هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
یک پیشنهاد بدم:
الگوی شفاف مصرف و منطقی در سه پله ارائه بشه و هر کسی بیشتر از الگو مصرف کرد گازش رو قطع کنند!
پس دیدید راهکار فقط این نیست که بخاطر ۱% پرمصرف، بیاییم ۸۴ میلیون نفر رو جریمه کنیم. اون ۱% پرمصرف با افزایش قیمت گاز، مصرف شان کاهش نخواهد یافت چون خیلی پولدارند.
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
«هر مقدار از افزایش قیمت سوخت بهدست بیاید، کل پول را به مردم برمیگردانیم یعنی چیزی به بودجه وارد نمیشود.»
این جمله، حقیقتا بسیار خطرناک است. از یک سو، ادعا می کنند انرژی ارزان موجب کسری و آنهم موجب تورم است، از سویی، این جمله رو می گویند!
پشت پردهٔ این دروغ مشخص شده است.
✅ مسالهی خودرو
راهکار ما: راستههای تولید خودرو با آزادسازی تولید، حذف انحصار و پلاک کردن خودروهای استاندارد
راهکار اونا: گران کن! رها کن!
✅ مساله انرژی
راهکار ما: مدیریت و سهمیهبندی مصرف و بهینهسازی شبکه توزیع
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله مسکن
راهکار ما: تخصیص زمین رایگان و ایده زیستشهر
راهکار اونا: نساز، گران کن، رها کن!
✅ مساله قاچاق
راهکار ما: نظارت بر تولیدکنندگان معدود داخلی، مبارزه هوشمندانه با قاچاق، بالابردن هزینه قاچاق، نظارت مردمی، ساماندهی مرزنشینان برای انجام تجارت به جای قاچاق.
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله ارز
راهکار ما: حذف بازارهای سفتهبازی ارز، شکستن آقایی دلار و جایگزینی ارز کشورهای دیگر به جای دلار، مدیریت ارز با اقتدار
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله تولید
راهکار ما: عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی و در اختیار قرار دادن ابزار تولید برای همه مردم. توسعه کوچک مقیاسها و تعاونیهای تولید. عمل به سیاستهای کلی اصل ۴۴ بخصوص بند ب
راهکار اونا: واردات، گران کن، رها کن!
✅ مساله بانک
راهکار ما: حذف بانکداری خصوصی و تجمیع بانکهای دولتی در یک بانک ملی و حذف ربا و تداول ثروت. تامین مالی پروژههای بزرگ تولیدی از طریق تعاونی
راهکار اونا: خلق پول خصوصی، رها کن!
✅ مساله بنزین
راهکار ما: قیمتگذاری بر اساس حفظ منافع ملی و قدرت خرید مردم
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ و هر مساله دیگر اقتصادی
راهکار ما: فکر کن! مبانی اسلامی را ببین! منافع ملی را در نظر بگیر!
راهکار اونا: گران کن، رها کن، لسه فر، منافع سرمایهداران را حفظ کن!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴غارت زلزلهزدگان!
حقیقتا انسان موجود عجیبی است، با اینکه مرگ لحظهای هزاران تن از هموطنان خود را بالعین و العیان میبیند؛ اما باز هم دست از دزدی و غارتگری برنمیدارد!
🔹این تصاویری از غارت مغازهها و فروشگاهها در شهر زلزلهزدهی هاتای ترکیه است!
#ترکیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
این است جامعه بازار!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
672.5K
✅ مسیسم؛ خلاصهای از ساختار پنجگانه نظام سرمایهداری!
Mass media رسانه انبوه
Mass consumption مصرف انبوه
Mass production تولید انبوه
Mass distribution توزیع انبوه
Mass finance تامین مالی انبوه
👌 شناخت سیستم مقدم بر شناخت پدیدههای ذیل یک سیستم است.
پن: دولتها، سازمانها و نهادهای بینالمللی دو نقش عمده در شکلگیری و محافظت از این سیستم برعهده دارند:
۱. ایجاد انحصار بوسیله وضع قوانینی مثل کپیرایت
۲. محافظت از کلیت این ساختار بعلت منافع مشترک با صاحبان ثروتهای کلان!
یعنی پیوند ابرقدرتها و ابرثروتها
#تمدن_غرب #کاپیتالیسم #مسیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اگرچه غیر تو را رحمتی چنان دارم
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
خمار چشم تو را دیدهام که شب تا صبح
میان خوف و رجا حیرتی چنان دارم...
نصیب کس نشوی تا دلی چنین داری
نصیب من شدهای، همتی چنان دارم...
به دامنی ننشیند غباری از قدمم
به سوی دامن تو عزتی چنان دارم...
به قدر صبح قیامت نگاه میکنمت
ز لطف دیدهی تو مهلتی چنان دارم...
به چشمهای خودم رشک میبرم از بس
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
#دلاوار
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
واژۀ economy در قرن پانزدهم از فرانسوی وارد انگلیسی شده است و به معنای «تدبیر منابع مادی» است که پیش از آن از واژۀ oikonomia به معنای تدبیر منزل گرفته شده است (فرهنگ لغت آکسفورد).
متفکران فرانسوی با افزودن واژۀ political به ابتدای آن، علم «اقتصاد سیاسی» را پایهگذاری کردند که درواقع به دنبال «تدبیر منابع مادی ثروت در سطح یک شهر یا دولتملت (کشور به معنای مدرن)» است.
بعدها اقتصاددانان لیبرال برای فرار از انتقادهای مارکسیستها و سوسیالیستها، تلاش کردند اقتصاد سیاسی را به دو شاخۀ اقتصادسیاسی محض و اقتصادسیاسی اجتماعی تقسیم کنند و با تشبیه اقتصادسیاسی محض به علوم طبیعی، چیزی به نام #علم_اقتصاد را ابداع کردند که با تکیه بر ریاضیات و آمار، مبانی ارزشی و هنجاری خود را پنهان کنند.
اگرچه امروزه با تطوراتی که در مباحث علمشناسی رخ داده است، امکان و ضرورت چیزی به نام «علم محض» که عاری از هر گونه ارزش و قضاوت باشد از بین رفته است و هیچ عالم و فیلسوفی در دنیا از آن دفاع نمیکند، اما همچنان در کتابهای درسی اقتصاد و بهویژه در پژوهشهای اقتصادی به زبان فارسی، چنین تلقی #علم_زدهای از دانش اقتصادسیاسی وجود دارد!
متاسفانه این تلقی علمزده، در میان سیاستمداران هم رسوخ کرده است و عدهای اقتصادنخوانده یا مهندسان اقتصادخوانده تصور میکنند آنچه به عنوان #علم_اقتصاد در دانشگاهها تدریس میشود، مانند علوم طبیعی، قواعدی جهانشمول و فارغ از ایدئولوژی و تاریخ و جامعه ارائه میدهند و اگر این قواعد و نظریات را در هر کشوری به کار ببندیم، آن کشور به بهترین نحو اداره خواهد شد!
در مقابل هر چه استدلال بیاورید که این نظریات اقتصادی مشحون از تعلقات و باورها و ارزشهاست، جز بیاعتنایی و تمسخر چیزی عایدتان نمیشود، اما همین که از دایرۀ زبان فارسی و کتب درسی اقتصاد خارج میشوید، متوجه میشوید که این تلقی چقدر مضحک و منسوخ است!
برای مطالعه بیشتر در این زمینه، شما را به مطالعه مقالۀ زیر از دونالد مکلاسکی ارجاع میدهم:
http://ensani.ir/fa/article/262859/خطابه-علم-اقتصاد
🆔 @DrSaeedi
امروز صبح دو جلسه داشتم
یکی خدمت دانشآموزان نازنین و چغر و بد بدنِ یکی از مدارس ایلام بودم
یکی هم با نمایندگان اصناف ایلام جلسهای داشتم
اولی که سراسر چالش و بحث بود را دوست داشتم
مخصوصا آن چند نوجوانی که زیر لب هی حرف میزدند و میخندیدند و پارازیت میانداختند.
ابتدای جلسه از ایشان خواستم به اقتصاد ایران از ۲۰ نمره یک عدد بدهند.
همه، عددهای منفی و زیر پنج را گفتند به جز یک نفر که گفت ۱۵!
دو ساعت گفتگو کردیم و آخرش نمرهی اقتصاد ایران را ۲۲ دادم و با واکنش مثبت بچهها روبرو شدم.
در جلسه با اصناف روایتی از بازار فرهنگی در کنار اقتصاد فرهنگی طرح کردم و از ساختار تبعیضآمیز نظام سرمایهداری و شیوههای تولید انحصار گفتم.
نکته جذاب این بود که هرچه نئولیبرالها میگویند را رد کردند و میگفتند چرا هرچه اساتید اقتصاد میگویند خلاف منافع مردم و تولیدکنندگان و توزیعکنندگان خُرد است؟
بالاتفاق از ما خواستند که صدایشان باشم و بگوئیم که انحصار چه بر سرشان آورده!
به ویژه انحصار شرکتهای بزرگ و سپردن عاملیت فروش به تعداد معدودی از افراد.
#روایت_ایلام ۱
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar