هدایت شده از وحید یامین پور
آیتالله حائری شیرازی (ره) در پاسخ به گروهی از خبرنگاران غربی درباره آینده انقلاب اسلامی:
"به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون میآوریم. ما با شما عالَم را قسمت میکنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزههای ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما."
اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست و اگر در درون خانه های ما، ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.»
➕️ @yaminpour
قال علی علیهالسلام:
العدل اساس به قوام العالم
#تایپوگرافی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران
«دوره آشنایی زدایی از موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»
این دوره، برای نگاهی انتقادی و مسئولانه به موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران توسط قرارگاه برنامه ریزی آموزشی بسیج فرهنگیان برگزار میشود.
⏳زمان: ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت
📍مکان: تهران
راه ارتباطی جهت ثبت نام: آیدی پیام رسان بله
@monfared80
✔️رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران
Rastakhabar.ir
@rastaa_news
هدایت شده از اندیشکده قصد
جناب آقای حجتالاسلام مسعود داودیپور
پژوهشگر محترم اندیشکده قصد
موفقیت شما در کسب رتبۀ اول دهمین جشنوارۀ علامه حلی (ره) حوزۀ علمیه قم جهت نگارش کتاب «مقایسه مکتبی الگوی مصرف در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی» امری ستودنی و حاصل تلاشهای متمادی علمی و پژوهشی شما در حوزه اقتصاد اسلامی است.
این موفقیت، برگ زرینی دیگر بر افتخارات جامعۀ علمی قصد است و همچنان چشمانتظار موفقیتهای شما در سایر عرصهها، تحت توفیقات خداوند منّان و عنایت حضرت ولیعصر (عجّل الله فرجه) هستیم.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
چون اسراف گناه کبیره است
اگر یک ماشین 500 میلیونی برای شما کفایت می کند
سوار شدن بر ماشین دو میلیارد تومانی گناه کبیره است
اگر اسکان در یک خانه یک میلیاردی برای شما کفایت می کند
سکونت در یک خانه ده میلیاردی گناه کبیره است
اگر یک گوشی 20 میلیونی برای شما کفایت می کند
استفاده از گوشی 50 میلیونی گناه کبیره است
امام صادق علیه السلام: آیا خیال میکنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.
طبیعتا کسی که دلیل موجهی برای خریدن و سوار شدن یک ماشین 10 میلیاردی هم داشته باشد شامل این ماجرا نمی شود اما دلیل موجه پیدا کردن برای چنین مصرفی از پیدا کردن کشوری به نام اسرائیل روی زمین سخت تره!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی خود شکایت کرد.
❇️ حضرت فرمود:
انْتَ مِنْ شیعَتِنا و تَدَّعی الْفَقْرَ؟! شیعَتُنا کلُّهُمْ اغْنِیاءُ
تو از شیعیان مایی و با این حال ادعای فقر و تنگدستی می کنی؟ شیعیان ما همه اغنیاء هستند.
🔸سپس فرمود:
یا فُلانُ انَّ لَک تِجارَةً قَدْ اغْنَتْک
ای فلانی برای تو تجارتی است که تو را بی نیاز گردانیده است.
🔹عرض کرد. آن تجارت چیست؟
🔸حضرت فرمود: اگر ثروتمندی به تو بگوید: من دنیا را پر از نقره به تو می دهم که از ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون آیی و داخل ولایت غیر آنان شوی آیا چنین کاری خواهی کرد؟
🔹 عرض کرد. نه یابن رسول الله اگر چه دنیا را پر از طلا کنند و به من بدهند.
🔸امام فرمود:
اذَنْ لَسْتَ فقیرا و انَّما الْفقَیرُ مَنْ لَیس لَه ما لَک.
بنابراین تو فقیر نیستی. فقیر کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد. آنگاه مالی را به او دادند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول:
عائله ی امام صادق و هزینه ی زندگی آن حضرت زیاد شده بود. امام به فكر افتاد كه از طریق كسب و تجارت عایداتی به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد.
هزار دینار سرمایه فراهم كرد و به غلام خویش- كه «مصادف» نام داشت- فرمود:
«این هزار دینار را بگیر و آماده ی تجارت و مسافرت به مصر باش».
مصادف رفت و با آن پول از نوع متاعی كه معمولاً به مصر حمل می شد خرید و با كاروانی از تجار كه همه از همان نوع متاع حمل كرده بودند به طرف مصر حركت كرد.
همینكه نزدیك مصر رسیدند، قافله ی دیگری از تجار كه از مصر خارج شده بود به آنها برخورد. اوضاع و احوال را از یكدیگر پرسیدند. ضمن گفتگوها معلوم شد كه اخیرا متاعی كه مصادف و رفقایش حمل می كنند بازار خوبی پیدا كرده و كمیاب شده است. صاحبان متاع از بخت نیك خود بسیار خوشحال شدند، و اتفاقا آن متاع از چیزهایی بود كه مورد احتیاج عموم بود و مردم ناچار بودند به هر قیمت هست آن را خریداری كنند.
صاحبان متاع بعد از شنیدن این خبر مسرت بخش با یكدیگر همعهد شدند كه به سودی كمتر از صددرصد نفروشند.
رفتند و وارد مصر شدند. مطلب همان طور بود كه اطلاع یافته بودند. طبق عهدی كه با هم بسته بودند بازار سیاه به وجود آوردند و به كمتر از دو برابر قیمتی كه برای خود آنها تمام شده بود نفروختند.
مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت. خوشوقت و خوشحال به حضور امام صادق رفت و دو كیسه كه هر كدام هزار دینار داشت جلو امام گذاشت.
امام پرسید: «اینها چیست؟» گفت: «یكی از این دو كیسه سرمایه ای است كه شما به من دادید، و دیگری- كه مساوی اصل سرمایه است- سود خالصی است كه به دست آمده».
امام: «سود زیادی است، بگو ببینم چطور شد كه شما توانستید این قدر سود ببرید؟»
- قضیه از این قرار است كه در نزدیك مصر اطلاع یافتیم كه مال التجاره ی ما در آنجا كمیاب شده. هم قسم شدیم كه به كمتر از صد درصد سود خالص نفروشیم، و همین كار را كردیم.
- سبحان اللّه! شما همچو كاری كردید؟ ! قسم خوردید كه در میان مردمی مسلمان بازار سیاه درست كنید؟ ! قسم خوردید كه به كمتر از سود خالصِ مساوی اصل سرمایه نفروشید؟ ! نه، همچو تجارت و سودی را من هرگز نمی خواهم.
سپس امام یكی از دو كیسه را برداشت و فرمود: «این سرمایه ی من» و به آن یكی دیگر دست نزد و فرمود: «من به آن كاری ندارم».
آنگاه فرمود:
«ای مصادف! شمشیر زدن از كسب حلال آسانتر است»
«یا مصادف مجالدة السیوف اهون من طلب الحلال». : بحارالانوار ، ج /11ص
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✅سیره اقتصادی امام صادق (ع)
♦️ رفتار خنثی کننده بحران اقتصادی
❇️ امام صادق (ع) در هنگام بروز بحران اقتصادی قحطی مدینه به پیشکارش دستور می دهد گندم های موجود در خانه را در بازار عرضه کند و روزانه ترکیبی از گندم و جو برای پخت نان خریداری کند. این رفتار مخالف منطق حداکثر سازی سود و مطلوبیت در ادبیات اقتصادی است.
♦️عدم پذیرش سود غیرمنصفانه
✳️ مصادف سرمایه هزار دیناری امام صادق را در سفر تجاری به مصر دوبرابر کرد. امام هنگامی که متوجه شد این سود حاصل تبانی و گرانفروشی گروه تجاری بوده، تنها اصل سرمایه اش را پذیرفت.سپس فرمود: "اى مصادف! چکاچک شمشیرها آسانتر از یافتن روزى حلال است."
♦️ سادهزیستی و پرکاری دولتمردان
روزی معلي بن خنيس به امام صادق (ع) میگوید: با دیدن امکانات فراوان در دست بني عباس با خودم گفتم: اگر اين امکانات در دست شما بود، ما هم با شما به عيش و خوشی میرسیدیم
امام(ع) پاسخ داد: هيهات، اي معلي اگر ما به حکومت میرسیدیم بهرهمندی ما جز #بیداری_و_تدبیر_شبانه، #تلاش_سخت_روزانه، #پوشیدن_لباس_زبر_و_خشن و #خوردن_خوراك_ساده، چیز دیگری نبود(اصول کافی، ج۱,ص۴۱۰)
سختکوشی
ابو عمرو شیبانی، امام صادق را مشاهده کرد که لباس کار پوشیده، بیل به دست گرفته و مشغول فعالیت باغبانی است، بطوری که بدن مبارکش خیس عرق بود. پیش رفتم و عرضه داشتم: جانم به فدایت، اجازه بفرمایید من به جای شما بیل بزنم و این کار سخت را انجام دهم . امام از پذیرش پیشنهاد من امتناع کرده و فرمود: دوست دارم انسان برای به دست آوردن درآمد حلال در مقابل آفتاب آزرده شود .»
دکترتوکلی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آیتاللهمیرباقری:
امام صادق (ع) فرمودند بنیاميه مانع معرّفی توحيد نشدند، بلکه جلوی معرّفی شرک را گرفتند.
نظامی که بنیامیه بهپا میکند، بر محور شرک است؛ آنها نگذاشتند که مردم شرک را بشناسند تا بتوانند آن نظام مُشرکانه را بهاسم توحيد، به مردم قالب کنند!امروز هم اگر انسان، جُور را نشناسد، نمیتواند عدل بهپا کند.
اینکه پرفسور درخشان اصرار دارند که شما فریب نخورید و شرک پیچیدهی امروز و مشرکین بزرگ اقتصادی عصر خود (لیبرالها) را بشناسید برای همین است.
اقتصاد اسلامی بدون کفرِ با معرفت به طواغیت اقتصادی هیچ نیست.
#مناظره_درخشان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یکی از حج گزاران خیال کرد کیسهی پولش دزدیده شده است.
امام صادق علیه السلام را دید که نماز میخواند و آن حضرت را نشناخت، به او در آویخت و گفت: تو کیسهی پول مرا که هزار دینار داشته گرفتهای!
امام او را به منزل بردند و هزار دینار وزن کرده و به او مرحمت نمودند.
آن شخص وقتی به خانهاش برگشت کیسهی پول خود را پیدا کرد.
آنگاه مبلغی را که از آن حضرت گرفته بود همراه با عذرخواهی برگردانید ولی امام صادق علیه السلام نپذیرفتند و فرمودند:
« شىءٌ خَرَجَ مِن يَدى لا يَعودُ إلىَّ »
چیزی که از دست ما بیرون رفت نباید به ما برگردد.
المناقب ج ۴ ص ۲۷۴
#اقتصاد_ماه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آیا لیبرال های مسلمان مشرک اند ؟
شرک در ربوبیت یعنی چه ؟ و تفاوت آن با شرک در الوهیت چیست؟
خداوند در قرآن کریم در سوره یوسف آیه 106 فرموده:
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ
و اکثر این ها به خدا ایمان نمی آورند مگر اینکه در عین حال مشرکند (با او چیزی را شریک می گیرند)
یعنی اکثر این ها (که به الله ایمان دارند) در عین حال که به الله ایمان دارند، برای او شریک قرار می دهند.
از امام صادق علیه السلام سؤال کردند که چگونه در حالی که به خدا ایمان دارند مشرکند؟ فرمودند که این شرک، شرک در الوهیت نیست بلکه شرک در ربوبیت است، بعد اضافه فرمودند که یعنی از چیزی یا کسی اطاعت (پیروی)می کنند که خداوند امر به اطاعت (پیروی) آن را نکرده است.
توضیح : اینکه در جمله فوق اطاعت را پیروی معنی نمودم بخاطر این است که حق مطلب ادا شود، چون امام (ع) فرمودند که : یعنی از کسی یا چیزی اطاعت کند. معلوم است که مقصود از چیز در اینجا عبارت است از هر مکتب ، ایدئولوژی، ایسم ها، و رسم و رسومات و غیرذلک، و ما در زبان فارسی نمی گوییم که مثلاً فلانی از مکتب لیبرالیسم اطاعت می کند، بلکه می گوییم پیروی می کند.
در کشکول شیخ بهایی نیز شبیه این معنی از کتاب کافی نقل شده : در کتاب کافی باب شرک مرویست از امام جعفر صادق (ع) درقول خدای عزّ و جلّ که "ما یؤمن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون " یعنی مؤمن نمی شوند اکثر مردمان به ربوبیّت خدای عزّ و جلّ مگر بر حالی که ایشان شریک قرار می دهند برای او در ربوبیبت، امام علیه السلام فرمود شرک طاعت است و شرک عبادت نیست، یعنی آنها صریحاً شریکی برای خدا قرار نمی دهند که عبادت او کنند ولیکن اطاعت می کنند کسی را که حق تعالی امر به اطاعت کردن او ننموده، بنحوی که گویا او را عبادت می کنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قَالَ أَبَاعَبْدِاَلله عَلَيْهِ اَلسَّلاَم:
أَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا اِسْتَعَانَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ فِي حَاجَةٍ فَلَمْ يُبَالِغْ فِيهَا بِكُلِّ جُهْدٍ فَقَدْ خَانَ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ
ابو بصير گويد: شنيدم حضرت صادق عليه السّلام میفرمود: هر كه از ياران ما كه يكى از برادران (دينيش) در كارى از او كمك و يارى بخواهد و تا آنجا كه ميتواند در آن كوشش نكند بخدا و رسولش و مؤمنين خيانت كرده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
حکمرانیبِرّی!
فرمود:
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
اما بِرّ چیست؟
فرمود:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
یعنی بِرّ چیزی نیست!
کسی هست!
اما (من آمن....) چه کسی است؟
فرمود:
إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا
عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا
يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا
إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا
و یطعمون الطعام علی حبّه همان مما تحبون است!
یعنی اگر میخواهی به بِرّ (علی و اولاد علی) برسی باید از آنچه دوست داری انفاق کنی! (نه از مازاد نیازت)
به تعبیر امام صادق علیهالسلام "يُعْطِيهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ رُوحِهِ"
از عزیزترین و دوستداشتنیترین مایملک! باید ببخشی.
باید از مما تحبون باشد تا حب الدنیا که راس خطاهاست را نابود کنی که اگر راس، نابود شد تنی بر جا نمیماند...
شاید بگوئی اینگونه که نمیشود حکمرانی کرد و بخوانی: و انزلنا الحدید!
باشد!
نمیشود حکمرانی کرد...البته بدون او...
اما آن روز که او بیاید از خورشید هم مستغنی میشویم!
درهم و دینار که چیزی نیست!
امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها میفرمایند: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ قُلْتُ فَإِذَا خَرَجَ یَکُونُ مَا ذَا قَالَ إِذاً یَسْتَغْنِی النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ وَ یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَام
آنگاه خواهیم دید که حکمرانی چگونه است و چه فرهنگ و سیاست و اقتصادی بر عالم خواهد تابید! اقتصادِ خورشیدی حضرت شمسالظلّام را خواهیم چشید!
اما در غیبت او #اقتصاد_ماه را زیر سایهی حضرتماه رقم خواهیم زد!
حکمرانی بر اساس منطق تعاون!
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تُحِلّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهرَ الحَرامَ وَلَا الهَديَ وَلَا القَلائِدَ وَلا آمّينَ البَيتَ الحَرامَ يَبتَغونَ فَضلًا مِن رَبِّهِم وَرِضوانًا ۚ وَإِذا حَلَلتُم فَاصطادوا ۚ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
تعاون بر بِرّ چیست جز چرخیدن دور خورشید ولایت امیرالمومنین علیهالسلام؟ تعاون بر بِرّ چیست جز سینه زدن زیر پرچم اباعبدالله الحسین علیهالسلام؟ تعاون بر بِرّ چیست جز بذل جان و مال در محضر امام عصر ارواحنافداه...
تعاون بر بِرّ یعنی تعاون بر انفاق و دَهِش نه تعاون بر داد و ستد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام:
مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانه روی بخورند، و با میانه روی بنوشند، و با میانه روی بپوشند، و با میانه روی زناشویی کنند، و با میانه روی از مرکب استفاده کنند.
و هر چه جز آن باشد، به فقرای مؤمنان دهند، و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند.
پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق علیه السلام: لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ مَلَكَ عَشَرَةَ آلاَفِ دِرْهَمٍ إِلاَّ مَنْ أَعْطَى يَمِينا وَ شِمَالا وَ مِنْ قُدَّامٍ وَ خَلْفٍ.
شيعۀ ما نيست كسى كه ده هزار درهم را تملك كند،مگر كسى كه به دست چپ و راست و از جلو و پشت سر،انفاق كند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ
وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ
پس همهى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند. و لشكريان ابليس نيز همگى (به دوزخ افكنده شوند).
در شأن نزول این آیات از امام صادق علیه السلام وارد شده: درباره قومى نازل شده که در مرحله نخست از عدل پیروى کرده و آن را مى ستودند سپس مخالفت ورزیده و از آن عدول نمودند. (تفسیر علی بن ابراهیم و تفسیر برهان)
این روایت را که دیدم ترس عجیبی در وجودم افتاد. نکند ما هم با بازگشتن از انقلاب جزء جنود ابلیس شویم؟
خدایا ما را در راه انقلاب ثابت قدم بدار...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق(ع)
خدای تعالی بين اغنيا و فقيران در اموال شراكت قرار داده است، بنابراين اغنيا حق ندارند اموال را براي غير شركای خود (فقيران) مصرف كنند.
امام خمینی میفرمایند: این روایتی است که میتوان بر اساس آن فتوا داد و عمل کرد...
فقرا در اموال اغنیا شریکند و مال مورد مشارکت، مشاع است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
روایت در کافی شریف و از امام صادق علیه السلام:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَكَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَكاً فَلَنْ يَغْلُوَ مِنْ قِلَّةٍ وَ لاَ يَرْخُصَ مِنْ كَثْرَةٍ
همانا خداوند، فرشتهاى را مأمور قيمتها فرموده است؛ بنابراين نه به خاطر اندك بودن كالا گران مىشود، و نه به خاطر فراوانى ارزان مىگردد.
بعضی دوستان از روایاتی که خداوند مدبر قیمت است، فقط بخش اول را می بینند و ادامه را نمیخوانند. لذا سازوکار بازار نئوکلاسیک و دست نامرئی رو متوجه میشن.
ولی این روایت، تدبیر خداوند در جهت عکس بازار را تصویر می کند. حالا این تدبیر الهی دولت است؟ بازار است؟ روایات تدبیر الهی را مفصل باید در این زمینه دید. فقه در طول تاریخ به ندرت در موضع حکمرانی قیمت ها بوده، این مسئله در میان فقها چندان چکش کاری نشده است.
لذا دعاوی مختلفی که می گوید اسلام پیرو بازار آزاد است و تنها نیمی از روایت فوق را نقل می کند، و از آن نیمه هم دریافت می کند فرشته خداوند، دست نامرئی اسمیت است، کاملا بی اساس است.
دکتر حمیدرضا مقصودی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امام صادق عليه السلام درباره كسي كه حكم نائب امام را رد كند ميفرمايند:
«فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُكْمِ اللَّهِ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّه»الكافي، ج۱ ص۶۷.
پس اگر به حکم ما حکم کند و از او نپذیرد، فقط حکم خدا را کوچک شمرده است و ما را تکذیب می کند و منکر ما خدا را تکذیب می کند و در آستانه شرک است. .
چگونه رد كردن حرف او منجر به شرك ميشود؟ زيرا او از طرف خدا حكم ميكند. حال كسي كه بر خلاف او حرف ميزند حرف خود را در عرض حرف خدا قرار داده است و ميگويد: قانون خدا يك قانون است و قانون من هم يك قانون! و اين يعني شرك.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar