eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
540 ویدیو
767 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5870674407583649354.mp3
16.77M
🔘 باصدای: 👈🏼 به اهتمام حسینیه‌‌‌ی آل‌ یاسین ۱۴۰۰شمسی - شعبان۱۴۴۳قمری سلام حجت یزدان سلام باطن قرآن که تابیده شد نورت شب نیمه شعبان
‌ 🔹از تقسیم‌بندی گونه‌های محتوایی موسیقی، بی‌شک «ترانه انتظار» پس از انقلاب اسلامی در صدر ترانه‌های مردم‌پسند (مثل ترانه حس غریب علی لهراسبی) قرار گرفته و برای بیشتر شاعران و خوانندگان مورد توجه بوده است؛ اما به این آرمان مهم شیعیان و مسلمانان یعنی غیبت حضرت صاحب‌الزمان(عج) و انتظار فرج، در موسیقی ما چگونه پرداخته شده است؟ 🔹انتظار، مقام و موقعیتی است که در بیشتر آثار موسیقایی ما به مضامینِ «ابراز عشق»، «دلتنگی»،«شِکوه» یا «جست‌وجوی امام» خلاصه شده است. همه این مضامین لازم و قابل پرداختند؛ اما آیا کافی است؟ و اینکه همه ترانه‌های انتظار ما باید خلاصه در همین مضامین شوند و بقیه مضامین انتظار مهجور بمانند؟ البته در برخی از همین آثار هم، نوعِ شخصیت‌پردازی به گونه‌ای است که متوجه تخاطب با امام معصوم نیستیم و نوع ابراز عشق به امام معصومِ غایب با یک انسان عادی تفاوت چندانی ندارد و تشخیص اینکه مخاطب اثر چه کسی‌ست را سخت‌تر می‌کند. در برخی آثار هم مسیر انتظار به سمت انفعال و رخوت گرایش پیدا می‌کند و این مسیر منفعلانه را در شعر و ملودی قطعات موسیقی می‌شود پیگیری کرد. 🔹ملودی برخی از این آثار انتظار بیشتر غم و غصه صِرفند که گویی هیچ امیدی به آینده در آن‌ها نیست و در برخی دیگر (عمدتاً به مناسبت نیمه شعبان منتشر شده‌اند) نوعی شادی وجود دارد که اگر شنونده اطلاعی از سوژه اثر نداشته باشد، دچار شادی مطربانه‌ای می‌شود که می‌تواند آن را به موضوع و ابراز عشق دنیایی و زمینی مربوط بداند. اساساً باید فکر کرد که در موسیقی آیینی برای ولادت اهل بیت و عموم ایام شادی مسلمین، مولفه‌ موسیقی شاد مؤمنانه که مرزش با شادی مطربانه معلوم باشد، چیست؟ 🔹اگرچه تمنای انسان منتظر، رسیدن به پایان رنج‌ها و سختی‌ها با فرج است؛ اما پاسخ این تمنا، خلاصه در شِکوه و ارائه انواع فرم‌ها در موسیقی برای ابراز دلتنگی به امام نیست، بلکه در «جوشش» و «قیام» است که انسان منتظر، «هویّت» خود را پیدا و نمایان می‌کند. موسیقی، هنری است که می‌تواند انسان منتظر را به تحرک وا دارد و نحوه کُنش او را مشخص کند اما در نتیجه برخی از ترانه‌های انتظار، انسان منتظر و دلتنگ، خود را معاف از مسئولیت حس می‌کند و دلیلی برای تلاش و جهاد در مسیر رفع موانع ظهور یا حتی ابراز علاقه‌ای صحیح نسبت به امام معصوم پیدا نمی‌کند. 🔹در مقابل آثار پیشین، آثاری قرار می‌گیرند که خلاصه در شِکوه و دلتنگیِ صِرف نمی‌شوند و نوعی حرکت و قیام را در انسان منتظر ایجاد می‌کنند. می‌توان گفت تمام اجزای این گونه قطعات موسیقی، مخاطب را به جنبش و جهاد وا می‌دارد. این آثار با اتفاقات زمانه خود بیگانه نیستند، بلکه آن‌ها را در دل اتفاقات زمانه‌ و پیرامونشان که در مسیر ظهور است، حمایت و پشتیبانی می‌کنند. البته باید اقرار کنیم که تعداد این آثار بسیار بسیار محدودند و لازم است در این سیر تطوّر ترانه‌ انتظار و تجربه‌های لازم پیشین، راه یا بزرگ‌راهی برای تولید ترانه‌هایی باز شود که به انتظار فعالانه و مجاهدانه می‌پردازد. قطعه «نفس تازه کنیم» حامد زمانی تجربه خوبی در این زمینه حساب می‌شود. 🔹در این فرسته به سراغ تعدادی از ترانه‌های مشهور انتظار رفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم ظرفیت‌هایی را که هر یک از این قطعات برای شنونده خود (انسان منتظر) ایجاد می‌کند، بررسی کنیم.
‌ 🔹با بررسی «شعر انتظار» و «شعر آیینی مهدوی» می‌بینیم که می‌توان آن‌ها را در دو حال و هوا دسته‌بندی کرد: 🔹برخی از اشعار انتظار که نوع متدوال آن است، به مضامین شِکوه، دلتنگی، فراق و مفاهیم اولیه انتظار می‌پردازند. در اینجا آنچنان که در بحث «ترانه انتظار» نیز گذشت،‌ نکته مهم آن است که آیا شخصیت‌پردازی درستی از امام معصوم صورت می‌گیرد یا شعر در حال و هوای دلتنگی و انتظارِ‌ نوعی هر عاشق و معشوقی است؟ 🔹دسته دومِ اشعار انتظار، چاشنی اعتراض را هم به خود اضافه می‌کنند و نحوی از مطالبه و فریاد در آن‌ها هویداست. این اشعار انتظار معترضانه را که بررسی می‌کنیم، گویی عمده اعتراض آن‌ها به مشکلات داخلی و درونی است؛ از فساد مسئولین و هدررفت بیت‌المال تا آسمان‌خراش‌ها و ماشین‌های آنچنانی. گاهی نتیجه برخی ازین اشعار، تولید یأس و ناامیدی است. گرچه اساس منظر این نحوه‌اعتراض هم قابل خدشه است؛ ندیدنِ ملت انقلابی ایران که نحوه وجود و حضورشان،‌ دهن‌کجی به تمدن غرب است و کار تاریخی که در حال انجام آن هستند، در راستای زمینه‌سازی ظهور است. برخی دیگر از اشعار معترضانه که به نظر می‌رسد جلوتر از گونه قبلی است،‌ به مصاف اسلام مقدس‌مآبانه رفته است. ضدقهرمان این شعرها، کاراکترِ شیخ و زاهد خشک‌ مقدس است. در یک برهه‌ای از شعر انتظار، این نوع نگاه را برجسته‌تر در شعرها می‌یابیم، مثلا در اشعار قادر طهماسبی، علیرضا قزوه،‌ امید مهدی‌نژاد که ظاهراً بی‌نسبت با اوج گرفتن نگاه انجمن حجتیه‌ای به انتظار در آن برهه نبوده است که در شعر انتظار سال‌های اخیر، این مصاف کم‌رنگ‌تر شده است. 🔹در این میان، جای خالی نگاه جهانی در شعر انتظار معترضانه خالیست. جای خالیِ اعتراض به ظلم جهانی؛ اعتراض به آنکه اساس ظلم را بنا نهاده و اگر مشکل و نابسامانی هم در جوامع مسلمان و غیرمسلمان است، اصل و اساسش استکبار جهانی است. اعتراض به تجدد که اصل دین را نشانه گرفته و جامعه را از نزدیک شدن به ظهور دور می‌کند، کجای این شعرهاست؟ یا نگاهی که خود را به داخل کشور محدود نکند و جهان اسلامی به قضیه نگاه کند و به فراخوانی امت‌های اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور بپردازد و آن‌ها را به رویارویی جمعی مقابل استکبار جهانی دعوت کند.
‌ 🔹 بررسی ۸ ترانه مهم انتظار جایابی «انتظار مجاهدانه» در موسیقی مهدوی
. 🔸ای منتظران گنج نهان می آید 🔸آرامش جان عاشقان می آید 🔸بر بام سحر طلایه داران ظهور 🔸گفتند که صاحب الزمان می آید 👈 جمال دلربای یوسف فاطمه، آقای عالم و آدم، حجت بن الحسن ارواحنا له الفداء صلوات بلند ختم کنید. .
🔸ای بهشت سامره! امشب جهان آرا شدی 🔸بـا گلِ لبخندِ ماهِ نـرگس از هم وا‌شدی 🔸آسمانی لاله ی نـرگس شکفتی در زمیـن 🔸ماه بزم عرشیان، خورشید سامرا شدی 🔸بـا طلوع صبح از مشرق برآیـد آفتاب 🔸آفتـاب فاطمه وقت سحر پیـدا شدی 🔸گاه در دامان نرگس گاه در دست حسن 🔸نور خود را بذل کردی ماه محفل‌ها شدی 🔸آسمانی‌ها زمین بوس تـو بـودند از ازل 🔸از چه ‌ای جان جهان‌ها همنشین با ما شدی 🔸در محافل حاضری، در دیـده پیدا نیستی 🔸از نظرها غـایبی و انـجمن آرا شدی 🔸ای وجود از مقدمت آباد! یا مهدی بیا 🔸عید میلادت مبارک باد! یـا مهدی بیا 👈 پیشگاه مقدس و ملکوتی ولی نعمت مون، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف اجماعا صلوات. .
🔸امشب خبر ز عالم بالا رسیده است 🔸زیباترین ستاره ی دنیا رسیده است 🔸امشب حکیمه باش و ببین پور عسکری 🔸با هیبت و شمایل طاها رسیده است 🔸در او خلاصه گشته خِصال پیمبران 🔸موسی رسیده است، مسیحا رسیده است 🔸جبریل با هزار فرشته از آسمان 🔸کرده نزول، بهر تماشا رسیده است 🔸سر را بُرید یوسف کنعان به جای دست 🔸وقتی شنید یوسف زهرا رسیده است انگیزه سازی: 👇 👈 امام زمان این یک بیت رو خوب گوش بدهند: 🔸امشب دلم به مأذنه این گونه داد اَذان 🔸عَجِّل عَلی ظُهُورکَ یا صاحبَ الزّمان از ذاکرین محترم در این قسمت، به مخاطبین میفرمایند: 👈👈 (( صلوات نداشت؟ )) و در نتیجه همه صلوات میفرستند.☺️ .
🔸بر مهدی و آن هاله نورش صلوات 🔸بر خال لب و جام ظهورش صلوات 🔸بی پرده همه انس و ملک می گویند 🔸بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات - .
تو عشق منی آقام آقام دین منی آقام آقام جون منی آقام آقام یا اباصالح حیفه که نگم آقام آقام توی رگم آقام آقام خون منی آقام آقام یا اباصالح گویم چه به مدحت که آقا فوق جنانی ماه مه شعبان صاحب عصر و زمانی پای تو میمونم ای نگار جمکرانی ✔️مدد یا اباصالح (6بار) --------------------------- ای که سند دل منی عصاره گل منی معنی عجل منی یا اباصالح سیمای بهشت لبخند تو هر چی دل به بند تو یافاطمه سربند تو یا اباصالح شرمنده ميشه گل پیش گلزار جمالت در شان طواف حجر الاسود خالت یک جلوه کن و بکش منو خونم حلالت ✔️مدد یا اباصالح (6بار) -------------------------- ای که نسبت علویه گنبد تو نبویه امشب جهان مهدویه یا اباصالح خال لب تو عاشقیه عصمت تو فاطمیه عشق به تو عالمیه یا اباصالح لیلی شده مجنون تو و نشسته بر راه یوسف شده محو چشات افتاده در چاه ذکر دم عیسی مددی بقیه الله ✔️مدد یا اباصالح(6بار) --------------------------- نذر فرجت اشک چشام تا تو شهی منم گدام دوست دارم ختم کلام یا اباصالح ختم قرانم مرور تو حس میکنم حضور تو کی پامیده ظهور تو یا اباصالح بسم لله نوری یا که نور علی نوری قرآنی و انجیلی و تورات و زبوری معراج دعا تا کربلا پل عبوری ✔️مدد یا اباصالح (6بار) 👈 آرزو دارید که ان شاء الله عیدی همه ما فرج آقا و مولامون حجت بن الحسن ارواحنا له الفداء باشه اجماعا صلوات بلندی ختم کنید. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔵 هدایتی که ما محرومیم ازش چهار داستان جالب و یک نتیجه غمناک 🔻۱_ابن‌مقفع و ابن‌ابی‌العوجا دوتا از زندیقان و ملحدان معروف در دوران امام صادق(ع) بود که نه خدارو قبول داشتن نه پیامبر(ص) رو. یه روز در مسجدالحرام که مسلمونا مشغول طواف بودن ابن‌مقفع به ابن‌ابی‌العوجا گفت همه این مسلمونا گوسفندی بیش نیستن، بجز اون شیخ که اونجا نشسته، چون او سرشار از علم و معرفت و اخلاقه واشاره به امام جعفر صادق(ع) کرد. ابن‌ابی‌العوجا که تو مناظره هیشکی رقیبش نبود، پوزخندی زد و گفت الان میرم با دوتا سوال حالش رو جا میارم. رفت و برگشت گفت وای برتو ابن مقفع اين شخص بالاتر از بشر است؛ اگر در دنيا روحى باشد و بخواهد در جسدى آشكار یا پنهان گردد همين مرد است. بعد بحث‌هایی که با امام کرده رو مطرح می‌کنه. این سوال و جواب‌ها جالبه. ولی از توش این‌همه حیرت و شگفتی درنمیاد. که ابن‌ابی‌العوجا گفت این اصلا بشر نیست... به این میگن هدایت بالرؤیة. یعنی هدایتی که با دیدن امام و دیدن ابهت و عظمت امام حاصل میشه. که ما ازش محرومیم... = دیدن، تماشاکردن 🔻۲_در زمان امام هادی(ع) چندتا از این سیاه‌پوست‌های زنگی که تو جنگ اسیر شده بودن و کاملا وحشی بودن رو اجیر می‌کنن که امام‌هادی رو بکشن. که بعدا بگن بخاطر انتقام از اسلام این کارو کردن و شهادت امام رو بندازن تقصیر اینا. این سیاه‌های زنگی امام رو ندیده بودن. برنامه می‌چینن امام رو با شمشیر بزنن، درتاریخ هست که تا امام رو می‌بینن به سجده می‌افتن. بعدش بهشون میگن چرا سجده کردید؟ میگن چنان هیبت و عظمتی داشت این مرد که بی اختیار به سجده افتادیم. این هدایت بالرؤیة است که ما محرومیم ازش... 🔻۳_منصور دوانیقی دستور داد ابوحنیفه رو بیارن. منصور وقتی دستور می‌داد کسی رو بیارن طرف غسل و کفن کرده میومد پیش منصور، چون احتمال زیاد کشته می‌شد. منصور از ترسناک‌ترین خلفای عباسی بود. منصور به ابوحنیفه که عالم برجسته اون زمان و بنیان گذار فرقه حنفی بود، گفت مردم خیلی مجذوب جعفربن محمد(ع) شدن. چندتا سوال سخت آماده کن تو قصر من درحضور مردم از جعفر بپرس تا شکستش بدیم و محبوبیتش رو کم کنیم. ابوحنیفه میگه سوالات رو آماده کردم زمانی‌که وارد قصر منصور شدم وقتی چشمم به ابوعبدالله جعفربن محمدالصادق افتاد، چنان مبهوتِ هیبت و عظمت او شدم، یادم رفت به سلطان منصور دوانیقی سلام کنم. این همان هدایت بالرؤیة هست که ما ازش محرومیم... ۴_تو حادثه کربلا و قضیه زهیر هم همین‌طور، زهیر وقتی به خیمه امام رفت با دیدن و رؤیة امام حسین(ع) دگرگون شد. بعیده که امام بحث علمی کرده باشه در اثبات حقانیت خودش الان هدایت باطنی امام زمان شامل هممون میشه و به همون نظر داره حضرت، ولی از هدایت بالرؤیه امام محرومیم بخاطر همینه که در دعای عهدی میگیم، خدایا اگه مردیم (حتی تو بهشتم بودیم) وقتی حضرت مهدی عج ظهور کرد مارو برگردون، عجیب نیست؟ چرا برگردونه؟ تو بهشتی دیگه. میگه اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، منو برگردون ببینمش. فقط یه بار ببینمش (بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ) دیدنش موضوعیت داره که ما محرومیم ازش... ولادت حضرتش را تبریک عرض می‌کنم اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ ، وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ، وَ اكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 👈🏼👈🏼 در بعضی از توقیعات صادره از حضرت ولی‌عصر صلوات الله علیه آمده: 〽️ اگر شيعيان ما كه خداوند آنان را به اطاعت از خود موفق گرداند، دل هايشان بر وفاى به پيمانى كه بدان موظف هستند، اتفاق مى كرد، قطعا توفيق ملاقات با ما براى آنان به عقب نمى افتاد، و قطعا سعادت مشاهده ما، بر اساس معرفت حقيقى و صداقت دل، به زودى براى آنان حاصل مى شد. 〽️ هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه او را به ناپسندى و ناخشنودىِ ما نزديك مى ‏كند، بپرهيزد، كه امر ما ناگهانى و بدون آمادگى قبلی است. 🌿«وَلَوْ أَنَّ أَشْياعَنا- وَفَّقَهُمُ اللّه لِطاعَتِةِ- عَلَى اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِى الوَفاءِ بِالعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُم بِنا». 🌿«فَلْيَعْمَلْ‏ كُلُ‏ امْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَيَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَسَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَة». 📚 منابع: ۱. احتجاج، ج۲، ص۳۲۴ ۲. الوافی، ج۲۶، ص۲۸۶ ۳. بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا