به گونهای که انعکاس این تحولات فکری را میتوان در مضمونآفرینی و حمایت این شاعر از اسلامی شدن دانشگاهها، تشکیل نهادهای اجتماعی جدید، مدح شخصیتهای انقلابی و تاریخنگاریِ اسلامی در اشعار وی مشاهده نمود.
غیر ولایت چه جانشین ولایت
تالی والشمس بین که والقمر آید
شعری که شهریار در محضر مقام معظم رهبری میخواند نمونهای از این اشعار است که البته در بیت پایانی آن لطافتی وصفناپذیر وجود دارد برای آنها که از رابطهی عاشقانهی شهریار و خواجهی شیراز باخبرند. او که بارها در بیان جایگاه حافظ اشعاری اینچنین سروده:
بعد حافظ دهنی خوش به غزل باز نشد
عارفان قفل ادب بر در این خانه زدند
یا
به مکتبخانهی عرفان کتابتهاست اما من
بهجز در شعر حافظ درس عشق از بر نمیدارم
یا
حافظا چشمهی اشراق تو جاویدانی است
تا ابد آب از این چشمه روان خواهد بود
یا
شهریارا غزل توست دلاویز به تبریز
لیکن آن قدر ندارد که به شیراز بخوانند!
و اشعار بسیاری که در مدح لسانالغیب از شهریار به جای مانده است. اما شهریار چون این غزل را در مدح رهبری میخواند و میگوید:
یارب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه
این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد…
در نهایت تحسین خواجهی شیراز را سزاوار آن میداند:
شهریار این غزل طرفه به تلقین سروش
چون رقم خواست زدن خواجه به تحسین آمد!
اشعار انقلابی شهریار بسیار است و دوستداران شهریار و انقلاب میتوانند با کمی تحقیق و جستجو به آنها دست یابند، اما نکتهی پایانی این یادداشت را به موضوعی اختصاص باید داد که شهریار را شهریار کرد و او بر آن همواره تأکید داشت. سخنی با شاعران انقلابی معاصر که در مسیر تمدنسازی نهضت اسلامی ایران قلم برداشتهاند؛
شهریار برای بزرگ شدن بزرگان ادب فارسی را نه تنها کوچک نکرد که در برابر بزرگی آنان تواضع کرد. آنقدر که گفت:
شهریارا در غزل بنبست حافظ نشکند
او لسان الغیب بود و نیستش ثانی هنوز
نسل امروز پیش از آنکه شعر ما را بخوانند باید بتوانند گنجینهی شعر اصیل فارسی را بخوانند. اگر شعر خویش را برای مردم ایران کافی بدانید قطعاً کوتاه و کوچک خواهید ماند و مردم را نیز نگاهخواهید داشت. آنکه راه «گلستان» بست گلدانِ شعرش نیز خواهد شکست و آنکه نو بودنش را به رخ اصالت کشد، اصیل نشود و زود باشد که طعم کهنگی چشد!
باید چون شهریار کودکِ دبستانیِ حافظ شد تا بعد از عمری مجاهدت و درآمدن از غورگی شاید عنایتی شود و دانهای مویزِ حلاوت بر لب شاعرانگیمان بگذارند:
به خاک خواجهی استاد من چو میگذری
رسان سلامی از این کودک دبستانی
و باید مدد خواست از آن انفاس قدسیه تا رهنما شوند و احیا کنیم شعر و ادب فارسی را برای ساختن تمدنی نوین که ریشه در ایراناسلامی دارد و سر در آسمان بیکران ولایت.
هر چه میخواهم از نوشتن در بزرگداشت این بزرگ مرد زبان فارسی رها شوم و این سخن به پایان برَم نمیشود که نمیشود. در پیشگاهِ شهریار چون شهریارم در پیشگاه لسانالغیب و هنگام وداعش که گفت:
به تودیع تو جان میخواهد از تن شد جدا حافظ
بهجانکندن، وداعت میکنم حافظ؛ خداحافظ!
...
قلم شکست و مُرکّب نمانده اما باز
نشد که واژه بیابم برای گفتن از «او»
حسین عباسی فر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
میگه اگه از برندها حمایت نکنیم کارگرهای این شرکت ها بیکار میشن!
این ذات نظام سرمایه داریه که منفعت بخشی از مردم رو به منافع خودش گره میزنه و باعث میشه مردم و فقرا از حق سرمایه داران دفاع کنند.
مثل بورس...
بخش کوچکی از مردم رو میبرن در بورس
اونوقت برای سبز شدن بورس از جیب اکثریت مردم می دزدن
اما در مورد کمپین #بی_برند
اولا این برندها کارگر ندارند. اجیر دارند. کارگر کسیه که آقای خودش باشه نه اجیر دیگران. اینکه این اجیرها از دست این استثمارگران رها بشن جای خوشبختی داره براشون. چون در صورت حمایت از بی برندها و کوچک مقیاس ها این ها میتونن یا خودشون تولیدی راه بندازن یا برن با تولیدی های کوچیک شریک بشن یا حداقل برای این تولیدی ها کار کنند
شما با حمایت از تولیدی های کوچک و بی برند نه تنها به تولید که اتفاقا به اشتغال کمک می کنید و این کار باعث کاهش بیکاری میشه قطعا
مثلا در مورد موتور سیکلت
شما می توانید از کویرموتور و نیرو موتور که دائم تبلیغ می کنند خرید کنید و نهایتا به اشتغال 500 نفر کمک کنید
اما بقیه تولیدکنندگان را نابود کنید
یا می توانید از تولیدکنندگان بی برند حمایت کنید و باعث رشد آنها و جلوگیری از انحصار شوید و با این کار به اشتغال در این صنعت کمک کنید.
دقت داشته باشید نیروموتور و کویرموتور با وجود این همه تبلیغی که میکنند یک شرکت وارداتی هستند بیشتر تا یک شرکت تولیدکننده. جدول زیر نشان می دهد که نهایتا 20 درصد از موتورسیکلت داخلی سازی است و بقیه فقط مونتاژ است.
فلذا هنگام بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی به جای جزءنگری سعی کنید با نگاه کلان مسائل را تحلیل کنید و ناخودآگاه حامی سرمایه داران و شرکت های بزرگ انحصارگر نشوید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
🌟هرگز نسبت به طب ایرانی-اسلامی بیتفاوت نخواهم بود...
چندی پیش درد بسیار شدیدی در ناحیه کمر احساس کردم. از علائم و ناحیه درد حدس زدم که سنگ کلیه است. شبانه به بیمارستان شهید هاشمینژاد مراجعه کردم. سیتیاسکن نشان داد که بله! سنگ کلیه است.
روز جمعه مزاحم حکیم دکتر حسین روازاده شدم و ایشان یک بسته دارویی طبیعی تجویز کردند. گزارش مکتوب سیتی که آمد، مشخص شد قطر سنگ ۷.۵ میلیمتر است. با مشاهده تصاویر و گزارش، نظر دکتر روازاده این بود که قطر سنگ بزرگ است و بهتر است عمل سنگشکن انجام دهم.
برای عمل که مراجعه کردم، گفتند ابتدا باید آزمایش عفونت انجام گیرد و در صورت نبود عفونت، عمل شود. پاسخ آزمایش، ۴۸ ساعت بعد آماده شد. صبح روزی که باید برای عمل میرفتم، گفتند دستگاه خراب شده است و تا شنبه باید صبر کنید. در این مدت داروهای تجویزی حکیم روازاده را مصرف کردم. بحمدلله قبل از رسیدن روز عمل، سنگ دفع شد.
این تنها تجربه زیسته حقیر از طب ایرانی-اسلامی نیست. ما سالهاست که در خانه، برای سرماخوردگی آنتیبیوتیک مصرف نمیکنیم و تجویزهای ایرانی-اسلامی کاملا موثر بوده است. از وقتی مصرف آنتیبیوتیک را متوقف کردهایم، دفعات و مدت سرماخوردگی بچهها نیز کم شده است.
آنکه حقیقت را، فقط یک بار، در هیبت واقعی آن دیده باشد، محال است از آن رویگردان شود. و حقیر امروز چنین نسبتی با طب ایرانی-اسلامی دارم.
کسی چون حکیم روازاده، اصلا در پی حذف یافتههای طب مدرن نیست؛ اما عجیب است که برخی در پی ساقط کردن طب ایرانی-اسلامی از هستی هستند. باید در برابر این جریان ایستادگی کرد.
@syjebraily
اقتصاد فرهنگی
🌟هرگز نسبت به طب ایرانی-اسلامی بیتفاوت نخواهم بود... چندی پیش درد بسیار شدیدی در ناحیه کمر احساس ک
دو مرتبه به سر حد مرگ رسیدم
یکی ایام کرونا
یکی هم چند روز پیش
هر دو مرتبه با خوردن داروی امام کاظم زنده شدم
تجربه پدر علم است!
نمی توانم این حقیقت را نادیده بگیرم و چیزی که با تمام وجود لمس کردم را با بافته های علمی "صنعت پزشکی" امروز عوض کنم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یکی از راه هایی که می تونید اوقات فراغتتون رو پر کنید به همراه رسیدن به آرامش روحی خلق آثار هنریه. شاید فکر کنید کار سختیه خلق یک اثر هنری. نمی گم سخت نیست اما با یقین میگم اون ترسی که عموم مردم از خلق هنر دارن محصول مدرنیته است وگرنه در تمدن اسلامی همه مردم زندگیشون با هنر آمیخته بود. از یک بنّا گرفته تا آهنگر و خیاط و نانوا و ...
مثلا هنر سرودن شعر اینطور نبود که در برخی افراد خاص وجود داشته باشد. از شاطرعباس صبوحی گرفته تا بسیاری از علما و فیلسوفان و طبیبان و حتی مردم عادی اهل شعر و ادب و هنر بودند.
برای شروع هم بهترین کار تقلیده. مثل کاری که قاریان قرآن یا خواننده ها انجام میدن. شما ابتدا سعی کنید آثار هنری دیگران را تقلید کنید.
اگر گرافیک کار میکنید لوگوهایی که دیگران طراحی کردند رو سعی کنید طراحی کنید.
اگر شعر دوست دارید سعی کنید اشعار شاعران بزرگ رو تغییر بدید. تضمین کنید یا نقیضه بگید یا ...
خلاصه که مدرنیته با ایجاد رعب و ترس در مردم عادی و ایجاد انحصار در دست طبقه سرمایه دار همه چیز را به کالای قابل فروش تبدیل کرد و مردم را مجبور کرد فقط کار کنند و هر چه خودشان می توانستند خلق کنند را بخرند!
پ ن: تصویر فوق که تایپوگرافی ساده ای از شعر سعدی است طراحی اولیه اش با یک نرم افزار ساده اندرویدی به نام ثلثین انجام شده.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
#قیچی انحصار!
فوتبال را طبق معمول نمیبینم!
نهایت قصه این است که چون برخی از هموطنانم از پیروزی تیم ملی خوشحال میشوند من هم خوشحال میشوم
و طبیعتا از باخت ایران به خاطر ناراحتی هموطنانم ناراحت می شوم
کنش سیاسی چند بازیکن فوتبال یا چند بازیگر سینما هم ارزشی ندارد؛ نه تاییدشان و نه تکذیبشان برایم مهم نیست.
اما به بهانه جام جهانی میخواهم رابطه فوتبال، نظام اقتصاد سرمایهداری و استعمار نو را کمی شرح بدهم.
برای تبیین این مساله به پدیده فوتبال و بررسی جایگاه این پدیده ذیل یک «سیستم» میپردازم:
بازیکنان فوتبال دو شخصیت دارند.
١. بیلبورد تبلیغاتی
٢. فوتبالیست
در حقیقت شخصیت اول بازیکنان فوتبال هیچ تفاوتی (تاکید میکنم هیچ تفاوتی) با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد.
اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید امکان ندارد اجازه بدهند آن تبلیغات را روی پیراهن و کفش و پشت سرت موقع مصاحبه را برداری. یعنی اگر بازیکنی بگوید این تبلیغ روی پیراهنم نباشد میگویند: مشرف! خوش آمدی!
در حقیقت فوتبال ابزاری است برای دیده شدن صفحه تلویزیون (و سایر رسانههایی که آن را پخش میکنند)
یعنی ابزارِ جذابیتِ رسانه است. چه پدیدهای میتواند چشم چند میلیارد نفر را به صفحه تلویزیون بدوزد؟
فلذا اینجاست که شاخهای در اقتصاد باز میشود با نام «اقتصاد توجه»
اینجاست که نگاه شما را دیگران میفروشند. بدون اینکه شما خبر داشته باشید این نگاه که مال شماست فروخته میشود!
متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2200
#حسین_عباسی_فر
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
29.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این یک سال اتفاقاتی افتاد که ظاهرش خنده دار بود اما باطنش نشان می داد جریان برانداز چقدر فشل و پیاده هستند.
ده نمونه از این سوتی های تاریخی را در قسمت ۷۶ برنامه حافظه تاریخی ایرانی میتوانید ببینید. البته هدف ما از تولید این قسمت ساخت یو برنامه طنز نبوده! اما مرور کارهای عجیب و غریب براندازها حتما باعث خنده تان خواهد شد!
+ معرفی کتابی ارزشمند درباره مظلوم ترین شهید سال ۱۴۰۱
🔹برای پایین آوردن حجم فیلم، مجبور شدیم کیفیت آن را کم کنیم اما اگر خواستید فیلم را با کیفیت اصلی ببینید از اینجا اقدام کنید.
🔹برای تهیه کتابی هم که در این قسمت معرفی شده از اینجا اقدام کنید.
🔻برای مشاهده قسمت های قبلی برنامه نیز از اینجا عضو کانال شوید.
هدایت شده از پیمان نوروزی
«استاد-شاگردی» طرحی برای اخراج کارگران
رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگری:
🔹اجرای طرح «استاد-شاگردی» کارفرما را ترغیب می کند تا کارگر را اخراج و با کمترین حقوق کارگر جدید را جذب کند.
🔹نیروی کار فعلی دارای پوشش دستمزد و بیمه هستد و با این طرح کارفرما می تواند نیروی کار را اخراج کند و نیروی جدید تحت عنوان کارآموز را جذب کند.
🔹براساس برنامه هفتم توسعه، در طرح استاد-شاگردی، بنگاهها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور ۱۴۰۲، میتوانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی بهکارگیری نمایند.
tn.ai/2958154
@TasnimNews