4_5820989856536335614.mp3
14.86M
هدایت شده از محسن قنبریان
♟ راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد!
بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه اند.
از نگاه راهبردی، نسبت های متفاوتی بین وجه زنانه(پوشش) با تغییر سرنوشت اجتماعی در تاریخ معاصر ما رخ داده است:
1⃣ کشف حجاب در نظام خودکامه و وابسته پهلوی:
این شخصی سازی و آزادی فرهنگی، در واقع مخدّری برای عدم توجه به سرنوشت سیاسی اجتماعی جامعه و بالتبع ادامه خودکامگی و وابستگی رژیم بود.
امام خمینی در این باره فرمود:
"از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی بانوان ما را به عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند!"
2⃣ مداخله دادن زنان در سرنوشت سیاسی اجتماعی و مقدرات اساسی(انقلاب اسلامی):
امام خمینی این مداخله را یک اصل اساسی و برتر از یک راهبرد می دید اما در مقابل فرهنگ ابتذال هم از آن استفاده راهبردی کرد.
ورود زنان به نهضت اسلامی -برای تغییر سرنوشت- نسبت مستقیمی با انتخاب پوشش اسلامی داشت.
حجاب توسط متفکران انقلاب اسلامی ابزاری برای پوشاندن زنانگی و تامین حضور انسانی او در اجتماع تعریف شد.
امام خمینی در اینباره فرمود: "زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باید زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند".
3⃣ کشف حجاب و جنگ روسری در حکومت اسلامی (جنبش ززآ):
بطور خاص از دهه ۹۰ مهندسیِ دقیقی برای جمع بُرداری بین وجه زنانه و وجه مشترک انسانیِ زن برای تغییر سیاسی طراحی شد که در #جنبش_زن_زندگی_آزادی بروز نهایی یافت.
کشف حجاب اینجا نه صرفا شخصی سازی پوشش فردی بلکه نوعی کمپین سازی علیه اسلام سیاسی بود.
پوشش، قدر مشترک زنان است که اسلام درباره آن فرامینی دارد.
وجه اصلی اسلام سیاسی هم قائل به حکومت بودن و دخالت آن در تحقق ارزشها و احکام اسلامی است؛ پس کشف حجاب در این موقعیت دیگر یک انتخاب سلیقگی و شخصی نیست، بلکه جزیی از تقابل با اسلام سیاسی قلمداد می شود.
قرار دادن درصدی از زنان در این موقعیت، حس پیشرانیِ تغییر به آنها می دهد. دیگر زنان با کشف حجاب خود را ملعبه مردان هرزه -چنانچه در حکومت پهلوی بود- نمی بینند؛ بلکه آنرا کنشی موثر در تغییر سرنوشت اجتماعی و جزیی از مبارزه مدنی سیاسی می بینند!
از همین جاست که رهبر جمهوری اسلامی آنرا #حرام_سیاسی خواند!
⬅️ اگر یک جوان متشرع این مهندسی راهبردی را در حد نقض حکم شرعی یا دختر کم حجابی آن را انتخابی شخصی و سلیقگی ببیند جای تعجب نیست؛ اما کسی در کرسی معاونت راهبردی رئیس جمهور نباید آنرا فروکاهد.
❓چگونه میشود تحقق راهبرد معارضه با اسلام سیاسی را "مسیر درست" خواند و همزمان آنرا وجه جلب منافع ملیِ همان نظام سیاسی(رفع تحریم) قرار داد؟!
✔️ آن بخش گفتگو:
《 فرید زکریا: بگذارید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از شما بپرسم. من در سال گذشته چندین بار در عربستان سعودی بودم. زنان سعودی به من آمدند و گفتند که بسیار افتخار میکنند که حالا در عربستان سعودی، زنان حقوق بیشتری نسبت به ایران دارند. رئیسجمهور جدید گفته که قرار است امکان اینرا فراهم کند که زنان هر چیزی که میخواهند بپوشند. اینکه دیگر نیازی به پوشیدن روسری نباشد و از آنچه که من آن را آزار زنان توسط گشت ارشاد میدانم جلوگیری شود. این هنوز به نظر نمیرسد که اتفاق افتاده باشد. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟
ظریف: خوب،ببینید. من به این که در شکلگیری کابینه ایران نقشی داشتهام افتخار میکنم. در کابینهمان چهار زن داریم. در سطح وزارتی.
فرید زکریا: آیا این زنان میتوانند بدون پوشش مو در جلسات کابینه حضور پیدا کنند؟
ظریف: خوب، آنها انتخاب کردهاند که این کار را نکنند چون به قوانین کشور احترام میگذارند. حالا، اگر به خیابانهای تهران بروید، خواهید دید که بسیاری از زنان موهای خود را نمیپوشانند. این خلاف قانون است، اما دولت تصمیم گرفته است که زنان را تحت فشار قرار ندهد. این وعدهای بود که رئیسجمهور پزشکیان داد و این وعده در حال اجراست. او اجرای قانون رابا موافقت ارکان نظام به تعلیق درآورد. منظور من رهبری کشور نیست. منظور ارکان کشور است، مانند رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و دیگران، مانند شورای امنیت ملی.
پس ما در مسیر درست حرکت میکنیم.
...این[حقوق اقلیت ها و مساله پوشش زنان] کافی نیست فرید. این یک گام در #مسیر_درست است!》
❗️کاستن از اسلام سیاسی، حرکت در مسیر درست نیست؛ حرکت در مسیری است که از اول آمریکایی ها خواسته اند. آنها بارها گفته اند دنبال سرنگونی نظام سیاسی نیستند، دنبال تغییرند و منظورشان دقیقا تغییر اسلام سیاسی به یک اسلام اجتماعی یا فردی است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
اقسام مذهب: ما در رابطه با مذهب، سه جور تلقّى داريم: يك موقع مذهب، سنّتى است. گاهى عاطفى است. و گاهى هم، اصيل.
1 ـ مذهب اصيل، معرفت ـ يعنى اسلام ـ و محبّت ـ يعنى ايمان ـ و عمل ـ يعنى تقوا ـ و احسان ـ يعنى تقوا و صبر ـ را با هم دارد. اين سير را؛ معرفت و محبّت و عمل و استقامت در راه اين عمل و صبورى در راهِ احسان را با هم دارد.
احسان، كار را خوب انجام دادن است. و محسنين، يك مرحله از متّقين بالاترند. متّقى، كسى است كه كارى را انجام مىدهد. و محسن، كسى است كه اين كار را خوب انجام مىدهد و در برابر رنجهايش صابر است؛ «مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَانَّ اللَّهَ لايُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»؛ تقوا به اضافه صبر، احسان است و خدا اجر محسن را ضايع نمىكند.
كسانى كه كار كردهاند و خوب هم كار كردهاند، مزد خوبىشان را از دست نخواهند داد. اتقان كار و احسان كار جزء سرمايههاى آنها خواهد بود. كيفيّت كارشان جزء درجاتشان خواهد بود. پس مذهب اصيل، مذهبى است كه معرفت و محبّت و عمل را با هم دارد.
2 ـ مذهب سنّتى، عملِ بدون معرفت و محبّت است. شناختى نيست كه زاينده باشد و محبّتى نيست كه عمل را به دنبال بياورد. پس به طور طبيعى آن عملى كه سنّتى مىشود؛ يعنى بدون ريشهاى از معرفت و محبّت است، آيا سنگين نخواهد بود؟! نفرتآور نخواهد بود؟! خستگى نمىآورد؟! تو را طلبكار نمىكند؟! اگر دو ركعت نماز بخوانى، از خدا يك دنيا بهشت نمىخواهى؟! و اگر هم يك كمى دير جوابت را بدهد يا زنت سالَك بزند، بچّهات پيسى بگيرد، چشمت كمى درد بگيرد و ... با او دعوا نخواهى كرد؟! با او دوست خواهى شد؟! آيا نمىگويى خدايا! من براى تو قدمى برداشتم، تو كس ديگرى را پيدا نكردى كه پدرش را در بياورى؟! جيغ و دادت بلند نمىشود كه چرا مرا گير آوردى؟! بنابراين رضا نيست، رابطه محبّت نيست. و آن چه كُميتِ همه ما را در درجات سير و سلوكمان لنگ كرده، همين است كه هنوز انس و رضا و ابتهاج و سرور با حق و محبّت او در دلهاى ما ننشسته. هنوز درخت عشق او در باغ سينه ما پا نگرفته، رشد نكرده، برگ و بار نداده. جوانهاى، شكوفهاى، هيچ حاصلى نداشته است. و شروع كار از همينجاست.
3 ـ مذهب عاطفى: عاطفه بدون معرفت و عمل است. فقط و فقط عاطفه است. ما خيلى از اين مذاهب عاطفى را حتى در بين شيعيان عادى خودمان نيز مشاهده مىكنيم. اهل عمل نيستند، ولى امام حسين علیه السلام را دوست دارند، على علیه السلام را دوست دارند. نه معرفتى است و نه عملى، ولى حبّ و عاطفه دارند. انسان از بچّگى در رفت و آمدها، در حوادثى كه بوده و در تجربههاى مختصرى كه داشته، يك چنين عاطفهاى را در وجود خويش سرشار كرده است.
📚 فوز سالک، ص ۱۸۸
✍🏻استاد صفائی حائری
🇵🇸@Growing_iir
در حال رشد | رضـا مَـلِکی
اقسام مذهب: ما در رابطه با مذهب، سه جور تلقّى داريم: يك موقع مذهب، سنّتى است. گاهى عاطفى است. و گ
به شدت راهبردی و استراتژیک!
حتما با دقت مطالعه کنیم!
🇵🇸@Growing_iir
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔺جزئیاتی از وام بانکی بدون نیاز به سپرده گذاری با کارمزد صفر درصد برای اهل سنت توسط بانک مهر!
غلامرضا فتحعلی چندی قبل در حاشیه مراسم رونمایی از طرح وفاق مهر در سیستان و بلوچستان:
▫️این طرح به مناسبت عید مبعث و با هدف ارائه خدمت به اهل سنت با اقساط ۶۰ ماهه در استان رونمایی شده است./ برای برخی از افراد اهل سنت در مورد قراردادهای بانکی ملاحظاتی وجود دارد که باعث میشود برخی از آنان حاضر به سپرده گذاری در بانکها نشوند که این طرح میتواند موجب گرایش بیشتر اهل سنت به نظام بانکی شود.
▫️نرخ کارمزد در این طرح صفر درصد است و نیاز به گذاشتن مبلغی نزد بانک نیست./ سقف وام هم برای اشخاص حقیقی چهار میلیارد ریال و برای اشخاص حقوقی 9 میلیارد ریال است.
▫️ قرار است در اندیشکده قرض الحسنه مهر ایران از تمام تفکرات، مبانی فقه و نظری اسلام، ادیان و مذاهب مختلف استفاده شود تا بتوانیم سنت قرض الحسنه را بیش از گذشته در کشور ترویج دهیم و شبهاتی که برای گرفتن وام برای مردم وجود دارد را به حداقل برسانیم.
✍️ به نظر می رسد اجرای چنین طرح هایی با عنوان " وفاق" می تواند در میان مدت به ضد خودش تبدیل شود؛ اصل اعطای وام بدون کارمزد اقدام بسیار مبارکی است اما چرا ویژه اهل تسنن؟ چرا برای عموم مردم نه؟!
🔹آیا بانک مهر به دنبال اجرایی کردن تبعیض مثبت است؟ آیا به اثرات ضدفرهنگی چنین طرح هایی در اندیشکدهشان اندیشیده اند؟!
🔹از سوی دیگر مراجع عظام قم هم در مورد سبک کار بانک ها ملاحظاتی اساسی داشته اند و دارند، چرا ملاحظات آنها را مد نظر قرار نمی دهید؟!
➕ به فقرا هم وام بدهید!
🌐 Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
10.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان تربیت نشده مضرتر از شیطان...
#پای_درس_امام
🇵🇸@Growing_iir
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
میلاد باسعادت حضرت امام حسین و حضرت عباس و امام زین العابدین عليهم السلام مبارک باد.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
بدین مناسبت از هر کدام از این بزرگواران مطلبی پر فایده نقل می شود.
🔰۱- امام حسین "علیه السّلام" فرمود:
🔅 مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فِی ذُلٍّ 🔅
مرگ با عزّت، بهتر از زندگى با ذلّت است.
📚( بحارالأنوار، ج۴۴، ص۱۹۲ )
🔅العزّة حالة مانعة للإنسان مِن أن يُغلَب🔅
📚( المفردات للراغب الاصفهانی )
عزّت نفس چیست؟
یعنی عزت نفس یک حالت و صفت و یک قوه و قدرت روحی است که در اثر معرفت کامل و یقین راسخ و توکل و اعتماد به خدا و اخلاص کامل حاصل می شود و موجب می شود انسان، مغلوب هواهای نفسانی و غرایز سرکش و طغیانگر حیوانی و عواطف و احساسات ویرانگر و حب جاه و پست و مقام و شهرت و شهوت و قدرت و ثروت نشود و اگر زمینهٔ کسب ثروت و قدرت و پست و مقام پیدا شد با عزّت نفس کسب کرده و با عزّت نفس از آن ها به عنوان وسیله استفاده می کند.
✅خلاصه مومن عزتمند به غیر از خواست خدا، تسلیم هیچ چیز و هیچ کس نشده و عزّت الهی را به ذلّت دنیوی نمی دهد ( ولله العزه و لرسوله و للمومنین - 📚سوره منافقون آیه۸ )
🔰۲- اما راجع به حضرت عباس علیه السلام.
امام صادق "عليه السلام " فرمود:
🔅كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ 🔅
عموى ما عبّاس ، بصیرتی نافذ داشت 📚(عمده الطالب ص ۳۵۶)
💢بصیرت چیست؟
☘️بصیرت، یک نورانیّتِ عقلی و قلبی و یک بینش و روشن بینی خاصّی است که در اثر معرفت، یقین، عملِ خالص، تهذیب، تزکیهٔ قلب از حبّ دنیا و مظاهر آن حاصل میشود و مومن با بصيرت حق را از باطل تشخیص می دهد.
☘️وقتی نافذ شد نه تنها حق را از باطل بلکه وقتی حق و باطل ممزوج و مخلوط و قاطی شد ،کاملا حق خالص را تشخیص داده و دچار حیرت و سرگردانی نمی شود و حضرت عباس علیه السلام چنین بود.
🔰۳- امام زین العابدین علیه السلام،حضرت فرمود:
🔅مَن ثَبَتَ على وَلايتِنا في غَيبةِ قائمنا أعطاهُ اللّه ُ أجرَ ألفِ شهيدٍ ، مثلِ شُهَداءِ بدرٍ و اُحدٍ🔅
هر كه در روزگار غيبت قائم ما، بر ولايت ما ثابت قدم باشد( یعنی : منتظر راستین و واقعی باشد و در عقایدش محکم و استوار و به واجبات و دستورات الهی عامل و از ظلم و فساد و خیانت و گناه و معصیت دور و در مقابل بلاها و فشارها صبور باشد و تحت تاثیر محرکهای اجتماعی و سیاسی قرار نگیرد) خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهيدان بدر و اُحُد را به وى عطا مى فرمايد.
📚( بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۲۵)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
🇵🇸@Growing_iir