May 11
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه سوم: مفهوم و مبنای رقابت چرا با هم رقابت میکنیم؟ آیا رقابت اصالت دارد؟ نظریه
04 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
14.8M
عدالت و حکمرانی
جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت
مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟
تناقض حد آزادی؟
تناقض مفهوم آزادی با نظر پدر لیبرالیسم!
جلسه سوم
جلسه دوم
جلسه اول
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لا اله الا الدلار!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیات بسیاری از ایرانیان مهاجر به این است که مهاجرت ایرانی ها بیشتر شود. پس ایرانیان را تشویق به مهاجرت می کنند.
کلیپ را ببینید.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد
سلام علیکم بزرگواران
اگر کسی از شما این جلسات را با من همراهی می کند به آی دی من @h_abbasifar پیام بفرستد تا در گروه مباحثه نظریه عدالت و حکمرانی عضو شود.
این گروه مخصوص کسانی است که می خواهند مباحثی که حقیر ارائه می دهم را "نقد" کنند و راجع به این موضوعات گفتگو کنیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
📌 ادعای محقق داماد + پاسخ 🔹آیتالله محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رییس گروه مطالعات اسلامی فره
پاسخ حجت الاسلام محمدجواد قاسمی اصل به نظرات رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران! (محقق داماد)
در کلماتی که به آقای مصطفی محقق داماد نسبت داده شده، چند مغالطه قدیمی و نقد شده وجود دارد که اجمالا عرض میشود:
۱. مقایسه و تشبیه علوم انسانی به علوم طبیعی! (نقدهای زیادی به این مغالطه شده است که بماند!)
۲. علم صرفا از مقوله هستی است! پس علوم کاربردی چه میشود؟ در کاربرد، پای ارزشها و بایدها به میان میآید!
۳. دین صرفا از مقوله باید است! پس این همه معارف هستیشناختی دینی (توحید. معاد. وحی. ملک. انسان. جامعه و...) چه میشود!
۴. هستی و باید، دو مقوله متفاوت است! بله متفاوتند اما به شدت مرتبطند!
اولا هر هستی اقتضای باید هایی دارد (رابطه حکم وضعی و حکم تکلیفی).
ثانیا هر بایدی ریشه در مجموعهای از هستها دارد (تابعیت احکام از مصالح موجود در متعلق).
ثالثا از نظر اجتماعی، هستهای امروز، نتیجه بایدهای دیروز است و بایدهای امروز، هستهای فردا را میسازد!
۵. آنچه در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد!
اولا همه منابع دینی منحصر در فقه متعارف نیست! یک دهم قرآن کریم، فقه متعارف است! نُه دهم دیگر، معارف هستیشناختی است!...(سنّتهای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی)
ثانیا بایدهای فقهی اقتصادی، ریشه در واقعیتهای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دارد! (بایدها ریشه در هستها دارد).
ثالثا فقه متعارف هم فقط بایدها نیست! بایدها مربوط به احکام تکلیفی است درحالی که بخش دیگر فقه، احکام وضعی است!
رابعا از دل بایدهای فقهی میتوانیم به ریشههای واقعی و پشتوانههای آن بایدها دست بیابیم!
خامسا سازوکارهایی که در فقه (و حقوق) برای قواعد سازمانی و قواعد رفتاری تعریف میشود، خط سیر و نحوه حرکت اجتماع را تعیین میکند! بنابراین فقه و حقوق در ارتباط تنگاتنگ با واقعیات اجتماعی هستند! بحثهای اقتصاددانان نهادگرای جدید مثل نورث و ویلیامسون و...، به رابطه بین حقوق و اقتصاد توجه ویژه دارد!
۶. خلاصه اینکه "اقتصاد اسلامی" به چه معنا مدنظر است؟ علم یا مذهب یا سیاستگذاری؟
اولا علم اقتصاد، به اعتبار موضوع، منبع و محقِّق میتواند اسلامی باشد!
علم اقتصاد به اعتبار موضوع؛ یعنی جامعهای که وضعیت اقتصادی آن بررسی میشود!
اگر در این جامعه، حکومت و قوانین اسلامی جاری باشد و اندیشه و عواطف مردم اسلامی باشد، بررسی وقایع آن جامعه و کشف قانونمندیهای آن میشود "علم اقتصاد اسلامی به اعتبار موضوع"
علم اقتصاد اسلامی به اعتبار منبع؛ یعنی کشف گزارههای علمی و حاکی از واقعیات اقتصادی از منابع دینی (کتاب و سنت).
علم اقتصاد اسلامی به اعتبار محقق؛ یعنی شخصی که بررسی علمی میکند مسلمان ملتزم به فرهنگ و احکام اسلام است و در پژوهش خود پرسشهایی را دنبال میکند که ناظر به رفع دغدغههای اسلامی است!
مثلا چنین پژوهشگری وجود ریا و ربا و زنا در جامعه را مشکل میبیند نه راهحل!!
ثانیا درباره مذهب اقتصادی اسلام، مخاطبان را به آثار شهید صدر (اقتصادنا. المدرسه الاسلامیه. الاسلام یقود الحیاه) ارجاع میدهم!
ثالثا درباره سیاستگذاری اقتصادی در اسلام به این جمله اکتفا میکنم که سیاستگذاری هنر استفاده توامان از علم و مذهب و دادن راهحل برای مشکلات اقتصادی جامعه است! بالطبع با اثبات علم اقتصاد اسلامی و مذهب اقتصادی اسلام، اقتصاد سیاستی اسلامی نیز ثابت میشود!
با اینحال علاقهمندان را به مطالعه عملکرد سیاستگذاری پیامبر اعظم و ائمه معصومان علیهمالسلام دعوت میکنم از جمله در سه کتاب:
سیری در سیره ائمّه اطهار (شهید مطهری) ائمه اهل بیت علیهمالسلام (شهید صدر) و انسان دویست و پنجاه ساله (مقام معظم رهبری)!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
شباهت عجیبی است بین خوارج و لیبرالها!
خوارج می گفتند لاحکم الا لِله!
لیبرال ها می گویند لاحکم الا بازار!
شباهت دیگرشان این است که هر دو حکم "ولیّ خدا" را نفی می کنند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از 🛠 آچار ؛ آقای اقتصاد انقلاب اسلامی 🇮🇷
اساساً منِ کم سواد اجازه ورود به این بحث رو ندارم اما در کنار نقد و بررسی استاد عباسی فر، پیشنهاد میکنم این فایل صوتی از حضرت آقا، این ویدیو و این ویدیو از آیت الله حائری شیرازی رو هم نگاهی بندازید...
طبق آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست. این از جملهی چیزهائی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعههای دولتی مثل وزارت علوم، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در هر مرکز تصمیمگیری که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاهها و بیرون دانشگاهها.
بیانات در دیدار با اساتید دانشگاهها ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
آیت الله حائری شیرازی:
علوم انسانی «توهم» اند! چرا؟ چون آنچه بشر درباره انسان میداند موهوم است و تمام علوم انسانی از انسان میگذرد، تا انسانشناسی علمی نباشد، محصولات علوم انسانی علمی نمیشود؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین است، (اَخَسّ به معنی پستتر است؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین یعنی اگر دومقدمه داشتیم، نتیجه تابع مقدمهای است که پستتر باشد؛ با یک مثال توضیح میدهند.) یعنی اگر100مقدمه داشته باشه و 99تا یقینیه، ضروریه و مطلقه باشند و یکیش وهمیه باشد، نتیجش وهمیه است! آقایان نباید تردید بکنند در رد محصولات علوم انسانی غرب!
🛠 آچــــــــــــــــــــــار: 🇮🇷
💠 @Achar_Ir
اقتصاد فرهنگی
📌 ادعای محقق داماد + پاسخ 🔹آیتالله محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه و رییس گروه مطالعات اسلامی فره
#پیام_شما
سلام در مورد سخن آقای داماد(ایشان از این قبیل سخنان ... پسند بازهم دارند!) یک موضوع ساده این است که فرمول فیزیک و شیمی در همه جای عالم پاسخ یکتایی می دهد و با تغییرات محیطی پاسخ قابل پیش بینی دارد. نفع و ضررشان هم قابل فهم و طرح است. نیاز به پروپاگاند و ترفند رسانه و سخنرانی و مبارزات سیاسی و غیره ندارد.
اما - این به ظاهر علم - اقتصاد اینگونه نیست. در آن اختلاف نظر است. یعنی یک علم اقتصاد نداریم. و اصلا بحث اقتصاد نیست و فرمول کسب منفعت است! با این وصف علم مورد نظر آقای داماد که همان مشی و ترفند امورد نظر امثال آقای دکتر غنی نژاد و نظام سلطه - بازار - است، اتفاقا هرجا اعمال شده نتیجه یکسانی داشته است! آنکه اغنیا غنی تر، فقرا فقیر تر، فاصله طبقاتی عمیق تر، محیط زیست و طبیعت ویران تر و بحرانهای اجتماعی عمیقتر و شدید تر شده است. و باقی قضایا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ امروز وزیر کاری داریم که بجای دفاع از قشر کارگر میگوید افزایش دستمزد به ضرر کارگران است!
👤دکتر علی نصیری اقدم اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: عبدالملکی، پارسال، قربانی تبعات حذف ارز ترجیحی شد، او را بخاطر افزایش دستمزد برکنار کردند تا حساب کار دست نیروی کار بیاید و بدانند که باید سر جایشان بنشینند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
اقتصاد فرهنگی
📺 فیلم/ امروز وزیر کاری داریم که بجای دفاع از قشر کارگر میگوید افزایش دستمزد به ضرر کارگران است! 👤
وزارتخانه را شیطانی اداره کنیم یا خدایی؟
«آقایان! یک وقتی را در شبانهروزتان بگذارید برای کار شخص خودتان؛ کار مردم نه، کار خودتان؛ یک وقتی را برای این باید بگذارید.»
البته همهی کار شبانهروزتان که کار برای خدا باشد، آن کار مثل عبادت هم هست، اما غیر از آن را میگویم.
چرا میگویم این را؟ این را درست توجه کنید تا شبهه نشود که خب ما که داریم مثلاً [کار میکنیم] وزارتخانه هم برای خدا است؛ بله من میدانم و قبول هم دارم که وزارتخانه واقعاً برای خداست، در جمهوری اسلامی؛
منتها وزارتخانه را حتی در جمهوری اسلامی دو جور میشود اداره کرد، دو جور میشود در وزارتخانه بود؛ یکی اینکه برای خدا باشد، یکی آنکه برای شیطان؛ در جمهوری اسلامی هم میشود.
برای اینکه بتوانید وزارتخانه را برای خدا اداره بکنید، محتاج آن چند دقیقه و نیم ساعت وقتی در روز هستید که برای خودتان بگذارید.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظهاللهتعالی ۷۲٫۰۸٫۲۲
📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی ص ۲۷۷ و ۲۷۸ به نقل از @tashkilat_ir
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛
ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛
بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما.
علوم انسانی
مثل پزشکی نیست،
مثل مهندسی نیست،
مثل فیزیک نیست که
جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد.
شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید.
علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست.
قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛
آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛
خب، این به درد ما نمیخورد.
این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
رهبر حکیم انقلاب
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar