eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
131 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.29_2.mp3
5.98M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه شانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۴ ❗️ نداشتن سکولاریسم انگیزه ای و گرایشی! • سکولاریسم در اصل توجه کردن به عالم و چشم برگرفتن از غیر این عالم مادی است • سکولاریسم یکبار در اندیشه و دانش اتفاق می افتد و یکبار در انگیزه و گرایش • آیه۸۷ سوره هود و نفی سکولاریسم انگیزه ای: - گرایش دنیوی یا سکولاریسم انگیزه ای موجب دستکاری کیل ها و پیمانه ها شد - شعیب(ع) پیامبری اقتصادی است و اولین سازنده ترازوست تا کم فروشی را زایل کند - معلوم میشود پیامبران فقط برای ارشاد و اعلام حرام و حلال نیامدند بلکه ساخت و ساختار لازم را هم تدارک کردند - گرایش یافتگان به دنیا شعارشان: "نفعل فی اموالنا ما نشاء" بود! - به شعیب می گفتند: "اصلاتک تامرک...؟" پاسخ مثبت است! نماز اقلا انحصار گرایش به دنیا را زایل و تئوری "نفعل فی اموالنا ما نشاء" را باطل می کند! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جریان لیبرال فقط یک کلیدواژه دارد: آزاد سازی. اتفاقی که در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد الا در ذهن لیبرال های ایرانی. و از آن بدتر این است که آزادکردن در ذهن اینها، فقط همراه با گران کردن است. گران کردن ارز، گران کردن کالا، گران کردن انرژی و ... و جالب این است که همین ها به دنبال سیاستهای ضد تورمی هم هستند! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
مریدی گفت پیری را که خرج کلبه به زیادت است! برخی مریدان را تعدیل کنید تا دخلمان به خرجمان برسد! پیر گفت مریدان را بگوی که بیایند! مریدان جمعیدند و چهره‌ی مبارک پیر دیدند! پیر گفت بین آنها کِلک و ورقهای خاصی را توزیع کردند. پیر گفت هر کدام با نظر مرید مذکور موافقید آری و هر کدام مخالفید نه را بنویسید. همه نوشتند و رای‌گیری تمام شد! پیر گفت حالا پشت برگه‌ها را بخوانید: پشت برگه‌ها نوشته شده بود: آیا شما حاضرید تعدیل شوید؟ پیر گفت آنان که رای آری دادند را تعدیل کردندی! کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب قدر الدولة فصل اللیبرالیسم العلیل و نسخه التعدیل حکایت من خودش اخراج میکنم 💠 @h_abasifar
طبق نظریه ارتزاق در فقه، پزشکان حق دریافت ویزیت ندارند. 💠 @h_abasifar
تو فلسطین وسط جمعیتی که دارن اتوبوسها رو سنگ میزنند یکی با لهجه کاملا ایرانی داد میزنه ایولا 😂 💠 @h_abasifar
آهان! این دقیقا خود لیبرال‌سرمایه‌داری است! می‌گوید خودش راضی بود! اما نمی‌گوید مضطر بود و راضی بود! از گوشت سگ نجس‌تر است این درآمد! زیرا حق هشتاد و پنج میلیون نفر را دزدیده است! پ‌ن: حالا بهتر درک می‌کنم چرا پرفسور درخشان گفتند باید تمام سکه‌های طلا جمع شود و نگه‌داری سکه جرم تلقی شود. 💠 @h_abasifar
بمیرد آن‌که تو را دم به دم فدا نشود... 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مخالف من بی سواد پر رو و پرخاشگر است. در نگاه این آقایان، آزادی بیان هم یک اصل است... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
غیر ولایت چه جانشین ولایت؟ تالی والشمس بین که والقمر آید... 💠 @h_abasifar
‏ملیکا در مدرسه دولتی درس می‌خواند پدرش آرزو داشت روزی او نماینده مجلس شود! ملیکا بسیار باهوش و با استعداد بود! ثنا؛ دوستش همیشه از او در درس‌ها کمک می‌گرفت پدر ثنا مشاور وزیر صنعت بود و کارش واردات لوازم التحریر! ثنا از اینکه نمی‌تواند شاگرد اول شود بسیار ناراحت است.‏ پدرش او را به یک مدرسه خصوصی می‌فرستد. معلم مدرسه‌ی خصوصی به خوبیِ معلم مدرسه دولتی نیست. پدرِ ثنا با معلم مدرسه دولتی صحبت می‌کند و به او پول زیادی پیشنهاد می‌دهد که به مدرسه‌ی خصوصی دخترش بیاید. ابتدا معلم مدرسه دولتی نمی‌پذیرد. اما بعد از یک ماه همسرش بیکار می‌شود.‏ او در یک کارخانه‌ی تولید خودکار کار می‌کرد. معلم ملیکا با او خداحافظی می‌کند و به مدرسه‌ی ثنا می‌رود. بیست سال بعد ملیکا در همان مدرسه دولتی معلم است... روز-داخلی-دفتر مدرسه خدمتکار مدرسه: پاشو دخترم بذار زیر صندلیت رو تمیز کنم دختر: نه بابا جان. خودم تمیز کردم صبح‏ خدمتکار مدرسه: راستی بابا به کی رای بدیم؟ به دوستت رای بدیم خوبه؟ دختر: دوستم؟ دوستم کیه؟ خدمتکار مدرسه: دوستت دیگه. دختره بود اسمش ثنا بود. باباش لطف کرد بعد از ورشکستگی کارخونه ای که توش کار میکردم، منو معرفی کرد بیام اینجا مشغول کار بشم و مامانتم برد تو مدرسه دخترش تدریس کنه...! 💠 @h_abasifar
در سال 1979 BusinessWeek یک طرح جلد در مورد مرگ سهام منتشر کرد - درست قبل از بزرگ‌ترین رشد تاریخ بازار سهام. سال ٢٠١٩ آنها یک طرح جلد منتشر کردند که در آن پرسیده بودند: آیا تورم مرده است؟ و امروز رکورد تورم چهل ساله آمریکا زده شده! 💠 @h_abasifar
و ١. الناس اشبه بامرائهم من آبائهم (یعنی مردم به مسئولینشون شبیه تر هستند تا پدرانشان) این یک گزاره اثباتی جامعه شناختیه. ٢. کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه (همه شما مسئول هستید در برابر مردم) یک گزاره هنجاری جامعه شناختیه. اما جامعه شناس میگه این دو گزاره به درد من نمیخوره. من فقط میتونم گزاره اول را به عنوان یک فرضیه در نظر بگیرم و برم با آمار و مدلسازی صحت و سقمش رو بررسی کنم. فرض کنید این کار رو انجام داد و پذیرفت. بر اساس یافته های علمی اش که منطبق با روایت ١ است میخواهد تجویز کند میگوید فقط مسئولین باید خوب باشند مردم مسئولیتی ندارند لذا تجویزش بر اساس علمش کاملا خلاف اخلاق و عدالت و حکم خدا میشود. به همین سادگی میتواند یک حرف کاملا علمی!!! با نگاه پوزیتیویستی و با انسان شناسی غلط تبدیل شود به یک نسخه کاملا غیر انسانی و غیرالهی برای جامعه. 💠 @h_abasifar
عدالت ماجرای خرید سیسمونی ترکیه ای خانواده قالیباف آنقدر که برای من ناراحت کننده بود، خوشحال کننده هم بود. شاید بپرسید این رفتار زشت و این تبعیض آشکار چه خوشحالی دارد؟ بیائید از چند زاویه به این موضوع نگاه کنیم ١. اول از زاویه منبع خبر. منبع این خبر فردی است که منتسب است به جریان عدالت خواهی و این یکی از بزرگترین و مهم ترین دلائلی است که نشان میدهد مردمی که به این خبر واکنش منفی داشتند این رفتار را خلاف عدالت می‌دانند. یعنی این تبعیض را قبیح می‌پندارند. اینکه در شرایطی که عموم مردم نمی‌توانند چنین هزینه‌هایی انجام دهند خانواده یکی از مسئولین کشور چنین اقدامی انجام می‌دهد ٢. نکته دوم مربوط است به اینکه اگر همین اتفاق توسط یکی از وزرای هزار میلیاردی دولت قبل می افتاد مردم واکنش خاصی نشان نمی‌دادند. این هم یعنی مردم توقع دارند کسی که از اسلام و انقلاب دم می‌زند اولا خودش به آرمانهای انقلاب پایبند باشد. ثانیا مردم آرمانهای انقلاب را ارزش می‌پندارند. ٣. جریان انقلابی باز هم نشان داد برخلاف جریان غیرانقلابی اصلا قبیله گرا نیست و آرمان گراست. اهداف و آرمانها را فدای اشخاص نمی کند. امیدوارم آقای قالیباف هم با واکنش درست به این مساله نشان دهد که از این ظرفیت جریان انقلابی میتواند برای اصلاح خود استفاد کند. ۴. بسیاری از افراد از جمله منبع خبر به قبیح بودن خرید کالای خارجی در مورد سیسمونی که قطعا مشابه با کیفیت داخلی وجود دارد اشاره کرده‌اند. این هم واقعا برای من خوشحال کننده بود. هر چند در عمل بسیاری از ما رفتارمان طور دیگری است اما در ذهنمان همان رفتار را قبیح میشماریم. ۵. اینکه اینگونه موارد در بین مسئولین جریان انقلابی واقعا به ندرت اتفاق می افتد به نسبت جریان غیر انقلابی هم برای من خوشحال کننده است. هرچند یک موردش هم زیاد است. اما چند نکته مهم و ناراحت کننده هم وجود دارد که قدری مرا عصبی میکند. نکته اول اینکه برخی از کسانی که به این مساله اعتراض میکنند حقیقتا همان کسانی هستند که هکتار هکتار زمین در ترکیه میخرند. اینها اعتراضشون برام اهمیت نداره چون خودشون از عوامل فشار اقتصادی بر مردم ایران هستند. نکته دوم در مورد کسانی هست که میگن الناس علی دین ملوکهم. عجیبه که دقت ندارند وقتی این روایت رو اینجا استفاده میکنند در حقیقت دارند به خودشون توهین میکنند. میگویند من هم کار قبیح را انجام میدهم چون فلان مسئول انجام داد. این روایت به این معنا نیست که باید در کارهای اشتباه از مسئولین الگوبرداری کنی. بلکه برای آنجا پیامبر فرمودند: کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه. یعنی ما اولا همه‌مان مسئولیم. ثانیا چرا الگویمان امام و آقا نباشند؟ چرا برویم سراغ دیگران؟ نکته سوم اینکه خدا خدا کنیم که اگر ظرفیت نداریم مسئولیت نپذیریم. اینطور که من می‌بینم برخی از اعتراض کنندگان میگویند چرا آب نیست ما شنا کنیم؟ سرتاسر زندگی شان را بگردید یک کالای ایرانی پیدا نمیکنید! حتی در کلماتی که استفاده میکند سعی میکند فارسی را کنار بگذارد. بعد برای من ادای وطن پرستها را در می آورد که چرا از اقتصاد ایران حمایت نکرده رئیس مجلس. پایان سخن اینکه من عمل خانواده رئیس مجلس را ذاتا قبیح میدانم. نه چون رئیس مجلس است. برای خودم هم قبیح میدانم. برای شما هم. اما برای مسئول صدبرابر قبیح است. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
ضد علم ! @hzamanim
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.30_2.mp3
6.62M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هفدهم: انسان اقتصادیِ قرآن ۵ ❗️ نداشتن سکولاریسم اندیشه ای و دانشی!آیه۷۸قصص و نفی سکولاریسم دانشی: - قارون در استنکاف از "احسن کما احسن الله الیک"، ثروتش را نتیجه دانش خود دید(انما اوُتیتُه علی علم عندی) - این نگاه استقلالی به این علل مادی و علوم ظاهری و چشم پوشی از قواعد غیبی و وحیانی و طی طریق در چارچوبه احکام الهی برای تنمیه مال، همان سکولاریسم دانشی است! • این خود بنیادی و سکولاریسم به بغی و سلطه قارونی انجامید! • به گزارش آکسفام: - تنها در ۲۰۱۸ روزی ۲/۵ میلیارد دلار بر دارایی میلیاردرها افزوده شده در حالیکه نیمی از جمعیت زمین با دستمزد روزانه ۵/۵ دلار فقیرند! - اگر ثروتمندان ۰/۵٪ مالیات بیشتر دهند جلوی مرگ ۳/۳ میلیون نفر گرفته میشود! اما بغی قارونی نمی گذارد! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.31_2.m4a
4.94M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هجدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۱اقتصاد تبرعی/ اقتصاد مبادله ای - دین و پیامبران در ایندو فقط ارشاد و اعلام حلال و حرام نکردند، تاسیس نهاد هم کرده اند. • اقتصاد تبرعی بخشی از تولید و توزیع ثروت است که مالک از آن انتفاع نمی برد و مجانی در مقاصد اجتماعی قرار می دهد. - شاهکارهای انبیاء در این بخش پیداست. زکات، صدقه، وقف، تحبیس و... - برخی عبادی و برخی غیر عبادی/ برخی وجوبی و برخی مستحبی اند • نیمِ خمس برای امام در مصارف عمومی و نیم آن برای بخشی از نیازمندان جامعه - حجم بالقوه خمس در سال ۸۷ برابر۵۰٪ تولید ناخالص داخلی است • نذر در ادیان گذشته هم بوده و چرخش مالی بزرگی در اقتصاد تبرعی دارد. ☑️ @m_ghanbarian
یارانه تمام رسانه و روزنامه‌هایی که دم از اقتصاد آزاد می‌زنن رو قطع کنید تا ببنید چقدر روزنامه‌نگار "کمونیست مخفی" داشتیم و خبر نداشتیم🗞 @bohlool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به میدانِ نبردی می‌رود این بار آخر هم نمی‌بندد سپر از پشت در پیکار آخر هم به زینب می‌زند رو تا بگوید و او هم بگوید در آخر گفتار آخر هم موذن می‌زند بانگی چو بانگ جنگ خیبر را گذر کن باز از این در، از این مسمار آخر هم به رسم ناجوانمردان و تیغ از پشت آوردن میان پرده‌ی شب آمده کفتار آخر هم کشیده تیغ ابرو بوتراب از کنج محرابش چه گردی کرده‌ برپا در همین اذکار آخر هم میان خون که باشد عاشقش، آغوش بگشاید! به مسجد آمد و دیدش در آن دیدار آخر هم حسین آب آورَد تا خشکی لبهاش کم گردد حسن باید ببندد بر سرش دستار آخر هم یتیمان کاسه در دستند و شیر تازه آوردند نمک اما نمک‌گیر است در افطار آخر هم همین‌ها روزی اما بر حسین‌اش آب بستند و... به نوزادش ندادند آب در گهواره آخر هم به آهنگی که در کرب‌وبلا از اکبرش آمد جدا کردند از هم‌نامِ‌حیدر تار آخر هم و عبّاس‌َش بنا کرده‌ست محرابی کنار شط چه خونی ز ابروانش می‌چکد سردار آخر هم سری در پیش پای دخترش می‌گفت با لبهام جدا باید کنم از پای نازت خارِ آخر هم... به میدان پا نهاده اولین دلدار و چون حیدر به میدان عدالت می‌رسد دلدار آخر هم 💠 @h_abasifar
نمی‌شود سر سفره معاویه نشست و پشت سر علی علیه‌السلام نماز خواند... 💠 @h_abasifar
چگونه در ۱۴۰۰-۱۳۹۶ نسبت به ۹۶-۱۳۹۲، افزایش سالانه ۵۳ واحد-درصدی قیمت دلار و ۶۳ واحد-درصدی قیمت مواد اولیه تورم زا نیست، اما رشد ۳.۴ واحد-درصدی نقدینگی این قدر تورم زا است، با این که نسبت نقدینگی به تولید ۱۸ واحد-درصد کاهش یافت؟ اغراق روی تاثیر نقدینگی برای توجیه شوک قیمت ارز است. 💠 @h_abasifar
شاید بد نباشد بدانید دعوای این روزهای سر چیست؟ سر این معادله است که پولیون در اقتصاد آن را چون آیه قرآن میدانند اگر بالاتر ندانند! بیائید ساده به این فرمول نگاه کنیم: MV=PY P سطح عمومی قیمتهاست Y میزان کالاها و خدمات در اقتصادست V سرعت گردش پول‌ست M عرضه پول‌ست نقدهایی که به این نظریه شده آنقدر زیاد است که نیازی به بیان آن نیست. از فروض این نظریه گرفته تا نقدهایی که فیسکالها (مالیون) به این نظریه کرده اند. اما من میخواهم از دیدگاهی دیگر این نظریه را بررسی کنم سوال: تورم در این فرمول متاثر از رابطه سه متغیر است. آیا در جامعه هم همین است؟ یعنی آیا تورم در جامعه متاثر از فرهنگ، سیاست، فساد، نرخ ارز، قیمت انرژی،‌ روابط بین الملل و ده ها عامل دیگر نیست؟ یعنی رفتار مردم دهه شصت که نان شبشان را با هم قسمت میکردند با مردم یک جامعه که به خون هم تشنه هستند روی تورم تاثیر یکسان دارد؟ فساد اقتصادی و احتکار چه؟ همانطور که می‌بینید قبل از اینکه این فرمول نوشته شود یک جامعه و یک انسان اقتصادیِ خاصی فرض گرفته شده است. یک انسان و یک جامعه با یک ایدئولوژی مشخص. انسانِ منفعت طلب و جامعه بازاری. جامعه ای که در آن همه چیز کالاست و همه جا بازار. انسانی که هیچ انگیزه غیرمادی ندارد کدام یک از این عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ... در این فرمول دیده می شود؟ اگر سرمایه داران انحصار ایجاد کنند در بازار و قیمت را بالا ببرند، این فرمول در موردش سکوت میکند. اگر مردم اهل انصاف باشند یا نباشند این معادله در مورد آن نظری ندارد. چون اساسا انسان این معادله گرگ است همان که هابز میگفت: انسان گرگ انسان است. همان که اسمیت و میل و بنتام میگفتند: انسانِ لذت جویِ منفعت طلب که فقط به دنبال حداکثر کردن مطلوبیت مادی خود است. شاید بگوئید خب الان همین است. جواب این است که نخیر! اگر چنین انسانی در دنیای امروز تربیت شده است نتیجه این نگاه است نه برعکس! کسانی که سعی میکنند ایدئولوژی هایشان را پشت فرمولهای ریاضی پنهان کنند مهم نیست که مسلمانند یا غیرمسلمان. مهم نیست فریاد میزنند که نئولیبرال هستند یا نیستند. مهم نیست ریش دارند یا ندارند. مهم این است که «علم»ی که از آن دم میزنند سرتا پا ایدئولوژی است. سرتا پا جاهلیت مدرن است! الان ممکن است بگویند خب همین عوامل دیگر را هم میرویم و آمار میگیریم و مدلسازی میکنیم و می آوریم در فرمول :))) اولا که بروید و بیاورید! فعلا که نرفتید! ثانیا باز هم تازه میشود یک گزاره اثباتی. آنجا که قرار است بر اساس نظریه عدالت لیبرالی نسخه بپیچید دوباره پای ایدئولوژی وسط می آید خلاصه ماجرا را دکتر علی سعیدی گفته‌اند و حق مطلب را ادا کرده اند: من به‌جای این‌که به‌دنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، می‌خواهم سؤال بنیادین‌تری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزاره‌های بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟ مثلا اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل میتواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزاره‌ای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا نظریه مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمتها مرتبط میکند، گزاره‌ای اثباتی وفارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟ یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرف‌کننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن می‌گویند؟ آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاس‌های اقتصاد می‌خوانیم و درس می‌دهیم هر کدام به نحوی به‌دنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از این‌ها از نوع و هستند و امری را و عمل بر خلاف آن را می‌کنند؟ مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده می‌شود؟ و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند می‌کند؟ به بیان صریح و ساده، تمام آنچه به‌عنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج می‌شود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان! سخن پایانی نصیحتی است برادرانه به مهندسین عزیزی که بدون پیش زمینه وارد رشته اقتصاد می شوند: استقلال فکری خودتان را حفظ کنید. همین پ‌ن: در مورد کاربرد ریاضیات در اقتصاد از پرفسور درخشان: http://dr-derakhshan.ir/teachings/اقتصاد-ریاضی-و-اقتصاد-سنجی/post/41/کاربرد-ریاضیات-در-اقتصاد 💠 @h_abasifar
نظری به نظریه مقداری پول.pdf
350.2K
این روزها بحثهای مفصلی در مورد تورم و نقدینگی و نرخ ارز و گرانی و ... می‌شنوید. شاید بد نباشد بدانید ریشه این بحث‌ها به کجا برمی‌گردد... 💠 @h_abasifar
پیام وارده از یکی از مخاطبین (دارنده مدال المپیاد ریاضی و از دانش‌آموختگان ریاضی و اقتصاد دانشگاه شریف) فاجعه ای به نام ریاضی وار کردن علوم... با سلام درباره پست اخیری که گذاشتید. کسی که کمی ریاضی و مدلسازی بلد باشد بخوبی می داند یک مدل ریاضی بر اساس رابطه ی بین چند متغیر هست. اضافه بر این که نسبت متغیرهای مدل را خودمان تعریف می کنیم( در واقع مدل را براساس نظریه ای اقتصادی ای که داریم تعریف می کنیم) متغیرهای مدل را هم خود ما تعریف می کنیم. هر مدلی هرچقدر پیچیده، متغیر های محدودی دارد و انتخاب آن دست ریاضیدان یا اقتصاددانی هست که با ابزار ریاضی می‌خواهد مساله‌ای را در اقتصاد تعریف یا تبیین کند. فکر می‌کنند با ریاضی وار کردن اقتصاد، آن را علمی کرده‌اند در حالی‌که تمام و کمال انتخاب‌های ایدئولوژیک خودشان را پشت مدل‌ها و رابطه متغیرها پنهان کرده‌اند. آدم‌هایی که نمی‌دانند علم چیست و ریاضی کجای علم است آن را مطلق می‌بینند. درحالیکه ریاضی به تمامی، ساخته ذهن بشر است و مدل سازی ، چیزی جز انتخاب و تعریف نیست. ریاضی وار کردن یعنی تمام عوامل انسانی، اجتماعی و فرهنگی و... را در چند متغیر ساده و محدود، محصور کردن و روابط اجباری و بر اساس ایدیولوژی، خواست و تجربه‌ی یک مکتب اقتصادی را نهایتا بین آن متغیرها کشیدن و سر انجام مدل آن را ترسیم کردن و نرخ تعادل و غیره را بیرون کشیدن. کار ادم تهی مغز یا فریب کار، کار کردن با مدل‌ها و نرم افزارهای از پیش ساخته شده بر اساس همین مدل هاست. بگونه‌ای که این مدل ها را مثل وحی مطلق جلو دانشجو و مسئول فلان بخش بگذارند و شروع به تحلیل کنند... انگار که وحی الهی را تبیین می کنند. اما حقیقت ماجرا عکس است و این انسان‌ها، ایدیولوژی و روش‌شناسی آنهاست که مدل و نرم افزار را می‌سازد. کسی که فقط یک فوق دیپلم ریاضی داشته باشد معنای این کلاه گشاد ریاضی در اقتصاد و دیگر علوم اجتماعی را می فهمد. افسوس از حوزویان و آدم هایِ سالها از بحث و درس دور مانده، که نمی توان با آنها از یک مفهوم ساده صحبت کرد. صد افسوس که گاهی شاگرد نیلی در این زمینه با شاگرد دانشگاه امام صادقی فرق چندانی ندارد. همه غرقند در ریاضی کاش فقط یک درس‌گفتار مدلسازی ریاضی میشد برای بعضی ها گذاشت... 💠 @h_abasifar