eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
126 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آن جریانی که این ماجرا را مدیریت می‌کند فرقی ندارد که این اتفاق جلو مجلس بیفتد یا در وزارت کار. این که شعار رئیسی دروغ‌گو بگویند یا وزیر بی‌کفایت یا سیسمونی رو رها کن. آن جریان به دنبال تکثر چنین تجمعاتی در کف خیابان و انعکاس جدی آن در فضای مجازی است. همان اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و ایران را سال‌ها دچار توقف کرد. همان جریان را اینجا باید رهگیری کرد. جریانی که حیاتش به این است که معلمان، کارمندان دادگستری یا کارمندان فلان وزارتخانه در کف خیابان حاضر شوند. همان کارمندانی که در شرایطی بسیار سخت تر و عجیب‌تر، هرگز در دولت قبل خود را آفتابی نکردند. همان‌ها باید آدرس داده شوند برای حرکت‌های جمعی. تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد که این جریان، همواره ریشه‌های امنیتی جدی دارد. لذا از نهادهای امنیتی نظام که به آن‌ها اعتماد جدی داریم خواستار برخورد با این جریان هستیم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
می پرسند هدف از جنگ شناختی اقتصادی دشمن چیست؟ هدف نهایی از جنگ شناختی قطعا ناامیدکردن مردم از کارآمدی و آینده سازی نظام است. فلذا هدف از جنگ شناختی اقتصادی چیزی نخواهد بود جز ناامیدکردن مردم از اصلاح اقتصادی و آینده روشن اقتصادی ایران اسلامی. شاید بگویید خب این که خیلی کلی است. بله. کلی است اما نباید فراموش شود. همیشه باید عنصر امید در ذهن تمام رزمندگان انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها یک عنصر کلیدی باشد. امید در ادبیات دینی ما متصل است به مفهوم انتظار. اساسا انتظار یعنی امید همراه با تلاش. اما شاید سوال شود خب هدف جنگ شناختی اقتصادی ما چه چیز باید باشد؟ طبیعتا دو سطح دارد ١. سطح پدافندی: جلوگیری از ناامیدی نسبت به نظام و انقلاب و در مقابل دادن امید به مردم ٢. سطح آفندی: ناامیدی مردمِ دنیا از نظام‌های الحادی و اتحاد همه‌ی انسان‌های آزاده حول کلمۀ الله... اما در مورد سطح پدافندی این جمله کلیدی را به خاطر بسپرید: هر جا پیشرفت کرده‌ایم حاصل تفکر و عمل انقلابی بوده است و هر جا عقب مانده‌ایم حاصل دوری از اندیشه و آرمان‌های انقلاب بوده. حالا مصادیقش را یک به یک پیدا کنید. از هر دو طرف هم پیدا کنید. یعنی هر جا عقب ماندگی داریم بگردید ببینید به کدام یک از آرمان‌های انقلاب پشت کردیم و هر جا به آرمان‌ها پشت کردیم ببینید اثر آن در کدام قسمت از حرکت نظام دیده می شود. و البته فراموش نکنید که در حوزه اقتصاد، در نیم قرن گذشته فرمان اقتصادی کشور در دست لیبرالها بوده است. هر جا عقب‌ماندگی داریم نتیجه سیاست‌های آنهاست نه برعکس! نمونه‌های بارزش هم آبان ٩٨ و رکود تورمی دوران روحانی و هاشمی است. در سطح آفندی: جریان های بسیاری در مقابل جریان لیبرال بین المللی و نظام کاپیتالیستی بلند شده اند اما هیچ کدام توان مقابله با نظام لیبرال سرمایه داری را نخواهند داشت. زیرا نظام لیبرال سرمایه داری همه چیز را در خود هضم میکند. اگر شمابخواهید در چارچوب این نظام شیطانی اصلاحی انجام دهید، این نظام شما را در خود هضم میکند و از ظرفیت شما در جهت بزرگ کردن و قویتر شدن خودش استفاده میکند. تنها یک راه هست که میتوان در مقابل این نظام ایستاد. آن هم همان راهی است که امام به ما آموخت. اینکه چارچوب را بشکنیم. نه اینکه در چارچوب به دنبال تغییر بگردیم. این یعنی باید انقلاب در عرصه اقتصاد هم وارد شود. انقلاب اسلامی در سال ۵٧ شروع شد و اکنون و در گام دوم انقلاب باید وارد عرصه اقتصاد شود. این به آن معناست که وقتی ما از تحول در گام دوم صحبت میکنیم از اتفاقی در عِداد انقلاب ۵٧ بلکه بزرگتر از آن صحبت میکنیم نه یک سری تغییرات جزئی. فلذا به راحتی از مواردی همچون حذف بانکداری ربوی (نه اسلامیزاسیون بانکهای ربوی) و حذف دلار و حذف بخش خصوصی و جایگزینی بخش مردمی و بسیاری از ایده‌های کلان اقتصادی سخن می‌گوئیم که برای ذهن‌های «درچارچوب» قابل درک نیست اما «اذهان مستقل» که مفهوم انقلاب را می‌فهمند همراه می‌شوند. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
ماجرای بانکداری خصوصی خلق پول با اضافه کردن صفر! @hzamanim
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این درسته... فقط کپی پیست کنید... فقط... باور کنید مشکلات حل میشه. اینجا کپی پیست واجبه. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ماجرای قیمت واقعی حتی از تصویر بالا هم مسخره تر است. در اقتصاد هر کسی به یک چیزی میگوید قیمت واقعی. هیچ تعریفی ندارد. مشخص نیست در کدام بازار است. مشخص نیست برای چه زمان و چه شرایطی است. مشخص نیست که در ذهن چه کسی است؟ هیچ چیزش مشخص نیست اما اسمش واقعی است :)))) هر جا شنیدید کسی گفت: قیمت واقعی! بدانید منظورش این است که باید یک چیزی گران شود! 💠 @h_abasifar
باور نکنید این مطالب به صورت اتفاقی در فضای مجازی منتشر می‌شود. اینها خودِ جنگ شناختی اقتصادی است! حتی اگر خود این افراد ندانند در نقش سربازهای دشمن عمل می‌کنند. ترس از ورود به «تولید» و فعالیت اقتصادی باید یکی از موانع اصلی ذهنی باشد در یک جامعه تا آن جامعه به لحاظ اقتصادی عقب بماند... 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.1_2.mp3
6.16M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه نوزدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۲ • اقتصاد تبرعی مقابل اقتصاد مبادله ای است که در قبال کالا و خدمتی انجام نمی شود • عنوان عام باقیات الصالحات برای همه خیرات • یکی از آنها وقف است؛ وقف حبس عین مال و آزاد کردن منفعت آن است - قبل از اسلام هم بوده و در سنت زرتشتی هم نمونه داشته - اولین واقف اسلام خود پیامبر(ص) است ❓ کارکرد مهم اقتصاد تبرعی چیست؟! ⬅️ برعهده گرفتن معاش خادمان جامعه در بخش خدمات عمومی(بهداشت، آموزش و امنیت و...) - دانشگاه های موقوفه ای؛ هاروارد، آکسفورد، نظامیه و... - بیمارستانهای وقفی در بغداد و خوزستان و موصل و بصره و نیشابور و... - برج ها و قلعه های وقفی در حوزه امنیت ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟! ❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای! • "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود! - دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد! - پول در مقابل آموزش ضروری! - خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی! • از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است! - کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد! - نکته "تاکُلون التُراث"! ☑️ @m_ghanbarian
این مصاحبه استاد بزرگوار آیت‌الله میرباقری در مورد مساله "عدالت" را ببینید و بشنوید و بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 از متن مصاحبه: ما نمی‌توانیم با ابزارِ نظام سرمایه‌داری، عدالت‌خواهی محقق کنیم. نمی‌شود با ابزارهای مارکسیستی، عدالتِ اسلام را محقق کرد... با نظام اقتصادی نئولیبرال که نمی‌شود عدالت اقتصادی محقق کرد. 💠 @h_abasifar
دیوانه‌ای را مست دیدند و تیغ در دست! نشسته بود و لاستیک‌های خودروئی را پاره می‌نمود! گفتندش که چون مکن! گفت گیرم که من چون مَکنم! شما چیست که بکنم؟! یکی سنگ برداشت و دیوانه را به نشانه گذاشت! دیوانه سنگ دید و به خود ترسید و به دور دست فرارید! کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب المغالطات العادیۀ فصل المغالطات الاقتصادیۀ حکایت الرّاهکار الجایگزین شما چیَۀ 💠 @h_abasifar
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر امیرالمومنین علیه السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می‌ریختیم؟ 💠 @profderakhshan
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بازار آزاد و عدم دخالت دولت، تنها یک خواب و خیال در ذهن کودکانی است که ذهنشان را در اختیار استعمارگران قرار داده اند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
میان خط‌به‌خطِ آیه‌هایِ قرآنش- خدا نوشته به حیدر که "دوستت دارم" 💠 @h_abasifar
خطبه حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه در صبح شهادت امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه: «دیشب مردی از دنیا رفت😭😭😭😭😭 که گذشتگان با هیچ کاری بر او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز با هیچ عملی به او نخواهند رسید. (📚 الكافي،ج1، ص457، و...) «ها عَلیٌ بَشرٌ کَیفَ بَشَر رَبُّهُ فیهِ تجلّی و ظَهَر» 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟! ❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای! • "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود! - دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد! - پول در مقابل آموزش ضروری! - خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی! • از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است! - کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد! - نکته "تاکُلون التُراث"! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.03_2.mp3
5.56M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و یکم: اقتصاد تبرعی و مجانی۴ • اقتصاد تبرعی عهده دار هزینه بخش خدمات عمومی • کالایی سازی نئولیبرالیسم به خدمات عمومی هم دست درازی می کند • دو دلیل عمده این سیاستها: ۱.دادن خدمات با کیفیت تر به ثروتمندان ۲.کمبود منابع عمومی برای تامین مخارج این بخش • انفال، اموال بزرگی در اختیار حاکم اسلامی برای تامین این کمبودها - بهره برداری درست از آن مانع مبادله ای شدن خدمات عمومی و اثر گذاری فاصله طبقاتی بر حقوق همگانی است! - اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی ☑️ @m_ghanbarian
تصور کن یک مورچه بسیار کوچک کنار پایت ایستاده و از تو معذرت خواهی می‌کند و تو صدایش را می‌شنوی. حالا چکار کرده؟ یک آسیبی به خودش رسانده! از تو عذرخواهی می‌کند و التماس که مرا ببخش. همینطور که نگاهش می‌کنی و لبخند بر لب داری یک‌دفعه با یک حالت زار و شکسته‌ای می‌گوید: تو رو خدا منو ببخش ...آخه من چی‌ام؟... آخه من چقدرم؟ اینجا یکدفعه لبخند روی لب‌هایت خشک می‌شود. دلت می‌خواهد آن مورچه کوچک را بغلش کنی. آنقدر که حس کند بزرگ است. حس کند خیلی شده است. حس کند یک چیزی هست... یا رب و ما خطری؟ 💠 @h_abasifar
یعسوب گشتنِ تو به دین دارد این پیام  شهدِ شفای دینِ همه از دمِ تو ناب چونان امیر نحل، امیری به مؤمنین شاهد به روز کسبی و میزان، گهِ حساب اضداد گشته جمع به ساحات حضرتت هم مَظهرِ عجایب و هم مُظهرِ عُجاب اطعام قاتلت ورقی از فتوّتت تنزیل لافتی سندی بهر شیخ و شاب نهج بلاغت است بیان بدیع تو آری معانی تو شده فصل در خطاب علم الکتاب نزد تو و ناس در عجب از آن کسی که داشته علمٌ مِنَ الکتاب ظاهر ز توست باطن علم ایها البطین  شهر علومِ ختمِ رسل را شدی تو باب لنگان کور کجا درک اوج تو؟! در راه کوه فضل تو پر ریخته عقاب صدیق اکبری و فقط همسری تو صدیقه ی معظمِ کبراست را صواب حبل متین دین و عروه وثقای مؤمنین  فاروق امتی و به ایتام هم چو باب اَنزع بُدی تو و منزوع از تو شرک (1)  تطهیر، آیه ای که بود تا ابد جواب مردن به شوق روی تو صد بار باک نیست دور از جمال انور تو بدترین عقاب دیگر گذر ز کوشش سرشار از تهی  گویم سخن ز جوشش عشقی عمیق و ناب «این بار خاک را به نظر کیمیا نکن  رحمی که خاک پات بمانم ابوتراب» 1: امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارشان نقل کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند:  یا علی... فانّک الانزع البطین، منزوع من الشرک و بطین من العلم. 💠 @h_abasifar
سخنرانی ها- صاحب اثر - شهید آیت الله دکتر بهشتی- دسته - سخنرانی ها- نوع فایل - صوت- موضوع - دین- سایت - راسخون.mp3
3.43M
سخنرانی شهید بهشتی در جمع روستاییان ورامین با موضوع ارتباط روحانیت و روستائیان و عدم کارکرد راه حل های برگرفته از منابع غیر اسلامی در بلند مدت 💠 @h_abasifar
از تویوپت تا لکسوس! سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنی‌ها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمی‌رسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد. و می‌دانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود. پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینه‌های سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد. این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند. اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.  اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است. تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است. خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زده‌ایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند. یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند". امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور می‌شود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است. خودروسازان ما خودرو نساخته‌اند. خودروی فرانسوی را برای فرانسوی‌ها سر هم کرده و به ایرانی‌ها فروخته‌اند. یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ می‌گفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعه‌ساز داخلی حک شده و گمرک می‌گوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد می‌شود؟! مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعه‌سازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.# این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوری‌های تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را می‌طلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیس‌جمهور ممکن است. ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاه‌تر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت. پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت می‌خواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرال‌های ایرانی که مخالف تولید داخلی‌اند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را می‌فهمند. ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقب‌مانده نگه‌مان داشتند. الحمدلله که با تحریم‌ها فرانسوی‌ها از ایران رفتند. کاش صبر و اراده‌ای که در مسئولان و مردم ژاپن بود... برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی می‌رسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیت‌های مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟ مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیت‌ها و اراده‌ها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشم‌انداز دقیقی ترسیم شده و زمان‌بندی مشخصی پیش چشم‌شان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند. دکتر سید یاسر جبرائیلی https://twitter.com/syjebraily/status/1517884728124264448?s=20&t=mPL0rPU5cdDpPVID6zWYkA 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد!!! بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. 💠 @h_abasifar
👌 خط خوارج امروز هم هست بخشی از سخنرانی شب قدر سال ۵۸ رهبر انقلاب: ...ابن‌ملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد: اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛ ویژگى دومّش این است که هیچ کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم‌ مسلمان نمیداند! او معتقد است که على سازش‌کار است... آیا انگیزه‌ى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگ‌ترینِ مسلمانها را متّهم به سازش‌کارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّى‌خواهى و انقلابىگرى است. خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و امروز هم هست. در تمام دورانهاى صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آنها را با همین چهره، با همین نما، مى‌بینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن... 💠 @h_abasifar