eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.5هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
118 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش دوم ⚠️همه این حرف ها برای این است که توجه کنیم که مشکلات اقتصادی کشور، ناشی از تحریم نمی باشد کما اینکه تحریم های اخیر بر علیه روسیه، نه تنها باعث کاهش ارزش روبل روسیه نشده است بلکه نسبت ارزش روبل به دلار به بالاترین حد خود در این اواخر رسیده است، بلکه مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تفکر اقتصادی لیبرالی اقتصاد دان های ما می باشد که سال های متمادی با نسخه های نئولیبرال، اقتصاد ایران را هدف ضربه قرار داده اند. ‼️لیبرال ها در جهان، رفتارهای اقتصادی کلان خود را بر پایه مبانی و گزاره های آموزشی دانشگاهی، تنظیم کرده اند. اندیشمندان آنها این مبانی را متناسب با فلسفه و عقائد لیبرالی نگاشته اند و در قالب کتابهای درسی در دانشگاهها آموزش دادند. آنها و به ویژه غربیانی که سابقه استعمارگری داشتند، ساختاری با عنوان بورسیه آموزشی یا پژوهشی ایجاد کردند و این قالب را با منّت و به صورت محدود در اختیار کشورهای اسلامی قرار دادند و آن را به عنوان یک امتیاز بزرگ، به حاکمان این کشورها فروختند. گویا هدف نهایی آنها این بود که پرورش یافتگانی از مکاتب خود در جوامع اسلامی داشته باشند. این روش، نیاز آنها به حمله نظامی، جاسوسی و ... را کاهش می داد؛ چراکه همین تحصیل کردگان غرب، پای استعمار را به کشورهای اسلامی باز می کردند و به عنوان فرنگ رفته و پیشرفت دیده، حرفشان را بر کرسی می نشاندند و چون نمازخوان و یقه بسته و سفید پوش بودند، کسی به آنها شک نمی کرد؛ حتی خود این تحصیل کردگان هم باور کردند که اگر مسلمانی علم غربی بخواند، ترکیبش می شود علم اسلامی! لذا خودشان نیز به خود، شک نکردند و در یک کلمه، دچار "غربزدگی پنهان" شده اند. ⚠️امروز صدای آن دُهلی که غربیها، در غفلت ما مینواختند درآمده است. دولت ها غافلانه، جوانانمان را در اختیار غربی ها گذاشتند تا به آنها روشهای غربی بیاموزند و به اسم دکتر و مهندسِ غرب دیده بر ما حکومت کنند. در این روش، غرب، با یک تیر، چند نشان زد: - اول اینکه سربازان خود را بدون هزینه به کشور ما فرستاد. - ‏دوم اینکه همه اشتباهات اینها را به نام دین و روحانیت زد. - سوم اینکه مسلمان و مومن را از پیشرفت دنیایی باز داشت و او را دغدغه مند کرد. - ‏چهارم اینکه خود را اهل کمک به دیگران، استاد، دانشمند، باکلاس و بافرهنگ، جا زد. 👈🏻اشکال اقتصاد و جامعه شناسی و علوم سیاسی و روانشناسی و ... ما آن است که ترکیبی از مسلمان با دانش غربی است؛ یعنی نه اسلامی است و نه غربی. اندیشه مندان مسلمان، اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ... ننگاشتند و ترجمه همان دانش غربی را در دانشگاه و حوزه، تدریس کردند؛ اما بعد از کلاسها در نماز جماعت شرکت کردند و اینگونه، تصور کردند که دانش آنها همان علم اسلامی است! 👈🏻راه حل بنیادین، تغییر دولتها و جناحها و لباسها و ... نیست. راه حل اساسی این است که علوم اسلامی را از قرآن و سنّت استخراج کرده و بازخوانی و بازنویسی و بازپژوهی و تدریس و بازپروری کنیم وگرنه با اسم ... قم و دانشگاه امام ... و مرکز پژوهشهای اسلامیِ ... و سایر اسامی و عناوین دینی و مبارک، چیزی اسلامی نمیشود؛ بلکه با اندیشه و تولید دانش اسلامی و قانون گذاری و فرهنگ سازی بر پایه آن میتوان در مسیر اسلامی شدن حرکت کرد. @jebhetse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صندوق بین المللی پول که از طریق شبکه نفوذ علمی اقتصادی وارد ایران شد و توسط دولتهای غیرانقلابی اجرا شد عامل اصلی ظلم و بی عدالتی است. عامل اصلی شکاف طبقاتی است. چون اساسا شکاف طبقاتی در آن مکاتب اقتصادی لازمه رشد و توسعه است. فوایدش را فریاد نزنید دوستان 💠 @h_abasifar
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست. آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت (ع) امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد. آیت الله جوادی آملی در این پیام با بیان اینکه مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است، اظهار داشتند: عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: عنصر اول این است که مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد که این ثروت مملکت را نباید به دست سفیهان سپرد، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. ایشان اظهار داشتند: عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ملتی که ستون فقراتش شکسته است، قدرت قیام ندارد، اظهار داشتند: عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است. ایشان با بیان اینکه ثروت، باید در بخش عمومی باشد، بیان داشتند: عنصر چهارم آن است که ثروت نه باید در دست دولت باشد نه بخش خصوصی، نه بخش خصولتی، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست، اظهار داشتند: نظام مردمی، بدون بانک‌های منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه می‌کند. متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء )علیهما آلاف التحیة و الثناء( بهم نتولّیٰ و من أعدائهم نتبرّء الی الله». مقدم شما فرهیختگان اقتصادی و فرهنگی را گرامی می‌داریم. عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛[۲] یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. می‌گوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد می‌کنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد می‌کند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾[۳] به همین معناست. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
⁉️ دولت در تونل وحشت ارز ۴۲۰۰ تومانی چه کند؟ ✳️ دولت سیزدهم خود را در انتهای ارز ۴۲۰۰ تومانی می بیند و چاره را در این می بیند که سریع بیرون بزند حتی اگر سپر ماشینش به این طرف و آن طرف گیر کند و زمین‌گیر شود. ❎ گاهی ترسیم غلط مشکل باعث ارایه نسخه اشتباهی میشود که وضع بیمار را وخیم تر می‌کند ✳️ مسئول سازمان برنامه اخیرا در مصاحبه ای گفته بود که ما برای تامین یارانه حمایت از تولید ۲۰ میلیارد دلار نیاز داریم ولی مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس کفاف بیش از. نصف این مبلغ را نمی دهد.نتیجه این ترسیم مشکل این می شود که چاره‌ای جز حذف ارز حمایتی نداریم و این کار را هم باید یکباره انجام بدهیم که سریع خلاص شویم (بخوانید شوک درمانی)، غافل از اینکه خود دولت اولین قربانی این سیاست است که در اثر تورم ناشی از سیاست کسری بودجه اش افزایش می‌یابد ❇️ برگردیم مشکل دقیقا در تبصره ۱۴ بودجه و سایر تبصره های مرتبط با یارانه‌ها است که دقیقا نمی دانیم به چه چیزی می خواهیم یارانه بدهیم و چگونه باید بدهیم؟ اصلا می خواهیم یارانه ریالی بدهیم یا دلاری؟ به تولید کننده یارانه بدهیم یا ندهیم؟ چرا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه گذاشتیم که دولت کم بیاورد؟ ✳️ موجز و مختصر، مجلس به سرعت برای اصلاح تبصره ۱۴ بودجه (مشهور به تبصره هدفمندی یارانه‌ها) و سایر تبصره های مرتبط با یارانه‌ها جلسه بگذارد و با کمک دولت آن را اصلاح کند، در این اصلاحیه 1⃣تکلیفتان را با یارانه ریالی یا ارزی مشخص کنید 2⃣ در مصارف جدول تبصره 14 بازنگری کنید که در جدول اصلاحی آن بدون منطقی مشخص ردیف های تخصیصی زیادی آمده که باید بر اساس اولویت بندی یارانه تولید بازنگری شوند. 3⃣حداقل سهم ۳۰ درصدی تولید (الزام قانون هدفمندی یارانه‌ها) را بدهید و داستان دراماتیک فساد در تخصیص ارز و قاچاق صادراتی و مانند آن را هم فعلا کنار بگذارید. 4⃣شما که بناست به تورم تن بدهید بیایید تورم ناشی از فشار تقاضا را بپذیرید نه تورم مخرب‌تر ناشی از فشار هزینه تولید را، ساده تر بگویم، از بانک مرکزی استقراض کنید منتهی با افزایش نرخ ذخیره قانونی خلق پول بانکی را کنترل کنید. این کار به مراتب بهتر از خودزنی حذف یارانه حمایت از تولید است. گذشته از آنکه در شرایط رکودی کنونی افزایش کسری بودجه از محل افزایش خلق نقدینگی دولتی میتواند چرخه تولید را هم به حرکت درآورد در حالی که حذف یا کاهش یارانه تولید، چهارچرخ ماشین تولید را پنچر می کند (رک به گزارشی که در مورد کسری بودجه نوشتم). 5⃣برای مدیریت یارانه تولید به جای شوک درمانی، برنامه میان مدت ۳ تا ۴ ساله بریزید و به شکلی قاعده مند یارانه را از یارانه واردات به یارانه تولید منتقل کنید برای نهاده دامی، کالاهای اساسی مثل گندم،دانه های روغنی و نهاده دارو و... ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🎞 "دهه هشتادیا" ساخت سازمان های پرطمطراق حزب اللهی با پشتیبانی های فراوان بیش از یک هفته دوام نیاورد؛ اما "سلام فرمانده" از متن جامعه و خودجوش رویید و سرود ملی شد! این یک اتفاق نیست و مثل دو سبک معماری در متصدیان فرهنگی است و جای تامل بسیار دارد:دهه هشتادیا، نماد: - طبقه مرفه حزب اللهی و لاکچری لایف آنور آبی! - با پذیرش "دین عصری": با لوکیشن گیم نت و دیگر نمادهای جهانی سازی آمریکایی، صرفاً با چاشنی تمِ محرمی! تزریق شهوت شهرت و سلبریتی بازی و...! - تنزّل از تشیع نهضتی به تشیع لمپنی: استفاده از تمِ امام حسین(ع) برای حال کردن! تولّی در حد پروفایل و تبری در حد بلاک! حتی تنزل دادن "انتقام سخت" به گل جبرانی فوتبال! • سلام فرمانده، نماد: - متن مردم و اکثریت شهر و روستای ایران! - دنبال "عصر دینی": لوکیشن جمکران و انتظار امامی که بدون او "دنیا معنایی نداره" و با او "دنیامون بهاره"! ارزش "مثل سربازای گمنام خادمت بشم"! و... - تشیع نهضتی، با زبان فطرتی که کهنه نمی شود. سخن از "عهد"، "قیام"، "تفدیه"، آرزوی سرداری و سربازی و علی بن مهزیارِ قدیمی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پیام وارده از یکی از دانش آموختگان شریفی: زمانی مهندس ها و پزشک ها جا به جای مملکت، مدیر و تصمیم گیر بودند، چون مملکت به بچه های نخبه می گفت مهندسی و پزشکی، تنها رشته های تاثیر گذار و آینده دارند. تا اینکه بلاخره عده ای آمدند و گفتند مهندس را چه به سیاستگذاری و غیره... اقایون تصمیم گیر از مدیریت و اقتصاد و علوم سیاسی و جامعه شناسی را مثل مهندسی علم وارداتی کردند. و خواستند مدیر تربیت کنند با رشته های مرتبط همانقدر کور کورانه که مهندسی را وارد کردند ، تصمیم گرفتند مدیرها باز هم فقط تقلیدی، رشته های به ظاهر مرتبط داشته باشند. مدیرهای آینده باید عنوان نخبگی بدوش بکشند، با همان ذهنیت قدیمی و پوسیده، رفتند سراغ مهندس های رتبه برتر کنکور و دانشجوهای فنی. لازم بود ظاهر موجه و مذهبی داشته باشند، گرایشات مذهبی توسط برخی موسسات معنویت گرای معلوم الحال و توسط طلبه های سابقا مهندس، که کم کم حلقه های دینی در دانشگاه ها برگزار می کردند، ظرف مدت کوتاهی در بسیاری بچه ها که عناد خاصی با مذهبی ها نداشتند ایجاد شد. مرحله بعد سوق دادن دستوری بچه های مهندسی خوانده، به رشته های علوم انسانی بخصوص مدیریت، اقتصاد و سیاست گذاری... . با تشویق و ایجاد انگیزه های وطن دوستانه، اینکار هم صورت گرفت در صورتی که لزوما هیچ انگیزش و جوشش درونی که حاصل مطالعه خود شناسی و حتی گشت و گذاری در دنیای واقعی باشد، نداشت. همانجور که روزی مهندسی برای بچه ها برند شد. بعد از آن به نحو دیگری قرعه به نام مدیریت و اقتصاد و امثالهم افتاد... و مهاجرت های رشته ای شروع شد . و در این بین حتی نیم نگاهی به بچه های سرشار از استعداد که سالها در رشته های علوم انسانی عمر گذرانده بودند، نشد و دغدغه ای هم در موردشان وجود نداشت. این جوانان با کوله باری از نخبگی و یک به اصطلاح تیزی و زیرکی خیلی زود و با ادعای فراوان مدرک این رشته ها را گرفتند. این رشته ها گرچه تیز بینی لازم داشت اما عمق فکری و ریزبینی خاصی لازم داشت که هرگز بچه های مهندسی خوانده حتی فرصت کسب آن را نداشتند. و البته همیشه استثنا وجود داشته و دارد. برای مدیر شدن ، مدیری که جایگزین پدرخوانده های سیاسی امروز باشد، مدرک از دانشگاه خارج بسیار مورد نیاز است. زمین تا آسمان بین اپلای کردن یک دانشجوی نخبه ی مهندسی یا ریاضی و فیزیک فاصله است با اپلای کردن این مدیران در حال کسب همه ی مدارج لازم...اینجا مبدا و مقصد مشخص است. قبل از رفتن جای افراد معلوم است و بعد از برگشتن هم ماموریت معلوم دارند. اگر یک نخبه المپیادی با چند مدال جهانی یک سالی برای گرفتن پذیرش از ام ای تی معطل شود. یک دانشجوی منتخب رشته ی اقتصاد بعد از ۳ ترم خواندن ، ترم بعد مشغول جمع اوری لوازم مهاجرت هست و لزوما نیاز به مقالات متعدد ،کار با اساتید مختلف و سرشناس، ریکام های متعدد ....نیست. نیاز هست به ریکام ادم های خاص که لزوما وجهه ی اکادمیکشان به تنهایی مطرح نیست. این را هر کسی که از نزدیک چند پروسه ی پذیرش گرفتن را مقایسه کند، متوجه می شود. و اینگونه مدیران نسل بعدی جمهوری اسلامی با تمام مدارج لازم به جامعه عرضه می شوند، از ظاهر الصلاح بودن، نخبگی، مدرک از دانشگاه معتبر خارجی و رشته ی مرتبط.... عناوین و درجاتشان دهان هر منتقدی را باید ببندد، حتی اگر با درجه نخبگی بسیار بالاتر تحصیل کرده پست دکتری داخل و با رشته و تخصص مرتبط داشته باشیم که لزوما نمی توانیم روی کارکرد سیاسیشان حساب کنیم... آنها را این روزها حتی سخت...هیات علمی می کنند. چقدر مدیران نسل اولی برای تربیت جانشین مطمئن برای خودشان زحمت کشیدند.... پ‌ن: من خودم دیپلم ریاضی دارم 💠 @h_abasifar
پایان بدهیم آخرش این غائله‌ها را اوراق ستم‌های شما باطله‌ها را یک روز ببینید که آواره‌ترینید بر پای ببندید همه آبله‌ها را "ما را بکشید" این همه‌ی آرزوی ماست کم می‌کند این ظلم شما فاصله‌ها را سیل است که از خون شده جاری و ببینید بیداریِ ها را... 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏رانت تورم در برابر رانت یارانه دکتر فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
✳️ چرا باید از رئیسی ممنون باشیم و چرا باید او را انذار دهیم؟! مهم‌ترین دلیل تشکر از رئیسی، موضع‌گیری‌های یکسال اخیر مقام معظم رهبری است! شاید فکر کنید منظورم حمایت از سیاست‌های اقتصادی و این مسائل است. خیر. بزرگترین خدمتی که رئیسی به انقلاب و نظام اسلامی کرده است این است که مقام معظم رهبری در یکسال گذشته برخلاف هشت سال قبل مجبور نیستند در مورد اینکه کشور را به دست خائنین و دشمنان ایران نسپارید انذار دهند. مجبور نیستند خط قرمز تعیین کنند. مجبور نیستند دائما جمهوری اسلامیِ در موضع دفاع را هدایت کنند. مجبور نیستند دائما در زمین جنگ اقتصادی بجنگند. بلکه دائما رو به جلو و در مسائل و حوزه‌های مختلف آن هم با ادبیات انقلاب سخن می‌گویند. از لزوم تحول در نظام آموزشی. از لزوم عادلانه سازی سهم‌بری کارگران از ارزش خلق شده. از لزوم جهاد تبیین. از لزوم تهاجم به دشمن. از لزوم تحول در ساختارهای کلان نظام. این سخنان فرمانده یک دلیل عمده دارد و آن هم وجود یک دولت انقلابی در رأس کار است. وجود یک سرباز گوش به فرمان است. اما اما اینها هیچ دخلی ندارد به اینکه ما باید وظیفه خودمان در نقد سیاست‌های جزئی دولت را انجام دهیم. مثلا همین که آقای رئیسی،‌ به جای اینکه همه‌ی توانت را بگذاری بر روی مساله ارز ترجیحی قدری هم در جبهه فرهنگی بجنگ، قدری هم در جبهه رسانه ای علیه دشمن بجنگ، قدری هم در جبهه سیاسی بجنگ. قدری در جبهه بین المللی فعال باش. در همین زمین اقتصاد هم نگاه کن که مساله اولویت دار چیست؟ آیا تولید است یا کسری بودجه؟ آیا فقر و بیکاری گسترده است یا قدری قاچاق؟ علاوه بر اینها ما وظیفه داریم در حوزه کارشناسی به دولت مشورت دهیم و اگر خطا می رود انذار دهیم. آیا اگر دولت شیوه‌ی دیگری را پیش می‌گرفت آنهایی که الان ما را دعوت به سکوت میکنند ساکت می‌شدند یا آنها حق داشتند نظرات کارشناسی خود را بیان کنند؟ چرا اینقدر دیکتاتورمآبانه رفتار میکنند و می‌خواهند با اینکه همه چیز (به معنای واقعی کلمه) در اختیار آنها هست، چند کانال در ایتا و چند اکانت در توییتر را هم خفه کنند؟ از سر دلسوزی و تکلیف است اگر وقتی میگذاریم و سخنی می‌گوئیم. ان شاء الله. وگرنه عافیت طلبی و یک گوشه نشستن قطعا راحت‌تر و شیرین‌تر است برای دنیاطلبان. 💠 @h_abasifar
فرض کنید یک هفته قبل از فاجعه آبان ٩٨ است! و همه‌ی اقتصاددان‌های لیبرال می‌گویند باید قیمت بنزین برود بالا (برخی تا ۶ هزارتومان را میگویند) استدلال هم میکنند. نمودار و عدد و رقم و اما چند اقتصاددان هشدار میدهند! میگویند اشتباه است شما احتمالا میگویی مصوبه سران سه قوه است و نباید حرفی زده شود که با دشمن مخرج مشترک پیدا کند! (بعد که قانون میشود طبیعی است که رهبری از تصمیم سران قوا حمایت کند و کاری غیر از این غلط است) اما سوال اینجاست که قبل از تصمیم‌گیری حرف چه کسی درست بود؟ همین سوال در مورد مساله جمعیت در دهه هفتاد اتفاق افتاد فلذا مراقب باشید در مساله نصرت ولی جامعه کوتاهی نکنید که بعدا رهبری را خود شما سرزنش خواهید کرد ما بعد از تصمیم‌گیری فقط یک وظیفه داریم. آن هم کمک به بهتر انجام شدن آن تصمیم و کمتر شدن هزینه‌هایش برای مردم است. اما قبل از تصمیم‌گیری اجازه بدهید این استدلال را که «اکثر اقتصاددانان» می گویند را نپذیریم و اتفاقا بیشتر حساس شویم وقتی اقتصادخوانده‌های لیبرال اجماع میکنند. 💠 @h_abasifar
تاکنون ۲۰ شرکت اروپایی وارد کننده گاز از روسیه، به مکانیزم روسیه مبتنی بر روبل پیوسته اند. ۱۴ شرکت دیگر نیز در حال انجام مراحل اداری هستند. اویل پرایس به نقل از بلومبرگ، در گزارشی نوشت ۱۰ شرکت دیگر اروپایی حساب های روبلی خود را نزد بانک گازپروم افتتاح کرده اند که با احتساب ۱۰ شرکتی که قبلا حساب های خود را افتتاح کرده بودند، عدد شرکت های وارد کننده گاز روسیه به روبل به ۲۰ شرکت رسید. همچنین علاوه بر این ۲۰ شرکت، ۱۴ شرکت دیگر نیز در حال رایزنی و انجام مراحل اداری برای بازگشایی حساب های خود نزد بانک گازپروم هستند. در آلمان تا کنون دو شرکت بزرگ وارد کننده گاز یعنی VNG و Uniper نیز به این مکانیزم پیوسته اند. در همین حال ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که شرکت های اروپایی آزاد هستند تا بهای گاز را به روبل بپردازند. منابع: https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/More-European-Buyers-Prepare-For-Russian-Gas-Payments-In-Rubles.html https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/German-Energy-Giant-To-Pay-For-Russian-Gas-In-Rubles.html A1x @Partisan2015 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔰 اقتصادنا ۴۵: ماهیت و روش متفاوت تولید در اسلام و سرمایه‌داری 💠 نخستین نشست پرونده ویژه «تولید در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» 🎙در این نشست علمی دکتر علی سعیدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، به تبیین ماهیت و فرایند تولید پرداخت و ضمن اشاره به اشکالات و چالش‌های تولید به روش سرمایه‌داری، به بیان مؤلفه‌هایی از تولید در اقتصاد اسلامی و ضرورت جهش تولید پرداخت:👇👇👇 ✅مسئله تولید صرفاً یک مسئله فنی و عملیاتی نیست بلکه مسئله‌ای است هنجاری و تحت تأثیر ارزش‌ها. ✅ تاثیر نگاه ایدئولوژیک در اولویت‌بندی رفع نیازها ✅ انگیزه احیاء منابع به‌جای سودطلبی در تولید اسلامی ✅ تولید ناخالص ملی؛ نماد قدرت اقتصادی ✅ توانمندی اقتصادی در گرو جهش تولید و نه فقط رونق تولید ✅ فاصله‌گیری از رویکرد مصرف‌گرایانه و حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان ✅ مقیاس تولید؛ وجه تمایز اقتصادهای دانش‌بنیان در ایران و غرب ✅ وظیفه طلاب و دانشجویان برای تاثیرگذاری و کمک به جهش تولید ✅ فرهنگ‌سازی در جهت تقویت بنیان‌های تفکر تولیدمحور ✅ چالش‌های تولید انبوه ✅ آیا تولید انبوه با آموزه های اقتصاد اسلامی سازگار است؟ 🔶🔶 تفصیل گزارش این نشست علمی را در نشانی زیر دنبال نمایید: 🌐https://eco.hozehkh.com/33607 ‌•┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈• @eghtesadhozehkh معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
اولین نشست روشنگری و پاسخ به شبهات روز با حضور آقای حسین عباسی فر کارشناس جنگ شناختی اقتصادی امشب ساعت 23 در گروه مدافعان حرم کریمه در پیام رسان ایتا برگزار می شود. گروه مدافعان حرم کریمه https://eitaa.com/joinchat/2093744139C6b8f84c1f4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترسیم کلی از جنگ شناختی اقتصادی دشمنان داخلی و خارجی علیه مردم ایران 💠 @h_abasifar
اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست.۱۳۸۹/۰۷/۲۹ بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 این خبر هم در هیاهوی ارز۴۲۰۰ گم شد! • قانون اساسی در اصل۳ ، تعمیم بیمه برای محرومین و در اصل ۲۱ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و در اصل ۲۹ به حق همگانی بودن بیمه آن تصریح دارد. • قانون بیمه سلامت فقط در عرصه بهداشت و پزشکی(نه همه شعب تامین اجتماعی) دولت را موظف به بیمه رایگان سه دهک پایین کرد که سالها معطل اجرا بود. • الحمدلله دولت سیزدهم اخیرا سه دهک پایین(۵میلیون و ۴۵۰هزار نفر) را بیمه رایگان کرد. - بیمه رایگان در خدمات پزشکی دولتی(نه خصوصی) - پرداخت ۹۰٪ هزینه بستری و ۷۰٪ سرپایی. از جمله مزایای این خدمت دولت است. • در کنار افزایش تعرفه های پزشکی اجرای این سطح از بیمه همگانی و رایگان ضروری بود و جای سپاسگزاری دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲  💠 @h_abasifar
⭕️جزوه ی منتشر شد ❇️ ارائه حجت الاسلام و المسلمین در دوره ی کشف الاسرار 🔻سرفصل ها ۱.اقتصاد مردمی در نگاه امام خمینی ۲.اقتصاد تعاونی در نگاه مقام معظم رهبری ۳.ظرفیت قانون اساسی در اقتصاد مردمی ۴.سخنرانی شهید بهشتی با موضوع تعاونی ها ۵.سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش تعاونی ها ۶.مقاله حجت الاسلام قنبریان پیرامون تعاونی ها 📄۸۰ صفحه A4 ↙️لینک دانلود https://b2n.ir/j99359 🔸حجم : ۱۳ مگ با تشکر از تشکل طلبگی ربیون ☑️ @m_ghanbarian
امیدواریم به که شروع کرده است و امیدواریم در گامهای بعدی به سراغ مسائل ریشه‌ای مثل بانک، فساد مدیریتی، انحصار خصوصی و دولتی، دلاریزه بودن اقتصاد و ... برود. 💠 @h_abasifar
⭕️انقلابی عمل نکردن، علت اصلی عقب ماندگی ها 🔹ما در کنار دستاوردها، هیچگاه عقب ماندگی‌ها در برخی بخش ها را پنهان نکردیم و معتقدیم این عقب ماندگی ها در شأن نبوده و قابل قبول نیست و باید جبران شود. ما بعنوان مسئولان در بروز این عقب ماندگی ها مقصریم و البته ممکن است مردم هم در بخش هایی دخالت داشته باشند. علت اصلی این عقب ماندگی ها، است. هرجا عمل کردیم، عقب ماندگی نداشتیم، اما هرجا از کوتاه آمدیم و حرکتی ناشی از کسالت و بی توجهی، انجام دادیم، عقب ماندگی بوجود آمد. در زمینه عقب ماندگی ها، در درجه اول وضعیت معیشت طبقات ضعیف است و سپس موضوع شکاف طبقاتی است که باید این عقب ماندگی ها برطرف و مستقر شود. البته وضع کشور با همین عقب ماندگی ها بسیار جلوتر از وضعیت کشور در قبل از انقلاب است. بیانات‌ رهبر معظم‌ انقلاب در ارتباط‌ تصویری ۹۹/۱۱/۲۹ @tabyinchannel ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
اینکه میگویند علم اقتصاد خالی از ایدئولوژی است میدانید یعنی چه؟ یعنی برای من به عنوان یک اقتصاددان مهم نیست که شکاف طبقاتی "باید" زیاد شود یا کم شود. فقط سعی میکنم عوامل موثر بر کم شدن یا زیاد شدن شکاف طبقاتی را مدل سازی کنم. اولا اصل این ادعا دروغ است که این علوم انسانی خالی از ایدئولوژی هستند. مبنای شناخت انسان و جامعه در معرفت دانشمند اقتصاد اثر دارد. ثانیا آیا شما اقتصاددانی را می شناسید که بر اساس ایدئولوژی منتخب خود نظرندهد؟ یعنی وقتی از یک اقتصاددان میپرسیم مشکل اصلی اقتصاد کشور چیست چه میگوید؟ تفاوت در پاسخ‌ها نتیجه‌ی تفاوت در چیست؟ چرا اولویت‌ها متفاوت است؟ و در مرحله دوم برای حل آن مشکل آیا تفاوت در تجویز سیاستی ناشی از تفاوت سطح علمی است یا تفاوت در نگاه ایدئولوژیک؟ مثلا اگر نگاه دو اقتصاددان به مساله "استقلال" اقتصادی متفاوت باشد آیا تاثیری در نسخه ای که برای حل مشکل "تولید" می پیچند ندارد؟ قطعا دارد. فلذا ادعای خنثی بودن علم و حذف ایدئولوژی از علم ادعای پوچی است که فقط برای پنهان کردن ایدئولوژی لیبرال سرمایه‌داری پشت این واژه مقدس "علم" کاربرد دارد. شما هیچ (تاکید میکنم هیچ) گزاره‌ای را از یک اقتصاددان نمی‌توانید مثال بزنید که پر از نُرم نباشد. پر از هنجار نباشد. پر از ارزش نباشد. پر از ایدئولوژی نباشد. اینکه چه چیزی اندازه گرفته شود مورد بحث است. اینکه به کدام جهت حرکت کنیم مورد بحث است. بحث در مورد خط کش مساله ثانویه است اینکه نظریه عدالت شما چه میگوید مساله است محل دعوا این است که ساختار اقتصاد سرمایه داری را پذیرفته ایم یا نه؟ اگر این ساختار ظالمانه است من بحث ریاضی و مدلسازی و... ندارم با شما. بحث من تغییر این ساختار است. شما هم که میگوئید ما در این زمینه تخصص نداریم و فقط یک عده تکنوکراتیم 💠 @h_abasifar