eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
132 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پشت پرده وام های بانکی 😂 ❌طرف اومده وام کلان بگیره و رئیس بانک اینجوری جوابشو میده... حکایت زمانی جالب میشه که رئیس بانک متوجه میشه طرف یه ملک بزرگ تو بالا شهر داره... ادامه رو ببینید بنگاه داری کنند باریکلا ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
*بسم المعطّرٌ الحبیب* تصدقت گردم، دردت به جانم، من که مُردم و زنده شدم تا کاغذتان برسد. این فراقِ لاکردار هم مصیبتی شده زن جماعت را، کارِ خانه و طبخ و رُفت و روب و وردار و بگذار نکُشد، همین بی‌همدمی و فراق می‌کُشد. مرقوم فرموده بودید به حبس گرفتار بودید. در دلمان انار پاره شد. پری‌دُخت تو را بمیرد که مَردش اسیر امنیه‌ چی‌ها بوده و او بی‌خبر در اتاق شانهٔ نقره به زلف می‌کشیده..!!! حیّ لایموت به سر شاهد است که حال و احوال دل ما هم کم از غرفهٔ حبس شما نبوده است. اوضاع مملکت خوب نیست، کوچه به کوچه مشروطه‌ چی چنان نارنج‌ هایی چروک و از شاخه جدا بر اشجار و الوار در شهر آویزانند و جواب آزادیخواهی، داغ و درفش است و تبعید و چوب و فلک..!!! دلمان این روزها به همین شیشهٔ عطری خوش است که از فرنگ مرسول داشته‌اید. شب به شب بر گیس می‌مالیم...!!! سَیّد محمود جان، مادیان یاغی و طغیان‌گری شده‌ام که نه شلاق و توپ و تشر آقا جانمان راممان می‌کند و نه قند و نوازش بیگم باجی. عرق همه را در آورده‌ام و رکاب نمی‌دهم، بماند که عرق خودم هم در آمده. می‌دانید سَیّدجان، زن جماعت بلوغاتی که شد، دلش باید به یک‌ جا قُرص باشد، صاحب داشته باشد، دلِ بی‌صاحاب، زود نخ‌کش می‌شود، چروک می‌شود، بوی نا می‌گیرد، بید می‌زند، دل ابریشم است. نه دست و دلم به دارچین‌ نویسی روی حلوا و شُله‌ زرد می‌رود، نه شوق وَسمه و سرخاب و سفیدآب داریم. دیروزِ روز بیگم باجی، ابروهایمان را گفت پاچهٔ بُز، حق هم دارد، وقتی آنکه باید باشد و نیست، چه فرق دارد، پاچهٔ بُز بالای چشم‌مان باشد یا دُم موش و قیطانِ زر. به قول آقا جانمان دیده را فایده آن است که دلبر بیند. شما که نیستید و خمرهٔ سکنجبین قزوینی که باب میلتان بود بماند در زیر زمین مطبخ و زهر ماری نشود کار خداست. چلّه‌ها بر او گذشته، بر دل ما نیز. عمرم روی عمرتان آقا سَیّد. به جدّتان که قصد جسارت و غُر زدن ندارم، ولی به واللّه بس است. به گمانم آنقدری که در فالکوتهٔ طب پاریس، طبابت آموخته‌اید که به علاج بیماری فراق حاذق شده باشید، بس کنید، به یزد مراجعت فرمایید و به داد دل ما برسید، تیمارش کنید و بعد دوباره برگردید. دلخوشکُنکِ ما همین مراسلات بود که مدّتی تأخیر افتاد و شیشهٔ عطری که رو به اتمام است. زن را که می‌گویند ناقص‌العقل است، درست هم هست. عقل داشتیم که پیرهن‌تان را روی بالش نمی‌کشیدیم و گره از زلف وا کنیم و بر آن بخُسبیم. شما که مَردید، شما که عقل‌تان اَتّم وُ اَکمل است، شما که فرنگ دیده‌اید و درس طبابت خوانده‌اید، مرسوله مرقوم دارید و بفرمایید چه کنم...؟؟؟ تصدّقت پری‌دُخت بوسه به پیوست است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
*بسم المعطّرٌ الحبیب* تصدقت گردم، دردت به جانم، من که مُردم و زنده شدم تا کاغذتان برسد. این فراقِ لا
این روزها هر جا هر چه میخوانم دردم میگیرد درد دارم... یکی از دردها نگرانی ام در مورد زبان فارسی است. چند سال پیش یادداشتی را با عنوان "شرک زبانی" نوشتم: اینجا حامد عسگری در این نامه ای که در کتاب پری دخت آمده است جرعه ای شیرین از ادبیات فارسی پیشامدرنیته را به ما می چشاند. بماند که حامد اگر از جام سعدی و حافظ و مولانا و بیدل ننوشیده بود نمی توانست چنین کاری انجام دهد. و بماند که اساسا ما نمی توانیم از آن جرعه های ناب بنوشیم هرچند دکتر و مهندس باشیم. اگر چنین گنجینه ای را فروختیم و در ازای آن هیچ به دست آوردیم باید چقدر افسوس بخوریم؟ در کدام زبان زنده دنیا مردم یک کشور می توانند اشعار و کتابهای هزار سال پیش خود را بخوانند به جز ایران و زبان فارسی؟! چه کسی سعی کرده بین زبان فارسی امروز و گنجینه شعر و ادب فارسی جدایی بیاندازد؟ آموزش و پرورش کجاست؟ صدا و سیما کجاست؟ چرا جوانان و نوجوانان امروز شاملو و صادق هدایت و نیمایوشیج را بیشتر از سعدی و حافظ می شناسند؟ در یادداشتی که با عنوان شرک زبانی نوشتم قدری به این موضوع پرداخته ام. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یک لیبرالِ فریب خورده به می گوید تو به علم اقتصاد اعتقاد نداری! مثل این است که یک بهائی به یک شیعه امیرالمومنین علیه السلام بگوید تو به دین اعتقاد نداری را علم می نامند و فریب نخوردگان را ضدعلم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صد رحمت به شرخرها در حقیقت بانک کار شرخری را انجام میدهد. فقط با این تفاوت که شرخر اصل پول را میگیرد. بانک با سودش میگیرد! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
خراسان رضوی سبزوار چهارراه اصلی شهر ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 📝ان‌شاالله در این کانال از «اقتصاد با تمرکز بر حکمرانی اقتصادی در مختصات اقتصاد ایران» خواهم نوشت. محمد طاهر رحیمی ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ 📍کانال ایتا: https://eitaa.com/economics_finance 📍کانال تلگرام: https://t.me/Economics_Finance_T 📍صفحه توئیتر: https://twitter.com/taherrahimi68
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓پاسخ به چند سوال: 🔸ریشه‌های تورم تا قبل از ورود به دهه ۹۰ چیست؟ 🔸ناترازی‌های اقتصاد چگونه در این دوره باعث خلق تورم شد؟ 🔸با چه شاخص کلی می‌توان نقدینگی را علت و پیشران و یا معلول تورم نامید؟ 🔸روند تورم کشور از دهه ۷۰ تا امروز چگونه بوده‌است؟ 📺لینک ویدئوی کامل در تلوبیون: https://telewebion.com/episode/0x8a8df2c 📍کانال ایتا: https://eitaa.com/economics_finance 📍کانال تلگرام: https://t.me/Economics_Finance_T 📍صفحه توئیتر: https://twitter.com/taherrahimi68
کانال آوردم براتون چه کانالی... بسم الله... دنبال کنید و لذت ببرید...
🔰لزوم حاکمیت اسلام... 🔆«ماٰ اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»(نساء:۶۴)‌؛ ✅ارسال رسل برای این است که مورد اطاعت قرار بگیرند؛ این اطاعت، مطلق است یعنی در همه‌ی امور زندگی؛ معنای مستفاد از آیه این است که زندگی مردم -چه زندگی شخصی خصوصی، چه زندگی عمومی- باید به وسیله‌ی دین اداره بشود. 🔸حالا البتّه بعضی این را ممکن است فقط منحصر کنند به مسائل شخصی، [مثل] نماز و روزه و مانند اینها؛ [اما] این‌ جور نیست؛ ❇️اوّلاً به دلیل خود اطلاق این آیه، ❇️ثانیاً‌ به دلیل آیات دیگر، [مثل] اینکه می‌فرماید: «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قٰاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیر»؛(آل‌عمران:۱۴۶) خب این قتال [همراه] با ربّیون کثیر که کار شخصی نیست؛ کار اجتماعی است، کار عمومی است، کار حکومتی است... (بیانات رهبری در دیدار خبرگان ۴ اسفند ۱۳۹۹.) 💠 @najvaeqtesad
این قدر نگید جایزه صلح نوبل سیاسی و ضد بشریه چون تصور می‌شه که جایزه اقتصادش حتما علمیه... درحالیکه همیشه افراد مروّج لیبرالیسم و ریاضیاتی و مهندسی کردن اقتصاد جایزه گرفته‌اند که این رویکردی کاملا سیاسی و ضدبشریه در مورد بقیه موضوعات مثل پزشکی و زیست‌شناسی‌شم بعدا صداش درمیاد! عزیز ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
🔸 غلط اضافه بانک‌ها 🔸 بانک‌ها چرا بنگاه داری میکنند؟! #بانک‌هاغلط‌می‌کنند 💠 @najvaeqtesad
آفرین... فقط یک نکته ریز داشت اونم اینه که تورم در بخش مسکن نرخش خیلی بیشتر از سایر کالاهاست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ما وقتی به صورت کلان به زمینه‌ی اقتصاد اسلامی نگاه میکنیم، دو تا پایه‌ی اصلی مشاهده میکنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخه‌ی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخه‌ای هر چه هم مستند به منابع علی الظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بین‌المللی پیش ببرد. پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه‌ی اسلامی» است مقام معظم رهبری ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
💡اینقدری که میگن جایزه صلح نوبل سیاسی هست، آدم فک میکنه که انگار جایزه های دیگش همه آدم حسابی هستن!خب طبیعیه ندونید! چون رسانه ها نمیزارن که بدونید! ⚠خب اگه نمیدونید، حالا بدونید که اقتصاد سرمایه داری از جایزه نوبل استفاده کرد تا جریانات چپگرای اقتصاد رو از دایره علم خارج کنه! ⛔استیگلر در مصاحبه ای مواردی را در باب دلایل معروف شدن مکتب شیکاگو بیان می کند که از جمله مهم ترین آنها مدیریت جریان علم و کانالیزه کردن علم اقتصاد از طریق انحصار جایزه نوبل و مدیریت آن توسط اساتید شیکاگو می داند و بیان می کند که جریانات اصلی اقتصاد تا قبل از این ترفند، هیچکدام مکتب شیکاگو و نظریات آن را قبول نمی کردند. ❌فریدمن هم در گفتگویی تصویری با گری بکر جانشین خود بیان می کند با مدیریت جریانات نوبل توانستیم جریانات چپگرای اقتصاد را از علم خارج کنیم. 〽خیلی چیزها هست که هنوز درباره پشت پرده کثیف اقتصاد سرمایه داری نمیدونید! 📌لینک اعتراف استیگلر درباره نوبل که در تصویر آمده: 👇👇👇👇👇 https://financialpost.com/opinion/a-school-in-decline ✍️🏻سیدمحمد کریمی @jebhetse
273.6K
سوال مخاطبین: 👆 پاسخ کوتاه: 👇 ارزش پول ملی ما در مقابل پول این کشورها پایین نیست. ارزش پول ملی به "قدرت خرید" عموم مردم بستگی داره. الان اگر ۴ تا صفر از جلوی پول ایران برداریم مساله حل میشه؟ ارزش پول اینطوری قابل مقایسه نیست قدرت خرید را حساب کنید اینطوری: https://eitaa.com/h_abasifar/7701 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
سوال مخاطبین: سلام و رحمة الله شبتون به عافیت یه سوال داشتم:رکن یا ارکان اساسی ذات پدیده"بورس"(بدون درنظرگرفتن یک کشور خاص)که اگر منتفی بشه حقیقت بورس هم منتفی میشه چیه؟ _"سهام"؟ (که نه ذاتاً نفع و فایده داره، مثل خود کالا که از کاربردهاش بهره ببرند و نه ارزش بازاری (قیمة سوقیة)داره _یا "اطلاعات"؟ _یا "تبلیغات"؟ _یا مثل "تمرکز و انحصار"؟ مثلا مفهومی با پیشوند "mass" درمورد بورس هم هست؟ _یا "جدایی مالکیت از مدیریت"؟(که سهام دار خرد، مالک بخشی از سود سرمایه‌ی شرکت بورسی میشه اما مدیریتش با اون نیست..!) یا...؟ خلاصه چی یا چیارو از بورس بگیرن دیگه چیزی به اسم بورس نمیمونه؟ پاسخ کوتاه: سلام علیکم سوال خوبیه اساسا تمام نهادهای شکل گرفته در سرمایه‌داری رو باید در بستر تاریخ تحلیل کرد چه شد که بورس/بانک/پول اعتباری/بیمه/... شکل گرفت؟ چطور اینها تغییر می‌کنند. چطور در آنها تصمیم‌گیری می‌شود. در اصل آن چیزی که اگر از بورس بگیریم بورس، بورس نخواهد بود ذيل بورس نیست. همینطور از بانک و... سیستمی‌ست که بورس زیرسیستم آن است. بر اساس نظریه بردارهای قدرت پرفسور درخشان اگر بورس در جهت تقویت نظام سیاسی مبتنی بر ولایت حرکت کرد می‌شود اسلامی وگرنه خیر. اما هسته مرکزی بورس امروز در دنیا چیست؟ مثل بانک ۱. مالی سازی اقتصاد ۲. تکاثر ثروت و اینها سوار میشن بر ساختار تولید بزرگ مقیاس. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هر کس کمترین اطلاعات از اقتصاد انرژی داشته باشد می‌داند که در دنیا گاز اساسا منطقه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود نه جهانی. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
چندی پیش دکتر مقصودی که از مدیران انقلابی دولت سیزدهم است مطلبی با عنوان "مهار اسب سرکش تورم" بیان کرده بودند که هفته‌نامه تجارت فردا (زیرمجموعه هلدینگ دنیای اقتصاد) و روزنامه دنیای اقتصاد و دیگر رسانه‌های وابسته و میرزابنویس‌های توییتری‌شان به‌طور گسترده به بهانه نقد آن، به تخریب شخصیت ایشان پرداخته‌اند. اما حقیقتا با خواندن آن مطالب از بی خبری نویسندگانشان در مسائل اقتصادی شگفت زده شدم. ۱. تورم از دیدگاه نویسنده یکی از این یادداشت ها هم چون "اسب رام" است که نباید آن را ترساند و رماند. سوال اینجاست که اگر تورم همچون اسبی رام است چرا بعد از جنگ تحمیلی و روی کار آمدن دولت‌های غرب گرا اسب تورم آنگونه سرکش شد که مهار آن حتی در دوران حکمرانی لیبرال‌ها بر اقتصاد کشور تا به امروز اینگونه سخت شده است؟ ۲. دکتر مقصودی هیات علمی و مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد است و به اقتصاد کلان و علم اقتصاد تسلط کامل دارند. البته یقینا به اقتصاد کلان و علم اقتصادی که لیبرالها و جیره‌خواران نظام‌های منحط سرمایه‌داری و سوسیالیسم معتقدند اعتقادی ندارد و همچون برخی اقتصادخوانده‌ها شیفته و مومن به الهیات و اقتصاد لیبرال نیستند. اقتصاد کلان و علم اقتصادی که بر مبانی و ایدئولوژی‌های غیرالهی استوار باشد اقتصاد علم نماست و نه علم اقتصاد. ۳. سالهاست که لیبرال ها به جای محرومیت زدایی از طبقات محروم و اقامه قسط و "عدالت اجتماعی" در کشور فقط به منافع صاحبان سرمایه می‌اندیشند. اینان همان‌هایی هستند که در پشت نقاب به اصطلاح "علم اقتصاد" به فریب‌کاری خود ادامه دادند و اقتصاد کشور را به وضع کنونی کشانده‌اند و امثال دکتر مقصودی تلاش خواهند کرد تا مین‌هایی که آنها در زمین اقتصاد ایران کار گذاشته‌اند را خنثی کرده و اسبی که رمانده‌اند را مهار کنند. ۴. اصطلاح اسب سرکش تورم و تورم سرسام‌آور در اقتصاد امروز دنیا ادبیات علمی دارد و دوستانی که سطح علم و درکشان در حد گوگل است حتی به خودشان زحمت ندادند گوگل کنند. ۵. بی‌اخلاقی این جماعت لیبرال آنجاست که با در اختیار داشتن چندین رسانه و ده‌ها میلیارد تومان هزینه در این رسانه‌ها به کسی حمله می‌کنند که نه پول دارد نه رسانه و البته خدا را دارد. ۶. در این یادداشت دو اعتراف بزرگ کرده‌اند. اول آنکه در چند دهه گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور به‌طور کامل در اختیارشان بوده و مشکلات امروز نتیجه مستقیم عملکرد این جماعت لیبرال است. دوم آنکه به شوک‌های قیمتی چند دهه گذشته اشاره کرده و مخالفت خود را با این شوک‌ها ابراز داشته‌اند. سوال اینجاست که به جای اعتراض آیا نباید عذرخواهی و حداقل سکوت کنند؟ ۷. تناقضات و خطاهای این یادداشت بسیار است اما بیش از این پرداختن و پاسخ دادن به آن مصداق بارز اتلاف وقت است. حسین عباسی‌فر _ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🖌هر شرایطی در اقتصاد همیشه دو طرف دارد. هم مزایا و هم مضرات. هیچ سیاست یا وضعیت اقتصادی صفر و صد وجود ندارد. تورم گالوپینگ (galloping inflation) یا تورم سرسام‌آور یا همین وضعیتی است که سالها با آن درگیریم. یعنی تورم‌های دورقمی بالا و مستمر که آسیب‌های زیادی به اقتصاد می‌زند. اما باز هم اقتصاددانان در همین شرایط فرصت‌ها و مزایایی را طرح می‌کنند: تورم سرسام‌آور می‌تواند مزایایی داشته باشد، از جمله: ۱. می تواند به کاهش نرخ بهره واقعی کمک کند، زیرا نرخ بهره اسمی معمولاً بالاتر از تورم است. همچنین می‌تواند انگیزه‌هایی برای سرمایه‌گذاری بیشتر کسب‌وکارها ایجاد کند و فعالیت‌های اقتصادی را تحریک کند. این تورم می تواند به کاهش بار بدهی کمک کند، زیرا با افزایش تورم، میزان بدهی به صورت واقعی کاهش می یابد. تورم گالوپینگ می تواند به افزایش رقابت پذیری شرکت های داخلی کمک کند، زیرا قیمت ها می تواند سریعتر از رقبای خارجی آنها افزایش یابد. و البته می‌تواند به نفع تولیدکنندگان باشد زیرا دستمزد واقعی کاهش پیدا کرده است. راه‌های مهار سه دسته‌اند: ۱. دولت می‌تواند از کنترل‌ قیمت برای جلوگیری از سرکشی تورم گالوپینگ استفاده کند. ۲. سیاست‌های طرف عرضه مانند کاهش مقررات کسب‌وکار و ارتقای کارآفرینی می‌تواند به افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم سرسام‌آور کمک کند. ۳. سیاست‌های طرف تقاضا و کنترل نقدینگی .. جالب اینجاست که اقتصادخوانده‌های لیبرال وطنی از بین تمام موارد بالا فقط مورد آخر را با چاشنی تضعیف دولت دائما تکرار می‌کنند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پذیرش/عدم پذیرش الحاق به کنوانسیون‌های دوقلوی تکلیفی FATF (پالرمو و CFT) در حیطه اختیارات وزارت اقتصاد نیست. @syjebraily
‏بعضاً برای نوشتن برخی فکاهیات اقتصادی، توییت‌های فعالان بورس را مرور می‌کنم. یکی نوشته، "مطالعات نشان داده، به دنبال موجهای شدید کاهش ارزش پول ملی، سود شرکت‌های ‎ در دوره بعد افزایش چشمگیری یافته.." یعنی بخوبی می‌دانند که از محل تضعیف پول ملی و فقیر شدن مردم، سود می‌کنند. https://eitaa.com/DrRezaGholami
تورم گالوپینگ (galloping inflation) یا همان را دکتر مقصودی مطرح کردند و لیبرال‌ها حمله کردند که مقصودی اقتصاد نمیدونه و این حرفها علمی نیست و هیچ اقتصاددانی چنین حرفی نزده! یعنی این جریان پرمدعای غرب‌زده حتی گوگل کردن هم بلد نیستند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar