eitaa logo
حامد فلاحتی
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
3.7هزار ویدیو
222 فایل
✅ دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه ✅ مدرس حوزه علمیه ✅ پژوهشگر معارف اسلامی 👈 انقلاب نوشته های مهم 👈 حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی 👈 اطلاع رسانی 👈 فایل های درسی و مطالعاتی 👈 سلسله مباحث هویت طلبگی 👈 ترویج مطالعه فلسفه ارتباط با مدیر: @HamedFalahati
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سخنان مهم و تاریخی رهبر انقلاب خطاب به سعید جلیلی 🔺 سعید جلیلی بعد از ۴۵ دقیقه جلسه با حضرت آقا، از ایشان پرسیدند: 🔸شما از عملکرد ما راضی بودید؟ آقا فرمودند: راضی؟! و باید شما اجازه ندهید این حدود 14 میلیون دلسرد و سست شوند و با این مسیر را ادامه دهید و نشاطشون رو حفظ کنید و ارزش این رأی به این است که شما بدون عمل کردید و سطح منازعات رياست جمهوری رو دادید... علی ریاحی پور 🖋 بررسی شد! سخنان توسط خود دکتر جلیلی به اطرافیان گفته شده است. بددل‌هایی که سخنان امیدبخش ٩٢ را انکار می‌کردند اینها را هم انکار می کنند. والسلام 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌️اولین کسی که گفت: امام حسین را سیاسی نکنید! تاسف بابت رواج این ادبیات در بین هیئات که بخشی از این مساله به خطباء و مداحان دارای این مسلک و اندیشه، برمی‌گردد! 🆔 @h_falahati
🔰جریان‌های سیاسی معروف در بیان رهبری 🔹قبیله‌گرایی گروههای سیاسی در دهه شصت 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 چرا همدیگر را تحمل نمی‌کنیم و عیب‌جویی می‌کنیم؟ در یک محیط واحد، با یک جهتگیری واحد، یک نقطه و خدشه‌ی کوچکی موجب می‌شود که این گروه در مقابل آن گروه بایستد و آن گروه در مقابل این گروه. من این را به شما بگویم - با تجربه‌ای که بنده از اول انقلاب تا حالا دارم - که غالبِ دسته‌بندیهای سیاسیِ کشور ما از این قبیل بود که متأسفانه بعد به دسته‌بندیهای عمیق‌تر هم منتهی شد. در آن سالهای ریاست جمهوریِ بنده، دو گروه در کشور بودند: چپ و راست. یک عده‌ای می‌گفتند چپ، یک عده می‌گفتند راست. بنده یک بحث تحلیلیِ مفصلی کردم - سالهای ۶۲، ۶۳ بود؛ حالا دقیقاً یادم نیست - و ثابت کردم که این اختلافات مثل اختلافات قبائل قدیمی عرب است. یک قبیله با یک قبیله‌ی دیگر بد بود؛ منشأش نه یک مبنای اقتصادی بود و نه یک مبنای اعتقادی. فرض کنید یک وقتی اسب این قبیله در مرتع یکی از افراد آن قبیله چریده، او هم مثلاً گفته بالای چشمت ابروست؛ این هم یک جوابی داده و احیاناً خونی هم بینشان ریخته شده یا نشده، اما این دو تا قبیله دیگر تا ابد باید با هم دشمن باشند! بنده ثابت کردم که اختلافات آن روزِ چپ و راست در کشور ما از این قبیل است؛ و بود. اختلافات عاطفی و اخلاقی به دسته‌بندیهای سیاسی تبدیل شده بود. البته امروز آن‌طور نیست. امروز یک عده عمیقاً با نظام جمهوری اسلامی مخالفند؛ حالا با زبانها و شعارهای گوناگون و تحت پرچمهای مختلف با اصل نظام مخالفند. مخالفت هم نه به خاطر اینکه یک جایگزین بهتری برای آن دارند. با همان شعارهایی که جمهوری اسلامی به خاطر مبارزه با آنها به وجود آمد، می‌خواهند با جمهوری اسلامی مخالفت کنند. جمهوری اسلامی براساس نفی سلطه‌ی غرب و امریکا سرکار آمد؛ اما اینها طرفدار سلطه‌ی غربند. جمهوری اسلامی برای گسترش دین و معنویت و مفاهیم اسلامی سرکار آمد؛ در حالی که اینها اصلاً مخالف گسترش این مفاهیمند. جمهوری اسلامی شعار خودش را وحدت دین و سیاست قرارداد؛ در حالی که اینها اصلا دشمنِ وحدت دین و سیاستند. بعضیها این‌طوری‌اند؛ حالا کمند، زیادند، چه کسانی‌اند و چه هستند، اینها را کار نداریم، لکن باز در بین همین مجموعه‌هایی که همفکرند و هم جهتند، انسان می‌بیند یک اختلافاتی هست که باز از قبیل همان اختلافات قبیله‌ای سابق است. راه مقابله با این بی‌تحملی چیست؟ این، تحقیق نظری می‌خواهد؛ به قول شماها کار تئوریک بکنید و بعد هم این را عملیاتی کنید. ۱۳۸۵/۰۸/۱۸ بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | نقشه حجاب ممنوع، فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی 📝 رهبر انقلاب: شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه، مثلاً علی اصغر حکمت -اینها چهره‌ها هستند دیگر- در قضیه‌ی کشف حجاب نقش ایفا کردند، نقش استعماری ایفا کردند، یعنی آن پشت جبهه‌ی حقیقی رضا شاه اینها بودند. رضا شاه تفنگ دستش بوده و اینها کسانی بوده‌اند که فکر می‌ساختند و به رضا شاه جهتگیری می‌دادند که او تفنگ را کجا به کار ببرد. به نظر من این شخصیتهای فرهنگی خیلی مؤثرند، چهره‌های اینها شناخته بشود. 📝 رضاخان فقط یک سفر خارجی رفت و آن هم به ترکیه بود در زمان آتاترک. آنجا زنهای بی‌حجاب را‌ آوردند به او نشان دادند. ایده‌ی بی‌حجابی را به او تزریق کردند و بعد این دُور و بری‌هایش گفتند راه تمدن و اینها همین کاری است که آتاترک کرده و از آن وقت او به فکر فرو رفت و مقدماتش را شروع کرد. بعد ۱۳۱۴ دیگر اجباری شد اما قبلاً چیزهای دیگری بود. ۱۳۹۶/۱/۸ 🗓 ۲۱ تیر، سالگرد فاجعه‌ی جنایت‌بار مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی 🖥 @khamenei_reyhaneh 🆔 @h_falahati
این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند! 🔰|رسانه هنری نفحات|🔰 @nafahat_graphic @h_falahati
🔴 چند نکته‌ای درباره جبهه انقلاب ما و جبهه انقلاب آنها! 🔹ما به دسته‌بندی‌های اصولگرا-اصلاح‌طلب و خودی و غیرخودی به معنایی که اینها تعریف می‌کنند قائل نیستیم! 🔸اینکه به اسم ‎، جلوی نقد مردم به شخصیت‌ها را بگیرند و دهان منتقدین ومخالفین را گل بگیرند، ما هیچ اعتقادی به این مدل جبهه‌بندی نداریم! جبهه ما، آن جوان غیزانیه‌ای است.‏ خودی ما جوان بیکار وطن‌دوست کردستانی و آذربایجانی است؛ جبهه انقلاب ما آن جوان افشاگر فسادهای تودرتو و رانت‌های آقازاده‌هاست که امروز در زندان است. 🔹جبهه انقلاب ما آن طلبه مطالبه‌گر چهارمحال‌وبختیاری است که بی‌دلیل به زندان افتاد! خودی ما آن جمعیت یک میلیون و ۸۵۰ هزارحاشیه‌نشینِ‏ خوزستانی است! خودی ما آن سرداری است که جانش را کف‌دست گرفته و در نبرد با داعش و صهیونیست‌ها مبارزه میکند و به توصیه ولی فقیه در انتخابات و مصادیق نامزدها دخالت نمی‌کند! 🔸جبهه انقلاب از نظر ما آن ۴۰ هزار معلمی است که به علت ناتوانی از تهیه مسکن در تهران-بعداز گران‌سازی- از تهران‏ اخراج شده و به حواشی یا سایر شهرها رفتند! خودی ما آن دختران و زنانی هستند که سه‌چهارروز مانده به انتخابات، در شهرها، خیابان‌ها، معابر، پارک‌ها و روستاها با مردم گفتگو می‌کردند و از آنان برای مشارکت در انتخابات دعوت می‌کردند ولو به هر نامزدی رای دهند! جبهه ما اینها هستند.‏ 🔹اما جبهه‌ای که پست‌ها، امکانات و تجهیزات را می‌خواهند برای شما! برای برادرانی که سه‌چهار دهه انواع و اقسام مناصب دستشان بود، تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده بودند، پول و امکانات و تجهیزات دست آنها بود و آقازاده‌هاشان درهیئت مدیره‌ها و ردیف اول استخدام صنایع و پتروشیمی‌ها هستند!‏ 🔸ما هیچوقت جزو این جبهه نبودیم و نیستیم. ما یه بچه دهاتی پاپتی یاغی هستیم هیچوقت در این دایره نبودیم الحمدلله. 🔹به این دسته‌بندی های غلط هم هیچ اعتقادی نداریم. آنچه برایمان ارزش دارد آزادی، عدالت و دفاع از حقوق مظلومان و مستضعفان است ولاغیر! 🔸کتاب ما قرآن و نهج‌البلاغه است!‏ خمینی کبیر به ما جرات طوفان داد و فرمود جنگ ما جنگ فقر و غنی است. نه لباس و جایگاه و ظاهر و حزب! هر کسی در طرف کارگران ‎ و ‎ بود از او حمایت می‌کنیم و هرکسی در طرف فساد و مفسدین بود علیه او می‌تازیم! صف درست تاریخ از نظر ما، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است!‏ 🔹اینکه کسی با سیاست‌ها و عملکرد و تصمیماتش، دایره فقر را افزایش دهد، سفره مردم را کوچک کند، گوشت قرمز را از سبد غذایی ملت حذف کند، دسترسی به مسکن و خودرو را به خواب و رویا تبدیل کند، سرمایه‌دار را پولدارتر و فقیر را زمین‌گیر کند، صنمی با او نداریم! حالا هر که می‌خواهد باشد.‏ 🔸مانیفست حرکت سیاسی ما، صحیفه امام خمینی(ره) است؛ خط ما، خطبه منا است؛ آخر صحنه درگیری ما عاشوراست. جبهه انقلاب از نظر ما یعنی همه ملت ایران؛ دایره انقلاب به وسعت ملت ایران و مستضعفین جهان است نه به تنگیِ حلقه بسته‌ی مدیران چنددهه سابق؛ بعلاوه جوان‌های کیف‌کش همراهشان! ‏🔹اساساً ما در دایره شما نیستیم که بخواهیم حذف‌تان کنیم! شما و بچه‌ها و اطرافیان‌تان نقطه پرگار جبهه‌تان هستید. نوش جان‌تان! ما چکاره دایره جبهه انقلاب شماییم؟ مردم سیستان و بلوچستان و خراسان و کرمان و بوشهر، کجای حلقه تنگ شما هستند؟ شمایید که تعیین تکلیف می‌کنید ما چکاره‌ایم! داودمدرسی‌یان 🆔 @h_falahati
61.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ پاسخی روشن به مجتبی موقوفه، آقای به اصطلاح تحلیلگر ... ❌ مجبور به انتشار این فایل دفاعیه شدم! انشاءالله با این فایل برای مخاطبین مساله حل شود! 🆔 @h_falahati
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌علی علیزاده کل ماجرای قالیباف را فاش کرد ‼️ تماشای این ویدیو کل نیاز شما برای پاسخ به مسأله و شبهه دوگانه قالیباف جلیلی است ... ساده / روان ✅ کانال مقداد خداداد 🖋 این راهم گذاشتم تا بحث تمام شود و دوستان درگیر عزاداری امام حسین ع باشند و به فلسفه قیام و خودسازی در این دوره و ایام بپردازند و مساله برایشان حل شود. والسلام 🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
❌علی علیزاده کل ماجرای قالیباف را فاش کرد ‼️ تماشای این ویدیو کل نیاز شما برای پاسخ به مسأله و شبهه
ما اندیشه و فکرمان مانند علیزاده نیست. اصلا به علیزاده کار نداریم. در فیلم علیزاده نکاتی گفته است که قابل استفاده است. وقتی خودمان با هزار توضیح و هزار بیان می‌گوییم مخاطب می رود بیسوادهایی مانند رضوی و تحلیلگر و زکریایی را بعنوان سند!!؟ ذکر می‌کند فقط خواستیم بگوییم این تحلیل یک نفر که بررسی می‌کند و به ماها هم مربوط نیست، هم هست! همین. تمام کنیم این فرصت سوزی و بیهوده‌نگری بعد از انتخابات را. 🆔 @h_falahati
🏴 لوح | الهى رضا بقضائک ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در تمام لحظات اين سفر پرحادثه و پرماجرا، انسان از کلمات و از گفتار حسين‌بن‌على علیه السلام به خوبى احساس مى‌کند که تمام اين حرکات و سکنات در راه خدا و براى خداست. بعد هم در آن لحظات آخر از جمله‌ کلماتى که از حضرت نقل شده است و همه شنيده‌ايم این است: «الهى رضا بقضائک، تسليما لأمرک»، اين روح حادثه‌ى کربلاست، تسليم در مقابل خدا. مجالس ما بايد اين روح را در مردم به وجود بياورد. ۱۳۵۹/۸/۱۶ 📥 نسخه قابل چاپ 🏴 در ایام ماه محرم، مجموعه لوح برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون سخنان مهم امام حسین علیه‌السلام منتشر خواهد شد. 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔 @h_falahati
🔰عدالت، روش‌ها و ارزش‌ها! 🔹در این ایام گله و سرزنش هایی داشتم از دوستان هم‌نظر که چرا ما اینطور عمل می‌کنیم و چرا به سمت برخی روش‌های طرف مقابل برای تبلیغات نمی رویم!؟ پاسخم این بیان رهبری است 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 «اوّلین قدم او در راه عدالت این است که هوی و هوس را از خودش دور کند. «یصف الحق و یعمل به»؛ حق را بر زبان جاری و توصیف کند و نیز به آن عمل نماید. به همین خاطر است که در اسلام، قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عاری از اخلاق، یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است. روشهایی که برای کسب قدرت و حفظ آن به کار گرفته میشود، باید روشهای اخلاقی باشد. در اسلام، کسب قدرت به هر قیمتی، وجود ندارد. این‌طور نیست که کسی یا جمعی حق داشته باشند به هر روش و وسیله‌ای متشبّث شوند، برای این که قدرت را به دست آورند - همان‌گونه که امروز در بسیاری از مناطق دنیا رایج است - نه‌۴ قدرتی که از این راه به دست آید و یا حفظ شود، قدرتِ نامشروع و ظالمانه است. در اسلام، روشها بسیار مهمّند؛ روشها مثل ارزشها هستند. در اسلام همچنان که ارزشها بسیار اهمیت دارند، روشها هم اهمیت دارند و ارزشها باید در روشها هم خودشان را نشان دهند. امروز اگر میخواهیم حکومت ما به معنای حقیقی کلمه اسلامی باشد، بدون ملاحظه باید در همین راه حرکت کنیم. مسؤولان بخشهای مختلف، قوای سه‌گانه، مدیران میانی، همه و همه باید سعیشان این باشد که برای کارها و پیشبرد اهدافشان، از روش سالم و اخلاقی استفاده کنند. استفاده از این روش ممکن است در جایی ناکامیها و دردسرهایی را هم به لحاظ کسب قدرت به وجود آورد؛ اما درعین‌حال این متعیّن است که از نظر اسلام و از نظر امیرالمؤمنین، تشبّث به روشهای غیر اخلاقی به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. راه علی این است و ما باید این‌گونه حرکت کنیم. این مطالبی که عرض کردم، در زمینه عدالت در قلمرو مسائل شخصی علی بن ‌ابی طالب علیه‌الصّلاةوالسّلام بود.» ١٣٧٩.١٢.٢۶ بیانات در خطبه های نماز جمعه 🆔 @h_falahati
🗒 به سوی تجربه‌‌ای دوست‌داشتنی ۱. اتفاقات دشواری در طول چند سال اخیر برای حقیر رخ داد و هر بار، حجم انبوهی از فشارها و ملامت‌ها و تخریب‌ها روانه‌ی من شد. من در هر دوره، صبر کردم و کوشیدم به کنشگری فکری‌ام در عرصه‌ی عمومی ادامه بدهم و صحنه را خالی نکنم. از حضور در دادگاه گرفته تا ترور شخصیت تا توهین‌های خیابانی و مجازی تا انتشار نشانی خانه‌ام و ... از جمله گرفتاری‌ها و چالش‌های بودند که در برابرم سربرآوردند. روزگار بر من، بسیار سخت و تلخ گذشت و اغلب، حس غربت و تنهایی، در من نفس می‌کشید. زخمه‌های دگراندیشان به کنار، مؤاخذه‌های دوستان اما روحم را خراشید. ۲. من از نویسندگی و تحقیق و تألیف کتاب، به قلمرو رسانه پا گذاشتم و همواره تلاشم این بود که تفکر اصیل اسلامی و انقلابی را به عرصه‌ی عمومی سوق بدهم و متن‌ها و گفتارهای فاخر تولید کنم. من از دریچه‌ی فکر و اندیشه به مسأله‌ها نگریستم و زیر سایه‌ی هیچ جریان‌ سیاسی‌ای ننوشتم و نگفتم. قصد من، ادامه‌ی کاری بود که سیدمرتضی آوینی در مجله‌ی سوره انجام داد. این قله‌ی مرتفع، الگو و سرمشق من بود. هر تفسیری جز این، با نیات و انگیزه‌های من همخوان نیست. ۳. اکنون به دلیل ملاحظه‌ها و محدودیت‌های ناگفتنی اما مهم و قطعی، بار این تکلیف از شانه‌ی من برداشته شده و دیگر، ماندنم در فضای رسانه، به صلاح خودم و انقلاب نیست.‌ من نمی‌توانم در چهارچوب‌های محافظه‌کارانه بنویسم. اگر بنا باشد که میان ننوشتن و محافظه‌کارانه نوشتن، یکی را انتخاب کنم، ترجیح می‌دهم که از عرصه‌ی رسانه خارج بشوم و ننویسم. من در قفس قواعد تنگ‌نظرانه نمی‌گنجم و نفسم به شماره می‌افتد. می‌خواهند خودم نباشم و این جنگ دائمی من با بسیاری بوده که خویشتن مرا برنمی‌تابیدند. می‌خواهند خویشتن مرا از من بگیرند و یک محافظه‌کار بی‌خطر و بی‌خاصیت از من بسازند. قلم من، هر سطرش فریاد می‌زند و اعتراض می‌کند و صراحت می‌ورزد. ترجیح می‌دهم که نباشم، به‌جای اینکه آن‌گونه که دیگران می‌پسندند، باشم. ۴. به انتخاب و اراده‌ی خودم، تمام نوشته‌ها و گفته‌های این کانال را حذف کردم و در انتظارم که خود کانال را نیز حذف کنم. کانال‌های من در ایتا و ویراستی، به دست دیگران مسدود نشده‌اند و مدیران این دو پیام‌رسان، به‌نهایت، مساعدت و همدلی داشته‌اند. این انتخاب، تصمیم شخص خودم نسبت به شرایط جدیدی است که در آن قرار گرفته‌ام. درباره‌ی دیگران نیز باید گفت هیچ اجبار پیدا و تحمیل مستقیمی نسبت به من، در میان نیست. ۵. از دوستان ایتا و ویراستی سپاسگزارم که فریادها و نقدهای گزنده‌ی مرا برتابیدند و مدارا ورزیدند. از مخاطبان عزیز نیز قدردانی می‌کنم که این نوشته‌های برآمده از فکر و درد را خواندند و بارها و بارها، تشویق و تأیید کردند. به حول و قوه‌ی الهی، نویسندگان جوان‌تر و خوش‌قلم‌تر و بی‌حاشیه‌تر، این مسیر را ادامه خواهند داد. پیشاپیش از یکایک شما متشکرم که اجازه می‌دهید فرصت و مجالم را به‌طور کامل، صرف نگارش کتاب نمایم و بر ماندنم در رسانه، اصرار نمی‌ورزید. رضایت قلبی و باطنی‌ام این است که از تنش‌ها و تکانه‌های آزاردهنده و کلافه‌کننده رها بشوم و به خلوت و عزلت تحقیقاتی پناه ببرم و دیگر در رسانه‌‌های مجازی و واقعی و ملی و غیررسمی، ظاهر نشوم. مجال بدهید که بر علاقه‌ و تکلیف بنیادی‌ام تمرکز کنم. تا آنجا که مقدور بود، ایستادم و هزینه دادم و فشار خریدم و دشنام شنیدم. اینک چهارچوب‌ها و قواعد دیگری مطرح شده‌اند که طبع و تمایل من، آنها را برنمی‌تابد. اگر ادامه بدهم، دچار گم‌گشتگی نسبت به خودم می‌شوم. از نیروهای به‌واقع انقلابی و مؤمنی که باعث رنجش‌خاطر آنها شده‌ام و این حس را در آنها برانگیخته‌ام که نگاه و ادبیاتم در رسانه، گزند به انقلاب رسانده و هزینه‌ساز و حاشیه‌تراش بوده است، عذر می‌طلبم. مهدی جمشیدی ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
🔰هدایتگری عاشورا و مسوولیت‌پذیری اجتماعی حامدفلاحتی ________________________________ قسمت سوم 🔻 اسل
🔰هدایتگری عاشورا و مسوولیت‌پذیری اجتماعی حامدفلاحتی _________________________________ قسمت چهارم 🔻اسلام مسوولانه حتی در مقوله جانبازی و شهادت هم به فعل و اقدام خود مسوولانه نگاه می‌کند. شهادت برای امام حسین ع یک مسوولیت و معبر برای آگاهی بخشی جامعه است. امام‌ع منطق شهادت را به مرور برای دیگران جا انداخت. ابتدا بیماری‌های اجتماعی را بیان کرد. سپس مقابله با بیعت اجباری و زورگویی انجام داد! نهضت را با پیام شهادت و ایثار و جانبازی آغاز کرد و سپس عنصر شهادت را بعنوان یک تلنگر اجتماعی و یک زلزله تاریخی طرح نمود. 🔻 انّ‌الله‌شاء‌ان‌یراک‌قتیلا یک پیام تقدیرگونه در پهنه جبرگرایی نیست! یک مسوولیت در درمان بیماری اجتماعی است. سرطان اجتماعی جامعه آن روز بی‌تفاوتی، عافیت طلبی و بی‌مسئولیتی اجتماعی است. جامعه بیمار است! و متوجه این بیماری نیست؟! در چنین وضعیتی مصلح اجتماعی که دارای ارج و ارزش والا و تقدس و معنویت است باید به میان بیایید و سرمایه اجتماعی خود را به مسلخ جهالت و گمراهی ببرد! در میدان قتال جهل و گمراهی و هدایت و آگاهی شهید معرکه تکانه ای معنوی و تاریخی به جامعه بشری وارد می کند تا جامعه از رخوت و سستی خارج شود! ❗️ القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة 🆔 @h_falahati
⭕️ تن‌آزاری در عزاداری، از سینه‌زنی تا قمه‌زنی! ✍حجت‌الاسلام مهدی مسائلی در مراسم عزاداری یکی از مداحان انقلابی اصفهان که شهرتی کشوری دارد، شرکت کردم. در میان روضه هرچند یکبار از عزاداران می‌خواست خودزنی کرده و به گریه‌ کردن بسنده نکنند. در یادداشت‌ها گفته‌ام این موضوع به خاطر نگاه نادرستی است که خودزنی را عزاداری می‌داند و کیفیت عزاداری را با تن‌آزاری تنظیم می‌کند؛ یعنی عزاداران هرچه زجر یا آسیب بیشتری به بدن‌شان وارد کنند ثواب بالاتری برده‌اند. با این نگاه، در روضه‌خوانی کسی که به صورتش لطم و سیلی و خراش وارد کند، مصیبت را بهتر درک کرده و حمیّت حسینی‌اش قوی‌تر است. مداح نیز تمام تلاشش را می‌کند که احساسات عزاداران را به این سمت و سو بکشاند. همچون جلادی بی‌رحم به سلاخی پیکر شهدا می‌پردازد و داستان‌هایی می‌گوید که غیرت عزاداران را تحریک کند. خلاصه به هر نحوی روی اعصاب عزاداران راه می‌رود. دست آخر نیز از امام زمان و سادات مجلس بابت این صراحت‌‌گویی(بلکه داستان‌سرایی‌ها) عذرخواهی می‌‌کند. به هرحال، کم کم این خودزنی‌ها برای عزاداران تبدیل به عادت شده و ناخودآگاه به عکس‌العمل آنها در مصیبت‌خوانی تبدیل می‌شود. در سینه‌زنی نیز تقریبا این ذهنیت جاافتاده است که هرچه ضربه‌ها محکم‌تر فرود آیند، سینه‌زنی و عزاداری با کیفیت‌تری انجام شده است. مداح‌‌ها سینه‌زنان را توصیه به لخت‌شدن می‌کنند تا صدای بهتری تولید شده و سینه‌ها سرخ و کبود شود. البته این تن‌آزاری در سینه‌زنی تحت تأثیر شنیدن مصیبت نیست، بلکه بیشتر معلول موسیقی و هیجان محیطی است که مداح آن را ایجاد می‌کند، از این جهت نمی‌توان آن را ناشی از حزن و احساس درونی دانست و عزاداری قلمداد کرد. به صراحت باید گفت بعضی از سینه‌زنی‌ها خصوصا در هنگام شور تبدیل به کنسرتی پرجنب‌وجوش برای مداح شده‌اند. نحوه فیلم‌برداری، سیستم صوتی، چیدمان عزاداران و حضور مداح در جایگاه و... به کنسرت‌ شبیه‌ترند تا مجلس سوگواری. مختصر بگویم که در ماهیت عزاداری در توصیه‌های اهل‌بیت(ع) تن‌آزاری ظهوری ندارد و از افزودنی‌های بعضی از شیعیان است. در دین اسلام هرعملی که به بدن آسیب وارد کند، مورد نهی قرار گرفته، و حتی عبادات نیز در این هنگام نامشروع و حرام شده‌اند، جالب این‌که پرهیز از آسیب به بدن در عبادات در فقه شیعه قوی‌تر از فقه اهل‌سنت است و در برابر فتوای رخصت برای انجام و ترک عبادات ضرری در میان اهل‌سنت، در شیعه فتوای عزیمت و لزوم ترک عبادات ضرری وجود دارد. این‌نکته را نیز بیافزایم که اگر مداحی تن‌آزاری را در عزاداری پذیرفت، مراتب خشن‌تر آن همچون قمه‌زنی و تیغ‌زنی و... نیز برایش توجیه‌پذیر است و معمولا از جهت ماهوی با آن مخالفتی ندارد، البته ممکن است به خاطر تبلیغات سوء اجتماعی یا منع رهبری، این‌کارها را نپسندد، ولی در واقع خودش مقدمات توجیه‌پذیری آنها را فراهم می‌کند. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۲۱ تیرماه سالروز حمله رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم بی‌گناه و معترض به قانون کشف حجاب 🆔 @h_falahati
📍واکنش کتایون ریاحی برای خبر‌ حمله موشکی به بیمارستان کودکان در کی‌یف 🔺کتایون ریاحی برای خبر حمله روسیه به بیمارستان کودکان که روسیه آن را تکذیب نیز کرده، استوری محکومیت منتشر کرده است! در صورتی که در ماجرای جنایات وحشیان صهیونیستی که صدای بسیاری از چهره‌های دنیا درآمد از ایشان صدایی درنیامد! ⏪آقای رضا نریمانی در برنامه «معلی» تحلیل کوچکی بر این نوع رفتارهای متفاوت داشت که دیدن آن خالی از لطف نیست! 📡 اخبار جهان هنر/ روبش 🆔 @h_falahati
هردو تکذیب کردند نه دیداری بوده و حرفی زده شده. 🆔 @h_falahati
☘عطر بهشتی حرم رضوی را استشمام کردم. دعاگوی مخاطبین محترم بودم. ملتمس دعا 🆔 @h_falahati
مشکل آب در غزه به مرحله حادّ و بیماری‌زا رسیده است! آمار شهدای نسل کشی اسرائیل سر به فلک کشیده است؟! اما مادر اصلاحات راجع به موضوعی که روسیه انکار کرده و اصلا منشا درستی ندارد و فاشیست‌های اوکراینی پخش کرده اند!؟ موضع می‌گیرد و انسان دوستی و اخلاق نمایی دارد؟! شما اساسا ضدانسانیت و اخلاقید. درکی از موضوعات انسانی هم ندارید. مزدوران هژمونی غرب هستید. 🆔 @h_falahati