eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
اینجا ایران جمهوری اسلامی... آنها که می‌خواهند همه چیز گران شود چه بدانند چه ندانند با فرهنگ این مردم به‌ستیزید... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دیروز توصف نونوایی بودم یک پیرزن افغانستانی نان می‌خواست کارت کشید اما موجودی نداشت یک جوان ایرانی سریع کارتخوان را گرفت و رسید نان را به پیرزن داد طوری که پیرزن متوجه نشد با کارت خودش کشیده پیرمردی جلوی من بود گفت بهش بگو با کارت خودت کشیدی... جوان محلش نذاشت ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
سلام بر دوستان عزیز⚘️ 💡برنامه ای برای جهاد تبیین اقتصادی داشتیم. 📍هرکسی از دوستان که توانایی کلیپ سازی و پادکست داره و میخواد در یک کار جهادی و جنگ با اقتصاد سرمایه داری شرکت کند، به آیدی زیر پیام بده. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @jebhetse_1
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴 آیت الله میرباقری: مرحله‌ای که امروز، انقلاب اسلامی باید از آن عبور کند مرحله عبور از دشمن است؛ یعنی در مرحله تولید دستگاه نَبَأ هستیم. ما پیش از این، از فشار اهرم جنگ نظامی دشمن عبور کردیم. یعنی دیگر با حرکت نظامی نمی‌خواهند و نمی‌توانند ما را نابود کنند. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از علی بهادری جهرمی
🔹به گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. تراز تجاری در این ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد. 🔸صفحه توییتر دکتر علی بهادری جهرمی @alibahadorijahromi
مضحک است حاج قاسم را ببینی بعد بگویی اگر سر در خانه‌هایمان اسلیمی باشد و پولمان فلان شود و پزشکی‌مان بیسار باشد وارد تمدن‌سازی شده‌ایم! تمدن اسلامی مهم‌ترین مولفه‌اش ساخت انسان است نه معماری و پزشکی و هنر و... فرامرزی شدن این تمدن را هم در دانشگاه‌های آمریکا ببینید برخی تصورشان این است که ما قرار است ده‌ها سال دیگر وارد عرصه تمدن‌سازی بشویم تمدن یک دروازه ندارد دوستان ما از سال ۵۷ وارد عرصه تمدن‌سازی شدیم از تشکیل حکومتی مبتنی بر اصول اسلامی گرفته تا ساخت انسانِ طراز انقلاب اسلامی تا پیروزی در جنگ‌های مختلف در مقابل تمدن غرب ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از وحید یامین پور
آیت‌الله حائری شیرازی (ره) در پاسخ به گروهی از خبرنگاران غربی درباره آینده انقلاب اسلامی: "به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می‌آوریم. ما با شما عالَم را قسمت می‌کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزه‌های ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما." اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست و اگر در درون خانه های ما، ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.» ➕️ @yaminpour
هدایت شده از وحید یامین پور
هدایت شده از وحید یامین پور
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
قال علی علیه‌السلام: العدل اساس به قوام العالم ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
«دوره آشنایی زدایی از موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» این دوره، برای نگاهی انتقادی و مسئولانه به موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران توسط قرارگاه برنامه ریزی آموزشی بسیج فرهنگیان برگزار می‌شود. ⏳زمان: ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت 📍مکان: تهران راه ارتباطی جهت ثبت نام: آیدی پیام رسان بله @monfared80 ✔️رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران Rastakhabar.ir @rastaa_news
هدایت شده از اندیشکده قصد
جناب آقای حجت‌الاسلام مسعود داودی‌پور پژوهشگر محترم اندیشکده قصد موفقیت شما در کسب رتبۀ اول دهمین جشنوارۀ علامه حلی (ره) حوزۀ علمیه قم جهت نگارش کتاب «مقایسه مکتبی الگوی مصرف در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی» امری ستودنی و حاصل تلاش‌های متمادی علمی و پژوهشی شما در حوزه اقتصاد اسلامی است. این موفقیت، برگ زرینی دیگر بر افتخارات جامعۀ علمی قصد است و همچنان چشم‌انتظار موفقیت‌های شما در سایر عرصه‌ها، تحت توفیقات خداوند منّان و عنایت حضرت ولی‌عصر (عجّل الله فرجه) هستیم. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
هدایت شده از اندیشکده قصد
چون اسراف گناه کبیره است اگر یک ماشین 500 میلیونی برای شما کفایت می کند سوار شدن بر ماشین دو میلیارد تومانی گناه کبیره است اگر اسکان در یک خانه یک میلیاردی برای شما کفایت می کند سکونت در یک خانه ده میلیاردی گناه کبیره است اگر یک گوشی 20 میلیونی برای شما کفایت می کند استفاده از گوشی 50 میلیونی گناه کبیره است امام صادق علیه السلام: آیا خیال می‌کنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد. طبیعتا کسی که دلیل موجهی برای خریدن و سوار شدن یک ماشین 10 میلیاردی هم داشته باشد شامل این ماجرا نمی شود اما دلیل موجه پیدا کردن برای چنین مصرفی از پیدا کردن کشوری به نام اسرائیل روی زمین سخت تره! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی خود شکایت کرد. ❇️ حضرت فرمود: انْتَ مِنْ شیعَتِنا و تَدَّعی الْفَقْرَ؟! شیعَتُنا کلُّهُمْ اغْنِیاءُ تو از شیعیان مایی و با این حال ادعای فقر و تنگدستی می کنی؟ شیعیان ما همه اغنیاء هستند. 🔸سپس فرمود: یا فُلانُ انَّ لَک تِجارَةً قَدْ اغْنَتْک ای فلانی برای تو تجارتی است که تو را بی نیاز گردانیده است. 🔹عرض کرد. آن تجارت چیست؟ 🔸حضرت فرمود: اگر ثروتمندی به تو بگوید: من دنیا را پر از نقره به تو می دهم که از ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون آیی و داخل ولایت غیر آنان شوی آیا چنین کاری خواهی کرد؟ 🔹 عرض کرد. نه یابن رسول الله اگر چه دنیا را پر از طلا کنند و به من بدهند. 🔸امام فرمود: اذَنْ لَسْتَ فقیرا و انَّما الْفقَیرُ مَنْ لَیس لَه ما لَک. بنابراین تو فقیر نیستی. فقیر کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد. آنگاه مالی را به او دادند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول: عائله ی امام صادق و هزینه ی زندگی آن حضرت زیاد شده بود. امام به فكر افتاد كه از طریق كسب و تجارت عایداتی به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد. هزار دینار سرمایه فراهم كرد و به غلام خویش- كه «مصادف» نام داشت- فرمود: «این هزار دینار را بگیر و آماده ی تجارت و مسافرت به مصر باش». مصادف رفت و با آن پول از نوع متاعی كه معمولاً به مصر حمل می شد خرید و با كاروانی از تجار كه همه از همان نوع متاع حمل كرده بودند به طرف مصر حركت كرد. همینكه نزدیك مصر رسیدند، قافله ی دیگری از تجار كه از مصر خارج شده بود به آنها برخورد. اوضاع و احوال را از یكدیگر پرسیدند. ضمن گفتگوها معلوم شد كه اخیرا متاعی كه مصادف و رفقایش حمل می كنند بازار خوبی پیدا كرده و كمیاب شده است. صاحبان متاع از بخت نیك خود بسیار خوشحال شدند، و اتفاقا آن متاع از چیزهایی بود كه مورد احتیاج عموم بود و مردم ناچار بودند به هر قیمت هست آن را خریداری كنند. صاحبان متاع بعد از شنیدن این خبر مسرت بخش با یكدیگر همعهد شدند كه به سودی كمتر از صددرصد نفروشند. رفتند و وارد مصر شدند. مطلب همان طور بود كه اطلاع یافته بودند. طبق عهدی كه با هم بسته بودند بازار سیاه به وجود آوردند و به كمتر از دو برابر قیمتی كه برای خود آنها تمام شده بود نفروختند. مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت. خوشوقت و خوشحال به حضور امام صادق رفت و دو كیسه كه هر كدام هزار دینار داشت جلو امام گذاشت. امام پرسید: «اینها چیست؟» گفت: «یكی از این دو كیسه سرمایه ای است كه شما به من دادید، و دیگری- كه مساوی اصل سرمایه است- سود خالصی است كه به دست آمده». امام: «سود زیادی است، بگو ببینم چطور شد كه شما توانستید این قدر سود ببرید؟» - قضیه از این قرار است كه در نزدیك مصر اطلاع یافتیم كه مال التجاره ی ما در آنجا كمیاب شده. هم قسم شدیم كه به كمتر از صد درصد سود خالص نفروشیم، و همین كار را كردیم. - سبحان اللّه! شما همچو كاری كردید؟ ! قسم خوردید كه در میان مردمی مسلمان بازار سیاه درست كنید؟ ! قسم خوردید كه به كمتر از سود خالصِ مساوی اصل سرمایه نفروشید؟ ! نه، همچو تجارت و سودی را من هرگز نمی خواهم. سپس امام یكی از دو كیسه را برداشت و فرمود: «این سرمایه ی من» و به آن یكی دیگر دست نزد و فرمود: «من به آن كاری ندارم». آنگاه فرمود: «ای مصادف! شمشیر زدن از كسب حلال آسانتر است» «یا مصادف مجالدة السیوف اهون من طلب الحلال». : بحارالانوار ، ج /11ص ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✅سیره اقتصادی امام صادق (ع) ♦️ رفتار خنثی کننده بحران اقتصادی ❇️ امام صادق (ع) در هنگام بروز بحران اقتصادی قحطی مدینه به پیشکارش دستور می دهد گندم های موجود در خانه را در بازار عرضه کند و روزانه ترکیبی از گندم و جو برای پخت نان خریداری کند. این رفتار مخالف منطق حداکثر سازی سود و مطلوبیت در ادبیات اقتصادی است. ♦️عدم پذیرش سود غیرمنصفانه ✳️ مصادف سرمایه هزار دیناری امام صادق را در سفر تجاری به مصر دوبرابر کرد. امام هنگامی که متوجه شد این سود حاصل تبانی و گرانفروشی گروه تجاری بوده، تنها اصل سرمایه اش را پذیرفت.سپس فرمود: "اى مصادف! چکاچک شمشیرها آسانتر از یافتن ‏روزى حلال است." ♦️ ساده‌زیستی و پرکاری دولتمردان روزی معلي بن خنيس به امام صادق (ع) می‌گوید: با دیدن امکانات فراوان در دست بني عباس با خودم گفتم: اگر اين امکانات در دست شما بود، ما هم با شما به عيش و خوشی می‌رسیدیم امام(ع) پاسخ داد: هيهات، اي معلي اگر ما به حکومت می‌رسیدیم بهره‌مندی ما جز ، ، و ، چیز دیگری نبود(اصول کافی، ج۱,ص۴۱۰) سختکوشی ابو عمرو شیبانی، امام صادق را مشاهده کرد که لباس کار پوشیده، بیل به دست گرفته و مشغول فعالیت باغبانی است، بطوری که بدن مبارکش خیس عرق بود. پیش رفتم و عرضه داشتم: جانم به فدایت، اجازه بفرمایید من به جای شما بیل بزنم و این کار سخت را انجام دهم . امام از پذیرش پیشنهاد من امتناع کرده و فرمود: دوست دارم انسان برای به دست آوردن درآمد حلال در مقابل آفتاب آزرده شود .» دکترتوکلی ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آیت‌الله‌میرباقری: امام صادق (ع) فرمودند بنی‌اميه مانع معرّفی توحيد نشدند، بلکه جلوی معرّفی شرک را گرفتند. نظامی که بنی‌امیه به‌پا می‌کند، بر محور شرک است؛ آنها نگذاشتند که مردم شرک را بشناسند تا بتوانند آن نظام مُشرکانه را به‌اسم توحيد، به مردم قالب کنند!امروز هم اگر انسان، جُور را نشناسد، نمی‌تواند عدل به‌پا کند. اینکه پرفسور درخشان اصرار دارند که شما فریب نخورید و شرک پیچیده‌ی امروز و مشرکین بزرگ اقتصادی عصر خود (لیبرال‌ها) را بشناسید برای همین است. اقتصاد اسلامی بدون کفرِ با معرفت به طواغیت اقتصادی هیچ نیست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
‏یکی از حج گزاران خیال کرد کیسه‌ی پولش دزدیده شده است. امام صادق علیه السلام را دید که نماز می‌خواند و آن حضرت را نشناخت، به او در آویخت و گفت: تو کیسه‌ی پول مرا که هزار دینار داشته گرفته‌ای! امام او را به منزل بردند و هزار دینار وزن کرده و به او مرحمت نمودند. ‏آن شخص وقتی به خانه‌اش برگشت کیسه‌ی پول خود را پیدا کرد. آنگاه مبلغی را که از آن حضرت گرفته بود همراه با عذرخواهی برگردانید ولی امام صادق علیه السلام نپذیرفتند و فرمودند: « شىءٌ خَرَجَ مِن يَدى لا يَعودُ إلىَّ » چیزی که از دست ما بیرون رفت نباید به ما برگردد. المناقب ج ۴ ص ۲۷۴ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آیا لیبرال های مسلمان مشرک اند ؟ شرک در ربوبیت یعنی چه ؟ و تفاوت آن با شرک در الوهیت چیست؟ خداوند در قرآن کریم در سوره یوسف آیه 106 فرموده:  وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ و اکثر این ها به خدا ایمان نمی آورند مگر اینکه در عین حال مشرکند (با او چیزی را شریک می گیرند)  یعنی اکثر این ها (که به الله ایمان دارند) در عین حال که به الله ایمان دارند، برای او شریک قرار می دهند. از امام صادق علیه السلام سؤال کردند که چگونه در حالی که به خدا ایمان دارند مشرکند؟ فرمودند که این شرک، شرک در الوهیت نیست بلکه شرک در ربوبیت است، بعد اضافه فرمودند که یعنی از چیزی یا کسی اطاعت (پیروی)می کنند که خداوند امر به اطاعت (پیروی) آن را نکرده است.  توضیح : اینکه در جمله فوق اطاعت را پیروی معنی نمودم بخاطر این است که حق مطلب ادا شود، چون امام (ع) فرمودند که : یعنی از کسی یا چیزی اطاعت کند. معلوم است که مقصود از چیز در اینجا عبارت است از هر مکتب ، ایدئولوژی، ایسم ها، و رسم و رسومات و غیرذلک، و ما در زبان فارسی نمی گوییم که مثلاً فلانی از مکتب لیبرالیسم اطاعت می کند، بلکه می گوییم پیروی می کند. در کشکول شیخ بهایی نیز شبیه این معنی از کتاب کافی نقل شده : در کتاب کافی باب شرک مرویست از امام جعفر صادق (ع) درقول خدای عزّ و جلّ که "ما یؤمن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون " یعنی مؤمن نمی شوند اکثر مردمان به ربوبیّت خدای عزّ و جلّ مگر بر حالی که ایشان شریک قرار می دهند برای او در ربوبیبت، امام علیه السلام فرمود شرک طاعت است و شرک عبادت نیست، یعنی آنها صریحاً شریکی برای خدا قرار نمی دهند که عبادت او کنند ولیکن اطاعت می کنند کسی را که حق تعالی امر به اطاعت کردن او ننموده، بنحوی که گویا او را عبادت می کنند ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar