eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
اقتصاد فرهنگی
📌 ادعای محقق داماد + پاسخ 🔹آیت‌الله محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رییس گروه مطالعات اسلامی فره
سلام علیکم در خصوص دیدگاه جناب آقای محقق داماد چند نکته را عرض می کنم: ۱. موضع فردی که رییس بخش مطالعات اسلامی است در باره علوم اسلامی تعجب آور است! کسی که اعتقاد به اسلامی سازی علوم ندارد نباید در چنین جایگاه مهمی قرار گیرد (حکایت یکی بر سر شاخ بن می برید). ۲. ظاهراً ایشان تمایز بین علوم طبیعی و علوم اجتماعی را که از قرن نوزدهم تا کنون مورد توجه اندیشمندان دنیا بوده نادیده گرفته و علوم انسانی را با علومی مثل شیمی و فیزیک یکی پنداشته اند! در حالی که علوم انسانی برخلاف علوم طبیعی بسیار پیچیده و چند لایه بوده و دارای ابعاد و خصایص مشهود و نامشهود است که همه وجوه آن قابلیت کمی سازی ندارد. ۳. هیچکدام از محققان و مدعیان علوم اسلامی ادعای اسلامی سازی علومی مثل شیمی، فیزیک، زیست شناسی و به طور کلی علوم طبیعی را ندارند و دعوا سر علوم انسانی است که می تواند وصف اسلامی یا مسیحی و ... بگیرد. بنابر این مغالطه‌ای در این زمینه در بیان ایشان ملاحظه می شود. ۴. متناسب با رشته تحصیلی بنده که مدیریت است عرض می کنم که در متون علمی این رشته با نظریاتی ذیل عنوان مدیریت ژاپنی، مدیریت چینی و مدیریت اروپایی رو به رو هستیم که هر یک نشان دهنده تاثیر افکار و اندیشه‌ها و فرهنگ آن جوامع در نوع نظریه پردازی است. با توجه به تعریف نظریه که عبارت است از مجموعه گزاره های مرتبط با هم که پدیده مورد مطالعه را به طور نظام مند توصیف می کند، تنظیم گزاره های مشاهدتی توسط نظریه پرداز تحت تاثیر محیط اجتماعی، فرهنگی و آموزه‌های رسوخ کرده در پس ذهن ایشان می باشد. لذا نوع نگاه محقق به پدیده و ارزش های فرهنگی و اجتماعی آن در نحوه تنظیم گزاره ها موثر است. بنابر این امروزه عاری از ارزش بودن نظریات مردود شناخته شده است. به عبارت دیگر نظریات گرانبار از ارزش هستند. ۴. این پیش فرض که علم اقتصاد یعنی فرمول ریاضی و چون اسلام فرمول ارائه نمی کند پس اقتصاد اسلامی بی معنی است نیز مغلطه‌ای بیش نیست و نگاه سطحی و مرعوبانه به این رشته را نشان می دهد. تقلیل اقتصاد به مجموعه ای از فرمول های یقینی غیر قابل خدشه فرو کاستن این رشته علمی است هر چند برخی از صاحب نظران قائل به شبه علم بودن رشته هایی مثل اقتصاد هستند و در همین حد هم آن را برنمی‌تابند. ۵. کاش جناب محقق داماد کتاب اقتصادنای شهید صدر، نظری بر نظام اقتصادی در اسلام استاد مطهری و برخی از کتاب های مفید دیگر را بخوانند و تعمق بیشتری در بحثشان داشته باشند. وجه الله قربانی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
به آزادی هیچ اعتقادی ندارم! چون آزادی یک مفهوم ناقص است. خودش را نقض می کند و نمی تواند از خودش به عنوان یک ارزش محافظت کند. در اولین قدم آزادی، آزادی را قید می زند و آزادی افراد با یکدیگر تعارض پیدا می کند. هزاران قید می خورد آزادی و انی لا احب الافلین! مفهوم و ارزشی اصیل تر را باید جست... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
📌 ادعای محقق داماد + پاسخ 🔹آیت‌الله محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رییس گروه مطالعات اسلامی فره
7.69M
نقدی بر صحبت های محقق داماد در مورد "نداشتن اقتصاد اسلامی" جناب محقق داماد ابتدا سعی کنند دقیق صحبت کنند تا مجبور نشویم دائما صحبت های ایشان را ترجمه کنیم تا قدری قابل نقد باشد بعد وارد نقد اقتصاد اسلامی شوند. پاسخ پرفسور استفان مارگلین استاد تمام اقتصاد دانشگاه هاروارد به محقق داماد ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ پرفسور استفان مارگلین (استاد تمام اقتصاد دانشگاه هاروراد) به مسعود نیلی! این چیزی که شما به آن علم می گویید ایدئولوژی "ایمان به بازار" است و... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه سوم: مفهوم و مبنای رقابت چرا با هم رقابت میکنیم؟ آیا رقابت اصالت دارد؟ نظریه
04 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
14.8M
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد آزادی؟ تناقض مفهوم آزادی با نظر پدر لیبرالیسم! جلسه سوم جلسه دوم جلسه اول ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لا اله الا الدلار! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیات بسیاری از ایرانیان مهاجر به این است که مهاجرت ایرانی ها بیشتر شود. پس ایرانیان را تشویق به مهاجرت می کنند. کلیپ را ببینید. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد
سلام علیکم بزرگواران اگر کسی از شما این جلسات را با من همراهی می کند به آی دی من @h_abbasifar پیام بفرستد تا در گروه مباحثه نظریه عدالت و حکمرانی عضو شود. این گروه مخصوص کسانی است که می خواهند مباحثی که حقیر ارائه می دهم را "نقد" کنند و راجع به این موضوعات گفتگو کنیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
📌 ادعای محقق داماد + پاسخ 🔹آیت‌الله محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رییس گروه مطالعات اسلامی فره
پاسخ حجت الاسلام محمدجواد قاسمی اصل به نظرات رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران! (محقق داماد) در کلماتی که به آقای مصطفی محقق داماد نسبت داده شده، چند مغالطه قدیمی و نقد شده وجود دارد که اجمالا عرض می‌شود: ۱. مقایسه و تشبیه علوم انسانی به علوم طبیعی! (نقدهای زیادی به این مغالطه شده است که بماند!) ۲. علم صرفا از مقوله هستی است! پس علوم کاربردی چه می‌شود؟ در کاربرد، پای ارزش‌ها و بایدها به میان می‌آید! ۳. دین صرفا از مقوله باید است! پس این همه معارف هستی‌شناختی دینی (توحید. معاد. وحی‌. ملک. انسان. جامعه و...) چه می‌شود! ۴. هستی و باید، دو مقوله متفاوت است! بله متفاوتند اما به شدت مرتبطند! اولا هر هستی اقتضای باید هایی دارد (رابطه حکم وضعی و حکم تکلیفی). ثانیا هر بایدی ریشه در مجموعه‌ای از هست‌ها دارد (تابعیت احکام از مصالح موجود در متعلق). ثالثا از نظر اجتماعی، هست‌های امروز، نتیجه بایدهای دیروز است و بایدهای امروز، هست‌های فردا را می‌سازد! ۵. آنچه در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد! اولا همه منابع دینی منحصر در فقه متعارف نیست! یک دهم قرآن کریم، فقه متعارف است! نُه دهم دیگر، معارف هستی‌شناختی است!...(سنّت‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی) ثانیا بایدهای فقهی اقتصادی، ریشه در واقعیت‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دارد! (بایدها ریشه در هست‌ها دارد). ثالثا فقه متعارف هم فقط بایدها نیست! بایدها مربوط به احکام تکلیفی است درحالی که بخش دیگر فقه، احکام وضعی است! رابعا از دل بایدهای فقهی می‌توانیم به ریشه‌های واقعی و پشتوانه‌های آن بایدها دست بیابیم! خامسا سازوکارهایی که در فقه (و حقوق) برای قواعد سازمانی و قواعد رفتاری تعریف می‌شود، خط سیر و نحوه حرکت اجتماع را تعیین می‌کند! بنابراین فقه و حقوق در ارتباط تنگاتنگ با واقعیات اجتماعی هستند! بحث‌های اقتصاددانان نهادگرای جدید مثل نورث و ویلیامسون و...، به رابطه بین حقوق و اقتصاد توجه ویژه دارد! ۶. خلاصه اینکه "اقتصاد اسلامی" به چه معنا مدنظر است؟ علم یا مذهب یا سیاست‌گذاری؟ اولا علم اقتصاد، به اعتبار موضوع، منبع و محقِّق می‌تواند اسلامی باشد! علم اقتصاد به اعتبار موضوع؛ یعنی جامعه‌ای که وضعیت اقتصادی آن بررسی می‌شود! اگر در این جامعه، حکومت و قوانین اسلامی جاری باشد و اندیشه و عواطف مردم اسلامی باشد، بررسی وقایع آن جامعه و کشف قانون‌مندی‌های آن می‌شود "علم اقتصاد اسلامی به اعتبار موضوع" علم اقتصاد اسلامی به اعتبار منبع؛ یعنی کشف گزاره‌های علمی و حاکی از واقعیات اقتصادی از منابع دینی (کتاب و سنت). علم اقتصاد اسلامی به اعتبار محقق؛ یعنی شخصی که بررسی علمی می‌کند مسلمان ملتزم به فرهنگ و احکام اسلام است و در پژوهش خود پرسش‌هایی را دنبال می‌کند که ناظر به رفع دغدغه‌های اسلامی است! مثلا چنین پژوهشگری وجود ریا و ربا و زنا در جامعه را مشکل می‌بیند نه راه‌حل!! ثانیا درباره مذهب اقتصادی اسلام، مخاطبان را به آثار شهید صدر (اقتصادنا. المدرسه الاسلامیه. الاسلام یقود الحیاه) ارجاع می‌دهم! ثالثا درباره سیاست‌گذاری اقتصادی در اسلام به این جمله اکتفا می‌کنم که سیاست‌گذاری هنر استفاده توامان از علم و مذهب و دادن راه‌حل برای مشکلات اقتصادی جامعه است! بالطبع با اثبات علم اقتصاد اسلامی و مذهب اقتصادی اسلام، اقتصاد سیاستی اسلامی نیز ثابت می‌شود! با این‌حال علاقه‌مندان را به مطالعه عملکرد سیاست‌گذاری پیامبر اعظم و ائمه معصومان علیهم‌السلام دعوت میکنم از جمله در سه کتاب: سیری در سیره ائمّه اطهار (شهید مطهری) ائمه اهل بیت علیهم‌السلام (شهید صدر) و انسان دویست و پنجاه ساله (مقام معظم رهبری)! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
شباهت عجیبی است بین خوارج و لیبرالها! خوارج می گفتند لاحکم الا لِله! لیبرال ها می گویند لاحکم الا بازار! شباهت دیگرشان این است که هر دو حکم "ولیّ خدا" را نفی می کنند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اساساً منِ کم سواد اجازه ورود به این بحث رو ندارم اما در کنار نقد و بررسی استاد عباسی فر، پیشنهاد می‌کنم این فایل صوتی از حضرت آقا، این ویدیو و این ویدیو از آیت الله حائری شیرازی رو هم نگاهی بندازید... طبق آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی اسلامی باشد و بخواهد جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست. این از جمله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی چیزهائی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی مثل وزارت علوم، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در هر مرکز تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بیرون دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها. بیانات در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها ۱۳۸۸/۰۶/۰۸ اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست. بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ آیت الله حائری شیرازی: علوم انسانی «توهم» اند! چرا؟ چون آنچه بشر درباره انسان می‌داند موهوم است و تمام علوم انسانی از انسان می‌گذرد، تا انسان‌شناسی علمی نباشد، محصولات علوم انسانی علمی نمی‎شود؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین است، (اَخَسّ به معنی پست‌تر است؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین یعنی اگر دومقدمه داشتیم، نتیجه تابع مقدمه‌ای است که پست‌تر باشد؛ با یک مثال توضیح می‌دهند.) یعنی اگر100مقدمه داشته باشه و 99تا یقینیه، ضروریه و مطلقه باشند و یکیش وهمیه باشد، نتیجش وهمیه است! آقایان نباید تردید بکنند در رد محصولات علوم انسانی غرب! 🛠 آچــــــــــــــــــــــار: 🇮🇷 💠 @Achar_Ir