✅سیره اقتصادی امام صادق (ع)
♦️ رفتار خنثی کننده بحران اقتصادی
❇️ امام صادق (ع) در هنگام بروز بحران اقتصادی قحطی مدینه به پیشکارش دستور می دهد گندم های موجود در خانه را در بازار عرضه کند و روزانه ترکیبی از گندم و جو برای پخت نان خریداری کند. این رفتار مخالف منطق حداکثر سازی سود و مطلوبیت در ادبیات اقتصادی است.
♦️عدم پذیرش سود غیرمنصفانه
✳️ مصادف سرمایه هزار دیناری امام صادق را در سفر تجاری به مصر دوبرابر کرد. امام هنگامی که متوجه شد این سود حاصل تبانی و گرانفروشی گروه تجاری بوده، تنها اصل سرمایه اش را پذیرفت.سپس فرمود: "اى مصادف! چکاچک شمشیرها آسانتر از یافتن روزى حلال است."
♦️ سادهزیستی و پرکاری دولتمردان
روزی معلي بن خنيس به امام صادق (ع) میگوید: با دیدن امکانات فراوان در دست بني عباس با خودم گفتم: اگر اين امکانات در دست شما بود، ما هم با شما به عيش و خوشی میرسیدیم
امام(ع) پاسخ داد: هيهات، اي معلي اگر ما به حکومت میرسیدیم بهرهمندی ما جز #بیداری_و_تدبیر_شبانه، #تلاش_سخت_روزانه، #پوشیدن_لباس_زبر_و_خشن و #خوردن_خوراك_ساده، چیز دیگری نبود(اصول کافی، ج۱,ص۴۱۰)
سختکوشی
ابو عمرو شیبانی، امام صادق را مشاهده کرد که لباس کار پوشیده، بیل به دست گرفته و مشغول فعالیت باغبانی است، بطوری که بدن مبارکش خیس عرق بود. پیش رفتم و عرضه داشتم: جانم به فدایت، اجازه بفرمایید من به جای شما بیل بزنم و این کار سخت را انجام دهم . امام از پذیرش پیشنهاد من امتناع کرده و فرمود: دوست دارم انسان برای به دست آوردن درآمد حلال در مقابل آفتاب آزرده شود .»
دکترتوکلی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آیتاللهمیرباقری:
امام صادق (ع) فرمودند بنیاميه مانع معرّفی توحيد نشدند، بلکه جلوی معرّفی شرک را گرفتند.
نظامی که بنیامیه بهپا میکند، بر محور شرک است؛ آنها نگذاشتند که مردم شرک را بشناسند تا بتوانند آن نظام مُشرکانه را بهاسم توحيد، به مردم قالب کنند!امروز هم اگر انسان، جُور را نشناسد، نمیتواند عدل بهپا کند.
اینکه پرفسور درخشان اصرار دارند که شما فریب نخورید و شرک پیچیدهی امروز و مشرکین بزرگ اقتصادی عصر خود (لیبرالها) را بشناسید برای همین است.
اقتصاد اسلامی بدون کفرِ با معرفت به طواغیت اقتصادی هیچ نیست.
#مناظره_درخشان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یکی از حج گزاران خیال کرد کیسهی پولش دزدیده شده است.
امام صادق علیه السلام را دید که نماز میخواند و آن حضرت را نشناخت، به او در آویخت و گفت: تو کیسهی پول مرا که هزار دینار داشته گرفتهای!
امام او را به منزل بردند و هزار دینار وزن کرده و به او مرحمت نمودند.
آن شخص وقتی به خانهاش برگشت کیسهی پول خود را پیدا کرد.
آنگاه مبلغی را که از آن حضرت گرفته بود همراه با عذرخواهی برگردانید ولی امام صادق علیه السلام نپذیرفتند و فرمودند:
« شىءٌ خَرَجَ مِن يَدى لا يَعودُ إلىَّ »
چیزی که از دست ما بیرون رفت نباید به ما برگردد.
المناقب ج ۴ ص ۲۷۴
#اقتصاد_ماه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آیا لیبرال های مسلمان مشرک اند ؟
شرک در ربوبیت یعنی چه ؟ و تفاوت آن با شرک در الوهیت چیست؟
خداوند در قرآن کریم در سوره یوسف آیه 106 فرموده:
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ
و اکثر این ها به خدا ایمان نمی آورند مگر اینکه در عین حال مشرکند (با او چیزی را شریک می گیرند)
یعنی اکثر این ها (که به الله ایمان دارند) در عین حال که به الله ایمان دارند، برای او شریک قرار می دهند.
از امام صادق علیه السلام سؤال کردند که چگونه در حالی که به خدا ایمان دارند مشرکند؟ فرمودند که این شرک، شرک در الوهیت نیست بلکه شرک در ربوبیت است، بعد اضافه فرمودند که یعنی از چیزی یا کسی اطاعت (پیروی)می کنند که خداوند امر به اطاعت (پیروی) آن را نکرده است.
توضیح : اینکه در جمله فوق اطاعت را پیروی معنی نمودم بخاطر این است که حق مطلب ادا شود، چون امام (ع) فرمودند که : یعنی از کسی یا چیزی اطاعت کند. معلوم است که مقصود از چیز در اینجا عبارت است از هر مکتب ، ایدئولوژی، ایسم ها، و رسم و رسومات و غیرذلک، و ما در زبان فارسی نمی گوییم که مثلاً فلانی از مکتب لیبرالیسم اطاعت می کند، بلکه می گوییم پیروی می کند.
در کشکول شیخ بهایی نیز شبیه این معنی از کتاب کافی نقل شده : در کتاب کافی باب شرک مرویست از امام جعفر صادق (ع) درقول خدای عزّ و جلّ که "ما یؤمن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون " یعنی مؤمن نمی شوند اکثر مردمان به ربوبیّت خدای عزّ و جلّ مگر بر حالی که ایشان شریک قرار می دهند برای او در ربوبیبت، امام علیه السلام فرمود شرک طاعت است و شرک عبادت نیست، یعنی آنها صریحاً شریکی برای خدا قرار نمی دهند که عبادت او کنند ولیکن اطاعت می کنند کسی را که حق تعالی امر به اطاعت کردن او ننموده، بنحوی که گویا او را عبادت می کنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قَالَ أَبَاعَبْدِاَلله عَلَيْهِ اَلسَّلاَم:
أَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا اِسْتَعَانَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ فِي حَاجَةٍ فَلَمْ يُبَالِغْ فِيهَا بِكُلِّ جُهْدٍ فَقَدْ خَانَ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ
ابو بصير گويد: شنيدم حضرت صادق عليه السّلام میفرمود: هر كه از ياران ما كه يكى از برادران (دينيش) در كارى از او كمك و يارى بخواهد و تا آنجا كه ميتواند در آن كوشش نكند بخدا و رسولش و مؤمنين خيانت كرده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
حکمرانیبِرّی!
فرمود:
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
اما بِرّ چیست؟
فرمود:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
یعنی بِرّ چیزی نیست!
کسی هست!
اما (من آمن....) چه کسی است؟
فرمود:
إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا
عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا
يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا
إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا
و یطعمون الطعام علی حبّه همان مما تحبون است!
یعنی اگر میخواهی به بِرّ (علی و اولاد علی) برسی باید از آنچه دوست داری انفاق کنی! (نه از مازاد نیازت)
به تعبیر امام صادق علیهالسلام "يُعْطِيهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ رُوحِهِ"
از عزیزترین و دوستداشتنیترین مایملک! باید ببخشی.
باید از مما تحبون باشد تا حب الدنیا که راس خطاهاست را نابود کنی که اگر راس، نابود شد تنی بر جا نمیماند...
شاید بگوئی اینگونه که نمیشود "حکمرانی" کرد و بخوانی: و انزلنا الحدید!
میشود!
اما باشد!
فرض کنیم نمیشود "حکمرانی" کرد...البته بدون "او"
اما آن روز که "او" بیاید از خورشید هم مستغنی میشویم!
درهم و دینار که چیزی نیست!
امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها میفرمایند: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ قُلْتُ فَإِذَا خَرَجَ یَکُونُ مَا ذَا قَالَ إِذاً یَسْتَغْنِی النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ وَ یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَام
آنگاه خواهیم دید که حکمرانی چگونه است و چه فرهنگ و سیاست و اقتصادی بر عالم خواهد تابید! اقتصادِ خورشیدی حضرت شمسالظلّام را خواهیم چشید!
اما در غیبت او #اقتصاد_ماه را زیر سایهی حضرتماه رقم خواهیم زد!
حکمرانی بر اساس منطق تعاون!
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تُحِلّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهرَ الحَرامَ وَلَا الهَديَ وَلَا القَلائِدَ وَلا آمّينَ البَيتَ الحَرامَ يَبتَغونَ فَضلًا مِن رَبِّهِم وَرِضوانًا ۚ وَإِذا حَلَلتُم فَاصطادوا ۚ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
تعاون بر بِرّ چیست جز چرخیدن دور خورشید ولایت امیرالمومنین علیهالسلام؟ تعاون بر بِرّ چیست جز سینه زدن زیر پرچم اباعبدالله الحسین علیهالسلام؟ تعاون بر بِرّ چیست جز بذل جان و مال در محضر امام عصر ارواحنافداه...
تعاون بر بِرّ یعنی تعاون بر انفاق و دَهِش نه تعاون بر داد و ستد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام:
مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانه روی بخورند، و با میانه روی بنوشند، و با میانه روی بپوشند، و با میانه روی زناشویی کنند، و با میانه روی از مرکب استفاده کنند.
و هر چه جز آن باشد، به فقرای مؤمنان دهند، و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند.
پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام: لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ مَلَكَ عَشَرَةَ آلاَفِ دِرْهَمٍ إِلاَّ مَنْ أَعْطَى يَمِينا وَ شِمَالا وَ مِنْ قُدَّامٍ وَ خَلْفٍ.
شيعۀ ما نيست كسى كه ده هزار درهم را تملك كند،مگر كسى كه به دست چپ و راست و از جلو و پشت سر،انفاق كند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ
وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ
پس همهى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند. و لشكريان ابليس نيز همگى (به دوزخ افكنده شوند).
در شأن نزول این آیات از امام صادق علیه السلام وارد شده: درباره قومى نازل شده که در مرحله نخست از عدل پیروى کرده و آن را مى ستودند سپس مخالفت ورزیده و از آن عدول نمودند. (تفسیر علی بن ابراهیم و تفسیر برهان)
این روایت را که دیدم ترس عجیبی در وجودم افتاد. نکند ما هم با بازگشتن از انقلاب جزء جنود ابلیس شویم؟
خدایا ما را در راه انقلاب ثابت قدم بدار...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق(ع)
خدای تعالی بين اغنيا و فقيران در اموال شراكت قرار داده است، بنابراين اغنيا حق ندارند اموال را براي غير شركای خود (فقيران) مصرف كنند.
امام خمینی میفرمایند: این روایتی است که میتوان بر اساس آن فتوا داد و عمل کرد...
فقرا در اموال اغنیا شریکند و مال مورد مشارکت، مشاع است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
روایت در کافی شریف و از امام صادق علیه السلام:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَكَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَكاً فَلَنْ يَغْلُوَ مِنْ قِلَّةٍ وَ لاَ يَرْخُصَ مِنْ كَثْرَةٍ
همانا خداوند، فرشتهاى را مأمور قيمتها فرموده است؛ بنابراين نه به خاطر اندك بودن كالا گران مىشود، و نه به خاطر فراوانى ارزان مىگردد.
بعضی دوستان از روایاتی که خداوند مدبر قیمت است، فقط بخش اول را می بینند و ادامه را نمیخوانند. لذا سازوکار بازار نئوکلاسیک و دست نامرئی رو متوجه میشن.
ولی این روایت، تدبیر خداوند در جهت عکس بازار را تصویر می کند. حالا این تدبیر الهی دولت است؟ بازار است؟ روایات تدبیر الهی را مفصل باید در این زمینه دید. فقه در طول تاریخ به ندرت در موضع حکمرانی قیمت ها بوده، این مسئله در میان فقها چندان چکش کاری نشده است.
لذا دعاوی مختلفی که می گوید اسلام پیرو بازار آزاد است و تنها نیمی از روایت فوق را نقل می کند، و از آن نیمه هم دریافت می کند فرشته خداوند، دست نامرئی اسمیت است، کاملا بی اساس است.
دکتر حمیدرضا مقصودی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق عليه السلام درباره كسي كه حكم نائب امام را رد كند ميفرمايند:
«فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُكْمِ اللَّهِ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّه»الكافي، ج۱ ص۶۷.
پس اگر به حکم ما حکم کند و از او نپذیرد، فقط حکم خدا را کوچک شمرده است و ما را تکذیب می کند و منکر ما خدا را تکذیب می کند و در آستانه شرک است. .
چگونه رد كردن حرف او منجر به شرك ميشود؟ زيرا او از طرف خدا حكم ميكند. حال كسي كه بر خلاف او حرف ميزند حرف خود را در عرض حرف خدا قرار داده است و ميگويد: قانون خدا يك قانون است و قانون من هم يك قانون! و اين يعني شرك.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
سلام
شهادت امام صادق علیهالسلام رو تسلیت میگم خدمت همه بزرگواران
روایات اقتصادی بالا از امام صادق علیهالسلام را بخوانید... از هزاران کتاب و مقاله اقتصادی ارزشمندتر هستند...
رهبر انقلاب:
مهمترین کار دشمن، تصویرسازی غلط علیه جمهوری اسلامی است. نخبگان باید سهم شان را در جنگ تبلیغاتی علیه کشور ایفا کنند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیثی تکاندهنده از امام صادق علیهالسلام
📽 دنیا همچون آب دریاست
امام صادق عليهالسلام فرمود: «دنيا همچون آب دريا است؛ هر كه از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود» . انسان هر چقدر از آب دريا بيشتر بنوشد بيشتر تشنه مىشود. اينطور نگو: «من همين يك مشت از مال دنيا را بگيرم بعد از دنيا رو مىگردانم، همين مرتبه از جاه و مقام دنيا را به دست بياورم بعد به سوى خدا مىروم».
مسأله اينطور نيست؛ هر چقدر از مال دنيا، از جاه دنيا، از مقامات اين دنياى فانى، بيشتر پيدا كنى، تشنگى و حرصت به مقدار و مرتبه بعدى، بيشتر مىشود؛ [چراکه] «دنيا همچون آب دريا است»، «حب دنيا سرچشمه هر گناه است».
📚 بارقهها، صفحه ۴۴
#شهید_صدر #امام_صادق
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اخبار سوریه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را در پاسخ به ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کرد.
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: ما با یاری خدا آغاز اجرای مرحله چهارم عملیاتمان را در راستای انجام دستورات عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن و حمایت از مظلومیت ملت فلسطین اعلام میکنیم. این بیانیه همزمان با تظاهرات میلیونی مردم صنعا با شعار «وفاداری حامیان یمنی به آزادگان غزه» صادر شد.
در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده است: ما تحولات نبرد نوار غزه و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و آمریکا و مقدمه چینی آنها برای انجام عملیات نظامی در رفح و همچنین پیشنهادات ارائه شده به مقاومت را که دشمن میخواهد از طریق آن پرونده اسرا را از دست مقاومت بدون توقف دائم جنگ بگیرد، پیگیری میکنیم.
وی افزود: در راستای اجرای دستورات عبدالملک الحوثی و حمایت از مظلومیت مردم فلسطین و اجابت درخواستهای مقاومت و در سایه لجاجت دشمن اسرائیلی و آمریکایی مرحله چهارم عملیات خود را به شرح زیر آغاز میکنیم:
- اول: هدف قرار دادن تمام کشتیهایی که ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض کنند و به سمت بنادر اراضی اشغالی در دریای مدیترانه بروند.
- دوم: از ساعت اعلام این بیانیه این مسئله اجرایی میشود.
- سوم: در صورتی که دشمن صهیونیستی بخواهد عملیاتی علیه رفح انجام دهد نیروهای مسلح یمن تحریمهای جامعی را علیه تمام کشتیهایی که هرگونه ارتباطی با ارسال تجهیزات برای اسرائیل یا ورود به بنادرش داشته باشند از هر تابعیتی که باشند اعمال میکنیم و تمام کشتیهای این شرکتها از عبور از منطقه عملیات نیروهای مسلح یمن صرف...
هدایت شده از Hoda academy | آکادمی هدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستخط محتمل از امام صادق(ع) چه پیامی برای ما دارد؟
✅چندی پیش، یک پژوهشگر حوزه سنگنبشتههای کهن در عربستان، ویدئوی سنگی در اطراف مکه را منتشر کرد و گفت که باور میرود متن بر روی این سنگ، متعلق به امام صادق(ع) باشد، که بر روی آن نوشته شده:
"من جعفر بن محمد هستم.همه مومنان را به تقوای الهی توصیه میکنم و عمل به اطاعت او و رضایت به تقدیر او و صبر بر بلای او و شکر بر عطای او و توکل بر او. نگاشته شده به تاریخ دهم شعبان سال ۱۱۰ ه. ق"
🔺پس از انتشار این فیلم در سعودی، شیخ العويناتي از مولفان تاریخ اسلام،در مقالهای بیان کرد که مضمون این سنگ با احادیث امامان شيعه در انطباق است و دلیل محتوایی برای جعلی بودن آن وجود ندارد و احتمالاً ایشان این را در حاشیه یکی از سفرهای حج خود نگاشتهاند.
✅دکتر خامهیار، دانشآموخته مطالعات اسلامی نیز احتمال اینکه این نبشته متعلق به امام جعفر صادق (ع) باشد را دور ندانست هرچند لازمه رسیدن به حکم قطعی را انجام آزمایشات تاریخی بیشتر بر روی این سنگ دانست.
امّا آیا اهمیت ماجرا فقط به کشفی تاریخی از دستخط امام شیعیان است؟
@Hodaacademy
🔺برای پاسخ،باید جایگاه سنگنبشته به عنوان یک رسانه را شناخت.پژوهشگران بیان میدارند که این نوع کتابت بر سنگ، یا متعلق به اتفاقاتی نظیر پیروزیها بودهاند یا توصیههای تاریخی از سمت بزرگان اخلاق و دانش هر زمان،چرا که احتمال نابودی و تحریف این رسانه، از کتابها به مراتب کمتر بودهاست.
✅با این وجود، اگر انتساب این سنگنبشته به امام صادق(ع) ثابت شود، این میراث را باید پیامی از جانب ایشان دانست که قرار بوده برای همیشه،راهگشا بماند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هم تو چین کار کردی هم ایران !
کدوم بهتره ؟
وقتی می گویم ما در بهترین کشور دنیا زندگی میکنیم و مرفه ترین مردم دنیا را داریم عده ای به خاطر حمله رسانه ای و شناختی که به آنها شده باورشان نمی شود!
چین مثلا دومین قدرت اقتصادی دنیاست!
اما اگر از یک کارگرش بپرسی تفریح یعنی چی؟ تعطیلی یعنی چی؟ اساسا به سوالت می خندد!
این فقط در مورد چین نیست!
در بسیاری از کشورهای دنیا (غربی و شرقی) همین است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
جناب آقای دکتر سبحانی عزیز
سلام علیکم
در توییتر نوشته اید: افزایش ارزش اسمی داراییها در اقتصاد تاراجی مبتلا به تورم افسار گسیخته،«عایدی سرمایه» نیست که از آن مالیات اخذ شود.
این مالیات ظلم مضاعفی است که متعاقب ظلم تورم، بر جامعه تحمیل و توهمات درآمدی و خطای رسمیتبخشی به سوء مدیریت اقتصادی مولد تورمهای تشدید شونده بعدی را، دامن میزند.
جسارتا این بیان در مورد مالیات بر عایدی سرمایه و تورم در ایران چند اشکال اساسی دارد:
1. تورم دارایی ها بسیار بیشتر از تورم کالاهای مصرفی است و این یعنی شما می توانید با تورم یک دارایی به اندازه یک عمر "کار کردن" سود کنی و دیگر کار نکنی!
2. مالیات بر عایدی سرمایه، اساسا برای "نگرفتن" وضع می شود
یعنی هدف دولت کسب درآمد نیست بلکه جلوگیری از سفته بازی است. طبق نظر بزرگان علمای اقتصاد اسلامی از شهید صدر گرفته در کتاب الاسلام یقود الحیات تا شهید بهشتی و شهید مطهری و امام و... سودی که بدون کار بدست بیاید مورد تایید اسلام نیست
3. علت آن تورم همین سفته بازی هاست نه اینکه معلول آن باشد. بخشی از تورم قطعا ریشه در رها بودن سرمایه داران در بازارهای دارایی است و نقدینگی های مکنده ای که مانند جاروبرقی وارد این بازارها می شوند و نقدینگی و دارایی مردم را می میکند
4. طوری در مورد تورم نوشته اید که گویی علت صد در صدی تورم دولت است و هیچ نهاد و ساختار فرد و گروه دیگری در این امر مقصر نیست و اگر از همان مقصرها دولت بخواهد مالیات بگیرد به آنها ظلم کرده است
5. آیا شما واقعا به افزایش قیمت یک خانه از 100 میلیون تومان به 4 میلیارد تومان در عرض چند سال را افزایش ارزش اسمی می دانید؟ می دانید این افزایش اسمی به اندازه دستمزد چند سال یک کارگر است که کار کند و فقط شکمش را سیر کند؟
با احترام
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
این یک نمونه را داشته باشین برای فهم خصوصی سازی مدنظر لیبرالها!
میگن دانشگاه خصوصیه و پلیس به درخواست دانشگاه آمده تا ملت را از ملک خصوصی بیرون کنه، قانونی و محترم.
رئیس شرکتهای خصوصی هم در تلویزیون میارن و اخطار میدن که شغل بی شغل، شما در آمریکا تمام شدید!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔰 بیانات اقتصادی امام صادق (ع)
🔺 اسراف و زیاده روی در مصرف مال
https://eitaa.com/h_abasifar/12573
🔺 تجارت مخصوص شیعیان
https://eitaa.com/h_abasifar/12574
🔺 شمشیر زدن آسانتر از کسب روزی حلال
https://eitaa.com/h_abasifar/12576
🔺سیره اقتصادی امام صادق
https://eitaa.com/h_abasifar/12577
🔺بنی امیه شرک را معرفی نکرد
https://eitaa.com/h_abasifar/12578
🔺 سخاوت در مال
https://eitaa.com/h_abasifar/12579
🔺 مومنان مشرک
https://eitaa.com/h_abasifar/12580
🔺 خیانت شیعیان در نگاه امام صادق
https://eitaa.com/h_abasifar/12581
🔺 حکمرانی بِرّی
https://eitaa.com/h_abasifar/12582
🔺 مال امانت خداست
https://eitaa.com/h_abasifar/12583
🔺 انفاق علامت شیعه
https://eitaa.com/h_abasifar/12584
🔺 دوزخ عاقبت ارتجاع از عدالت
https://eitaa.com/h_abasifar/12585
🔺 شراکت اغنیا و فقرا در مال
https://eitaa.com/h_abasifar/12586
🔺حکمرانی قیمتها
https://eitaa.com/h_abasifar/12587
🔺 شرک در حکم و قانون
https://eitaa.com/h_abasifar/12589
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دنیا تشنهی یک روایت است
روایتی تازه از "عدالت"
روایتی که نه بوی لیبرالسرمایهداری میدهد
نه رنگ مارکسیستی دارد
#تمدن_اسلامی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔹معرفت یک بقال تبریزی برای فرزندان شهدا را مشاهده میفرمایید.
اقتصاددانان عزیز چپ و راست بفرمایید تحلیل کنید!
نمودار بکشید!
هزینه فایده کنید!
اقتصاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را بشناسید و به دیگران معرفی کنید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar