌ی تولد ۱۴. اجماع شیعه در ایمان حضرت ابوطالب علیه‌السلام ۱۵‌. مدت حیات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام
. شمیم عطر تو را نو گل بهار ندارد                  به دلربایی تو عاشقی نگار ندارد گرفته مرغ دلم آشیانه بر سر کویت                سعادتی است که هر مرغ بالدار ندارد گل شکفته نرگس نشین دمی بکنارم                 مگر که غنچه گل مونسی چو خار ندارد من از شمار گدایان بی نوای تو هستم              مگر کریم گدایان بی شمار ندارد اگر چه روسیه ام بندگی کوی تو کردم               مگر غلام سیه روی شهریار ندارد به پیش دیده زارم گهی زلطف گذر کن                دگر دو دیده من تاب انتظار ندارد به خوبی تو به عالم ندیدم و نشنیدم                جهان به مثل تو خوبی تمام عیار ندارد در آسمان جمالت ستاره ای بنشیند                    که پیش جلوه آن ماه اعتبار ندارد .
. حجت الاسلام و المسلمین بختیاری؛ معاون پژوهش مدارس صدرا (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) 📌* با عرض سلام و خدا قوت خدمت حضرتعالی و تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. به نظر شما رویدادهایی مثل اعتکاف در سیر تربیتی نوجوانان چه نقشی را می تواند ایفا کند ❓ سلام عرض می‌کنم خدمت همه مخاطبین بزرگواری که برای اعتکاف نوجوانانه و پیشرفت آن زحمت می‌کشند. ممنونم از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید بختیاری هستم معاون پرورشی سازمان مدارس صدرا؛ اعتکاف از چند جهت میتواند یک پله پرش برای پیشرفت نوجوان‌های عزیز ما باشد جهت اول آن که بسیار بسیار پررنگ می باشد که به نظرم باید آن را خوب مد نظر قرار بدهیم این است که اعتکاف یک خلوتگاه برای اتصال رفیق تر و محکم‌تر با همه کاره عالم یعنی خدای متعال است یک خلوت آسمانی است در عین حال یک خلوت تمدن ساز می باشد ، که اگر ما نوجوان عزیزمان را به اندازه ظرفیت او بتوانیم به اصطلاح سیمش را وصل بکنیم به خدای متعال این می‌تواند حرکت پرشتاب و مستمری را در مسیر عبودیت در مسیر بندگی و در مسیر سربازی سپاه امام زمان انشالله بردارد خلوت کردن باعث میشه آدم دور بشود از پراکندگی‌هایی که در اطراف انسان وجود دارد و باعث میشود یک مقدار تمرکز بکند لذا ملاحظاتی که برای این خلوت کردن چه برای بزرگترها چه نوجوان‌ها باید مد نظر باشد را ما مسئولین اعتکاف باید مدنظر داشته باشیم از جنبه دیگر و از دریچه دیگر اعتکاف می‌تواند برای نوجوان‌ها یک دورهمی هدفمند باشد آنها در این سه روز می‌توانند رفقای خوبی را پیدا بکنند همسنگرهای خوبی را می‌توانند پیدا بکنند با هم بیشتر می‌توانند همنوا بشوند فاصله ای که شاید احساس بکنند بین خودشان و بزرگترهایشان وجود دارد را کاسته بکنند و بزرگترها می‌توانند با نوجوان های عزیزی که توی این اعتکاف شرکت می‌کنند همزبان‌تر بشوند به نظرم این دو جنبه ، دو جنبه‌ای هست که باید مورد مداقه و دقت ما کنشگران و مسئولین تربیتی اعتکاف قرار بگیرد.* 📌* چه ملاحظات تربیتی در پیاده سازی برنامه اعتکاف نوجوانانه باید توسط کنشگران تربیتی لحاظ شود ❓ به نظرم یکی از مهم‌ترین ملاحظات تربیتی که ما خادمین اعتکاف به ویژه اعتکاف نوجوانانه باید مدنظر داشته باشیم این است که این سه روز باوجود اینکه بسیار کوتاه است اما واقعاً می‌تواند بچه‌ها را متصل بکند به بی‌نهایت زندگیشان ، سه روز سرنوشت ساز برایشان باشد لذا اهمیت این سه روز را بیش از پیش درک بکنیم و به آن توجه نماییم آنقدر ظرف و شرایط اعتکاف فراهم است برای اینکه یک شبه ره صد ساله را نوجوان‌های ما طی بکنند که به نظرم ما اگه دقتمان را بیشتر بکنیم ریزبینی‌هایمان را نسبت به اهمیت این سه روز بیش از پیش بکنیم خوب می‌توانیم از این دریای رحمت الهی دریافت‌های خوبی را و روزی‌های خوبی را برای خودمان و برای نوجوان‌های عزیزمان رقم بزنیم آنچه بیش از همه مد نظر است و در اهمیت پیاده‌سازی برنامه‌های اعتکاف این است که ما بزرگترها حس بکنیم این سه روز واقعاً مهم و سرنوشت ساز می باشد نگوییم یک برنامه مانند برنامه‌هایی است که در طول سال جاری و ساری میباشد.* دقت بکنید که اعتکاف در بازه زمانی اجرا میشود که فصل اول و گام اول از سه گام بزرگی می باشد که ما در مسیر عبودیت در این سه ماه طلایی میخواهیم قدم برداریم ماه رجب با اعتکاف آغاز میشود و ما با روز ولادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام (روحی له الفداء ) همنوا میگردیم و سپس همنوا میشویم با طلایه‌دار جهاد تبیین یعنی حضرت زینب سلام الله علیها لذا میتواند قدم اول و پله اول بسیار بسیار محکمی باشد تا ما ماه رجب را ان شالله خوب رقم بزنیم و با آمادگی کافی با روزی الهی وارد ماه شعبان بشویم و دو ماه را مقدمه قرار بدهیم برای ماه مبارک رمضان. این اهمیت اعتکاف را به نظرم می‌رسوناند خب حالا جهت اهمیتش برای نوجوان‌ها شدیدتر و اشد است چون نوجوانان در این سن به دنبال گمشده‌ها و مسئله‌های خودشان هستند مسئله هویت برایشان خیلی مهم است من چی‌ام؟ شخصیتم چیه ؟ چه جور باید زندگی بکنم؟ مسئله سبک زندگی برایشان خیلی مهم است لذا در این زمان است که میتوان خیلی از اتفاقات ، خیلی از گفتگوها ، کنش و واکنش ها رقم بخورد این مهمترین ملاحظه تربیتی است که بنظرم اگر این را مد نظر خودمان قرار بدهیم آن زمان بقیه نکات جزء فروعات و شاخ و برگ‌هایی که همه بر روی این تنه محکم سوار میشوند با مقدمه ای که گذشت تعدادی سوژه مهم برای تفکر مورد اشاره قرار می گیرد؛ ۱.تفکردر آثار و نشانه های خداوند ➖در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(ع) مى خوانیم:« لَیْسَ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ  الصَّلاةِ وَ الصَّوْمِ إِنَّمَا الْعِبادَةُ التَّفَکُّرُ فِى أَمْرِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ» عبادت به زیادى نماز و روزه نیست، عبادت واقعى تفکر در کار خداوند متعال و اسرار جهان آفرینش است.(۷)
. ولادت علیه السلام ‍ توسط👇 🎤 💠استفاده از نغمات جدید گاهی ممکن است ما تمام اعیاد را با نغمه ای خاص در دستگاه های آواز اداره کنیم و همین باعث یکنواختی در کار ما شود ، در این جلسه استاد کریمی از نغمه جدیدی نسبت به نغمات خود استفاده کردند که نوعی ایجاد تنوع بود . 💠تناسب نغمه و محتوا با اینکه حاج آقای کریمی نغمه ای شاد و حماسی انتخاب کرده بودند اما در شبی که خطاب به حضرت گفته می شد (( حضرت مشکل گشا )) ایشان لحن خود را متناسب با آن تغییر دادند و از لحن دارای تضرّع و حُزن عاطفی استفاده نمودند . 💠استفاده از قالب مناسب قالب شعری منتخب ایشان ترکیب بند بود که هر بند قافیه ای جداگانه دارد و یا یک بیت مُصرَّع (( بیتی که دو مصراع آن با هم ، هم قافیه هستند )) ، به هم متصل می شدند که (( بیت ترجیع )) نام دارد . این قالب جزء سه قالبی است که برای اعیاد بسیار مناسب است چون دارای تنوع قافیه است . 💠هنر بدن یکی از شاخص ترین هنرهای فیزیکی که در خواندن ایشان مشاهده شد (( زانو زدن )) هنگام خواندن بیت ترجیع (( عالمی پشت سرت السابقون السابقون / زنده ام با وعده اِنّا اِلیه راجِعون )) بود . اینجا با این حرکت و برگشتن به سمت دکور پشت منبر ، مستمع را چنان به وجد آورد که همه با کف زدن و فریاد (( یا علی )) این وجد را ابراز کردند . نکته اول : معمولا شعرا بالاترین شور محتوایی خود را در ابیات ترجیع بند قرار می دهند و مداح باید به روشی از قبیل روش حاج محمود کریمی آن را بخواند ، که مستمع به وجد بیاید و با صلوات و یا ذکر و . . . شور و حال خود را ابراز کند . نکته دوم : اشعاری را انتخاب کنید که ابیات اینگونه داشته باشد و از قبل آن ها را مشخص کنید . 💠تنوع پرده های صدا : حاج محمود کریمی در این مجلس بارها پرده ی صدای خود را بالا و پائین بردند ، مخصوصا بعد از اوج معمولا فرود داشتند و اگر اینگونه نباشد خواندن یکنواخت می شود . نکته : اوج و فرود باید با توجه به محتوا انجام شود ، مثلا محتوای حماسی متناسب اوج و محتوای عاطفی متناسب با فرود است . .👇👇